توربین‌های سه‌قلو برای پیشرانه ولوو

موشک سوئدی، با هدف قرار دادن سه رقیب بزرگ آلمانی، یعنی مرسدس، ب‌ام‌و و آئودی، یک سه‌گانه توربینی در قلب خودروهای آینده خود قرار خواهد داد. بدین ترتیب از یک ولوو S60 با موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری می‌توان 450 اسب بخار نیرو بیرون کشید.

VOLVO S60 Polestar 450hp
VOLVO S60 Polestar 450hp

جنگ قدرت، به روزهای گرم خود نزدیک می‌شود. آغازگر این جنگ شاید ایتالیایی‌ها با موتورهای تنفس طبیعی فراری بوده باشند، اما فورد با اکوبوست و جنرال موتورز با اکوتک، توربین‌ها را به این بازی وارد کردند. اکنون از ژاپن هم تکنولوژی‌های اسکای اکتیو و EarthDreams وارد رقابت شده‌اند.

VOLVO S60 Polestar Engine
VOLVO S60 Polestar Engine

موتورهای با تکنولوژی Drive-E با عملکرد بالا، محصول ولوو می‌باشند که از دو توربوشارژر موازی BorgWarner بهره می‌برند. سرعت توربین این توربوها به 200 هزار دور بر دقیقه می‌رسد. علاوه بر این از سوپرشارژر الکتریکی نیز که با برق 48 ولت جداگانه تغذیه می‌گردد و دور توربین آن به 70 هزار دور بر دقیقه می‌رسد نیز استفاده می‌شود. این در حالی است که مدل‌های حال حاضر پولستار از این موتور 2.0 لیتری، 100 اسب بخار نیروی کمتر یعنی 350 اسب بخار، استخراج می‌کنند که برای رقابت با رقیبی چون مرسدس بنز CLA45 AMG کافی نیست.

VOLVO S60 Polestar Engine
VOLVO S60 Polestar Engine

فشار پمپ سوخت در موتورهای Drive-E به 50 PSI می‌رسد در حالی که با کمک انژکتورهای بزرگ با فشار 3625 PSI به داخل سیلندرها تزریق می‌شوند.

VOLVO Drive-E
VOLVO Drive-E

چنین فشار وحشتناکی از دو عدد توربوشارژر و یک سوپرشارژر با سرعت بالا، این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا دوام چنین موتوری قابل اتکا است؟ بخش توسعه و تحقیق ولوو به خوبی پاسخ این سؤال را می‌داند زیرا زمانی که یک مدل S60 پولستار با چنین پیشرانه ای را روانه بازار کند، باید طول عمر مناسب و استهلاک قابل کنترلی را برای آن محاسبه نموده باشد. ولوو و پولستار نیروگاه‌های خود را روشن کرده‌اند و باید دید که در هوای زمستانی سوئد، می‌توانند یخ رقابت را با ژرمن‌ها بشکنند یا خیر.

14 دیدگاه

  1. Just germany...
    سوابق: (264 دیدگاه) ,

    ولوو رو قبول دارم…
    بیشتر از اینکه به فکر ظاهر ماشین باشه به فکر کیفیت و سلامت و آسایش سرنشیناس

    پاسخ
    1. MAFIA
      سوابق: (435 دیدگاه) ,

      درسته ماشین خوبیه ولی تو دل برو نیست.

      پاسخ
    2. arman
      سوابق: (100 دیدگاه) ,

      ولوو مدتها بود تو حاشیه بود اما خوشحالم که داره بر میگردخ تو گود اونم با این حرکتا..دمش گرم
      راستی جلسه مدیرای خودروسازی های ایران و رنو و پژو و پینین فارنیا برگزار شد…به نظرتون امیدی هست؟! فکر کن یه ماشین با پلت فرم جدید فرانسوی و طرحی فارنیا مخصوص ایران….تصورشم قشنگه !

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل Lord Cezar
    Lord Cezar
    سوابق: (305 دیدگاه) ,

    اینا از موتور 2 لیتر 4 سیلندر 450 اسب میکشن بیرون اونوقت ما 20 سال داره میشه هنوز تو کف +100 اسب بخار هستیم .
    نکته جالب اینجاست ایران خودرو میاد موتور xu7 رو تغییر حجم میده میشه 1900 سی سی بعد به جای افزایش قدرت موتور میبینیم از قبلی هم ضعیف تر میشه . چه دلیلی داره وقتی ELX 16 سوپاپ 110 اسب میده بیان همچین کاری بکنن !

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Ali
    Ali
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    به نظرم بیشتر به فکر مردمه بعدش قدرت و امنیت بعدشم طراحی داخلی و خارجی

    پاسخ
  4. Mehran
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    همانطور كه تكنولوژى ولوو پيش از اين باعث برترى كاميونهايش نسبت به بنز و ساير رقبا شد اكنون اين موضوع قابل پيشبينى و قابل دسترس مى باشد!

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    البته من هر کاری میکنم نمیتونم با ولوو ارتباط برقرار کنم

    با وجود اینکه

    ولوو یکی از شرکت هایی است که همیشه پیشرو در تکنولوژی است

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل Erfan
    Erfan
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    من واقعا به ولوو و تلاش های این شرکت برای بالا بردن کیفیت و ایمنی خودرو احترام میزارم و خیلی قبولش دارم

    پاسخ
  7. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    ایرانیاانقدر پیشرفت نکردن که پوسیدن

    پاسخ
    1. مجید
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      اعداد و ارقامی که در خصوص rpm توربوشاژر ،پمپ سوخت و انژکتور به کار رفته واقعا عجیب و جالبه این اعداد نشون دهنده مرزهای تکنولوژیست

      پاسخ
  8. مجتبی(ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    افا داخل موتورش چه خبره ؟ادم سرگیجه میگیره والا فکرکنم یه پیچ بیفته داخل/ ماشین بره توdeadlock

    پاسخ
  9. ehsan
    سوابق: (81 دیدگاه) ,

    ولوو رقیب دیرینه بنز و بی ام دبلیو در داخل اتحادیه اروپاست پس حرفهای زیادی برای گفتن داره

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.