تست عملی ترمز خودروها [ویدئو]

در یک روز تابستانی بر آن شدیم تا با جمع‌آوری تعدادی خودرو یک آزمایش ترمزگیری را ترتیب دهیم. قرار شد محلی را در اطراف شهر زنجان انتخاب کنیم که هم دارای رفت آمد کمی باشد و هم شیب آن آن‌قدری نباشد که در مسافت توقف تأثیرگذار باشد. سرانجام مسیری در ارتفاعات گاوازنگ انتخاب گردید و با خودروها راهی آنجا شدیم. خودروهای مورد آزمایش عبارت بودند از:

  1. میتسوبیشی گالانت GLS
  2. پژو 206 صندوقدار تیپ وی 8
  3. پراید 131 SX
  4. سمند LX
  5. رنو تندر 90 لوگان
  6. هیوندای آوانته
  7. سیتروئن زانتیا

خودروهای شرکت‌کننده در آزمایش
خودروهای شرکت‌کننده در آزمایش

خودروها همگی در شرایط نسبتاً مناسبی بسر می‌بردند و لنت‌ها نیز مطلوب بودند. فقط کمک‌فنر جلو سمت رانندهٔ میتسوبیشی کمی مشکل داشت که سبب خوابیدن آن بخش از خودرو شده بود. قرار شد تا سه راننده با هر ماشین اقدام به رانندگی کنند تا خطای آزمایش تا حد امکان پایین بیاید. همچنین تا تست دوبارهٔ یک خودرو باید صبر می‌کردیم تا لنت‌ها خنک شوند. با نشانه‌گذاری مسیر این‌طور شد که راننده سرعت را به 100 کیلومتر در ساعت برساند و با رسیدن به نقطهٔ علامت‌گذاری شده با تمام توان ترمز کند. همچنین استفاده از دندهٔ معکوس نیز مجاز نبود و خودرو باید تنها با اتکا به سیستم ترمز توقف می‌کرد.

هیوندای آوانته با ثبت 42 متر پایین‌ترین رتبه را به دست آورد
هیوندای آوانته با ثبت 42 متر بدترین رتبه را به دست آورد

کار را با هیوندای آوانته شروع کردیم پس از سه بار تست بهترین رکورد این خودرو 42 متر به دست آمد که به نظر منطقی بود. قبلاً درجایی مسافت توقف آوانته را 45 متر خوانده بودم پس‌ازاین که رکورد بهتری بجای گذاشته بودیم راضی بودیم.

پس از آن نوبت به پراید 131 رسید. خودرویی بسیار بی‌کیفیت ولی پرفروش. تا قبل از آزمایش در مورد پراید دو دیدگاه داشتیم, یکی اینکه این خودرو به دلیل وزن پایین باید خیلی سریع توقف کند و تئوری دیگر اینکه به دلیل ضعف فنی و کیفی و ترمزهای کاسه‌ای در عقب باید خیلی دیر توقف کند. نتیجه همه را حیرت‌زده کرد. پراید مجهز به ABS در هر سه تست مسافتی کمتر از آوانته را بجای گذاشت! رکورد پراید کمی کمتر از 41 متر بود. شاید دلیل آن وزن پایین باشد.
سمند LX مورد آزمایش نیز که سیستم ضد قفل داشت رکوردی مشابه با پراید را بجای گذاشت. البته احتمال می‌دهم در صورت استفاده از لنت مرغوب این خودرو مسافت بهتری را ثبت کند.

زانتیا و 206 با ثبت رکورد مشابه در پس گالانت قرار گرفتند
زانتیا و 206 با ثبت رکورد مشابه در پشت گالانت قرار گرفتند

ثبت رکورد مشابه 206 صندوقدار با زانتیا
زانتیا و 206 با ثبت رکورد مشابه در پس گالانت قرار گرفتند

مسافت برای رنو لوگان نیز 39.5 متر ثبت شد که خیلی جالب نبود. لوگان در هنگام ترمز گیری دچار شیرجهٔ دماغه می‌شود و نگارنده شخصاً فکر می‌کردم باید ترمز بسیار قوی‌تری داشته باشد ولی در نتایج نشان داد لوگان بیشتر حس ترمز گیری را منتقل می‌کند ولی آن‌طور که حس می‌شود هم قوی نیست. البته خودروی مورد آزمایش ما سایز لاستیک استاندارد نداشت و احتمال می‌دهم لوگان استاندارد چیزی حدود یک متر سریع‌تر توقف کند.
206 و زانتیا با اختلاف زیادی نسبت به بقیه رکوردهای خوبی ثبت کردند و نکتهٔ جالب این بود که مسافت توقف هر دوی آن‌ها کاملاً یکی بود. هر دوی آن‌ها با بهره‌گیری از ترمز دیسکی در هر چهار چرخ و لنت‌های با کیفیت ATE که تحت لیسانس آلمان هستند توانستند رکورد 35.80 را ثبت کنند.

میتسوبیشی گالانت با ثبت بهترین مسافت رتبهٔ اول را به خود اختصاص داد
میتسوبیشی گالانت با ثبت بهترین مسافت رتبهٔ اول را به خود اختصاص داد

سرانجام نوبت به مسن‌ترین و با کیفیت‌ترین عضو گروه یعنی میتسوبیشی گالانت رسید. این خودرو تنها عضو گروه بود که ترمز ABS نداشت. با شروع تست متوجه شدیم که کار ABS را باید خودمان انجام دهیم که بسیار سخت بود باید اعتراف کنم که پیشگیری از قفل شدن و در عین حال توقف سریع با خودروی بدون ABS کار بسیار سختی است و نگارنده شخصاً نتوانستم رکورد خوبی با گالانت ثبت کنم و دلیل آن هم قفل شدن چرخ‌ها بود ولی مالک خودرو با مهارت بسیار بالایی توانست با کمترین قفل شدگی رکورد گالانت را ثبت کند. اینجا بود که همگی حیرت‌زده شدیم. گالانت با وجود 22 سال سن و خرابی کمک جلو که تقسیم وزن را به هم زده بود رکورد 35.30 متر را ثبت کرد که فوق‌العاده و فراتر از انتظارات بود. اینجا بود که بار دیگر به مهندسی ژاپن ایمان آوردیم. دیسک ترمز گالانت بزرگ‌ترین بود و حتماً لنت‌های مرغوب آن و نیز مهارت راننده در جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها عواملی بودند تا گالانت برندهٔ این آزمایش باشد.

نتیجه تست عملی ترمز و توقف
نتیجه تست عملی ترمز و توقف

البته باید توجه داشت که اعداد به‌دست‌آمده توسط ما به‌هیچ‌وجه اعداد واقعی نیستند چون ما از دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق استفاده نکردیم و ابزار ما متر بود و مهارت راننده و شرایط خودروها نیز در نتیجه دخیل است. همچنین محل آزمایش نیز باید چیزی حدود 1700 متری از سطح دریا ارتفاع داشته باشد. ارتفاع از سطح دریای زنجان در حدود 1630 متر است. البته نمی‌دانم که ارتفاع از سطح دریا تأثیری روی ترمز گیری دارد یا نه؟ اما از آنجایی که رکورد ترمز بنز اس کلاس 38 متر است و مطمئنم که 206 از بنز ترمز بهتری ندارد شاید شرایط محیطی سبب ثبت چنین رکوردهایی شده است. از مالکان خودروها آقایان فتوت، نیکوبخت، فرزادفر، بابت همکاری در آزمایش و از آقای فرهاد سلیمانی که ایده و طرح تست را مدیون ایشان هستیم تشکر می‌کنم. در پایان فیلمی ضمیمهٔ این مطلب شده است که شما را به دیدن آن دعوت می‌کنیم. [دانلود ویدئو]

[jwplayer mediaid=”82320″]

درباره نویسنده

تصویر پروفایل حسین ریاحی

دانشجوی مهندسی مکانیک خودرو دانشگاه آزاد زنجان

80 دیدگاه

  1. 160
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    من با پراید ABS ترمز میگیرم سرعتم بیشر میشه 🙂

    پاسخ
  2. reza7
    سوابق: (26 دیدگاه) ,

    سلام
    آزمایش جالبی بود
    فقط حیف همه ی خودرو های موجود تو بازار مثل 405 ، پارس ، لیفان جی ای سی و … توش نبودن
    به نظرم شما باید تو این آزمایش ی خودروی معروف وارداتی رو هم میاوردید تا ی جورایی مبنا قرار میگرفت
    خصوصا به همون خاطری که میگید بنز رکوردش 38 متر بوده
    البته یادآوری میکنم جنس و اندازه لاستیگ و رینگ بیشترین تاثیر رو داره و بعد آسفالت جاده…
    تو فیلم زانتیا تو ی جای دیگه آزمایش شد و آسفالت مکان بقیه خیلی زبر به نظر میومد!

    پاسخ
  3. Behrooz
    سوابق: (248 دیدگاه) ,

    واقعاً دستم درد نکنه با این سایت حرفه ای که هر روز چندفه چک میکنم .
    زانتیا که کلا یه کشور دیگه بود ، اون از گالانتتون(سالم ترش موجود نبوده )اونم از تندر که رینگ و لاستیک استاندارد نداشته دیگه چی !!!!!!

    اگر میخواید تستی انجام باید همه ماشینا با کارکرد در حد صفر و بدون هیچ تغییری باید باشه به عنوان یه تندر سوار بعد از تعویض لنت ماشین با این که لنت فابریک انداختم قدرت ترمز به وضوح کم شد حالا چه برسه به رینگ پهن و لاستیک غیر استاندارد و … شرایط استاندارد خودرو از کارخونه که 99 درصد سوارش میشن شرطه نه مثلا یکی با لنت پارس یکی دیگه با لنت سرامیک و یکی دیگه بدون لنت .
    4 تا لاستیک کومهو سایز استاندارد میندازی زیر پراید بدون ABS راحت خط ترمزش 7-8 متر بلکم بیشتر کم میشه.
    اما چیزی که میدونم میگم تاحالا 70000 تندرو روندم ، از سال 76 پراید داشتم و دارم کمی هم با 206 تیپ دو ،سمند،405-2000 و پاس روندم.
    میدونید در ماشینای درست حسابی مثل 206 و تندر بعد از تعویض رینگ و لاستیک باید سایز اونارو به ECU بشناسونید تا ABS و کیلومترتون هماهنگ بشه؟
    قطعاً مالک اون تندر مثلا بزک نمیدونسته الان که ترمز میکنه ماشین فک میکنه لاسیک 185 زیرشه همونقدر فشار میاره در صورتی که نیست.
    چن سال پیش مجله ماشین ترمز تندر و کمری رو تست کرد و خط ترمز تندر کمتر بود دیگه بغیرو نمیدونم

    پاسخ
  4. من
    سوابق: (193 دیدگاه) ,

    کیفیت فیلم که همه فهمیدن بسیار پایین بود نکته بعدی اینکه همش دوربین تکون میخورد من تقریبا چیزی دستگیرم نشد از فیلم کلا این فیلم برداری در حد سایت پدال نبود از پدال انتظار بیشتری میرفت
    در مورد خود قضیه هم بهتر بود مسافت توقف سایر خودروهای جهان رو هم چند نمونه برای مقایسه میاوردین بخصوص اون هایی که تو ایران زیادن مثل مزدا3

    پاسخ
  5. امید
    سوابق: (1324 دیدگاه) ,

    نتایجش جالب بود بازم فهمیدیم گاری میسازن

    پاسخ
  6. Alpha
    سوابق: (544 دیدگاه) ,

    کیفیت تست فوق العاده پایین بود ! شرایط برابر نبودن ! میبینیم که 206 رینگ و لاستیک استاندارد نداره ! تندر هم همینطور ! از پدال بعید بود !

    پاسخ
  7. Road
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    تست خوبی بود،ممنون از زحمت شما ولی بای
    1 ماشینها استاندارد بودن خصوصا تایرها و لنت
    2 سرعت رو از رهیاب میخوندید مثلا 206 8 کیلومتر تو 100 تا بیشتر و ال 90 5 کیلومتر بیشتر نشون میده
    3 و در آخر سرعت باید ثابت و بدون شتاب باشد

    پاسخ
    1. Road
      سوابق: (2 دیدگاه) ,

      مجله ماشین تست تندر رو انجام داده
      35 متر زیاده برای این ماشین با توجه به اینکه سیستم ترمز اون جدیدترین ورژن تو بین ماشینهای تست شده بوده
      برای 206 هم احتمالا کمتر هست

      پاسخ
  8. فرهاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام, مهمترین نتیجه اینه که این جوانها و بعضی از مسن ها ببینند که با سرعت 100 تا 35 متر ماشینشون راه میره تا توقف کامل کنند و اونوقت یه عده شبه آدم با 120 تا سرعت میچسبونند به پشت ماشین جلوئی و فکر میکنند که خیلی راننده هستند در صورتیکه قاطرها هم موقع حمل بار مسافتشان از یکدیگر را رعایت میکنند . (اگر واقعیت , توهین و عبارات غیر اخلاقیست پس منتشر نکنید)بنده صدها بار شاهد تصادف در اتوبان تهران-کرج بوده ام که فقط و فقط عدم رعایت فاصله باعث مرگ و میر شده است.

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    این که سمند و پرای تو این تست با هم برابر بودند
    خیلی جالبه و نشون میده
    یا سمند خیلی ترمزش قویه
    یا پراید ترمز خیلی ضعیفه
    و یا هردو

    پاسخ
  10. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    و یا اینکه ترمز سمند ضعیفه و ترمز پراید خیلی خیلی ضعیفه

    پاسخ
  11. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    چون وزن سمند خیلی خیلی بیشتر از پرایده
    و حتما میدونید که وزن مهمترین عامل در ایستادن جسمه

    پاسخ
    1. rmr
      سوابق: (1 دیدگاه) ,

      مهندس هرچه وزن بیشتر بشه ترمز نیروی بیشتری لازم داره تا سرعتو کم کنه.

      پاسخ
  12. hooraman
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    دیسک چرخ های زانتیا ساخت برمبو و کلیپر ترمز ها ساخت بوش هست اگر لنت اصلی فرودو یا بوش بندازید (اینایی که تو سر سعد می فروشن 95% تقلبی هستن) با فشار روغن 170 باری که پشت مدار ترمز هست تو 30 متر از 100 کیلومتر ایست کامل می کنه البته چون فشار ترمز عقب زانتیا از تعلیق عقب گرفته میشه این ماشین در حال فول لود ترمز های عقبش 50% قوی تر تا حالت معمولی هست که ماشین های دیگه از این قابلیت بی بهره هستن

    پاسخ
  13. هادی رحمن
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    واقعا کارتون حرف نداشت و عالیه
    فقط ایکاش تعداد خودرو ها بیشتر و تجهیزات اندازه گیری تون دقیق تر بود
    خدا قوت و خسته نباشید

    پاسخ
  14. امید
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام فکر میکنم یه بار دیگه این تست رو اجرا کنید میبینید که جدیدا ترمزمهای سمند lx بشدت خطرناک میباشد و زمانیکه ABS فعال میشه پدال ترمز کاملا خالی میکنه و رکورد وحشتناک تصادف آخرین چیزیه که ازش باقی میمونه .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.