طراحی زیرکانه سیستم هیبریدی در هوندا آکورد

با کمال احترام برای کمپانی‌های دیگر، به خدمت گرفتن راه‌حل‌های بسیار ظریف برای مسائل پیچیده یکی از تخصص‌های هوندا است. وقتی اولین هیبریدی‌های هوندا وارد بازار آمریکا شدند، توانستند بازار را از دست رقیب، یعنی تویوتا، خارج کنند. کاری که هوندا کرد، بسیار ساده بود؛ یک موتور AC، مستقیماً در امتداد چرخ فلای‌ویل موتور بنزینی قرار داده شد. این طراحی که با عنوان «همکاری یکپارچه موتوری» نامیده شده، حجم بسیار کمی گرفته و بسیار به‌صرفه نیز بود. با این حال، در این شیوه طراحی، حداقل تا سال ۲۰۰۶، استفاده از حالت کامل نیرومحرکه الکتریکی مقدور نبود. در حال حاضر، خودروهای «هیبرید» به «پلاگین هیبرید» ارتقا داشته‌اند و شرکت هوندا نیز، در یک طراحی جدید، دو موتور برای پیشرانه هیبریدی خود در نظر گرفته است که اصلاً شبیه به سیستم‌هایی مانند CVT در مدل‌هایی مثل تویوتا پریوس و دیگران نیست.

Honda Accord Plug-In Hybrid
Honda Accord Plug-In Hybrid 2014

در ابتکار جدید هوندا، به طرزی هوشمندانه، حداقل در چیزی که ما از تعویض دنده و گیربکس سراغ داریم، خبری از تغییر دنده سرعت نیست. چهار عدد دنده بین منبع نیرومحرکه بنزینی و الکتریکی و چرخ‌های جلو، ارتباط برقرار می‌کنند و در این میان، نسبت انتقال قدرت، در تمام شرایط، برابر خواهد بود. پیشرانه ترکیبی در سه حالت استاندارد، عمل می‌کند: الکتریکی خالص، بنزینی خالص و ترکیب بنزینی و الکتریکی؛ بدون هیچ‌گونه تعویض دنده و نسبت انتقال نیروی موتور.

عملکرد سیستم هیبریدی در آکورد 2014
موتور الکتریکی AC با ۱۶۶ اسب‌بخار قدرت می‌تواند به دور موتور ۱۲۵۸۴ دور بر دقیقه برسد و گشتاور ۳۰۶ نیوتن‌متری آن از دور موتور صفر تا ۴۰۰۰ دور بر دقیقه، در دسترس خواهد بود. بنابراین، آکورد، در شلوغی و ترافیک، سواری نرم و راحتی خواهد داشت. هنگام سرعت در بزرگراه، تا حدودی از به صرفه بودن پیشرانه کم می‌شود، ولی با این حال، گشتاور مناسبی تا رسیدن به سقف سرعت قانونی که برای هوندا آکورد در نظر گرفته شده است (۱۸۳ کیلومتر بر ساعت)، از طرف پیشرانه در دسترس خواهد بود. هنگام کاهش سرعت و ترمز گرفتن، سیستم الکتریکی خودرو مانند یک ژنراتور عمل کرده و باتری ۶/۷ کیلووات‌ساعت لیتیومی را دوباره شارژ می‌کند. دومین موتور الکتریکی AC، حجم کوچک‌تری دارد و صرفاً به عنوان یک ژنراتور عمل می‌کند. این موتور، نحوه و مقدار انرژی الکتریکی مورد استفاده پیشرانه را در هنگام رانندگی تنظیم می‌کند. همچنین، این موتور الکتریکی، موتور بنزینی را راه‌اندازی می‌کند، ولی در همین حال، حرکت چرخ‌ها به عهده‌ی آن نیست.

عملکرد سیستم هیبریدی در آکورد 2014
موتور چهار سیلندر بنزینی، ۱۴۱ اسب‌بخار قدرت دارد و برای کاربرد خاص در هوندا آکورد، طراحی شده است. مانند خیلی از خودورهای هیبریدی، این موتور نیز از چرخه اتکینسون (تأخیر در بسته شدن سوپاپ مکش) استفاده می‌کند. این موضوع، باعث می‌شود که در نهایت از گشتاور خروجی موتور کاسته شود؛ ولی درنهایت به یک صرفه‌جویی مناسب در مصرف سوخت می‌رسد. در همین حال، زمان‌بندی دوگانه سوپاپ‌های مکش و سیستم لیفت، یک نیروی اضافی برای شتاب خودرو و همین‌طور، حداکثر صرفه‌جویی انرژی در هنگام رانندگی می‌شود.


