چشم انداز

بهترین کانسپت‌های سال ۲۰۱۵

سال ۲۰۱۵ میلادی با کانسپت‌های برجسته‌ای از خودروسازان بزرگ دنیا مانند جنرال‌موتورز، فورد و تویوتا همراه بود. با این حال، از برخی برندهای کمتر شناخته شده مانند «یاماها» و «جوجارو» نیز کانسپت‌های خود را ارائه کردند. فارغ از اینکه این کانسپت‌ها به‌عنوان یک پیش‌نمایش از یک سوپرماشین، پیکاپ، اسپورت یا لوکس مطرح بودند، همه آنها به نوعی برای هواداران دنیای خودرو الهام‌بخش بوده‌اند.

Porsche Mission E concept
Porsche Mission E concept
در ادامه، قصد داریم بهترین کانسپت‌های ۲۰۱۵ را مرور کنیم. سعی شده ترتیب زمانی رونمایی آنها نیز رعایت شود.

بیوک اَوِنیر (دیترویت)
از بین تمام کمپانی‌هایی که در نمایشگاه اتومبیل دیترویت شرکت کرده بودند، این بیوک بود که در شب قبل از افتتاح نمایشگاه، در یک سکوی پر زرق‌وبرق در یک انبار «ایسترن مارکت» شهر دیترویت، مراسم رونمایی اختصاصی خود را برپا کرد. در این مکان، خبرنگاران، مقامات و هواداران جمع شده بودند تا بیوک کاسکادای کانورتیبل مدل ۲۰۱۶ را ببینند که در دو حالت با سقف باز و با سقف بسته به نمایش گذاشته شد. این دقیقاً زمانی بود که از قبل برای رونمایی این مدل درنظر گرفته شده بود و همه منتظر آن بودند.

2015 Buick Avenir Concept
۲۰۱۵ Buick Avenir Concept
وقتی دو «کاسکادا» در سر جایشان قرار گرفتند، یک جایگاه در وسط سکو به‌صورت خالی باقی ماند. این احتمال می‌رفت که بیوک قصد معرفی یک شاسی‌بلند جدید داشته باشد و به این وسیله، فاصله بین مدل کوچک «انکور» و «انکلیو» ی بزرگ را پر کند. ولی به‌جای آن، یک کانسپت کاملاً غیرمنتظره به نام «اونیر» رونمایی شد که جذابیت بسیار زیادی داشت.

فورد رپتور (دیترویت)
استفان کولبرت (Stephen Colbert) در یکی از آخرین برنامه‌های «گزارش کولبرت» به یک نکته جالب در مورد توجه اندک امریکایی‌ها به بازه زمانی پایین‌بودن قیمت بنزین اشاره کرد:
این هفته سوخت ارزان شده؟ یک طرح لیزینگ ۵ ساله از یک کشتیِ باری با آئرودینامیک یک بلوک سیمانی! ثبت‌نام می‌کنم.

New 2017 Ford F-150 Raptor
New 2017 Ford F-150 Raptor
این گفته «کولبرت» ممکن است کنایه‌آمیز باشد، ولی چه چیزی بهتر از این حال و هوا برای فورد که نسل دوم F-150 رپتور را معرفی کند؟

فورد GT (دیترویت)
فورد به شکلی متواضعانه از بمب خبری خود در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۵، این‌چنین یاد می‌کند:
مهندسی‌شده برای حفظ موقعیت کمپانی در بین خودروهای خاص.

البته ظاهر این کانسپت چندان با شگفتی همراه نبود؛ چراکه چند ماه قبل فورد از شرکت یک مدل جدید GT در مسابقات لمانز ۲۰۱۶ خبر داده بود و چنین خودرویی می‌بایست با ساخت نمونه‌های جاده‌ای، استانداردهای لازم را برآورده می‌کرد.

2017 Ford GT
۲۰۱۷ Ford GT
درحالی‌که GT پا به صحنه «جو لوئیز آرنا» در دیترویت می‌گذاشت، صحبت‌های مقامات فورد باعث می‌شد که نگاه‌های بیشتری به سمت این خودرو جلب شوند. فورد GT بیش از ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت داشت و از ساختار کلی و پنل‌های بدنه فیبر کربن بهره می‌برد. GT جدید دارای آئرودینامیک هوشمند در بدنه خود بود و در واقع، نه‌تنها موقعیت کمپانی را در بین خودروهای خاص حفظ می‌کرد، بلکه احتمالاً دیگر رقبا را در این زمینه به چالش می‌کشید.

هیوندای سانتاکروز (دیترویت)
شنیده‌ها حاکی از آن است که هیوندای یک پیکاپ تراک برای بازار ایالات‌متحده معرفی خواهد کرد. در طول سال‌ها، بررسی‌های زیادی در بازار برای این مدل انجام شده، ولی هنوز تولید آن رنگ واقعیت به خود نگرفته است. بیشتر سروصداها بر روی یک پیکاپ فول‌سایز برای هیوندای بوده که با وجود سه خودروساز بزرگ دیترویت، هدف بسیار بزرگی به نظر می‌رسد. با این وجود، در نمایشگاه اتومبیل دیترویت ۲۰۱۵، هیوندای با ارائه یک کانسپت تراک منحصربه‌فرد و نه‌چندان «فول‌سایز» همه را شگفت‌زده کرد. این خودرو که «سانتاکروز» نام داشت، از یک طراحی بدنه یکپارچه بهره می‌برد، دارای جثه‌ای کامپکت بود و از یک موتور دیزل استفاده می‌کرد.

Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept
Hyundai Santa Cruz Crossover Truck Concept
به گفته هیوندای، این کمپانی پس از «شنیدن مشتاقانه نظرهای مشتریان» و تشخیص نیازهای آنها، فرمت اصلی سانتاکروز را حفظ خواهد کرد؛ چیزی که مطمئناً برای کسانی که به دنبال یک وسیله نقلیه CUV با قابلیت حرکت در گل‌ولای و حمل وسایل هستند، کافی خواهد بود. البته این افراد نمی‌خواهند یک تراک با ابعاد بزرگ و مصرف سوخت و قیمت بالا داشته باشند. بر این اساس، «سانتا کروز» متولد شده است؛ یکی از جذاب‌ترین وسایل نقلیه‌ای که تاکنون وجود داشته است.

بنتلی EXP 10 اسپید ۶ (ژنو)
در هر نمایشگاه اتومبیل، حداقل یک خودروساز وجود دارد که می‌خواهد با کانسپتی با فاصله زیاد نسبت به یک مدل تولیدی، نظر همه را به سمت خود جلب کند. یکی از اولین نکات برجسته نمایشگاه اتومبیل ژنو در سال ۲۰۱۶، همین کانسپت EXP 10 اسپید ۶ از بنتلی است.

Bentley EXP 10 Speed 6 concept
Bentley EXP 10 Speed 6 concept
کسی که محصولات بنتلی را به خوبی می‌شناسد، می‌تواند به‌راحتی تشخیص دهد که هدف این کمپانی از ارائه چنین کانسپتی، اضافه کردن یک مدل اسپورت کوچک‌تر در سطحی پایین‌تر از مدل «کانتیننتال» است. ولی EXP 10 آن‌چنان شرایط رادیکال و وزن کم، و همین‌طور چالاکی زیادی دارد که نمی‌تواند با شرایط کنونی محصولات بنتلی هماهنگ باشد.

جوجارو GEA (ژنو)
نمایشگاه اتومبیل ژنو به خاطر اشخاصی شناخته شده که خارج از چارچوب مرسوم فکر می‌کنند و در سال ۲۰۱۵ نیز بسیاری از طراحان دیده می‌شدند که در بسیاری از جنبه‌های اساسی در خودروهایشان تجدیدنظر کرده بودند. در برخی موارد، این تغییرات بیشتر به چشم می‌آمد. یکی از نمونه‌های این موضوع، کانسپت ایتال‌دیزاین جوجارو GEA سدان است که کسی جز ولفگانگ ایگر (Wolfgang Egger)، طراح سابق آئودی، آن را طراحی نکرده است.

Italdesign Giugiaro GEA concept
Italdesign Giugiaro GEA concept
این خودرو با طولی برابر ۵۳۵۹ میلی‌متر و عرضی برابر ۱۹۸۱ میلی‌متر، ابعادی مشابه یک رولز رویس گوست دارد و بر روی چرخ‌های ۲۶ اینچی طرح «هزار پره‌ای» سوار شده است. هرکدام از این چرخ‌ها با استفاده از یک شمش جداگانه آلومینیوم ساخته شده‌اند. همانند رولز رویس، GEA نیز از یک طرح «بوک استایل» برای درها استفاده می‌کند؛ البته در فرم کاملاً مخصوص یک خودروی کانسپت. این خودرو ستون دوم یا B در بدنه ندارد. ضمن اینکه احتمال برخورد جانبی برای خودرویی که بر روی فرش پارک شده، بسیار کم است.

هیوندای N ویژن ۲۰۲۵ گرن توریسمو (فرانکفورت)
خودروسازان زیادی در سال ۲۰۱۵ به سراغ ارائه کانسپت‌های مجازی خیره‌کننده برای بازی ویدیویی گرن توریسموی سونی رفته بودند و هیوندای نیز این کانسپت فوق‌العاده را معرفی کرد.

Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo
Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo
این کانسپت که با عنوان «N ویژن ۲۰۲۵» معرفی شد، نه‌تنها برای رانندگی‌های دیوانه‌وار در بین خودروهای ویژن GT ساخته شده بود، بلکه به شکلی مناسب، از برند زیرشاخه N برای محصولات با عملکرد بالای هیوندای پرده‌برداری می‌کرد.

مرسدس کانسپت IAA (فرانکفورت)
در یک بازی جالب با کلمات، مرسدس‌بنز از نمایشگاه اتومبیل فرانکفورت، IAA که مخفف عبارت “Internationale Automobil-Ausstellung” است، برای ارائه این کانسپت زیبا و آینده‌نگرانه با عنوان «کانسپت IAA» که مخفف عبارت “Intelligent Aerodynamic Automobile” به معنای «اتومبیل آئرودینامیک هوشمند» استفاده کرد.

Mercedes-Benz Concept IAA
Mercedes-Benz Concept IAA
مرسدس‌بنز تاریخ طول و درازی با وسایل نقلیه آئرودینامیک، چه در گذشته‌های دور و چه در زمان‌های اخیر دارد. W126 کلاس S که در سال ۱۹۷۹ میلادی معرفی شد، ضریب دراگی برابر ۰.۳۶ داشت. البته مقایسه Cd در آن زمان، باتوجه به شرایط متفاوت تونل باد و حتی روش اندازه‌گیری این ضریب کار مشکلی است، ولی در حال حاضر خط تولید دایملر دارای یک نسخه از CLA با ضریب دراگ ۰.۲۲ است. امّا کانسپت IAA شرایط آئرودینامیک را از این هم فراتر برده و به عدد ۰.۱۹ رسیده است. البته این در شرایطی است که پیش‌آمدگی بسیار کوتاهی در جلو استفاده شده، چرخ‌های ۲۲ اینچی در پوشش تایرهای ۲۳۵/۳۵ قرار گرفته‌اند و یک سیستم پیشرانه پلاگین هیبرید، نیاز قابل‌توجهی به خنک‌شدن خواهد داشت. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که این خودرو واقعاً یک آئٰرودینامیک هوشمند دارد و ظاهرش را تغییر می‌دهد.

پورشه میشن E (فرانکفورت)
پوشه میشن E احتمالاً یک خودروی کاملاً «کانسپت» باشد. خطوط اغراق‌آمیز و ارتفاع رانندگی دیوانه‌وار از شواهد این موضوع هستند. ولی مأموریت آن کاملاً مشخص است؛ یک سدان پرفورمنس تمام‌الکتریکی برای مقابله با تسلا.

Porsche Mission E concept
Porsche Mission E concept
میشن E به‌عنوان یک غافلگیری در «شب گروه فولکس‌واگن» در فرانکفورت معرفی شد؛ جایی که ۱۲ برند این گروه تقریباً در هر نمایشگاه اتومبیل مهمی این کار را انجام می‌دهند. برخی آمار میشن E با اینکه هنوز خیالی به نظر می‌رسیدند، ولی بسیار خیره‌کننده بودند؛ از جمله صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در مدت کمتر از ۳/۵ ثانیه، دامنه مسافت تمام‌الکتریکی ۵۰۰ کیلومتری و پلتفرمی که قدرت ۶۰۰ اسب‌بخار را به تمام چهار چرخ خودرو انتقال می‌داد. درحالی‌که این آمار در سطحی پایین‌تر از قدرت ۷۶۲ اسب‌بخاری و شتاب ۲/۸ ثانیه‌ای تسلا قرار می‌گیرند، ول پورشه می‌خواهد از یک نقطه آسیب‌پذیر به تسلا حمله کند و آن سوکت شارژ است. پورشه اخیراً ورود این خودرو به مرحله تولید را تأیید کرده است.

مزدا RX-ویژن (توکیو)
در کمتر از ۲۴ ساعت پس از درز اطلاعاتی مبنی بر استفاده از یک موتور روتاری در کانسپت اسپورت مزدا، این خودروساز پرده‌ها را از روی این کانسپت کنار زد و یک تأییده رسمی برای این موضوع ارائه داد. این خودروی اسپورت مزدا که به‌صورت رسمی به‌عنوان «RX-ویژن» شناخته شد، به صورت ۲ در، ۲ سرنشین، موتور جلو و دیفرانسیل عقب و با نگاهی به جهت‌گیری آینده زبان «کودو»، طراحی شده بود.

Mazda RX-VISION Concept
Mazda RX-VISION Concept
کانسپت جذاب RX-ویژن، مکانی برای قرارگیری نسل بعدی موتور روتاری اسکای‌اکتیو-R در زیر کاپوت کشیده خود بود. در مورد نقش این موتور در طراحی، مزدا به‌سرعت به این نکته اشاره کرد که اگر ابعاد کامپکت این موتور اسکای‌اکتیو-R نبود، استفاده از چنین خط کاپوتی در RX-ویژن کاملاً غیرممکن بود.

با اینکه مزدا تولید آخرین محصولش با پیشرانه روتاری، یعنی RX-8 را در سال ۲۰۱۲ متوقف کرد، ولی گفته می‌شود که تحقیق و توسعه روتاری همچنان در این سال‌ها ادامه داشته است. در عین حال، احیای دوباره «روتاری» نیازمند غلبه بر مشکلات خاص این موتورها یعنی راندمان پایین، آلودگی بالا و قابلیت‌اطمینان کم است. احتمالاً مهندسان مزدا وقت زیادی برای رسیدگی به این مسائل پشت‌سر گذاشته‌اند.

یاماها اسپورتس راید (توکیو)
یاماها مطمئناً یک نام شناخته‌شده در وسایل نقلیه دو چرخ است، با این حال مانند هر کمپانی موفق دیگری، به دنبال توسعه دامنه‌های خود خواهد بود. یکی از شواهد این موضوع، «موتوبات» یاماها است که در نمایشگاه توکیو به نمایش گذاشته شد. موتوبات یک ربات موتورسوار است که واحد تحقیقات و توسعه یاماها آن برای رانندگی با موتورسیکلت با سرعتی در حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت توسعه داده است.

Yamaha SPORTS RIDE CONCEPT
Yamaha SPORTS RIDE CONCEPT
یک گزینه نزدیک‌تر به مرحله تولید، این کانسپت اسپورت ۲ سرنشینه یاماها است که یورشی تازه از این کمپانی به دنیای اتومبیل محسوب می‌شود. البته «اسپورتس راید» اولین کانسپت خودروی شهری یاماها نیست؛ چراکه این کمپانی قبلاً در نمایشگاه توکیوی ۲۰۱۳، یک مدل کوچک ۲ سرنشینه MOTIV ارائه کرده است. ولی این کانسپت جدید، جذابیت بیشتری دارد و بسیار پیشرفته‌تر است.

تویوتا S-FR (توکیو)
بدون‌شک سرآمد مدل‌های معرفی‌شده تویوتا در نمایشگاه اتومبیل توکیو ۲۰۱۵، کانسپت S-FR بوده است. این کانسپت بر اساس «ابعاد کوچک»، «موتور جلو» و «دیفرانسیل عقب» و برای تأثیرگذاری بر چهره پرفورمنس کمپانی طراحی شده است. این خودروی اسپورت ۲+۲، یک الگوی کامپکت دارد و تویوتا از آن به عنوان سطح نخست یک کوپه اسپورت یاد می‌کند؛ یکی از مسائلی که باعث می‌شود که انتظار حضور این کانسپت را در خط تولید داشته باشیم.

TOYOTA S-FR Concept
TOYOTA S-FR Concept
البته تویوتا هنوز جزئیات مکانیک این خودرو را منتشر نکرده، ولی با احتمال بسیار بالایی می‌توان گفت که S-FR مجهز به یک موتور ۱/۵ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۳۰ اسب‌بخار است؛ قدرتی برای به حرکت درآوردن این کوپه ۹۸۰ کیلوگرمی مناسب خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۲۲ دیدگاه‌ها

  1. (*مهرداد*)

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (353 ديدگاه)

    به به مبارکه ،،،وانت هیوندای کم داشتیم که اونم در راهه !!! اون سانتاکروز همون وراکروز هست ولی سفارش ایرانخودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mostafa&M-D

      ۱۳ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (318 ديدگاه)

      پورشه میشن E…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سامان اذری

      ۱۳ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      عشق است مزدا Rx
      چه شود ????❤❤

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. REZA

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (225 ديدگاه)

    همه مدل ها در نوع خودشون زیبا و جالب بودند. و خبر از آینده نسل جدید خودروها میدهند..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. 4x

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (101 ديدگاه)

    فقط جوجارو ختم کانسپت هاست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ali ayat

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (716 ديدگاه)

    همشون زیبا بودند و خوب ولی کاش تمام خودرو هایی که نمایشگر حالا چه عقب و پشت صندلی یا جلوی پنل و هد آپ همگی از نوع جداشدنی میشدند و با داک تبلت های اپل و اندرویدیها متصل میشدند اینجور خیلی جالب میشد خیلی و صد البته برنامه ای از شرکت های اپل و اندروید برای هماهنگ سازی با اطلاعات خودرو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. great britain

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2777 ديدگاه)

    مرسدس-بنتلی-هیوندای سانتا کروز-بیوک-gt-پورشه
    البته همشون فوق العاده بودن.
    واقعا انتخاب کردن بینشون سخته هرکدام یک زیبایی وصف ناشدنی دارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. BMW ///M

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (398 ديدگاه)

    برام جالبه بدونم در آینده چه ماشین هایی ساخته خواهند شد، اکثر این کانسپت ها برای ۵ تا ۱۰ سال آینده هست و در این بازه زمانی تولید هم میشن ( فکر کنم ) ولی منظور من اینا نیست و ماشین هایی که قراره ۵۰ یا ۱۰۰ سال دیگه تولید بشه هست. به نظرتون صنعت خودرو در آینده چه جوری میشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. mojtaba

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (10 ديدگاه)

    پورشه و مزدا خیلی دلبری می کنن.نمای عقب پورشه منو دیوونه کرده!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. خسته شده

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (623 ديدگاه)

    عشق است پورشه طراحی فوق العاده و عالی ادامه بده همینجوری قدرت مهندسی فوق العاده عجیب که ذهن خیلی ها نمیتونه درکش کنه درود به روح فردیناند پورشه بزرگ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. king 918

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2493 ديدگاه)

    پورشه خدایی سنگ تموم گذاشته و جای هیچ گونه ایرادی نداره اما تو این لیست فورد و بنتلی خیلی عالی به نظر میرسن انصافا جای یه همچین ماشین هایی تو خانواده بنتلی و مخصوصا فورد خالی بود
    ولی کاش بنز بیشتر روی نمونه هیبرید هایپر کار کار کنه ……..
    در کل همه چی عالیه اونا چقد خوشبختن ……………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. آرمان

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (11 ديدگاه)

    این کانسپت ها رو کی دیده کی خریده…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. great britain

      ۱۳ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (2777 ديدگاه)

      من و شما میبینیم البته تصاویر.
      آقازاده ها پیش خرید میکنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Archi KHAN

        ۱۳ دی ۱۳۹۴
        سوابق: (2167 ديدگاه)

        دیگه خیلی هم بزرگ شون نکن بابا …
        در مقیاس سرمایه دارهای جهانی اینا عددی نیستن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. moein

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (856 ديدگاه)

    می دونم چرا دوس ندارم تو آینده سیر کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بهمن

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    کانسپتای آئودی کجان پس؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. great britain

      ۱۳ دی ۱۳۹۴
      سوابق: (2777 ديدگاه)

      آئودی نمیخواد رو کنه میترسه رقبا غش کنن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. Nima

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (1658 ديدگاه)

    کاش کانسپت لینکلن کانتیننتال هم بود.

    راستى گیربکس رپتور جدید 10 دنده اتوماتیکه!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. میلاد

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (24 ديدگاه)

    تمامی خودرو های معرفی شده در این تورنومتردر نوبه خودشون حرفهای زیادی برای گفتن دارن واز لحاظ طراحی واقعا خیلی خوب کمپانیهای شرکت کننده عمل کردن……..ولی من میخوام لقب بهترین طراحی رو بدم به… بنتلی EXP 10 اسپید 6..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Archi KHAN

    ۱۳ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (2167 ديدگاه)

    پورشه میشن و مرسدس IAA خیلی خوشگل شدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احمد باقری

    ۱۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    این بیوک واقعا ماشین خیلی پر ابهت و خوش ساختی رو به عنوان کانسپت معرفی کرده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. mro

    ۱۴ دی ۱۳۹۴
    سوابق: (22 ديدگاه)

    طراحی داخلی بیوک و طراحی خارجی جیجارو gae

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا