داستان لوگوی خودروهای مشهور

داستان ادبیات کلاسیک رومئو و ژولیت، این ایده را مطرح می‌کند که چه چیزی در یک «نام» نهفته است؟

یک گل، هر اسمی که داشته باشد، بوی خوبی خواهد داد.

ولی آیا می‌توان چنین تعبیری برای لوگوهای خودروها نیز به کار برد؟ البته این موضوع را باید قبول کرد که خودروهای پرفورمنس تا جای ممکن سطح عملکرد خود را بالا برده‌اند، تراک‌ها نیز تا جایی که می‌توانند بار حمل می‌کنند و شاسی‌بلندها نیز گنجایش سرنشین زیادی پیدا کرده‌اند و هیچ‌کدام از اینها ربطی به لوگوی آنها نداشته است.

porsche-logo
با این حال، همان‌طور که برای نام‌ها چنین شرایطی وجود دارد، لوگوی خودروها نیز هرکدام یک سرگذشت منحصر به فرد دارند. به عنوان مثال، چهار حلقه آئودی بیانگر ادغام چهار کمپانی است و لوگوی هیوندای، چیزی بیشتر از یک حرف الفبا درون یک بیضی است.

میتسوبیشی
زمان استفاده: از سال ۱۸۷۵
کشور: ژاپن

Mitsubishi-Badge
لوگوی میتسوبیشی تاریخ زیادی را پشت‌سر گذاشته است. سه فرم لوزی در این لوگو، بیانگر ترکیبی از ۳ برگ شاه بلوط نشان خانوادگی مؤسس این کمپانی یعنی «ایوازاکی یاتورو» و ۳ برگ بلوط نشان خاندان «توسا» هستند. لوگوی کنونی این کمپانی‌ برای مدت بیش از ۱۵۰ سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مرسدس‌بنز
زمان استفاده: از سال ۱۹۰۹
کشور: آلمان

Benz Badge
ستاره سه پر مرسدس، نمادی از اشتیاق مؤسس آن برای کسب موفقیت است. این لوگو برای نمایش جاه‌طلبی‌های کمپانی در سه حوزه خشکی، دریا و هوا تهیه شده است. در سال ۱۹۲۶، نزدیکان «بنز» یک حلقه بیرون به این لوگو اضافه کردند که در ابتدا به صورت یک تاج گل استفاده شده بود.

آلفا رومئو
زمان استفاده: از سال ۱۹۱۰
کشور: ایتالیا

alfa-romeo badge
صلیب قرمز رنگ در سمت چپ این لوگو، ادای دِینی به «میلان»، خانه آلفا رومئو محسوب می‌شود. در سمت راست، یک انسان به تصویر کشیده شده که از دهان یک مار بزرگ بیرون می‌آید؛ چیزی که در واقع، سمبلی از تولد دوباره و خالص‌سازی است.

شورولت
زمان استفاده: از سال ۱۹۱۳
کشور: امریکا

2013-Chevrolet-Malibu-ECO-badge
لوگوی شورولت به عنوان یک نماد، با یک «پاپیون» مقایسه شده است. امّا تئوری اصلی در این زمینه، این است که «دورانت»، مؤسس برند، از طراحی کاغذ دیواری هتل «پاریسین» که در آن اقامت می‌کرده، الهام گرفته است. این در حالی است که دیگر تئوری‌ها از استفاده از یک طرح میز شام، یک تبلیغات روزنامه‌ای و پرچم سوئیس حکایت می‌کنند.

ب‌ام‌و
زمان استفاده: از سال ۱۹۱۷
کشور: آلمان

BMW-M5-Badge
یک تصوّر غلط در مورد لوگوی ب‌ام‌و این است که طراحی آن به ساخت ملخ هواپیما برمی‌گردد؛ به این معنا که بخش‌های سفید رنگ نمادی از ملخ‌ها و بخش‌های آبی‌رنگ نمادی از آسمان هستند. ولی در واقع، این رنگ‌ها به زادگاه ب‌ام‌و، یعنی ایالات باواریای آلمان برمی‌گردند.

فراری
زمان استفاده: از سال ۱۹۲۳
کشور: ایتالیا

ferrari badge
اسب ایستاده که در تمام لوگوهای فراری دیده می‌شود، اولین بار بر روی هواپیمای جنگنده در جنگ جهانی اول با خلبانی «فرانچسکو باراکا»، یکی از بهترین خلبانان ایتالیای نقش بسته بود. انزو فراری، مؤسس این کمپانی خودروهای لوکس، پس از دیدار با پدر و مادر داغدیده «فرانچسکو»، قبول کرد که این اسب به عنوان نماد خوش‌شانسی برای خودروهایش به کار ببرد.

فورد
زمان استفاده: از سال ۱۹۲۷
کشور: امریکا

ford-explorer-badge
فورد این نوشتار کلاسیک لوگوی خود را از سال ۱۹۰۷ ارائه کرد، ولی ۲۰ سال طول کشید تا نماد بیضی آبی‌رنگ به صورت کامل شکل بگیرد. «بیل فورد» بزرگترین نوه مؤسس کمپانی، هنری فورد، به عنوان یک امضای شخصی، برای حرف F طراحی خود را به کار برد.

آئودی
زمان استفاده: از سال ۱۹۳۲
کشور: آلمان

audi_tts_badge
کمیته جهانی المپیک، بحث و جدل قانونی بر سر نشان تجاری چهار حلقه آئودی را به این کمپانی واگذار کرده است. این حلقه‌ها، نشانی از چهار کمپانی مؤسس «اتحادیه آئودی»، یعنی آئودی، هورش، DKW و واندرر هستند.

پورشه
زمان استفاده: از سال ۱۹۵۴
کشور: آلمان

porsche-panamera-badge
لوگوی پورشه، آمیخته‌ای از سمبل‌های آلمانی است. اسب وسط، نشانی از «اشتوتگارت»، خانه قدیمی سریعترین اسب‌های آلمان و خانه جدید خودروهای سریع این کشور است. سه ساقه گیاه، نمادی از منطقه «ورتنبرگ» هستند. طرح رنگ کلی لوگوی پورشه نیز رنگ‌های پرچم آلمان را تداعی می‌کنند.

لامبورگینی
زمان استفاده: از سال ۱۹۶۳
کشور: ایتالیا

Lamborghini badge
این لوگو می‌تواند اشاره‌ای به ریشه‌های این کمپانی در ساخت تراکتور باشد. این در حالی است که برخی از چهارپای جسور در این لوگو به عنوان سمبل هماوردی با فراری یاد می‌کنند.

تویوتا
زمان استفاده: از سال ۱۹۸۹
کشور: ژاپن

Toyota  Badge
این لوگو از آن جهت به صورت متقارن طراحی شده تا بتوان آن از هر دو طرف خودرو و در آینه‌ها تشخیص داد. حلقه داخلی، نمادی از قلب مشتری و حلقه خارجی، نمادی از قلب تویوتا محسوب می‌شود. حلقه بالایی موجب ایجاد یک شکل T برای لوگوی تویوتا می‌شود.

هیوندای
زمان استفاده: از سال ۱۹۹۳
کشور: کره

hyundai-elantra-badge
چیزی که در نگاه اول به صورت یک حرف H انگلیسی به نظر می‌رسد، در واقع نمادی از دست‌دادن دو نفر با یکدیگر است. هیوندای و مشتری با اعتماد و رضایتی که در محصولات این کمپانی وجود دارد، با یکدیگر توافق می‌کنند. حلقه بیرونی در این لوگو، جاه‌طلبی‌های این کمپانی آسیایی را در سطح جهان نشان می‌دهد.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

35 دیدگاه

    1. Ashkan
      سوابق: (312 دیدگاه) ,

      من 2 چیز در مورد تویوتا شنیده بودم
      1- اون گردی کره زمینه و تویوتا با اون دو بیضی سعی در بی انتهای داره
      2- اون بیضی عمودی سر یه نفره و اون دایره دیگه کلاه کابوی ـه (که به واسطه نبود کابوی در فرهنگ ژاپن غیر منتقیه)

      پاسخ
    2. مهدی
      سوابق: (21 دیدگاه) ,

      آره تو خیلی از سایتا چنین نوشتن در باره لوگوی تویوتا. زومیت. ZOOMIT.IR

      پاسخ
    3. تصویر پروفایل one:1
      one:1
      سوابق: (129 دیدگاه) ,

      کلمه TOYO به معنی برنج
      و کلمه TA به معنی فراوان است
      برنج فراوان

      پاسخ
  1. mohammad_boss429
    سوابق: (86 دیدگاه) ,

    لطف کنید داستان لوگوی سایپا رو هم بگید

    پاسخ
    1. آرش
      سوابق: (40 دیدگاه) ,

      لگوی سایپا در دهه شصت توسط استاد مرتضی ممیز پدر گرافیک ایران طراحی شده، ایشان از نقوش آجرکاری الهام گرفته

      پاسخ
    2. محمدحسین
      سوابق: (5 دیدگاه) ,

      لوگو ایران خودرو هم حتما فلسفش اینه که یه ماشینی بسازن که مث اسب فقط بره ، وایسه و چپو راست بچرخه خــــــــــــــــــلاص 😐

      پاسخ
    3. علی
      سوابق: (20 دیدگاه) ,

      لوگو سایپا الهام گرفته شده از کاشی کاری های دوران ایلخانی

      پاسخ
  2. اشكان
    سوابق: (64 دیدگاه) ,

    این فراری خجالت نمیکشه از ایرانخودرو ما تقلیدکرده?!!!!خواهش میکنم از کمپانی های پیشرفته و مدرن کشورمون تقلید نکنید.

    پاسخ
  3. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    بسیارمطلب عالی ومفیدی بود-برنهای خودروسازی دیگه هم بررسی کنید
    ولی پس سایپا کو؟؟ایران خودرو؟؟ وای چری؟؟؟ای وای من لیفان؟؟؟اوه اون چانگان منو کشته باارمش!!!

    پاسخ
    1. ابراهیم
      سوابق: (33 دیدگاه) ,

      لیفان که آرم شبکه 3 رو تقلید کرده

      پاسخ
  4. VAHI:D
    سوابق: (241 دیدگاه) ,

    اسب فراری و اسب پورشه ‌شبیه همه چرا؟
    اسب ایستاده پس زمینه زرد

    پاسخ
  5. Archi KHAN
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    اُبهت را خدایش …

    ” خودروسازی یعنی فِراری و پورشه “

    پاسخ
  6. Sina
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    آگه این لگوی هیوندای در سال 1993 طراحی شده پس قبلش لگوش چه شکلی بوده؟ برام سواله

    پاسخ
  7. سکوت
    سوابق: (77 دیدگاه) ,

    من تو کره با گوش خودم شنیدم از زبون نماینده بنز از رو نمایی بنز کلاس A…گفت لگوی بنز به معنای آب ؛روغن ؛بنزین ؛برای سه تیکه اش است و اون دایره دورش یعنی دور دنیا….تازه نماینده کادیلاکم لگوشو توضیح داد واقعا قشنگ بود..آرم کادیلاک گفت قسمت زردش برای گندم کاری های بسیار زیاد ایالت میشیگانه…قسمت های آبیش آسمان اونجاست و اون دوتا پرنده قوی سفید گفت نماد کاخ سفیده که صد ساله تو حوضش دوتا قوی سفید شنا میکنن

    پاسخ
  8. road
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    نماد هیوندای نباید تو لیست میبود با توجه به قدمت کم عدم اصالت، این لوگو کپی لوگوی هوندای ژاپن هست
    در کل مقاله خوبی بود

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل Hamid
    Hamid
    سوابق: (234 دیدگاه) ,

    اتفاقن آرم ایران خودرو که طراحیش مربوط به خیلی وقت پیشه خیلی هم جالبه
    از چپ یک اسب سرکش که در حال کشیدن ارابه است
    و از راست یوز پلنگ در حال شکار

    پاسخ
  10. بابک
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    با سلام
    نگارنده عزیز به نظرم جا داشت اشاره ای هم به لوگوی کمپانی مزدا و نامگذاری این کمپانی با الهام از ” اهورا مزدا ” بشه :
    ” نام شرکت مزدا برگرفته از نام اهورامزدا خدای اولین تمدن‌های غرب آسیا است. ما اهورامزدا را به خدای خرد، اندیشه و هماهنگی تفسیر کردیم. به عنوان منشاء هر دو تمدن شرقی و غربی و همینطور به عنوان نمادی از فرهنگ خودرو. این آمیختگی از تمایل به دستیابی به صلح جهانی و توسعه صنعت خودرو انجام شد. ”
    https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%85%D8%B2%D8%AF%D8%A7#cite_note-1

    پاسخ
  11. یاسین
    سوابق: (46 دیدگاه) ,

    آغایون سلام.یکی به من بگه اینجا چه خبره! شوخی!با تشکر از مسعود خان بابت ترجمه.ممنون میشم اگه کسی ما رو قابل بدونه در مورد پونتیاکم یه اطلاعاتی بهمون بده!

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    واقعا که آرم و لگو چه قدر می تونه در شناسایی و رشد ی کمپانیی تاثیر داشته باشه

    پاسخ
  13. saeedb
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوست داشتم این مطلب مهم اما نا اشنا رو بنویسم. کمپانی مزدا ژاپن اسم خودش رو بر اساس اشنایی بنینگذار آن با زرتشت بزرگ و کتاب اوستا انتخاب کرده او بعد از خواندن اوستا و ارادت پیدا کردن به ایران و زرتشت و اوستا علاقه مند به نام گذاری این کمپانی از نام اهورامزدا میشود و تصمیم گرفت مزدا رو انتخاب کنه. این کمپانی تقریبا یک قرن هست که تولیدات داره اول نضامی بوده بعد ماشین و… و کلمه مزدا ایرانیست و در گویش و لغتنامه ژاپنی نبوده. تاریخ بزرگ و ژرفی داریم.

    پاسخ
  14. hamed ferrari
    سوابق: (54 دیدگاه) ,

    من لوگو های پورشه آلفا و مازراتی رو دوست دارم … اینجور نیست که به ماشین ربط داشته باشن دارن یه منطقه رو توصیف میکنن

    پاسخ
    1. hamed ferrari
      سوابق: (54 دیدگاه) ,

      علامته مذکر نیست… علامت تجاریه فولاده

      پاسخ
  15. کارشناس
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    فوق العاده!!!
    به مناسبت دهه فجر
    دانلود رایگان مجموعه بی نظیر عکس خودرو (گردآوری شده از سایت معروف netcarshow.com) در کل شامل بیش از 3000 عکس از مدل های مشهور با کیفیت 1600 در 1200:
    مجموعه خودروسازان ژاپنی:
    http://uploadboy.me/434bul4i5mvh/Japan.rar
    مجموعه خودروسازان ایتالیایی:
    http://uploadboy.me/60884mecvp0k/Italy.rar
    مجموعه خودروسازان آلمانی:
    http://uploadboy.me/7jrih8gjxj7z/Germany.rar
    مجموعه خودروسازان آمریکایی:
    http://uploadboy.me/gspx82h2j2iz/USA.rar
    مجموعه خودروسازان انگلیسی:
    http://uploadboy.me/26p4wkk5obh0/UK.rar
    مجموعه خودروسازان فرانسوی:
    http://uploadboy.me/1100kuwe8xvw/France.rar
    مجموعه خودروسازان دیگر و تیونرها:
    http://uploadboy.me/w1fba8k639i1/Others.rar

    پاسخ
  16. حسین
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دوستان
    عالیه کارتون
    واقعا خسته نباشید
    من میخوام همه ی اطلاعات تخصصی همه ی ماشین ها رو جمع آوری کنم
    لطفا اگه سایتی میشناسید معرفی کنین
    با سپاس……

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.