چشم اندازهفته نامه

تغییرات بازار خودروی اروپا در طول 15 سال گذشته

چندین هفته‌ی پیش ما عملکرد بازار اروپا در سال ۲۰۱۶ را بررسی کرده بودیم. با نگاهی عمیق به آن نوشته می‌شد تغییرات بازار خودروی اروپا در چندین سال پیش را مشاهده کرد. کدام کلاس‌های خودرویی رشد کرده‌اند و کدام‌یک با افت مواجه بوده‌اند؟ حجم کلی بازار در سال ۲۰۱۶ بسیار قابل مقایسه با حجم بازار در سال ۲۰۰۱ است زیرا بازار خودروی اروپا در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۰۱ اندکی بیش از ۱۵ میلیون دستگاه خودرو بوده است.


البته در خلال این سال‌ها افت‌وخیزهای چشمگیری وجود داشته به‌گونه‌ای که میزان فروش در سال ۲۰۰۴ به بیش از ۱۶ میلیون دستگاه رسیده و سپس به ۱۲.۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۳ رسیده است و همچنین بین این سال‌ها تغییراتی در میزان فروش کلاس‌های خودرویی مختلف وجود داشته است؛ اما در مجموع تغییرات واضحی قابل‌شناسایی است: برندهای سطح میانی با رکود مواجه شده‌اند درحالی‌که برندهای لوکس با افزایش فروش روبرو بوده‌اند. کلاس خودروهای MPV در نیمه‌ی اول سال‌های ۲۰۰۰ میلادی با موفقیت مختصری روبرو شدند اما از آن زمان تاکنون همه‌چیز درباره‌ی کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها بوده است. خودروهای عادی نیز با کاهش اقبال عمومی مواجه شده‌اند. خب بیایید نگاهی عمیق‌تر به این تغییر سلایق در طول ۱۵ سال گذشته بیندازیم.

  • آمار فروش کلاس به کلاس

تغییر

۲۰۱۶

۲۰۰۱

 

۳۰۱۱۲۶

۱۳۳۰۴۳۸ ۱۰۲۹۳۱۲ مینی
۱۱۶۵۹۴۸- ۲۷۲۴۷۸۷ ۳۸۹۰۷۳۵

ساب کامپکت

۸۹۰۹۶۸-

۲۳۸۰۱۵۴ ۳۲۷۱۱۲۲ کامپکت
۹۷۲۱۵۲- ۶۲۵۱۸۵ ۱۵۹۷۳۳۷

میدسایز

۵۱۲۰۱-

۱ ۵۱۲۰۲ بزرگ
۲۵۷۷۵۷ ۳۰۴۴۵۱ ۴۶۶۹۴

MPV کوچک

۲۱۵۴۸۹-

۷۰۷۴۱۵ ۹۲۲۹۰۴ MPV میدسایز
۷۴۲۴۷- ۱۵۴۲۸۸ ۲۲۸۵۳۵

MPV بزرگ

۱۳۷۶۱۹۱

۱۴۳۹۳۷۴ ۶۳۱۸۳ شاسی‌بلند کوچک
۱۱۳۸۸۲۵ ۱۳۱۱۱۹۴ ۱۷۲۳۶۹

شاسی‌بلند میدسایز

۲۱۴۴۴-

۵۴۷۸۳ ۷۶۲۲۷ شاسی‌بلند بزرگ
۲۰۷۵۹۳ ۲۸۴۴۷۵ ۷۶۸۸۲

لوکس کوچک

۵۶۵۸۰۹

۹۳۹۲۷۳ ۳۷۳۴۶۴ لوکس کامپکت
۲۵۶۷۵۲- ۷۰۷۹۳۹ ۹۶۴۶۹۱

لوکس میدسایز

۱۵۵۷۱۷-

۳۷۳۸۹۳ ۵۲۹۶۱۰ لوکس بزرگ
۲۰۷۵۶- ۴۰۸۳۷ ۶۱۵۹۳

لیموزین

۲۹۹۷۹۵

۲۹۹۷۹۵ ۰ شاسی‌بلند لوکس کامپکت
۴۲۳۵۴۳ ۴۷۶۹۰۹ ۵۳۳۶۶

شاسی‌بلند لوکس میدسایز

۱۶۲۴۷۸

۲۸۸۸۳۱ ۱۲۶۳۵۳ شاسی‌بلند لوکس بزرگ
۲۹۵۷ ۵۸۸۶ ۲۹۲۹

سوپرکار

۴۵۳۱

۲۹۲۰۲ ۲۴۶۷۱ اسپورت
۸۴۶۲۹ ۱۵۱۴۱۱۷۰ ۱۵۰۵۶۵۴۲

مجموع

دو کلاسی که از نظر فروش بزرگ‌ترین کلاس‌های بازار خودروی اروپا هستند در میان بزرگ‌ترین بازنده‌های فروش نیز قرار دارند. این دو کلاس عبارت‌اند از خودروهای ساب کامپکت (مثل فورد فیستا) که با کاهش فروش حدود ۱.۲ میلیون دستگاهی مواجه شده؛ کلاس دیگر نیز خودروهای کامپکت (مثل فولکس‌واگن گلف) است که با کاهش حدود ۹۰۰ هزار دستگاهی روبرو بوده است؛ و به یاد داشته باشید این تغییرات در بازاری پایدار رخ داده است.


کلاس خودروهای لوکس کوچک (مثل آئودی A1) و مدل‌های لوکس کامپکت (مثل ب‌ام‌و سری ۱) با رشد فروش مواجه بوده‌اند اما این رشد خیلی چشمگیر نیست. بدترین کلاس خودروهای سطح میانی کلاس مدل‌های میدسایز (مثل فولکس‌واگن پاسات) است که تقریباً افت ۱ میلیون دستگاهی در طول ۱۵ سال گذشته داشته است. کلاس خودروهای بزرگ سطح میانی (مثل رنو لتیتود) از بین رفته است. خودروهای لوکس نیز از تغییر و تحولات در امان نمانده و با افت فروش مواجه بوده‌اند. تنها کلاس خودروی سطح میانی که با رشد همراه بوده کلاس مینی (مثل فیات ۵۰۰) است که رشد ۳۰۰ هزار دستگاهی داشته است.


MPV های کوچک (مثل نیسان نوت) در طول ۱۵ سال گذشته اوضاع مناسبی داشته‌اند و فروش آن‌ها بیشتر شده است اما نباید از این حقیقت غافل شد که در میزان فروش این کلاس در طول سال‌های گذشته افت‌وخیزهای فراوانی را تجربه کرده است. فروش MPV های میدسایز نیز کمی تا قسمتی مشابه نمونه‌های کوچک بوده است. حداکثر فروش این خودروها در سال ۲۰۰۵ بوده و پس از آن تقریباً به نصف کاهش یافته است. خب این رشد فروش از کجا ناشی شده است؟ البته کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها به ویژه مدل‌های کوچک و میان‌سایز (در هر دو بخش مدل‌های سطح میانی و لوکس) تقریباً ۲.۵ میلیون دستگاه به بازار خودروهای سطح میانی و ۸۸۵ هزار دستگاه دیگر را به بازار خودروهای لوکس تزریق کرده‌اند.

  • مقایسه خودروهای مرسوم، MPV و شاسی‌بلند

۲۰۱۶

۲۰۱۱ ۲۰۰۶

۲۰۰۱

 

۶۵.۴%

۷۴.۴% ۷۸.۶% ۸۷.۶% مرسوم
۸% ۱۲% ۱۴% ۸.۸%

MPV

۲۶.۶%

۱۳.۶% ۷.۴% ۳.۶%

شاسی‌بلند

Opel Mokka

فروش خودروهای مرسوم (هاچبک، سدان، استیشن واگن و غیره) از آغاز قرن بیست و یکم تاکنون با کاهش ادامه‌داری همراه بوده و از حدود ۸۸ درصد در سال ۲۰۰۱ به حدود ۶۵ درصد در سال ۲۰۱۶ رسیده است درحالی‌که سهم شاسی‌بلندها از ۳.۶ درصد به حدود یک‌چهارم کل بازار در سال ۲۰۱۶ رسیده است که بخش اعظم این رشد فروش در ۶ سال اخیر بوده است. فروش MPVها تا سال ۲۰۰۶ با رشد مناسبی برخوردار بوده و از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ به بیش از ۲ میلیون دستگاه در سال رسیده است اما پس از آن شاسی‌بلندها و کراس‌اوورها محبوب شده و سهم این کلاس خودرویی کاهش یافته است.

  • مقایسه خودروهای سطح میانی و لوکس

۲۰۱۶

۲۰۱۱ ۲۰۰۶

۲۰۰۱

 

۷۶.۴%

۷۹.۲% ۸۱.۷% ۸۳.۸% سطح میانی
۲۳.۶% ۲۰.۸% ۱۸.۳% ۱۶.۲%

لوکس

سهم برندهای لوکس نسبت به سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم افزایش یافته است. سهم این خودروها در طول ۱۵ سال گذشته تقریباً یک و نیم برابر شده است. بخش اعظم این رشد به خاطر افزایش فروش ۳ برند بزرگ آلمانی بوده و دیگر برندها نتوانسته‌اند از سلطه‌ی آن‌ها بیرون بیایند. البته ولوو و جگوار-لندروور نیز از افزایش فروش خود در سال‌های اخیر لذت برده‌اند اما آمار فروش آن‌ها قابل‌مقایسه با بزرگان آلمانی نیست. تنها نقطه روشن برای ولوو در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس میدسایز است که XC60 از فروش بالایی برخوردار می‌باشد.


دلیل رشد خودروهای لوکس واضح است: ایجاد کلاس‌های خودرویی جدید. کلاس لوکس‌های کوچک و شاسی‌بلندهای لوکس میدسایز ۱۵ سال پیش تقریباً فروشی نداشتند اما سال پیش به فروش ۷۶۰ هزار دستگاهی رسیدند. مینی و آئودی A2 تنها بازیگران چند سال پیش بودند و لندروور فریلندر خود را تک و تنها می‌دید تا اینکه ب‌ام‌و X3 در سال ۲۰۰۴ از راه رسید و پس از آن نیز خودروهایی چون ولوو XC60، آئودی Q5 و مرسدس GLK وارد بازار شدند. حتی کلاس شاسی‌بلندهای لوکس کامپکت تا سال ۲۰۰۹ وجود نداشت و در این سال بود که ب‌ام‌و X1 وارد بازار شد و یک سال پس از آن نیز مینی کانتری من عرضه شد. فروش کلاس‌های شاسی‌بلند لوکس کامپکت و میدسایز با افزایش تعداد رقبا رشد چشمگیری داشته است.

  • سهم کلاس‌های خودرویی از بازار

۲۰۱۶

۲۰۱۱ ۲۰۰۶

۲۰۰۱

 

۸.۸%

۹% ۷.۶% ۶.۸% مینی
۱۸% ۲۱.۸% ۲۴.۸% ۲۵.۸%

ساب کامپکت

۱۵.۷%

۱۷.۲% ۱۹.۹% ۲۱.۷% کامپکت
۴.۱% ۶% ۷.۹% ۱۰.۶%

میدسایز

۰%

۰.۱% ۰.۲% ۰.۳% بزرگ
۲% ۳.۲% ۳.۳% ۰.۳%

MPV کوچک

۴.۷%

۶.۸% ۸.۶% ۶.۱% MPV میدسایز
۱% ۱.۲% ۱.۶% ۱.۵%

MPV بزرگ

۹.۵%

۳% ۰.۶% ۰.۴% شاسی‌بلند کوچک
۸.۷% ۵.۴% ۲.۶% ۱.۱%

شاسی‌بلند میدسایز

۰.۴%

۰.۴% ۱.۳% ۰.۵% شاسی‌بلند بزرگ
۱.۹% ۲.۳% ۰.۷% ۰.۵%

لوکس کوچک

۶.۲%

۴.۶% ۴.۵% ۲.۵% لوکس کامپکت
۴.۷% ۴.۸% ۵.۵% ۶.۴%

لوکس میدسایز

۲.۵%

۳.۴% ۳.۷% ۳.۵% لوکس بزرگ
۰.۳% ۰.۳% ۰.۴% ۰.۴%

لیموزین

۲%

۱% ۰.۰% ۰.۰% شاسی‌بلند لوکس کامپکت
۳.۱% ۱.۷% ۰.۶% ۰.۴%

شاسی‌بلند لوکس میدسایز

۱.۹%

۱.۴% ۲% ۰.۸%

شاسی‌بلند لوکس بزرگ

 

اینجا می‌توانیم تغییرات کلاس به کلاس را بهتر مشاهده کنیم. تمامی کلاس‌های خودرویی سطح میانی به جز کلاس مینی در ابتدا رشد فروش داشته‌اند اما بعداً همگی با افت مواجه شده‌اند درحالی‌که اکثر کلاس‌های کراس‌اوور و شاسی‌بلند افزایش فروش داشته‌اند و تنها کلاس شاسی‌بلندهای بزرگ از این قاعده مستثناست. باقی موارد را نیز می‌توان از خود جدول مشاهده کرد.

خب آینده چگونه خواهد بود؟
آیا مشاهده‌ی این تغییر و تحولات در طول ۱۵ سال گذشته شگفت‌آور بوده است؟ نه اصلاً. همگی می‌دانیم که ذائقه‌ی مردم ابتدا از خودروهای سطح میانی به اولین MPV ها و سپس به کراس‌اوورها تغییر یافته و همچنین می‌بینیم که برندهای لوکس رشد قابل‌توجهی داشته‌اند زیرا کلاس‌های جدیدی در این بخش ایجاد شده و محصولات بیشتری عرضه شده است.


خب آینده چگونه خواهد بود؟ کدام کلاس‌های خودرویی موتور متحرک رشد در سال‌های آینده خواهند بود؟ به‌جرئت می‌توان گفت که کراس‌اوورها به رشد فروش خود در اروپا ادامه خواهند داد و در آمریکا و چین نیز همین رویه برقرار خواهد بود. MPVهای کوچک ناپدید خواهند شد اما MPV های میان‌سایز همچنان باقی خواهند ماند. کلاس میان‌سایزهای سطح میانی و لوکس با کاهش فروش خود ادامه‌دار مواجه خواهند بود زیرا کراس‌اوورها روی فروش این بخش نیز تأثیر می‌گذارند؛ اما سگمنتی که ما به خاطر سن پایین در این نوشتار ذکر نکردیم کلاس خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی است که در طول ۱۰ تا ۱۵ سال آینده سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص خواهند داد. ظرفیت باتری‌ها به سرعت در حال افزایش بوده و مخصوصاً بها و ابعاد آن‌ها کاهش پیدا می‌کند بنابراین این خودروها با محدوده‌ی حرکتی پذیرفتنی و بهایی نسبتاً ارزان در دسترس خواهند بود. این خودروها جانشینی برای مدل‌های بنزینی خواهند بود و دیزلی‌ها نیز دوران طلایی خود را از دست خواهند داد.

منبع: carsalesbase

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Ace

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    (( سهم برندهای لوکس نسبت به سال‌های ابتدایی قرن بیست و یکم افزایش یافته است. سهم این خودروها در طول 15 سال گذشته تقریباً یک و نیم برابر شده است. بخش اعظم این رشد به خاطر افزایش فروش 3 برند بزرگ آلمانی بوده و دیگر برندها نتوانسته‌اند از سلطه‌ی آن‌ها بیرون بیایند. البته ولوو و جگوار-لندروور نیز از افزایش فروش خود در سال‌های اخیر لذت برده‌اند اما آمار فروش آن‌ها قابل‌مقایسه با بزرگان آلمانی نیست. تنها نقطه روشن برای ولوو در کلاس شاسی‌بلندهای لوکس میدسایز است که XC60 از فروش بالایی برخوردار می‌باشد. ))
    .
    به نظر من به زودی پورشه هم به جمع این ۳ برند بزرگ آلمانی اضافه میشه و میشن ۴ تا.
    .
    هیچ خودروسازی در حد و اندازه ی بنز ، ب ام و ، آئودی و پورشه نیست .
    اینا رو فقط باید با خودشون مقایسه کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. بهزاد

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2366 ديدگاه)

    پورشه در سال گذشته در اروپا 69 هزار خودرو فروخته و در قیاس با سه گانه لوکس ساز آلمانی ها که هرکدام بیش از 800 هزار خودرو فروختن هنوز خیلی فاصله داره و فعلا رده ی چهارم در اختیار ولوو با فروش 289 هزار عددی هست و رده ی پنجم نیز لندروور با 166 هزار دستگاه.
    جگوار با 67 هزار و لکسوس 44 هزار در رده های بعدی قرار دارند.
    و در انتهای جدول لوکس سازان کادیلاک با 761 و هیوندای جنسیس با 131 عدد فروش جا خوش کردند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ساسان.م

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (338 ديدگاه)

      پورشه رو هرکسی نمیخره ، مگر کاین یا ماکان چون ماهیت اسپورتش غلبه میکنه در واقع پورشه واسه ماشین بازا و جووناست
      ولی بنز و ب ام و و آئودی همه پسند تر هستند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. #ali.m#

        ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        البته ائودی و بی ام و هم ماهیت اسپرتش غلبه میکنه. این دلیلش نیست.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. gewnika

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بازار ماشین فقط بازار عربا
    تو خیاباشون رد بشی همش اس۵۰۰ و بنتلیه
    ماشین دومشون هم کمری و سوناتا?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. #ali.m#

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    اصلا بازار باحالی نیست .
    همش هاچبک همش ماشین کوچیک .
    اما از اونور امریکا پره از همه نوع ماشین از امیریکایی و ژاپنی گرفته تا المانی و ایتالیایی و …
    ادم کیف میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. h112

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (434 ديدگاه)

    بهترین بازار برای مقایسه بنظر من بازار استرالیاست…چون از خودرو های اروپایی بگیر تا چینی و هندی داخل کشورشون هست…یعنی یه کلکسیون کامل از همه ماشین های جهان…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. SS

    ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    بهترین بازار برای مقایسه بازار ایرانه
    چون اشغالای ایرانی و چینی های نا شناخته هم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. h112

      ۷ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (434 ديدگاه)

      اینم یه نظری ه…ههههه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ونوم اف ۵

      ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      عجیب ترین ایرانه چون برندهایی هست که جایی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. احسان(احسان سابق)

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    فقط یک نفر تو کل اروپا در 2016 خودروی بزرگ خریده. دیگه مشتری اول و آخرش خودشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حمیدرضا

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    جالبه این تغییر در بازار در کشور ما هم حس میشه تب شاسی بلند سواری و اینکه این ماشین تو چشم و این چرندیات باعث شده سبک خودرو سواری تغییر کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ASTON MARTIN

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    کلا فروش خودرو تو سطح جهانی از گذشته تاحال در حال کاهش بوده
    حسرت میخورم به حال خودمون که تحت شرایطی که خرید خودروی شخصی روز به روز کمتر میشه در جهان ما هنوز حسرتشو داریم که فقط از کنارش رد شیم
    همش بخاطر حاکمیته نامرده باید قبول کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. بیژن

    ۸ اردیبهشت ۱۳۹۶
    سوابق: (255 ديدگاه)

    چه زیبا….! حتی اروپاییا هم دیگه سوار ماشینای کوچولو مچولو دوست ندارن بشن. نسل mpvها هم که داره منقرض میشه.
    لوکس ها هم خوب معلومه دیگه تکلیفش، چون لوکسه اقبال عمومی در آینده واسه این خودروهابیشتر خواهد شد.
    شخصا نظرم در مورد این مقاله اینکه خودروها از حالت وسیله و ابزار کاری کم کم دارن خارج میشن و دارن تبدیل میشن به یه کالای لوکس که فقط واسه تفریح ولذت باشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا