هوندا

فراز و نشیب‌های هوندا و طلوع دوباره آن

برای سال‌ها، هوندا مهجور بود. شاید این میراث بنیان‌گذار مشهور آن سویجیرو هوندا بوده باشد. برای سال‌های طولانی، شرکت هوندا به خاطر تولید ماشین‌های جذاب، که مشکلات آن به روش جدیدی حل شده بود، به خود می‌بالید.

Honda CRX 1994
Honda CRX 1994
هوندای CRX یک اتومبیل اسپرت کم‌مصرف است. با معرفی Acura NSX، شرکت دانش بازار تولید انبوه را در گوشه بازار “ابر ماشین” ها به کار برد و به فراری درس داد. پرلیود، آپشن محرک چهارچرخ را ارائه کرد. اینسایت هیبریدی یک معجزه زمینی بود. برند هوندا، این روزها به سادگی و ظرافت کارش شناخته می‌شود اگرچه محصولاتش ساده یا ظریف نباشند. هدف شرکت تغییر در روند صنعت نبود اما همیشه باعث تغییر شده است.

2006 Honda Insight
۲۰۰۶ Honda Insight
آیا اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد؟ دنیای اتومبیل‌ها با نوآوری‌های شرکت هوندا در اختراع و کارکرد، به پیش رفته است: اتاقک احتراق چندمرحله‌ای ( CVCC)، زمان‌بندی متغیر سوپاپ با استفاده از پروفیل بادامک متغیر (VTEC)، کنترل جهتی گشتاور (SH-AWD) و یکی از اولین تولیدات سیستم‌های هیبریدی (IMA).

Honda Prelude 4th gen
Honda Prelude
هنوز افراد کمی می‌دانند که این سیستم‌ها چگونه کار می‌کنند. جالب آنجاست که مردم عادی نیازی به دانستن این مسائل ندارند، آن‌ها اتومبیلشان را به دلیل سرعت بیشتر و کارایی بیش از حد انتظارشان دوست دارند.

Honda S2000 2009
Honda S2000 2009
اما پس از Insight در سال ۱۹۹۹، هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. آکورد تنها تقلیدی از کلاس بزرگ امریکایی بود. سیویک بسیار معمولی به نظر می‌رسید. S2000 برای رانندگی عالی بود اما زمینه جدیدی ایجاد نکرد. تنها در زمینه کم‌مصرف‌ها که بزرگ‌ترین دغدغه این صنعت است، هوندا حداقل تأثیر گذارترین اتومبیل‌های هیبریدی را تولید کرده است.

2014 Honda Accord Hybrid EX-L
۲۰۱۴ Honda Accord Hybrid EX-L
همین چند سال پیش، بخش لاکچری هوندا، یک مشکل داشت: سیستم چهار چرخ محرک کارا برای بهترین محصول جدید خود، آکورا RLX 2014. RLX به عنوان یک اتومبیل با محرک جلو، ارائه شد، اما برای فروش به عنوان اتومبیل لاکچری در بازار امروز آمریکا، حداقل به آپشن چهارچرخ محرک نیاز دارد.
مدل قبلی RLX یعنی RL سیستم چهارچرخ محرک (SH-AWD) عالی داشت که با کنترل جهتی گشتاور محور عقب ترکیب شده بود. اما ناکارآمد و سنگین بود و حضور آن به معنای مصرف سوخت بیشتر بود.

2014 Acura RLX Sport Hybrid
۲۰۱۴ Acura RLX Sport Hybrid
به جای آنکه هوندا از ایده چهارچرخ محرک دست بکشد، آن را دوباره اختراع کرد. مدل هیبریدی اسپرت RLX یک موتور الکتریکی برای هر یک از چرخ‌های عقب دارد، با این مشخصه کلیدی که هر یک جداگانه می‌تواند عمل کند. تصور کنید که چرخ عقب سمت راست به سمت جلو و چرخ عقب سمت چپ به سمت عقب نیرو وارد کند. اتومبیل به سمت چپ خواهد رفت. این از لوازم جهت‌دهی گشتاور است و اتومبیل‌های بزرگ را چابک می‌کند. هوندا این کار تنها با موتورهای الکتریکی انجام داد. (یک واقعیت جالب: اتومبیل میلیون دلاری پورشه ۹۱۸، نتوانست این کار را انجام دهد و تنها از یک موتور الکتریکی برای دو چرخ جلو استفاده کرد.)

سیستم RLX می‌تواند گشتاوری بیش از ۵۰۰ پوند-فوت (۶۷۷ نیوتن متر) به هر چرخ وارد کند (قدرتمند). نیروی هر سمت موتور می‌تواند به سمت دیگر فرستاده شود (کارآمد). در حالی که وزن واحد کل انتقال قدرت عقب، تنها ۱۳۰ پوند است که یک اضافه‌وزن کوچک برای یک سیستم چهارچرخ محرک است که می‌تواند یک تن سوخت را در مقایسه با مدل‌های غیر هیبریدی با سیستم محرک جلو صرفه‌جویی کند (اقتصادی).

مهندسان هوندا، استفاده‌های هوشمندانه دیگری برای آن موتورهای دنده‌ای یافته‌اند. برای مثال، همه موتورها به حرکت سیستم RLX از حالت توقف کمک می‌کنند. این بدین معنی است که آکورا V6 و اتوماتیک دو کلاچه، مجبور به زور زدن نخواهد بود و پرش‌های ناگهانی اتومبیل، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات گیربکس‌های دو کلاچه، برطرف خواهد شد.
اتومبیل جدید هیبریدی آکورد یک ایده خارج از ذهن است. جزییات و مشخصات، ستون دیگری برای توضیح می‌خواهد، اما نکات قابل‌توجهی وجود دارد: یک سیستم انتقال قدرت شبیه شورولت ولت و با یک باتری به مراتب کوچک‌تر، ژنراتور- موتور به مراتب کارآتر و کنترل‌های هوندا، که نتیجه ترکیب آن‌ها، یک رتبه کم‌مصرف شهری ۴.۷ لیتر در صد کیلومتر می‌شود. این ۱۵ برابر بهتر از مدل‌های ولت در حالت موتور- روشن (Engine – on) و بهتر از هر خودروی هیبریدی دیگری از جمله دو برابر کم مصرف‌تر از تویوتا پریوس می‌باشد.

Honda CRZ 2011
Honda CRZ 2011
سیستم انتقال قدرت در اولین NSX اصالتاً برای یک اتومبیل با سیستم محرک جلو طراحی شده بود، اصلاح شد و بین راننده و چرخ‌های عقب قرار گرفت. هنگامی که NSX جدید سال آینده از راه برسد، از این روش استفاده خواهد کرد اما با موتورهای جهت دهنده گشتاور جلو و چهار چرخ‌ها محرک در مدل RLX همراه خواهد بود. به عبارت دیگر، این ماشینی خواهد بود که قدرت دگرگون کردن ذهن شما را دارد، اولین تجربه دنیای خودروهای اسپرت با موتورهای الکتریکی چهارچرخ محرک و جهت دهنده گشتاور که البته احتمالاً آخرین آن‌ها نخواهد بود.
منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حمید مرادی

حمید مرادی، کارشناسی ارشد راه و ترابری، نویسنده و مترجم مجله پدال

مطالب مشابه

‫۵۰ دیدگاه‌ها

  1. sadegh

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    آفرین به هوندا، میدونستم ماشینِ خوبیه، اما خیلی از نوآوری هاش رو نمیدونستم، ایشاا… که دوباره به غولهای ژاپنی بپیونده، واقعا امثال این ماشینا حیفن که از چرخه رقابت کنار برن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. matin

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (233 ديدگاه)

      هیوندا هم نامش و هم آرمش از روی هوندا تقلید شده و به بزرگترین تقلب جهان مشهوره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. یاروو

        ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (40 ديدگاه)

        خوب اصلا این چه ربطی داشت ؟ اصلا هیوندای بد اما این چه ربطی به این موضوع داره ؟ بحث سر کمپانی های کره ای رو هم دارین تبدیل میکنین به بحث پراید که هرجا میری حرف پرایده حتی مطالب الکترونیکی و علمی !

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. Zonda R

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1872 ديدگاه)

      @.F
      نویسنده عزیز
      ضمن عرض تشکر از مطلبتون
      عکس یکی مونده به اخر crx نیست
      Crz هست
      تصحیح بفرمایید لطفا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. خاوری مزراتی

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1103 ديدگاه)

      کریستین بیل رو عشق است… بیل رو تودو فیلم خیلی دوس دارم صادق جون
      یی تو مجموعه بتمن و دیگری رو توقطار 3:10به یوما

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. meysam

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1772 ديدگاه)

      با این همه نبوغ و نوآوری،اگه روی سیستم فروش و بازاریابی خودش بیشتر کار کنه، پتانسیلش رو داره که به بزرگترین و برترین شرکت دنیا در عرصه صنعت تبدیل بشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. فواد

      ۱ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (291 ديدگاه)

      با google translate ترجمه کردی؟ خیلی بد از آب در اومده متن یکپارچه نیست!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Metalhead

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1678 ديدگاه)

    هوندا کارش درسته ، ژاپن رو عشقه

    خوشم میاد هوندا بیشتر تمرکزش روی شرکت اصلیشه نه رو آکورا ، تویوتا بالعکس هوندا بیشتر تمرکزش روی لکسوسه ، مهم اینه که کار هوندا و تویوتا درسته ، نیسان هم که قربانش برم هم روی شرکت اصلی متمرکزه هم روی اینفینیتی ، آقا راستی قبول دارید آکورد ، زیبا ترین ماشین تو کلاس خودشه؟؟؟؟؟؟؟ بخصوص هیبریدش خیلی زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      کلا مدل اکورد ، یک محصولی بی رقیب در برند هوندا است .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. خاوری مزراتی

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (1103 ديدگاه)

        ممنون از سایت پدال..پیشنهاد میدم این دست مطالب بیشتر و بیشتر استفاده بشه تا ذهن های سیاه و سفید بفهمن که همه ی شرکتها یک صنعت رو میسازن نه یک کمپانی…
        درود

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. کافر مقدس

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    مایه Accord داریم 23ساله داریم سوار میشیم :D البته از اون آکوردهای سفارش آمریکاست
    با اینکه کارت سوخت ماشین های 20سال ب بالارو سوزندن و هر روز یه قانون جدید میذارن ولی بازم سگش مییارزه ب تولیدات وطنی نظیر زانتیا و مگان!

    خیلی وقته دیگه خبری از یه سری هوندا ها مثل Legend و… نیست:(

    راستی این(لینک) چی شد؟خیلی گولاخــــه استیلش منو یاد Chevrolet Miray میندازه×!

    http://www.gearfuse.com/hondas-hydrogen-powered-sports-car/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (381 ديدگاه)

    واقعا نمیدونم چرا وقتی 1 ماشین شاهکار مثل هوندا تو بازار ایران هست بعضی ها میرن سوناتا میخرن هوندا عالی هست من هم خیلی از این نو اوری ها رو نمیدونستم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Ehsan

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1251 ديدگاه)

    همیشه از هوندا خوشم میومده ، کارش درسته
    ممنون آقای مرادی
    اگر میشه در مورد ( اتاقک احتراق چندمرحله‌ای ( CVCC)، زمان‌بندی متغیر سوپاپ با استفاده از پروفیل بادامک متغیر (VTEC)، کنترل جهتی گشتاور (SH-AWD) ) مطلب بگذارید چون همونطور که اشاره کردید اینا یعنی چی ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sadegh

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      احسان جان، حرکت سوپاپ ها توسط میل سوپاپ انجام میشه، که روی میل سوپاپ یه سری برجستگی به شکل بادام هست که بهشون بادامکی میگن، که حالا این بادامک ها نسبت به همدیگه زاویه هایی تشکیل میدن(زاویه ی همپوشانی) که مثلا در سرعت های بالا سوپاپ هوا باید زودتر باز بشه و سوپاپ دود نیز دورتر بسته، که در موتورهایی که حالت ثابت دارن، زاویه بین بادمک ها به صورت میانه تنظیم میشه،

      حالا سیستمِ هوندابه این شکلِ که این سیستم از دو سری بادامک با شکل نیمرخ مختلف تشکیل شده تا زمان بندی متفاوتی را تولید نماید . یک سری از بادامک ها در شرایط عادی و سرعت کمتر از 4500 دور در دقیقه مورد استفاده قرار می‌گیرد. مجموعه دیگر بادامک ها مربوط به سرعت بیشتر است. بدیهی است که چنین سازوکاری قادر به تغییر پیوسته زمان بندی سوپاپ ها نیست و در نتیجه در سرعت کمتر از 4500 دور در دقیقه خودرو حرکت نرمی داشته و در سرعت بیشتر از آن بطور ناگهانی اوضاع تغییر می‌کند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. sadegh

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      سیستم (Super Handling All-Wheel-Drive (SH-AWD یا کنترل کارامد حرکت با 4 چرخ. داش احسان، توی این سیستم سرعت ماشین، سرعت چرخا، محل قرار گیری چرخ دنده ها و زاویه قرار گیری فرمون ماشین، سرعت حرکت خودرو به پهلو و G forces جانبی و… رو وقتی که سیستم به چرخ مثلا بیرونی گشتاور بیشتری را برای بهتر پیچیدن وارد می کند، نشون میده. یک سری کلاج های الکترومغناطیس، گشتاور را توی طول محور دیفرانسیل یه گوشه به گوشه ی دیگه منتقل می کنه. سیستمی که 90 درصد گشتاور را به محور جلو و 10 درصد آن را به محور عقب وارد می کند به صورت ناگهانی این مقدار را میتونه به 50 / 50 در موقع شتاب گیری یا حرکت در پیچ تند برساند. همینطور این سیستم میتونه همه ی 50% رو یجا به چرخ عقب بیرونی وارد کنه تا پیچیدن به خوبی انجام بشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. sadegh

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      در مورد اتاقک احتراق چند مرحله ای هم از اطلاعاتی که دارم، مطمئن نیستم وگرنه برات توضیح میدادم

      ببخشید اگه توی چندتا کامنت توضیح دادم، میخواستم یه کامنت خیلی طولانی نذارم که حوصلت سر بره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ehsan

        ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (1251 ديدگاه)

        ممنون صادق جان
        اطلاعات مفیدی بود ، اتفاقا اینطوری بهتره چون تفکیک شده است

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. شلبى

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (685 ديدگاه)

    همیشه هوندا رو از همه برندهاى زابنى بیشتر دوست داشتم، از هر جایى که شهامت نواورى و یه جیز نو معرفى کردن داره خوشم میاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. زیگما

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    هوندا قدرت قدیم رو نداره
    زمانی که بازار امریکا در چپاول جی ام بود با قدرت وارد شد و همه رو شگفت زده کرد
    حتی کتاب های فراوانی حول موفقیت هوندا نوشته شد که برخی از اون ها در دانشگاه های کشور های غربی برای دانشجویان بازاریابی تدریس میشه!
    ولی الان هوندا دیگه مثل قبل نیست
    هوندا کراس تورر ، چند مدل از اکورا و پیکاپ هوندا فروششون افتضاحه …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. HUAYRA

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (238 ديدگاه)

    عاشق خودرو سازان ژاپنیم به خصوص موتور سیکلت هاش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      خودروساز بخصوص موتورسیکلت!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Un4given

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (235 ديدگاه)

    الان اشتباه میکنه کسی به کمری پول بده جاش یه آکورد بگیره خیلی سرتره .
    از بچگی عشق CRX بودم و سیویک . ولی خوب فقط CG125 نصیبمون شد !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Metalhead

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      کمری هم ماشین فوق العاده نرم و راحتیه البته ، ولی خب دیگه این نسلش رو تویوتا به معنای واقعی گند زد ، امیدوارم مدل 2015 زودتر بیاد تو بازار

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. HUAYRA

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (238 ديدگاه)

    درضمن در پاسخ به مصطفی که دیروز از حساسیت من به خودرو های توربو و سوپر شارژ سوال کرد بگم ماشین باید بی تیون سریع باشه و بدون ارتقاء موتور مثل رولوشن و زوندا آر و وننو البته از خودرو های ارتقا یافته فقط هوایرا و پی وان رو دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. sahand

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (136 ديدگاه)

    هوندا=زیبایی ماشین کره ایی+کیفیت ماشین ژاپنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. HUAYRA

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (238 ديدگاه)

      رابطه ی جبری این فرمول:
      QJPN+BKOR=HONDA
      Q=کیفیت JPN=ژاپن B=زیبایی KOR=کره ای

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. HUAYRA

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (238 ديدگاه)

    ولی هوندا واقعا تا رسیدن به مزدا و نیسان و تویوتا و سوبارو جا داره و باید خیلی بیشتر پیشرفت کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احسان(احسان سابق)

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    یکی از همسایه ها یه اکورد دهه 90 داره.خیلی تر و تمیزه.اکورد جدید همواقعا خوشکله و نسبت به قیمتش خیلی ارزش داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. سجاد

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (199 ديدگاه)

    اگه خود مسئولای هوندا میخواستن چیزی شبیه این متن بنویسن مطمئنن نمیتونست تا این حد بهش آب و تاب بدن… در اینکه هوندا دوس داشتنیه و هممون دوسش داریم شکی نیست ولی معنی این جمله ی داخل پرانتز رو نمیفهمم که پورشه918 نتونست تکنولوژی این رو داشته باشه! آیا واقعا خود مسئولای هوندا هم همچین ادعایی رو دارن یا این فقط حرف نویسنده ی پداله؟ وآیا اگه این حرف رو به مهندسای پورشه بگی سرشونو میندازن پایین و قبول میکنن که خواستن این کار رو بکنن ولی نتونستن و زورشون نرسید؟ مطمئن باش با جوابشون شرمندت میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      ایشون واقعیت های هوندارو نوشتن . اما به این اشاره نکردن که مهندسان

      پورشه محدودیت وزنی داشتند .

      چون پورشه برای هر چرخ یک موتور نذاشته دلیل بر مهندسی پایین یا بلد

      نبودنش نیست .

      پروژه ی 918 باید تا جاییکه میشد ، سبک میماند .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حمید

      ۱ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (23 ديدگاه)

      شما به بزرگواری خودت ببخش .البته نمیدونم پورشه میدونه این همه کاسه داغ تر از آش داره تو ایران
      همونطور که nsx روی فراری رو کم کرد gtr روی همه رو کم کرد ،nsx جدید درس خوبی به اوروپایی ها میده
      زمان همه چیرو نشون میده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. رضا

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1698 ديدگاه)

    عاشق nsxم خیلی زیباست
    امیدوارم مثل نسل اولش دنیا رو شوکه کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. امید

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    فکر نمیکردم هوندا اینقدر کارش خوب باشه واقعا شگفت زده شدم واقعا افرین به هوندا
    چه نواوری های کاربردی برای خودروهاش ایجاد کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. HUAYRA

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (238 ديدگاه)

    چرا هر کی به کامنتام پاسخ میده کلی لایک میخوره ولی وقتی من کامنت میدم کلی آفلایک میخوره؟؟؟من خیلی ناراحت میشم گرچه هر کسی یه جور علاقه هایی داره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1698 ديدگاه)

      به این خاطر: آفلایک!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. HUAYRA

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (238 ديدگاه)

    خیلیا سعی بروز بدن چون کامنتای بقیه نه زیاد لایک میخوره نه زیاد آفلایک ولی من آفلایک بارون میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود .

      خب یک نگاهی به دیدگاه های خودت و همچنین حرفی که در پست های قبلی زدی

      بینداز .

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Ehsan

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1251 ديدگاه)

      با میلاد موافقم
      HUAYRA خیلی ببخشید طرز بیان خوبی ندارید

      این در ذهن دوستان میمونه و در مطالب بعدی کاری ندارند که چی نوشتی ، همین که اسمت رو ببینند دیسلایک میدن ، ذهنیت نسبت به یک فرد خیلی مهمه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. Masoud AMG

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    هوندا علاوه بر صنعت خودروسازی، در حوزه‌های دیگر، همچون تولید موتورهای هواگرد، هواپیماهای جت و موتورهای جت ، قایق‌های موتوری، پمپ‌های آب، تجهیزات الکتریکی و رباتیک، ژنراتورها و تجهیزات انتقال برق نیز فعالیت گسترده‌ای دارد.

    شرکت هوندا نخستین خودروساز ژاپنی بود، که اقدام به تولید خودروهای لوکس، تحت برند اکیورا نمود و شرکت‌های تویوتا و نیسان نیز با الگو برداری از هوندا، اقدام به راه‌اندازی برندهای لکسوس و اینفینیتی کردند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Masoud AMG

    ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    سلام خدمت دوستان با عرض پوزش بابت پر حرفی هام
    هوندا و فرمول 1
    اولین حضور هوندا در فرمول یک با «رونی باکنام» راننده آمریکایی در گرند پری 1964 آلمان
    گرند پری مکزیک در سال 1965؛ اولین موفقیت هوندا در F1
    هوندا در سال 1968 از فرمول یک کنار کشید و در سال 1983 به عنوان یک طراح موتور دوباره به دنیای مسابقه برگشت.
    هوندا و ویلیامز از سال 1983 همکاری خود را شروع کردند و در گرندپری 1984 آمریکا به اولین قهرمانی خود رسیدند.
    همکاری هوندا و مک لارن در سال 1988 باعث شد تا این تیم به 4 قهرمانی متوالی در فرمول یک همراه با قهرمانی در بخش سازندگان خودرو برسد
    و …
    صدای زوزه جهنمی موتورهای 10 سیلنر هوندا هیچ وقت از یادم نمی ره
    به امید بازگشت دوباره هوندا به F1

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. Masoud AMG

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    خودرو به سبک ایرانی
    ما ایرانی‌ها اخلاق جالبی داریم؛ به‌ راحتی خود اهمیت زیادی می‌دهیم و برای آسایش بیشتر به هر دری می‌زنیم‌! از ساخت و اختراع انواع و اقسام ابزار‌آلات اتوماسیون زندگی روزمره گرفته تا کوتاه‌کردن نام‌های همدیگر به چیزی که به قول معروف در زبان بچرخد‌! جدای از تغییرات اسماعیل به اسی، محمدتقی به منتقی، محمدعلی به مندلی، مصطفی به مُصی و … (!)، در دنیای چهارچرخ‌ها هم شاهد چنین خلاقیت‌هایی هستیم، اما از جنس خودرویی‌! اسامی انتخاب شده برای خودروهای موجود در کشور که توسط برخی بازاریان و خودرودوستان باب شده، قوانین و قواعد خاصی ندارند. اصولا یک خودرو را به دلیل شباهت به یک حیوان (از لحاظ ظاهری) یا شباهت نام آن خودرو به کلمه‌ای مرسوم در فارسی سلیس، دچار تغییر نام ناگهانی می‌کنند‌! البته در بسیاری مواقع هم یک مشخصه فنی متمایز‌کننده، نام مستعار آن خودرو را تغییر می‌دهد.

    به گزارش پایگاه خبری «عصرخودرو»، برای آشنایی با چند نمونه از این شاهکارهای وطنی، شما را به مطالعه مطلب پیش رو دعوت می‌کنیم.

    دوو 2000 (دوو اسپرو)

    البته این مورد را تا حدودی می‌توان معقول و منطقی دانست. اگر به نوشته‌های پشت دوو اسپرو دقت کنید، در گوشه سمت چپ بالای چراغ به هم پیوسته این خودرو، حجم موتور پیشرانه را خواهید دید. در نتیجه بسیاری از ایرانی‌ها، بدون دقت به نوشته روی چراغ عقب خودرو، دوو اسپرو را دوو 2000 می‌خوانند‌!

    نیسان آبی (وانت زامیاد)

    شاید اگر روزی که سایپا تصمیم به تولید این خودرو گرفت، با رنگ‌هایی همچون سفید، مشکی، قرمز، زرد و… آشنایی داشت، این خودرو محترم(!) نام‌های زیباتری می‌گرفت. البته سعی کردیم تا حد امکان از نام زیبای این خودرو استفاده کنیم؛ از خدا که پنهان نیست، از شما چه پنهان! خانواده رد می‌شود، وگرنه نام‌های دیگری هم بود!!

    بنز اتاق تانک
    (مرسدس بنز S کلاس W140)

    W140 یا همان مرسدس بنز اس‌کلاس دهه 90 میلادی، در ایران با نام بنز اتاق تانک مشهور است! اما چرا؟! این مرسدس آنقدر بزرگ و عریض و طویل بود که خودرو‌دوستان وطنی آن را با تانک یکی کرده‌اند‌! یا شاید هم در جریان تصادفات آنقدر محکم بوده که مقاومت بدنه آن همچون یک تانک به نظر می‌رسد‌!

    گالانت عینکی
    (میتسوبیشی گالانت نسل هفتم)

    باور کنید این گالانت نه کور است و نه چشمانش ضعیف‌! یا حتی برای خودنمایی عینک دودی به چشم نزده؛ تنها دلیل انتخاب این اسم، شباهت چراغ‌های جلوی این خودرو به عینک‌های آدم‌های متشخص است (ما که ندیدیم، متشخص‌ها عینک بزنند! اصولا لیزر می‌کنند!!).

    جیپ آهو (جیپ واگِنیر)

    شاید این خودرو تنها آهویی باشد که جثه ظریف و نحیف ندارد! البته این خودرو توسط مونتاژ‌کننده‌اش در کشور این نام را گرفته بود و شاید تنها دلیل انتخاب این نام مستعار، پتانسیل قوی خودرو در سفرهای آفرود باشد. البته باز هم تاکید می‌کنیم که شاید این آهو از اضافه وزن رنج می‌برد‌! چه بدانیم‌!

    ب‌ام‌و اتاق مشهدی
    (ب‌ام‌و سری5 E60)

    با احترام کامل به خوانندگان اهل مشهد هفته‌نامه، یکی از جالب‌ترین نام‌های مستعار دنیای خودرو را می‌توان این مورد خاص دانست‌! این ب‌ام‌و به خاطر محبوبیت بسیار زیاد در بین نمایشگاهداران و رانندگان مشهدی، به این نام مشهور شده. البته از این نام می‌توان اینگونه برداشت کرد که کابین E60، بنا بر سلیقه اساتید مشهدی چیده شده‌اند‌!

    سیتروئن ژیان
    (سیتروئن Dyane)

    راستش را بخواهید شنیده بودیم یک شیر را ژیان خطاب کنند، یا حتی یک پهلوان! اما نامگذاری یک خودروی کوچک شهری که از سال 1967 به بازار عرضه می‌شد، یا چنین نام پرهیبتی، کمی جای تامل دارد! البته شاید دیان در زبانشان نچرخیده و به ژیان تغییر پیدا کرده؛ یا حتی شاید اشتباه تایپی بوده؛ به هر حال حروف «د» و «ژ» به هم نزدیکند؛ هرچند در آن زمان کامپیوتری وجود نداشته‌!!

    بنز معماری
    (مرسدس بنز W114/W115)

    شنیده‌اید که می‌گویند فلان خانه «معمار‌ساز» است؟! البته باور کنید که این جمله مرسوم هیچ ربطی به بحث ما نداشت. صرفا جهت خالی نبودن عریضه عرض شد‌! این سدان خانوادگی به دلیل محبوبیت در میان معمارها، به این نام مرسوم شد. البته جالب است بدانید در خارج از کشور محصولات کمپانی «ساب» به این نام مشهور هستند. بنز معماری در دو نوع کوپه و سدان ساخته شد.

    گالانت کوسه‌ای
    (میتسوبیشی گالانت نسل ششم)

    ما که نتوانستیم، اما اگر یک روز کسی که این نام را روی این گالانت گذاشته پیدا کردید، حتما بپرسید که آیا گالانت‌های منطقه زندگی آنها شنا می‌کنند؟! یا حتی سوال کنید کدام کوسه‌ای را دیده‌اند که چراغ و جلو پنجره و لوگوی میتسوبیشی داشته باشد؟! بعضی‌ها بر این عقیده‌اند که نسل ششم گالانت، بسیار به کوسه شبیه است‌! به حق چیز‌های نشنیده !!

    تویوتا عراقی
    (تویوتا کرونا نسل ششم)

    ما هم می‌دانیم که تویوتا هیچ خط تولیدی در عراق و کشورهای عربی ندارد اما داستان از این قرار است که در جریان 8 سال جنگ تحمیلی، تعدادی تویوتا کرونا از کشور عراق به ایران وارد شد که از این رو این خودرو را تویوتا عراقی می‌نامیدند. جالب اینجاست که این تویوتاها از ضعف شدید در بخش خدمات رنج می‌بردند.

    بنز دانشجویی
    (مرسدس بنز W123)

    باور بفرمایید، باور بفرمایید، به همین برکت قسم، ما هم دانشجو هستیم! اما مرسدس بنز نداریم! پس مسلما این مرسدس خودروی محبوب دانشجوها برای خرید نبوده. اما در آن روزها، قوانینی برای واردات خودرو توسط دانشجویانی که در خارج از کشور مشغول تحصیل بودند وجود داشت که به نوعی کمک خرج درس خواندن آنها باشد. آنها هم دیواری کوتاه‌تر از مرسدس بنز 230E پیدا نمی‌کردند و از این رو این خودرو را بنز دانشجویی می‌نامند.

    کاپریس تخم‌مرغی
    (شورولت کاپریس نسل چهارم)

    در اوایل دهه 90 میلادی، تعدادی شورولت کاپریس نسل چهارم به ایران راه پیدا کرد که عمدتا از نمونه‌های مربوط به سال 1992 بودند. این نسل از کاپریس نسبت به نسل قبلی طراحی رادیکال و نرم‌تری داشت، از این رو در بین خودرودوستان با نام شورولت کاپریس تخم مرغی مشهور شد.

    پیکان چراغ بنزی
    (پیکان دولوکس فیس‌لیفت)

    آنقدر بنز بنز کردیم که آخر سر پیکان هم به بنز مرتبط شد!! در سال 1359، فیس‌لیفتی‌ روی پیکان انجام گرفت که چراغ جلوی خودرو به نمونه بزرگ‌تر در کنار جلوپنجره استیل تغییر یافت. در نتیجه رخ خودرو کمی به مرسدس بنز‌های همدوره شباهت پیدا کرد و نام این خودرو به پیکان چراغ بنزی تغییر یافت.

    فولکس قورباغه
    (فولکس واگن بیتل)
    اگر زمانی که دکتر فردیناند پورشه این خودرو را طراحی کرد می‌دانست در آینده چه نام‌هایی به محصول محبوبش می‌بخشند، هیچ وقت چنین کاری نمی‌کرد! البته خودشان سر شوخی را باز کردند؛ معنی تحت‌اللفظی Beetle در زبان لاتین «سوسک» است؛ اما از آنجا که هنر نزد ایرانیان است و بس، ما نام بهتری برای این خودرو انتخاب کردیم؛ ما آن را قورباغه می‌نامیم!

    پاژن موتور سانتافه
    (پاژن 6 سیلندر)

    اگر هیوندای می‌دانست که بازاری‌ها از نام محصولشان ‌ روی یک خودروی دیگر هم استفاده می‌کنند، بدون‌شک با پاهای خودش جهت قدردانی خدمت می‌رسید‌! پیشرانه پاژن 6 سیلندر 3لیتری، هیچ وجه تشابهی با پیشرانه مورد استفاده روی هیوندای سانتافه یا آزرا ندارد و این اصطلاح تنها برای فروش بهتر این خودرو در بین برخی دلالان و بازاری‌ها باب شده. از نظر ما خودِ سانتافه هم باید پیشرانه‌اش را از یک خودروی دیگر قرض بگیرد، چه برسد به این که برای خودرویی دیگر اسم و رسم بیاورد‌! رجوع شود به همان ضرب‌المثل قدیم؛ کوری عصاکِشِ کوی دگر شد‌!!

    تویوتا شکاری
    (تویوتا کارینا TA14 و Ta12)
    تویوتا کارینا 1977 در استان خراسان با نام‌های مستعاری همچون تویوتا خرگوشی و تویوتا شکاری مشهور است. دلیل انتخاب این نام‌های عجیب و غریب هم کمی جای بحث دارد. شاید اگر دو نام این خودرو را ترکیب کنیم بتوان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که در منطقه مذکور، شکارچیان با این تویوتا به شکار خرگوش می‌رفتند‌!

    فولکس هلال احمری
    (فولکس واگن 181)
    شاید این خودرو را بتوان بشردوستانه‌ترین محصول فولکس واگن دانست؛ هرچه نباشد از اعضای زحمتکش نیروهای هلال احمر است و احترامش واجب‌! فولکس واگن 181 به دلیل استفاده در ناوگان حمل و نقل نیروهای هلال احمر به این نام مشهور شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. NASSY

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    خودروی هوندا : کیفیت و امن و زیبا و قیمت مناسب و …

    هرجا حرف کیفیت میشه , اسم هوندا میاد وسط(قصد بی احترامی به برند های معتبر ندارم اما واقعیتهَ!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .

    من همیشه گفتم هوندا در یکسری موارد از تویوتا بهتر عمل میکنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Metalhead

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1678 ديدگاه)

      کاشکی هوندا ، چندتا از طراح هاشو به تویوتا میفروخت

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (6525 ديدگاه)

        درود .

        من همونطور که تویوتارو میکوبم ، برای این کارش هم دلیل دارم .

        حالا ببینم تو دلیل داری ؟؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
  24. ROLLS R R ROYCE

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (189 ديدگاه)

    هوندا یکی از بزرگترین خودروسازان دنیاست!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. PEUGEOT

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (999 ديدگاه)

    هوندا یکی از خودروسازای خوبه ژاپنه و ماشینای چند سال اخیرش خیلی کم مصرفن
    من امیدوارم به جای ماشینای چینی که هر روز تعدادشون در کشور زیاد میشه اینا وارد کشور بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. عطا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (28 ديدگاه)

    دوستان ما دو تا هوندا آکورد داریم. یکیش سفیده مدل 1992 و اون یکی هم سبز پر طاووسی مدل 1993. پدر من اون زمون به قدری از این ماشین خوشش اومده بود که تصمیم گرفت دو تا بخره قیمت یکیش هم بود 3,400,000 تومن. که الانم که الانه هنوز داریمشون. یک ماکسیما هم داریم. باید بگم که اون دو تا هوندا خیلی به ماکسیما میارزند. ماکسیما فقط شتاب و سرعت داره خود من وقتی با ماکسیما 120 میرم می ترسم اصلا تعادل وزنی خوبی نداره. اما هوندا هم سنگین تره هم راحت تره هم فرمونش عالیه و همچنین هندلینگ.

    هوندا حرف نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. مدیرت جهانی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (233 ديدگاه)

    عدم تعادل ماکسیما با سرعت 120اااااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. Just 323

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (74 ديدگاه)

    واقعا حرفی برای گفتن وجود نداره.. گاهی آدم میاد این کار خونه ها رو با داخل کشور میقایسه میکنه احساس میکنه داخل کشور بر می گرده به زمان انسان های نخستین.. واقعا کارهای مهندسان هیوندا واقعا ستودنیه … واقعا حرفی برای گفتن نداره… واقعا دمتون گرم..
    و هنوز مردم در گیر فرمان هیدرولیک پراید که فقط اینو نشانه ی شخصیت میدونن..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا