دیدار تاریخی ولوو V60 پولستار با گذشته خویش

زمانی خودروهای ولوو با شکل و شمایل جعبه مانند خود شناخته می‌شدند و تا سال‌ها خبری از تغییر و تحولی اساسی و ورود به دنیای مدرن در آن‌ها دیده نمی‌شد. با این وجود، ترجیح کارایی و عملکرد بر طراحی توانست تا حدودی این خودروساز را در مسیر زمان حفظ کند. اما امروزه ولوو در دست مالکان چینی خود با طراحی به‌روز و جذابی ارائه می‌شود و دیگر چنین نقدی بر آن چندان وارد نیست.

Volvo V60 Polestar meets the 855 T-5R
Volvo V60 Polestar meets the 855 T-5R

واحد تیونینگ و تقویت پولستار در ولوو تصمیم گرفت در 20 سالگی مدل 850/855 T-5R یک ملاقات بین این خودروی قدیمی با نواده آن یعنی V60 پولستار ترتیب بدهد. هنگامی که این دو خودرو را در کنار هم مقایسه می‌کنیم، سیر پرشتاب تغییرات طراحی را در این دوره به‌خوبی در می‌یابیم.

Volvo V60 Polestar and 855 T-5R
Volvo V60 Polestar and 855 T-5R

ولووی 855 T-5R از یک موتور 2.3 لیتری پنج سیلندر توربو سود می‌برد که 240 اسب بخار نیرو و 330 نیوتن متر گشتاور داشت. این خروجی باعث می‌شد تا این واگن قادر باشد در 7.0 ثانیه از سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد و نهایتاً به سرعت 245 کیلومتر بر ساعت برسد.

Volvo V60 Polestar and 855 T-5R
Volvo V60 Polestar and 855 T-5R

Volvo V60 Polestar and 855 T-5R
Volvo V60 Polestar and 855 T-5R

آخرین ولووی V60 پولستار از یک موتور شش سیلندر 3.0 لیتری با توربوشارژر دوقلو سود می‌برد که خروجی آن 350 اسب بخار و 500 نیوتن متر است و آن را قادر می‌سازد تا در 4.9 ثانیه از صفر به سرعت 100 برسد و نهایت سرعت آن نیز به طور الکترونیکی به 250 کیلومتر بر ساعت محدود گردیده است.

Volvo V60 Polestar and 855 T-5R
Volvo V60 Polestar and 855 T-5R
Volvo V60 Polestar and 855 T-5R
Volvo V60 Polestar and 855 T-5R

Volvo V60 Polestar and 855 T-5R
Volvo V60 Polestar and 855 T-5R

در طول این سالیان، کلاس واگن‌های اسپرت منفجر شده و یک دوجین رقیب قدرتمند در آن حاضر شده‌اند. بازیگران آلمانی از جمله مرسدس AMG C 63 S Estate با 510 اسب بخار نیرو و آئودی RS 4 Avant با 430 اسب بخار قدرت و 430 نیوتن متر گشتاور از قدرتمندترین این رقبا محسوب می‌شوند.

Volvo V60 Polestar and 855 T-5R
Volvo V60 Polestar and 855 T-5R

به نظر شما، ولوو همچنان می‌تواند در این بازار استیشن‌های پرقدرت، نقش پررنگی داشته باشد یا خیر؟

27 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل Mostafa Vp
    Mostafa Vp
    سوابق: (451 دیدگاه) ,

    من مدل قدیمی رو اصلا به حساب نمی یارم!در مقابل مدل جدید هیچه…

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل A
      A
      سوابق: (1407 دیدگاه) ,

      معلوم هست مدل قبلیش مثل این نیست ولی اون هم در زمان خود جز بهترین ها بود

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل "Amir"
        "Amir"
        سوابق: (448 دیدگاه) ,

        خيلي قشنگه اما انصافا چراغ عقبش داغونه،ولي از همه لحاظ عاليه

        پاسخ
      2. MAFIA
        سوابق: (435 دیدگاه) ,

        نه طراحی جذابی داره نه موتور جالبی فقط یه کالسکه سوئدی امن هست از آرایش دریچه هواهاش هم خوشم نمیاد

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل amir
          amir
          سوابق: (177 دیدگاه) ,

          کمپانی بزرگیه ماشینهای خوبی میسازه ولی من هیچ وقت باش حال نکردم نمیدونم چرا!!؟((:

        2. مجتبی(ساروی)
          سوابق: (551 دیدگاه) ,

          مافیا تو منو یادderagon میندازی ای شیطون نکنه خودش باشی ؟

    2. sj
      سوابق: (190 دیدگاه) ,

      ماشین های ولوو ب خاطر ایمنیشون همیشه مقبول بودن وهستن

      پاسخ
        1. mrs
          سوابق: (584 دیدگاه) ,

          برای همیشه…..

    3. MAFIA
      سوابق: (435 دیدگاه) ,

      نمیدونم چرا اصلا نمیتونم با این ماشین ارتباط برقرار کنم.

      پاسخ
      1. علی
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        برو تو سایت ولوو ببین چی کار کردن
        من یه دو سه ساله سایتشون چک میکنم فک کنم یکی از بهتر ین خودرو ازهای دنیاست .هر شش ماه یه مدل جدید عالین .

        پاسخ
    4. تصویر پروفایل Ahmad..F12
      Ahmad..F12
      سوابق: (2517 دیدگاه) ,

      اتفاقاً من کلیپ های مدل قبلی رو دیدم واقعاً خودروی سخت جونیه

      خیلی مستحکمه

      ولی خب این مسلمه که در مقابل خودرویی که با تکنولوژی روز ساخته شده حرفی برای گفتن نداره

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل A
    A
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    موتورش عالیه همین طور طراحی و تکنولوژی

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Ali
    Ali
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    موتورش عالیه 3000 سی سی با توربو شارژ دوقلو طراحیحشم خیلی قشنگ شده
    به زودی ولوو هم طرفدار زیادی پیدا میکند.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Ali
      Ali
      سوابق: (266 دیدگاه) ,

      بله بله بله بله
      در ضمن من گفتن طرفدارای زیادی این زیادی خیلی مهمه

      پاسخ
  4. تصویر پروفایل صادق
    صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    قبل از اینکه ولووهای جدید رو از نزدیک ببینم، از نظر طراحی برام ماشینای معمولی و گاهی اوقات قشنگ بودن.

    ولی وقتی برای اولین بار XC60 رو از نزدیک دیدم فکم افتاد!!!! (از اون به بعد، ولوو ها حتی توی عکسا هم برام زیبا به نظر اومدن!!)

    واقعا ولوو های جدید طراحی های بسیار فوق العاده ای دارن

    ولوو ی های T-5r هم در دوران خودشون ماشینای خوبی بودن شاید طراحیه خیلی دلچسبی نداشتن، ولی کیفیت رانندگیه خوب و ماشینای کم استهلاکی بودن

    پاسخ
    1. خاوری
      سوابق: (1104 دیدگاه) ,

      صادق داداش فدایی داری
      چطوری رفیق خوب روزها؟؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل صادق
        صادق
        سوابق: (2130 دیدگاه) ,

        درود و دوصد بدرود بر خاوریِ گل

        چطوری رفیق؟ خوبی؟

        دلم لک زده برای یه گپ و گفت چاق

        داداش، دورا دور ما ارادت داریم.

        پاسخ
  5. خاوری
    سوابق: (1104 دیدگاه) ,

    طراحی بخش عقبی خودروهای وولوو فوق العاده س..ساده و صمیمی و البته خاص

    پاسخ
  6. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    ولوو خودروهایش را برای یک عمر میسازد ولی باید با خودرو ها چینی یک عکس یادگاری گرفت و آنها را درون سطل زباله انداخت به اندازه عمر یک دستمال کاغذی

    پاسخ
  7. مجتبی(ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    اقای اقا محمد در جوابت فقط یه تیکه از متن بالا رو که احتمالا با دقت نحوندی رو واست مینویسم
    “زمانی خودروهای ولوو با شکل و شمایل جعبه مانند خود شناخته می‌شدند و تا سال‌ها خبری از تغییر و تحولی اساسی و ورود به دنیای مدرن در آن‌ها دیده نمی‌شد. با این وجود، ترجیح کارایی و عملکرد بر طراحی توانست تا حدودی این خودروساز را در مسیر زمان حفظ کند. اما امروزه ولوو در دست مالکان چینی خود با طراحی به‌روز و جذابی ارائه می‌شود و دیگر چنین نقدی بر آن چندان وارد نیست.”یعنی مدیران چینی این تحول رو ایجاد کردند برادر

    پاسخ
    1. محمدMOHAMMAD
      سوابق: (232 دیدگاه) ,

      آقا مجتبی عزیز شما یک نکته را به طور کلی فراموش کردید اصلا کاری هم به این متن ندارم و آن نکته این است که هر کشوری که سهام یک شرکت خودروسازی کشور دیگر را میخرد نمی تواند در سیاست های کلی آن شرکت خودروسازی تغییر ایجاد کند و مثلا به سلیقه خودش خودرو تولید کند اگر این طور بود جنرال موتور پس از خرید سهام شرکت پژو در سال 2011 طراحی خودروهای پژو را تغییر میداد و خودرو هایی شبیه به خودروهای آمریکایی تولید میکرد و یا شرکت بی ام و که مالک سهام مینی است پس باید مینی های جدید را شکل بی ام و تولید میکرد که اصلا این گونه نیست و یا مثلا چینی ها با خرید سهام شرکت جگوار باید شکل این خودرو هارا آن طور که دوست داشتند تغییر میدادند که هیچکدام از این تغییرات در طراحی این خودروها انجام نشده است وفقط سهام این شرکت ها انتقال میابد در ضمن اگر بنا به تاثیر گذاری بود شرکت جیلی که مالک سهام ولوو است پس باید طراحی و یا کیفیت خودروهایش کمی از ولوو تاثیر می پذیرفت که هرگز این گونه نشد و این نکته که با نگاه دقیق به خودروهای جدید ولوو حتما متوجه میشوید که زبان طراحی آن از 20 سال پیش تا الان به یک شیوه و روش مشابه است و تغییر اساسی در طراحی آن رخ نداده است مثل خودرو های کره ای نیست که اکثر مدل هایش با مدل قبل به طور کلی متفاوت است

      پاسخ
  8. مجتبی(ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    جنرال موتورز 15درصد سهام پژو رو داره ولی تو متن نوشته مالکان چینی
    بعدشم شما خودت باور میکنی صاحب یا سهام دار عمده باشی بعد تو کارای مدیریتی دخالت نکنی ؟؟؟

    پاسخ
  9. mrs
    سوابق: (584 دیدگاه) ,

    اولا وظیفه خودم میدونم بابت این مقاله از پدال تشکر کنم . دوما ولوو نه تنها در بخش استیشن واگنهای پر قدرت حضور پررنگی داره بلکه به نظر من میتونه رقباش رو هم شکست بده .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.