بهترین خودروهای اسپورت کلاسیک سال

فروش خودروهای کلاسیک سرعت بیشتری یافته و نیازی نیست که به علمی پیشرفته برای دانستن علت آن دست یافته باشید. در زمانی که خودروهای کلاسیک روز به روز بهای بالاتری پیدا می‌کنند، بسیاری از سرمایه‌گذاران و البته طرفداران فکر می‌کنند که زمان خرید فرا رسیده است. خصوصاً خودروهای کلاسیک اسپورت اغواکننده‌تر هستند زیرا این پتانسیل را دارند که سرمایه‌ی شما را با لذت رانندگی واقعی چندین برابر کنند.

Jaguar-E-Type-Eagle-Speedster-13
در این زمانه برای هر بودجه‌ای خودروی کلاسیک مناسبی پیدا می‌شود. در این نوشته 10 خودروی کلاسیکی را معرفی کرده‌ایم که دربرگیرنده‌ی طیف بیشتری از علاقه‌مندان بوده است.

  1. جگوار E-Type

برای فهمیدن اثری که این خودرو در هنگام عرضه در سال 1961 ایجاد کرد باید به خودروهایی که عموم مردم در آن زمان سوار می‌شدند فکر کرد. در میان خیل عظیمی از خودروهای آستین، موریس و فورد،E-Type با استایلی بسیار زیبا و قول حداکثر سرعت 240 کیلومتر در ساعت خودرویی فوق‌العاده بود.

Jaguar-E-Type-Roadster-Red
انزو فراری E-Type را زیباترین خودرویی می‌نامد که تابه‌حال ساخته شده است. این خودرو در ابتدا از پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3.8 لیتری استفاده می‌کرد که بعدها به پیشرانه‌ی 4.2 لیتری و نهایتاً پیشرانه‌ی مشهور 12 سیلندر 5.3 لیتری مجهز گشت. تولید این خودرو سرانجام در سال 1975 متوقف گردید.

این خودرو به خاطر تکنولوژی بکار رفته و استایل خود جلوتر از زمان بود و سیستم تعلیق مستقل، فرمان راک اند پینیون مستقیم و ترمزهای دیسکی از ویژگی‌های E-Type است.

  1. MGB

میزان دسترسی مردم به این خودرو و بهای آن موفقیت عظیم MGB را در انگلستان و خارج از آن تضمین نمود. در خلال سال‌های 1962 تا 1980 بیش از نیم میلیون دستگاه از این خودروی نمادین ساخته و فروخته شد که بسیاری نیز به آمریکا راه یافتند.

MGB
این خودرو حتی در دهه‌ی 60 نیست به‌طور خاصی مدرن نبود اگرچه که ساختار مونوکوک آن نسبتاً پیشرفته محسوب می‌شد.MGB از پیشرانه‌ی سری B 1800 سی‌سی با قدرت 95 اسب بخار سود می‌برد و ادعا می‌شد که در مدت 11 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

این خودرو در ابتدا به‌صورت رودستر دو سرنشینه در دسترس بود اما بعدها نسخه‌ی کوپه‌ی طراحی‌شده توسط پینین فارینا نیز به خط تولید اضافه شد. در سال‌های 1969 تا 1976 نیز پیشرانه‌ی قدرتمند 6 سیلندر قابل سفارش بود و بعدها پیشرانه 8 سیلندر نیز پیشنهاد شد.

  1. فراری 250 جی تی

این خودرو که با نام 250 جی تی کالیفرنیا اسپایدر نیز شناخته می‌شود قیمت بسیار بالایی داشته و یکی از کلاسیک‌ترین خودروهای عصر حاضر است.

1961_ferrari_250_gt spider
اولین نمونه‌های این خودرو با پیشرانه 12 سیلندر 3 لیتری در پیست مسابقه ظاهر شدند. نسخه‌های جاده‌ای آن سه سال بعدتر به بازار آمدند. شاسی خودرو در نمونه‌های با فاصله بین محورهای کم و زیاد قابل سفارش بود.

خاص‌ترین نسخه‌ی فراری 250 مدل 250 GTO است که برای مسابقات جی تی تدارک دیده شده بود. بین سال‌های 1962 تا 1964 تنها 39 دستگاه از این مدل ساخته شد.

  1. AC کبرا

ایده‌ی قرار گرفتن پیشرانه‌ی 8 سیلندر قلدر آمریکایی در یک خودروی سنتی انگلیسی اولین بار توسط کارول شلبی مطرح شد. ایده‌ی ابتدایی او استفاده از پیشرانه‌های شورلت بود اما فورد به این ایده علاقه‌ی بیشتری نشان داد و AC به گیربکس، پیشرانه و دیگر متعلقات آمریکایی مجهز گردید و در این کشور با نام شلبی کبرا به فروش رسید.

ac_Cobra_01
در ابتدا از پیشرانه‌ی 7.5 لیتری در خودرو استفاده شد اما بعداً پیشرانه‌ی مشهور 8 سیلندر 4.7 لیتری ظاهر شد. بعدها در سال 1965، برای اینکه کبرا در مسابقات بین‌المللی جی تی شرکت کند پیشرانه‌ی بلوک بزرگ 7 لیتری فورد روی این خودرو نصب شد. برخی از این خودروها به عنوان مدل‌های خیابانی نیز فروخته شدند.

این خودرو اگرچه یک مدل مسابقه‌ای موفق بود اما آئرودینامیک ضعیفی داشت و مناسب سرعت‌های بالا نبود. تولید شلبی کبرا در سال 1967 متوقف شد اما نسخه‌ی خود AC که AC 289 خوانده می‌شد تا سال 1969 در انگلستان تولید شد.

  1. پورشه 911

حقیقت کوچکی وجود دارد و آن اینکه 911 های ابتدایی اصلاً 911 نبودند. پورشه این خودروها را در ابتدا 901 نام‌گذاری کرد اما پژو سیستم نام‌گذاری سه‌رقمی خود با یک صفر در وسط را ثبت کرده بود. پورشه دوباره فکر کرد و چون پیش از 901 حدود 100 خودرو فروخته بود نام آن را به 911 تغییر داد.

porsche-930-01
پورشه 911 به یک نماد تبدیل شده و طراحی پایه‌ای آن برای چندین دهه تغییری نکرده است البته که تکنولوژی و کارایی آن روز به روز بهتر شده است. اولین نشانه‌های تغییر 911 زمانی بود که سیستم تزریق مستقیم سوخت در این خودرو بکار گرفته شد و فاصله بین محورها نیز برای هندلینگی عالی طویل‌تر شد. البته نسخه‌های کاربراتور دار این خودرو از جمله کلکسیونی‌ترین نمونه‌های پورشه هستند.

  1. فراری دیتونا

این خودروی کلاسیک در واقع اصلاً دیتونا نیست و خود فراری آن را به عنوان 365 GTB/4 می‌شناسد. نام مستعار این خودرو به خاطر کسب هر سه رتبه‌ی نخست در مسابقات 24 ساعته  دیتونای سال 1967 به این خودرو داده شد.

Ferrari Daytona
قلب آهنین دیتونا که در جلو قرار گرفته نسخه‌ی 12 سیلندر 4.4 لیتری است که 352 اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا 96 کیلومتری 5.4 ثانیه‌ای را به آن اعطا می‌کند و حداکثر سرعت خودرو نیز 280 کیلومتر در ساعت است.

طراحی این خودرو که دماغه‌ای طویل دارد توسط پینین فارینا صورت گرفت. حتی فراری نسخه‌های کم تعداد اسپایدر را نیز ساخت که هم‌اکنون بهای بالایی دارند. تولید این خودرو در سال 1973 پایان پذیرفت.

  1. ب ام و 507

باور این موضوع سخت است که 507 از نظر تجاری موفق نبوده است. متأسفانه هزینه‌های ساخت خودرو بالا رفت و نزدیک بود که ب ام و ورشکست شود. در نهایت تنها 250 نمونه از این خودرو ساخته شد که همین موضوع باعث شده تا 507 به شدت کمیاب و کلکسیونی باشد.

BMW 507
ایده‌ی اولیه خوب بود: خودرویی با قیمتی در حدود 5 هزار دلار که در جایگاهی بین مرسدس 300SL و خودروهای اسپورت ارزان‌تر انگلیسی قرار می‌گرفت. متأسفانه با گذشت زمان هزینه‌های مهندسی خودرو بالا رفت و ب ام و باید این خودرو را با بهای 10 هزار دلار می‌فروخت که شکستی بزرگ برای ب ام و بود.

این خودرو از پیشرانه‌ی 8 سیلندر 3.2 لیتری 150 اسب بخاری استفاده می‌کند که به گیربکس 4 سرعته متصل است. شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت خودرو نیز 11 ثانیه اعلام شده بود.

  1. لوتوس Seven

این خودرو در ابتدا به‌صورت یک خودروی کیت و به منظور استفاده از مزیت معافیت مالیاتی عرضه شد. ریشه‌های اولیه‌ی خودرو به یک مدل مسابقه‌ای تک سرنشینه که برای مسابقات فرمول 2 طراحی گردیده بود بازمی‌گردد. مدل‌های اولیه از پیشرانه‌ی 40 اسبی محبوب فورد استفاده می‌کردند. فقدان هیجان این خودرو با عرضه‌ی مدل Super Seven در سال 1961 از بین رفت. در نهایت این خودرو از پیشرانه‌ی 1.6 لیتری فورد بهره گرفت که کارایی بالایی داشت.

Lotus Seven

  1. آستین-هیلی 3000

این خودروی اسپورت بین سال‌های 1959 تا 1967 ساخته شد. نام خودرو نیز به خاطر استفاده از پیشرانه‌ی 6 سیلندر 3 لیتری به صورت 3000 انتخاب شد. این پیشرانه در حد نهایی خود قدرت 150 اسب بخاری داشت. وقتی این خودرو عرضه شد به سرعت به عنوان مدلی مسابقه‌ای شناخته شده و پیروزی‌های زیادی را در مسابقات مختلف کسب نمود.

Austin Healey 3000 MKII red/white classic rural year: 1962
شهرت این خودرو به خاطر سواری سفت، فرمان سنگین و پیشرانه‌ی غران بود. با این وجود آستین-هیلی 3000 در بازار کلاسیک امروزی خودرویی محبوب است.

  1. Sunbeam آلپاین

ساخت این خودرو در سال 1959 و با پیشرانه ی 1.5 لیتری شروع شد. آلپاین با این پیشرانه شتاب 13.6 ثانیه‌ای داشت و سقف سرعت آن به 160 کیلومتر در ساعت می‌رسید.

Sunbeam Alpine
سری دوم این خودرو در سال 1962 با پیشرانه‌ی 1.6 لیتری 80 اسبی عرضه شد اما سریع‌ترین مدل آلپاین سری‌های V بودند که بین سال‌های 1965 تا 1968 ساخته شدند و پیشرانه‌ی 1.7 لیتری 93 اسب بخاری داشتند. این خودرو در موتوراسپورت کاملاً موفق بود و فروش بالایی نیز داشت و بسیاری از آن‌ها نیز به آمریکا صادر شدند. در حقیقت طراحی این خودرو بسیار روی آمریکا تمرکز داشت و کمی شبیه نسخه‌های کوچک‌تر فورد تاندبرد دهه‌ی 50 بود.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل شاهین احمدزاده

شاهین احمدزاده، نویسنده و مترجم مطالب مربوط به دنیای خودرو

21 دیدگاه

  1. مجید
    سوابق: (464 دیدگاه) ,

    از خودروهای امریکایی اسمی تو این لیست نیست چرا؟؟؟؟؟مثل پونتیاک ترنس ام 1973 (فایربرد یا فرمولا) که قیمت 100 هزار دلار به بالا دارن یا اسب محبوب فورد یا پلیموت و حتی کادیلاک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    پاسخ
    1. ali
      سوابق: (1280 دیدگاه) ,

      مجید جان داداش این هیولاهای با اصالتی که شما نام بردی لازم به گفتن نیست دیگه دنیا میدونن که چقدر با ارزش هستن
      مثل کامارو کوپو 1 میلیون دلاری یا باراکودا 71 که 1 میلیون دلار در مدل همی قیمت داره یا شلبی جی تی 500 1969 که بالای 200 هزار دلار قیمتش هست یا فورد جی تی 40 1966 که 11 میلیون قیمتش هست یا ac کبرا که 5 میلیون قیمتش هست ویا…………………
      که بازم خواستین میگم که چقدر امریکایی گرون و با ارزش هست

      پاسخ
    2. The R
      سوابق: (34 دیدگاه) ,

      ماستنگ gt500 سال 1967 با نام النور
      Mustang Shelby GT500 Eleanor

      پاسخ
      1. adel
        سوابق: (153 دیدگاه) ,

        یاد فیلم نیکولاس کیج افتادم با نام ((سرقت در 60 ثانیه)) که این ماشین افسانه ای در اون فیلم ایفای نقش کرده بود و من چقدر لذت بردم از این ماشین

        پاسخ
  2. تصویر پروفایل Das Beste Oder Nichts
    Das Beste Oder Nichts
    سوابق: (163 دیدگاه) ,

    از اون خانم که در عنوان تاپیک سوار ماشین بود چرا دیگه عکس نذاشتین؟؟؟؟؟!
    خخخخخخخ; 😉😉😂😂😁😁

    پاسخ
  3. علیرضا
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    جماعتی که MG رو برندی درجه 3 میدونستن کجا هستن؟؟؟؟آنهایی که چینی چینی میکردن؟؟؟
    با تموم مشکلاتی که ام جی پشت سر گذاشته هنوز میبینیم کهMG6 نیوفیس تو رده قیمتی بهترین عملکرد فنی و سواری داره و به لحاظ شتاب هیچکدوم از هم قیمت هاش به گرد اش نمیرسن.واقعیتی که دارندگان کره ای های به زعم خودشان بااصالت (جوک با مزه ایست کره ای بااصالت) باید برتری ام جی رو بپذیرند

    پاسخ
  4. ارمان
    سوابق: (996 دیدگاه) ,

    ای تایپ رو که میبینم قلبم درد میگیره

    پاسخ
  5. تصویر پروفایل asa
    asa
    سوابق: (368 دیدگاه) ,

    من اون خانومی رو که سوار ای تایپ هستش رو میبینم قلبم درد میگیره .

    پاسخ
  6. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    کدوم ام جی؟ام جی 50 سال پیش یا ام جی چینی 100 درصد چینییزاسیون شده شرکت saic motor چین؟! ام جی یک خودروی چینی هست که خود شرکت مدیا موتورز هم اذعان داره سری 550 و ام جی 6 کیفیت کابین و بدنه پایینی دارند و مشکل در سیستم توربو و ترمز کاملا عیان هست پس بدنبال ثابت کردن چه موضوعی هستید؟ شاید ابن ه mg در کلاسیک ها جایگاهی داره اما الان ام جی در برند اا کجای رنکینگ بین المللی هست؟!

    پاسخ
    1. علیرضا
      سوابق: (77 دیدگاه) ,

      برای هزارمین بار میگم تشریف ببرید وبسایت “mg.co.uk” قسمت faq در مورد این مطلب توضیح داده که MG همچنان برندی انگلیسی هست البته اگر زبان انگلیسی میدانید
      ام جی 550 به بریتانیا صادر نشد و در اکثر کشورها با برند “ROEWE” عرضه میشد و نمیشه اون رو معیار قضاوت قرار داد
      کیفیت MG6 نیوفیس به گواهی سایت های معتبری مثل اتو اکسپرس و وات کار به لحاظ کیفیت ارتقائ داشته و اجزا داخلی در مورد نیوفیس بسیار بهتر شده.نه اینکه النترا کیفیت والایی داره ؟؟؟پلاستیک خشک نیست و بعد 20000 کیلومتر به سروصدا نمی افته؟؟؟هر آدم بی طرفی در مقام مقایسه کیفیت داخلی ام جی نیوفیس رو در حد کره ای ها ارزیابی میکنه
      گیربکس خوب MG رو نمیبینید جناب سن مارتین؟؟؟نکنه هندلینگ و پایداری کره ای ها بالاتر از ام جی هست؟؟؟؟شتاب و سرعت چطور؟؟؟در مورد ترمز که کیا سراتو رو یکی از سایت ها مورد بررسی قرار داده و عملکرد ضعیف اش روشن شده

      پاسخ
    2. امیرحسین
      سوابق: (324 دیدگاه) ,

      هر جا بحث ام جی باشد نام “سن مارتین” می درخشد
      کره کجاست سن مارتین جان؟؟؟؟چرا کره رو کسی به حساب نیاورده؟؟؟؟؟!!!!!!میدونی چرا…..
      چون تا دهه نود کره ای ها تو تبلیغات میگفتن که زیر مجموعه جنرال موتورز هستن یا ادوات ماشین هاشون مال مرسدس بنز یا واکسهال هست.تا سالهای 2005 موتور و گیربکس رو سقارش میدادن و خودشون نمیساختن

      پاسخ
  7. امیرحسین
    سوابق: (324 دیدگاه) ,

    از ده تا 4 ماشین به مال بریتانیا هست.هنوز هم استون مارتین و جگوار چشم نواز و گیرا هستند

    پاسخ
  8. محمدرضا
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    اینارو ولش عکس تاپیک رو بچسب 😛

    پاسخ
  9. Road
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    شاهین جان ممنون برای این مقاله خوب و زحمت شما،
    من اواخر ترجمه این مقاله بودم که برای سایت بفرستم شما زودتر زحمتش رو کشیدی
    البته توضیحات من کمی بیشتر بود به نظر یک مقدار خلاصه و مفید نوشته شده
    زنده باد

    پاسخ
  10. احمد باقری
    سوابق: (4304 دیدگاه) ,

    جگوار E-Type و فراری 250 جی تی و لوتوس seven

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.