چشم اندازهفته نامه

تکنولوژی‌های “تکان‌دهنده” صنعت خودرو در 60 سال اخیر

به منظور درک واقعی پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه‌ی تکنولوژی‌های صنعت خودرو ما به شما پیشنهاد می‌کنیم یک خودروی کلاسیک را برانید. گذراندن وقت در خودرویی بدون کولر، ترمزهای بدون کمک، کنترل پایداری الکترونیکی، فرمان هیدرولیک، کروز کنترل و… نشان دهنده‌ی چگونگی پیشرفت‌های تکنولوژی خودرو است. در این نوشتار ۱۰ نمونه از تکنولوژی‌هایی را برای شما عزیزان معرفی کرده‌ایم که بزرگ‌ترین تأثیر را روی صنعت خودرو داشته‌اند. با ما همراه باشید.

  1. مقیاس‌پذیری پلتفرم – استفاده از فضا و هزینه

tech-game-changers-03
در خودروهای قدیمی‌تر واژه‌ی “شاسی” به ساختار نردبان-فریم اطلاق می‌شود که ستون فقرات قطعات سیستم تعلیق و قوای محرکه را شکل می‌داد. اگرچه خودروسازان در دهه‌ی ۲۰ کانسپت هایی با شاسی و بدنه‌ی یکپارچه را امتحان کردند اما اولین خودروهای مجهز به این تکنولوژی در دهه‌ی ۳۰ میلادی پای به بازار گذاشتند (سیتروئن Traction Avant یک نمونه از این خودروهاست). سه خودروساز بزرگ دیترویت از این طراحی در خودروهای جمع‌وجور اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی استفاده کردند. پلتفرم‌های یکپارچه‌ی امروزی کاملاً مقیاس‌پذیر هستند و برای نمونه پلتفرم MQB گروه فولکس‌واگن در خودروهای مختلفی بکار رفته است.

  1. لاستیک‌های رادیال – هندلینگ، راحتی، ایمنی و کارایی

tech-game-changers-04
اندکی پس از اینکه جان بوید دانلوپ اولین لاستیک بادی را در سال ۱۸۸۸ تولید کرد، لاستیک یاد شده در اکثر خودروها به‌صورت استاندارد بکار رفت. سپس میشلین لاستیک رادیال را در سال ۱۹۴۶ اختراع کرد که مزیت‌های فراوانی نسبت به نمونه‌ی قبلی داشت. دلیل اصلی بهبود عملکرد لاستیک رادیال این بود که دیواره‌ی جانبی این لاستیک به علت متدهای ساخت متفاوت دارای انعطاف بیشتری بود. این امر به لاستیک اجازه می‌داد تا ضربه‌ها را بهتر جذب کند و در زمان عبور از پیچ یا دور زدن عملکرد بهتری را ارائه کند. استفاده‌ی وسیع از این تکنولوژی در اواخر دهه‌ی ۶۰ میلادی رخ داد.

  1. ترمزهای ضد قفل – ایمنی

tech-game-changers-07
اگرچه ABS در اوایل قرن بیستم برای هواپیماها توسعه یافته بود اما چندین دهه طول کشید تا خودروها به این سیستم مجهز شوند. اولین سیستمی که در هر چهار چرخ عمل می‌کرد تنظیمات Sure-Brake بود که در کرایسلر ایمپریال ۱۹۷۱ نصب شده بود. بوش ادعا می‌کند اولین سیستمی که منعکس کننده‌ی سیستم‌های معمول امروزی است را در مرسدس بنز S کلاس ۱۹۷۸ ارائه داده است. ABS به همراه کیسه‌ی هوا و کمربند ایمنی بزرگ‌ترین پیشرفت ایمنی در زمینه‌ی حفاظت از سرنشینان است.

  1. تجهیزات خودروها – راحتی و ایمنی

tech-game-changers-06
هدف اصلی خودروها حمل‌ونقل افراد است اما از آنجایی که خودرو بخشی از زندگی روزانه‌ی ماست، تجهیزات راحتی آن مهم شده است. در ۶ دهه‌ی گذشته ما شاهد عرضه‌ی سیستم تهویه مطبوع (به همراه صندلی‌های گرم و سرد شونده و ماساژور دار)، شیشه‌ها، آینه‌ها، سانروف و درب پشتی برقی، ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل تطبیقی، چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های خودکار، بلوتوث، وای فای، صفحات لمسی و… بوده‌ایم. همچنین گوشی‌های هوشمند نیز چگونگی تعامل افراد با خودروها را تغییر داده‌اند.

  1. ECU – کارایی و عملکرد

tech-game-changers-05
واژه‌ی کاربراتور تنها در زمان صحبت از خودروهای کلاسیک بکار می‌رود. به منظور کاهش آلاینده‌ها و افزایش راندمان پیشرانه‌های بنزینی، کنترل مخلوط سوخت-هوا و زمان اشتعال در اواخر دهه‌ی ۸۰ بهبود یافت. توسعه‌ی واحد کنترل الکترونیکی خودرو ECU با همراهی میکرو پردازنده و حافظه، حذف کاربراتورها را ممکن ساخت. امروزه ECU صدها ورودی حسگر را دریافت می‌کند و بسیاری از عملکردها و سیستم‌ها را کنترل می‌کند تا بهترین راندمان را ایجاد کند.

  1. can bus – ارتباط

autonomous cars
خودروی مدرن از صدها حسگر، فعال‌کننده، سیستم و واحد کنترل تشکیل شده است. این بخش‌ها نیازمند ارتباط با یکدیگر و دریافت ورودی‌های حسگر هستند تا به راننده اجازه‌ی استفاده از تمامی عملکردها را بدهند. ارتباط هر یک از واحدها با تمامی حسگرها به واسطه‌ی کابل‌ها تقریباً غیرممکن است. راه‌حل فوق‌العاده در این رابطه استفاده از شبکه‌ای است که با نام شبکه‌ی ناحیه‌ی کنترلر CAN bus شناخته می‌شود. این سیستم در سال ۱۹۸۳ توسط بوش توسعه یافت و در سال ۱۹۸۶ به بازار عرضه شد.

  1. گیربکس‌های دوکلاچه – راندمان و عملکرد

tech-game-changers-12
گیربکس دستی از نظر عملکردی راندمان خیلی بالایی را در گذشته نداشت. این تا زمانی بود که فولکس‌واگن اولین سری از گیربکس دوکلاچه DSG خود را در سال ۲۰۰۳ روی گلف نصب کرد. سابقه‌ی اختراع این تکنولوژی به سال ۱۹۳۹ میلادی بازمی‌گردد اما تا دهه‌ی ۸۰ میلادی از آن استفاده نشد. در این زمان خودروهای مسابقه‌ای پورشه ۹۵۶ و ۹۶۲ لمانز و آئودی اسپورت کواترو S1 رالی از گیربکس یاد شده استفاده کردند.

  1. توربوشارژر – راندمان و عملکرد

tech-game-changers-08
اولین خودروی بنزینی که از پیشرانه‌ی توربو استفاده می‌کرد اولدزموبیل جت فایر ۱۹۶۲ بود؛ اما زمان نسبتاً زیادی گذشت تا اولین پیشرانه‌ی توربودیزل در مرسدس بنز ۳۰۰SD مدل ۱۹۷۸ بکار رفت. در ابتدا هدف از به‌کارگیری توربو فقط افزایش پرفورمنس بود اما معرفی پیشرانه‌های بنزینی کوچک با تکنولوژی تزریق مستقیم باعث شد تا افزایش راندمان و کاهش آلاینده‌ها نیز از اهداف دیگر این سیستم باشد. یکی از نمونه‌های خوب پیشرانه‌ی ۳ سیلندر ۱ لیتری اکوبوست فورد است که سه بار برنده‌ی جایزه‌ی پیشرانه‌ی سال شده است.

  1. خودروهای ارتباطی – ایمنی، ارتباط و رفاه و آسایش

tech-game-changers-10
سیم‌کارت‌ها هم‌اکنون به‌صورت استاندارد در بسیاری از خودروها بکار رفته و البته به آن‌ها اجازه می‌دهند تا با استفاده از شبکه‌ی GSM به دنیای بیرون متصل شوند. به این ویژگی عملکردهای دیگری چون تماس خودکار کمک در زمان تصادف، فرستادن داده‌ها به گوشی هوشمند، همگام‌سازی با تقویم کاری و حتی پذیرش موقعیت GPS رستوران‌ها و… را نیز باید اضافه کرد.

  1. خودروهای الکتریکی – پایداری، کاهش آلایندگی و افزایش راندمان

tech-game-changers-11
آیا می‌دانستید که اولین خودروی الکتریکی در سال ۱۸۳۷ و توسط رابرت دیویدسون اسکاتلندی ساخته شده است؟ تکنولوژی باتری ضعیف و تراکم انرژی پایین باعث شد که خودروهای الکتریکی قافیه را به برادران احتراق داخلی خود ببازند. ظهر خودروهای الکتریکی در دهه‌ی ۹۰ میلادی رخ داد و بسیاری از خودروسازان برنامه‌های پایلوت خود را اجرا کردند. تکنولوژی باتری لیتیوم-یون باعث تولید خودروهای الکتریکی بسیاری در زمان کنونی شده و پیشرفت‌های بیشتر باتری‌ها به منظور افزایش برد خودروها می‌تواند به عنوان پایان دوران خودروهای احتراق داخلی تلقی شود.

قدم بعدی: خودروهای خودران
tech-game-changers-02
خودروهای خودران در لیست ۱۰ تایی ما نیستند زیرا هنوز خودروهای تولید انبوه با قابلیت‌های کاملاً خودران هنوز عرضه نشده‌اند. هنوز بحث‌ها و ابهاماتی درباره‌ی قانون این خودروها وجود دارد. هرچند، انتظار داریم در ۱۰ سال آینده این بخش نیز به تکنولوژی‌های تکان دهنده‌ی صنعت خودرو اضافه شود.

منبع: carmag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. lmbx

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (287 ديدگاه)

    فقط از این آخری بیزارم!البته اگه فقط تو جاهای شلوغ باشه خوبه ولی به نظرم ماشین رو بی روح میکنه یعنی اون ارتباط روحی آدم و ماشین رو کم رنگ میکنه.
    باید واقعا عاشق ماشین باشید تا حرفامو درک کنید!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (4468 ديدگاه)

      خب من خودم ترجیح میدم وقتی بعد از ظهر شنبه که 4 تا کلاس سنگین دانشگاهو پست سر گذاشتم , توی ماشین لم بدم و یکی منو تا دم خونم ببره…
      نه اینکه بعد 10 ساعت سر کلاس بودن , 1 ساعت هم تا خونه ام نیم کلاج برم…!!!

      ماشین های خودران اینجاهاست که به کار میاد!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سامان اذری

        ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (3197 ديدگاه)

        کربونادو جان
        من تو کار لباس هستم صبح ساعت 8 بیدار میشم
        تا ساعت 9.30 و دم عید تا ساعت 11 شب تو مغازم مطمئنا اندازه من خسته نمیشی ولی هیچی واسم دلچسب تر از این نیس که همه درد و غمت و خستگیتو جمع کنی و تو خیابون گاز بدی و ماشین و ماشین بجای تو نعره بکشه
        من اون حس رو جزء لذت بخش ترین لحظه های زندگیم میدونم و کلا خستگیم رو فراموش میکنم
        شمارو نمیدونم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Carbonado Aventador

          ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (4468 ديدگاه)

          بله بله حرف شما درسته…
          و خستگی من در قبال خستگی شما و خیلی از دوستان هیچه…!!

          اون قسمتی هم که کل خستگی رو جمع میکنی و گاز میدی هم من خیلی قبول دارم…
          ولی بستگی به شرایط داره..

          منم ته همت که دوربینارو میشناسم 140-150 تا میرم!

          ولی اکثر روز ها باید از پل طبیعت تا سر جنت اباد رو نیم کلاج بیام و راهی که درحال عادی 20-30 دقیقه طول میکشه رو توی 1.5 ساعت بیام…

          به خاطر اینه که میگم ماشین های خودران اینجاها به درد میخوره…

          همگی ما اعضای پدال عشق ماشینیم و عشق رانندگی…

          الان به خیلی ها بگی بریم جاده چالوس , میگن وای نه جاده خطرناکیه احتمال تصادف و رانش کوه هست..

          ولی من به شخصه از تک تک پیچ های چالوس لذت میبرم و عاشق رانندگی پر سرعت تو چالوسم…

          حتی حاضرم اگه قرار باشه یه روزی بمیرم , اون روز توی جاده چالوس باشه…

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Madjid

          ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          جسارت نباشه ، به نظر من محل لذت بردن از صدای نعره ی ماشین تو پیسته نه خیابون.
          .
          باهات موافقم ، صدای بعضی ماشین ها واقعا خستگی رو از تن آدم بیرون میکنه ، ولی بازم میگم ، جاش خیابون نیست.
          در ماشین های زیر ۱۰۰/۰۰۰ دلار پورشه ۹۱۱ کاررا صدایی رو داره که واسه من مثل نوش داروست. گاز دادن بهش باید حس بی نظیری داشته باشه. بالای ۱۰۰/۰۰۰ تا هم فراری ۴۸۸ ، لامبورگینی هوراکان/آئودی آر۸ ، و لکسوس LFA رو خیلی دوست دارم.
          .
          با تکنولوژی خودروان موافقم. مخصوصا موقع خستگی خیلی به درد می‌خوره یا تو مسافرت های طولانی و خسته کننده.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. سامان اذری

          ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (3197 ديدگاه)

          مجید من الان ساعت 1.15 دقیقه هست الان رسیدم خونه
          معمولا شبها با دوستام تاساعت 2 بیرونیم
          همیشه خیابونها خلوته تو اون ساعت ها منم هیچوقت تو کمربندی یا اتوبان سرعتم رو بالا نمیبرم
          منظور از گاز دادن یعنی دنده رو تو دور موتور بالا عوض کردن و یکم تند رفتنه نه زیاد اونم جای خلوت
          وگرنه من معمولا 9 ماه (بجز سه ماه زمستون) با دوچرخه میرم مغازه چون سمت بازار ترافیک.میشه و خودمم دوچرخه رو دوس دارم
          تو صدای اگزوز ماشینها
          من صدای ای ام جی ها
          مازراتی جدیدا
          و نیسان جی تی ار رو خیلی دوس دارم
          راستی مجید از تلگرامت خبری نشد؟؟؟؟؟

          موافقم 0
          مخالفم 0
        4. Madjid

          ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (11564 ديدگاه)

          .
          همین رو میخواستم که یکم بیشتر توضیح بدی ببینم‌چجوری از صدای ماشین لذت میبری.
          وگرنه گفتم ، قصد جسارت نداشتم.
          .
          دادا الان مسافرت کاری هستم ، برسم شهرمون تا ۲ روز دیگه درستش میکنم.

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. ahmad

        ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (659 ديدگاه)

        خودران واسه آدمای عادی جذابه نه ما عشق ماشین ها!
        چون آدمای عادی رانندگی رو زحمت میدونن واسشون خسته کننده است
        ولی واسه ما لذته و هیچ تفریحی واسمون بالاتر از رانندگی نیست!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. شهاب شورلت

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (63 ديدگاه)

    جالب بود
    ولی خداییش هر کاری میکنم نمی تونم با این ماشینای برقی حال کنم
    ماشین باس تنفس طبیعی یا توربو شارژ/سوپرشارژ
    باشه
    برقی مااله سوسولاس (اصن ماشینی که صدا نداشته باشه حتی اگه تسلا هم باشه اون حس ماشین واقعی بودن را نمیده
    حالا یه ذره ماشینای تنفس طبیعی الودگی هوا ایجاد میکنن ایشالله اونم تو اینده درست میشه
    ولی همین صدای استارت یه ماشین 8 سیلندر تنفس طبیعی شرف داره به این برقیا

    البته از شتاب فوق العاده ماشینیای برقی هم نمیشه صرف نظر کرده می ترسم یه روزی بیاد که این برقی ها جای خودرو های دیگر را گرفته باشند و مجبور به خرید همینا باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Carbonado Aventador

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (4468 ديدگاه)

      حرف شما درست ولی نمیشه جلوی پیشرفت تکنولوژی رو گرفت…

      بالاخرش یه روزی همه چیز برقی میشه!!

      اگه به من بگن درمورد موتور خودرو یه جمله بگو..
      میگم:
      هرچی حجیم تر بهتر

      ولی خب از مزیت های ماشین های الکتریکی نمیشه چشم پوشی کرد…

      شما فوقش تا یه ساعت با صدای موتور حال کنی…
      ولی اگه از تهران پاشی بری مشهد و 9 ساعت صدای موتور مدام تو سرت بچیپه , دیوونه میشی…

      من خودم ترجیح میدم یه ماشین برقی مثل تسلا داشته باشم..
      شب که پارکش میکنم تو پارکینگم شارژ بشه…
      تو صف بنزین وای نمیستم
      تو طرح ترافیک میتونم باهاش برم
      صدای موتوری نداره که بخواد وقتی 2 ساعت توی ترافیکم منو اذیت کنه

      توی شهر , داشتن ماشین برقی واقعا یه امتیاز مثبت حساب میشه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حسین

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (88 ديدگاه)

    به منظور درک واقعی پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه‌ی تکنولوژی‌های صنعت خودرو ما به شما پیشنهاد می‌کنیم یک خودروی کلاسیک را برانید.
    یا یه سفر بیاین ایران سوار ماشین ایرانی بشید ترجیحا مدل قبل از 88
    به نظرم اینطوری درسته!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. یاسین

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (658 ديدگاه)

    جالبه خیلی از تکنولوژی ها بودن که اولین بار مرسدس اون ها را روی ماشین هاش قراره داده بخصوص در زمینه تجهیزات جانبی و ایمنی جایی میخوندم که وقتی سوار یک مرسدس میشید در واقع سوار به ماشین زمانی میشید که شما رو به اینده خودروسازی میبره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Madjid

      ۱۵ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      .
      بله ، واقعا پولی که برای ماشین های مرسدس ( البته در خارج از کشور) پرداخت میکنی ، دلار به دلار و یورو به یوروش ارزش داره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. مهدی

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    خیلی از تکنولوژی های قدیمی موجود تو این لیست هنوز تو ایران رویاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. moein

    ۱۴ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (856 ديدگاه)

    از این لیست بعضی کارایی خیلی خوبی داشتن بعضی هم به نظر من بود و نبودش زیاد فرقی نمی کنه
    از سیستم خودران که کلا متنفرم
    از خودروهای برقی هم بیزارم
    بعضی هم فوق العاده موفق و موثر بودن مثل
    لاستیک‌های رادیال
    ECU
    ,و,
    ABS
    برا توربو هم نظرات متفاوته
    سیستم دوکلاجه هم واقعا خوبه جای هیچ بحثی هم نیست اما من تا زنده باشم از گیرباکس دستی استفاده می کنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Abbas us.c

    ۱۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (269 ديدگاه)

    اصلا با حذف شدن کاربرات حال نمیکنم.کاربرات تنها مشکلی که داره نسبت به تغیرات دمای محیط حساسه وگرنه خیلی سیستم ساده ای داره حتی خودت هم میتونی تمیزش یا تنظیم کنی(البته اگر یه مقدار وارد باشی) یا میتونی با تنظیم ژیگلور توان موتور رو بالاتر ببری یا اگر کاربرات های چهار دهنه استفاده کنی من که کلاسیک بازم دوست ندارم که کاربرات حذف بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا