نکاتی عمده در باب خرید هیوندای سانتافه دست دوم

خرید یک خودروی دست دوم در کشورمان، عملی پر ریسک است و با معضلات و دشواری‌های بسیاری هم توأم است. مهم‌ترین دلیل، وجود خیل انبوهی از کلاه‌برداران و افراد سودجو در این حرفه، و نبود یک نهاد ناظر قوی جهت ساماندهی و کنترل آنهاست. از همین رو، پسندیده‌تر آن است که از خرید این دسته از خودروها چشم‌پوشی نموده و فعلاً هم به همان اندک دارایی خود بسنده کنیم! اما گاهی اوقات چاره‌ای باقی نمی‌ماند و بر خواسته و آشوب دل هم نمی‌توان فائق شد، در این مواقع است که باید سخت مراقبت نمود تا بلکه ضرر و زیان هنگفتی دامن‌گیرمان نشود و مصداق واقعی آش نخورده و دهان سوخته نگردیم!

Hyundai Santa Fe 2010
Hyundai Santa Fe 2010

در مجموع، مهم‌ترین اصل در خرید یک خودروی دست دوم «شناخت» است، شناخت هم تنها در صورتی حاصل می‌شود که شما یا از پیش با مالک خودروی موردنظرتان آشنایی داشته و احیاناً در کنارش، از نحوه سلوک او با خودروی مربوطه مطلع باشید، و یا اگر این امکان فراهم نبود از همراهی یک متخصص و یا تعمیرکار کاربلد بهره گیرید و مهم‌تر از همه، پیش از خرید، یک آشنایی کلی و همه‌جانبه از برند و محصول موردعلاقه خود نیز داشته باشید. متأسفانه بیشتر دلالان و فروشندگان خودرو در کشورمان بندبازان ماهری هستند و به سهولت هم قادرند مشتری ساده‌دل را فریب داده و یا دور بزنند. پس مجدداً تأکید می‌کنیم که محتاطانه در این راه لغزنده و پر پیچ‌وخم گام بردارید و در زمان خرید، فریب زرق‌وبرق ظاهری فلان خودروی دست دوم را نخورید که در اکثر موارد توهم و سرابی بیش نیست.

Hyundai Santa Fe 2010
Hyundai Santa Fe 2010

هیوندای سانتافه، ازجمله خودروهایی که نسخه دست دوم آن در بازار ایران بسیار محبوب و پرطرفدار است. هر دو نسل جدید و قدیم این خودرو در بازار کشورمان، نسبت به مابقی وارداتی‌ها، وضعیت فروش بهتری دارند و به‌اصطلاح خوش‌معامله تر هستند. در این میان، نسل قبلی این خودرو، در بازار دست‌دوم‌ها بیشتر خریدوفروش می‌شود که دلیل اصلی این مسئله هم، بهای کمترش در قیاس با نسخه جدیدتر است، زیرا به‌رغم بهای 120 میلیون به بالای نسخه‌های فیس‌لیفت، هنوز هم می‌توان مدل‌های پایین‌تر این نسل را با قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان خریداری نمود و همین قضیه در جای خود، بسیاری از خریداران را وسوسه می‌کند که به‌جای خرید یک کراس‌اوور نوی چینی به این خودرو روی بیاورند که هم نام معتبرتری را یدک می‌کشد و هم احیاناً پیش جماعت در و همسایه! و دوست و آشنا از اعتبار بیشتری برخوردار است و…. مهم از همه، بازار لوازم یدکی این خودروست که لااقل نسبت به بقیه رقبای وارداتی اوضاع بسامان تری دارد و هم نرخ‌های آن به‌صرفه‌تر است، ضمن اینکه شبکه سرتاسری نمایندگی‌های هیوندای در سرتاسر کشور و انواع و اقسام تعمیرگاه‌های ریز و درشت خصوصی هم تا اندازه‌ای خیال مالکان این خودرو را از بابت تعمیرات احتمالی راحت نموده است.

Hyundai Santa Fe 2011
Hyundai Santa Fe 2011

حول‌وحوش 2 سال پیش، یعنی در ماه مه سال 2014 میلادی، سایتی به نام راهنمای خودرو یا «AUTOGUIDE» در آمریکا مطلبی را در مورد خرید هیوندای سانتافه دست دوم منتشر نمود که ممکن است در یک نگاه، متنی تاریخ گذشته به نظر آید ولی با توجه به آنکه یک مدل از خودرو در کشورمان لااقل تا بیست سال! پس از تولید نیز همچنان خرید و فروش می‌شود، لذا این متن می‌تواند برای عمده خریداران ایرانی تا حدی کاربردی هم باشد، البته با توجه به این نکته که نسخه‌های سانتافه ساخت آمریکا با نمونه‌های موجود در کشورمان تا اندازه‌ای متفاوت بوده و به لحاظ تجهیزات ایمنی و رفاهی هم عمدتاً مجهزتر هستند.

Hyundai Santa Fe 2011
Hyundai Santa Fe 2011

در سطور ذیل برگردان این متن را تقدیم شما عزیزان می‌کنم.
در سال 2007 میلادی، کمپانی هیوندای، دومین نسل از کراس‌اوور خود به نام سانتافه را معرفی نمود. این نسخه از یک پلت‌فرم کاملاً جدید و نیز طراحی نرم‌تری بهره می‌برد. این نسل از سانتافه، به لحاظ ابعاد رشد یافت و گزینه “ردیف سوم صندلی” را هم عرضه می‌کرد.
در آغاز، نسل دوم هیوندای سانتافه تنها با دو پیشرانه 6 سیلندر 2.7 و 3.3 لیتری ارائه می‌شد. پیشرانه 2.7 لیتری از توانی معادل 185 اسب بخار و گشتاوری برابر با 183 پوند/فوت برخوردار بود. پیشرانه 3.3 لیتری هم از توانی معادل 242 اسب بخار و گشتاوری برابر با 226 پوند/فوت بهره می‌برد. پیشرانه کوچک‌تر به همراه دو گیربکس متفاوت 5 دنده دستی و نیز 4 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد، اما پیشرانه 3.3 لیتری، منحصراً با یک گیربکس 5 سرعته اتوماتیک عرضه می‌شد. هر دو پیشرانه، با گزینه‌های “دیفرانسیل جلو” و نیز “تمام چرخ متحرک” در دسترس خریداران خود قرار می‌گرفتند.
در سال 2010 میلادی، هیوندای سانتافه با ارائه دو پیشرانه کاملاً جدید، دستخوش تجدیدقوا و فیس‌لیفت شد. نسخه 6 سیلندر و 2.7 لیتری جای خود را به نمونه‌ای 4 سیلندر و 2.4 لیتری واگذار نمود. پیشرانه جدید از توانی معادل 175 اسب بخار و گشتاوری معادل 169 پوند/فوت بهره می‌برد. پیشرانه 6 سیلندر 3.3 لیتری هم جای خود را با یک پیشرانه 3.5 لیتری تعویض نمود. پیشرانه جدید از توانی معادل 276 اسب بخار و گشتاوری معادل 248 پوند/فوت برخوردار بود. هر دو پیشرانه جدید از کارایی بیشتری نسبت به نسخه‌های پیشین خود برخوردار بودند و در این میان، تا اندازه‌ای سیستم‌های انتقال قدرت این خودرو نیز دستخوش تحول شدند.

Hyundai Santa Fe 2011
Hyundai Santa Fe 2011

تریم‌ها و پکیج‌ها
هیوندای سانتافه نسل دوم در سه سطح متفاوت از تجهیزات و یا سه تریم مجزا عرضه می‌شد: GLS،SE و LIMITED. تریم GLS با پیشرانه کوچک‌تر عرضه می‌شد، در حالی که‌تریم های SE و LIMITED منحصراً به همراه پیشرانه قدرتمندتر V6 عرضه می‌شدند. هر یک از این تریم‌ها می‌توانست با ردیف سوم صندلی‌ها سفارش داده شود.

hyundai-santa-fe-13
سه دلیل برتر برای خرید (هیوندای سانتافه نسل دوم)
1) توان مالی – همچون هر محصول ساخت هیوندای، این مدل بیش از همه بر روی بهای رقابتی خود مانور می‌دهد. شما می‌توانید نخستین مدل‌های هیوندای سانتافه را بدون مشکل چندانی با قیمتی کمتر از 10/000 دلار خریداری نمایید.
2) قابلیت عملی – درواقع، ردیف سوم صندلی‌ها در این خودرو تنگ و کیپ است اما در عوض، از امتیاز صندلی‌های قابل‌انعطاف آن برخوردارید.
3) گارانتی – شرکت هیوندای یک گارانتی 5 ساله یا 60/000 مایلی (96/000 کیلومتر) را برای محصولات خود ارائه می‌دهد، همچنین یک گارانتی 10 ساله یا 100/000 مایلی (160/000 کیلومتر) را نیز برای قوای محرکه این خودرو عرضه می‌کند. بنابراین احتمالاً شما می‌توانید یک سانتافه (نسل دوم) که هنوز تحت پوشش گارانتی باشد را پیدا کنید.


سه مشکل اصلی (هیوندای سانتافه نسل دوم)
1) فراخوان‌های مکرر- هیوندای سانتافه نسل دوم، تعداد 10 رشته از فراخوان را بر خود دیده است. حداقل موارد مربوط به این فراخوان‌ها متعلق به نسخه 2.4 لیتری و دیفرانسیل جلوی این خودرو، و نیز گیربکس‌های اتوماتیک مدل‌های 2010 به بعد آن بود. گیربکس اتوماتیک این خودرو مستعد آسیب دیدن است و می‌تواند موجبات اتلاف توان موتور را فراهم آورد.
2) فراخوان‌های ذکر شده مختص سانتافه‌های مدل 2010 هستند، اما برای سال‌های باقی مانده‌ای هم که این خودرو تولید شد، عمده مالکانش از افت توان موتور در آن شاکی بودند. تعداد زیادی از مالکان این خودرو یک رشته از شکایات را تسلیم سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) نمودند که در آنها از خرابی مکرر این خودرو سخن رفته بود.
3 ) مشکلات سیستم انتقال قدرت – در کنار فراخوان رسمی انجام شده، یک رشته از شکایات هم مکرراً به سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌ها (NHTSA) ارائه شد که در آنها از تعویض ناملایم دنده در گیربکس 6 سرعته اتوماتیک این خودرو (پس از فیس‌لیفت) سخن رفته بود. ظاهراً به نظر می‌رسد که جعبه‌دنده مذکور برای تعویض دنده‌ها در حال تقلا و کشمکش است (به قول عامیانه: در حال دست و پا زدن است).


پیش از خرید خودرو
ممکن است که خرید یک هیوندای سانتافه نسل دوم یک گزینه وسوسه‌انگیز باشد، زیرا شما احتمالاً قادرید نسخه‌ای از آن را با تخفیف بیشتری نسبت به رقبایی با سایز و قابلیتی مشابه پیدا کنید. اما یادتان باشد که در زمان درج این مطلب، اسناد دولتی از 900 فقره شکایت از این خودرو رونمایی کرده است. بر اساس این شکایات، به نظر می‌رسد که هیوندای سانتافه (نسل دوم) از یک سری مشکلات کیفی در رنج است که برخی از آنها در نوع خود خطرناک است. یک شکایت مشترک که در میان تمامی مالکان مدل 2007 تا 2009 این خودرو (مدل‌های پیش از فیس‌لیفت) صورت پذیرفت آن بود که گیج بنزین این خودرو همیشه نمی‌تواند میزان واقعی سوخت باقی مانده در باک را نشان دهد. معمولاً کمپانی هیوندای به رفع این مشکل تحت پوشش گارانتی می‌پرداخت. خرابی و یا از کارافتادگی موتور هم یک شکایت شایع میان مالکان مدل‌های 2010 تا 2012 این خودرو بوده است.

Hyundai Santa Fe 2011
Hyundai Santa Fe 2011

ختم کلام
فروش هیوندای سانتافه از سال‌های 2007 الی 2009 میلادی، به سبب فراخوان‌های مکرر سقوط نمود. البته بخش عمده شکایاتی که از ناحیه مالکین این خودرو صورت پذیرفت مسائل جدی نبودند. با توجه به این نکته که چه تعداد از مشکلات مشترک توسط مالکین این خودرو گزارش شده است، احتمالاً بهتر است به خرید هیوندای سانتافه دست دوم فاقد پوشش گارانتی اقدام نکنید. سانتافه‌های مدل 2009 میلادی و یا قدیمی‌تر، قبلاً از گارانتی خارج شده و یا به‌زودی خواهند شد. به یاد داشته باشید حتی اگر شما یک وسیله نقلیه تحت پوشش گارانتی را هم خریداری نمایید، هیچ تضمینی نیست که مشکلات بالقوه در خودروی‌تان مورد رسیدگی و توجه قرار گیرد؛ نخست به این دلیل که دپارتمان سرویس فروشنده نیاز به تکرار یک مشکل دارد (تا فراخوانی صورت دهد) و برخی از مالکان می‌گویند که به دلیل طبیعت پراکنده مشکلات، این عملی دشوار است.


منبع: AUTOGUIDE

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

18 دیدگاه

  1. American and japan
    سوابق: (200 دیدگاه) ,

    البته ماشین پر خرج و پر استهلاکیه.اگر قرار باشه 120 میلیون پول بدم ترجیح میدم پرادو جی ایکس بگیرم.یا اریون.یا تیانا.یا کمری 2012و…
    و اگر قرار باشه 80 تومن پول بدم؛ آزرا یا کمری میگیرم.به نظرم سانتافه ای که 80 تومن پولش باشه ارزش خرید نداره.چون بعدا حساب کنی میبینی به پات 90 تومن در اومده دست کم.
    ولی اگر تمییزش گیر بیاد ارزش خرید داره.تجربشو داشتم
    کلید ها و دکمه های روی داشبورد یکی دوتاشون افتاد و گم شدن و گیرم نیومد دیگه.یا abs قطع شد.موتور هم این اواخر صدایی توش افتاده بود که فروختمش زیر قیمت.ولی جدا از هزینه هاش از نظر سواری و قدرت و سرعت و اینجور چیزا ماشین خوبی بود.به خصوص در برابر سورنتو های هم سن خودش!!!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل سامان اذری
      سامان اذری
      سوابق: (1460 دیدگاه) ,

      ولی در کل ماشین خیلی خشکی هست تو سفر هایی طولانی ادم خیلی کلافه میشه
      به نظر منم ارزش خرید ان چنانی نداره

      پاسخ
  2. علیرضا سی بی
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    والله من که یه بار نشستم توش خیلی خشک بود نسبت به هم رده هاش ولی این خارجی ها چه دغدغه هایی دارنا..مثلا مصرف سوخت درست نشون نمیده دلک دلک پا میشن میرن شکایت…والله ما دیروز رفتیم خیار بخریم شده بود کیلویی 3/400 تومن!!!تو قیمت خیار گوجه موندیم
    در کل ماشین دست دوم تو ایران خیلی خطرناکه…دور رنگ و به جای اتاق پلمپ میفروشن یا کیلومتر رو میارن پایین و هزار تا کار دیگه…ولی اگه تونستین از فامیلی آشنایی بگیرین که حداقل خودتون از قبل رو صاحب ماشین و خود ماشین شناخت داشته باشین
    با احترام

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1442 دیدگاه) ,

    برای خرید ماشین کارکرده ب غیر از جاچنی ها ب بقیه اعتمادی ندارم.
    حتی اگه کیفیتشون خوب باشه اما خرجشون بالاست.
    ی بدی یا شاید خوبی که برای خودروهای کارکرده درکشورمون داریم اینه که افت قیمت زیادی ندارن و خودرو کالای مصرفی محسوب نمیشه.
    یکی از اقواممون پرادو و پارس ای ال ایکس و نیسان پیکاپ داره. خرج پرادوش از همه کم تره. میگه خرجش از زانتیا و پارس ای ال ایکس برام کمتر بوده و قطعاتش هم ارزون تره.ماشین کارکرده فقط جاپنی.

    پاسخ
  4. saeid
    سوابق: (127 دیدگاه) ,

    منم نظر برای خرید ماشین کارکرده فقط رو ژاپنی هاست.

    پاسخ
  5. علي
    سوابق: (902 دیدگاه) ,

    در کل به نظر من هیوندای ماشیناش نسبت به قیمت خیلی خوبه و اصلا این تبلیغات و شایعات رو نمیپذیرم. در ضمن شرکت هیوندایی فروش جهانی خیلی بالایی داره و در خود اروپا خیلی قبولش دارن. ما ایرانیها فقط بلدیم بنا به دلایل خاص ( مادی) که خدا داند تبلیغ ماشین دست دوم ماشین زیر پامونو بکنیم تا خدایی نکرده بازارشو از دست نده. ماشینهای هیوندا ما بین ژاپنی و آلمانیه از نظر طراحی و روند خوبی رو در پیش گرفته .

    پاسخ
  6. شهاب
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    ماشینی که خیلی از عمرش بگذره و کارکرد بالایی داشته باشه چه آلمانی و ژاپنی و چه کره ای خریدش ریسک بالایی داره و وضعیت سلامتش به شدت به نحوه استفاده مالک یا مالک های قبلی بستگی داره!!
    یکی از دوستان بنده کمری مدل 2009 خریده و واقعا از خریدش پشیمونه! یکی از ایرادهای بزرگی که پیدا کرده مشکل گیربکس بود به طوری که مجبور شد کلا گیربکس ماشینو عوض کنه! بعد از مدتی هم جلوبندی ماشین مشکل پیدا کرده. انگار یه جورایی ماشینو سرهم بندی کرده بودن و به این بنده خدا قالب کردن!

    پاسخ
  7. احمد باقری
    سوابق: (4257 دیدگاه) ,

    ولی باید قبول کرد که از نظر کارایی و هزینه و مشکلات کمتر، ماشین ژاپنی بهتره. البته هیوندای هم خیلی پیشرفت کرده، ولی هنوز هم فاصله داره.

    پاسخ
  8. genius
    سوابق: (158 دیدگاه) ,

    “شما می‌توانید نخستین مدل‌های هیوندای سانتافه را بدون مشکل چندانی با قیمتی کمتر از 10/000 دلار خریداری نمایید.”
    با قیمت امروز دلار میشه چیزی نزدیک به چهل میلیون اما تو بازار وانفسای این مرز و بوم پرگهر(!)دست کم باید چیزی نزدیک به دو برابر این رقم رو براش پرداخت کرد!!بالواقع که ما رکورد زدیم!!!!!

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل شاسی
    شاسی
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    خرید خودروی دست دوم کار هر کسی نیست و نیاز به تجربه ی بالا در این زمینه داره.
    تشخیص خودروی خانگی تمیز از خودروی به قول معروف دوانده شده توی ایران به قدری مشکله که حتی به برند هم نمیتوان اعتماد کرد.
    چه بسا تویوتا پرادویی که چپ کرده و با صاف کاری استادانه به عنوان خودروی بدون تصادف فروخته شده و چه بسا هیوندای سانتافه ای مدل پایینی که از مدل های بالاتر بهتر نگه داری شده باشه و کاملا سالم باشه.
    همه اینا به تجربه ی خریدار بستگی داره، نکات ریزی توی تشخیص بدنه و سلامت فنی خودرو هست که اهلش میدونن.
    در کل اگر قصد خرید هر خودروی دست دومی دارید اطلاعات خود تون رو در مورد اون زیاد کنید،به سایت های بررسی و قیمت روز سر بزنید، از مکانیک ها و افراد باتجربه کمک بگیرید.
    و اینکه خودروی دست دوم هرگز به برند و اسم نیست و همش به نگهداری قبلی اون بستگی داره.

    پاسخ
  10. من كيم اينجا كجاس ???!!!!
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    کمتر از ١٠٠٠٠ $$$ ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!

    پاسخ
  11. germany
    سوابق: (52 دیدگاه) ,

    خرید ماشین دست دوم کلا ریسک بالایی داره و باید حواستو جمع کنی چون چیزی که زیاده دلال و کلاه برداره

    پاسخ
  12. erfan
    سوابق: (224 دیدگاه) ,

    خیلی ریسکه تو ایران وارداتی دست دو بگیری
    من یه صاف کاریایی دیدم که دهنم باز مونده نمیدونم چجور رنگ میزنن که دقیقاً برق روز اول رو میزنه. اصلاً از روز اول بهتر میشه. حالا منی که این همه ادعا دارم تو شناخت ماشین میمونم تو تشخیص این صافکاریو رنگ. حالا یکی از اشنا های ما ماشینشو رنگ و صافکاری کردن. یارو اومد واسه خرید. دستگاه رنگ گذاشت. ضخامت اون قسمت رنگ شده دقیقاً برابر بود با بقیه جاها. من کف کرده بودم???❤️

    پاسخ
  13. امیرحسین
    سوابق: (323 دیدگاه) ,

    والا من هربار گفتم که گیربکس کره ای ها گیج و منگ هست یا افت توان موتور بخصوص تو شتاب ثانویه تو کره ای ها بالاست بعضی دوستان مانند سپاه مغول به من حمله کردن
    حالا دست و پا زدن گیربکس و اشکالات فنی و کاهش توان موتور رو “auto guide” داره میگه
    بیشترین ایرادی که تو دست دوم های تویوتا دیدم اشکال تو سیستم برق بود و نه موتور و گیربکس.دوستان برای سربلند کردن کره ای هاشون بیخود به تویوتا انگ نچسبونند

    پاسخ
    1. سپهر
      سوابق: (4 دیدگاه) ,

      امیرحسین جان
      بدون شک خودروهای قدیمی تر کره ای هماهنگی گیربکس و موتور ژاپنی ها را نداشتند. اما در خودروهای جدید مشخصه خیلی رو این قضیه کار شده. نمونش هم توسان 2016 هست که مدل 2لیتری پایه شتابی بیشتر از نمونه های 2.4 لیتری نسل قبل داره( با وجود حجم و قدرت کمتر و وزنی تقریبا برابر). یا کانسومر ریپورتز که در گزارشات خودش از هماهنگی بسیار خوب موتور و گیربکس سورنتو جدید گفته. مشخصه کره ای ها در سال های اخیر بعد ازمباحثی چون طراحی و ایمنی بیشتر بر مسائلی چون کیفیت، راندمان موتور و هماهنگی موتور و گیربکس و….. متمرکز شدن. بلاخره کره ای ها هم دارن در بازار جهانی با انواع برندها رقابت می کنن و خیلی بهتر از من شما از این مسائل مطلع هستند. شما خواهشا اگر بدون تعصب برای مثال ساخته های سال 1952 کیا را با مدل های 2016 این شرکت مقایسه کنی متوجه میشی کیا به صورتی روش‌مند فعالیت خود رﺍ توسعه دﺍده و دائما در حال گسترش فروش در بازارهای مختلف دنیا بوده است.

      پاسخ
  14. رضا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بحث از ماشین های دست دوم کشیده شد به کیفیت کره – ژاپن ! به نظر من کره ای ها مسیر درستی رو پیش گرفتن و در چند سال آینده ، بهتر هم میشن . ایراد ژاپنی ها ، کم توجهی در به روز کردن خودرو ها هست . در هر صورت رقابات بین خودروسازها باعث پیشرفت میشه .
    بهترین پیشنهاد جهت خرید ماشین های دست دوم ، إیجاد یه مرکز تخصصی تست و آزمایش خودرو هست . مردم به راحتی گول ظاهر ماشین و حرفهای فروشنده رو میخورند .ولی یه متخصص تعمیر موتور و گیربکس که چند دقیقه وقت واسه تست ماشین بذاره ، خیال خریدارو راحت میکنه .
    ضمنا سانتافه های جدید ، خیلی نرم و راحتن ، فقط مواظب این پلیس های جاده ای باشین که از ١-٢ کیلومتری رو شما زوم میکنن که نگهتون دارن !
    ” آقا میدونین سرعتتون چقدر بود ؟ خیلی بالا ! داشتی ١٢۵ تا میرفتی …

    پاسخ
  15. مهدي
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    به نظر بنده با توجه به حدودا پولی که تو بازار ایران مجبوری پرداخت کنی ماشین خوبیه من ٣ سال داشتم ازشم راضی بودم

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.