چرا سواری و هندلینگ هر خودرویی مهم است؟!

به ندرت پیش می‌آید که افراد از تمرکز زیادی مجلات خودرویی روی سواری و هندلینگ یک خودرو گله و شکایتی نداشته باشند. بله یک خودروی اسپورت باید فرمان پذیری بالایی داشته و خودروی لوکس نیز باید احساس باشکوهی داشته باشد اما چرا سیستم تعلیق و تنظیمات فرمان یک خودرو این‌قدر مهم است؟

car_driving
مطمئناً فضا و طراحی کابین، سیستم اطلاعات سرگرمی، مصرف سوخت و هزینه‌های مالکیت یک خودرو برای اکثر خریداران مهم‌تر هستند؛ اما آیا این موارد باید باعث شوند که ما تمرکز خود روی دیگر مسائل را از دست بدهیم؟
بله و خیر! بدیهی است که همه‌ی موضوعات ذکر شده بسیار مهم هستند و با توجه به این حقیقت که خبرنگاران خودرویی بخش اعظمی از وقت خود را در خودروهای قرضی سپری می‌کنند چشم‌پوشی از بعضی موارد آسان است و البته تسلط زیادی نیز در برخی مسائل وجود دارد.

bmw-handling
اما من متقابلاً پاسخ می‌دهم که سواری و هندلینگ یک خودرو به اندازه‌ی صفحه لمسی، مصرف سوخت و هزینه‌های سرویس خودرو تجارب راننده و مالک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. حتی اگر مالک یک ماشین باز نباشد و نتواند همانند یک راننده‌ی آزمایشی حرفه‌ای تجربیات خود را واضح بیان کند بازهم سخن من موضوعیت پیدا می‌کند.

new-muscle-car
به‌طور ساده یک خودرو را با فنرهای خوب، دامپرها و میله‌ی پایدارکننده، لاستیک‌های هماهنگ، تنظیم خوب فرمان و شاسی بالانس شده سفارش دهید و این خودرو شما را در هر ثانیه‌ای که مالکش هستید خوشحال کرده و استرس کمتری را به شما وارد می‌کند و البته در این خودرو ایمن‌تر نیز خواهید بود.

شاید نتوانید متوجه سواری خوب یک خودرو شوید اما اگر خودرویی سواری خوبی نداشته باشد مطمئناً متوجه آن خواهید شد.

911-carrera-man-0010
خودرویی که ناهمواری‌های تیز را خنثی کرده و در دست اندازها تکان زیادی نداشته و کنترل بدنه در پیچ‌ها به خوبی صورت گرفته تجربه‌ی لذت‌بخش‌تر و البته ایمن‌تری را برای شما به ارمغان خواهد آورد، درست همانند کاری که یک سیستم صوتی خوب انجام می‌دهد.

یک خودرو با ایزوله‌ی صدا، لرزش و ناهنجاری خوب خسته‌کنندگی کمتری نسبت به مدلی با فقدان این ویژگی‌ها خواهد داشت. درست همانند خودرویی با کیفیت بلوتوث تلفن خوب!

2013-bmw-m5s-on-handling-course
خودرویی که سیستم فرمان خوب دارد قابل پیش‌بینی است؛ و البته خودرویی با تنظیمات دامپر و فنر خوب باعث می‌شود که لاستیک‌ها تماس مؤثرتری با سطح جاده داشته و بنابراین خودرو را درست همانند تمامی سیستم‌های الکترونیکی دهن ‌پر کن ایمن‌تر خواهد کرد.

2014-subaru-wrx11
صادقانه باید بگویم ازجمله خودروهایی که بیش از همه مرا تحت تأثیر قرار داده‌اند می‌شود به هیوندای توسان خاص استرالیا، هولدن اسپارک، فورد اورست و فولکس‌واگن گلف اشاره کرد. از نظر من این خودروها پیشروی کلاس خود به خاطر توازن خوب بین راحتی سواری و هندلینگ هستند.


همین موضوع باعث می‌شود که خودروهای یاد شده حسی کاملاً ممتاز داشته باشند. یک خودرو با کابین تیره، پایه و بدون تجهیزات زیاد اگر سواری خوبی داشته باشد همانند مدلی گران‌بهاتر احساس خواهد شد.

in-search-of-the-best-handling-american-car
مطمئناً اکثر مردم قادر نیستند که به‌صورت فنی توضیح دهند که چرا سواری و هندلینگ خودرو مهم است اما شما می‌توانید بفهمید که آن‌ها صرف‌نظر از کلاس خودرو، وقتی پشت فرمان قرار بگیرند راحتی، ایمنی و حتی هیجان رانندگی یک خودرو را درک می‌کنند.

ford-handling
سواری و هندلینگ یک خودرو به اندازه‌ی سیستم اطلاعات سرگرمی و یا تکنولوژی ایمنی در دسترس نیست اما به همان اندازه مهم است.

منبع: caradvice

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

28 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3787 دیدگاه) ,

    .
    صادقانه باید بگویم ازجمله خودروهایی که بیش از همه مرا تحت تأثیر قرار داده‌اند می‌شود به هیوندای توسان خاص استرالیا، هولدن اسپارک، فورد اورست و فولکس‌واگن گلف اشاره کرد. از نظر من این خودروها پیشروی کلاس خود به خاطر توازن خوب بین راحتی سواری و هندلینگ هستند.
    من ماشین کره ای ندارم.
    اما از تحقیر این ماشین ها به شدت ناراحت میشم.
    وقتی میگن ” مقایسه ماشین کره ای با ماشین ژاپنی یا آلمانی از بیخ و بن غلطه ” حس میکنم در 200 سال قبل زندگی میکنم.

    به کلمه ی هیوندای توسان دقت کنید و به خودروهای کره ای احترام بذارید !

    پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (127 دیدگاه) ,

      منم حالم از کره ای ها بهم میخوره

      پاسخ
      1. فقط انگلستان
        سوابق: (437 دیدگاه) ,

        همه تجربه کردیم وقتی آدم با ماشین هایی مانند پژو 405 یا سمند یا پراید یا … سفری چند ساعته داشته باشه مثلا حدود 7 ساعت بعضی ازاعضای بدنش مثل کمر و پشت درد می گیره
        در مقابل اگه همون سفر7 ساعته رو با ماشین های مثل بی ام و سری 5 یا بنز E کلاس یا … طی کنه اصلا کمر دردی که باعث ناراحتی بشه براش به وجود نمیاد این اتفاق هم ربط زیادی به نرمی صندلی نداره
        ربط زیادی هم به سیستم فنر بندی ماشین هایی مثل بنز نداره که می تونه چاله چوله ها رو خنثی کنه چون یه مسیر اتوبانی که چاله چوله و ناهمواری نداره
        دلیل اصلی اون کمر درد لرزش ماشین هستش اگه توجه کرده باشید ماشین هایی مثل سمند همین که روشنشون می کنید لرزششون شروع می شه حتی اگه شروع به حرکتم نکرده باشید اون لرزش های پی در پی و کوچیک که تو یک ثانیه بالای ده بار هستش به بدنتون منتقل می شه و در طولانی مدت باعث خستگی و کمر درد و … می شه.

        پاسخ
        1. Bavaria
          سوابق: (256 دیدگاه) ,

          ارگونومی صندلی خیلی مهمه
          عادت بد نشستن ما که معمولا صندلی رو خیلی عقب هم میدیم بی تاثیر نیست

        2. فقط انگلستان
          سوابق: (437 دیدگاه) ,

          Bavaria عزیزحرفاتون کاملا درسته همونطور که گفتی بعضی ها صندلی رو میدن عقب و فکرمی کنن این جوری بهتره ولی این کار اشتباهه و کمر آدم رو داغون می کنه.

        3. بنزما
          سوابق: (195 دیدگاه) ,

          راستی دوستان میدونستید زانتیا یه اسطورست ؟اره درست شنیدید زانتیا یه اسطورست
          من یه زمانی زانتیا داشتم همیشه فکر میکردم چقدر این ماشین تو ذهن مردم بزرگه درصورتی که نه ایمنی درست حسابی داره و خیلی ضعف های دیگه ولی جدیدافهمیدم زانتیا یه اسطوره تکرار نشدنیه و تو یه زمینه شاهکار صنعت خودرو سازیه حالا دوستانی که موافقن بگم چرا لایک بزنن تتا بگم بعدم خدا وکیلی اقاشاهین راجعبه مطلبی که میگم اگه صحت داشت یه مقاله لطف کنه بزاره

    2. Radison
      سوابق: (48 دیدگاه) ,

      توی لیستت تویوتا 86 رو اضافه کن 😎

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Alireza.GT86
        Alireza.GT86
        سوابق: (46 دیدگاه) ,

        بله تویوتا GT86 همیشه ماشینی بوده که به خاطر قدرت کمش در مقابل رقبا یی که به اشتباه واسش انتخاب میکردن مسخره میشده ، ولی هندلینگ و بالانس عالی این ماشین بوده که اون رو از جنسیس کوپه بهتر میکنه . که در ایران رقیب اصلیشه.
        در ضمن ماشینای کره ای پیشرفت خوبی داشتن و منم دوست ندام کسی بگه ماشین کره ای کجا و ماشین ژاپنی کجا ، ولی حقیقت همینه ، ماشینای کره ای هدف ساختشون با ماشینای ژاپنی فرق داره ، اکثر ماشینای کره ای واسه راحتی ساخته شدن ولی ژاپنی ها اکثرا واسه دوام و کیفیت .
        در مقایسه تویوتا GT86 و جنسیس کوپه هم همین بحثه که جنسیس فعلا!! توانایی رقابت همه جانبه ما ماشینی مثل تویوتا GT86 رو نداره ، ولی خدا داند شاید نسل بعدیش از تویوتا هم بهتر بود !

        پاسخ
      2. بنزما
        سوابق: (195 دیدگاه) ,

        جواب تو مقاله مقایسه بنز اس و بی امو سری هفتو…

        پاسخ
    3. M
      سوابق: (42 دیدگاه) ,

      معنی هندلینگ و تعادل خودروهای کره ای رو توی تصادفه الانترا در مشهد فهمیدیم …

      پاسخ
      1. سعید
        سوابق: (8 دیدگاه) ,

        به سایت اتو اکسپرس بروید و رتبه بندی هندلینگ خودرو ها رو ببینید خودرو های کره ای از بین 150 خودرو رتبه بهتر از 70 الی 80 را ندارند

        پاسخ
      2. من
        سوابق: (193 دیدگاه) ,

        زود قضاوت نکن باید موضوع بررسی بشه ببینیم ترمز ها سالم بوده یا نه، ای پی اس روشن بوده یا نه، سطح جاده سر بوده یانه بعد. . . .

        پاسخ
    4. سعید
      سوابق: (8 دیدگاه) ,

      http://www.autoexpress.co.uk/best-cars/driver-power/95238/best-cars-to-own-driver-power-2016-results

      جالبه که تو سایت فوق در بین 150 خودرو مورد بررسی از لحاظ هندلینگ هیوندای توسان رتبه 147 رو آورده, چطوری اومده بین این چهار خودرو خدا می داند
      ضمن اینکه در سایت های دیگه هم ضریب جی توسان در حدود 80 است

      پاسخ
  2. ارش
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    هیوندای توسان هندلینگ عالی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
  3. Bavaria
    سوابق: (256 دیدگاه) ,

    گلف ک فوق العادست و توو کلاس خودش معیار حساب میشه،ولی اون س تارو اولین باره میشنوم و تعجب کردم!!!!!

    پاسخ
  4. حسین
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    پورشه پانامرا جدید با فنر های الکتیریکی و سیستم چهارچرخ متحرک با سیستم فرمان پذیری ۴چرخ .
    اون میشه هندلینگ و راحتی نه توسان 😐

    پاسخ
  5. Daniel
    سوابق: (288 دیدگاه) ,

    هندلینگ یعنی اون عکس سیاه و سفیده + پورشه… .

    پاسخ
  6. احمد باقری
    سوابق: (4358 دیدگاه) ,

    به هر حال، کره ها در بحث هندلینگ و یه سری از تکنولوژی ها به سایر خودروسازها نرسیدن، ولی پیشرفت قابل توجهی داشتن.

    پاسخ
  7. شاهین
    سوابق: (122 دیدگاه) ,

    هندلینگ=ب ام و
    هندلینگ=پورشه
    هندلینگ=مزدا

    پاسخ
    1. كوروش
      سوابق: (335 دیدگاه) ,

      هندلینگ=فولکس
      هندلینگ=فولکس
      سلطان هندلینگ=فولکس گلف

      بهترین خودرو از نظر هماهنگی بین تمام اجزاء خودرو فرمان بی نهایت دقیق
      فنر بندی شاهکار و مکملش ترمز عالی و بسیار سبک
      ببین فولکس گل که برزیلیه و فقط موتور گیربکسش المانیه توی شتاب کم می اره اما توی مسیر با پیچ تند خیلی از ماشین ها رو راحت جا می زاره
      ماشین خود من تعریف نباشه هر چیش بد باشه هندلینگش واقعا خوبه پیچ هایی که با کرولا جرئت نمی کردم با ۴٠ تا رد شم با ام جی خیلی راحت می رم

      هندلینگ بسیار بسیار مهمه بخصوص برای عالاقه مندان رانندگی

      پاسخ
  8. تصویر پروفایل تکتا
    تکتا
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    واقعا مقایسه یه ژاپنی با ماشین کره ای اشتباهه
    دقت کنین صنعت ژاپن اول بر اساس کیفیت هستش.کیفیت چیزایی که تولید میکنه واقعا عالی به مصرف کننده ارزش میدن با این کار.
    من مزدا 3 یا میتسوبیشی رو در نظر بگیرین..واقعا هندلینگی که لنسر داره اصلا قابل مقایسه نیست با یه کره ای
    کره ای ها نمیگم بی کیفیتن هست…
    بیشتر زرق و برق دارن

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل ASA
    ASA
    سوابق: (177 دیدگاه) ,

    هندلینگ و شتاب رو خیلی بیشتر از همه چیز دوست دارم
    حتی از سرعت

    پاسخ
  10. Saied
    سوابق: (825 دیدگاه) ,

    بهترین ماشینی که دوس دارم سوار بشم اینه که ماشینه مورد علاقم از لحاض فنی و مهندسی در حد المان بشه. مثلا در حد پورشه و بنز و بی ام دبلیو.
    از لحاظ استهلاک در حد ماشینایه ژاپنی بشه مثلا لندکروز. و از لحاظ قیمت در حد ماشینایه کره ای بشه.

    پاسخ
  11. اکبر
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    جالبه mg 6 هم همانند سالهای گذشته جزو بهترین ها بوده.رتبه دوم
    حالا هی بگید این ماشین چینیه …

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.