سیستم خنک‌کننده گازهای خروجی اگزوز (EGR) نیز به کاهش مصرف سوخت کمک خواهد کرد. بوستر ترمزها، کولر و گرم‌کننده کابین، همگی با استفاده از موتور الکتریکی راه‌اندازی می‌شوند. در سرعت بالاتر از ۷۰ کیلومتر بر ساعت، موتور دوم الکتریکی به موتور بنزینی برای سرعت خودرو، کمک خواهد کرد و با استفاده از کلاج به چرخ‌های متحرک خودرو متصل می‌شود. موتورهای بنزینی و الکتریکی برای این سرعت همکاری لازم را با هم خواهند داشت و یک سیستم کامپیوتری، نیروی ورودی از موتور بنزینی را تنظیم می‌کند تا عملکرد خودرو در مصرف در بهینه‌ترین حالت، حفظ شود. در همین حال، وقتی کلاج با موتور درگیر شد، دور موتور نیز به نسبت سرعت خودرو، تغییر خواهد کرد. [دانلود ویدئو]

[jwplayer mediaid=”60637″]
مهم‌ترین فایده‌ی خودروهای هیبریدی، مصرف سوخت بهینه است. طبق گفته هوندا، انتقال مستقیم قدرت موتور، اصطکاک کمتری نسیت به سیستم‌های اتوماتیک کنونی ایجاد می‌کند. نسبت کاهش اصطکاک، بین ۴۶ تا ۸۰ درصد است و بستگی به حالت رانندگی دارد. تنها پلاگین هیبریدی که از لحاظ مصرف سوخت، از هوندا آکورد بهتر عمل کرده، خودروی کوچکتر و سبک‌تر تویوتا، یعنی تویوتا پریوس است که طبق تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا، در ترکیب جاده و شهر، ۴/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند و این در حالی است که هوندا آکورد، دارای مصرف سوخت ۵/۱۱ در هر ۱۰۰ کیلومتر است. یکی از نقاط ضعف در خلاقیت هوندا، طریقه نام‌گذاری سیستم پیشرانه‌ی جدید است: سیستم پیشرانه پلاگین ۲-موتوره اسپورت هیبرید هوشمند چندحالته!

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

36 دیدگاه

  1. mjh
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    دمشون گرم جالب بود سال به سال پیشرفت و جهش های بزرگ میکنن(یاد رانای هیبریدی افتادم :)) )

    پاسخ
    1. meysam
      سوابق: (52 دیدگاه) ,

      جالبه، تنها نقطه ضعفش اسمشه. ما کجا و اونا کجا. لعنت بر برادران دلسوزی که به قول خودشون صبح تا شب فقط به فکر خدمت رسانی به من و شما هستند.

      پاسخ
  2. زیگما
    سوابق: (3078 دیدگاه) ,

    من چیزی از هیبرید سر در نمیارم ولی این آکورد واقعا ماشین توپیه. همه چیز تمومه. یه قرمزش تو نمایشگاه سر کوچمون برای فروش هست.اگه پول داشتم. . . .

    پاسخ
    1. matin
      سوابق: (211 دیدگاه) ,

      تازه فامیلی موتور 2014 اش رو هم آورده

      پاسخ
    2. sina
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      منم نمیذونم زیگما اسم مرده یازن ولی اینو میدونم هیبریدی یعنی موتوری که با دو تاسوخت کار میکنهکه یکیش الکتریسیتست البته نه مثل ماشینای ایران ازنوع استانداردش…………..

      پاسخ
    3. arash1354
      سوابق: (121 دیدگاه) ,

      اساس كار موتورهاي هيبريدي استفاده از چند نوع سوخت است كه در مدلهاي الكتريكي از انرژي مستقيم برق يا انرژيهاي هدر رفته مثل ترمز استفاده ميكنه

      پاسخ
  3. یارو . فقط المان . فقط فولوکس
    سوابق: (290 دیدگاه) ,

    چرا ماشین های هوندا تو ایران نمی یان . از فرانسوی ها خیلی بهتره

    (پرچم بالاست)

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود.

      یارو جان خیلی وقته داره وارد میشه .

      هم اکورد و هم سیویک .

      راستی بیا جیمیل کارت دارم .

      ((( ایران و المان )))

      پاسخ
  4. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود.

    خیلی عالیه.

    من خیلی خوشم اومد.

    به نظر من هوندا اکورد ار تویوتا کمری هم بهتره و هم قشنگ تره همیشه هم

    گفتم.

    دمه هوندا هم گرم با طراحیه این سیستم.

    با اینکه مصرفش از تویوتا یذره بیشتره ، زیاد مهم نیست ولی اون استهلاکش

    حرف نداره.

    ((( ایران و المان )))

    پاسخ
  5. Kurosh
    سوابق: (311 دیدگاه) ,

    اون موقعی که کمتر کسی پیدا میشد که بدونه هوندا وجود داره(هنوزم خیلی ها فک میکنن برند موتورسیکلته).. من میگفتم هوندا کاراش عالی وموندگاره…

    پاسخ
  6. carbonado aventador
    سوابق: (3637 دیدگاه) ,

    دور موتور12584 يكم عجيب به نظر مياد . شايد اشتباه شده است!!!!!

    پاسخ
  7. hrf
    سوابق: (375 دیدگاه) ,

    واقعا قیافه مردونه و زیبایی داره اکورد

    پاسخ
    1. matin
      سوابق: (211 دیدگاه) ,

      شرمکتی مثل فامیلی موتور که تازه شروع به کار کرده با توجه به سرمایه کمترش مدل های ارزونتر رو وارد می کنه

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (5 دیدگاه) ,

        مجوز واردات بالای2500 سی سی داده نمیشد
        این هم از تدابیر دولت احمدی نژاد بود در جهت احداف نا معلوم
        (البته برای من نا معلوم)

        پاسخ
  8. کافر مقدس
    سوابق: (498 دیدگاه) ,

    آکورد 24هزار دلاری فقط 160 میلیون تومان . . .

    لیکن ما میتوانیم . .. .

    همیشه برام سئوال بوده که این همه گمرکی میره کوجا؟ صرف چی میشه؟ کسی میدونه؟

    کسی میدونه چَرا یه ماشین خارجی رو باید 6تا8 برابر قیمت واقعی ش تو ایران خرید؟

    یه آکورد 91 داشتیم .. عجیب چیزی بود! 40 از مون خریدن ناکسا . . ..

    15سال فقط دست ما بود! ما بقی هم دست یکی که کلی ازش کار کشیده بود ولی هنوزم که هنوزه آخ نگفته بود

    یاد اون آمریکایی ـه که با آکورد 91 میلیون ها کیلومتر رانندگی کرده بود جز خرج روتین خرج دیگه ای نکرده بود! هوندا هم بهش جایزه داد که آکورد 2013 .!

    فلسفه نیو سوناتا و آزرا و…از آکورد گرفته شده که برمیگرده به سیاست آمریکایی های عزیز . . .

    نخوایم بَک کراند اووپل ببینیم کیو بزنیم؟ زیگمارو؟حیف که استقلالی ـه

    پاسخ
  9. mtm
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    همین کارا رو میکنن که آلودگی شهراشون نسبت به ما کمتره و محیط زیست سالم تری دارن اما بیا و ما رو ببین که چه طرح ها و کارای خنده داری می کنیم و …. عقل هم خوب چیزیه

    پاسخ
    1. matin
      سوابق: (211 دیدگاه) ,

      آقا یکی به این سوال من جواب بده فرض کنیم دولت به طور میانگین بابت هر ماشین 80 تومن گمرک می گیره و باعث میشه ایرانیا ماشین بی کیفیت سوار شند که این هم عواقبشه
      1- باعث آلودگی هوا میشه
      2- بالا رفتن مصرف بنزین
      3- بالا رفتن تصادفات به دلیل ناامنی ماشین ها
      4- بالا رفتن آمار کشته ها به دلیل نا امنی ماشین ها
      5- پایین اومدن شان ایرانی ها
      6- ناراضی مردم از دولت
      باور کنین ضرر این ها خیلی بیشتر از سودشه مثلا تصادف به جاده به بیمه به پلیس به اورژانس و… ضرر وارد میکنه
      حالا به نظرتون این کار ضرر داره یا سود اگر ضرر داره برای چی تعرفه می زاره

      پاسخ
      1. carbonado aventador
        سوابق: (3637 دیدگاه) ,

        بعضي از أين آقايان دم كلفت كه منافعشان در انجام أين كار است!!!!!

        پاسخ
      2. هادی
        سوابق: (170 دیدگاه) ,

        خدایی منم اینا رو میخونم دیوونه میشم
        تدبیر و امید میباره
        اصلا این همه کمکی که به خودرو سازا میکنن این پول ها رو بدن دسته مردم هر کی یه ماشین بخره هر چی خواست خارجی بی گمرکی تا مردم بتونن تا 10 سال از ماشین استفاده کنن
        به خدا ماشین خارجی 10 سال کار میکنه ما مردم ایران قانع هستیم قول میدیم تو این 10 سال هیچ ماشینی نخریم
        ماشین ایرانی میخریم به 2 سال نکیشده زرتش در میاد
        این همه ریخت پاش و هزینه بیخود خودرو سازا چیه ؟

        پاسخ
  10. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2207 دیدگاه) ,

    یکی از بزرگترین گناهان مسوولین ایران استفاده نکردن از ابزار و محصولات ژاپنی های عزیز هست.ماشین به این زیبایی و کیفیت به این بالایی واقعا چرا نباید با ژاپنی ها همکاری کنن این دو استعمارگر عقب مونده؟(ایران خودرو و سایپا)

    پاسخ
    1. Zonda R
      سوابق: (1591 دیدگاه) ,

      F.A
      کدوم کارشون درسته این به اصطلاح مسیولین

      پاسخ
    2. علی
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      متاسفانه ژاپنی ها حاضر به همکاری با شرکت های ایرانی از جمله ایران خودرو و سایپا نیستند
      چرا که معتقد هستند شرکتهای ایرانی به تعهداتشون پایبند نمیمانند

      پاسخ
  11. محسن . فقط آلمان . فقط پورشه
    سوابق: (1422 دیدگاه) ,

    به نظر من هوندا آکورد بهترین سدان ارزون قیمت ژاپنی هست!

    اگه پولشو داشتم، امون نمیدادم!

    پاسخ
    1. امین ، تویوتا ، Let's Go Places
      سوابق: (435 دیدگاه) ,

      من هم امون نمیدادم. حرف نداره.

      پاسخ
  12. بهزاد
    سوابق: (759 دیدگاه) ,

    یکی از مزیت های شرکت های ژاپنی(خودروسازان) ارزان سازی تکنولوژیهای نوین هست و برخلاف سایرین بزرگنمایی هم نمیکنند!
    به هر حال روند پیشرفت خودروهای ژاپنی معطوف به استهلاک و هزینه های پایین نگهداری هست و این روند متاسفانه نمیتونه آدرنالین جوانان رو بالا ببره!(به غیر از موارد خاص) ولی لبخندی رو بر لبان سرپرست خانواده و دوست داران محیط زیست جاری میکنه.

    پاسخ
    1. archi khan
      سوابق: (1652 دیدگاه) ,

      دوست عزیز نیسان z370 یا تویوتا gt یا تویوتا fj و….
      آدرنالین بالا نمیبره ؟!!
      ماشالله به آدرنالین تو که با این چیزآ بالا نمیره (-:

      پاسخ
  13. سارا
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    بیاد ایران تولید انبوه بشه بتونیم یکم نفس بکشیم …

    پاسخ
  14. عادل
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    بیخود نیست که امریکاییها عاشق این ماشین هستند.
    خیلی ماشین خوبی هست، دمشون گرم.

    پاسخ
  15. سعید
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    این ماشین گیربکس داشت من که فقط کلاج دیدم

    پاسخ
  16. امیر
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    اگه ته چراغاشو گرد کنیم مثل آزرا قدیمی می شه

    پاسخ
  17. احسان
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    سلام. من در آلمان زندگی میکنم و به تازگی یکی ا زاین خودرو های هیبرید هوندا را خریدم. واقعا عالیه .. خصوصا که اینجا سوخت گرونه و مصرف ماشین من بیسار پایینه. حتی در سرعت بالا( بالاتر از 150 کیلومتر) مصزفش حدود پنجه. عالیه این ماشین.. کلا اصطهلاک ماشین بسیار پایینه از همه لحاظ و بسیار سریعه.. قصد کردم یه سفر باهاش بیام ایران ایشالا بزودی..

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.