بررسی ولوو S60 کراس‌کانتری، یک سدان شاسی‌بلند

بررسی ولوو S60 کراس‌کانتری، یک سدان شاسی‌بلند

برخی ایده‌ها در صنعت خودروسازی دوباره تکرار می‌شوند. ابتدا این AMC بود که ساختار چهار چرخ متحرک را زیر پوسته یک کانکورد استیشن‌واگن قرار داد و آن را با نام «ایگل» عرضه کرد. این کمپانی سپس همین کار برای یک سدان و همین‌طور یک کوپه! نیز انجام داد. یک دهه بعد، سوبار همین عمل را تکرار کرد و مدل لگاسی اوت‌بک واگن را ساخت. احتمالاً سوبارو با خود می‌اندیشید که حالا که مردم «اوت‌بک‌ واگن‌ها» را به سرعت خریداری و به قولی، روی دست می‌برند، چرا یک «سدان» را امتحان نکنیم؟ حالا هم ولوو همین فرمول را برای مدل مشابه V60 کراس‌کانتری به کار برده تا یک نسخه سدان از S60 ارائه کند. نتیجه، مدل S60 T5 کراس‌ کانتری است که یک سال پس از V60 کراس کانتری در بازار قرار می‌گیرد.

2016 Volvo S60 T5 Cross Country
2016 Volvo S60 T5 Cross Country

البته ولوو راجع به پتانسیل فروش این مدل، احتیاط زیادی کرده است. شنیده‌ها حاکی از آن است که شاید در سال جاری میلادی، تنها ۵۰۰ نمونه از این مدل برای بازار امریکا درنظر گرفته شده باشد. بنابراین، با این سطح از تولید، ولوو همه آنها را در یک سطح تریم آماده خواهد کرد؛ یعنی مدل تجملی «پلاتینیوم». در نتیجه، شروع قیمت این سدان در سطح بالاتری نسبت به V60 کراس کانتری قرار می‌گیرد و تکنولوژی‌های بیشتری نیز در آن وجود خواهد داشت.

2016 Volvo S60 T5 Cross Country
2016 Volvo S60 T5 Cross Country

در عین حال، «کراس کانتری» یک مدل S60 آماده برای گشت‌وگذار در طبیعت است و از تجهیزاتی چون یک سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، کنترل حرکت در سراشیبی، حاشیه‌های سیاه‌رنگ برای گل‌گیرها، ضربه‌گیرهای کف بدنه در جلو عقب و یک سیستم تعلیق با قابلیت ایجاد فاصله ۲۰۱ میلی‌متری نسبت به زمین بهره می‌برد. این ارتفاع رانندگی در کراس‌ کانتری، البته حدود ۲۰ میلی‌متر نسبت به جیپ رنگید تریل‌هاوک و سوبارو فارستر کمتر است. در همین حال، ولوو از این لحاظ نسبت به مدل آلرود آئودی با فاصله ۱۸۰ میلی‌متری از سطح زمین، برتری دارد.

2016 Volvo S60 T5 Cross Country
2016 Volvo S60 T5 Cross Country

همانند دیگر مدل‌های S60 که به صورت دو دیفرانسیل عرضه می‌شوند، این مدل نیز از موتور رو به بازنشستگی ۲/۵ لیتری توربوشارژر پنج سیلندر استفاده می‌کند که با یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک همراه است. این در حالی است که مدل‌های دیفرانسیل جلو از موتور مدرن‌تر ۲ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر و یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک بهره‌مند می‌شوند. ولی مطمئناً یک مدل دیفرانسیل جلو از کراس‌ کانتری، توجیه کمتری برای تولید دارد و بنابراین ولوو چنین مدلی را ارائه نمی‌کند. این موتور با ۵ سیلندر در یک ردیف، خروجی‌ای برابر۲۵۰ اسب‌بخار و ۳۶۰/۴ نیوتن‌متر دارد که از این لحاظ، ۱۰ اسب‌بخار و ۱۰/۸ نیوتن‌متر نسبت به موتور چهار سیلندر انژکتور مستقیم، قدرتمندتر است. البته هر ذره از این قدرت برای این کراس کانتری مفید است؛ چرا که در مدل تست‌شده، وزنی معادل ۱۷۳۱ کیلوگرم گزارش شده است. در همین حال، وزن کلی اعلام‌شده توسط ولوو برابر ۱۷۷۵ کیلوگرم بوده که این تفاوت وزن در نوع خود، اندکی عجیب به نظر می‌رسد. این خودرو از آخرین S60 تست‌شده به صورت دیفرانسیل جلو و با فرم کشیده اینسکرپشن، به میزان ۸/۶ کیلوگرم سنگین‌تر است، ولی در عین حال، نسبت به یک S60 پولستار با سیستم AWD و موتور توربوی شش سیلندر ۳۴۵ اسب‌بخار، به اندازه ۳۱/۳ کیلوگرم سبک‌تر است.

2016 Volvo S60 T5 Cross Country
2016 Volvo S60 T5 Cross Country

تعداد اندکی از رانندگان به ارتفاع بیشتر رانندگی از سطح زمین نیاز پیدا می‌کنند، ولی همانند اوت‌بک و آلرود، در کراس کانتری نیز با افزایش ارتفاع صندلی‌ها، تسهیل ورود و خروج به داخل خودرو و ایجاد نقطه دید بالاتر برای راننده، به نکته موردعلاقه مصرف‌کنندگان در کراس‌اورها و شاسی‌بلندها توجه شده است.

2016 Volvo S60 T5 Cross Country
2016 Volvo S60 T5 Cross Country

در پیست، کراس‌ کانتری در ۶/۱ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که این زمان به میزان دو دهم ثانیه بهتر از مدل اینسکریپشن با موتور توربوی چهار سیلندر است. با این حال، این مدل در تست لغزش در پیچ، چسبندگی جانبی‌ای برابر 0.86 g نشان می‌دهد که نسبت به نسخه‌های با ارتفاع رانندگی استاندارد (با چسبندگی جانبی در حدّ 0.9 g) در سطح پایین‌تری قرار می‌گیرد. مسافت توقف از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت برابر ۵۳/۰۳ متر اندازه‌گیری شده که مشابه عملکرد S60 است و نسبت به سدان‌های لوکس دیگر با همین ابعاد، از سطح متوسطی برخوردار است.

2016 Volvo S60 T5 Cross Country
2016 Volvo S60 T5 Cross Country

کراس کانتری در عین حال که برای جستجو در مسیرهای متروکه و ناهموار تدارک دیده شده، از امکانات زیادی در تریم پلاتینیوم برخوردار است؛ از جمله یک پکیج گسترده از تجهیزات ایمنی که اگر چه تمام سیستم‌های ایمنی ولوو را در بر نمی‌گیرد، ولی شامل سیستم اطلاعات نقطه کور موسوم به BLIS می‌شود و با هزینه اضافی ۹۲۵ دلار در اختیار قرار می‌گیرد. در کنار سیستم BLIS، امکانات دیگری چون هشدار ترافیک پشت‌سر، دستیار پارکینگ جلو و عقب و کنترل انحراف از حرکت در بین خطوط به S60 اضافه می‌شوند. البته هزینه اضافی برای این پکیج، تا اندازه‌ای عجیب به نظر می‌رسد؛ چرا که این S60 به صورت استاندارد دارای سیستم‌هایی چون کروز کنترل انطباقی، هشدار برخورد از جلو با ترمز کاملاً اتوماتیک، یک سیستم پایش خواب‌آلودگی راننده، هشدار انحراف از خطوط و نور بالای خودکار است.

2016 Volvo S60 T5 Cross Country
2016 Volvo S60 T5 Cross Country

2016 Volvo S60 T5 Cross Country
2016 Volvo S60 T5 Cross Country

همچنین در خودروی تست، از پکیج ۱۵۵۰ دلاری تهویه نیز استفاده شده که شامل مواردی چون گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب و همین طور غربیلک فرمان، شیشه جلو و آب‌پاش، و یک سیستم تصفیه هوای مخصوص برای داخل کابین است. به علاوه، آپشن‌هایی مانند سیستم فرمان حساس به سرعت (۳۲۵ دلار)، تزئینات چوبی (۴۰۰ دلار) و چرخ‌های ۱۹ اینچی مشکی مات (۷۵۰ دلار) در این نسخه از S60 به کار رفته است. در نهایت، قیمت این خودرو به ۴۸ هزار و ۳۹۰ دلار رسیده که حدود ۲ هزار دلار ارزان‌تر از V60 T6 (با سطح عملکرد بالاتر، ولی با ارتفاع رانندگی کمتر) است.


مشخصات:

  • نوع خودرو: موتور جلو، دو دیفرانسیل ، ۵ سرنشین، ۴ در سدان.
  • قیمت مدل تست: ۴۸۳۹۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۴۴۶۴۰ دلار).
  • نوع موتور: DOHCپنج سیلندر تخت با ۲۰ سوپاپ، توربوشارژر و خنک‌کننده داخلی،بلوک و رویه آلومینیومی، پورت انژکتور سوخت.
  • گنجایش: ۲۴۹۷ سی‌سی.
  • قدرت: ۲۵۰ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور در دقیقه.
  • گشتاور: ۳۶۰/۶ نیوتن‌متر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه.
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت شیفت دستی.

2016 Volvo S60 T5 Cross Country
2016 Volvo S60 T5 Cross Country

ابعاد:

  • فاصله محوری: ۲/۷۷۴ متر.
  • طول ماشین: ۴/۶۳۸ متر.
  • عرض: ۱/۸۶۷ متر.
  • ارتفاع: ۱/۵۳۹ متر.
  • وزن کلی: ۱۷۳۱ کیلوگرم.

تست‌های سرعت:

  • صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۱ ثانیه.
  • صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۶/۶ ثانیه.
  • استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۷ ثانیه.
  • عبور از یک‌چهارم مایل: ۱۴/۷ ثانیه با سرعت نهایی ۱۵۲/۸۸ کیلومتر بر ساعت.
  • سرعت نهایی (تخمین): ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت.
  • مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۳/۰۳۵ متر.
  • چسبندگی در پیچی به قطر ۳۰۰ فوت: 86g.

مصرف سوخت:

  • تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۱/۸ لیتر در شهر و ۸/۴ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
  • مصرف سوخت در تست: ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.


[دانلود ویدئو]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

10 دیدگاه

    1. محمد
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      تقریبا هم قد سمند صفر کیلومتره

      پاسخ
  1. سکوت
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    کسی میتونه برای من توضیح بده که آیا میلنگ موتور 5 سیلندر چه شکلیه?و نحوه کارکرد سیلندرها چه جوریه? این چجوری قدرتش کم و زیاد نمیشه یعنی اگه همه سیلندرها باهم کار کنند که اصن میلنگش میشه یه خط راست و همچین چیزی وجود نداره…اگه سیلندر ها 2 به 3 کار کنند خوب باید قدرتش کم و زیاد بشه????!!!!!!

    پاسخ
  2. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    هوندا هم یک چنین چیزی ساخت مورد استقبال قرار نگرفت
    اخه کراس آور ها خیلی خوشگل ترند و کاربردی تَر

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل <<<<<
    <<<<<
    سوابق: (244 دیدگاه) ,

    این چیز جدیدی نیست … سمند سال به سال بلندقد تر میشه … دقت کردید؟!!

    پاسخ
  4. POOYA
    سوابق: (8 دیدگاه) ,

    زانتیا رو هم اگه فنر بندیشو بیاری بالا همینطوری میشه

    پاسخ
  5. احمد باقری
    سوابق: (4276 دیدگاه) ,

    ماشین باحالی داده بیرون، مطمئنا از لحاظ ایمنی هم در سطح بسیار بالایی قرار داره.

    پاسخ
  6. john
    سوابق: (43 دیدگاه) ,

    ولوو… هر سال بهتر از پارسال. یکی از بهترین کمپانی هاست.

    پاسخ
  7. mohammad-fm480
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    خیلی استایل قشنگی داره. منکه عاشقش شدم.چراغای عقبش هم خیلی ماشینو زیبا کرده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.