چشم اندازهفته نامه

بهترین خودروهای اسپورت کلاسیک سال

فروش خودروهای کلاسیک سرعت بیشتری یافته و نیازی نیست که به علمی پیشرفته برای دانستن علت آن دست یافته باشید. در زمانی که خودروهای کلاسیک روز به روز بهای بالاتری پیدا می‌کنند، بسیاری از سرمایه‌گذاران و البته طرفداران فکر می‌کنند که زمان خرید فرا رسیده است. خصوصاً خودروهای کلاسیک اسپورت اغواکننده‌تر هستند زیرا این پتانسیل را دارند که سرمایه‌ی شما را با لذت رانندگی واقعی چندین برابر کنند.

Jaguar-E-Type-Eagle-Speedster-13
در این زمانه برای هر بودجه‌ای خودروی کلاسیک مناسبی پیدا می‌شود. در این نوشته ۱۰ خودروی کلاسیکی را معرفی کرده‌ایم که دربرگیرنده‌ی طیف بیشتری از علاقه‌مندان بوده است.

  1. جگوار E-Type

برای فهمیدن اثری که این خودرو در هنگام عرضه در سال ۱۹۶۱ ایجاد کرد باید به خودروهایی که عموم مردم در آن زمان سوار می‌شدند فکر کرد. در میان خیل عظیمی از خودروهای آستین، موریس و فورد،E-Type با استایلی بسیار زیبا و قول حداکثر سرعت ۲۴۰ کیلومتر در ساعت خودرویی فوق‌العاده بود.

Jaguar-E-Type-Roadster-Red
انزو فراری E-Type را زیباترین خودرویی می‌نامد که تابه‌حال ساخته شده است. این خودرو در ابتدا از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳.۸ لیتری استفاده می‌کرد که بعدها به پیشرانه‌ی ۴.۲ لیتری و نهایتاً پیشرانه‌ی مشهور ۱۲ سیلندر ۵.۳ لیتری مجهز گشت. تولید این خودرو سرانجام در سال ۱۹۷۵ متوقف گردید.

این خودرو به خاطر تکنولوژی بکار رفته و استایل خود جلوتر از زمان بود و سیستم تعلیق مستقل، فرمان راک اند پینیون مستقیم و ترمزهای دیسکی از ویژگی‌های E-Type است.

  1. MGB

میزان دسترسی مردم به این خودرو و بهای آن موفقیت عظیم MGB را در انگلستان و خارج از آن تضمین نمود. در خلال سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۸۰ بیش از نیم میلیون دستگاه از این خودروی نمادین ساخته و فروخته شد که بسیاری نیز به آمریکا راه یافتند.

MGB
این خودرو حتی در دهه‌ی ۶۰ نیست به‌طور خاصی مدرن نبود اگرچه که ساختار مونوکوک آن نسبتاً پیشرفته محسوب می‌شد.MGB از پیشرانه‌ی سری B 1800 سی‌سی با قدرت ۹۵ اسب بخار سود می‌برد و ادعا می‌شد که در مدت ۱۱ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

این خودرو در ابتدا به‌صورت رودستر دو سرنشینه در دسترس بود اما بعدها نسخه‌ی کوپه‌ی طراحی‌شده توسط پینین فارینا نیز به خط تولید اضافه شد. در سال‌های ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۶ نیز پیشرانه‌ی قدرتمند ۶ سیلندر قابل سفارش بود و بعدها پیشرانه ۸ سیلندر نیز پیشنهاد شد.

  1. فراری ۲۵۰ جی تی

این خودرو که با نام ۲۵۰ جی تی کالیفرنیا اسپایدر نیز شناخته می‌شود قیمت بسیار بالایی داشته و یکی از کلاسیک‌ترین خودروهای عصر حاضر است.

1961_ferrari_250_gt spider
اولین نمونه‌های این خودرو با پیشرانه ۱۲ سیلندر ۳ لیتری در پیست مسابقه ظاهر شدند. نسخه‌های جاده‌ای آن سه سال بعدتر به بازار آمدند. شاسی خودرو در نمونه‌های با فاصله بین محورهای کم و زیاد قابل سفارش بود.

خاص‌ترین نسخه‌ی فراری ۲۵۰ مدل ۲۵۰ GTO است که برای مسابقات جی تی تدارک دیده شده بود. بین سال‌های ۱۹۶۲ تا ۱۹۶۴ تنها ۳۹ دستگاه از این مدل ساخته شد.

  1. AC کبرا

ایده‌ی قرار گرفتن پیشرانه‌ی ۸ سیلندر قلدر آمریکایی در یک خودروی سنتی انگلیسی اولین بار توسط کارول شلبی مطرح شد. ایده‌ی ابتدایی او استفاده از پیشرانه‌های شورلت بود اما فورد به این ایده علاقه‌ی بیشتری نشان داد و AC به گیربکس، پیشرانه و دیگر متعلقات آمریکایی مجهز گردید و در این کشور با نام شلبی کبرا به فروش رسید.

ac_Cobra_01
در ابتدا از پیشرانه‌ی ۷.۵ لیتری در خودرو استفاده شد اما بعداً پیشرانه‌ی مشهور ۸ سیلندر ۴.۷ لیتری ظاهر شد. بعدها در سال ۱۹۶۵، برای اینکه کبرا در مسابقات بین‌المللی جی تی شرکت کند پیشرانه‌ی بلوک بزرگ ۷ لیتری فورد روی این خودرو نصب شد. برخی از این خودروها به عنوان مدل‌های خیابانی نیز فروخته شدند.

این خودرو اگرچه یک مدل مسابقه‌ای موفق بود اما آئرودینامیک ضعیفی داشت و مناسب سرعت‌های بالا نبود. تولید شلبی کبرا در سال ۱۹۶۷ متوقف شد اما نسخه‌ی خود AC که AC 289 خوانده می‌شد تا سال ۱۹۶۹ در انگلستان تولید شد.

  1. پورشه ۹۱۱

حقیقت کوچکی وجود دارد و آن اینکه ۹۱۱ های ابتدایی اصلاً ۹۱۱ نبودند. پورشه این خودروها را در ابتدا ۹۰۱ نام‌گذاری کرد اما پژو سیستم نام‌گذاری سه‌رقمی خود با یک صفر در وسط را ثبت کرده بود. پورشه دوباره فکر کرد و چون پیش از ۹۰۱ حدود ۱۰۰ خودرو فروخته بود نام آن را به ۹۱۱ تغییر داد.

porsche-930-01
پورشه ۹۱۱ به یک نماد تبدیل شده و طراحی پایه‌ای آن برای چندین دهه تغییری نکرده است البته که تکنولوژی و کارایی آن روز به روز بهتر شده است. اولین نشانه‌های تغییر ۹۱۱ زمانی بود که سیستم تزریق مستقیم سوخت در این خودرو بکار گرفته شد و فاصله بین محورها نیز برای هندلینگی عالی طویل‌تر شد. البته نسخه‌های کاربراتور دار این خودرو از جمله کلکسیونی‌ترین نمونه‌های پورشه هستند.

  1. فراری دیتونا

این خودروی کلاسیک در واقع اصلاً دیتونا نیست و خود فراری آن را به عنوان ۳۶۵ GTB/4 می‌شناسد. نام مستعار این خودرو به خاطر کسب هر سه رتبه‌ی نخست در مسابقات ۲۴ ساعته  دیتونای سال ۱۹۶۷ به این خودرو داده شد.

Ferrari Daytona
قلب آهنین دیتونا که در جلو قرار گرفته نسخه‌ی ۱۲ سیلندر ۴.۴ لیتری است که ۳۵۲ اسب بخار قدرت دارد و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتری ۵.۴ ثانیه‌ای را به آن اعطا می‌کند و حداکثر سرعت خودرو نیز ۲۸۰ کیلومتر در ساعت است.

طراحی این خودرو که دماغه‌ای طویل دارد توسط پینین فارینا صورت گرفت. حتی فراری نسخه‌های کم تعداد اسپایدر را نیز ساخت که هم‌اکنون بهای بالایی دارند. تولید این خودرو در سال ۱۹۷۳ پایان پذیرفت.

  1. ب ام و ۵۰۷

باور این موضوع سخت است که ۵۰۷ از نظر تجاری موفق نبوده است. متأسفانه هزینه‌های ساخت خودرو بالا رفت و نزدیک بود که ب ام و ورشکست شود. در نهایت تنها ۲۵۰ نمونه از این خودرو ساخته شد که همین موضوع باعث شده تا ۵۰۷ به شدت کمیاب و کلکسیونی باشد.

BMW 507
ایده‌ی اولیه خوب بود: خودرویی با قیمتی در حدود ۵ هزار دلار که در جایگاهی بین مرسدس ۳۰۰SL و خودروهای اسپورت ارزان‌تر انگلیسی قرار می‌گرفت. متأسفانه با گذشت زمان هزینه‌های مهندسی خودرو بالا رفت و ب ام و باید این خودرو را با بهای ۱۰ هزار دلار می‌فروخت که شکستی بزرگ برای ب ام و بود.

این خودرو از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر ۳.۲ لیتری ۱۵۰ اسب بخاری استفاده می‌کند که به گیربکس ۴ سرعته متصل است. شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت خودرو نیز ۱۱ ثانیه اعلام شده بود.

  1. لوتوس Seven

این خودرو در ابتدا به‌صورت یک خودروی کیت و به منظور استفاده از مزیت معافیت مالیاتی عرضه شد. ریشه‌های اولیه‌ی خودرو به یک مدل مسابقه‌ای تک سرنشینه که برای مسابقات فرمول ۲ طراحی گردیده بود بازمی‌گردد. مدل‌های اولیه از پیشرانه‌ی ۴۰ اسبی محبوب فورد استفاده می‌کردند. فقدان هیجان این خودرو با عرضه‌ی مدل Super Seven در سال ۱۹۶۱ از بین رفت. در نهایت این خودرو از پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری فورد بهره گرفت که کارایی بالایی داشت.

Lotus Seven

  1. آستین-هیلی ۳۰۰۰

این خودروی اسپورت بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۷ ساخته شد. نام خودرو نیز به خاطر استفاده از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر ۳ لیتری به صورت ۳۰۰۰ انتخاب شد. این پیشرانه در حد نهایی خود قدرت ۱۵۰ اسب بخاری داشت. وقتی این خودرو عرضه شد به سرعت به عنوان مدلی مسابقه‌ای شناخته شده و پیروزی‌های زیادی را در مسابقات مختلف کسب نمود.

Austin Healey 3000 MKII red/white classic rural year: 1962
شهرت این خودرو به خاطر سواری سفت، فرمان سنگین و پیشرانه‌ی غران بود. با این وجود آستین-هیلی ۳۰۰۰ در بازار کلاسیک امروزی خودرویی محبوب است.

  1. Sunbeam آلپاین

ساخت این خودرو در سال ۱۹۵۹ و با پیشرانه ی ۱.۵ لیتری شروع شد. آلپاین با این پیشرانه شتاب ۱۳.۶ ثانیه‌ای داشت و سقف سرعت آن به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت می‌رسید.

Sunbeam Alpine
سری دوم این خودرو در سال ۱۹۶۲ با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری ۸۰ اسبی عرضه شد اما سریع‌ترین مدل آلپاین سری‌های V بودند که بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۸ ساخته شدند و پیشرانه‌ی ۱.۷ لیتری ۹۳ اسب بخاری داشتند. این خودرو در موتوراسپورت کاملاً موفق بود و فروش بالایی نیز داشت و بسیاری از آن‌ها نیز به آمریکا صادر شدند. در حقیقت طراحی این خودرو بسیار روی آمریکا تمرکز داشت و کمی شبیه نسخه‌های کوچک‌تر فورد تاندبرد دهه‌ی ۵۰ بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (150 ديدگاه)

    جگوار E-Type و فراری 250 جی تی ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. uss zumwalt DDG-1000

      ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      فراری و پورشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. مجید

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    از خودروهای امریکایی اسمی تو این لیست نیست چرا؟؟؟؟؟مثل پونتیاک ترنس ام 1973 (فایربرد یا فرمولا) که قیمت 100 هزار دلار به بالا دارن یا اسب محبوب فورد یا پلیموت و حتی کادیلاک؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ali

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (6801 ديدگاه)

      مجید جان داداش این هیولاهای با اصالتی که شما نام بردی لازم به گفتن نیست دیگه دنیا میدونن که چقدر با ارزش هستن
      مثل کامارو کوپو 1 میلیون دلاری یا باراکودا 71 که 1 میلیون دلار در مدل همی قیمت داره یا شلبی جی تی 500 1969 که بالای 200 هزار دلار قیمتش هست یا فورد جی تی 40 1966 که 11 میلیون قیمتش هست یا ac کبرا که 5 میلیون قیمتش هست ویا…………………
      که بازم خواستین میگم که چقدر امریکایی گرون و با ارزش هست

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. The R

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (93 ديدگاه)

      ماستنگ gt500 سال 1967 با نام النور
      Mustang Shelby GT500 Eleanor

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. adel

        ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (171 ديدگاه)

        یاد فیلم نیکولاس کیج افتادم با نام ((سرقت در 60 ثانیه)) که این ماشین افسانه ای در اون فیلم ایفای نقش کرده بود و من چقدر لذت بردم از این ماشین

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. Daniel

      ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (952 ديدگاه)

      پنتیاک gto پس کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. امیرحسین ق.

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (218 ديدگاه)

    از اون خانم که در عنوان تاپیک سوار ماشین بود چرا دیگه عکس نذاشتین؟؟؟؟؟!
    خخخخخخخ; 😉😉😂😂😁😁

    موافقم 5
    مخالفم 0
  4. علیرضا

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (77 ديدگاه)

    جماعتی که MG رو برندی درجه 3 میدونستن کجا هستن؟؟؟؟آنهایی که چینی چینی میکردن؟؟؟
    با تموم مشکلاتی که ام جی پشت سر گذاشته هنوز میبینیم کهMG6 نیوفیس تو رده قیمتی بهترین عملکرد فنی و سواری داره و به لحاظ شتاب هیچکدوم از هم قیمت هاش به گرد اش نمیرسن.واقعیتی که دارندگان کره ای های به زعم خودشان بااصالت (جوک با مزه ایست کره ای بااصالت) باید برتری ام جی رو بپذیرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ارمان

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    ای تایپ رو که میبینم قلبم درد میگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. asa

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (569 ديدگاه)

    من اون خانومی رو که سوار ای تایپ هستش رو میبینم قلبم درد میگیره .

    موافقم 4
    مخالفم 0
  7. sunmartin

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    کدوم ام جی؟ام جی 50 سال پیش یا ام جی چینی 100 درصد چینییزاسیون شده شرکت saic motor چین؟! ام جی یک خودروی چینی هست که خود شرکت مدیا موتورز هم اذعان داره سری 550 و ام جی 6 کیفیت کابین و بدنه پایینی دارند و مشکل در سیستم توربو و ترمز کاملا عیان هست پس بدنبال ثابت کردن چه موضوعی هستید؟ شاید ابن ه mg در کلاسیک ها جایگاهی داره اما الان ام جی در برند اا کجای رنکینگ بین المللی هست؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علیرضا

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (77 ديدگاه)

      برای هزارمین بار میگم تشریف ببرید وبسایت “mg.co.uk” قسمت faq در مورد این مطلب توضیح داده که MG همچنان برندی انگلیسی هست البته اگر زبان انگلیسی میدانید
      ام جی 550 به بریتانیا صادر نشد و در اکثر کشورها با برند “ROEWE” عرضه میشد و نمیشه اون رو معیار قضاوت قرار داد
      کیفیت MG6 نیوفیس به گواهی سایت های معتبری مثل اتو اکسپرس و وات کار به لحاظ کیفیت ارتقائ داشته و اجزا داخلی در مورد نیوفیس بسیار بهتر شده.نه اینکه النترا کیفیت والایی داره ؟؟؟پلاستیک خشک نیست و بعد 20000 کیلومتر به سروصدا نمی افته؟؟؟هر آدم بی طرفی در مقام مقایسه کیفیت داخلی ام جی نیوفیس رو در حد کره ای ها ارزیابی میکنه
      گیربکس خوب MG رو نمیبینید جناب سن مارتین؟؟؟نکنه هندلینگ و پایداری کره ای ها بالاتر از ام جی هست؟؟؟؟شتاب و سرعت چطور؟؟؟در مورد ترمز که کیا سراتو رو یکی از سایت ها مورد بررسی قرار داده و عملکرد ضعیف اش روشن شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیرحسین

      ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (337 ديدگاه)

      هر جا بحث ام جی باشد نام “سن مارتین” می درخشد
      کره کجاست سن مارتین جان؟؟؟؟چرا کره رو کسی به حساب نیاورده؟؟؟؟؟!!!!!!میدونی چرا…..
      چون تا دهه نود کره ای ها تو تبلیغات میگفتن که زیر مجموعه جنرال موتورز هستن یا ادوات ماشین هاشون مال مرسدس بنز یا واکسهال هست.تا سالهای 2005 موتور و گیربکس رو سقارش میدادن و خودشون نمیساختن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. سروش

    ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (117 ديدگاه)

    استون db5 db6 db7 ?

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. امیرحسین

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (337 ديدگاه)

    از ده تا 4 ماشین به مال بریتانیا هست.هنوز هم استون مارتین و جگوار چشم نواز و گیرا هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. one:1

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (127 ديدگاه)

    زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. محمدرضا

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    اینارو ولش عکس تاپیک رو بچسب :P

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. Road

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (57 ديدگاه)

    شاهین جان ممنون برای این مقاله خوب و زحمت شما،
    من اواخر ترجمه این مقاله بودم که برای سایت بفرستم شما زودتر زحمتش رو کشیدی
    البته توضیحات من کمی بیشتر بود به نظر یک مقدار خلاصه و مفید نوشته شده
    زنده باد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. احمد باقری

    ۲۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    جگوار E-Type و فراری 250 جی تی و لوتوس seven

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. USA & JAPAN

    ۲ شهریور ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    کبرا و پورشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا