هیوندای و حریف هیبریدی پریوس!

یکی از چیزهایی که واقعاً می‌تواند خاطر علاقه‌مندان خودروهای سوخت فسیلی را مکدّر کند، حرکت رو به رشد خودروهای هیبریدی در تصاحب قلب‌هایی است که قبلاً اهمیت چندانی برای این نوع خودروها قائل نبوده‌اند. در این میان، مدل‌هایی مانند مک‌لارن P1، پورشه 918 و فراری لافراری، از جمله‌ خودروهایی بوده‌اند که در تغییر این پیش‌زمینه ذهنی نقش داشته‌اند.

2017 Hyundai Prius Fighter
2017 Hyundai Prius Fighter

در حالی که عملکرد خودروهای الکتریکی هنوز مسیر خود را طی می‌کند، ولی مدل‌‌های هیبریدی جایگاه خود را در بازار دارند. یکی از خودروسازهایی که به دنبال سهم خود از این تغییر رویه بازار می‌گردد، خودروساز کره‌ای، هیوندای است. در حالی که هوندا اینسایت که تولید آن متوقف شده، نتوانست جایی برای خود دست و پا کند، هیوندای قصد دارد تا با ارائه یک مدل پلاگین هیبریدی هاچ‌بک، بازار «پریوس» را مورد هدف قرار دهد.

EU 2016 Toyota Prius
EU 2016 Toyota Prius

امّا چه انتظاراتی باید از این گزینه جدید هیوندای داشت؟ در ادامه برخی ویژگی‌های احتمالی این مدل را بررسی می‌کنیم:

طراحی دقیق و سیال
در تصویر اولیه‌ای که از این مدل منتشر شده، طراحی آن از الگوی «گوه‌ای-آئرودینامیکی» موجود در نسل‌های قبلی «پریوس» و همین‌طور «اینسایت» پیروی کرده و از پنجره دو تکه در هاچ برای دید بهتر استفاده کرده است.

2017 Hyundai Prius Fighter
2017 Hyundai Prius Fighter

اگر مشابهت‌ها را کنار بگذاریم، استایل این مدل کاملاً با آخرین زبان طراحی هیوندای با عنوان «پیکره سیال 2.0» مطابقت می‌کند. در جلوی این خودرو، یک جلوپنجره کرومی آشنای ذوزنقه‌ای، چراغ‌های جلوی طرح الانترا و هواکش‌های تهاجمی به صورت عمودی همراه با چراغ‌های روشنایی روز دیده می‌‌شوند. البته یک نمای جانبی از این خودرو، چندان تجربه کاملی محسوب نمی‌شود، ولی در هر حال، مدل خوش‌ساخت و چابکی به نظر می‌رسد.

2017 Hyundai Prius Fighter
2017 Hyundai Prius Fighter

کابین مدرن
اگر آن را با پریوس مقایسه کنیم، این کابین ساده و معمولی به نظر می‌رسد، ولی تصاویر جاسوسی تا به امروز نشان می‌دهند که احتمالاً شرایط راحت و خوشایندی را در داخل این کابین داشته باشیم. طراحی داخلی از الگوی «سوناتا» استفاده کرده و در آن، مواردی نظیر گوشه‌های گرد و الگوهای آلومینیومی دیده می‌شوند. تزئینات داخلی از یک فضای با دو طیف رنگی بهره‌مند شده است؛ یکی پنل‌ درها و صندلی‌های خاکستری روشن و دیگر ناحیه تیره‌تر بالای داشبورد.


همانند آخرین مدل‌هایی که در صنعت خودرو معرفی می‌شوند، باید انتظار داشت که در این کابین نیز آخرین تکنولوژی‌ها و سیستم‌های دستیار راننده در دسترس قرار گیرند؛ سیستم‌هایی مانند کروز کنترل انطباقی، ترمز اضطراری خودکار در سرعت پایین و هشدار عبور از خطوط جاده.

پیشرانه احتمالی
در حالی که سوناتا هیبریدی از یک موتور ۲ لیتری در کنار یک مکمّل الکتریکی استفاده می‌کند، این مدل پلاگین مبتنی بر النترا که برنامه‌ریزی آن برای مدل ۲۰۱۷ است، به احتمال زیاد از موتور ۱/۶ لیتری چهار سیلندر با انژکتور مستقیم بهره خواهد برد که برای جثه کوچکش تناسب بیشتری دارد. در بخش الکتریکی، از یک بسته باتری لیتیومی استفاده می‌شود که می‌تواند یک دامنه تمام‌الکتریکی حدود ۶۴ کیلومتر را برای آن فراهم کند.

2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid Electric
2016 Hyundai Sonata Plug-in Hybrid Electric

البته گفته می‌شود که یک نسخه تمام‌الکتریکی نیز در دستور کار قرار دارد. با اینکه اطلاعات زیادی در مورد این مدل ارائه نشده، ولی باید انتظار داشت که مدتی پس از نسخه پلاگین بنزینی-الکتریکی، در کنار آن قرار گیرد.

رقبای الکتریکی
هاچ‌بک هیبریدی هیوندای، اول از همه باید با نسخه تازه تویوتا پریوس ۲۰۱۶ رقابت کند. از دیگر رقبا که بسته به بازار ممکن است متفاوت باشند، می‌توان به نسل دوم شورولت ولت ۲۰۱۶، نیسان لیف، آئودی A3 ای-ترون و ب‌ام‌و 225xe اکتیو تورر اشاره کرد.

2016 Chevrolet Volt
2016 Chevrolet Volt

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

26 دیدگاه

  1. ZIPPO
    سوابق: (239 دیدگاه) ,

    افرین بر هیوندای
    واقعا خوشم میاد از تصاحب هیچ بازاری دست نمیکشه
    هیچوقت دست از تلاش بر نمیداره و داره با سرعت نور پیشرفت میکنه
    و از اینکه پا تو کفش بزرگانی مثل بنز و بی ام و تویوتا و فولوکس و….. هم کنه هیچ ترسی نداره
    حتی قسمتی از بازار های اون ها رو هم تصاحب کرده

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      قسمتی از بازارهای اونارو تصاحب کرده!!!! نه که این رندها هر سال دارن توسط کره ها فتح میشن و آمار فروششون و درصد فروششون داره به نابودی میره آقای مجسمه تعصب کسی که میره دنبال اتومبیل های بنز و ب ام و هیچ وقت نگاه هم سمت کره ای ها نمیکنه چه اینکه بخواد بخرتشون

      پاسخ
      1. mohammad_boss429
        سوابق: (86 دیدگاه) ,

        حداقلش اینه که واسه پیشرفت تلاش میکنن. این تلاششون تحسین برانگیزه

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل (پهلوان مک لارن)new great britain
        (پهلوان مک لارن)new great britain
        سوابق: (837 دیدگاه) ,

        شایان انقدر تعصب به خرج نده یه موقع دیدی یه بازاری که ماله آلمانی ها بود توی خودرو سازی افتاد دست کره ای ها اونوقت از این نظرت پشیمون میشی!!! کره ای ها پیشرفتشون فوق العاده سریعه واین کار هم دور از انتظار نیست ممکنه فقط چندسال طول بکشه. اونا اگه عینه بعضی ها فکر میکردن اصلا توی این ضمینه وارد نمیشدن.تلاششون تحسین برانگیزه.

        پاسخ
        1. شایان
          سوابق: (1312 دیدگاه) ,

          پدال خواهشا نظر این آقا رو پاک کنید خوشم نمیاد این جوابمو بده یه جورایی توهین میدونم به خودم

    2. mahdi
      سوابق: (150 دیدگاه) ,

      خوشبحالت zippoدنیای تو خیلی کوچیکه خودتو راحت کردی ،.طرفداره یه برند هستی و خلاص.

      پاسخ
        1. ارمان
          سوابق: (997 دیدگاه) ,

          فیلم بت من زیاد مبینی؟

  2. تصویر پروفایل نوید جهرمی
    نوید جهرمی
    سوابق: (1452 دیدگاه) ,

    پریوس از قدیمی های بازاره و با قابلیت اطمینانی ک داره و قیمت مناسبش جایگاهش دست نخورده مونده و اختلاف فروشش با رقباش زیاده.
    هیوندای هم اگر میخواد تو این زمینه رقابت کنه باید همین موارد رو در نظر بگیره. در صورت فرض ظاهر زیباتر و وارانتی طولانی تر، شروع رقابتش خوب میتونه باشه اما ب نظرم قاعده ب هم نمیخوره و باز پشت سر تویوتا میمونه.

    پاسخ
  3. امیرحسین
    سوابق: (326 دیدگاه) ,

    اینکه کره هم ای ها میخوان به هر حوزه ای سرک بکشند به ضررشون تموم میشه.بعضی حوزه ها بسیار تخصصی هست و نداشتن دانش لازم باعث شکست میشه
    برای نمونه تو بهترین ماشین های آفرود هیچ اسمی از کره نیست

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1452 دیدگاه) ,

      اگه بخوای اینجور بگی ک ب قبل تر هم برگردی اصلا نباید ب خودروسازی سرک میکشیدن چون هیچ اسمی ازشون نبود.

      پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4319 دیدگاه) ,

    اینجوری که نویسنده نوشته، مثل اکثر اوقات، همه جاش از یک خودرویی کپی کاری شده.

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل ali ayat
    ali ayat
    سوابق: (719 دیدگاه) ,

    این سونوتا هیبرید هم خیلی زیباست توجه نکرده بودم

    پاسخ
  6. فرزاد
    سوابق: (202 دیدگاه) ,

    اینجا ایران است جایی که 90 درصد مردم پراید و پزو سور میشنوند ولی میگویند ماشین های کره ای خوب نیستند!

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      نسبت به اروپائی ها آمریکائی ها وحتی ژاپنی ها آره خیلی هم پائین تره ولی نسبت به ایرانی های ***آسمون تا زمین بالاتره

      پاسخ
    2. امیر
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      آدم فرقون هم سوار شه اینو میدونه کره ای در حد ژاپنی و آلمانی نیست.

      پاسخ
  7. سعید
    سوابق: (76 دیدگاه) ,

    سلام
    1 – خودروهای سوپر اسپورت HYBRIDE ساخت شرکتهای MC LAREN , PORSHE , FERARI خودروهایی بودند که برای امر دیگر طراحی و ساخته شدند و آن کمک از موتور الکتریکی برای جبران کم توانی لحظه ای موتور بنزینی بود ، مثلاً جبران توان خودرو در احظه شتاب گیری .
    2- خوردو اینسایت ساخت شرکت HONDA هیدروژن سوز است ، نه های برید .

    پاسخ
  8. benz and porche
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    کجا بازار لوکس سازهای قدری مثل بنز وبی ام دبلیو را گرفته .برند های خودرو سازی به صورت زیر در سایتinterbrand رنک مشود. 1-تویوتا 2- بی ام دبلیو 3- مرسدس بنز 4-هوندا . اونوقت هیوندا ی کجا تصاحب کرده بازار امریکا دست تویوتا وتوچین تو لوکس سازها دستBMWو مرسدس بنز وایودی است.zepo کلا فازت چیه؟

    پاسخ
  9. mds
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    نمی دونم چرا به کره افتخار میکنم

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      مگه کره ای هستی؟؟؟؟؟ تعصب بی خود نداشته باش خواهشا اگه به تعصب باشه خیلی ها هم توانشو دارن هم خیلی ماهرانه و حرفه ای کار و انجام میدن

      پاسخ
  10. me84
    سوابق: (399 دیدگاه) ,

    دارم تلاش میکنم این تعصب بی معنی رو از ذهنم پاک کنم که کره از ژاپن پایینتره یا ژاپن از آلمان و ….، به جای این افکار بیمورد باید مدیریت، هدف گذاری، تلاش خستگی ناپذیر و ثمره سختکوشی کره ای ها رو مد نظر قرار داد وگرنه خود هیوندای از ما بهتر میدونه که چه جایگاهی تو صنعت خودروسازی داره. فرق اونا با ما اینه که به موقعیت فعلی خودشون اصلا توجه نمیکنن و فقط به اهداف و آرمانهاشون نگاه میکنن و برای رسیدن به اون نقطه، تا سرحد مرگ تلاش میکنند. صحت این حرفهایی رو که زدم رو میشه از نتایجی که کره ای ها گرفتند سنجید.
    حتی در مورد چینیها و حتی هندیها هم نباید اینطوری فکر کرد.
    در واقع تنها موردی که کاملا حق به جانب میشه در موردش اینطوری فکر کرد، فرهنگ کار و تلاش ایرانیه، تو 90% زمینه ها.

    پاسخ
    1. شایان
      سوابق: (1312 دیدگاه) ,

      مطمئنا جنس آلمان و ژاپنی بهتر از کره ای هست اینو بازار و صنعت میگه نه یه سال دوسال بلکه سالها و دهه ها جنس کره همیشه درجه دو بوده آلمان و ژاپن و آمریکا موتور اقتصادیه مناطق خودشون و جهانن و مهم تر از اون مادر صنایع سنگین مادر تجهیزات سنگین ابزار دقیق در همه صنایع اینو میگم چون خودم صنعتیم تویه صنعت کار میکنم خبر دارم این سه تا کشور صنعتشون جدا از بقیست بقیه از این سه تا کمک میگیرن و مدلاشون از این سه تا کشور تامین میشه نتایجشونم واسه خودشون نگه دارن حاب دو دوتاست نه حرف ارزون تر از ارزنه یه عده

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.