تجربه‌های ناموفق خودروسازان داخلی

دو قطب خودروسازی ایران یعنی سایپا و ایران‌خودرو سالیان سال با حمایت دولت درزمینهٔ وضع تعرفهٔ گمرکی بالا و ممنوعیت واردات خودرو، به تولید محصولات قدیمی خود ادامه داده و مصرف‌کنندهٔ ایرانی نیز به‌ناچار مجبور به خرید و استفاده از آن‌ها بود. خودروسازان داخلی هم که زیر چتر حمایتی دولت احساس امنیت کرده و خریداران را نیز در صف خرید خودروهایشان می‌دیدند، هیچ حرکتی درزمینهٔ بهسازی و یا تولید محصولات جدید نمی‌کردند. در آن سال‌ها خودروهای کهنه‌ای همچون پیکان، رنو 5، نیسان پاترول و… همچنان با همان شکل و ظاهر اولیه تولیدشده و در بازارِ بی‌رقیب می‌تاختند.

ولی اوضاع در حال تغییر بود. در دههٔ 80 شمسی درهای واردات خودرو بازشده و خودروسازان خصوصی و کوچکی همچون کرمان خودرو، زاگرس خودرو، گروه بهمن و… نیز اقدام به مونتاژ محصولات جدید و به‌روزی مانند دوو سی یلو، پروتون ویرا، مزدا 323 و… نمودند. بدین ترتیب غول‌های خودروسازی داخلی، رقبای تازه‌نفسی را در مقابل محصولات قدیمی خود دیده و احساس خطر کردند. از سوی دیگر مصرف‌کنندهٔ ایرانی نیز از خودروهای تکراری و قدیمی خسته شده بود.

به همین دلیل قطب‌های اصلی صنعت خودروسازی ایران در آن سال‌ها اقدام به بهسازی محصولات در حال تولید خود و یا ساخت محصولات جدیدی کردند. این روند تا جایی پیش رفت که در دههٔ 80 شاهد عرضهٔ بیشترین تعداد از خودروهای جدید یا فیس لیفت شده از سوی خودروسازان داخلی هستیم. خودروهایی چون پژو پارس (که البته در سال 1379 به بازار آمد)، پراید 141 و سمند LX ازجملهٔ همین محصولات جدید هستند؛ اما همهٔ محصولات به‌اصطلاح جدیدِ عرضه‌شده در آن سال‌ها موفق نبوده و بسیاری از تلاش‌های خودروسازان داخلی جهت عرضهٔ محصولات جدید با استقبال سرد خریداران و شکست مواجه شدند. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به محصولات ناموفق خودروسازان داخلی که چند سالی بیشتر بر روی خط تولید باقی نمادند.

Unsuccessful Iranian Car

پارس‌خودرو سپند 2
تولید رنو 5 در شرکت سایپا از سال 1355 آغازشده و در سال 1372 متوقف شد؛ اما پس از چند سال و به دلیل نبود خودرویی ارزان‌قیمت در بازار، سایپا خط تولید رنو 5 را به پارس‌خودرو منتقل کرده و در سال 1376 رنو 5 کاملاً ایرانی با نام سپند عرضه شد. سپند در ظاهر هیچ تفاوتی با رنو 5 نداشت اما به دلیل مشکلات کیفی نتوانست فروش چندان بالایی کسب کند. سپس پارس‌خودرو در سال 1378 نمونه‌ای جدید از سپند را بانام سپند 2 تولید نمود که تغییراتی در چراغ‌ها، جلوپنجره و سپرهای آن ایجادشده بود. چندی بعد نسخهٔ اسپرت سپند نیز بانام سپند جوانان به بازار عرضه شد؛ اما این محصولات جدید هم با استقبال روبرو نشده و سرانجام درحالی‌که پی کی به‌عنوان جایگزین سپند به بازار آمده بود تولید سپند در سال 1382 متوقف شد.

Parskhodro Sepand Javanan

سایپا سفری
در سال 1379 سایپا تصمیم گرفت نسخهٔ استیشنی از پرفروش‌ترین محصول خود یعنی پراید را تولید کند. پراید استیشن که سفری نام‌گرفته بود، اولین تغییر ایجادشده بر روی پراید محسوب می‌شد. پراید سفری در قسمت جلو کاملاً مشابه پراید معمولی بود و فقط در قسمت عقب از چراغ‌های جدیدی بهره می‌برد؛ اما علیرغم تبلیغات رسانه‌ای گسترده برای این خودرو و همین‌طور برخورداری از صندوق بار جادار، به دلیل کم طرفدار بودن خودروهای استیشن در ایران، پراید سفری با استقبال سردی مواجه شده و تولید آن چند سال بعد پس ساخت تعداد اندکی متوقف شد.

Saipa Safari

سایپا کاروان
در اوایل دههٔ 80 سایپا تصمیم به ساخت یک خودروی ون با قیمت مناسب گرفت. چراکه در این بخش از بازار خودرویی با قیمت مناسب وجود نداشت. ون سایپا، کاروان نام داشت و بر روی شاسی زامیاد 24 یا همان نیسان وانت جونیور ساخته‌شده بود. موتور این ون نیز همان پیشرانهٔ Z24 متعلق به نیسان پاترول بود که با 2400 سی‌سی حجم 105 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. علاوه بر این، چراغ‌های جلوی کاروان متعلق به میتسوبیشی لنسر بوده و بسیاری از قطعات آن نیز از پراید قرض گرفته‌شده بود. کاروان که اولین ون ساخت ایران بشمار می‌رفت مجهز به سه ردیف صندلی بوده و ظرفیت حمل 7 نفر را داشت. بااین‌حال به دلایلی چون کیفیت ساخت پایین و امکانات رفاهی کم، کاروان به فروش چندانی دست نیافته و پس از چندی با خط تولید خداحافظی کرد.

Saipa Carvan

نیسان سرانزا
در اوایل دههٔ 80 پارس‌خودرو اقدام به مونتاژ خودروهای ساخت نیسان بانام‌های رونیز و پیکاپ نمود. رونیز یک SUV باقابلیت‌های آفرود مناسب بود و پیکاپ نیز وانتی بود که در دو نوع تک و دو کابین عرضه می‌شد. به دلیل نبود خودروی SUV با قیمت مناسب در آن سال‌ها و همچنین اختلاف قیمت زیاد پیکاپ با رونیز، بسیاری از افراد اقدام به نصب اتاق بر روی قسمت بار نسخهٔ دو کابین نیسان پیکاپ کرده و آن را تا حدودی شبیه به SUVها می‌کردند. به همین دلیل پارس‌خودرو تصمیم به عرضهٔ یک SUV سه ردیفه بر اساس نیسان پیکاپ گرفت. این خودرو سرانزا نام گرفت و در سال 1382 به بازار آمد؛ اما به دلیل کیفیت ساخت پایین و ضعف موتور جهت حمل 7 سرنشین با استقبال بسیار ضعیفی روبرو شده و از خط تولید کنار گذاشته شد.

Nissan Seranza

پژو 405 GLI
پس از ورود پژو 405 به بازار ایران، این خودرو به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای ایران تبدیل شد. همین امر موجب گردید که ایران‌خودرو محصولات دیگری چون پژو RD و پژو پارس را بر اساس آن تولید کند. این شرکت در سال 1383 نسخه‌ای ارزان‌قیمت از پژو 405 GLX را بانام GLI به بازار عرضه کرد. ایران‌خودرو سعی کرده بود با حذف تعدادی از تجهیزات 405، قیمت آن را کاهش داده تا قشر کم‌درآمد جامعه را به آن جلب کند. در 405 GLI تجهیزاتی چون شیشه‌های برقی جلو، آینه‌های جانبی برقی، ریموت کنترل، رنگ‌های متالیک و… حذف‌شده بود و با قیمت 10 میلیون تومان بفروش می‌رسید که حدود 2 میلیون تومان کمتر از 405 GLX بود؛ اما خریداران همان 405 GLX را بر نسخهٔ ارزان‌سازی شده ترجیح دادند و به همین دلیل حدود یک سال بعد تولید پژو 405 GLI متوقف شد.

Peugeot 405GLI

سیتروئن زانتیا 2
در این لیست بازهم به شاهکار دیگری از سایپا برمی‌خوریم. این بار طراحان سایپا زانتیای بخت‌برگشته را به اتاق جراحی برده و آن را مورد فیس لیفت قرار دادند. این شاهکار طراحی در سال 1387 بانام زانتیا 2 به بازار آمد. در قسمت جلوی خودرو جلوپنجره و سپر تغییر کرده و چراغ‌ها نیز با الهام از رنو مگان طراحی‌شده بودند؛ اما در عقب تغییر چندانی ایجاد نشده و فقط قسمت وسط زه روی سپر حذف‌شده بود. به دلیل طراحی ناهماهنگ، مردم نیز از این زانتیای بدترکیب استقبال نکرده و چندی بعد تولیدش خاتمه یافت.

Citroen Xantia

سمند EL
سمند به‌عنوان اولین خودرو با برند ملی در سال 1380 به بازار آمد و از امکانات مناسبی برای زمان خودش سود می‌بُرد. چندی بعد این خودرو فیس لیفت شده و بانام LX عرضه شد؛ اما ایران‌خودرو در همان سال‌ها تولید نسخه‌ای از سمند را بانام EL و با همان ظاهر سمند اولیه آغاز کرد. در سمند EL که در ابتدا فقط برای استفاده به‌عنوان تاکسی تولیدشده بود بسیاری از تجهیزات خودرو حذف‌شده بودند؛ اما در سال 1388 ایران‌خودرو تصمیم گرفت سمند EL را به‌عنوان نسخه‌ای ارزان‌قیمت از سمند برای عموم مردم نیز به بازار عرضه کند. این خودرو امکانات کمتری نسبت به سمند LX داشت و با قیمت 13 میلیون تومان عرضه شد؛ اما این خودرو نتوانست نظر خریداران را به خود جلب کند. به همین دلیل چندی بعد تولید سمند EL متوقف‌شده و سمند SE با ظاهری جدید به‌عنوان جایگزین آن به بازار آمد.

Samand EL

زامیاد شوکا
شرکت زامیاد که حدود 4 دهه تولید وانت جونیور را بدون تغییر چندانی ادامه داده بود در اواسط دههٔ 80 تصمیم به ساخت نسخه‌ای جدید بر اساس این وانت گرفت. برای این کار زامیاد از اتاق یکی از وانت‌های تولیدی شرکت چینی Foday استفاده کرده و آن را بر روی شاسی جونیور نصب نمود. این وانتِ جدید شوکا نام‌گرفته و با قیمت و تجهیزات بیشتری به بازار عرضه شد. ولی علیرغم وجود برخی تغییرات مثبت، خریداران از شوکا استقبال چندانی نکرده و به‌تازگی تولید این وانت متوقف‌شده است. البته زامیاد اخیراً فروش وانت پادرا را به‌عنوان نمونهٔ جدید جونیور و جایگزین شوکا آغاز کرده است.

Zamyad Shoka

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

46 دیدگاه

  1. شایان
    سوابق: (73 دیدگاه) ,

    دو قطب خودروسازی واقعا اینا قطبن؟

    پاسخ
    1. محمدرضا
      سوابق: (3 دیدگاه) ,

      بیشتر از قطب به جزیره گمشده شباهت دارن:-)

      پاسخ
    2. یو اس اس اینترپرایز
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      هم ایران خودرو و هم سایپا شوتن بخدا.
      ن به فکر پیشرفت هستن و ن ملت براشون مهم.فقط پول به جیب بزنن همین هدف شده براشون
      درضمن ایران خودرو قطب کلنگ سازی در جهان ن خودرو

      پاسخ
    3. سعید
      سوابق: (202 دیدگاه) ,

      وای وای همه اونا یه طرف این زانتیا یه طرف
      هوز گهگاهی وقتی میبینمش موهای تنم سیخ میشه.

      پاسخ
      1. یو اس اس اینترپرایز
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        زانتیا سالمش گیرنمیاد یا به سختی

        پاسخ
    4. PAGANI
      سوابق: (319 دیدگاه) ,

      میدونید چرا خودروسازی و اصولا همه چی تو ایران ر*ده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      چون اونایی که از این شرکت ها یا هرجای دیگه لطمه دیدن یا عزیزانشون رو از دست دادن جرئت این رو ندارن که بلند شن یه شب برن دورتادور مرکز فرغون سازی رو آتیش بزنن…..مطمئنم کم نیستن …..اگه هرکدومشون بالا دست کارخونه بشا*ن سیل کارخونه رو غرق میکنه!!!!

      ***

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Carbonado Aventador
        Carbonado Aventador
        سوابق: (3638 دیدگاه) ,

        پاگانی جان وقتی تیکه اخر کامنتت رو خوندم یاد یه جمله از یه رپری افتادم…
        ***
        به قول شما اگه اعضای خانواده هایی که عزیزانشون رو به خاطرنقص فنی ماشین از دست دادن دور تا دور کارخونه بشا*ن , ویران خودرو رو سیل میبره!

        پاسخ
        1. Pagani
          سوابق: (319 دیدگاه) ,

          رسیدم به نقطه جوش؟؟؟؟؟
          ستاره ها به این معنی هستن؟؟؟؟؟؟

      2. یو اس اس اینترپرایز
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        هنوز پراید دارن تولید میکنن اونم با قیمت 22 میلیون واقعا پررو هستن بخدا
        اخه روتون میشه این اشغال ها دست مردم خودتون بدید.
        همه جا دنیا هوای مردم خودشون دارن تا بقیه کشورها ولی کشور ما برعکس

        پاسخ
      3. Pagani
        سوابق: (319 دیدگاه) ,

        چرا قسمت آخر کامنتم حذف شد؟؟؟؟؟؟
        از پدال انتظار نداشتم.
        [دوست گرامی، این بخش حذف شده، دودمان سایت را برباد می دهد (: ]

        پاسخ
  2. محمدرضا
    سوابق: (132 دیدگاه) ,

    ببخشید میشه از تجربیات موفقیت آمیز هم بگید ؟!

    پاسخ
  3. یاسین
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    سلاااام!زیبا بود امیر خان!خداییش زانتیا ۲ فقط گارد و وینچ کم داره!میذاشتن!سه سوت مشتری داش!آخه داشِ من این سپر کجا بهش میاد با اون چراغایی که معلوم نیس از چه قورباغه ای الهام گرفتن!و مطلب زیباتر می شد اگه سریر آیکو،به جمع مطرودها اضافه میشد!بعد همین جی ال آی نبود که راه به راه آتیش می گرفتن!؟ولی در کل وضعیت آیکو از سایپا!مطمئن!بهتر بوده!سرانزا رو هم دیدم!چیزه جالبی بود!فقط همون بحث موتور ضعیف رو داشت!البته در حال حاضر هم به شکست هایی دچار شدن!اما چه فایده!بلانسبت شما یاسین تو گوش خر خوندنه!

    پاسخ
  4. حسین
    سوابق: (1163 دیدگاه) ,

    چرا به جای ون دلیکای چینی همین ون های سایپا نشد تاکسی؟؟؟؟

    پاسخ
    1. یاسین
      سوابق: (92 دیدگاه) ,

      ببین جانا!به همون دلیل که طرح دکتر آرین که ۱۰۰٪ بومی بود رو نپذیرفتن،بعدش خودروی برقی وارد کردن!

      پاسخ
      1. حسین
        سوابق: (1163 دیدگاه) ,

        اون وقت چرا تا الان ۱۱نفر حرف منو دیسلایک کردن و دو نفر لایک و حرف شما رو برعکس؟؟

        پاسخ
        1. یاسین
          سوابق: (92 دیدگاه) ,

          حسین خان!ربطش به اینه که تو بازار ایران منفعتِ زیاد واسه وارد کننده هاست!چون به اسم تحریم و دور زدنش هرجور که بخوان تیغ میزنن.انصاف بی انصاف!

  5. ali
    سوابق: (120 دیدگاه) ,

    آخ آخ آخ یعنی چطوری روشون شده این زانتیا2 رو تولید کنن ؟!؟!؟!
    البته من بیرون هم ندیدم
    احتمالا” سایپا گفته یه طرح تاپ گروه طراحیمون رو بسازیم دلشون نشکنه …
    مثل این ماشین چینی ها شده که طرف بر می داره آرم بی ام و می چسبونه رو آرم اصلی

    پاسخ
  6. یاسین
    سوابق: (92 دیدگاه) ,

    آغااااا ای چه وضعشه!ما کلی با خودمون کلنجار میریم مطلب میذاریم! زرت آخرش به دنیای من در آن ناپیدا ملحق میشه!الان جام ۲۰۱۶و نماداش پیام گذاشتما!کجا رف!کسی هس افتخار بده ما رو راهنمایی کنه!؟

    پاسخ
  7. تصویر پروفایل محمد زمانلو
    محمد زمانلو
    سوابق: (93 دیدگاه) ,

    ببینم پس با این حساب پراید و بقیه ی داداشاش که سالانه بیشتر از تلفات یه جنگ جون مردم رو می گیرن تجربه ی موفق هستن؟؟؟

    پاسخ
  8. امیر.عارف
    سوابق: (369 دیدگاه) ,

    بجز تجربیات گهر بار ناموفق مگه چیز دیگه ای از اینا میشه گفت؟ با این همه سوتی و گند کاری از رو نمیرند و تازه ادعا هم دارند. راستشو بخواین اگه من هم تو ایران عالم و آدم ازمردم گرفته تا….از من حمایت میکردند شاید بهتر از اینها عمل نمیکردم

    پاسخ
  9. احمد باقری
    سوابق: (4331 دیدگاه) ,

    واقعا چه طرحهای خفنی بیرون دادن.

    پاسخ
  10. Sina
    سوابق: (159 دیدگاه) ,

    ((ون سایپا، کاروان نام داشت و بر روی شاسی زامیاد 24 یا همان نیسان وانت جونیور ساخته‌شده بود. موتور این ون نیز همان پیشرانهٔ Z24 متعلق به نیسان پاترول بود که با 2400 سی‌سی حجم 105 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. علاوه بر این، چراغ‌های جلوی کاروان متعلق به میتسوبیشی لنسر بوده و بسیاری از قطعات آن نیز از پراید قرض گرفته‌شده بود??))………….یعنی این پاراگراف بدجوری منو داغون کرد،بنظرم باید اسمشو میزاشتن سایپا معجون

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل نوید جهرمی
      نوید جهرمی
      سوابق: (1455 دیدگاه) ,

      حالا فک کن ما چه حسی بهمون دست داد.
      اولین ماشینی که پدرم خرید بعد از چندین سال پول جمع کردن و سختی کشیدن این ماشین بود. اون موقه من کوچک بودم و نفهمیدم وقتی این آشغالو تحویل گرفت بنده خدا چی ب دلش رفت. فقط دوبار باهاش رفتیم بیرون. بعدش هم برد نمایشگاه گذاشت برای فروش. سه چهار ماه گمونم توی نمایشگاه بود تا فروش رفت(اون موقه ماشینی خیلی دیر فروش میرفت دوهفته بود) تا الانم که این همه از اون زمان گذشته میگه نامردا گولمون زدن. یه کاتالوگ با عکس خوشکل(این جوری که برام شرحش داده فک کنم کیا کارنیوال نشونشون داده بودن) نشونمون دادن و این ماشینو بعد از یک سال و نیم بهمون تحویل دادن.
      تا عمر دارم از سر این نامردا نمیگذرم.فقط از سادگی مردم سوء استفاده می کنن.

      پاسخ
  11. Arash-zr
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    به به، عجب تاریخچه گوهرباری
    افتخار از قالپاق به قالپاق ماشینها میریزه
    درود بر شرفت

    پاسخ
  12. ali
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    به این لیست میتونین این ماشین ها رو هم اضافه کنید : پارس تندر/ سایپا 132/ وانت آریسان/ سمند سریر/ رو هم اضافه کنید که بعضیاس فیس لیفت نیست مثلا تو به کلاس دیگس ولی خب چی طراحی کردن!! بهترین فیس لیفت ایران همون پژو پارس هست (با کمک پژو ساختنش)… که اونم ریقش در اوموده از بس تکراری شده دیگه..

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل MjM
    MjM
    سوابق: (299 دیدگاه) ,

    نه میشه خندید…نه میشه گریه کرد
    ب خدا دیگه من چیزی نمیتونم راجب این …….ها بگم
    به امید نابودی مونتاژ کاران داخلی…..

    پاسخ
  14. ایرانی
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    پدال مطمئنی این پیامها هک نمیشن؟!!!

    پاسخ
  15. مجتبی
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    ما که کلی درد دل کردیم…
    نمیدونیم کی پاکشون کرد؟!!!

    پاسخ
    1. یاسین
      سوابق: (92 دیدگاه) ,

      دیدین گفتم!دیدین راس میگم!یه مشکل هس که میگم!من از اوناش نیستم که تا بینم چیزکی،بگویم چیزها!بیا این بنده خدا مثه من شده!

      پاسخ
  16. یه پسر
    سوابق: (1125 دیدگاه) ,

    کاروان اشک منو در اورد هر چند بر خلاف مشخصات فنی تاسف بر انگیزش ظاهرش با توجه به اون موقع خوب بود
    بر خلاف زانتیا دو یا همون سوپر دولوکس که طوری سایپا زده بود تو سر زانتیا که بدبخت بلند نشد

    پاسخ
  17. تصویر پروفایل riofarina
    riofarina
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    سیتروئن زانتیا 2 !!!!!
    آخه این چیه؟!؟!؟
    رو چه عقلی ؟!؟!؟
    رو چه منطقی؟؟!؟!؟!؟!
    آخه مگه میشهههههههه!!!!!!
    بنظرم باید پژو slx وL90 پارس خودرو هم میذاشتین،آخه چرا باید بجای زیباتر کردن زشترش کنن!!!!

    پاسخ
  18. یک دوست
    سوابق: (198 دیدگاه) ,

    از سمند زشت se میگم…
    از مشتری که مجبوربوده به جای پراید اونا بخره!!!
    و 5 ساله قیافه عقبش را تحمل میکنه!!! و منتظر یه چراغ بهتر ایرانخودرو بزنه که بتونه بذاره جای این گنده چراغها…..
    (و بعد از کمتر از 50 هزارتا کارکرد ..موتورش سرطان گرفته)

    از تیبا با طراحی هند قدیم…
    از دنای چهل تیکه…
    ازینکه چرا لااقل تو طراحی خالی پیشرفت نکردیم…!!!
    چرا ماشینای ایرانی هم زشتن … هم گرون… هم بدکیفیت و……….!!!

    خدایا ما ایرانیها تنهاییم…

    پاسخ
  19. ali
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    هنرمند تر ازطراحان سایپا و ایرانخودرو واقعا نداریم
    باید بیان از کشورهای دیگه اینجا طراحی یاد بگیرند و به هرکی که فارغ التحصیل شد یدونه زانتیای 2 بدن ببره کشورش به عنوان رفرنس ازش الگو بگیره واسه طرحای اینده

    پاسخ
  20. ali
    سوابق: (1297 دیدگاه) ,

    دوستان خواهشا این عکسها رو نشون بچه های کم سنو سال ندید که همشون شب کابوس میبینند البته که ماهم بادیدنشون یه سری کابوس میبینیم مثلا زانتیای 2 میاد میگه هاهاهاها منو بخر منو بخر اگه نخریم میگم کاروان سایپا بیاد بخوردت

    پاسخ
  21. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    مزخرف ترین طراحی ها را در خودروهای بظاهر ایرانی میتوان تجسم کرد

    پاسخ
  22. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2212 دیدگاه) ,

    وای بر این مملکت وای…

    پاسخ
  23. احمد
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    در مورد پژو 405 GLI ،واسه ارزون سازی قرار بود کارای دیگه ای هم انجام بشه که شانس آوردیم منتفی شد، مواردی مثل پنچر تحویل دادن زاپاس، گذاشتن پونز زیر روکش صندلیای عقب، شیش ماهه بودن مخفیانه! بیمه ثالث، نداشتن دنده عقب جهت تلطیف روحیه……!

    پاسخ
  24. volvo fh
    سوابق: (153 دیدگاه) ,

    هزینه ایی که برای ساخت سمند دادن.هنوز از فروش سمند به دست نیاوردند.

    پاسخ
  25. firebird
    سوابق: (5 دیدگاه) ,

    سیناد 1 -سیناد 2 – پژو 205 فراموش نشه

    پاسخ
  26. محمد
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    خخخخخخخ عجب جک هایی هستن اینا بخدا

    پاسخ
  27. تصویر پروفایل one:1
    one:1
    سوابق: (129 دیدگاه) ,

    فقط کارهای احمقانه
    من یک زانتیا دو تو مشهد دیدم
    تا فردا کابوس می دیدم
    اینو به سیتروئن نشون بدیم از سایپا شکایت می کنه

    پاسخ
  28. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (65 دیدگاه) ,

    تنها کار خوبشون تو دهه هشتاد تولید رونیز نیسان بود درسته ماشین خیلی خوبی برای شهر نبود ولی برای سفر و خارج جاده خیلی خوب بود،یکی از دوستام یه مدل 84 سال 90 گرفت و واسه افرود تجهیزش کرد سالی چند بار باهم میریم تورای افرود واقعا عملکرد خارج جادش خیلی خوبه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.