ولووی XC90 هیبریدی، قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه

چگونه می‌توان تعادلی بین قدرت بالای پیشرانه و هزینه‌های مصرف سوخت روزمره ایجاد کرد؟ امروزه سیستم‌های هیبریدی به چنان درجه ای از بلوغ رسیده‌اند که قادرند، چنین هدفی را محقق نمایند. اکنون SUV لوکس هفت نفره ولوو XC90 با پیشرانه‌های سری جدید T8 حتی از یک هاچ بک کوچک و سبک‌وزن نیز مقرون‌به‌صرفه تر و کم آلاینده‌تر است!

VOLVO XC90 T8 hybrid
VOLVO XC90 T8 hybrid

سیستم ترکیبی پیشرانه T8 شامل یک موتور چهار سیلندر 2.0 لیتری Drive-E بنزینی است که توأمان از سوپرشارژر و توربوشارژر استفاده می‌نماید. خروجی این موتور به‌تنهایی 314 اسب بخار و گشتاور آن 400 نیوتن متر می‌باشد. انرژی این موتور از طریق یک گیربکس 8 سرعته خودکار به محور جلو منتقل می‌گردد. اما بر روی محور عقب نیز یک موتور الکتریکی 86 اسبی و 240 نیوتن متری نصب گردیده است. مجموع نیروی این دو موتور 400 اسب بخار و 640 نیوتن متر می‌باشد.

Volvo XC90 T8 technology
Volvo XC90 T8 technology

Volvo XC90 T8 technology
Volvo XC90 T8 technology

یک استارتر-ژنراتور هم روی محور میل‌لنگ و در واقع مابین موتور و جعبه‌دنده نصب شده که کارکردی سه‌گانه دارد و با نیروی 46 اسب بخار علاوه بر موتور استارتر، به عنوان ژنراتور الکتریکی و تقویت کننده موتور الکتریکی عمل می‌نماید یا اجازه می‌دهد تا ماشین از درایو الکتریکی خالص به حالت ترکیبی سوئیچ کند گشتاور اضافی تا 150 نیوتن متر را در هنگام فعالیت سوپرشارژر و توربوشارژر ایجاد نماید.

باتری‌های این خودرو نیز در تونل مرکزی آن جاسازی شده‌اند. بدین ترتیب فضای داخلی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و همچنین مرکز ثقل خودرو نیز در پایین‌ترین نقطه حفظ می‌شود. یک سیستم احیای دو مرحله ای انرژی ترمزها نیز برای شارژ باتری‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. برای خنک کردن باتری‌ها و موتور الکتریکی عقب هم از سیستم خنک‌کننده دو مداره استفاده شده است.

Volvo XC90 T8 technology
XC90 T8 hybrid
Volvo XC90 T8 technology
Volvo XC90 T8 technology

Volvo XC90 T8 technology
Volvo XC90 T8 technology

چنین خودرویی با این ابعاد قادر است شتاب صفر تا صد 5.9 ثانیه ای را تجربه کند. پنج حالت مختلف رانندگی را می‌توان از طریق چرخ اسکرول کنسول وسط یا صفحه نمایشگر لمسی داشبورد انتخاب کرد. اگر حالت رانندگی تمام الکتریکی را انتخاب نمایید، به شرط داشتن شارژ کامل باتری‌ها، می‌توانید 40 کیلومتر مسافت را طی نمایید.

مهم‌ترین ویژگی این خودرو مصرف سوخت و آلایندگی ناچیز آن است. مصرف سوخت متوسط آن در هر صد کیلومتر تنها 2.5 لیتر می‌باشد و در هر کیلومتر هم فقط 59 گرم CO2 تولید می‌کند.

21 دیدگاه

  1. Frankenstein
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    640 نیوتون متر…400 اسب

    مصرف 2.5؟؟؟؟؟

    واقعا عالیه…( رقیب های بی ام و i8 دارن زیاد میشن…)

    پاسخ
    1. سپهر
      سوابق: (68 دیدگاه) ,

      چقدر لوکس و قشنگه اولین ماشین هیبریدی که ازش خیلی خوشم اومد ماشین های ولوو واقعا عالیو بی نقصه ازهمه مهم تر ماشین هاش برای استفاده ی روزانه هم مناسبن.

      پاسخ
    2. me84
      سوابق: (399 دیدگاه) ,

      آقا خیلی خوشم اومد.
      از وقتی چینیها سهام ولوو رو خریدند و پولاشونو تو این شرکت تزریق کردن، رشد و پیشرفت ولوو خیره کننده شده و از قبلش خیلی بیشتر شده. آینده خخخخیییلی روشنی داره. ژنراتورش هم که زیمنسه. پرچم آلمان بازم رفت بالا.

      پاسخ
      1. saeed.shariati
        سوابق: (477 دیدگاه) ,

        پرچم المان واسه چی دوست عزیز?
        ولوو خودش سوعدی یه
        سهامداراشم چینی ها هستن
        المان این وسط چی میخواد?

        پاسخ
        1. عینک
          سوابق: (68 دیدگاه) ,

          سلام

          به خاطر ژنراتورش که زیمنس هست دوست عزیز

          اینکه همچین خودرویی تولید کردند قابل تحسین هست اما اکثر کارخانجات از بین امکانات موجود میشینن فکر میکنند کدوم قطعات رو کنار هم بزارند نتیجه بهتری داره.حالا اینکه این قطعات رو کی میسازه این مهمه…

          که خب هنوزم خیلی از تجهیزات اصلی خودرو ها از علم المانی استفاده میکنه.

          شاید ترکیب این تجهیزات باعث بشه مثلا یک خودرو سوئدی از یه المانی بهتر بشه اما خیلی از تجهیزات و علم بکار رفته در تولید خودرو المانی هست.

        2. سجاد
          سوابق: (33 دیدگاه) ,

          ببخشید زیاد مجال و حوصله توضیح نیست فقط همینقدر بگم که زیمنس خیلی بزرگتر از اون چیزی هست که فکرشو بکنید در 75 درصد صنایع ما که از مهندسی خارجی استفاده شده دست زیمنس تو کار بوده!

  2. saeed.shariati
    سوابق: (477 دیدگاه) ,

    نظر سنجی
    کدوم موتور رو میپسندی?
    هیبرید کم قدرت+++++
    بنزینی پر قدرت——-

    پاسخ
  3. تصویر پروفایل Lord Cezar
    Lord Cezar
    سوابق: (305 دیدگاه) ,

    یه خودرو ساز چقدر میتونه کامل و بی نقص عمل کنه . ولوو همیشه جزو بهترین ها خواهد بود . xc90 از هر نظر عالیه . طراحی – امنیت که حرف اول رو میزنه و …

    پاسخ
  4. ایرانی
    سوابق: (190 دیدگاه) ,

    ولی بازم ولوو از نزدیک خوشگلتر از این حرفاس…
    ولوو خیلی خوش عکس نیست…

    پاسخ
  5. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    برای نوشتن تمام تکنولوژی های این خودرو واقعا باید یک کتاب تالیف بشه دیگه ولوو برای این مدل سنگ تمام گذاشته است

    پاسخ
  6. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    دیگه واقعا قدرت ساخت تکنولوژی های جدید از دست چند خودروساز بزرگ خارج شده و خودروسازهایی مثل ولوو ابر قدرت شدند و خودروسازهای مطرح را کمکم جا میگذارد البته ولوو کمپانی عظیمی است از خودروهای سواری و خودروهای سنگین و اتوبوس و راه سازی و معدن است

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    ماشین هیبریدی به درد نمی خوره که اونم به درد ایران

    پاسخ
  8. تصویر پروفایل صادق
    صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    یه روزی صنعنت خودرو از پیشرفت بقیه ی صنایع استفاده میکرد تا خودرو تولید کنه، اما الان همینجوری که خودرو تولید میکنه داره بقیه ی صنایع رو هم پیشرفت میده (اینو کلی گفتم)

    اما ولووی XC90 یه خودروی همه چیز تمومه،
    شما از ماشین چی میخوای؟؟
    قدرت؟ سرعت؟ شتاب قابل قبول؟ ایمنی؟؟؟؟؟ راحتی؟ کم مصرف بودن؟ کم استهلاک بودن؟ زیبایی؟ و…

    باور کنید که ولوو همشو با هم داره

    یه دوستی داشتم با عکسای ولوو زیاد حال نمیکرد، ولی اولین باری که XC60 رو از نزدیک دید باید میدیدیتش، اولش که اصلا نفهمید ولووست، ولی وقتی فهمید به زیبایی این ماشین ایمان آورد

    خودم هم برای XC60 وقتی اولین بار دیدمش خیلی تعجب کردم، چون واقعا توی خیابون خیلی قشنگه و با عکساش زمین تا آسمون فرق داره (گرچه توی عکساش هم قشنگه)

    مصرفش و صد البته میزان آلایندگیش هم که دیگه غوغاست

    ولی گذشته از این حرفا فقط یه ایراد کوچیک میخوام ازش بگیرم (لطفا مسئولین ولوو گوش کنن 😀 )

    اگه یکم مسافتی که با موتور الکتریکی میشد طی کرد بیشتر بود بهتر میشد، شایدم چون در اون صورت باتری بزرگتر و سنگین تر میشده استفاده نکردن، ولی در کل خیلی دوسش دارم

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل amir
    amir
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    ولوو خودروساز بی نظیریه.کیفیت و ایمنیش زبانزده ولی ظاهرش همه پسند نیست ماشین خیلی خاصیه و طرفدارای خاص خودش را داره.

    پاسخ
  10. پارسا
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    کلا می خواستم بگم جالبه پژو پارس ما تقریبا ۱۱ تا ۱۲ می سوزونه تقریبا ۵ برابر یک شاسی بلند هفت نفره

    پاسخ
  11. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    ببینید ماشین با این تکنولوژی بسیار بالا چه داشبورد ساده ای دارد و خبری از دکمه های اضافی و تجملات بیهوده نیست (سادگی در عین کارایی ) طرحی که هیچ وقت قدیمی نخواهد شد در صورتی که در بیشتر خودروهای بدون تکنولوژی خاص داشبورد انباشته شده از دکمه ها و تجملات سردرگم کننده و شلوغ

    پاسخ
  12. Frankenstein
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    یه چیز جالب روی قطعات موتورش نوشته زیمنس…

    یعنی موتورشو تو المان طراحی میکنن؟؟؟؟

    عجبا……..

    پاسخ
  13. مهمان
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    بازم هیبریدی و بازم داغ دل ما تازه شد

    میدونم چن بار قبلن گفتم و ممکنه رو اعصاب باشه ولی یادآوریش شاید به جایی رسید. دولت محترم بیشتر از 7 ماه پیش تعرفه یا به قولی سود بازرگانی (یعنی 12 درصد مالیات باقی میمونه) خودروهای هیبریدی و برقی رو حذف کرد در حالیکه هنوز حتا یک خودرو هم با این قانون وارد نشده
    قبلن لینک خبرشو گذاشتم

    نمیدونم میخوان مثه موتورها بذارن مدل چینیشو وارد کنن یا مافیا نمیذاره یا مشکل تحریماس؟ کسی هم درست جواب نمیده

    بازم تکید میکنم که خودروهای هیبریدی جدید همونطور که در این مدل هم شاهدیم تکنولوژی شارژ باتری با ترمز کردن یا حرکت در سراشیبی دارن و بهمین دلیل نیاز چندانی به شارژ از طریق پریز ندارن

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.