نگاهی به آمار J.D. Power در سال 2016

آمار منتشر شده از سوی سازمان J.D. Power همواره یکی از محبوب‌ترین و جذاب‌ترین موضوعاتی بوده که در سایت پدال به آن پرداخته شده است. ما نیز برحسب وظیفه، با انتشار آمار مختلف از سوی J.D. Power آن‌ها را در اختیار مخاطبان گرامی سایت قرار می‌دهیم. تابستان سال گذشته مطلبی را برای مرور نظرسنجی‌های انجام شده توسط این سازمان در سال 2015 منتشر کردیم. در این مقاله هم نگاهی خواهیم داشت بر آمار J.D. Power در سال 2016.

automotive-media-marketing-o2o
J.D. Power از سال 1968 هر ساله برداشت‌ها و نظرات زیادی را از مصرف‌کنندگان جمع‌آوری می‌کند و اطلاعات و دیدگاه‌های خود را در اختیار کمپانی‌های سرتاسر دنیا قرار می‌دهد تا به کیفیت محصولات و یا خدمات خود بیفزایند. این اطلاعات در حوضه خودرو در 4 قسمت کیفیت اولیه (Initial Quality Study (IQS))، قابلیت اعتماد (Vehicle Dependability Study (VDS))، عملکرد خودرو، اجرا و چیدمان (APEAL) و خدمات مشتریان (Customer Service Index (CSI) Study) تقسیم می‌شوند.

cars_studyimage_quality

  1. کیفیت اولیه (Initial Quality Study (IQS))

این مطالعه در طول 30 سال گذشته مشکلات ایجاد شده در طول 90 روز اول مالکیت خودروها را بررسی کرده است. کیفیت اولیه بر اساس تعداد مشکلات ایجاد شده به ازای 100 اتومبیل (PP100) تعریف می‌شود. این آمار در واقع بیانگر دو مسئله است. یکی “مشکلات ایجاد شده برای اتومبیل در طول 90 روز اول مالکیت” که می‌تواند شامل اشکالات مونتاژی یا خرابی‌های ناخواسته باشد و مسئله دیگر “آن مواردی هستند که مشتری آنها را دوست ندارد“. مانند مسائل مربوط به طراحی، ارگونومی یا آشنا نبودن مصرف‌کننده با امکانات جدید خودرو و عادت نکردن به آنها و غیره که بعضاً با آموزش صحیح مصرف‌کننده قابل رفع هستند. امسال 233 مشکل گزارش شده که در 8 دسته تقسیم می‌شوند:

1. نمای بیرونی
2. نمای داخلی
3. ویژگی‌ها/کنترل‌ها/نمایشگرها
4. سیستم‌های صوتی/ارتباطی/سرگرمی/ناوبری
5. صندلی‌ها
6. کنترل‌های گرمایش و سرمایش و تهویه
7. موتور/سیستم انتقال قدرت
8. تجربهٔ رانندگی.

کیفیت خودروهای جدید نسبت به سال گذشته 6 درصد افزایش یافته است که این میزان دو برابرِ 3 درصد سال گذشته و بیشترین میزان افزایش کیفیت از سال 2009 بوده است. میانگین تعداد مشکلات در سال 2016 برابر با PP100 105، در سال 2015 برابر با PP100 112 و در سال 2014 PP100 116 بوده است. یافته‌های کلیدی مطالعه امسال عبارت‌اند از:

  • خودروسازان داخلی امریکا بهبود زیادی داشته‌اند،
  • برای اولین بار از سال 2006 برندهای غیر ممتاز مشکلات کمتری (PP100 104) نسبت به برندهای ممتاز (PP100 108) داشته‌اند،
  • کیفیت بالاتر = وفاداری بیشتر مشتری.

کیا با 83 مشکل به ازای هر 100 اتومبیل به جایگاه اول دست پیدا کرده است. در طول 27 سال گذشته این اولین باری است که یک برند غیر ممتاز رتبه اول را به دست آورده است. همچنین برای دومین سال متوالی است که کیا در صدر برندهای غیر ممتاز می‌گیرد چراکه در سال 2015 نیز بعد از پورشه در جایگاه دوم قرار داشت.

کرایسلر و جیپ هم بیشترین میزان رشد را در بین خودروسازان مختلف تجربه کرده‌اند. این دو شرکت هرکدام 28 مشکل را نسبت به سال گذشته کاهش داده‌اند.

جنرال‌موتورز هم با 7 مدل، بیشترین تعداد مدل‌های تولیدی که در سگمنت خودشان در رتبه اول قرار گرفته‌اند را داشته است. پس از جنرال‌موتورز تویوتا با 6 مدل و هیوندای و فولکس‌واگن هرکدام با 4 مدل در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

2016_u.s._iqs_ranking_1
در جداول زیر، برنده‌های هر سگمنت خودرویی را می‌توان مشاهده کرد.

2016_u.s._iqs_car-mpv_van_2

2016_u.s._iqs_car-mpv-van_3

2016_u.s._iqs_suv-pickup_4
در این لینک نیز می‌توانید جزئیات نتایج بررسی کیفیت اولیه بر اساس سگمنت‌های خودرویی را مشاهده کنید.

2016_u.s._iqs-plant_quality_5
به نظر می‌رسد که هم‌زمان با افزایش کیفیت خودروها، انتظارات مشتریان نیز بالاتر رفته و خودروسازان باید به دنبال درک این موضوع باشند که چه چیزی بیشترین تأثیر را بر تعریف مشتریان از کیفیت اتومبیل می‌گذارد تا هم بتوانند مشتریان خود را راضی نگه دارند و هم قابلیت رقابت خود را حفظ کنند.

JD-Power

  1. قابلیت اعتماد (Vehicle Dependability Study (VDS))

در بیست و هفتمین سال این بررسی‌ها، مشکلات اتومبیل‌های تولید شده در سال 2013 در طول 12 ماه گذشته بیان شده‌اند. به طور کلی، قابلیت اعتماد به‌صورت تعداد مشکلات ایجاد شده به ازای 100 اتومبیل (PP100) تعریف می‌شود.

بر اساس مطالعات انجام شده «قابلیت اعتماد وسایل نقلیه J.D. Power» در سال 2016، مشکلات مربوط به تکنولوژی همچنان بر قابلیت اطمینان وسایل نقلیه تأثیر می‌گذارند. تعداد مشکلات سیستم اطلاعات و سرگرمی و سیستم‌های ارتباطات داخلی خودرو شاملِ Audio، Communication، Entertainment و Navigation که به صورت ACEN شناخته می‌شوند، افزایش یافته است و 20 درصد از کل خریداران این مشکلات را گزارش داده‌اند. هم‌اکنون ACEN به‌عنوان پرمشکل‌ترین بخش در بیشتر خودروها و همچنین عامل کاهش قابلیت اطمینان 3 درصدی در هر سال شناخته می‌شود.

افزایش مشکلات مربوط به تکنولوژی از دو منبع سرچشمه می‌گیرد. اول آنکه مشکلات قابلیت استفاده که مشتریان در 90 روز اول مالکیت اتومبیل (بررسی کیفیت اولیه) گزارش داده‌اند، هنوز آنها را آزرده می‌کند و در همین حال نفوذ این ویژگی‌ها هر سال بیشتر می‌شود.

مشکلاتی که اغلب توسط مالکان گزارش می‌شوند مربوط به جفت شدن/اتصال بلوتوث و تشخیص نادرست دستورات ورودی در سیستم تشخیص صدا هستند. استفاده از سیستم‌های ناوبری دشوار بوده و خطا در سیستم ناوبری در بین 10 مشکل پرتکرار گزارش شده است.

در بررسی سال گذشته اعلام شد: «همان‌طور که در نتایج بررسی کیفیت اولیه هم مشاهده شد، دارندگان اتومبیل به مشکلات تکنولوژی نظیر مشکلات جدی می‌نگرند. مالکان آخرین تکنولوژی‌ها را روی اتومبیلشان می‌خواهند و اگر در کارکرد آنها مشکلی به وجود بیاید، از مخالفت با آن دریغ نمی‌کنند. تعریف آنها از «قابلیت اعتماد» به‌شدت تحت تأثیر «قابلیت کاربرد» و کارایی تکنولوژی‌ها است.»

یافته‌های کلیدی مطالعه

  • میانگین تعداد مشکلات در بررسی امسال برابر PP100 152 بوده است. این مقدار در سال گذشته PP100 147 و در سال 2014 برابر با PP100 133 بوده است.
  • در بین مالکانی که مشکل جفت شدن/اتصال بلوتوث را گزارش کرده بودند، 53 درصد از آنها گفته‌اند که خودرو قادر به تشخیص/پیدا کردن موبایل/دستگاه آنها نیست.
  • در بین مالکانی که اشکال در سیستم تشخیص صدا را تجربه کرده‌اند، 67 درصد گزارش داده‌اند که مشکل مربوط به عدم تشخیص/برداشت غلط دستورات صوتی است.
  • تعداد مشکلات مربوط به موتور/انتقال قدرت از PP100 26 در سال 2015 به PP100 24 در سال 2016 کاهش یافته است.
  • هفت مورد از 10 مشکل پرتکرار مربوط به طراحی هستند. مشکلات مربوط به طراحی 39 درصد مشکلات را تشکیل می‌دادند که تعدادشان در مطالعه سال 2016 PP100 60 بود.

2016_vds_rank_1
در جدول‌های زیر نیز برنده‌ها در هر سگمنت مشخص شده‌اند.

2016_vds_top3_suv_mpv_van_pickuprev

2016_vds_top3_cars_2

در این لینک می‌توانید جزئیات مربوط به نتایج بررسی قابلیت اعتماد بر اساس سگمنت‌های خودرویی را ملاحظه کنید.

cars_studyimage_performancedesign

  1. مطالعه عملکرد خودرو، اجرا و چیدمان (APEAL)

این مطالعه وابستگی عاطفی و میزان هیجان مالکان را در 77 ویژگی مختلف اندازه‌گیری می‌کند. از قدرتی که آنها در هنگام فشار دادن پدال گاز احساس می‌کنند تا حس راحتی و لوکس بودنی که در هنگام نشستن روی صندلی راننده به آنها دست می‌‌دهد. تمام این ویژگی‌ها در قالب شاخص APEAL گردآوری شده و در یک مقیاس 1000 امتیازی رده‌بندی می‌شوند. این مطالعه سال به سال نشان داده است که امتیاز APEAL بالاتر به معنی حمایت و وفاداری بیشتر مشتری است.

مطالعه APEAL هم به صورت گسترده توسط خودروسازان استفاده می‌شود تا به آنها کمک کند خودروهای جذاب‌تری را طراحی کنند و توسعه دهند و هم توسط مصرف‌کنندگان تا بتوانند تصمیم درستی برای خرید بگیرند. این مطالعه مکمل مطالعه کیفیت اولیه است. آمار APEAL از بیش از 80000 مشتریِ مدل‌های 2016 از فوریه تا مِی 2016 به دست آمده است.

این بررسی نشان می‌‌دهد که سیستم‌های ایمنی نظیر نمایش نقطه کور و جلوگیری از برخورد نقش مهمی در بالا بردن امتیاز خودروها دارند. تکنولوژی‌های مربوط به ایمنی باعث می‌شوند راننده‌ها احساس راحتی و اطمینان بیشتری داشته باشند.

با توجه به تولید اتومبیل‌های جدید میانگین امتیازات امسال نسبت به سال گذشته 3 واحد افزایش داشته و به 801 امتیاز رسیده است. این مقدار در سال 2014 برابر با 794 بود.

یافته‌های کلیدی بررسی امسال عبارت‌اند از:

  • APEAL باعث طرفداری از برند می‌شود: در بین مالکانی که اتومبیلشان امتیازی برابر یا بیشتر از مقدار میانگین را به دست آورده و نیز کسانی که در مطالعه کیفیت اولیه هیچ مشکلی را گزارش ندادند، 90 درصدشان گفتند که اتومبیلشان را به افراد دیگر توصیه می‌کنند. در سمت مقابل در بین کسانی که اتومبیلشان امتیاز 800 یا کمتر را کسب کرده بود، حتی با اینکه در 90 روز اول هیچ مشکلی را گزارش ندادند، تنها 64 درصدشان از اتومبیلشان طرفداری می‌کردند و این مقدار برای کسانی که در طول 90 روز اول یک یا چند مشکل را گزارش کرده‌اند (و امتیاز APEAL کمتر از میانگین به خودروی خود داده‌اند)، به 49 درصد تقلیل می‌یابد.
  • سیستم ناوبری ضعیف: سیستم‌های ناوبری که توسط کارخانه روی اتومبیل‌ها نصب می‌شوند چالشی برای مالکان هستند. دو عدد از کم امتیازترین ویژگی‌های بررسی شده مربوط به سیستم ناوبری است: کاربردی بودن این سیستم و سهولت استفاده از آن.
  • ذخیره سوخت: صرفه‌جویی در مصرف سوخت سال به سال بهبود می‌یابد. این ویژگی امسال بهبودی 14 امتیازی را تجربه کرده. سیستم‌های ACEN و ایمنی هم هر یک 6 و 4 امتیاز افزایش را تجربه کرده‌اند.
  • نرم نبودن سیستم انتقال قدرت: تنها موردی که امتیاز آن امسال نسبت به سال گذشته کاهش یافته است (1 امتیاز کاهش)، سیستم موتور/انتقال قدرت بوده که بیشترین کاهش امتیاز ناشی از نرم نبودن سیستم انتقال قدرت در هنگام تعویض دنده‌ها است.

همان‌طور که در جدول ملاحظه می‌شود، پورشه با 877 امتیاز برای دوازدهمین سال متوالی مقام اول را به دست آورده و در تعقیب آن BMW با 859 امتیاز و جگوار و مرسدس بنز با 852 امتیاز قرار دارند.

جنرال‌موتورز با 6 مقام اول در سگمنت‌های مختلف در رتبه اول جای می‌گیرد و Hyundai Motor Company با 5 رتبه اول و BMW AG و Volkswagen AG هرکدام با 4 رتبه اول پشت سر آن هستند.

2016130_1
برنده‌های هر سگمنت نیز به شرح زیر هستند:

2016130_3_0

2016130_2
برای مشاهده جزئیات نتایج بررسی APEAL بر اساس سگمنت‌های خودرویی نیز به این لینک مراجعه نمایید.

studyimage_customerservice

  1. خدمات مشتریان (Customer Service Index (CSI) Study)

در این مطالعه میزان رضایت مشتریان از خدمات تعمیر و نگهداری کمپانی‌ها برای خودروهای با عمر 1 تا 5 سال مورد بررسی قرار گرفته است. این آمار اندکی بهبود را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.

یافته‌های کلیدی مطالعه

  • زمان انتظار: در صورتی که زمان انتظار برای انجام سرویس و تعمیر کمتر از یک ساعت و چهل دقیقه باشد، امتیاز رضایت مشتری برابر با 835 (به صورت میانگین) خواهد بود و در صورتی که این زمان طولانی‌تر باشد، امتیاز به 756 کاهش می‌یابد.
  • خدمت همراه با لبخند: در صورتی که مشاور سرویس در دو دقیقه ابتدایی مراجعه مشتری به او خوش‌آمد بگوید، امتیاز رضایت مشتری 44 واحد افزایش خواهد یافت. اما 27 درصد از مشتریان گزارش کرده‌اند که زمان بیشتری را برای دریافت خوش‌آمد گویی منتظر مانده‌اند.
  • در پنج سال اول مالکیت، قطعاتی که در 12 ماه گذشته بیشترین آمار تعویض را به خود اختصاص داده‌اند شامل تیغه برف‌پاک‌کن جلو (25%)، تایرها (22%)، لنت‌های ترمز (6%)، تیغه برف‌پاک‌کن عقب (6%) و باتری‌ها (5%) هستند. در این بین تایرها تنها موردی هستند که مشتریان مایل‌اند آن‌ها را در مراکز فروش متفرقه تعویض کنند.
  • مشتریان انتظار دارند که فروشندگان (ارائه‌دهندگان سرویس) از طریق پیامک یا ایمیل با مشتریان در ارتباط باشند و به‌روزرسانی‌های لازم را به آنها گوشزد کنند.
  • رفع مشکل اتومبیل در اولین مراجعه: 94 درصد از مشتریان عنوان کردند که مشکل اتومبیلشان در همان بار اول مراجعه به نمایندگی رفع شده است.

2016_us_csi_rank_luxury_1

2016_us_csi_rank_mass_market_2
برای مشاهده آمار مربوط به سال 2015 می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

نگاهی به آمار جی.دی.پاور در سال 2015

درباره نویسنده:
حسین رحمانی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی مواد-گرایش سرامیک، علاقه‌مند به دنیای اتومبیل

24 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3792 دیدگاه) ,

    به نظر من که آمار JD power بیشتر برای خود شرکت ها به درد میخوره تا خریدار ها. با دنیای واقعی فرق داره. البته شرکت ها برای رفع نقص های جزئی خودروهاشون میتونن ازین آمار استفاده کنن. من بیشتر به سابقه ی برند و تجربه ی دوستان و آشنایان و افراد با تجربه اهمیت میدم. برند محبوبم هم لامبورگینی بنز، پورشه ، لکسوز و … هستن. با رتبه بندی J D POWER هم نظرم راجع بهشون هیچ تغییری نمیکنه. چه اول بشن چه دهم.

    پاسخ
    1. fooad
      سوابق: (272 دیدگاه) ,

      من خیلی دقت کردم فقط نمیدنم چرا شرکت ikco به چشمم نخورد.

      پاسخ
    2. فقط انگلستان
      سوابق: (440 دیدگاه) ,

      سکه ها همیشه سروصدا می کنند با وجود اینکه ارزش زیاد ندارن ولی خیلی سروصدا می کنن ولی پول های کاغذی با وجود ارزش خیلی بیشتر اصلا هیچ گونه صدایی ازشون در نمیاد درختان پر ثمر همیشه سر به زیر هستن شاید فکر کنید دارم شوخی می کنم ولی این موارد که گفتم در همه اشیا و جانداران به وضوح دیده می شه
      در خودروسازی هم همین طوریه ماشین های کم ارزش همیشه به فکر خودنمایی هستن تا شاید مورد توجه قرار بگیرن
      آخه چرا برای یک بارهم که شده مردم چشم خودشونو باز نمی کنن تا ارزش واقعی چیزها رو ببینن .

      پاسخ
        1. فقط انگلستان
          سوابق: (440 دیدگاه) ,

          منظورم ارز بود.

  2. خسته شده
    سوابق: (623 دیدگاه) ,

    درود به برندهای آلمانی درود به پورشه اینجاست که میگن سه کشور غول یعنی آلمان ژاپن و آمریکا چه پیشرفتی کرده کره اگه هیمنجوری ادامه بده میتونه به عنوان چهارمین کشور تولید کننده خودرو وارد کارزار بشه گرچه هنوز اختلافش با اون سه غول گردن کلفت زیاده

    پاسخ
  3. ali
    سوابق: (1308 دیدگاه) ,

    اقا من به این امارها کار ندارم و نداشتم هیچ وقت و مهم هم نیست برام عشقست ماشینهای پر فروش و محبوب امریکایی حالا هر کی هرچی میخواد بگه جونم بیوک جونم جیپ ای جونم جی ام و کرایسلر و فورد

    پاسخ
  4. الف.ی
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    واقعا وقتی یه خودرو رو می بینم به قدرت انسان در تولید این وسایل آفرین میگم.
    ولی به نظرم جی دی پاور خیلی معتبر نیست چون آمار هاش با آمار های بقیه سازمان ها فرق داره.

    پاسخ
  5. امیرحسین
    سوابق: (326 دیدگاه) ,

    نکته مهم اینجاست که خریدار هیوندای و کیا با کمپانی های پورشه یا بنز از هر لحاظ متفاوت هستن.مسلماً خریداران برندهای لوکس بسیار حساس تر و وسواسی تر از خریداران کیا و هیوندای هستن که طبقات متوسط رو به پایین محسوب میشن و کوچکترین ایرادی رو که شاید اصلاً به چشم خریداران کیا نیاد رو گزارش میکنن
    در کل آمار جی دی پاور در بهترین حالت نشون دهنده کیفیت مونتاژ باشه و نه کیفیت قطعات یا دوام

    پاسخ
  6. mehran911
    سوابق: (793 دیدگاه) ,

    خسته شدم تو این چند ساله از بس که پورشه رو اول دیدم .
    چند ساله تو پدال همش دارم میگم در بین خودرو سازا پورشه حرف دیگه ای میزنه اما کو گوش شنوا .
    .
    .
    .
    .
    مثل همیشه جلوتر از آرزوهات حرکت کن
    Ever ahead 😉

    پاسخ
  7. صادق
    سوابق: (2130 دیدگاه) ,

    مرسی داش حسین
    راستش بعضی از این مشکلات اینقدر کوچیکن که اصلا نمیشه بخاطرشون نظرت رو در مورد یه ماشین تغییر بدی، برای همینه که گزارش این مشکلات بیشتر به درد خود خودروساز ها میخوره و اصلا جی دی پاور یکی از راه های کسب درآمدش همین فروش گزارش ها به شرکت هاست
    مثلا من اگر بی ام و سری 5 بخوام بخرم و برم توی سایت جی دی پاور و ببینم که نوشته اتصال بلوتوث سری 5 مشکل داره ولی E class همچین مشکلی نداره، خوب قطعا نمیام انتخابمو تغییر بدم
    ولی دونستن این موضوع برای خود شرکت بی ام و میتونه خیلی مفید باشه
    در کل آمارهای جی دی پاور معتبر هستن ولی نه اینکه سر هرچی بگی تو جی دی پاور فلانی اوله و فلانی آخر…

    پاسخ
  8. a
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    مقاله ای بسیار پر بار و عالی در حد پروژه دانشجویی تو این فکرم که نکنه پدال شروع کنه به پولی کردن سایت و خرید اشتراک برای نمایش مقالات. البته نوش جونش…

    پاسخ
  9. sunmartin
    سوابق: (1429 دیدگاه) ,

    برندهای لوکس مثل آئودی بی ام دبلیو بنز پورشه که لیاقتشون همینه که همیشه در صدر باشن اما چه میکنه این برند کیا موتورز واقعا چقدر تلاش کردن تا به این جایگاه در دوسال متوالی در صدر برسن؟؟؟حالا باز یه چند نفر میان و میگن رنو خیلی بهتره یا پژو و..اما شما کمی تامل کنید برندی که سابقه طولانی نداره مثل کیا هیوندای بیاد و در این جایگاه قرار بگیره اونم بلحاظ قابل اطمینان بودن و کیفیت و در پایان کیفیت و برتری اتفاقی نیست چیزی که آلمانی ها کاملا استاد مسلم اون هستند

    پاسخ
    1. بهزاد
      سوابق: (760 دیدگاه) ,

      دوست گرامی شما خطای دید دارید یا خودتون را به راه های دیگه میزنید! بیش از 100 بار اومدید از قابلیت اطمینان کره ای ها گفتید که در رده های متوسط رو به پایین قرار دارند و برخی برندهای ژاپنی که سالهاست بالا قرار دارند را نمی بینید و لفظ استاد مسلم به کار میبرید.
      رنو و پژو اونجا حضور ندارند تا ارزیابی بشن همانطور که کیا فورته هایی که شما در آلمان زیاد دیدید در آلمان حضور نداره یا فروش زیاد کیا در آلمان که مثل سایر نظرات شما بی پایه و اساسه.

      پاسخ
        1. بهزاد
          سوابق: (760 دیدگاه) ,

          دوست عزیز شما لینک آگهی فروش کیا فورته نشان میدی به آدرس فروشنده ها دقت نمیکنی!
          Lakeville و کورتلند و نیویورک در آلمان قرار داره؟!
          زشته برادر من دست از این خیال پردازی ها بردار.

    2. تصویر پروفایل Hamid...Audi
      Hamid...Audi
      سوابق: (281 دیدگاه) ,

      دوست عزیز کیا و هیوندای فقط تو کیفیت اولیه یا 90 روز اولیه خرید ماشین رتبه خوبی داشتن و توی تست های دیگه تقریبا عملکرد جالبی نداشتن…
      کاملا قبول دارم کیفیت چیز چیز اتفاقی نیست و پژو و رنو هم تو این لیست نیستن چون تو امریکا عرضه نمیشن وگرنه فروششون خیلی بالاتر از کره هاس(توی دنیا).
      کره ای ها پیشرفت تحسین برانگیزی دارن ولی هنوز مونده تا به سه قطب خودرو سازی یعنی آلمان،ژاپن و امریکا برسن.

      پاسخ
  10. شاهین
    سوابق: (3142 دیدگاه) ,

    بسیار بسیار عالی
    ممنون از حسین عزیز که واقعا همه چیو عالی شرح داده بود.
    مخلصم داداش

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1172 دیدگاه) ,

      مخلص داش شاهین گل. همیشه از مطالبی که میذاری لذت میبرم

      پاسخ
  11. رضا
    سوابق: (99 دیدگاه) ,

    از اونجایی که خودرو سازهای کره ای شریک آمریکایی ها هستن و هر دوتاشون خیلی دوست ندارن ماشین اروپایی تو بازار آمریکا فروش بره یه همچین آمارایی دور از انتظار نبود

    پاسخ
    1. شوخی
      سوابق: (45 دیدگاه) ,

      خخخخخ خب طبیعیه کسی که عضو انجمن حمایت از لگن سازای ایرانی باشه چیزی از جی دی پاور سر در نیاره

      پاسخ
  12. Sasan
    سوابق: (25 دیدگاه) ,

    افرین کره واقعا خیلی خوب داره پیش میره…پورشه هم که عشقه😍.نیسان و مزدا خوب عمل نکردن…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.