مدل‌های تمام‌الکتریکی و پلاگین هیبرید‌های بیشتر در برنامه ولوو

ولوو با اعلام استراتژی گسترده خود در زمینه خودروهای پلاگین هیبرید و تکنولوژی‌های تمام‌الکتریک، تخم‌مرغ‌های زیادی را در سبد «الکتریسیته» گذاشته است. مدل‌های زیادی و از جمله یک مدل تمام‌الکتریکی برای ۲۰۱۹ در راه هستند و ولوو برنامه دارد تا در عرض ۲ سال،۱۰ درصد فروش جهانی‌اش را از طریق خودروهای الکتریکی تأمین کند.

Volvo cars vision of an electric future
Volvo cars vision of an electric future

ساختار تولید انعطاف‌پذیر (SPA) که در زیر پوسته ولوو XC90 مدل ۲۰۱۶ قرار گرفته، به گونه‌ای طراحی شده که استفاده از پیشرانه الکتریکی را پشتیبانی کند و ولوو می‌گوید که مدل‌های جدید سدان بزرگ و لوکس S90 و نسل بعدی سری 60 شامل S60 و XC90، همگی‌ دارای نسخه‌های پلاگین هیبرید خواهند بود. وقتی این مدل‌های رسماً معرفی شوند، می‌توانیم یک تنظیم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک همانند مدل هیبرید کنونی XC90 T8 تووین-انجین انتظار داشته باشیم.

volvo cars twin engine range
volvo cars twin engine range

این ساختار می‌تواند موتور ۲ لیتری سوپرشارژر و توربوشارژر را به صورت عرضی در بین چرخ‌های جلو جای دهد و در همین حال، یک فضای خالی در بین موتور و جلوی بدنه خودرو برای موتور الکتریکی فراهم است. در حالتی که پیشرانه پلاگین هیبرید ۴۰۰ اسب‌بخاری برای خودرو درنظر گرفته می‌شود، پیشرانه الکتریکی به چرخ‌های عقب ارسال می‌شود. SPA دارای یک سیستم تعلیق دو جناغی در جلو و یک سیستم انتگرالی در عقب است و به جز حالتی که از یک سیستم تعلیق گازی استفاده می‌شود، از یک فنربندی صفحه‌ای عرضی در عقب بهره می‌برد.

volvo t5 twin engine
Volvo t5 twin engine

بسته باتری‌های ولوو XC90 T8 پلاگین هیبرید در زیر کنسول وسط قرار گرفته است و این در حالی است که خودروی تمام‌الکتریکی با پلتفرم SPA از محفظه موتور، کنسول وسط و بخشی از صندوق عقب برای باتری‌ها استفاده خواهد کرد. البته ولوو در رابطه با تعداد چرخ‌های متحرک مدل تمام‌الکتریکی ۲۰۱۹ تصمیمی نگرفته است، ولی مسئولان اجرایی ولوو می‌گویند که این مدل بر عملکرد و همین‌طور دامنه مسافت با استفاده از شارژ باتری تأکید خواهد داشت.

volvo cma platform
volvo cma platform

ولوو به‌تازگی ساختار کوچکتر تنظیم‌شونده کامپکت (CMA) را معرفی کرده است که بر اساس پلتفرم SPA ساخته شده و باز هم از هر دو نوع پیشرانه تمام‌الکتریکی و پلاگین هیبرید پشتیبانی می‌کند. مدل‌های کامپکت سری 40 ولوو از این پلتفرم استفاده خواهند کرد؛ پلتفرمی که با کمپانی مادر، جیلی نیز به اشتراک گذاشته خواهد شد.

volvo drive-e 3-cylinder hybrid power pack
Volvo drive-e 3-cylinder hybrid power pack

همچنین ولوو از گسترش سری مدل‌های پلاگین هیبرید خود خبر می‌دهد و بر این اساس، یک نسخه «تووین-انجین» و دیفرانسیل جلو درنظر گرفته است. تعهد ولوو برای الکتریسیته مستقیماً از سطوح بالای این کمپانی نشأت می‌گیرد؛ هاکان ساموئلسن (Håkan Samuelsson)، رئیس و مدیر عامل ولوو در این زمینه می‌گوید:

زمان آن رسیده که خودروهای الکتریک از حالت یک تکنولوژی نمایشی خارج شده و وارد جریان اصلی بازار شوند.

Håkan Samuelsson president ceo volvo
Håkan Samuelsson president ceo volvo

پیتر مرتنز (Peter Mertens)، معاون ارشد ولوو در تحقیقات و توسعه نیز با ارائه داده‌هایی که نشان می‌دهد مدل‌های هیبریدی ولوو بیش از ۵۰ درصد در حالت تمام‌الکتریکی رانندگی می‌کنند، از این موضوع حمایت می‌کند. وی در این رابطه توضیح می‌دهد:

ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که مقایسه هزینه‌ها در برابر سود تولید خودروهای الکتریکی تقریباً مثبت شده است. تکنولوژی باتری‌ ارتقا یافته، هزینه‌ها در حال کاهش است و مقبولیت مدل‌های الکتریکی در بین جامعه دیگر با علامت سؤال روبرو نیست.

peter mertens senior vice president research and development volvo
peter mertens senior vice president research and development volvo

هر دو کانسپت سال گذشته ولوو، یعنی کانسپت کوپه و کانسپت استیت، از پیشرانه پلاگین هیبریدی تووین-انجین و همین‌طور، طراحی‌های زیبایی استفاده می‌کردند. با توجه به اینکه برنامه ولوو برای رساندن آمار فروش جهانی به ۸۰۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۲۰ است، بدیهی است که سرمایه‌گذاری زیادی بر روی تکنولوژی الکتریکی، به عنوان یکی از پایه‌های اصلی استراتژی آینده‌اش، انجام خواهد داد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

5 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    20+++++++
    اقایون محترم…شنیدم بازم بنزین میخادگرون بشه..
    باییدمثل کمپین خودرو..بزنیم هم فقط2روزتحریم کنیم..بخدا حق ماها خیلی بیشترازایناست…کمپین خودرو به ما یادداد هروقت چیزی بی دلیل ومنطق گرون میشه..قیمت بالایی داره…کیفیت مطلوبی نداره. و…. باید ان راتحریم کرد هم به نفع شرکت تولیدکننده ومردم وجامعه وحتی دولت هست….این راهی است که بسیاری از مردمان کشورهای پیشرفته دنیا طی کرده اند…بهترین ها ازان ما وایران ماست

    پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    خودروهای تولیدداخل مصرفش سر به اسمون میذاره..کیفیتش افتضاح…ایمنی که تعطیل…کاش مثل مصرف بنزین که قیمتشو باسطح جهانی مقایسه میکنن خودروها هم درسطح جهانی مقایسه میکردند…علاوه براون کیفیت بنزین های داخلی هم اصلامناسب نیست
    روزی که ابران صنعت خودرو سازی داشت تودنیا فقط چندتا صنعت خودروساز بود…حال کشوری مثل هند وچین وکره و…ازماجلوترن وکلی سروصدامیکنن تودنیا
    ازماست که برماست

    پاسخ
  3. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    دمت گرم ولوو
    همیشه یه قدم جلویی
    آروم و باوقار بدون توجه به حاشیه ها ، فقط در مسیر ایمنی ، پیشرفت و رفع آلایندگی طبیعت پیش میری …

    پاسخ
  4. احمد باقری
    سوابق: (4354 دیدگاه) ,

    کار بسیار عالی ای هست.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.