نسل نو ولــوو XC90، به معنای واقعی “کاملاً جدید”

نسل نو ولــوو XC90، به معنای واقعی “کاملاً جدید”

هرکسی که با دنیای خودرو آشنایی داشته باشد با شنیدن نام ولــوو اولین چیزی که به ذهنش خطور می‌کند ایمنی کم‌نظیر محصولات این برند سوئدی است. مدت‌هاست محصولاتشان در رتبه‌های نخست ایمن‌ترین خودروهای جهان قرار دارند. متخصصین و مهندسین ولــوو در روند کاری خود در این زمینه بیشتر از این‌که تست‌های مختلف تصادف انجام دهند، تصادفات جاده‌ای را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌دهند تا علل و عوامل بروز آن‌ها را مشخص کرده و در محصولات خود از اطلاعات مفید به‌دست‌آمده نهایت استفاده را ببرند. آنان در تلاش‌اند تا خودروهای ساخت ولــوو دچار چنین حوادثی نشوند و اگر هم شدند کمترین آسیب را ببینند. همچنان که از سال 2010 کاهش تلفات و خسارات ناشی از سوانح رانندگی نخستین دستور کارشان بوده، با امیدواری ابراز می‌کنند که در سال 2020 هیچ‌یک از سرنشینان محصولات ولــوو جان خود را بر اثر تصادف از دست نخواهد داد.

Volvo XC90 T8 Twin Engine petrol plug-in hybrid
Volvo XC90 T8 Twin Engine petrol plug-in hybrid

حال این کمپانی نسل دوم مدل شاسی‌بلند خود را که در کلاس شاسی بلندهای متوسط قرار می‌گیرد روانه بازار می‌کند که اتاق آن بزرگ و مستحکم بوده و مجهز به مجموعه‌ای از سامانه‌های امنیتی است که بعضی از آن‌ها منحصربه‌فرد است.

The new Volvo XC90
The new Volvo XC90

XC90 نخستین بار در سال 2002 به‌عنوان یک شاسی‌بلند لوکس بر پایه پلتفرم P2 (که در نسل اول مدل S80 نیز از آن استفاده‌شده) وارد بازار شد. در سال 2007 نسخه فیس لیفت آن ساخته شد و در سال‌های 2009، 2010 و 2012 به‌روزرسانی هایی روی آن انجام شد. نسل دوم آن هم در نمایشگاه دیترویت 2015 به نمایش درآمد.

The new Volvo XC90
The new Volvo XC90

نسل دوم به معنای حقیقی کلمه متحول شده و تمامی اجزای آن شامل پلتفرم، سیستم تعلیق، سیستم‌های الکترونیکی و… کاملاً جدید است. حتی لوگوی تازه ولــوو را نیز می‌توان روی بدنه آن مشاهده کرد. یکی از تصمیمات شجاعانه ولــوو در تولید این نسل ارائه نکردن پیشرانه‌های شش و هشت سیلندر است به‌طوری‌که در هر سه نوع دیزلی و بنزینی و هایبرید از یک موتور 2 لیتری 4 سیلندر استفاده می‌شود. این کار چند مزیت را به دنبال دارد: اول این‌که قسمت جلوی خودرو کوچک می‌شود، دوم این‌که خسارت ناشی از تصادفات کاهش میابد، سوم افزایش دید جلو، چهارم جمع‌وجور بودن مجموعه پیشرانه، پنجم اختصاص فضای بیشتر به کابین و مورد آخر مصرف سوخت پایین به نسبت نمونه 6 سیلندر.

2016 Volvo XC90 Interior
2016 Volvo XC90 Interior
2016-volvo-xc90-cargo-seats-folded
2016 Volvo XC90 Interior
2016 Volvo XC90 Interior
2016 Volvo XC90 Interior

2016 Volvo XC90 Interior
2016 Volvo XC90 Interior

بیرون آن بزرگ و حجیم بوده و داخل کابین راحت و جادار است، صندلی‌ها با طراحی و جاگیری مناسبشان دید بسیار خوبی به بیرون دارند. کابین بی سروصدا و متین بوده و حس لوکس بودن را القا می‌کند. یک سیستم تعلیق بادی به‌صورت سفارشی در نظر گرفته‌شده که حتی با رینگ‌های 20 اینچی رانندگی قابل تحسینی را به ارمغان می‌آورد اما با رینگ‌های 21 اینچی کمی ضربه و تکان احساس می‌شود که قابل‌توجه نیست.

2016 Volvo XC90
2016 Volvo XC90

2016 Volvo XC90
2016 Volvo XC90

سه نوع پیشرانه برای این نسل قابل سفارش است: نمونه D5 دیزلی 2 لیتری باقدرت 225 اسب بخار، نمونه T6 بنزینی 2 لیتری مجهز به یک سوپرشارژر و یک توربو شارژر با قدرت 320 اسب بخار. یک نمونه هایبرید هم چند ماه بعد از دو مدل دیگر عرضه خواهد شد که دارای همان پیشرانه 2 لیتری و یک موتور الکتریکی در محور عقب بوده و قدرت آن حدود 400 اسب بخار است. همچنین در تمامی مدل‌ها سامانه چهارچرخ متحرک قابل نصب و سفارش است.

The new Volvo XC90
The new Volvo XC90
The new Volvo XC90
The new Volvo XC90

The new Volvo XC90
The new Volvo XC90

در این نسل سامانه جدید human-machine-interface وجود دارد با یک صفحه‌نمایش لمسی بسیار باکیفیت که رابط کاربری ساده و روانی داشته و دسترسی به منوی آب‌وهوا، تلفن همراه، نویگِیشن، سرگرمی و.. به‌راحتی انجام می‌گیرد. اتصال به اینترنت نیز به‌صورت استاندارد وجود دارد. این سامانه هم‌اکنون قابلیت همگام‌سازی با Carplay اَپـل را دارد و در آینده نزدیک قابلیت همگام‌سازی با سیستم‌عامل آندروید به آن اضافه خواهد شد. بعضی از قسمت‌های دیگر خودرو نیز با این سیستم می‌توانند کنترل شوند.

The new Volvo XC90 Interior
The new Volvo XC90 Interior

همچنین ولــوو اعلام کرده که در حال کار روی پدال ترمز و جعبه‌دنده است تا نکات جزئی را نیز برطرف کند.

The new Volvo XC90
The new Volvo XC90

حدود قیمت این نسل بین 45 تا 55 هزار دلار است، اما ازآنجایی‌که قیمت‌گذاری و مشخصات مدل‌های مختلف بسته به بازار فروش متفاوت است، برای اطلاع دقیق از این موارد باید به وب‌سایت رسمی کمپانی مراجعه کنید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امین قوام‌ صفری

نویسنده و مترجم اخبار و مقالات خودرو.

27 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل RETOLEX
    RETOLEX
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    از نمای داخلیش اصلا خوشم نیومد
    جلوش یه خورده کلاسیک هست من که وقعا ماشین های کلاسیک رو دوست دارم
    نمای عقبش هم که همون ولوو همیشگی
    مثل همیشه ساده اما زیبا
    نمای بیرونی فدای داشبورد ماشین شده امیدوارم به زودی طراحی داخلی ماشین تغییر کنه
    ازموتور بیشترین خروجی رو گرفتن و بازدهی موتور عالیه
    تا اسم ولوو رو میشنوم یا ایمنی میفتم درمورد ساب هم همینطور
    درسته که ساب در ایران نبود ولی از تعطیل شدن ساب ناراحت شدم
    ساب جز بهترین ها نبود ولی واقعا مهندسین خلاقی داشت یه نگاهی به مدل هاش بندازین واقعا جالب هستن
    من مستندش رو دیدم به شما هم پیشنهاد میکنم ببینید (شاید هم مستند نبود برنامه تاب گر بود. شاید……)
    در کل حیف که چنین کارخانه ای بسته شود ولی ایران خودرو و سایپا به کارشون ادامه میدن . عجب دنیایی هست………..
    کاش قیمت های ولوو در ایران کم تر بود واقعا ولوو اخر تکنولوژی هست
    _______________________________
    با تشکر

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل milad5527
      milad5527
      سوابق: (61 دیدگاه) ,

      پدال جان چرا از وقتی این پوسته جدید رو راه انداختی بازدید از سایت کم شده؟
      قبلا هر کامنتی ۴٠-۵٠ تا لایک یا دیسلایک میخورد

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل سردبیر
        سردبیر
        سوابق: (354 دیدگاه) ,

        سلام. طی دو روز اخیر بازدید 10 درصد بیشتر هم شده اما با توجه به مشکلاتی که دوستان هم اشاره کردن، یک مقدار مطالب جدید توی دید نیست و بیشتر مطالب قدیمی بازدید داشتن. انشاالله با برطرف شدن نواقص و کمی آشنایی با محیط جدید، مطالب تازه هم بیشتر رونق می گیرن. ممنون از شما

        پاسخ
        1. ASTON MARTin
          سوابق: (830 دیدگاه) ,

          پدال یه مقاله از قیاس جنسیس کوپه جدید با یه مازل کار امریکایی بزار حتما . . .
          حیفه 🙂

        2. Archi khan
          سوابق: (1658 دیدگاه) ,

          سردربیر عزیز
          لطفا انتقادات مثبت دوستان را بپذیرید و در سایت اعمال کنین.

      2. تصویر پروفایل نوید
        نوید
        سوابق: (1525 دیدگاه) ,

        چون آدم دیگه با گوشی نمیتونه دیگه مثل سابق راحت بیاد تو سایت
        و حجم سایت هم رفته بالا
        یعنی طول میکشه تا لود بشه و …

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل RETOLEX
    RETOLEX
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    نمیدونم واقعیت هست یا نه
    سامسونگ می خواد ماشین بسازه مثل اپل!!!!!!

    پاسخ
    1. فرهود
      سوابق: (57 دیدگاه) ,

      سلنسونگ الان هم ماشین می سازه. باورت نمی شه سرچ کن

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل RETOLEX
        RETOLEX
        سوابق: (1407 دیدگاه) ,

        به غیر از اونا
        اونها دیگه تولید نمیشن
        یه ماشینی مثل اپل

        پاسخ
  3. rozhan
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    خسه نباشید
    من صحفه مربوط به الفا رومئو رو باز میکنم صحفه مربوط به بنز باز میشود لطفا اصلاحش کنید با تشکر

    پاسخ
  4. road
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    ولو فوق العادس ، سالهاست کامیون و سواری تولید میکنه، با وجود کامیونهای مان و رنو و مرسدس و… ولو جزو بهترین هاست
    همونطو ر که میبینیم با توجه به اینکه شرکت سرمایه گذار این شرکت قدیمی سویدی چینی شده (شرکت جیلی) ولی هیج تاثیری تو طراحی های ماشین نداشته مثل رنجروو که هند خریدش یا مثل ام جی که سایک چین خریده یا مثل جگوار هندو….

    پاسخ
  5. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    بالاخره ولوو ماشینی ساخت که داخلش زشت و خسته کننده نیست.سادگی خوبی داره و طراحی چوب داشبوردش مناسبه.
    اما نقطه قوت ماشین موتورش هست.4 سیلندر و 2 لیتری و 400 اسب بخار.محشره

    پاسخ
  6. تصویر پروفایل Behnam
    Behnam
    سوابق: (133 دیدگاه) ,

    فقط میتونم بگم که ولـــــوو در نسل جدید XC90 حرفی برای گفتن باقی نذاشته…

    پاسخ
  7. فرشاد خان
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    ولوو کیفیت و امنیت رو معنی میکنه

    پاسخ
  8. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    فقط یه جمله میشه در موردش میشه گفت،فوق العادست ، حرف نداره

    پاسخ
  9. سیامک
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    چه قیافه سرد و بیروحی داره. نه خشونتی نه قلدری. انگار میگه “من هیچ ادعایی ندارم”!

    پاسخ
  10. آبين
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    درسته ماشینهای ولوو در تمام رده ها تو استحکام و دوام حرف ندارن ولی در رده ماشین های شاسی بلند رنجرور یه چیزه دیگست

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.