هوندا

نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی و الکتریکی هوندا کلاریتی در نیویورک

امروزه در جهان خودروهای سبز روند جدید و داغی متداول شده که آن‌ ارائهٔ یک خودرو با چند نوع قوای محرکهٔ سازگار با محیط‌زیست است. معروف‌ترین مثال برای این مورد هیوندای آیونیک است که در سه نسخهٔ تمام الکتریکی، پلاگین‌هیبریدی و بنزینی-هیبریدی به بازار عرضه می‌شود و یا تویوتا پریوس که در دو نسخهٔ پلاگین و معمولی ارائه می‌شود. حالا هوندا هم به این رویه پیوسته است. چند وقتی است که این شرکت ژاپنی یک خودروی هیدروژنی بنام کلاریتی را معرفی و به بازار عرضه کرده است اما حالا هوندا دو نسخهٔ دیگر از این خودرو شامل نمونه‌های تمام الکتریکی و پلاگین‌هیبریدی را هم در نمایشگاه نیویورک معرفی کرده است تا با سه عضو خانوادهٔ کلاریتی یک حملهٔ سبز را آغاز کند.

honda-clarity_fuel_cell-2017-1024-3d

نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی کلاریتی مجهز به یک موتور الکتریکی با ۱۸۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۵ نیوتن متر گشتاور به همراه یک پکیج باطری ۱۷ کیلووات ساعتی است. در کنار این سیستم یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر بنزینی هم قرار گرفته است که عمدتاً به‌عنوان یک ژنراتور برای تولید برق و افزایش بُرد خودرو مورداستفاده قرار می‌گیرد اما در شرایط خاص می‌تواند به‌طور مستقیم به چرخ‌ها هم متصل گردد. این خودرو می‌تواند ۶۷ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند درحالی‌که مجموع بُرد آن بیش از ۵۳۰ کیلومتر اعلام شده است. مصرف سوخت کلاریتی پلاگین‌هیبریدی نیز ۲.۲ لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده و انتظار می‌رود شارژ کامل باطری‌های آن با برق ۲۴۰ ولت ظرف مدت دو ساعت و نیم انجام گیرد.

honda-clarity_electric-2017-1024-01

اما همان‌طور که اشاره شد، هوندا در کنار نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی و البته هیدروژنی، نمونهٔ تمام الکتریکی کلاریتی را هم معرفی کرده است که سلول‌های سوختی و موتور بنزینی افزایش‌دهندهٔ بُرد را کنار گذاشته و به‌طور کامل از روش الکتریکی و باطری استفاده می‌کند. این مدل مجهز به یک موتور الکتریکی با ۱۶۱ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور است که توان کمتری نسبت به نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی دارد اما در عوض از پکیج باطری‌های قوی‌تری با توان ۲۵.۵ کیلووات ساعت سود می‌برد. هنوز میزان بُرد کلاریتی تمام الکتریکی با یک‌بار شارژ باطری‌ها اعلام نشده است اما مصرف انرژی آن معادل ۲.۱ لیتر بنزین در هر صد کیلومتر برآورد شده است.

honda-clarity_plug-in_hybrid-2018-1024-01

برای مقایسهٔ سه نسخهٔ هوندا کلاریتی با یکدیگر، مشخصات آن‌ها در جدول زیر ذکر شده است:

پلاگین‌هیبریدی تمام الکتریکی هیدروژنی
قدرت ۱۸۱ اسب بخار ۱۶۱ اسب بخار ۱۷۴ اسب بخار
گشتاور ۳۱۵ نیوتن متر ۳۰۰ نیوتن متر ۳۰۰ نیوتن متر
مصرف سوخت ۲.۲ لیتر ۲.۱ لیتر ۳.۵ لیتر
بُرد ۵۳۰ کیلومتر ۵۹۰ کیلومتر

نسخهٔ هیدروژنی کلاریتی (نمونهٔ قرمزرنگ موجود در تصاویر) در حال حاضر در بخش‌هایی از کالیفرنیا عرضه می‌شود درحالی‌که نسخهٔ تمام الکتریکی (نمونهٔ آبی‌رنگ موجود در تصاویر) با مدل ۲۰۱۷ از اواخر امسال ابتدا در کالیفرنیا عرضه خواهد شد. نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی (نمونهٔ سبزرنگ موجود در تصاویر) نیز ظاهراً چندی بعد با مدل ۲۰۱۸ راهی بازار خواهد شد. هوندا انتظار دارد که این مدل، به محبوب‌ترین نسخهٔ کلاریتی تبدیل گردد و به همین دلیل آن‌را در دو نسخهٔ مختلف شامل استاندارد و تورینگ به بازار عرضه خواهد کرد.

در بخش طراحی بیرونی نیز همان‌طور که در تصاویر مشاهده می‌کنید تفاوت‌هایی جزئی میان این سه نسخه وجود دارد به‌گونه‌ای که فقط جلوپنجره، رینگ‌ها و گرافیک داخلی چراغ‌های عقب، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند درحالی‌که در داخل نیز به‌جز تفاوت در تریم‌ها، هیچ تغییر دیگری میان این سه مدل دیده نمی‌شود. انتظار می‌رود عرضهٔ خانوادهٔ کلاریتی به بازار به پیش‌بینی افزایش پنج برابری فروش خودروهای برقی هوندا در آمریکا طی چهار سال آینده کمک کند. این شرکت قصد دارد طی چهار سال نخست عرضهٔ کلاریتی به بازار، ۷۵ هزار دستگاه آز آن‌را در ایالات‌متحده به فروش برساند. این بخشی از طرح آیندهٔ هوندا است که در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ سهم خودروهای الکتریکی در فروش جهانی خود را به ۶۶ درصد برساند.

 

با پوشش کامل جدیدترین رویدادهای نمایشگاه خودروی نیویورک ۲۰۱۷ در پدال همراه شما هستیم

نمایشگاه خودروی نیویورک

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۹ دیدگاه‌ها

  1. احسان(احسان سابق)

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    یعنی چی مصرف موتور الکتریکی معادل 2.1 لیتر در صد کیلومتر است؟ اصلا مگه میشه شارژ باطری رو با مصرف سوخت فسیلی یا غیر فسیلی مقایسه کرد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (695 ديدگاه)

      در خودروهای الکتریکی میزان مصرف برق رو به جهت اینکه برای مردم عادی ملموس‌تر باشه بصورت معادل به لیتر در هر صد کیلومتر تبدیل میکنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ارمان

      ۲۹ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (1307 ديدگاه)

      احسان جان چه فرقی داره بله حق با شماست قدرت خروجی الکتریسیته و واحد اندازه گیریش کیلو وات باید باشه که میشه تبدیلش کرد اسب بخار
      این گونه نباشد که کسی فکر کند اسب بخار فقط برای موتور بنزینی یا هر چیز دیگریست برای تمام ضرایب قدرت صدق میکنه مثل وات اسب بخار و. . . .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. فرزاد لاکچری

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (119 ديدگاه)

    من تو شهرمون دو سه تا هوندا کلاریتی دیدم واقعا قیافش عجیب غریبه مخصوصا تو شب که چراغاش روشن باشه خیلی خیلی عجیب غریبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Milad

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (60 ديدگاه)

      کدوم شهر؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرزاد لاکچری

        ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (119 ديدگاه)

        بهبهان

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Mercede kaviani

    ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (551 ديدگاه)

    با درود به دوست عزیز امیر دهقان
    سپاس از مطلب عالی شما ایا سیستم هایبرید ان از نوع سری یا موازی است
    باسپاس از پاسخ و راهنمایی شما
    دوستدار شما مرسده کاویانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر دهقان

      ۲۷ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (695 ديدگاه)

      سیستم هیبریدی هوندا کلاریتی از نوع ترکیبی سری-موازی است یعنی موتور بنزینی هم به شارژ باطری‌ها می‌پردازد و هم در مواقع مورد نیاز نیروی خود را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. حمیدرضا

    ۲۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جالبه چرا برد نمونه الکتریکی رو نگفتن یعنی بردش کمه البته برای شهر ها برد تا هفتاد کیلومتر کاملا برای مصارف سرکار رفتن و بازگشت به منزل کافیه ولی من انتظار برد بیشتری رو از نمونه هیبریدی داشتم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا