برنده‌ها و بازنده‌های همکاری‌های صنعت خودرو در سال جاری

سال 2016 تا به اینجا سال اتحادهای جالب بین خودروسازان متفاوتی بوده است. صنعت خودرو اغلب قاتل سرمایه‌گذاری‌های مشترک بوده است؛ و برخی اوقات ضرب‌المثل “با دوستانتان نزدیک باشید، با دشمنانتان نزدیک‌تر” هرگز درست از آب درنمی‌آید. درحالی‌که ما با دشمن در یک خانه زندگی نمی‌کنیم اما غول‌های صنعت خودرو ابایی از این کار ندارند. اینجا برخی از همکاری‌های صورت گرفته نامعمول را ذکر می‌کنیم که برخی برنده شده و برخی نیز شکست‌خورده به حساب می‌آیند.

Pressekonferenz Daimler_Renault_Nissan _IAA_2015

برنده: مزدا MX-5/فیات 124 اسپایدر

Fiat 124 vs Mazda MX-5
Fiat 124 vs Mazda MX-5

هواداران دو آتشه شاید به شما بگویند که حتی به انتخاب فیات 124 اسپایدر توربو وقتی که مزدا MX-5 تنفس طبیعی وجود دارد فکر هم نمی‌کنند، ما هم با این نظر موافقیم. هرچند فیات خودروی کاملاً خوش‌قیافه‌ای است و قطعاً برای کسانی که ظاهر یک رودستر را به دینامیک رانندگی ترجیح می‌دهند کاملاً جذاب است (البته باید اذعان کرد که فیات هنوز هم هیجان رانندگی زیادی دارد). حال هرکدام را که انتخاب کنید در هر صورت یک موقعیت برد-برد را برای هر دو شرکت خواهید داشت.

بازنده: مرسدس بنز GLA کلاس/اینفینیتی QX30


این مورد هنوز هم ما را گیج کرده است. اگرچه که ما کاملاً آگاهیم مرسدس تلاش دارد تا روابط خود با رنو-نیسان را پیش ببرد اما چرا آن‌ها باید به اینفینیتی اجازه دهند که برادر دوقلوی بنز را به منظور رقابت مستقیم با آلمان‌ها بسازند؟ حال شاید برخی از شما بپرسید “شما گفتید که همکاری بین مزدا و فیات ایده‌ی خوبی بوده است!” ما هنوز هم همین را می‌گوییم زیرا مزدا این اجازه را به فیات نداده که با استفاده از شاسی شرکت ژاپنی اعتبارش را خراب کند؛ اما این موضوع درباره‌ی بنز صادق نیست. ببینید، شما می‌توانید یک اینفینیتی را با کمی بهای ارزان‌تر و تجهیزات بیشتر نسبت به مرسدس بنز بخرید. در نهایت خریداران بالقوه خواهند فهمید که این دو شاسی‌بلند اساساً یکی هستند. اگر اینفینیتی در آمار فروش جلو بیفتد به خاطر این خواهد بود که مرسدس این تصویر یا پرستیژ برای غلبه بر اینفینیتی با بهای یکسان را نداشته است. اگر خلاف این موضوع رخ دهد، موضوع یاد شده برای تصویر جهانی اینفینیتی خوب نخواهد بود؛ اما وقتی مردم بفهمند که مرسدس بنز GLA سازه‌ی یکسانی را با برندی که سال‌هاست یک نیسان گران‌قیمت محسوب می‌شود به اشتراک می‌گذارد درهرصورت بازنده خواهد بود.

پیش‌بینی از آینده: سایون iA/تویوتا یاریس سدان/مزدا 2

Scion iA and iM
Scion iA and iM

علیرغم موفقیت FR-S، بخش تازه محو شده‌ی تویوتا دوران سختی را برای غرق نشدن داشته است؛ بنابراین آن‌ها باور داشته‌اند که دو مدل جدید iM و iA می‌تواند کمی آمار فروش را جابجا کند. iM اساساً نسخه‌ی اروپایی کرولا/یاریس هاچبک است و iA نیز نسخه‌ی ریبج شده‌ی مزدا 2 چهار درب است. متأسفانه آن‌ها سایون را کشتند. تویوتا تصمیم گرفته که FR-S ،iM و iA را وارد خط تولید خود کند و iA شد همان یاریس سدان! خب آیا این حرکتی درست بوده است؟ اگر یاریس سدان نزدیک مزدا 2 قدیمی شود خودروی اقتصادی با خسته‌کنندگی کمتر خواهد بود و تویوتا در مدت‌زمان طولانی نشان خود را روی آن حفظ خواهد کرد.

در آینده: تویوتا سوپرا/ب ام و TBA


تویوتا اهمیت حفظ تمامیت محبوب‌ترین مدل‌های خود را فهمیده است بنابراین درحالی‌که همکاری تویوتا با ب ام و برای ساخت سوپرای جدید غیرعادی به نظر می‌رسد اما اینجا حسی عالی به وجود می‌آید. شاید با خود بگویید که ب ام و استاد ساخت پیشرانه‌های 6 سیلندر طی و شاسی دیفرانسیل عقب است. اگر کمپانی‌ای وجود داشته باشد که تویوتا بتواند به آن اعتماد کند، شرکت موردنظر ب ام و است. بیایید امیدوار باشیم که آن‌ها می‌توانند…

قهرمان: مزدا

2017-Mazda-MX-5-Miata-RF-06
5 سال پیش افراد زیادی حتی مطمئن نبودند که مزدا بتواند پس از فروش توسط فورد روی پای خود بایستد؛ اما تا به اینجا کل صنعت خودرو فهمیده که مزدا در ساخت خودرو بسیار کار بلد است. این حقیقت که دو غول غیر مرتبط صنعت خودرو رونوشتی از روی مزدا ساخته‌اند اعتباری بسیار زیاد را به این شرکت ژاپنی می‌بخشد. به عنوان نتیجه ما امیدواریم که مزدا بتواند مشتریانی از فیات و تویوتا را به سوی خود جذب کند. آن‌ها مطمئن هستند که سزاوار چنین عملکردی هستند…

منبع: carthrottle

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

19 دیدگاه

  1. ونوم
    سوابق: (404 دیدگاه) ,

    حیف مزدا ؛ ولوو و جاگوار و لندروور و استون که فورد فروخت

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3793 دیدگاه) ,

      .
      فورد این همه زیر مجموعه ی تاپ داشته و فروخته ؟!؟😨😨😨😨😨😨

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    خدمت نویسنده این مقاله عرض کنم وقتی بنز از پلتفرم و موتورهای گروه رنو -نیسان در ساخت خودروهای اسمارت استفاده میکنه وقتی تو ساخت بعضی از ونها و در اینده خودرو پیکاپ خودش از نیسان کمک میگره باید یک چیز به طرف مقابل بده همه چیز که یکطرفه نمیشه عزیزم

    پاسخ
  3. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
    سوابق: (1607 دیدگاه) ,

    “مزدا ” چیست ؟ (2/5)
    .
    .
    .
    نماد کوشش و تلاش
    دارای هدف درست
    احترام به مشتری
    تکنولوژی به روز
    را مزدا گویند .

    پاسخ
    1. امیر.عارف
      سوابق: (372 دیدگاه) ,

      پادشاه جان شعار مزدا را فراموش کردی
      با مزدا از رانندگی لذت ببرید

      پاسخ
    2. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      افرین به واژه هایی که بکار بردی

      پاسخ
  4. سید مهران میرابوالقاسمی
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    مزدا دمت گرم الحق که خیلی توپی.مزدا تا ۱۰ سال دیگه از نظر فروش به صدر نشینا میرسه البته اگر خودش بخواد.

    پاسخ
  5. hamid3x
    سوابق: (188 دیدگاه) ,

    یبار مزدا 3سوار شدم هنوز مزه اش تو دهنمه،حالامن جوون از کجا120تومن بیار یه مزدا3نیو بخرم ،باحقوق قانون کارم حساب کنم ،حداقل ده سال باید پس انداز کنم،

    زندگی تو ایران شباهت خیلی زیادی به فیلم پاپیون و اون جزیره وحشتناک داره بیچارها یه عمر تو بدبختی و نا امیدی زندگی میکردن،یبار فرار کردن به کلیسا پناه بردن،همون راهبه های کلیسا لو شون دادن،لامصب همه جوره مقایسه میکنم شبیه اشون هستیم

    پاسخ
  6. PROSTATOR
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    MAZDA..BMW..TOYOTA محبوبیت این سه کمپانی روز به روز در حال افزایشه (البته تویوتا محبوبیت زیادی داشته وداره).

    پاسخ
  7. Archi KHAN
    سوابق: (1660 دیدگاه) ,

    بازنده :
    ایرانخودرو و سایپا و همه ی متقلبین مونتاژکار ایرانی
    برنده :
    همه به غیر از نامبرده های بالآ …

    تمام

    پاسخ
  8. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    به نظر من بازنده برنده معنی نداره
    ادم بنز رو برا مارکش. پرستیژش میخره چه دخلی به اینفینیتی داره

    پاسخ
  9. جیانی آنیلی
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    فیات آبارث یه روز میخرمت ….

    پاسخ
  10. arash
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    مزدا خیلی روی افزایش تراکم موتورها مانور میده به نظرم وقتش رسیده بره سراغ هیبرید و برق.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.