چشم اندازهفته نامه

بهترین نوآوری‌های صنعت خودرو در سال ۲۰۱۶

خودروها روز به روز به کامپیوترها شبیه‌تر می‌شوند؛ موضوعی که تنها مربوط به توسعه تکنولوژی‌های خودران نیست. در واقع، خودروسازان به‌خوبی می‌دانند که خودروهای امروزی حتماً باید هوشمند بوده و به‌سادگی قابل‌استفاده باشند.

rolls-royce-vision-n
در ادامه می‌خواهیم به ۱۸ نمونه از بهترین نوآوری‌هایی بپردازیم که در سال ۲۰۱۶ میلادی به صنعت خودرو معرفی شده‌اند. البته اکثر این نوآوری‌ها هنوز در مرحله کانسپت قرار دارند، ولی در عین‌حال، پیش‌نمایشی از تغییر رویکرد کمپانی‌ها در ارائه مدل‌های آینده هستند.

۱۸) کانسپت ب‌ام‌و ویژن نکست ۱۰۰ مملو از ویژگی‌های خلاقانه و جدید است، امّا در این میان، طراحی چرخ‌ها بیشتر از همه مورد توجه قرار می‌گیرد.
BMW Vision Next 100 concept
چرخ‌های مورد استفاده در کانسپت ب‌ام‌و ویژن نکست ۱۰۰ شرایط یک گردش زیبا در پیچ را برای این خودرو فراهم می‌کنند. شاید این ویژگی در یک جنبه بسیار جزئی باشد، ولی یک بازنگری در طراحی کلی یا زیباشناسانه یک خودرو را به نمایش می‌گذارد. البته باید امیدوار باشیم که اگر روزگاری این نوع چرخ به محصول تولیدی وارد شود، دردسر زیادی برای تعویض تایر وجود نداشته باشد.

۱۷) کانسپت لکسس UX شاسی‌بلند؛ پیش‌نمایشی از خودروهای آینده‌ای که آینه ندارند.
lexus-ux_concept-2016-1024-01
UX که در موتورشوی پاریس رونمایی شده، به جای آینه‌های بغل، از دوربین استفاده می‌کند. البته این برای اولین بار نیست که یک خودروی کانسپت بدون آینه ارائه می‌شود، ولی استفاده از این ویژگی در «لکسس» واقعاً قابل‌توجه است. خودروسازان ژاپنی در ماه ژوئن ۲۰۱۶ موفق شدند مجوّز لازم را برای تولید و فروش خودروهای بدون‌آینه بگیرند و ژاپن تبدیل به نخستین کشوری شده که از این تکنولوژیِ جدید استقبال کرده است. با توجه به اینکه لکسس تحت مالکیت تویوتا، خودروساز بزرگ ژاپنی است، می‌توان انتظار داشت که در آینده، خودروهای بیشتری در بازار از این تکنولوژی استفاده کنند.

۱۶) کانسپت صندلی‌های کینتیک که همراه با لکسس UX ارائه شده‌اند.
16-not-to-harp-on-the-lexus-ux-too-much-but-its-also-worth-pointing-out-the-kinetic-seat-concept-that-comes-with-it
این صندلی از یک بافت شبکه‌ای تشکیل شده که طراحی آن بر مبنای محدود کردن حرکات سر و دربرگرفتن بدن به منظور ایجاد شرایط راحتی بیشتر در سفرهای طولانی‌مدت است. البته تا زمانی که این صندلی برای نشستن در اختیار قرار نگرفته باشد، نمی‌تواند در مورد راحتیِ آن نظر داد، امّا تلاش لکسس در بازنگری در طراحی مرسوم صندلی‌ها به منظور بهبود تجربه رانندگی، واقعاً قابل‌ستایش است.

۱۵) یک خودروی الکتریکی که با ظاهری فضایی، نگاه‌ها را به سمت خود جلب می‌کند.
15-how-could-we-not-draw-attention-to-this-driveable-electric-car-that-looks-like-a-spaceship
طراحان یک شرکت تولید کفش به نام «یونایتد نود» مدت ۵ سال را برای ساخت این خودروی الکتریکی عجیب و غریب صرف کرده‌اند. هیچ‌گونه درب ورودی برای این خودرو درنظر گرفته نشده و بنابراین، کل بدنه با استفاده از بازوهای الکترونیکی از جای خود خارج شده تا شرایط برای سوار شدن فراهم گردد. این طبیعت غیرعادی، حتی در داخل کابین این وسیله نقلیه نیز نمایان است؛ جایی که در آن از یک غربیلک فرمان شش‌ضلعی استفاده شده است. بُرد مسافت این خودروی الکتریکی تنها ۵۰ کیلومتر است، امّا همین مسافت ۵۰ کیلومتر نیز با یک سواری جالب و لذت‌بخش همراه می‌شود.

۱۴) کانسپت آینده‌نگرانه رولز رویس؛ تغییرات واقعی کابین خودروها همگام با توسعه تکنولوژی خودران
14-this-futuristic-tron-esque-concept-car-gives-a-real-look-at-how-car-interiors-are-bound-to-change-with-advances-in-autonomous-tech
طراحی داخلی کانسپت رولز رویس ویژن ۱۰۰ نوعی از آینده را به ما نشان می‌دهد که انتظار داریم در خودران‌های واقعی تجربه کنیم. از آنجایی که در این حالت نیازی به «راننده انسان» وجود ندارد، تمام کابین به صورت صندلی و نیمکت رو به یک تلویزیون زیبای OLED طراحی شده است.

کابین خودروها جایی که خودروسازان برای سال‌ها از یک دید زیباشناسانه به آن نگاه نکرده‌اند. البته گاهی اوقات کمپانی‌ها از برخی شیوه‌ها نظیر برگرداندن صندلی‌های جلو به سمت عقب استفاده کرده‌اند، امّا چیزی که در این کانسپت رولز رویس می‌بینیم، یکی از لوکس‌ترین و جذاب‌ترین کابین‌هایی است که تاکنون دیده شده است.

۱۳) نمایی از کابین خودروهای آینده در کانسپت مایباخ
13-mercedes-stunning-maybach-concept-highlights-how-radical-the-cabin-of-the-future-will-look
برخی خودروسازان با استفاده از نمایشگر سربالا و تبدیل کابین به یک فضای آینده‌نگرانه و برجسته، به تجربیات زیادی در این زمینه دست می‌زنند. امّا مایباخ واقعاً‌ از این نظر، یک سطح بالاتر است و یک مجموعه از نمایشگرهای دیجیتالی در سراسر کابین آن وجود دارد؛ حتی در شیشه جلوی خودرو. این کانسپتی است که از ما می‌خواهد که هر چه زودتر با نمایشگرهای کنونی سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی خداحافظی کنیم.

۱۲) یک ون الکتریکی با ظاهری عجیب و غریب که همراه با یک پهباد طراحی شده تا روند تحویل بسته‌ها را بهینه‌سازی کند.
12-this-bizarre-looking-electric-van-is-designed-to-work-with-a-drone-to-optimize-package-delivery
مرسدس‌ ویژن ون بخشی از سرمایه‌گذاری ۵۶۲ میلیون دلاری این کمپانی در طول ۵ سال آینده برای ایجاد شبکه‌ای گسترده از  ون‌های الکتریکی و پهباد‌ها در یک سرویس «تحویلِ سریع» محسوب می‌شود. این ون دارای یک فضای حمل بار کاملاً اتوماتیک است که خودش بسته‌ها را بار می‌زند و در زمان نزدیک‌شدن به محل تحویل هر یک از بسته‌ها، راننده را باخبر می‌کند. این وسیله سپس بسته را به سقف می‌رساند تا پهباد آن را برداشته و در مکان مناسب، آن را تحویل دهد. شاید هنوز تا کاربرد واقعی از این ون فاصله زیادی داشته باشیم، امّا این کانسپت تلاش مرسدس را برای تغییر شرایط تحویل بسته‌ها به مشتریان نشان می‌دهد.

۱۱) دریچه‌های ذوزنقه‌ای بر روی کاپوت خود با قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین به منظور ایجاد چرخش جریان هوا؛ چیزی که بیشتری شبیه به «نفس کشیدن» خودرو به نظر می‌رسد.
renault-trezor_concept-2016-1024-02
همانند خودروی الکتریکی طراحی‌شده توسط «یونایتد نود»، کانسپت تریزور از خودروساز فرانسوی، رنو نیز با بدنه‌ای همراه است که کاملاً‌ به سمت بالا باز می‌شود. امّا در همین حال، رنو خلاقیت‌های زیادی در طراحی آن به کار برده است؛ از جمله یک محفظه وسایل در جلو که نیاز به فضای بیشتر در صندوق عقب را رفع می‌کند.

۱۰) در حالی که همه منتظر نمایشگر‌هایی مانند آنچه در کانسپت مرسدس مایباخ ارائه شده، هستیم، شرکت تازه‌‌تأسیس ناودی (Navdy) نمایشگر سربالایی را ساخته که می‌تواند سطح تکنولوژیِ هر خودرویی را ارتقا بخشد.
10-but-while-we-wait-for-displays-like-the-one-in-the-mercedes-maybach-concept-startup-navdy-has-created-a-heads-up-display-that-can-make-any-car-high-tech
نمایشگر ناودی می‌تواند به راحتی بر روی داشبورد هر خودرویی قرار گیرد و امکان دریافت تماس‌های تلفنی را با کمترین زحمت برای شما فراهم سازد. این نمایشگر همچنین جهت مسیر، گزینه‌های پخش موزیک و دیگر اطلاعات مقتضی را در راستای دید راننده قرار می‌دهد. در نتیجه، راننده می‌تواند همیشه چشمان خود را بر روی جاده نگه دارد.

شرکت «هارمن» که یکی از تأمین‌کنندگان اصلی سیستم‌های اطلاعات و سرگرمی خودروهاست و غول الکترونیک کره‌ای سامسونگ با مبلغی برابر ۸ میلیون دلار به دنبال تصاحب مالکیت آن است، اخیراً به صورت نامحدود بر روی «ناودی» سرمایه‌گذاری کرده است. این شراکت به هارمن اجازه می‌دهد که نمایشگرهای مشترک خود را به خودروسازان، شرکت‌های تجهیزات صوتی و دیگر کمپانی‌ها بفروشد؛ فرآیندی که از ژانویه ۲۰۱۷ آغاز خواهد شد.

۹) سیستم خوشامدگویی در یک کانسپت که پیش‌نمایشی از آینده‌ای با خودروهای اشتراکی است.
MINI Vision NEXT 100
این خودروی کانسپت مینی برای آینده‌ای ساخته شده است که در آن سواری‌های اشتراکی رایج خواهند شد؛ وسایل نقلیه‌ای که در هنگام نیاز می‌توانید آنها را احضار کنید و در سایر مواقع، این خودروها به دیگر افراد خدمت‌رسانی می‌کنند. طبیعتاً نداشتن مالکیت بر خودرو، برخی جنبه‌های شخصی آن را حذف می‌کند. امّا «مینی ویژن» قادر به تشخیص فردی است که می‌خواهد سوار شود و به صورت اختصاصی پیام خوشامدگویی ارائه می‌دهد. سپس درها به شکلی خاص، برای ورود باز می‌شوند.

این یک ویژگی خلاقانه بسیار کوچک است که نشان از توجه کمپانی‌ها به سفارشی‌سازی خودرو، حتی در حالت استفاده از سرویس «سواری اشتراکی» دارد.

۸) هوندا کلاریتی با برآورد دامنه مسافت ۵۸۹ کیلومتر از سازمان حفاظت محیط زیست امریکا؛ بالاترین میزان دامنه مسافتی که برای یک وسیله نقلیه با آلودگی صفر اعلام شده است.
honda_clarity_fuel_cell_16
هوندا طرح لیزینگ مدل کلاریتی را در کالیفرنیا آغاز کرده است. این خودرو که هزینه‌ای در حدود ۶۰ هزار دلار دارد، قسط ماهانه‌ای برابر ۵۰۰ دلار دارد. هوندا کلاریتی در عرض ۳ تا ۵ دقیقه به صورت کامل سوخت‌گیری می‌شود. خودروهای هیدروژنی از این جهت مورد توجه هستند که از بسیاری مزیّت‌ها نسبت به الکتریکی‌ها برخوردارند؛ از جمله  بُرد مسافت بیشتر و زمان سوخت‌گیری کمتر. امّا در نبود یک شبکه گسترده از ایستگاه‌های سوخت هیدروژن، خودروهای هیدروژنی فاصله زیادی تا همه‌گیر شدن در بازار خواهند داشت.

در همین حال، هوندا کلاریتی هنوز هم تلاش خودروسازان را برای واقعیت‌بخشیدن به رؤیای پیشرانه‌های هیدروژنی نشان می‌دهد.

۷) آخرین ارتقای نرم‌افزاری تسلا با قابلیت «حفاظت کابین در برابر گرمای بیش از حد» ارائه شده که راحتیِ بیشتری برای سرنشینان به همراه دارد.
Tesla Model X
این ویژگی به مالک خودرو اجازه می‌دهد که با تنظیم حداکثر دما برای تسلا، از شرایط دمایی مناسب برای کودکان در داخل کابین اطمینان حاصل گردد. به گفته ایلون ماسک (Elon Musk)، مدیرعامل تسلا، این یکی از ویژگی‌های موردعلاقه وی در آپدیت نسخه ۸.۰ این نرم‌افزار است. این قابلیت شاید هم‌تراز سایر سیستم‌های راحتی مطرح‌شده در این لیست نباشد، ولی در عین حال، جنبه بسیار کاربردی و سودمند برای خانواده‌ها در هنگام تنها گذاشتن بچه‌ها در داخل خودرو خواهد داشت.

۶) ارائه اولین سیستم ارتباط خودرو با زیرساخت‌های شهری (V2I) توسط آئودی در لاس‌وگاس امریکا
2017 Audi Q7
برخی از محصولات آئودی، از جمله A4، Q7 و A4 آلرود که بعد از یکم ژوئن سال ۲۰۱۶ ساخته شده‌اند، دارای یک شمارنده داخلی هستند که به شما می‌گوید چه زمانی تا  سبز شدن چراغ در شهر لاس وگاس باقی مانده است. آئودی اولین سیستم V2I را با اتصال یک هزار چراغ‌ راهنمایی به خودروها راه‌اندازی کرده و قصد دارد که در سال ۲۰۱۷، شرایط استفاده این سیستم را در سایر شهرها نیز فراهم کند.

۵) فروش خودروها به صورت آنلاین برای اولین بار توسط آمازون با همکاری فیات کرایسلر
5-amazon-is-innovating-how-people-actually-buy-cars-by-partnering-with-fiat-chrysler-to-sell-cars-online-for-the-first-time
فیات کرایسلر مدل‌های ۵۰۰، ۵۰۰L و پاندا را در وب‌سایت «ایتالیایی» آمازون خواهد فروخت. این حرکت چند ماه پس از راه‌اندازی یک وب‌سایت مخصوص بررسی وسایل نقلیه توسط آمازون با نام Amazon Vehicles صورت گرفت. اگرچه مشتریان تنها می‌توانند این خودروها در بخش ایتالیایی وب‌سایت آمازون خریداری کنند، ولی برخی سرمایه‌گذاران به ارائه این سرویس در سایر کشورها نیز علاقه‌مند هستند. این موضوع نشان‌دهنده این است که نمایندگی‌های خودرو به صورت کلاسیک در آینده رقبای بیشتری پیدا خواهند کرد.

۴) برنامه پایلوت «اوبر» در پیتسبورگ به تعداد محدودی از کاربران اجازه می‌دهد که برای جابجایی از یک خودران استفاده کنند؛ در نتیجه، نحوه عملکرد این نوع خودروها در خیابان‌های عمومی، بیشتر به چشم خواهد آمد.
4-uber-launched-its-pittsburgh-pilot-program-that-allows-a-select-few-users-to-hail-a-self-driving-car-allowing-the-public-to-really-see-how-these-cars-will-work-on-public-streets
البته این نوع خودروها هنوز در مرحله آزمایشی هستند و حتماً باید یک راننده و مهندس ایمنی در جلوی آنها حاضر باشد. در همین حال، در برنامه پایلوت پیتسبورگ، افراد برای اولین بار می‌توانند با یک «خودران» جابجا شوند. اوبر بعداً‌ یک برنامه آزمایشی در سان فرانسیسکو نیز راه اندازی کرد که توسط راهنمایی و رانندگی کالیفرنیا برای گرفتن مجوّز وسایل نقلیه خودران تحت فشار قرار گرفت. هر دوی این برنامه‌ها، گامی بلند برای دسترسی تعداد بیشتری از افراد جامعه به تکنولوژی خودران محسوب می‌شوند.

۳) شورولت بولت به عنوان اولین مدل الکتریکی مقرون‌به‌صرفه و با بُرد مسافت بالا که می‌تواند توجهات بیشتری را به بازار EV ها جلب کند.
3-the-chevy-bolt-gets-a-top-spot-on-our-list-because-its-the-first-affordable-all-electric-range-with-a-competitive-range-and-will-tell-us-a-lot-about-the-ev-market
دامنه مسافت بولت توسط سازمان حفاظت محیط زیست امریکا برابر ۳۸۳ کیلومتر تخمین زده شده است و این خودرو قبل از اضافه‌شدن مشوّق‌های فدرال، قیمتی معادل ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار دارد. شورولت بولت هم‌اکنون در نمایندگی‌های کالیفرنیا و اورِگِن در دسترس مشتریان قرار دارد و تا بهار سال ۲۰۱۷ میلادی، در بازار گسترده‌تری ارائه خواهد شد. به گفته دِن اَمان (Dan Ammann)، رئیس جنرال‌موتورز، بولت نشانگر میزان تقاضا برای نوعی از خودروی الکتریکی مقرون‌به‌صرفه با دامنه مسافت مناسب خواهد بود.

۲) ارتقای باتری تسلا؛ گامی بلند برای خودروهای الکتریکی
2-teslas-battery-upgrade-announcement-is-such-a-huge-milestone-for-electric-cars-that-it-ranks-second-on-our-list
بیشترین مسافتی که با هر بار شارژ باتری می‌تواند طی شود، اگر بزرگترین چالش خودروهای الکتریکی نباشد، یکی از بزرگترین آنهاست. صرف چندین هزار دلار برای خودرویی که تنها می‌توان با آن حدود ۱۵۰ کیلومتر با آن رانندگی کرد، بسیار مشکل می‌نماید. هیچ‌کس دوست ندارد که همیشه نگران تمام شدن باتری‌ و فاصله زیادش تا ایستگاه شارژ باشد. شاید به همین دلیل است که انتشار خبر اخیر مبنی بر ارتقای باتری توسط «ایلون ماسک» موضوع قابل‌توجهی به شمار می‌رود. این نسخه جدید از باتری تسلا باعث می‌شود که دامنه مسافت مدل S با حالت «لودی‌کروس» به ۵۰۷ کیلومتر برای هر بار شارژ افزایش یابد. البته تسلا، همانند دیگر خودروسازان، هنوز راه زیادی در زمینه خودروهای الکتریکی در پیش رو دارد، امّا این باتری‌های جدید می‌توانند نقطه عطفی در این راستا باشند.

۱) به لطف سیستم Arrow Electronics در این نسخه از کوروت Z06 مدل ۲۰۱۶، یک راننده سابق مسابقات اتومبیلرانی که از گردن به پایین فلج شده، دوباره می‌تواند کنترل یک خودرو را در دست گیرد.
former-race-car-driver-paralyzed
سام اشمیت (Sam Schmidt)، کسی که قبلاً به عنوان یک راننده حرفه‌ای مسابقات فعالیت می‌کرده، با کمک این تکنولوژی می‌تواند با قرار دادن یک عینک مجهز به حسگرهای حرکتی، فرمان خودرو را کنترل کند. وقتی «اشمیت» سرش را حرکت می‌دهد، اطلاعات به یک کامپیوتری داخلی انتقال می‌یابند و فرمان نیز متعاقباً تغییر جهت خواهد داد.

«اشمیت» همچنین می‌تواند با دمیدن یا مکیدن یک لوله متصل به عینک، بر سرعت خودرو نیز تسلط داشته باشد. وی اخیراً یک گواهینامه برای رانندگی خودران در «نوادا» به دست آورده که از این جهت اولین شخص معلول از دست‌ها و پاها خواهد بود که با یک وسیله نقلیه موتوری  در جاده‌های واقعی رانندگی کرده است.

منبع: businessinsider

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. احمد باقری

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مینی ون مرسدس و ماشین رنو، باحال بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. ناشناس

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (28 ديدگاه)

    نو اوری ایران:پژو پرشیا با داشبورد جدید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امپراتور لامبورگینی

      ۹ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      داشبورد سوناتایی !!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. Nima

    ۹ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    ١٧ : تکنولوژى جدیدى نیس چون توى چندتا ماشین دهه ٨٠-٩٠ هست
    ١٨ و ١ واقعا عالى بودن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ASA

    ۱۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    ایده صندلی کاملا عالیه
    واقعا مناسب هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. KING 918

    ۱۰ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    میدونم الان همه مخالفن اما میگم …
    وجدانا از هیچ کدوم خوشم نیومد ..
    اصلا اینا دیگه اون رنگ و بوی ماشین ها رو ندارن
    ماشین دیگه تا یه حدی میشه با تکنولوژی مچ شه از اون بیشتر دیگه دل زده میشه ادم …
    من که اینجوریم ….
    شاید درست نباشه اما من یه مازراتی کواترو 2012 رو هم با هیچ کدوم اینا حاضر نیستم عوض کنم …. حتی عکسشو ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. dice

      ۱۰ دی ۱۳۹۵
      سوابق: (166 ديدگاه)

      دوست ندارم بگم با یه طرف دار پورشه هم نظرم ولی باید گفت….. حرف دل منو زدی…. می دونم این اینده خودروهاست…. ولی من از این اینده متنفرم… :(

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حامد

        ۱۲ دی ۱۳۹۵
        سوابق: (73 ديدگاه)

        آینده همونی میشه که همه دوست دارند بشه و نه اونی که طراحان متصور هستند.. آینده طراحی ها را سلیقه بازار تعیین میکنه نه قافیه تنگ ایده پردازی مهندسان و طراحان کنونی..

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا