هیوندای

اولین رانندگی با هیوندای سوناتای توربو

همان‌طور که شاهد هستید، طراحان و مهندسان هیوندای خط و مش خود را تغییر داده‌اند و سبک خودروهای اروپایی را در پیش گرفته‌اند. آن‌ها از طرح‌های مجسمهٔ سیال و نسبتاً اغراق‌آمیزی که در چند سال اخیر بر روی خودروهای هیوندای اجرا می‌شد فاصله گرفته‌اند و به سمت خودروهایی متعادل‌تر، ساده‌تر و پخته‌تر گرایش پیدا کرده‌اند. سوناتای جدید به نوعی کوپهٔ چهار درب محسوب می‌شود، که با تلاش‌های بی‌وقفۀ مهندسین هیوندای، از نظر طراحی خارجی به یک خودروی ساده‌تر و البته پخته‌تر بدل شده و همچنین، ازنظر قوای محرکه نیز سعی در بهینه‌تر شدن مصرف سوخت و ارتقاء قدرت بوده است.

2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T
قدرت سوناتا اسپرت، با موتورهای جدید ۲.0T، به صورت قابل‌توجهی بالا رفته است، که با پرداخت کمی مبلغ بیشتر می‌توانید چرخ‌ها با طرحی تهاجمی‌تر و یا پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی را سفارش دهید. موتور “tetta II GDI” چهار سیلندر تزریق مستقیم سوناتای اسپرت به حجم ۲.۰ لیتر می‌باشد که مجهز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌هاست که به منظور بهینه‌سازی عملکرد موتور و همچنین به دست آوردن گشتاور بالا، در دور موتور پایین استفاده شده و به کاهش تأخیر توربو کمک کرده است.

2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T
بیشینهٔ قدرت این پیشرانه، ۲۴۵ اسب بخار در دور ۶۰۰۰ بر دقیقه و گشتاور مفید ۳۵۲.۵ نیوتن متر در ۱۳۵۰ دور بر دقیقه می‌باشد. تقریباً مشابه فورد فیوژن که قدرتی برابر با ۲۴۰ اسب بخار و گشتاوری ۳۶۶ نیوتن متر دارد و همچنین برتر از فولکس‌واگن پاسات ۱.۸T که ۱۷۰ اسب بخار نیرو و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد. ولی متأسفانه هیوندای تتا ۲، در مقابل، حریف کره‌ای خودش، کیا اپتیما SX توربو که می‌تواند ۲۷۴ اسب بخار نیرو و ۳۶۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند ضعیف‌تر است، یا بیوک ریگال با قدرت ۲۵۹ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور نیز از اپتیما قوی‌تر است که در مجموع می‌گوییم ردهٔ متوسطی در بین رقبا دارد.

2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T
2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T
2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T
تیم موتور ترند، هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ را خودروی برندهٔ سال انتخاب کرده است اما باید دید آیا واقعاً در طول امسال امتحان خود را به‌خوبی پس می‌دهد و آیا لایق این جایگاه خواهد بود یا خیر؟

2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T Interior
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T Interior
2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T Interior
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T Interior
2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T Interior
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T Interior
سوناتای توربوی ۲۰۱۵ خیلی هم شگفت‌آور نیست، و نباید انتظار جنگجو بودن از موتور ۲.0T آن داشت، چراکه ۰ تا ۶۰ مایل را در ۸.۰ ثانیه طی می‌کند که اختلافش با فولکس پاسات تنها ۰.۲ ثانیه است. بیوک ریگال و شورلت مالیبو این آزمایش را در ۶.۱ ثانیه و ۶.۳ ثانیه سپری کردند. فورد فیوژن نیز با وجود اصطکاک کم بین چرخ‌ها با زمین، باز هم ۱.۲ ثانیه سریع تر از سوناتا عمل کرد و در ۶.۸ ثانیه ۶۰ مایل بر ساعت را طی کرد. همچنین کیا اُپتیما در ۷.۲ ثانیه در این تست موفق‌تر از سوناتا بود. ولی با همهٔ این اوصاف فکر نمی‌کنیم کسی با یک خودروی سدان خانوادگی بخواهد در یک مسابقه شرکت کند.

2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T
سیستم تعلیق جدید که طبق‌های جدیدی را اضافه کرده، در پیچ‌ها عملکرد خودرو را بهتر از قبل نشان می‌دهد و از وقوع understeer یا کم‌فرمانی جلوگیری می‌کند. همچنین فرمان جدید برقی، فرمان پذیری و هدایت خودرو را تا حد زیادی بهبود داده است. سیستم EPS بر روی این نسل از سوناتا نصب شده است، همچنین فرمان D شکل اسپرت، جایگزین فرمان ساده و معمولی شده است. احتمالاً طراحان و مهندسین هیوندای برای سوناتا اسپرت انتظار آمار فروش بیش از حد را داشته‌اند ولی این خودرو، اصلاً سرگرم‌کننده نیست و همانند دیگر محصولات هیوندای، واژهٔ اسپرت همچنان یک لقب خالی است که به نام خودرو اضافه شده است. و باید بگوییم با وجود ارتقاء دادن شاسی و سیستم تعلیق، هنوز هم نیاز به تکامل و بازنگری دارد، ولی بسیاری از قسمت‌های دیگر خودرو کاملاً به‌روز شده و به سطح قابل قبولی در نوع خود رسیده است.

2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T
2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T
2015 Hyundai Sonata Sport 2.0T
۲۰۱۵ Hyundai Sonata Sport 2.0T
سوناتای ۲۰۱۵ به دنبال ویژگی‌های منحصربه‌فرد و ناب یک خودروی روز و مدرن است به‌خصوص در تریم اسپرت ۲.0T که گل سرسبد تریم های مختلف سوناتا به حساب می‌آید. ولی از لحاظ فنی و عملکردی که یک خودروی اسپرت باید داشته باشد، آن‌طور که باید نیست. قیمت ۲۹.۳۸۵ دلار برای تریم اسپرت سوناتا ۲۰۱۵ متعادل و البته نسبت به رقبا کمی گران‌تر به نظر می‌رسد. و البته با اضافه شدن یک بستهٔ سفارشی دیگر به مبلغ ۴۹۵۰ دلار می‌توانید امکاناتی چون هشدار برخورد با مانع روبه‌رو، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار خروج از خط، چراغ‌های جلو اتوماتیک، سیستم کمکی پارک، سیستم اینترنتی BlueLink، گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها، سانروف پانوراما، و بسیاری از امکانات روز دیگر. ولی اگر بخواهیم منطقی‌تر به موضوع نگاه کنیم و اگر پولتان برایتان ارزش دارد، با این مبلغ می‌توان یک مرسدس CLA خریداری نمود…

مشخصات کلیدی هیوندای سوناتا ۲۰۱۵ اسپرت ۲.0T:

مدل: هیوندای سوناتا اسپرت ۲.0T

کلاس: سدان ۴ درب – موتور جلو – محرکه جلو – ۵ سرنشین

قیمت: شروع از ۲۹.۳۸۵ دلار

قیمت مدل تست: ۳۴.۴۶۰ دلار

پیشرانه: ۲.۰ لیتری توربو – ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ

قدرت: ۲۴۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه

گشتاور: ۳۵۲.۵ نیوتن متر در ۱۳۵۰ دور بر دقیقه

انتقال قدرت: شش سرعتهٔ اتوماتیک

وزن: ۱۶۳۵ کیلوگرم – ۶۰% جلو – ۴۰% عقب

فاصلهٔ دو محور: ۲۸۰.۴۲ سانتی‌متر

ابعاد (طول / عرض / ارتفاع): ۴۸۵.۳۹ – ۱۸۶.۴۴ – ۱۴۷.۵۷ سانتی‌متر

شتاب ۰-۹۶ کیلومتر: ۸ ثانیه

مسافت ترمز از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت تا سکون: ۳۶.۵۷۶ متر

مسافت ۴۰۰ متر: ۱۶.۲ ثانیه با سرعت ۱۴۲.۲۷ کیلومتر در ساعت

بیشینهٔ سرعت: – کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت: ۷.۳۵ در بزرگراه – ۱۰.۲ در شهر – ۹.۰۴ میانگین

میزان آلایندگی گاز CO2: ۳۳۵.۶۶ گرم در هر مایل

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

Ahmad..F12

احمد نیشابوری، دانشجوی کارشناسی رشته مهندسی تکنولوژی نرم افزار، علاقه‌مند به تکنولوژی و خودرو

مطالب مشابه

‫۶۳ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۷ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (8 ديدگاه)

    به نظر من این ماشینا رو با هم مقایسه نکنید درسته خیلی ماشینا هستن که از هیوندا بهترن البته قیمتاشون به مراتب بیشر از هیونداست این طرح داشبورد هم به مراتب ساده و جذابه برای تنوع جالبه بهتره اول مسیر پیشرفت هیوندا رو طی ۵۰ سال بررسی کنید بعد ببینید ما کجاییم اونا کجا .درضمن تو ایران که یه پراید رو به زور میشه خرید خودتونو به دردسر نندازید همین محصولات هیوندا به مراتب باکیفیت تر و اصیل تر از محصولات آشغال و بدردنخور و دهه ۱۹۷۰ ی ماست . همین که کره ای ها انقدر سخت کوش و مصممن جای تحسین داره واقعا دست مریزاد داره .اگه ما ۱ باشیم اونا ۱۰۰ هستن . درضمن کیا زیرمجموعه هیونداست .طراحی داخلی و بیرونی کیا واقعا به دردنخوره . اگه بخواید مقایسه کنید هیچی ماشین آمریکایی نمیشه چندساله ماشین کم مصرف م تولید می کنن . دستم برسه یه شورولت کروز می خرم گور بابای هرچی ماشین ولی چیکار میشه کرد همین هیونداشم به زور میشه خرید.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا