چشم انداز

تست عملی ترمز خودروها [ویدئو]

در یک روز تابستانی بر آن شدیم تا با جمع‌آوری تعدادی خودرو یک آزمایش ترمزگیری را ترتیب دهیم. قرار شد محلی را در اطراف شهر زنجان انتخاب کنیم که هم دارای رفت آمد کمی باشد و هم شیب آن آن‌قدری نباشد که در مسافت توقف تأثیرگذار باشد. سرانجام مسیری در ارتفاعات گاوازنگ انتخاب گردید و با خودروها راهی آنجا شدیم. خودروهای مورد آزمایش عبارت بودند از:

  1. میتسوبیشی گالانت GLS
  2. پژو ۲۰۶ صندوقدار تیپ وی ۸
  3. پراید ۱۳۱ SX
  4. سمند LX
  5. رنو تندر ۹۰ لوگان
  6. هیوندای آوانته
  7. سیتروئن زانتیا
خودروهای شرکت‌کننده در آزمایش
خودروهای شرکت‌کننده در آزمایش
خودروها همگی در شرایط نسبتاً مناسبی بسر می‌بردند و لنت‌ها نیز مطلوب بودند. فقط کمک‌فنر جلو سمت رانندهٔ میتسوبیشی کمی مشکل داشت که سبب خوابیدن آن بخش از خودرو شده بود. قرار شد تا سه راننده با هر ماشین اقدام به رانندگی کنند تا خطای آزمایش تا حد امکان پایین بیاید. همچنین تا تست دوبارهٔ یک خودرو باید صبر می‌کردیم تا لنت‌ها خنک شوند. با نشانه‌گذاری مسیر این‌طور شد که راننده سرعت را به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند و با رسیدن به نقطهٔ علامت‌گذاری شده با تمام توان ترمز کند. همچنین استفاده از دندهٔ معکوس نیز مجاز نبود و خودرو باید تنها با اتکا به سیستم ترمز توقف می‌کرد.

هیوندای آوانته با ثبت 42 متر پایین‌ترین رتبه را به دست آورد
هیوندای آوانته با ثبت ۴۲ متر بدترین رتبه را به دست آورد
کار را با هیوندای آوانته شروع کردیم پس از سه بار تست بهترین رکورد این خودرو ۴۲ متر به دست آمد که به نظر منطقی بود. قبلاً درجایی مسافت توقف آوانته را ۴۵ متر خوانده بودم پس‌ازاین که رکورد بهتری بجای گذاشته بودیم راضی بودیم.

پس از آن نوبت به پراید ۱۳۱ رسید. خودرویی بسیار بی‌کیفیت ولی پرفروش. تا قبل از آزمایش در مورد پراید دو دیدگاه داشتیم, یکی اینکه این خودرو به دلیل وزن پایین باید خیلی سریع توقف کند و تئوری دیگر اینکه به دلیل ضعف فنی و کیفی و ترمزهای کاسه‌ای در عقب باید خیلی دیر توقف کند. نتیجه همه را حیرت‌زده کرد. پراید مجهز به ABS در هر سه تست مسافتی کمتر از آوانته را بجای گذاشت! رکورد پراید کمی کمتر از ۴۱ متر بود. شاید دلیل آن وزن پایین باشد.
سمند LX مورد آزمایش نیز که سیستم ضد قفل داشت رکوردی مشابه با پراید را بجای گذاشت. البته احتمال می‌دهم در صورت استفاده از لنت مرغوب این خودرو مسافت بهتری را ثبت کند.

زانتیا و 206 با ثبت رکورد مشابه در پس گالانت قرار گرفتند
زانتیا و ۲۰۶ با ثبت رکورد مشابه در پشت گالانت قرار گرفتند
ثبت رکورد مشابه 206 صندوقدار با زانتیا
زانتیا و ۲۰۶ با ثبت رکورد مشابه در پس گالانت قرار گرفتند
مسافت برای رنو لوگان نیز ۳۹.۵ متر ثبت شد که خیلی جالب نبود. لوگان در هنگام ترمز گیری دچار شیرجهٔ دماغه می‌شود و نگارنده شخصاً فکر می‌کردم باید ترمز بسیار قوی‌تری داشته باشد ولی در نتایج نشان داد لوگان بیشتر حس ترمز گیری را منتقل می‌کند ولی آن‌طور که حس می‌شود هم قوی نیست. البته خودروی مورد آزمایش ما سایز لاستیک استاندارد نداشت و احتمال می‌دهم لوگان استاندارد چیزی حدود یک متر سریع‌تر توقف کند.
۲۰۶ و زانتیا با اختلاف زیادی نسبت به بقیه رکوردهای خوبی ثبت کردند و نکتهٔ جالب این بود که مسافت توقف هر دوی آن‌ها کاملاً یکی بود. هر دوی آن‌ها با بهره‌گیری از ترمز دیسکی در هر چهار چرخ و لنت‌های با کیفیت ATE که تحت لیسانس آلمان هستند توانستند رکورد ۳۵.۸۰ را ثبت کنند.

میتسوبیشی گالانت با ثبت بهترین مسافت رتبهٔ اول را به خود اختصاص داد
میتسوبیشی گالانت با ثبت بهترین مسافت رتبهٔ اول را به خود اختصاص داد
سرانجام نوبت به مسن‌ترین و با کیفیت‌ترین عضو گروه یعنی میتسوبیشی گالانت رسید. این خودرو تنها عضو گروه بود که ترمز ABS نداشت. با شروع تست متوجه شدیم که کار ABS را باید خودمان انجام دهیم که بسیار سخت بود باید اعتراف کنم که پیشگیری از قفل شدن و در عین حال توقف سریع با خودروی بدون ABS کار بسیار سختی است و نگارنده شخصاً نتوانستم رکورد خوبی با گالانت ثبت کنم و دلیل آن هم قفل شدن چرخ‌ها بود ولی مالک خودرو با مهارت بسیار بالایی توانست با کمترین قفل شدگی رکورد گالانت را ثبت کند. اینجا بود که همگی حیرت‌زده شدیم. گالانت با وجود ۲۲ سال سن و خرابی کمک جلو که تقسیم وزن را به هم زده بود رکورد ۳۵.۳۰ متر را ثبت کرد که فوق‌العاده و فراتر از انتظارات بود. اینجا بود که بار دیگر به مهندسی ژاپن ایمان آوردیم. دیسک ترمز گالانت بزرگ‌ترین بود و حتماً لنت‌های مرغوب آن و نیز مهارت راننده در جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها عواملی بودند تا گالانت برندهٔ این آزمایش باشد.

نتیجه تست عملی ترمز و توقف
نتیجه تست عملی ترمز و توقف
البته باید توجه داشت که اعداد به‌دست‌آمده توسط ما به‌هیچ‌وجه اعداد واقعی نیستند چون ما از دستگاه‌های اندازه‌گیری دقیق استفاده نکردیم و ابزار ما متر بود و مهارت راننده و شرایط خودروها نیز در نتیجه دخیل است. همچنین محل آزمایش نیز باید چیزی حدود ۱۷۰۰ متری از سطح دریا ارتفاع داشته باشد. ارتفاع از سطح دریای زنجان در حدود ۱۶۳۰ متر است. البته نمی‌دانم که ارتفاع از سطح دریا تأثیری روی ترمز گیری دارد یا نه؟ اما از آنجایی که رکورد ترمز بنز اس کلاس ۳۸ متر است و مطمئنم که ۲۰۶ از بنز ترمز بهتری ندارد شاید شرایط محیطی سبب ثبت چنین رکوردهایی شده است. از مالکان خودروها آقایان فتوت، نیکوبخت، فرزادفر، بابت همکاری در آزمایش و از آقای فرهاد سلیمانی که ایده و طرح تست را مدیون ایشان هستیم تشکر می‌کنم. در پایان فیلمی ضمیمهٔ این مطلب شده است که شما را به دیدن آن دعوت می‌کنیم. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”82320″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۸ رای

حسین ریاحی

دانش‌آموخته مهندسی مکانیک خودرو

مطالب مشابه

‫۸۴ دیدگاه‌ها

  1. 160

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (48 ديدگاه)

    من با پراید ABS ترمز میگیرم سرعتم بیشر میشه :)

    موافقم 7
    مخالفم 1
  2. reza7

    ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (26 ديدگاه)

    سلام
    آزمایش جالبی بود
    فقط حیف همه ی خودرو های موجود تو بازار مثل 405 ، پارس ، لیفان جی ای سی و … توش نبودن
    به نظرم شما باید تو این آزمایش ی خودروی معروف وارداتی رو هم میاوردید تا ی جورایی مبنا قرار میگرفت
    خصوصا به همون خاطری که میگید بنز رکوردش 38 متر بوده
    البته یادآوری میکنم جنس و اندازه لاستیگ و رینگ بیشترین تاثیر رو داره و بعد آسفالت جاده…
    تو فیلم زانتیا تو ی جای دیگه آزمایش شد و آسفالت مکان بقیه خیلی زبر به نظر میومد!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Behrooz

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (248 ديدگاه)

    واقعاً دستم درد نکنه با این سایت حرفه ای که هر روز چندفه چک میکنم .
    زانتیا که کلا یه کشور دیگه بود ، اون از گالانتتون(سالم ترش موجود نبوده )اونم از تندر که رینگ و لاستیک استاندارد نداشته دیگه چی !!!!!!

    اگر میخواید تستی انجام باید همه ماشینا با کارکرد در حد صفر و بدون هیچ تغییری باید باشه به عنوان یه تندر سوار بعد از تعویض لنت ماشین با این که لنت فابریک انداختم قدرت ترمز به وضوح کم شد حالا چه برسه به رینگ پهن و لاستیک غیر استاندارد و … شرایط استاندارد خودرو از کارخونه که 99 درصد سوارش میشن شرطه نه مثلا یکی با لنت پارس یکی دیگه با لنت سرامیک و یکی دیگه بدون لنت .
    4 تا لاستیک کومهو سایز استاندارد میندازی زیر پراید بدون ABS راحت خط ترمزش 7-8 متر بلکم بیشتر کم میشه.
    اما چیزی که میدونم میگم تاحالا 70000 تندرو روندم ، از سال 76 پراید داشتم و دارم کمی هم با 206 تیپ دو ،سمند،405-2000 و پاس روندم.
    میدونید در ماشینای درست حسابی مثل 206 و تندر بعد از تعویض رینگ و لاستیک باید سایز اونارو به ECU بشناسونید تا ABS و کیلومترتون هماهنگ بشه؟
    قطعاً مالک اون تندر مثلا بزک نمیدونسته الان که ترمز میکنه ماشین فک میکنه لاسیک 185 زیرشه همونقدر فشار میاره در صورتی که نیست.
    چن سال پیش مجله ماشین ترمز تندر و کمری رو تست کرد و خط ترمز تندر کمتر بود دیگه بغیرو نمیدونم

    موافقم 1
    مخالفم 4
    1. مهیار

      ۲۶ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (39 ديدگاه)

      آقا چون شما تندر داری پس تندر بهترین ماشین دنیاست. مرد حسابی اصلا همچین چیزی وجود نداره که سایز لاستیک رو به ecu بشناسونی! ماشین هم فکر نمیکنه چه سایز لاستیکی زیرشه که بخواد بر اساس سایز به به ترمز نیرو وارد کنه همینجوری از خودت میبافی

      موافقم 5
      مخالفم 3
  4. من

    ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (249 ديدگاه)

    کیفیت فیلم که همه فهمیدن بسیار پایین بود نکته بعدی اینکه همش دوربین تکون میخورد من تقریبا چیزی دستگیرم نشد از فیلم کلا این فیلم برداری در حد سایت پدال نبود از پدال انتظار بیشتری میرفت
    در مورد خود قضیه هم بهتر بود مسافت توقف سایر خودروهای جهان رو هم چند نمونه برای مقایسه میاوردین بخصوص اون هایی که تو ایران زیادن مثل مزدا3

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امید

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    نتایجش جالب بود بازم فهمیدیم گاری میسازن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  6. Alpha

    ۱۸ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (544 ديدگاه)

    کیفیت تست فوق العاده پایین بود ! شرایط برابر نبودن ! میبینیم که 206 رینگ و لاستیک استاندارد نداره ! تندر هم همینطور ! از پدال بعید بود !

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. Road

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    تست خوبی بود،ممنون از زحمت شما ولی بای
    1 ماشینها استاندارد بودن خصوصا تایرها و لنت
    2 سرعت رو از رهیاب میخوندید مثلا 206 8 کیلومتر تو 100 تا بیشتر و ال 90 5 کیلومتر بیشتر نشون میده
    3 و در آخر سرعت باید ثابت و بدون شتاب باشد

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Road

      ۱۹ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مجله ماشین تست تندر رو انجام داده
      35 متر زیاده برای این ماشین با توجه به اینکه سیستم ترمز اون جدیدترین ورژن تو بین ماشینهای تست شده بوده
      برای 206 هم احتمالا کمتر هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شهریار

        ۲۸ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (1 ديدگاه)

        اگر لوگان با لاستیک بارز و کویر چک شده هر نتیجه ایی غیر واقعی هست چون بخاطر کیفیت فوق العاده پایین این لاستیکها به محض اشاره به ترمز لوگان و قبل از اینکه BAS این ماشین فعال بشه سیستم ABS به شدت شروع به کار میکنه.من با لاستیک تیگار اندازه گرفتم و این عدد 27 متر بود یعنی به اندازه رنو تلیسمان

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. فرهاد

    ۱ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام, مهمترین نتیجه اینه که این جوانها و بعضی از مسن ها ببینند که با سرعت 100 تا 35 متر ماشینشون راه میره تا توقف کامل کنند و اونوقت یه عده شبه آدم با 120 تا سرعت میچسبونند به پشت ماشین جلوئی و فکر میکنند که خیلی راننده هستند در صورتیکه قاطرها هم موقع حمل بار مسافتشان از یکدیگر را رعایت میکنند . (اگر واقعیت , توهین و عبارات غیر اخلاقیست پس منتشر نکنید)بنده صدها بار شاهد تصادف در اتوبان تهران-کرج بوده ام که فقط و فقط عدم رعایت فاصله باعث مرگ و میر شده است.

    موافقم 5
    مخالفم 0
  9. نوید (6*6)

    ۱۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    این که سمند و پرای تو این تست با هم برابر بودند
    خیلی جالبه و نشون میده
    یا سمند خیلی ترمزش قویه
    یا پراید ترمز خیلی ضعیفه
    و یا هردو

    موافقم 0
    مخالفم 3
  10. نوید (6*6)

    ۱۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    و یا اینکه ترمز سمند ضعیفه و ترمز پراید خیلی خیلی ضعیفه

    موافقم 0
    مخالفم 1
  11. نوید (6*6)

    ۱۶ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    چون وزن سمند خیلی خیلی بیشتر از پرایده
    و حتما میدونید که وزن مهمترین عامل در ایستادن جسمه

    موافقم 0
    مخالفم 2
    1. rmr

      ۴ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مهندس هرچه وزن بیشتر بشه ترمز نیروی بیشتری لازم داره تا سرعتو کم کنه.

      موافقم 2
      مخالفم 1
  12. hooraman

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دیسک چرخ های زانتیا ساخت برمبو و کلیپر ترمز ها ساخت بوش هست اگر لنت اصلی فرودو یا بوش بندازید (اینایی که تو سر سعد می فروشن 95% تقلبی هستن) با فشار روغن 170 باری که پشت مدار ترمز هست تو 30 متر از 100 کیلومتر ایست کامل می کنه البته چون فشار ترمز عقب زانتیا از تعلیق عقب گرفته میشه این ماشین در حال فول لود ترمز های عقبش 50% قوی تر تا حالت معمولی هست که ماشین های دیگه از این قابلیت بی بهره هستن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  13. هادی رحمن

    ۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    واقعا کارتون حرف نداشت و عالیه
    فقط ایکاش تعداد خودرو ها بیشتر و تجهیزات اندازه گیری تون دقیق تر بود
    خدا قوت و خسته نباشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. امید

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام فکر میکنم یه بار دیگه این تست رو اجرا کنید میبینید که جدیدا ترمزمهای سمند lx بشدت خطرناک میباشد و زمانیکه ABS فعال میشه پدال ترمز کاملا خالی میکنه و رکورد وحشتناک تصادف آخرین چیزیه که ازش باقی میمونه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. احسان

    ۲۶ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من با یه پراید مدل ٨٧ تصادف کردم بدون abs یعنی اون زد به ماشینم از پشت خط ترمزش ١٣ متر هست الان میگه من ترمز نزدم و سرعتم مجاز ٧٠ کیلومتر در ساعت بوده ایا این طول خط ترمز میشه مال این سرعت باشه تصادف هم ک کرد موتورش جمع شده تا نصف کاپوت سرعتش چقد میتونه باشه؟

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. سجاد

    ۱۲ فروردین ۱۳۹۷
    سوابق: (17 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید با توجه به تجربه شخصی ترمز های تندر خیلی بهتر از 206وی 8 عمل میکنن زانتیا رو نمیدونم چون تجربه رانندگی با اونو ندارم اما این رتبه برای ترمز های تندر یکم درست نیست حتما یه مشکلی داشته چون واقعاا ترمز های ال 90 از قدرت خوبی برخورداره وبهتر از 206 هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا