ولوو

ده نکته‌ در مورد ولوو XC90 جدید

ولوو از مدل جدید XC90 شاسی‌بلند ۲۰۱۶ به عنوان اولین محصول از «ولووی جدید» و پروژه احیای کمپانی نام می‌برد. این خودرو اولین محصولی است که ولوو پس از رفتن به زیر سایه «جیلی»، خودروساز چینی، به صورت مستقل توسعه داده است. XC90 همچنین اولین مدلی است که بعد از یک دهه، تجدیدنظر کلی در مورد طراحی آن می‌شود. این مدل بر اساس پلتفرم جدید ساختار تولید مقیاس‌پذیر (SPA) ارائه می‌شود؛ پلتفرمی که در طیف وسیعی از وسایل نقلیه می‌تواند استفاده شود. در همین حال، اخیراً در استکهلم جزئیاتی تازه از این شاسی‌بلند جدید منشر شده است که ۱۰ نمونه از آن‌ها را در ادامه مرور می‌کنیم.

2016 Volvo XC90
۲۰۱۶ Volvo XC90
۱) پرواز با پرچم سوئد
ولوو یک پرچم سوئد به اندازه یک بندانگشت بر روی لبه صندلی مسافر جلو قرار داده است. این کاملاً یک رفتار سوئدی است و نباید به ولوو از این بابت سخت گرفت. ولوو به شکلی غیرعادی به سوئدی بودن خود افتخار می‌کند و استفاده از این پرچم نیز نزدیک‌ترین چیز به این رجزخوانی از جنس اسکاندیناوی است.

2016 Volvo XC90
۲) ولوو به طور کامل طراحی جعبه‌ای را کنار نگذاشته است
ولوو از اصطلاح «چکش تور» برای چراغ‌های T شکل LED در XC90 استفاده می‌کند که به نظر در مورد یک قطعه جزئی با طراحی زیباشناسانه، اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. مطابق گفته معاون طراحی ولوو، هنوز تصور غالب بسیاری از مشتریان بر این است که طراحی خودروهای ولوو حالتی جعبه‌مانند دارد. بر این اساس، طراحان ولوو با اضافه کردن طرح با گوشه‌های ۹۰ درجه در جلوی خودرو سعی کرده‌اند تا بین طراحی پیشرفته XC90 و گذشته‌ی طراحی ولوو ارتباط برقرار کنند.

2016 Volvo XC90 Headlight
۲۰۱۶ Volvo XC90 Headlight
۳) نشانه‌هایی در ابعاد کوچک از کوروت در داخل کابین
ولوو برای ایجاد بیشتر فضای ممکن در داخل کابین یک سیستم تعلیق عقب الترا کامپکت مولتی‌لینک را با یک کمک‌فنر تیغه‌ای عرضی همراه کرده است؛ همانند سیستمی که در شوورلت کوروت استینگری استفاده می‌شود. با این حال، اگر گزینه سیستم تعلیق گازی را انتخاب کنید، کمک‌فنر تیغه‌ای را از دست خواهید داد. لازم به ذکر است که ولوو قبل از ۹۶۰ واگن، از این نوع طراحی استفاده کرده است.

2016 Volvo XC90
۲۰۱۶ Volvo XC90
۴) کارایی کابین، احتمالاً بیشتر از هوندا فیت
به لطف سیستم تعلیق کامپکت در عقب که با کمک‌فنر تیغه‌ای عرضی همراه است و همچنین گزینه‌های دیگر سیستم تعلیق، XC90 دارای کابینی است که برای سرنشینان و وسایل بسیار آرام و مطلوب به نظر می‌رسد. در همین حال، ولوو با اضافه کردن طراحی جمع‌شونده به ردیف صندلی‌های دوم و سوم باعث شده که این صندلی‌ها کاملاً جمع شده و یک سطح «صاف» در دسترس قرار دهند. به‌علاوه، هر کدام از پنج صندلی، قابلیت این را دارند که به صورت جداگانه جمع شوند.

2016 Volvo XC90 Interior
۲۰۱۶ Volvo XC90 Interior
۵) صندلی‌های عقبِ واقعی برای انسان‌های واقعی
اینکه چگونه این صندلی‌ها سرنشینان را در بر می‌گیرند شاید بیشتر از ویژگی جمع‌شوندگی آن‌ها اهمیت داشته باشد. ردیف سوم صندلی‌ها می‌تواند سه نفر بزرگسال را در خود جای دهد. به علاوه، هر کدام از صندلی‌های ردیف دوم می‌تواند به صورت مستقل به جلو یا عقب حرکت داشته باشد و همین‌طور تکیه‌گاه خود را به صورت جداگانه تنظیم کند. البته صندلی‌های ردیف سوم تنظیم تکیه‌گاه عقب ندارند، ولی در عین‌حال، برخلاف بسیاری از صندلی‌های عقب در مدل‌های دیگر، حالتی کاملاً واقع‌گرایانه پیدا کرده‌اند.

2016 Volvo XC90 Interior
۲۰۱۶ Volvo XC90 Interior
۶) شیشه‌های سوئدی
وقتی از سوئدی بودن XC90 صحبت می‌کنیم، حتماً باید به کریستال‌هایی که به صورت دستی توسط کمپانی سوئدی سازنده شیشه، اورفورس (Orrefprs) تهیه شده، اشاره کنیم. در همین حال، یکی از طراحان داخلی این شاسی‌بلند اشاره کرده که هر قطعه شیشه به صورت جداگانه تولید شده و در مجموع ۱۵ کمپانی شیشه‌سازی در آن نقش داشته‌اند.

Volvo XC90 Interior
۷) XC90 همیشه مراقب پشت‌سرش است
XC90 با استفاده از رادار عقب خود می‌تواند برخورد قریب‌الوقوع احتمالی را از عقب پیش‌بینی کند. اگر این سیستم احساس کند که برخورد بلافاصله اتفاق می‌افتد، کمربند صندلی‌های تَنگ‌تر می‌کند و ترمزها را قفل می‌کند تا شتاب سرنشینان کمینه گردد. در خارج از بازار امریکا، این خودرو به صورت خودکار با استفاده از چراغ‌ها به راننده‌ای که احتمال برخورد دارد، علامت می‌دهد.

2016 Volvo XC90
۲۰۱۶ Volvo XC90 radar
۸) نشان ولوو در پایین با یک نوار قطری
اگر به جلوپنجره XC90 دقت داشته باشید، نشان فولادی Volvo را می‌بینید که بر روی یک نوار قطری قرار گرفته است. این کار برای اولین بار صورت گرفته است و آن را در XC90 های جدید خواهید دید.

2016 Volvo XC90
۲۰۱۶ Volvo XC90 Badge
۹) ولوو به قدری در زمینه ایمنی خوب است که دیگر نیازی به کیسه‌های هوای کناری در عقب ندارد
وقتی یک برند خودرو که روح و ذهنش را وقف ایمنی در محصولاتش می‌کند، تصمیم می‌گیرد که کیسه‌های هوای کناری در عقب را کنار بگذارد، بسیار تعجب‌برانگیز خواهد بود؛ کاری که ولوو در XC90 آن را انجام داده است. وقتی بابت این موضوع از ولوو سؤال شد، رئیس بخش ایمنی فعال ولوو به صورت زیر مسئله را روشن کرد:

مهندسان توانسته‌اند با استفاده از یک سری اقدامات غیرمستقیم مانند درهای ضخیم‌تر و استحکام بیشتر ستون‌های عقب بدنه، عملکرد خودرو در مقابل برخوردهای جانبی در عقب را بهبود بخشند.

2016 Volvo XC90
۲۰۱۶ Volvo XC90
۱۰) برخورد با عابران پیاده، یک تجربه ایمن‌تر خواهد بود
ولوو اخیراً به دنبال تکنولوژی‌هایی مانند کیسه‌های هوای مخصوص عابران پیاده بوده تا امنیت این افراد را نیز حفظ کند. ولی در XC90 مدل ۲۰۱۶ از چنین چیزی استفاده نکرده است. در همین حال، این خودرو تنها از یک موتور چهار سیلندر برای پیشرانه استفاده خواهد کرد که این موتور در ارتفاع پایین‌تری زیر کاپوت قرار می‌گیرد. درنتیجه فضای زیادی بین کاپوت و نقاط سخت موتور و بقیه قطعات ایجاد می‌شود که در هنگام برخورد با عابر پیاده از صدمات وارده به وی می‌کاهد.
2016 Volvo XC90

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶۵ دیدگاه‌ها

  1. amir arsalan

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    واووو واقعا شیکه هرچند جلوش و فرمونش و خیلی شبیه بی ام و زده ولی بازم چون افرود.

    کامنت اول یهووووو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Just germany...

      ۳ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (264 ديدگاه)

      یعنی واقعا کامنت اول شدن ارزش انقدر دیس لایکو داره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. DRAGONBORN

        ۳ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1884 ديدگاه)

        حتما داره امید!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مک میسل

          ۳ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (2707 ديدگاه)

          ای ای ای ای ای!
          یعنی این ولوو هم رفت زیر مجموعه ی جیلی شد؟؟؟؟
          چقدر زود میگذره ها!!!!
          انگار همین دیروز بود ولوو کامیوناش ترمز نداشتن تصادف میکردنا!!!
          چقدر زود گذشت!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. DRAGONBORN

      ۳ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      امن ترین ودرو دنیا و متعادل ترین طراحی

      ماشین خانواده مناسب

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. mory

      ۳ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (418 ديدگاه)

      کشته مرده چراغ جلوهاشم خیلی قشنگه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. رضا

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    ولوو همیشه یک برند قابل اطمینان بوده و هست…
    انسجام و استحکام قطعات این ماشین به راحتی احساس میشه…
    هندلیگ ولوو ها بسیار بالاست و بسیار از رانندگی باهاش لذت میبرید .. به جرئت میگم با تمام تعصبی که به ماشین های آلمانی دارم ولی روندن ولوو تجربه فوق العاده ای بود که داشتم…(c70)
    از نظر طراحی هم همونطور که خودتون چندین بار دیدید ولوو به طراحی داخلی ماشین خیلی بیشتر توجه میکنه… طراحی خارجیش عالی هست منتهی طراحی داخلی به نظر من یک درجه مهتره…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۳ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      در کل ماشینای خوبی میزنه ولوو.
      من یه سوال از دوستان با تجربه دارم…..
      ایا این که میگن جیلیEC7به خاطر اینکه از امنیت ولوو بهره میبره تونسته 4ستاره رو بگیره؟؟؟
      یا جیلی خودش این ماشینو مستحکم ساخته؟؟؟؟
      لطفا جواب رو به جیمیلم:kasraa.0000@gmail.comبدید.
      چون ممکنه دیگه این پست نیام.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. زیگما

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (3072 ديدگاه)

    طراحی خارجیش و به خصوص جلوش، بسیار شبیه به شاسی بلند های اخیر ب ام و و ایکس 5 جدید هست
    طراحی داخلیش و به خصوص محل مانیتور و دریچه های هوا مثل دوج دورانگو فیس لیفت هست و فرمان این ماشین شباهت عجیبی به فیات های جدید داره!
    شاید واقعا اون جور که باید و شاید این محصول جدید ولوو در زمینه طراحی انقلابی نبوده و مستقلانه طراحی نشده و بیش از حد از بقیه ماشین ها الهام گرفته شده در طراحیش
    در مورد ایمنی …..
    واقعا دهان آدم باز میمونه از ریز بینی جنون آمیز ولوو در بحث ایمنی
    حتی کوچک ترین مسائل هم پیش بینی کردن
    سیستم های ایمنی بسیار پیچیده و دقیقی طراحی کردن(نمونش مورد 7)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. mohammad-fm480

      ۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (1894 ديدگاه)

      حرف بیخود نزن داداش کجا شبیه بی ام و شده و یا مانیتورش حتی یه کم شبیه داج درانگو نیس این حرفای الکی رو نزن:((شبیه ماشینای فیات جدید شده)) و زیاد از بقیه الهام گرفته!!! . من با اطمینان کامل میگم: اکسی 90 شبیه هیچ خودرویی نیست و طراحیش کاملا جدیده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. وحید

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (399 ديدگاه)

    هر وقت از ولوو مطلبی هست مهمترین شاخصش امنیت بالاشه عطش ایمن بودنش تمومی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۳ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      موافقم وحید…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ایرانی

      ۵ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (612 ديدگاه)

      ضمنا ولوو از نزدیک بهتر و خوشگل تر از عکسشه… بر عکس بعضی ماشینا……

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. DRAGONBORN

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    خودرو شیک و باارزشی هست ولی یکم جوان پسند نیست و چاشنی هیجان به اندازه کافی توش دیده نمیشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مک میسل

      ۳ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (2707 ديدگاه)

      نیما یهو میگفتی مال پیرمرداست دیگه!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. نیما

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    طراحی زیبایی داره البته اگر ابعادش در حد suv های بزرگ مثله لکسوس ال ایکس یا مرسدس جی ال با شه فکر کنم خیلی زیباتر به نظر برسه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. DRAGONBORN

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    پدال تو 4 پست اخیرت زدی تو خط SUV!!!!!!!!!

    والا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. مصطفی

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (450 ديدگاه)

    سوئد جاییه که کارشونو خوب بلدن و می دونا ایمنی یعنی چی ولی تو ایران…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهران1

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    ولوو مثل اینکه الان دست چینیهاست ولی با این اوصاف ماشینای معرکه ای میسازه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (381 ديدگاه)

    من روزی که فهمیدم ولو رو به طور کامل شرکت جیلی چین خریده اساسی کپ کردم اول هم باورم نشد اما بعد دیدم واقعیت داره
    ولی خوب ولوو خیلی بزرگ تر از این حرف هاست اصیل و با وقار
    حالا من نکیدونم اساس قرار داد این خرید چی بوده ؟
    ایا انقال تکنولوژی هم شاملش بوده ؟
    اگه بوده که چینی ها دس رو خوب جایی گذاشتن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. REZA . JUST HYUNDAI

      ۳ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      راست میگی ؟
      چینی شدن ماشین های دیگه از ایران شروع شد مثلا شنیدم گیربوکس 405 رو تا چند وقت پیش چین می ساخت
      و حالا همه ی دنیا داره چینی می شه
      خدا کنه کیفیت ولوو مثل بقیه ی چینی ها نشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. DRAGONBORN

        ۴ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (1884 ديدگاه)

        جلو شیششم کیسه هوا داره!!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. REZA . JUST HYUNDAI

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    یه جورایی مثل audi q7 هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. DRAGONBORN

      ۴ آبان ۱۳۹۳
      سوابق: (1884 ديدگاه)

      ولوو توانایی تولید خودروهای قوی رو داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ایرانی

        ۵ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (612 ديدگاه)

        4سیلندر … اما پرقدرت….

        موافقم 0
        مخالفم 0
  12. REZA . JUST HYUNDAI

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    قیمت های ولوو تو ایران یه خورده زیاد به نظر میاد می تونست ماشین زیر 200 میلیون هم داشته باشه اگر زیر 200 میلیون ولوو می شد خرید عالی می شد
    هنوز ولوو تو کشور ما محبوب نیست و شاید به خاطر همین قیمت ها بالا هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. re8889

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (54 ديدگاه)

    چرا همیشه 10 نکته؟؟؟؟
    چرا مثلا 9 نکته نه؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. REZA . JUST HYUNDAI

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    این مطلب رو خوندم یاد ساب افتادم واقعا ایمنی ماشیناش بالا بود ولی هیف شد که تعطیل شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. mamad

    ۳ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (95 ديدگاه)

    ولوو ماشیناش خوبن..خدا کنه چینی نشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. DRAGONBORN

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    ولوو برند زیاد محبوبی نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. DRAGONBORN

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    بهتره ولوو رو کامیون سازی تمرکز بیشتری بکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. DRAGONBORN

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1884 ديدگاه)

    داخلش خیلی زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. afish

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    دوست عزیز سلام کامنتهایی که میزاری هیچ کدوم به هم ربط ندارن من وقتی میام پدال کامنتهای شمارو هی میبینم گیج میشم و نمیتونم از مطالب دوستان استفاده کنم نکن اینکارو لطف میکنی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Jay Gatsby

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    ایمنی ایمنی ایمنی !
    اینقدر مطمئن بودن با ایمنی ماشینشون که کیسه هوای کناری رو حذف کردن
    داستان ادامه داره …. به فکر برخورد با عابر پیاده و کمتر اسیب دیدنشم هستن
    انسانیت موج میزنه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. parseh net30

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (283 ديدگاه)

    ولوو ی خودرو ساز پیر و کارکشتس واقعا.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مرتضی

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    شنیدم سوئدی ها میخوان بازار ایران رو از دست فرانسوی ها بگیرند!! تقریبا محاله!! مگه در ولوو به واسطه رئیس چینیش!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. e36

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (918 ديدگاه)

    با این همه امنیت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. سعید

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (222 ديدگاه)

    ولو رفته زیر سایه جیلی …!!!؟

    جیلی کیلویی چند باشه که ولو بره زیر سایه اش …!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. حامد

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این مدل به زودی میاد ایران توسط افرا موتور (احتمالا تا قبل عید نوروز)
    به نظرتون قیمتش چند میشه؟
    400؟500؟600؟ یا بیشتر ازین حرفا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. sevlan

    ۴ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    با سلام،دوستان مد نظر داشته باشن که سهام ولوو دست شرکت جیلی هستش و این ربطی به چینی شدن ولوو و یا کاهش کیفیت ماشیناش نداره والا ولوو مهون امضای معروف ساخت سوئد رو پای خودروهای تولیدیش داره ، همونطور که سهام شرکت لندرور دست تاتای هنده ولی یه خودروی کاملاً بریتانیایی اصیله و اتفاقا با تزریق پول از شرکت مادر با کیفیت تر شده و نباید بگیم که لندرو یه خودروی هندیه ، چون کاملاً انگلیسیه.
    در ضمن شرکت خودرو های سنگین ولوو سهامش کاملا دست یه کنسرسیوم آمریکایی-اروپاییه و ربطی به بخش خودروهای سواری ولوو نداره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. علیرضا

    ۳ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (102 ديدگاه)

    دوستان عزیز
    شرکت افراموتور پیش فروش Volvo XC90 رو در سه تیپ با امکانات متفاوت شروع کرده
    قیمتها :
    تیپ Inscription قیمت : 470 میلیون
    تیپ Momentum قیمت : 420 میلیون
    تیپ R-Design قیمت : 450 میلیون
    تحویل آبان 94 با 50% پیش پرداخت (سود مشارکت 25%) (سود انصراف 21%)
    توسط لینک زیر لیست آپشنها رو بصورت فایل pdf دانلود کنید که شامل ریز آپشن تیپهای اعلام شده میباشد:
    http://ttupload.ir/uploads/up765941437803030_XC90.pdf

    گزارش نوشته نامناسب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. یه کی

    ۳ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من یه ولوو xc90 رو پیشفروش کردم تا مهر بهم میدن برای دوستان بگم قیمت این مدل 480ومیلیون تومان خوااهد بود و طاحیه جزابیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. CENTURION

    ۱۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    جیلی امتیاز ولوو رو خریده،کارخانه و تجهیزات و مهندسین و عوامل اون هنوز سر جایشان هستند،ولوو هنوز توی سوىد هست،و تفکراتش هنوز همان امنیت و ایمینی هست،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. Reza Balaghi

    ۲۳ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاش امکان تست خودرو xc90 امکان داشت؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا