نخستین دیدار با هیوندای ولوستر توربو 2016

نه ظاهر عجیب‌وغریب و نه بازار تشنه ایران و نه معدود جوانان پولدار دست‌به‌نقد! هیچ‌یک نتوانست گره‌ای از کار هیوندای ولوستر بگشاید و شانسی را برایش رقم زند. شاید به‌نوعی بتوان این خودرو را از ناکامان بزرگ بازار ایران برشمرد و آن‌هم به چند دلیل: یکی آنکه کوپه است و البته کوپه‌ای هاچ‌بک! و همان‌طور که خودتان بهتر می‌دانید خودروهای کوپه در کشورمان هواخواهان و دوستداران اندکی دارند و بیشتر اقشار جامعه و به‌خصوص مسن‌ترها و عائله‌مندان، سدان‌ها و شاسی بلندها را بر آن ترجیح می‌دهند و دیگر آنکه چون کوپه است، به قولی عامیانه، پس پول نیست! یعنی بازار دست‌دوم چندان درخور و روبه‌راهی ندارد و فروش آن با دردسرهای بسیاری توأم است و این مسئله به‌نوبه خود، برای مصرف‌کننده ایرانی که جنبه سرمایه‌ای خودرو برایش از اهمیت بسزایی برخوردار است چندان خوشایند نیست، آن‌هم در یکی و دو سال اخیر که رکود موجود در بازار جای اندکی را برای هر نوع ریسکی باقی نهاده است.

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

در میان موارد گفته شده، مهم‌تر از همه، به مشخصات فنی این خودرو برمی‌گردد. بدون هیچ شک و شبهه‌ای، نسخه فعلی هیوندای ولوستر خودروی چندان سریع و پرشتابی نیست و پیشرانه 1.6 لیتری و 138 اسبی آن به‌زحمت می‌تواند حتی از پس خودروهای کم‌توان‌تر از خود هم برآید، خودروهایی که چندبرابر از آن ارزان‌تر هستند. این امر خودش به‌تنهایی می‌تواند موجبات سرخوردگی و دل‌زدگی بیش از پیش مشتری ایرانی را از این خودرو فراهم نماید، چون هر باشد ما مردمانی هستیم سخت دوستدار شتاب و سبقت‌های ناروا! البته نه همه‌مان. خوشبختانه!

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

از حق نباید گذشت که نسخه فعلی این خودرو از طراحی جالب و بدیع و همچنین کابینی درخور و دلپسندی بهره می‌برد و مهم‌تر از همه چون از تبار هیوندای بوده و هیوندای هم در حال حاضر، پرفروش‌ترین خودروی وارداتی به ایران است به تبع آن از پشتیبانی فنی بهتری هم نسبت به دیگر همتایان وارداتی خود برخوردار است. البته تمامی این عوامل تنها زمانی می‌توانند مؤثر باشند که خصوصیات فنی و تکنیکی این خودرو هم بهبود یافته باشد و به نظر می‌رسد که هیوندای در نسخه توربو آن تا حدی توانسته کمبودها و نواقص نسخه فعلی را رفع نموده و در برخی از جنبه‌های خاص هم چند پله‌ای آن را به رقبای اصلی خود از جمله گلف GTI و فورد فوکوس ST و… نزدیک کرده است. این نسخه، پس از چند سال تأخیر، به بازار کشورهای خلیج فارس راه یافته و در برخی از سایت خودرویی این منطقه، من‌جمله «DRIVEARABIA» مورد تست و بررسی قرار گرفته است که در اینجا برگردان متن آن را تقدیمتان می‌کنیم.

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

از سال 2012 میلادی و به‌محض آنکه شنیدیم این خودرو وارد بازار آمریکا شده است، به‌کرات، به آن پرداخته‌ایم. یک هاچ‌بک داغ توربو از هیوندای؟ این می‌تواند دستورالعملی هیجان‌انگیز برای سایر نمونه‌های ارزان موجود در بازار باشد! ما در اینجا بودیم و انتظارمان هم بر این بود که با پولی که برای این خودرو می‌پردازیم عملکرد درخشانی همچون فورد فوکوس ST به ما اعطاء کند. البته مدتی بعد، هیوندای ولوستر توربو واقعاً به اینجا آمد و با تأخیری سه ساله وارد مهمانی‌مان شد و ما هم آن را راندیم.

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

نسخه اصلی هیوندای ولوستر پیشگام در ارائه یک طرح جدلی و بحث‌برانگیز بود و ما نیز هیوندای را از بابت ارائه چنین طرح غیر جعبه‌ای که چاشنی هیجان را نیز با خود داشت، تحسین نمودیم. گرچه نصب تنها یک درب در یک سمت عقب آن هیچ احساس خاصی را با خود به دنبال ندارد ولی این خودش، نوعی ترفند جهت خلق همهمه و سروصدا در بازار است.

هیوندای ولوستر توربو از جنبه ظاهری تا حد زیادی، شبیه همان نسخه اصلی خود به نظر می‌رسد. برای حفظ نمای تهاجمی‌تر سپرها، یک جلوپنجره تمام‌رخ و نیز رینگ‌های اختصاصی 18 اینچی در آن تعبیه شده است. در داخل نیز، طراحی کابین بسیار خوب و دلپذیر است اما در عین حال، از مواد ارزان‌قیمتی جهت تکمیل و پرداخت آن استفاده شده و دستگیره درب‌ها هم حسی از سستی و بی‌دوامی را القاء می‌کنند و تقریباً در هرجایی از آن، به‌طور انحصاری از پلاستیک‌های سخت استفاده شده است. با این وجود، کابین به‌خوبی تجهیز شده و تجهیزاتی همچون سامانه هدایت ناوبری، سقف پانوراما، سیستم ورود بدون کلید هوشمند، سردکن صندلی‌ها در آن دیده می‌شوند. البته تمامی این‌ها از حقه‌ها و ترفندهایی است که کودکان این روزها به آن علاقه دارند.

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

با آنکه قسمت جلوی این خودرو از فضای خوبی بهره می‌برد، اما نصب تنها یک درب در بخش عقب آن، امری آزاردهنده است، آن‌هم زمانی که قصد دارید افراد بیشتری را با آن حمل کنید. در قسمت عقب، جا پای مناسبی برای سرنشینان وجود دارد ولی سر سرنشینان درست زیر شیشه عقب جای می‌گیرد و پنجره‌های کوچک کناری هم حسی از تنگی جا را به سرنشینان آن القاء می‌کنند (CLAUSTROPHOBIC). سایز صندوق‌عقب آن نیز برای خودرویی در این کلاس مناسب است.

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

حالا وقتش رسیده است که به پیشرانه توربوی این خودرو بپردازیم، این پیشرانه از سامانه تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برد و توانی معادل 201 اسب بخار و گشتاوری برابر با 264 نیوتن‌متر را در دورهای 1750 الی 4500 در دقیقه، در اختیار راننده می‌نهد. ظاهراً بر روی کاغذ معامله خوبی به نظر می‌آید ولی آنچه ما واقعاً حس نمودیم، تأخیر آشکار سیستم توربو همراه با ضربه‌های زیاد آن بود. وقوع این امر هم هیچ کمکی به جعبه‌دنده 7 سرعته اتوماتیک کند و تنبل آن نمی‌کند، جعبه‌دنده‌ای که به نظر می‌آید در اکثر مواقع دنده‌ها را در جای اشتباه خود می‌گذارد.

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

در واقع، اگر قصدتان بر آن است که عملکرد بهتری از پیشرانه این خودرو استخراج کنید، در بیشتر مواقع مجبورید که با آن مثل یک خودروی توربوی قدیمی رانندگی کنید، این امر به معنای تعویض دستی دنده‌ها و نگه داشتن دور موتور در ارقام بالای آن است. بی‌شک انجام این اعمال هم هیچ کمکی به مصرف سوخت خودروی شما نمی‌کند.

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

هندلینگ این خودرو تا اندازه‌ای خوب است و با آنکه تکان‌های بدنه در این خودرو مهار شده و از میزان چسبندگی درخوری هم برخوردار است اما برای یک راننده چندان دشوار نیست که به حد میانگین محدودیت‌های آن دست یابد تا آن نقطه‌ای که پدیده کم فرمانی در آن بروز کند. ما این نکته را هم کشف نمودیم که در این خودرو از همان سیستم تعلیقی استفاده شده که در مدل پایه ولوستر به کار رفته است؛ و این خودش توضیح دهنده این امر است که چرا در این خودرو، هیچ شانسی جهت اجرای حرکات نمایشی عقب (چرخشی)، همچون یک هاچ‌بک داغ وجود ندارد.

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

گرچه فرمان آن به نحو درخور و شایسته‌ای سبک و پاسخگوست ولی در عین حال، بازخورد کمی را هم از خود ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، هیوندای سواری نسبتاً راحتی را برای این مدل فراهم نموده که در واقع، بهتر از گلف GTI است، همه این موارد را هم سکوت و آرامش مناسب کابین این خودرو، همراهی می‌کنند.

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

اما واقعیت امر، آن‌چنان که ما فکر می‌کنیم بدین قرار است که این هاچ‌بک داغ تنها حامل یک پیشرانه ارتقاء یافته است که بر روی یک ولوستر معمولی نصب شده است و البته این موضوع هم قابل درک است که هیوندای هنوز نتوانسته دینامیک درخوری را برای خودروهایش مهیا کند (و لازم است این را هم بگوییم که برخی از مدل‌هایی که در امسال تحت طراحی مجدد قرار گرفتند، همانند توسان، از این لحاظ نسبتاً خوب هستند) در خاتمه، هیوندای ولوستر توربو را می‌توان مخلوط عجیب‌وغریبی از یک خودرو دانست، اما نه یک مخلوط به‌جا و درست.

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

مشخصات فنی

حجم موتور: 1598 سی‌سی

نسبت تراکم موتور: 9.5: 1

توان: 201 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه

گشتاور: 264 نیوتن‌متر در 1750 الی 4500 دور در دقیقه

حداکثر سرعت: 210 کیلومتر بر ساعت (در برخی منابع رقم 225 کیلومتر هم ذکر شد)

شتاب صفر تا صد: 8.4 ثانیه

مصرف ترکیبی سوخت: 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر مسافت

نوع گیربکس: 7 سرعته خودکار (کلاچ دوبل)

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

ابعاد

طول/عرض/ارتفاع: 4220/1790/1399 میلی‌متر

فاصله بین دو محور جلو و عقب: 2650 میلی‌متر

حجم مخزن سوخت: 50 لیتر

گنجایش صندوق‌عقب: 320 لیتر

وزن: 1256 الی 1310 کیلوگرم

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

ایمنی

5 ستاره ایمنی از موسسه EURONCAP اروپا (نسخه اولیه)

6 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)

سیستم ضد بلوکه ترمز ABS

سیستم کمکی ترمز BAS

سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD

سیستم کنترل پایداری ESC

سیستم نگه‌دارنده خودرو در سراشیبی HAC

سیستم کنترل لغزش TCS

دوربین دید عقب

سنسورهای پارک خودرو

و…


تجهیزات رفاهی (نسخه عرضه شده در بازار امارات)

سیستم ورود بدون کلید هوشمند (KEYLESS ENTRY) + دکمه استارت

کروز کنترل (سوئیچ کروز کنترل بر روی فرمان)

سقف پانوراما

سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک

صفحه نمایشگر لمسی به سایز 7 اینچ

صندلی‌های با پوشش چرمی

فرمان الکتریکی حساس به سرعت

راهنمای روی آینه‌های جانبی از جنس LED

گرم‌کن و سردکن صندلی‌ها

سیستم هدایت ناوبری

استراحتگاه دست در کنسول میانی

تنظیم برقی صندلی‌ها

شیشه عقب بخارزدا

سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB و AUX و رادیو + اتصالات بلوتوث و هندزفری

اسپویلر عقب

مه شکن‌های جلو

اگزوزهای دوگانه کرومی در مرکز سپر عقب

و…

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

قیمت

در امارات: 89/000 الی 93/000 درهم

قیمت در آمریکا: 21,600 الی 23,950 دلار

2016 Hyundai Veloster Turbo
2016 Hyundai Veloster Turbo

منابع دیگر:
YALLAHMOTOR.COM
LEFTLANENEWS.COM

نوشته: سام کاویانی

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

86 دیدگاه

  1. کامران
    سوابق: (78 دیدگاه) ,

    گناه نکرده که زشته ، شبیه خرگوش عقب مونده هست که تا تصادف کنه دندوناش خورد میشه موتور هم بخاطر همین جلو پنجره زشتش لکنت زبان داره ، تا گاز میدی به س که میرسه زبونش مگیره میشه ش ش. خوراک ایرانی جماعت سلفی بگیرن توش صفا کنن.
    ده میلیون پولو بیشتر میکنیم یه جولیتا کم کارکرد گارانتی دار میخری با گیربکس ZF که داره عشق بازی میکنی….

    پاسخ
    1. علی
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      داداش من با نظرت کاری ندارم اما هزینه نگهداری جولیتا با کلاچ دوبل که همش مجبوری تو ترافیک خلاص کنی رو میدونی؟

      پاسخ
  2. دوج
    سوابق: (19 دیدگاه) ,

    اولین بار که ولوستر رو دیدم گفتم عجب طراحی زیبایی داره بهتر از این نمیشه،ولی بعد از یه مدت خیلی کم تکراری شد و جذابیتش رو زود از دست داد ،البته این مساله به نظر من در تمام ماشینهای هیوندا هست ، ژاپنیا تو نگاه اول به اندازه هیوندا دلبری نمیکنن و ماندگار ترند

    پاسخ
  3. arvin
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    تا سوارش نشی نمیت.نی نظر بدی.من پسر خالم یه2015 داره.عاشقشم.توش که میشینی یه حال وهوا دیگه ای بهت دست میده

    پاسخ
  4. Kian
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اونایی ک میگن این ماشین بدرد نمیخوره و آشغاله ، تو کل عمرشون بهترین ماشینی ک سوار شدن پراید و محصولات داخلیء …
    من این ماشین رو دارم مدل 2016 مسی . ماشینء بدی نیست. اما از آشغالای تولید داخل و چینی خیلییی بهتره . سواریء و حس خوبی داره و ظاهره جذاب و متفاوتی داره.

    پاسخ
  5. بارسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من به شخصه اگر نیاز ب فروش این مدل ماشین رو نداشتم اصلا چنین کاری نمیکردم و اما از طرفی خیلی خوشحالم که ماشین بهتری داره جایگزینش میشه در کل ماشین خوب و جذابیه اما حس رانندگی با آکورد رو بیشتر دوست دارم

    پاسخ
  6. Amin
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    توربوش تو ایران هست؟ :/
    اگه هست چنده؟؟؟

    پاسخ
  7. شهرام گراف
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من 2014 فولشو دارم . قبل از اون یه مزدا تری مدل 86 از نوع اولدش داشتم با موتور 2000 و از طرفی ماهی 300 هزار تومن باس خرج چرت و پرتاش می کردم و بعضی وقتا تا ماهی 500 تومن خرج دسته موتور، جلوبندی و …. نگاه که کردم دیدم تو یه سالی که داشتم سرجمه 5 میلیون الکی خرج ماشین مزدا تری می کردم . از وقتی این ماشینو گرفتم فقط پول بهای ناچیز بنزینشو میدم تا لان فقط هفته ای به طور میانگین 35 هزار تومان هزینه بنزین + هزینه راج روغن موتور بوده . سیاست کلی این اتومبیل در یک کلام ” کمک بهع اقتصاد مالی راننده و خانواده ” هست . تا بخواد این ماشین جا بیوفته تو ایران و واسه مردم حداقل باس 5 سال بگذره … درصورتکی تا الان 2 سال سپری شده .. دقیقا تا 3 سال دیگه خواهید فهمید این ماشین واقعا کم هزینه و فوق العادست . الان هرچی بگید حق دارید ، چون نداشتید و اطلاعات کافی ندارید ولی به نظرم برای امتحان و یک نمونه ی بارز، تنها وزن یک درب اون رو با تمامی دربهای ماشینهای هم ترازش مقایسه کنید برای شروع کار و فهمیدن اینکه واقعا رو دست نداره فعلا کافیه . درب این ماشین بگونه ایه که دزدها و سارقین غلط بکنن این ماشینو برای سرقت انتخاب کنند …. بسیار محکم و جونداره … درصورتی که الترا رو دو سوته با یه لغد بازش می کنن . این ماشین رو بخرید و لذت ببرید . من قول دادم هرچند ماشین دیگه ای مثل اپتیما بخرم ولی هرگز این اتومبیل را نخواهم فروخت و به فرزندم در آینده که گواهینامه گرفت میدم حالشو ببره که تو فازه عشق و حال و زیباییش تو محیط دانشگاه و غیره خیره کننده باشه تو دوستاش و بگه خدا بابامو بیامرزه چی ماشینی داد دستم . اونقد هزینه ی این ماشین کمه که میشه هرجور خواستی باهاش حال کنی ، چون استهلاکش واقعا کمه و اون هم بدلیل دور موتوره اغراق آمیزه دیگر ماشینها نیست که خیلی زود موتور از هم بپاشه . شما سوناتای وای اف رو می خرید ولی هر از چند ماهی باس موتورش و گیربوکسشو پیاده کنید . چون دوره موتور بالاست الکی فقط ، ولی این موتور والس تر بدلیل اندازه بودن دور موتور اگر بخوای حسه وای افی داشته باشی میری روی توربو گازو میچسبونی که حالشو ببری ولی همیشه روی دوره بالا نیستی مثل وای اف و به همین دلیل عمر موتور بالاتره. والسلام .

    پاسخ
  8. مهربان
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من حدود چهار ماه هست که مدل ٢٠١۶دارم. این ماشین فوق العادست. از طراحی داخلی کیفیت و جنس داخل. قدرت مانور. مصرف کم. هم چیزش عالیه. عجیبه تو ایران طرفدار پیدا نکرده و مشتری نداره. برای استفاده شخصی بهترینه. به خصوص با رنگای زنده و شادش و سیستم صوتی فوق العادش.

    پاسخ
  9. یووه
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    اخر نفهمیدم خوبه یا بد!؟!؟
    به نظرتون ولوستر خوبه یا کیا سراتو کوپه!؟
    بین چندتا ماشین گیر کردم!؟
    یکی این دوتا که گفتم..یکی هم تیوولی سانگ یانگ..یکی هم چری تیاگو ۵ !!!!
    یا اینکه صبر کنم سال دیگه بخرم..تا وضعیت خودرو مشخص شه!؟
    گیجه گیجم… نمیخام از روی احساسات تصمیم بگیرم….

    پاسخ
  10. Ali
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    مصرف سوخت این از بدون توربوش کمتره ؟اگه هست چرا .ممنکن میشم جواب بدین

    پاسخ
  11. اويس
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من یه بار از تهران تا نمک آبرود باهاش رفتم و برگشتم تو سربالایی و سبقت گیری واقعا حرفی برا گفتن نداره دیدشم خیلی کمه و اگر جوون هستید باید بگم ایست بازرسی خورشم عالیه!! ولی اگه دنبال شیطنت هستید و دوست دارید با ماشینتون مخ بزنید گزینه خوبیه.. فکر مقایسش با ماشین ژاپنی مثله gt رو از سرتون بیرن کنید البته اگه به فنی ماشین اهمیت میدید ذهنیت کره رو ساخت ماشین مصرفی بودنه شما یه هیوندای قدیمی بگید که همچنان حرفی برا گفتن داشته باشه.. ولی کلی از تویوتاها و نیسانا هستن که هنوز قابل توجه اند در کل کره کمی از نظر تفکر ساخت مثله چین فکر میکنه شما تو لوازم الکترونیکیم که میای میبینی که هیچ محصول کره ای با مثلا حدود ٢٠ سال قدمت نمیبینی ولی به راحتی میتونی محصولات سونی پاییونیر یا پانا سونیک رو ببینی.. ژاپن تو ساخت کمال گراست نه مصرف گرا.. اگرم از فیس این ماشین خوشتون میاد پیشنهاد میکنم یه نگاهی به نیسان جوک بندازید یه ظاهر فانتزی با یه باطن غول و سخت کار با بهترین فناوری.. و با احترام به دوستان هیوندا سوار باید بگم که وقتی یه نفر از هیوندا تعریف میکنه ببینید ماشین قبلیش چی بوده مثه من نشید که میخاستم یه گوشی اندرویدی بخرم از دوستم که هواووی داشت و البته گوشیه قبلش یه نوکیا قدیمی بود، نظر گرفتم و تایید کرد و من گرفتم ولی وقتی از رو آیفونم میومدم رو اون انگار زمان رو کند کرده بودن.. در کل شکی تو بین المللی بودن هیوندا نیست ولی همیشه پر فروش ترینها بهترینها نیستند این سیاست قویه تبلیغاتی و مافیایی کره تو بحث فروشه که محصولاتش پر فروشن نه کیفیتشون.. من الان جی تی دارم و باید بگم کیفیت دست گیره ها قرار گرفتن دکمه ها رو داشبورد حس رانندگیشو که بزاری کنار عمل کرده گیربکس جی تی خیلی هوشمندانس و انگار میدونه که شما الان دقیقا چی میخای ازش در صورتی که این تو ولستر اصلا وجود نداره و انگار میخای به یه بچه خنگ ریاضی یاد بدی..

    پاسخ
  12. امين
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    من دارم خیلی هم راضیم هرکسی میگه بده مطمئنم بالاتر از سمند سوار نشده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.