چشم انداز

تاریخچه تصویری خودروهای اسپورت ژاپنی

برای بیش از نیم قرن، سرزمین آفتاب تابان یک منبع متناوب از کیفیت رانندگی و عملکرد مقرون‌به‌صرفه بوده است. در ادامه تاریخچه‌ای کوتاه از تلاش ژاپنی‌ها در این عرصه را به صورت تصویری مرور می‌کنیم.

A Visual History of Japan’s Hottest Sports Cars
A Visual History of Japan’s Hottest Sports Cars
۱۹۵۹
مدل‌های اسپورت داتسون ۱۵۰۰/۱۶۰۰/۲۰۰۰ رودستر به‌عنوان کانورتیبل‌هایی با جثه کوچک شروع کردند و تا مسابقات باشگاه اسپورت‌های امریکایی (SCCA) نیز راه یافتند.

1962 Datsun 1500
۱۹۶۲ Datsun 1500
۱۹۶۳
اولین خودروی هوندا، یک S500 رودستر ۶۸۰ کیلوگرمی بود که برای پیشرانه از یک موتور کوچک DOHC با چهار سیلندر در یک ردیف و خط قرمز ۹۵۰۰ دور بر دقیقه استفاده می‌کرد. در این میان، یک اثر از تولید موتورسیکلت در آن مشهود بود: چرخ‌های متصل به زنجیر.

1964 Honda S500
۱۹۶۴ Honda S500
۱۹۶۵
اولین خودروی اسپرت تویوتا، «اسپورتس ۸۰۰» نام داشت که قدرتی به‌اندازه ۴۴ اسب‌بخار تولید می‌کرد. در این مدل، یک پنل سقف تارگای جداشدنی به کار رفته بود.

1965 Toyota Sports 800
۱۹۶۵ Toyota Sports 800
۱۹۶۷
تیم طراحی تویوتا با همکاری «یاماها» مدل ۲۰۰۰GT را ساخت؛ یک رقیب ژاپنی برای جگوار E تایپ.

1967 Toyota 2000GT
۱۹۶۷ Toyota 2000GT
مدل کوزمو کوپه مزدا نیز همزمان موتور برجسته برند، یعنی «وانکل» را معرفی کرد.

۱۹۶۸
مدل بلوبرد/۱۳۰۰-۱۶۰۰/۵۱۰ سدان از داتسون یک فرمول جدید از ب‌ام‌و ۱۶۰۰ در خود داشت.

1971 Datsun 510
۱۹۷۱ Datsun 510
۱۹۷۰
داتسون حرکتی را که آغاز کرده بود با مدل زیبای فیر لیدی یا ۲۴۰Z ادامه داد. اولین نسخه از این خودرو با یک موتور SOHC با چهار سیلندر در یک ردیف و یک سیستم تعلیق استرات مستقل همراه بود. داتسون با این مدل توانست تمام خودروهای مقرون به صرفه بریتانیایی و اسپورت‌های ایتالیایی را در بازار امریکا پشت‌سر بگذارد.

1970 Datson 240Z
۱۹۷۰ Datson 240Z
در جبهه داخلی، کوپه اسپورت اسکای‌لاین GT-R پا به عرصه وجود گذاشت. مدلی که ۲۰ سال بعد با نام «گودزیلا» معروف شد.

۱۹۷۱
در گذشته از مدل‌های RX-2 و RX-3 مزدا که برای پیشرانه از موتور وانکل استفاده می‌کردند، به‌عنوان سوپر کوپه یاد می‌شد. رکورد ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت از این خودرو ثبت شده است.

1971 Mazda RX-2
۱۹۷۱ Mazda RX-2
۱۹۷۹
در تویوتا سلیا، داتسون Z با یک صندلی عقب تزئین شده بود. پس از شروع به کار در بازار خانگی، این خودرو، طراحی‌های ظاهری زیبایی دریافت کرد و ارتقای همراه با اضافه‌شدن توربوشارژر، قدرت آن را به ۲۰۰ اسب‌بخار رساند.
مزدا در مدل RX-7، قدرت را با یک بدنه سبک دو سرنشینه و یک قیمت متعادل ترکیب کرد.

1979 Mazda RX-7
۱۹۷۹ Mazda RX-7
۱۹۸۲
سدان اسپرت «ماکسیما» از داتسون، عناصر پیشرانه خود را از ۲۴۰Z دریافت کرده بود.

1982 Datsun Maxima
۱۹۸۲ Datsun Maxima
میتسوبیشی استاریون ۲+۲ به صورت دیفرانسیل عقب، توربوشارژر و با یک نام عجیب و غریب به جرگه خودروهای با عملکرد بالا پیوست.

۱۹۸۵
تویوتا MR2 کوپه و اسپایدر با موتور میانی که برای طراحی‌اش از فراری الهام گرفته بود، مدت زیادی در یک دوره خاص زمانی که برند تویوتا می‌خواست از حالت خسته‌کنندگی بیرون آید، به ایفای نقش پرداخت.

1985 Toyota MR2
۱۹۸۵ Toyota MR2
۱۹۸۶
نسخه‌های Si برای مدل‌های سیویک، CRX، و پریلود از هوندا باعث افزایش سرعت و قابلیت هندلینگ این خودروها می‌شد.

1986 Honda Civic CRX Si
۱۹۸۶ Honda Civic CRX Si
نسل دوم از مزدا RX-7 با گزینه توربوشارژر و رکورد سرعت ۳۸۳ کیلومتر بر ساعت از راه رسید.

۱۹۸۸
هوندا پریلود با سیستم فرمان چهارچرخ‌اش (AWS)، سر و صدای زیادی بر پا کرد.

1988 Honda Prelude Si
۱۹۸۸ Honda Prelude Si
۱۹۹۰
مزدا MX-5 میاتا که برای طراحی خود از لوتوس الهام گرفته شده بود، حال‌وهوایی در خود داشت که بعدها تبدیل به به محبوب‌ترین رودستر دنیا شد.

1990 Mazda MX-5 Miata
۱۹۹۰ Mazda MX-5 Miata
رونمایی اولیه اینفینیتی از مدل Q45 که یک سدان اسپورت با سیستم تعلیق نیمه‌فعال چهار چرخ بود، در این سال صورت گرفت.

برای جلب نظر علاقه‌مندان، خودروسازان ژاپنی توافق کردند تا خروجی موتورهای خانگی‌شان را به ۲۸۰ اسب‌بخار محدود کنند.

۱۹۹۱
آکورا NSX با یک بدنه آلومینیومی جمع‌وجور و یک موتور ۳ لیتری ۸۰۰۰ دور بر دقیقه‌ای V-6 همراه با یک سیستم زمان‌بندی متغیر برای سوپاپ‌ها، به‌عنوان یک رقیب برای فراری ظاهر شد. سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها الهام گرفته از نمونه مشابه در موتورسیکلت‌های هوندا، اولین بار در قالب چهار چرخ در آکورا اینتگرا GS-R مدل ۱۹۸۹ در ژاپن ظاهر شده بود.

1991 Acura NSX
۱۹۹۱ Acura NSX
۱۹۹۲
سومین و آخرین نسل از مزدا RX-7 با توربوشارژر همیشگی، دینامیک رانندگی بهتر و طراحی جالب‌توجه در بدنه از راه رسید.

1994 Mazda RX-7
۱۹۹۴ Mazda RX-7
مدل‌های اسپورت SVX سوبارو که طراحی «جیوجیارو» بودند، از یک موتور ۳/۳ لیتری با شش سیلندر در یک ردیف به همراه یک سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک استفاده می‌کردند. در همین حال، سوبارو ایمپرزا WRX تکنولوژی مسابقات رالی قهرمانی جهان را به سطح خیابان‌ها آورد. البته بازار امریکا ۱۰ سال تا آمدن WRX صبر کرد.

۲۰۰۰
هوندا برای جشن گرفتن پنجاهمین سال تولدش، یک مدل سبک و سرزنده با عنوان S2000 عرضه کرد که با یک موتور ۲ لیتری VTEC با محدودیت ۹۰۰۰ دور بر دقیقه همراه بود.

2000 Honda S2000
۲۰۰۰ Honda S2000
۲۰۰۳
میتسوبیشی لنسر اولوشن VIII با ترمزهای «برمبو»، شوک‌های «بیلستین» و بال عقب زیبا از جنس فیبر کربن، وارد بازار شد.

2005 Mitsubishi Lancer Evolution
۲۰۰۵ Mitsubishi Lancer Evolution
۲۰۰۴
آخرین نفس‌های «قوای دورانی» در RX-8 با تعداد زیادی در و یک صندلی عقب بود.

2008 Mazda RX-8
۲۰۰۸ Mazda RX-8
انجمن سازندگان اتومبیل ژاپن، محدودیت قدیمی ۲۸۰ اسب‌بخاری خود را حذف کرد.

۲۰۰۹
نیسان با معرفی مدل GT-R، سطوح عملکردی خود را به نقطه‌ای بالاتر جابجا کرد. GT-R برای پیشرانه از یک موتور دو توربوشارژر V-6 استفاده کرده و دارای سیستم دیفرانسیل چهار چرخ متحرک بوده است. همچنین در این مدل، یک داشبورد شبیه بازی‌های ویدیویی برای هیجان بیشتر اضافه شده است.

2009 Nissan GT-R
۲۰۰۹ Nissan GT-R
لکسس از بمب F جدید خود رونمایی کرد؛ ISF یک سلاح استراتژیک لکسس در جاده بود که آن را در پشت نقاب یک سدان خانوادگی پنهان می‌کرد.

۲۰۱۲
لکسس که همچنان مستانه، رو به جلو قدم برمی‌داشت، تمام دروسی را که از پیست فراگرفته بود، در ۵۰۰ نمونه از سوپرماشین LFA به کار گرفت. در این خودرو، از یک موتور ۴/۸ لیتری V10 در قالب یک بدنه فیبرکربنی استفاده شده بود. علی‌رغم قیمت نجومی که برای LFA درنظر گرفته شده بود، به‌نظر می‌آید که تویوتا در این پروژه ضرر کرده است.

2012 Lexus LFA
۲۰۱۲ Lexus LFA
۲۰۱۳
سه‌قلوهای تویوتا GT86، سایون FR-S و سوبارو BRZ، به نظر یک خانواده عجیب و غریب می‌آیند؛ ولی چه کسی می‌تواند از کوپه‌های اسپرت جدید و مقرون‌به‌صرفه شکایت داشته باشد؟

2013 Subaru BRZ
۲۰۱۳ Subaru BRZ
۲۰۱۵
فرض کنید یک فورد موستانگ را به دانشگاه MIT بفرستید. در این صورت چیزی مانند یک لکسس RC F تحویل خواهید گرفت؛ یک کوپه اسپرت غرق در قدرت، عملکرد و خودنمایی.

2015 Lexus RC F
۲۰۱۵ Lexus RC F

منبع: کارانددرایور

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۷ دیدگاه‌ها

  1. (((RETOLEX(((REZA

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    عاشق همشون هستم
    سویک
    میاتا
    لنسر
    جی تی ار
    ال اف ای
    ار سی اف
    داتسون
    اینا بهترین ها هستن همه میشناسنشون
    J.J
    لنسر ……………….
    ماشین ژاپنی عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahryar

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (237 ديدگاه)

      اره،واقعا ادم عشق میکنه، اصن اروم میشه!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سامورایی

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (182 ديدگاه)

      نظر سنجی
      ماشینهای کدام کشور را بیشترمی پسندید
      ژاپن+
      المان_

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. آرمااان

        ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
        سوابق: (358 ديدگاه)

        ماشینای ژاپنی هم کیفیت بالایی دارن هم قیمت خیلی بهتری نسبت به آلمانیا،من که تو خودروهای لوکس نمیتونم از لکسس چشم پوشی کنم،ماشینایی میزنه که تا خرخره تکنولوژی رو حمل میکنن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. سجاد

      ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (33 ديدگاه)

      اول عذرخواهی میکنم که پاسخ رو زدم.
      نویسنده عزیز و محترم تو قسمت جدیدا. بهتر نبودnsx جدیدم میاوردید. بنظرم فواقالعادست این خودرو. همونطور که تصور اصلی ایجاد کننده خودروهای اسپرت همون nsx قدیم هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احمد باقری

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    بابت این اطلاعات مفید بسیار ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. datsun

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3480 ديدگاه)

    در واقع رقابتی تنگاتنگ در ضمینه اسپرت سازی بین کمپانی های ژاپنی وجود داشته که باعث خلق مدلهای افسانه ای و ماندگاری در تاریخ خودروسازی دنیا شده، جای نیسان سیلویا تو این مطلب خالیه، مطلب جالبی بود ممنون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ali2240

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (513 ديدگاه)

    چه خودروهای دوست داشتنی ای دور هم جمع شدن
    اکورا nsx و مزدا rx7 جز دوستداشتنی ترین خودروهای دوران نوجوانیم بودن
    سادگی در نهایت زیباایی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مایکل جکسون - تریلر

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (578 ديدگاه)

    به به . عجب مقاله عالی بود . آقا مسعود دستت درد نکنه . منم مثل آقای retolex عاشق همشونم . جای نسل اول لکساس اس سی و mitsu 3000gt هم خیلی خالیه و خیلی خیلی خاطرشون رو میخوام .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. شاهین

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (137 ديدگاه)

    “اولین خودروی اسپرت تویوتا، «اسپورتس 800» نام داشت که قدرتی به‌اندازه «۴۴» اسب‌بخار تولید می‌کرد.”
    خخخخخخخ…

    موافقم 0
    مخالفم 1
  7. علي رضا

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (229 ديدگاه)

    دستت درد نکنه..مقاله ی جالبی بود…این اکورا nsx خیلی باحاله..
    http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/04/1991-Acura-NSX.jpg
    http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/Acura-NSX-19.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محمد

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (212 ديدگاه)

    خدا بیامرز مرحوم کلارکسون تو سری آخر تاپ گیر خیلی از لکسس RC F ایراد گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. عارف

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (75 ديدگاه)

    البته ال اف اِی ده سیلندر هستش پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سردبیر

      ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (764 ديدگاه)

      سلام. ممنون از دقت نظر شما. اصلاح شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. ماسل کار

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (211 ديدگاه)

    پس evo x 2008 ,و evo x fq400 کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    Just Muscle Cars

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. milad

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    جای تویوتا سوپرا خالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. مجتبی

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    جای تویوتا سیلیکا خالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. h112

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (434 ديدگاه)

    خوشم امد ::::::::::::بزرگشون و با عظمتشون نسیان gtr هست…..ولی فکر کنم خیلی هاشون رو از قلم انداختی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. رامتین

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3047 ديدگاه)

    LFA در میان همه اتومبیلهای مذکور یه چیز دیگست. واقعا از نظر ظاهری بینظیره و البته قیمتش هم 400 هزار دلاره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Armin

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (421 ديدگاه)

    پس میتسوبیشی ٣٠٠٠ جیً تی کجاس؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. کافر مقدس

    ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    دوستان من دنبال یه سری رده پاهای آمریکایی در ماشین های ژاپنی میگردم

    به عنوان مثال این دو Mitsubishi GT300 و نیسانzx300 که عیننا خوده dodge stealth ــــــه

    https://www.google.com/search?q=MITSUBISHI+GT300+VS+Dodge+stealth&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=V-s3VfW0Cor4ywPbnwE&ved=0CAcQ_AUoAQ

    یا این سیلیکا72که خوده موستانگه!
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/24/1973_Toyota_Celica_TA27_GT_rear.jpg

    در دهه 70و مخصوصا 80 و 90 تشابهات ژانپی ها به آمریکایی ها بسی زیاده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. datsun

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (3480 ديدگاه)

      کافر جان در مورد میتسو gt300 و دوج stealth باید بگم که این دو خودرو یکی بودند و نتیجه همکاری و طراحی این دو کمپانی با یکدیگر بوده و تنها در ظاهر تفاوت اندکی باهم داشتن این آدرس میتونه بیشتر کمکت کنه
      http://en.m.wikipedia.org/wiki/Mitsubishi_GTO
      در مورد نیسان 300 zx هم باید بگم که تاریخ ساخت و طراحی اولیه این خودرو(z31 وبعد از آن z32 ) سال 1983 میباشد یعنی هفت سال قبل از اینکه stealth طراحی بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مایکل جکسون - تریلر

        ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
        سوابق: (578 ديدگاه)

        آقای داتسون گل گفتی . شنیدم نتیجه همکاری کرایسلر { داج } و میتسو توی دهه 90 میلادی منجر به تشکیل برند ایگل { eagle } شد . میخواستم بدونم آیا این حرف واقعا حقیقت داره ؟ ایگل تالون هم تا جایی که می دونم همون میتسو اکلیپسه .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. datsun

          ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
          سوابق: (3480 ديدگاه)

          دوست عزیز شما کاملا درست میفرماید در سال 1985 کمپانی میتسو و کرایسلر در اقدامی مشترک در آمریکای شمالی کمپانی Diamond-Star motors را تاسیس و در ضمینه خودرو های اسپرت شروع به فعالیت نمودن که یکی از مدلهای که شما اشاره کردید (eagle) توسط این کمپانی تولید شد نسل دوم این خودرو میتسو اکلیپس نیز نامیده میشود

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. مایکل جکسون - تریلر

          ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴
          سوابق: (578 ديدگاه)

          آقای داتسون دستت درد نکنه .

          موافقم 0
          مخالفم 0
  17. fluid

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (505 ديدگاه)

    این lfa خیلی هیولاست خیلی دوست داشتم بی ام و هم یه ماشین در این حد تولید میکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. mamad

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (31 ديدگاه)

    کی مث من هر روز به امید دیدن یه خبر خوب تو پدال میاد سر میزنه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. سامان از تبریز

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    اولوشن ❤❤❤
    تویوتا 2000gt
    هم واقعا شاهکاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. Lamborghini REVENTON

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (47 ديدگاه)

    سلام.دست آقا مسعود درد نکنه به خاطر مطلب زیباش.
    نصف این ماشین ها تو بازی car X drift racing هستند.
    اون داتسون زرده تو بازی need for speed the run بود.چه بازیی بود.یادش به خیر کامپیوترم به زور بازیو اجرا می کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. سعید

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1484 ديدگاه)

    از بین اینا GT86 رو بیشتر از همه دوست میدارم!

    1965 Toyota Sports 800 شاهکار طراحیه!!! واقعا زشته،معلومه تویوتا از همون اول طراحی های خوبی نداشته!
    اینو مقایسه کنید با طراحی خودروهای اسپورت فورد تو همون سالها:

    1965 Toyota Sports 800
    http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/04/1965-Toyota-Sports-800.jpg

    1964 Ford Mustang
    http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/03/1965-ford-mustang.jpg

    1968 Ford 15M RS Coupe
    http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2015/03/Ford-15M-RS-Coupe.jpg

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مایکل جکسون - تریلر

      ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
      سوابق: (578 ديدگاه)

      آقا سعید مقایسه طراحی خودروهای مختلف کار درستی نیست . چون خودت گفتی : اینو مقایسه کنید با طراحی خودروهای اسپورت فورد تو همون سالها . فورد زمانی 1964 Ford Mustang و 1968 Ford 15M RS Coupe رو طراحی کرد و ساخت که قبل از اون تاریخ هم خودروهای اسپرت تولید کرده بود که برترین مدل نسل اول فورد تاندربرد هست . همین نسل اول تاندربرد مبدل به یه تجربه شد و فورد بعد از این مدل خودروهای اسپرت زیادی طراحی کرد . http://www.google.com/search?q=1955+ford+thunderbird&hl=en-IR&gbv=2&prmd=ivns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=_vk4VbisEMmcsgGmg4DgCQ&ved=0CAUQ_AU . ولی sports 800 1965 اولین تجربه تویوتا در ساخت خودروهای اسپرته و نمیتوان انتظار طراحی زیبا از این مدل داشت . البته شاید هم حرفهای من اشتباهه . ولی حتما نظر دیگر کاربران پدال را هم بپرس .

      موافقم 0
      مخالفم 0
  22. GT 500

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (60 ديدگاه)

    من لکسوس خیلی دوست دارم بخصوص LFA…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. ramin

    ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (7 ديدگاه)

    چرا نیسان اسکای لاین نیستش؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا؟چرااااااااا؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. USA & JAPAN

      ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (216 ديدگاه)

      داداش تورو خدا ببخشید دستم خورد به منفی
      من خودم عاشق اسکای لاین خدابیامرز پول واکرم
      R34

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. مصطفی

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی ممنون ازمطلبتون.
    واقعاً خاطرات نو جوانی و جوانیمون زنده شد.
    من بابام ی داتسون 180B مدل۱۹۷۸ داشت یادم نمیره که چه دور در جاهایی باهاش زدم.
    البته وقتی بابام اون دورو ور نبود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. USA & JAPAN

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    همشون اسطوره ان لامصبا
    تو قدیمیا اول skyline gtr r34
    دوم toyota supra
    سوم Lancer
    چهارم RX7

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. USA & JAPAN

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (216 ديدگاه)

    راستی toyota supra و skyline gtr r34 کجااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان؟
    از نظر من افسانه ای ترین ماشین های JAPAN ان

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا