۲۵ سال پس از تهاجم ژاپنی‌ها، پیروزی با آلمان‌هاست

ابتدا چند تصویر از نمایشگاه دیترویت ۲۵ سال پیش را مرور کنیم: داتسون‌هایی که بر روی فرش قرمز پارک شده بودند، سرمای طاقت فرسا که شهر را فرا گرفته بود و انگار خورشید این منطقه از کره زمین را فراموش کرده بود. در همین حال، نمایشگاه بین‌المللی سال ۱۹۸۹ مصادف با معرفی لکسس و اینفینیتی به عنوان برندهای تخصصی تویوتا و نیسان برای خودروهای لوکس در بازار بود. این برندهای جدید در کنار برند آکورای هوندا که در سال ۱۹۸۶ ارائه شد، می‌توانستند شعله خودروهای لوکس آلمانی را خاموش کنند. امّا این حرف‌ها مربوط به ۲۵ سال پیش است و همیشه برنامه‌ها مطابق میل همه پیش نمی‌رود.

Mercedes-Benz S-Class 1998
Mercedes-Benz S-Class 1998

وقتی جدول فروش سال ۲۰۱۳ را مرور کنیم، خواهیم دید که پرفروش‌ترین برند لوکس در ایالات متحده در سال گذشته، مرسدس‌بنز بود که اندکی بیشتر از ب ام و و در حدود ۳۳۴ هزار دستگاه فروش داشته است. این در حالی است که برند لوکس پرقدرت تویوتا که با مدل LS400، خواب را از خودروهای لوکس آلمانی ربوده، در مکان سوم جای گرفته است. لکسس در مجموع در امریکا، حدود ۲۷۴ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده است. آکورا نیز عملکردی تقریباً به اندازه آئودی داشته و میزان فروش این برند در حدود ۱۶۵ هزار دستگاه بوده است. برند اینفینیتی را نیز از یاد نبریم که در کنار لینکلن و ولوو، تنها برندهای لوکسی بودند که فروششان نسبت به سال ۲۰۱۲ افت داشته است. تعداد خودروهای فروخته شده اینفینیتی در سال ۲۰۱۳، ۱۱۶۴۵۵ دستگاه بوده است.

Lexus LS400 1989
Lexus LS400 1989

هر کدام از برندهای لوکس ژاپنی مشکلات خاص خود را دارند. به عنوان مثال، فروش لکسس‌های بزرگ، بیشتر بر دو سری مدل‌های ES سدان و RX کراس‌اور استوار است. این دو مدل در سال‌های گذشته، ستون‌های چپ و راست لکسس بوده‌اند و در سال ۲۰۱۳ نیز ۶۴ درصد فروش محصولات لکسس را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین در هر نمایشگاهی که باشد، مدل‌های ES و RX پایه‌های اصلی برند لکسس هستند و بنابراین تنها می‌توانند سلیقه‌های محدودی از بازار خودرو را راضی نگه دارند.


برخلاف مرسدس‌بنز که در یک مدل، هم می‌تواند هزینه‌های تمام شده را کنترل کند و هم AMGهای قدرتمند داشته باشد، لکسس مدل‌های پایه خود را سال به سال به همان شیوه همیشگی عرضه می‌کند. شاید آخرین تلاش لکسس برای تغییر در این شیوه، استفاده از مدل IS دیفرانسیل عقب و تریم F-sport آن باشد که شاید برای این کار، اندکی دیر شده باشد. درنظر بگیرید که سال گذشته، ب ام و سری ۳ از مجموع لکسس‌های IS و ES بیشتر فروخته است.

Infiniti Q45 1989
Infiniti Q45 1989

اینفینیتی به عنوان برند لوکس محصولات نیسان، شرایط خوبی نداشته است. مدل‌هایی مانند G35/G37 نیز نتوانستند خود را حفظ کنند. آخرین حربه‌ای که «جان دو نیسچن» از اینفینیتی به کار برده، روشی است که از آئودی در سال ۲۰۱۲ گرفته شده است. همانند رابطه ساختاری فولکس‌واگن-آئودی، اینفینیتی نیز قرار است که ساختار مستقل‌تری پیدا کند. اولین نشانه‌ها به این صورت نمایان شده‌اند: رؤسای اینفینیتی از ژاپن خارج شده و در هنگ‌کنگ مستقر شده‌اند و تمام مدل‌ها به حرف Q تغییر نام داده‌اند؛ حرفی که چندان جذاب نیست و معنی خاصی نمی‌دهد. بر این اساس، مدلی که بیش از همه می‌توانست رقابتی جدّی با آلمانی‌ها داشته باشد، یعنی G37، به Q50 تغییر نام داده است و این موضوع می‌تواند در این رقابت اختلال وارد کند. ولی در عین حال، برنامه نجات اینفینیتی روزهای اولیه خود را می‌گذراند و باید منتظر نتایج آن در آینده بود.

2014 Infiniti Q50
2014 Infiniti Q50

آکورا نیز تبدیل به بزرگ‌ترین دشمن خودش شده است. ستاره خط تولید آکورا، TL، توانست با ورود خود به بازار، بسیاری از مشتریان را به سمت خود بکشاند. ولی طراحان آکورا، انگار که داروهای روان‌گردان مصرف کرده باشند! طراحی مدرن قبلی را با طرح‌های گانگستری ترکیب کردند و به این خودرویی که عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و بسیار جوان‌پسند بود، با دست خود آکورا به زمین خورد. امروز، آکورا بار کراس‌اورهای MDX و RDX را به دوش می‌کشد و تنها چیزی که در خط تولید بر جای مانده، سه گانه سدان‌های آکورا هستند.

در همین حال، آلمانی‌ها پیشرفت خود را داشته‌اند. در واقع، رقیبی که در گوشه‌ای کمین گرفته باشد، از همه چیز خطرناک‌تر است. برخلاف برندهای لوکس ژاپنی و برند نیمه‌مستقل لوکس آئودی، مرسدس‌بنز و ب ام و شاخه‌ای تجاری از کمپانی اصلی نیستند. اگر این خودروها شکست بخورند، هیچ شرکت مادری بالای سرشان نیست که آن‌ها از روی زمین جمع کند. اگر کلاس C و سری ۳ به فروش نرسند، افراد شاغل در کارخانه‌ها و استودیوهای طراحی، نمی‌توانند به راحتی به کار خود ادامه دهند. در مونیخ و اشتوتگارت، جنگ بر سر هزینه‌های بیشتر و سود بهتر است؛ به عبارت جنگ برای بقا و ادامه زندگی است.

2014 BMW 3 Series Gran Turismo
2014 BMW 3 Series Gran Turismo

خودروسازان آلمانی یک مزیّت بسیار بزرگ دارند و آن، میراث خوشنامی است. به این معنا که بخش بزرگی از بازار همیشه پذیرای ورود آنان است. البته دفاع از این خوشنامی، چندان کم‌هزینه نیست. ب ام و، تعداد خودروهای خط تولیدش را به ۱۱ مدل افزایش داده است که در این بین، مینی جزو این تعداد نیست و بسیاری از مدل‌های دیگر نیز در راه‌اند. مرسدس بیش از ۱۲ خودرو در امریکا تولید می‌کند؛ مدل‌هایی که از کلاس CLA تا S و Sprinter را شامل می‌شوند. در همین حال، لکسس ۱۱، اینیفینیتی ۸ و آکورا ۹ خط تولید را در امریکا دارند. مهندسان آلمانی به شدت به دنبال پر کردن حفره‌های خالی بازار بوده‌اند. به علاوه، بعد از 25 سال، شرایط نشان داده که خودروسازان آلمانی با قدمت و اصالت بیشتر باز هم می‌توانند خریداران بیشتری را به سمت خودروهای لوکسشان جلب کنند.

Mercedes-Benz S-Class 2014
Mercedes-Benz S-Class 2014

2014 Audi A8 Sedan
2014 Audi A8 Sedan

شما فکر می کنید در چند سال آینده روند بازار خودروهای لوکس به کدامین سمت کشیده می شود: خودروهای ژاپنی یا آلمانی؟

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

111 دیدگاه

  1. امین
    سوابق: (809 دیدگاه) ,

    به به به

    و باز هم آلمان
    وباز هم افتخار و پیروزی

    از قدیم گفتن:
    ماشینت رو از آلمان بگیر
    عطرت رو از فرانسه
    و کت و شلوارت رو از ایتالیا بگیر (چه ربطی داشت!)
    من یه مو زر ( ریش تراش ) دارم که روش نوشته made in german که اونو با 100 تا کیا و میا و هیوندا عوض نمیکنم
    ماشین فقط آلمانی ….

    پاسخ
    1. امین
      سوابق: (34 دیدگاه) ,

      داداش امین ما دوقلو نیستم احیاناً؟؟؟ چه جالب هر دو مون عاشق آلمان و ماشین های آلمانی هستیم!!!
      اما خدا وکیلی ماشین های آلمانی یه چیزه دیگه هستن. هرکی قبول نداره بگه دلیل بیارم واسش.

      پاسخ
    2. Archi KHAN
      سوابق: (1660 دیدگاه) ,

      البته آقای سخن نغزگو

      کت شلوار را میگن ار انگلیس بخر
      کت شلوارای انگلیسی تو دنیا معروفند ، ضمنا کت و شلوار از انگلیس به همه جا رفت !
      🙂

      پاسخ
    3. سعید
      سوابق: (333 دیدگاه) ,

      سلام آقا امین.حالا کیا و هیوندای چه ربطی به ژاپن دارن؟؟ ژاپن سلطانه و البته همینطور آلمان.این دوتا کشور فوق العاده هستند,در ساخت هر وسیله ای عالی عمل میکنند.

      پاسخ
  2. محمد
    سوابق: (32 دیدگاه) ,

    اصالت و وشخصیت و مهندسی و اصول طراحی و فنیه که از قدیم ماشینای آلمانی داشتن و دارن به نظر من از همه دنیاست متمایزشون میکنه
    آلمانیها ماشینیو فنی میسازن ولی ژاپنیها ماشین افتصادی میسازن

    پاسخ
    1. ماسل کار
      سوابق: (180 دیدگاه) ,

      آقامحمد هم مخالفم هم موافق
      چرا؟؟
      چون حتما lancer evo viii با 400 اسب و با قیمت به صرفه رو دیدی تازه با موتور2لیتری و سرامد همه سدانهای اسپرت lancer evo x gsr با موتور فوق العادش

      پاسخ
    2. لویس
      سوابق: (22 دیدگاه) ,

      نه عزیزم مهندسی ژاپن کمی نداره قبول نداری ساختمون های زد زلزله و پل معلق 55 کیلومتری جزیره کاکاشی رو ببین من خودم مهندسم و مهندس عمرانم اگه میگی المان تو میکانیک سره قبول دارم ولی به همون اندازه تویوتا و ژاپن تو الکترونیک سره و اینده خودرو سازی جهان در دست الکترونیکه

      پاسخ
      1. مردی که می خندد
        سوابق: (2 دیدگاه) ,

        اگر منظورت اینه پس ایالت متحده رو دست ژاپنه

        پاسخ
    3. مردی که می خندد
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      ژاپن و انگلستان جزو 10 کشور تنبل هستند ( البته ژاپن در رتبه 11)
      نخست قبول نداشتم ولی با جستجوی بیشتر دیدم صحت داره ولی ایران توی لیست نبود
      ایران 🙂
      ژاپن 😐
      من :/
      انگلیس O..o

      پاسخ
  3. امیر داستر
    سوابق: (18 دیدگاه) ,

    هر دو کشور از سرآمدان صنعت خودرو سازی هستند و برای مشتری و سلیقه اش فوق العاده ارزش قایل هستند ولی ژاپن رو بیشتر قبول دارم برای تلاشها و اتکا به خودش و ازهمه مهمتر اینکه آسیاییه و داره با غولهای اروپایی و امریکای شمالی رقابت می کنه ژاپنیها آدمهای نجیبی هستند که می خواستن ناوگان فرسوده تاکسیرانی تهران رو بدون پول و فقط با اخذ مابه التفاوت مصرف بنزین نوسازی کنند که نگذاشتند

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      امیر جان حرفت کاملا درسته . این اشغالا نذاشتن . اگرنه الان همچین وضعیتی

      را در صنعت خودرو سازی شاهد نبودیم .

      من ماجراشو شنیدم .

      پاسخ
    2. مرتضی
      سوابق: (849 دیدگاه) ,

      چرا فقط به یه شایعه و یا تیتر یه خبر توجه میکنی؟؟

      پاسخ
  4. طوفان
    سوابق: (152 دیدگاه) ,

    به نظر من آینده خوبی در انتظار خودروهای ژاپنی نیست . از یک طرف توان رقابت با خودروهای آلمانی بنز و بی ام و رو ندارن از طرف دیگر کره ای ها دارن روز به روز بهشون نزدیکتر میشن

    پاسخ
    1. sadegh
      سوابق: (2130 دیدگاه) ,

      طوفان جان حالا آلمان هیجی، ولی ژاپن که سر جاش نمی ایسته و برا کره دست بزنه تا بیان برسن بهش، بعدشم کره باید نون بخوره تا به ژاپن برسه

      پاسخ
      1. طوفان
        سوابق: (152 دیدگاه) ,

        عزیزم موضوع اینه که ژاپن داره روز به روز به جا پیشرفت در جا میزنه . اون از تویوتا با طراحیش که هیچ پیشرفتی نکرده هیچ جذابیت خودشم ازدست داده . میتسو بیشی که بازاری تو امریکا نداره درسته الان تویوتا بازار رو داره اما همیشه دنیا اینطوری نیست . من کره ای ها رو قبول ندارم اما سرعت پیشرفتشونو نگاه کنید اگر همینطوری ادامه بده از ژاپنم جلو میزنه

        پاسخ
  5. parham
    سوابق: (123 دیدگاه) ,

    بترکه این آلمان!!!تو جنگ جهانی دوم از هر طرف بهش حمله کردن کشورو بهم ریختن.اما الان ببین چی شده!!!!!!!

    پاسخ
    1. لویس
      سوابق: (22 دیدگاه) ,

      اگه منظورتون قدرت اقتصادیه امریکا اول چین دوم و ژاپن سومه

      پاسخ
  6. مرتضی
    سوابق: (849 دیدگاه) ,

    لکسوس بادکنک باد شده بود و از اول معلوم بود تبی که زود میخوابه البته الان برای نسل جدید با افکار کمی جهان سومی در ایران هنوز یه چیز!! خاصه ولی در سطح جهانی حتی اونی که لکسوس رو میخره احترام خاصی برای مرسدس یا بی ام و قائله!!

    پاسخ
  7. حاجی
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    با سلام.نظر کلیه دوستان مغتنم ولی قیاس راحتی نیست بین این دو کارخونه.یک برند لکسوس تویوتا باید جلوی تمام مدلهای بنز توی فروش بایسته.در حالی که ژاپن به فکر فروش بیشتر با برند تویوتاشه.در زمینه لوکس بودن بنز ماشین غیر لوکس نمیزنه که…. البته من به شخصه عاشق برندهای آلمانی از بالا تا پایینشونم.اما دلیل نمیشه خوبیه کار ژاپنی ها رو با ساختن لند کروز و راو۴ زیر سؤال ببریم.فروش تویوتا ولکسوس رو با هم جمع کنیم و مقایسه کنیم نتیجه این در نمیاد.

    پاسخ
  8. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    زابنى ها مثل لكسوس بيشرفتشون عالى بوده و نميشه منكر اين شد ولى خب معلومه يه برند ٢٥ ساله نميتونه مثل يه برند ١٢٠ ساله مثل بنز بشه

    پاسخ
    1. لویس
      سوابق: (22 دیدگاه) ,

      عزیزم تویوتا از 1936 خودرو ساز بوده و بنز از 1926 یه سر به ویکیپیدیا بزن تو 25 سال کسی نمیتونه خودرو ساز شه قبولت دارن ولی لکسوس 25 ساله نیست یه سر به تیوتا کرون و تویوتا سنتری 60 سال پیش بزن تا متوجه بشی کولر عقب و… و اپشن فقط در انحصار المان نبوده و نیست

      پاسخ
  9. homayoun
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    برند لوکس فقط بنز باید قبول کرد که اولین خودرو ساز دنیا هنوزم بعد از این همه سال تو دنیا اوله.بنز بهترینه

    پاسخ
  10. یه بنده
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سلام به همه گفتنش خوب نیس ولی ما خودمون یه بنز e220سفید رنگ چراغ جلویی برف پاک کن هستش داریم من خودم اول هم 405 دارم اولا نمیروندمش الان ماشین ها رو عوض کردیم بنز من برداشتم خدا وکیلی با گیربکس 6دندش زمینو میکنه هر سال لاستیکاشو عوض میکنم فقط المان

    پاسخ
  11. لویس
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    سلام خودرو های المان بی نظیر اند ولی اینو فراموش نکنید که صنعت خودرو از مکانیک داره به سمت الکترونیک کشیده میشه و در الکترونیک هیچ کشوری نمیتونه جلو دار ژاپن باشه و سونامی چند سال پیش ژاپن هم فراموش نکنید که اگه این سونامی در المان یا اروپا اومده بود شاید الان یورو 200 تومان بود.به نژر من تویوتا یک ابر قدرت دست نیافتنی در گذشته حال و ایندس و هوندا و نیسان در کنارش اینده خوردو سازی جهان هستن من خودم یه کرونا 1977 تک برگ سند دارم که به مراتب از نظر مصرف استحلاک کیفیت به بنز e230 و بی ام دبلیو 518 که در زمان خودشون سال 1356 هر کدام قیمتی 3 الی چهار برابر تویوتای من داشتن ترجیح میدم و از سواریش لذت میبرم و از سگ جونیش خوشحالم در ضمن اگر هندلینگ و سرعت و شتاب در مورد انتخاب خودرو مطرح باشه چه بهتر که عزیزان المانی دوست ما سوار ماشین های ایتالیایی بشن خودشونم میدونن که در این سه گزینه المان حرفی برای گفتن برای ایتالیا نداره ولی چیزی که هست در مجموع ماشین باید همچی داشته باشه نه تنها سرعت و شتاب و به نظرم امار فروش تویوتا در 8 سال پیاپی به همه ثابت کرده که تویوتا سر امد خودرو سازی جهانه بی هیچ چون و چرا .

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل بابک
      بابک
      سوابق: (144 دیدگاه) ,

      سلام لویس
      من بیش از حد عاشق برند های ایتالیایی هستم ولی این حرفت رو قبول ندارم
      میشه چن تا خودرو ایتالیایی مثال بزنی که آلمان تو هندلینگ و سرعت و شتاب حرفی براشون نداشته باشه؟؟؟؟؟؟
      البته تو یک کلاس که بشه مقایسه شون کرد نه که بیایم سرعت و شتاب عشق من 458 Speciale رو با بی ام و سری 3 مقایسه کنیم

      پاسخ
  12. گهرخاني
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    ولی خداییش اون لکسوس ls400 مدل 1989 که من چند بار تو خیابونهای تهران دیدمش خیلی با وقاره و حس لوکس بودن و راحتی رو القا میکنه

    پاسخ
  13. امیر
    سوابق: (11 دیدگاه) ,

    در هر سبک و سیاقی یه کشوری شاخه مثلا تو سوپراسپورت ایتالیا خیلی شاخه ولی یه مقایسه کلی وجود داره و اون اینه که آلمان همچنان سرآمد خودروسازان جهانه همونطوری که در لوازم صوتی تصویری کسی به گرد پای سونی هم نمیرسه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.