چشم اندازهفته نامه

هفت تکنولوژی که آینده اتومبیل‌ها را شکل خواهند داد

از شرکت‌های تأمین‌کننده قطعات بزرگ و کوچک گرفته تا تیم‌های تحقیقاتی دانشگاهی، همه گروه‌ها در دنیای اتومبیل به دنبال توسعه سیستم‌ها و متریال‌های فوق‌العاده‌ای هستند که موجب دگرگونی عظیمی در طراحی خودرو خواهند شد. در ادامه به ۷ نمونه از تکنولوژی‌هایی خواهیم پرداخت که تأثیر زیادی بر عملکرد و ظاهر نسل جدید اتومبیل‌ها دارند.

پنل‌های خورشیدی نازک
thin-film-solar-panels
کلکتورهای فتوولتائیک در حال حاضر آن‌قدر نازک و انعطاف‌پذیر شده‌اند که می‌توان از آنها به عنوان پنل سقفی وسایل نقلیه استفاده کرد. به طور متوسط، میزان ۳۰۰ وات از طریق این پنل‌ها در دسترس قرار داده می‌شود که برای راه‌اندازی سیستم اطلاعات و سرگرمی و یا برخی سیستم‌های الکترونیکی کمکی و موقت در یک خودرو کافی است. علاوه بر این، پنل‌های خورشیدی، نظیر آنچه اخیراً در کارما ریوِرو دیده می‌شود، دارای جلوه‌ای نسبتاً زیبا هستند.

نمایشگرهای شیشه جلو
windshield-displays
دیودهای نورانی ارگانیک یا OLED و ترانزیستورهای نازک و شفاف که T-TFT نامیده می‌شوند، تکنولوژی‌هایی هستند که ممکن است به زودی شیشه جلوی اتومبیل شما را به یک نمایشگر تخت پانورامیک تبدیل کنند؛ یک بستر کامل برای نمایش مجموعه‌ای بی‌پایان از اطلاعات و سرگرمی. خودروسازان می‌توانند امکاناتی نظیر واقعیت بر افزوده بر پایه سیستم‌هایی چون ناوبری، پخش مدیا و حتی اطلاعات لحظه‌ای در پیست مسابقه در اختیار قرار دهند. به عنوان مثال، امکان نمایش خط عبور ایده‌آل در پیست، مشابه آنچه قبلاً در کانسپت جگوار لندروور در سال ۲۰۱۵ دیده‌ایم، وجود خواهد داشت.

کابین خودران‌ها
autonomous-interiors
همگام با پیشرفت تکنولوژی خودران، تمرکز کابین اتومبیل‌ها نیز از محلی برای رانندگی به جایی برای استراحت و سرگرمی تغییر خواهد کرد. زمان زیادی از ارائه کانسپت ۲۶ توسط ولوو نمی‌گذرد؛ خودرویی که تصویری از درون وسیله نقلیه‌ای که توسط کامپیوتر هدایت می‌شد را به نمایش می‌گذاشت. انتخاب حالت «اتوپایلوت» باعث تغییر در فضای داخلی کابین می‌شود؛ جایی که فرمان به داخل داشبورد جمع شده، صندلی‌ها فضای بیشتری پیدا می‌کنند، یک میز کوچک از پنل درب طرف راننده بیرون می‌زند و یک نمایشگر ۲۵ اینچی از سمت مسافر در داشبورد پدیدار می‌شود.

ارتباطات بین‌خودرویی
inter-vehicle-communication
خودران‌ها از Differential GPS برای تشخیص موقعیت جهانی استفاده می‌کنند. به علاوه،  پالس‌های نوری که از طریق LIDAR ساطع می‌شود، موقعیت اجسام موجود در نزدیکی آنها را مشخص می‌کند و از دوربین‌های استریو برای «مشاهده» ادامه مسیر کمک گرفته می‌شود. این تکنولوژی‌ها بسیار دقیق هستند، ولی نمی‌توانند کاملاً بدون‌خطا عمل کنند. شاید به همین دلیل است که به زودی نیاز خواهیم داشت که تمام ترافیک موجود در جاده‌ها را به صورت بی‌سیم به یکدیگر وصل کنیم. آئودی در حال توسعه سیستم ارتباطی موسوم به “Car to X” است که در فاز آزمایشی آن در اینگلوشتات آلمان، حسگرها در سطح جاده و چراغ‌های راهنمایی کار گذاشته شده‌اند تا به این وسیله، خودروها از شرایط ترافیکی مسیر «آگاه» شوند. این موضوعی است که مطمئناً بر طراحی خودروها تأثیر خواهد گذاشت؛ امّا اینکه این اتفاق به چه صورت اتفاق می‌افتد، هنوز مشخص نیست.

باتری‌های با ساختار کمپوزیت
structural-composite-batteries
یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه صنعتی چالمرز سوئد طرحی را پیشنهاد داده‌اند که در آن پنل درها و سقف از باتری‌های لیتیومی ساخته می‌شود. الکترودها فیبر کربنی هم می‌توانند صلبیت ساختاری مناسب و هم هدایت الکترونی بسیار خوبی را فراهم کنند و در نتیجه، یک کمپوزیت باربر را تشکیل می‌دهند که در عین حال، می‌تواند انرژی را نیز در خود ذخیره کند. بنابراین، طراحان اتومبیل دیگر نیازی به پیدا کردن جا برای بسته‌های بزرگ باتری نخواهند داشت و علاوه بر کاهش وزن کلی، فضای داخلی کابین‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

حسگرهای فیزیولوژیکی
physiological-sensors
مطابق گزارش‌های سازمان ملی مدیریت ایمینی ترافیک بزرگراه‌های امریکا (NHTSA)، «رانندگی با حالت خواب‌آلود» عاملی است که سالانه موجب وقوع ۷۰ هزار تصادف در جاده‌های امریکا می‌شود. مهندسان در جگوار لندروور در حال حاضر، مشغول مطالعه بر روی یک سری حسگرهای یکپارچه موسوم به  “Wellness” هستند که فعالیت مغزی سرنشینان وسیله نقلیه را رصد می‌کند. با استفاده از حسگرهای تعبیه شده در غربیلک فرمان، خودرو می‌تواند در هنگام تشخیص خواب‌آلودگی، میزان روشنایی، سطح صدای سیستم صوتی و درجه حرارت داخل کابین را تغییر دهد. اگر این اقدامات نیز کارساز نباشد، «سیستم رانندگی خودکار» هدایت خودرو را برعهده خواهد گرفت. همچنین حسگرهای تنفس و ضربان قلب نیز می‌توانند درون صندلی‌ها جای داده شوند تا علاوه بر میزان خستگی، فاکتورهای اساسی در سلامتی افراد نیز مورد پایش قرار گیرند.

کنترل حرکتی اولتراهپتیک
ultrahaptic-gesture-control
«کنترل حرکتی» هم‌اکنون در سری ۷ ب‌ام‌و ارائه شده و موجب برخی تغییرات در طراحی داشبورد شده است؛ موضوعی مطمئناً همچنان ادامه خواهد یافت. با وجود طیف وسیعی از کنترل‌ها و در مقابل، تعداد محدود حرکات دست، به نظر می‌رسد که به‌زودی، سیستم‌های ردیابی چشم نیز به این مجموعه اضافه شوند. در نتیجه خروجی «کنترل حرکتی» نسبت به زاویه نگاه راننده، تغییر پیدا می‌کند. پورشه در کانسپت میشن E از این تکنولوژی استفاده کرده و این در حالی است که مهندسان جگوار لندروور، پا را از این هم فراتر گذاشته و تکنولوژی اولتراهپتیک بهره جسته‌اند. در این حالت، سیستم موقعیت انگشتان شما را بررسی می‌کند و پالس‌های اولتراسونیک به نوک انگشتان‌تان می‌فرستد. در نتیجه، شما یک بازخورد به صورت یک لرزش دریافت خواهید کرد.

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. Ahmad

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (150 ديدگاه)

    خداحافظی با رانندگی با کابین های خودران …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. شهریار

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (16 ديدگاه)

    پنل خورشیدی خیلی عالیه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. علي

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (848 ديدگاه)

    تکنولوژی (((پنل خورشیدی))) با (((باتری کامپوزیتی))) و((( همچنین خودران بودن))) از واجباته و بدرد بخور. بقیشم سوسول بازیه .
    با تچکر

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bavaria

      ۱۰ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (581 ديدگاه)

      باتری کامپوزیتی خیلی سطحی نگرانست
      بفرض تصادفی از پهلو رخ بده،امکان قطع شدن مجموعه باتری ها هست،یا حداقل اینکه مجموعه درب باید تعویض بشه(البته با هزینه بالا)
      پنل خورشیدی “به نظر من” بهترین تغییر در حال حاضر هست.مثلا در ی روز آفتابی تولید انرژی کولر رو تامین کنه یا در صورت پارک بودن خودرو در فضای باز باعث افزایش شارژ باتری بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علي

        ۱۰ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (848 ديدگاه)

        اگر بخوای اینجوری فکر کنی که همش باید نگران باشی. شاید زلزله یا سونامی بیاد و سقف ماشین کنده بشه یا اینکه خورشید از آسمون کنده بشه بخوره تو سقف پنل خورشیدی و کلی هزینه تعویض بوجود بیاد.??
        با تچکر

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Bavaria

          ۱۰ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (581 ديدگاه)

          زلزله!!!! سونامی!!!! کنده شدن خورشید!!!! قصد جواب دادن داشتی یا تمسخر؟!!!!
          من حرفی از خرابی سقف زدم؟!!!!
          بنظر شما برخورد های از پهلو که در شهر بسیار اتفاق می افته پدیده خارق العاده و دور از ذهنیه؟!!!!
          اینکه در هر تصادف ساده ایی مجموعه باتری های درب آسیب می ببیند،حرف نامعقولیه؟!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. علي

          ۱۰ آذر ۱۳۹۵
          سوابق: (848 ديدگاه)

          نه حرفت کاملا معقول ولی هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد. یا باید ی ماشینی بخری عاری از تکنولوژی و کاملا ساده یا باید عاشق تکنولوژی باشی و هزینشم بدی که البته بعضی تکنولوژیها آپشن حساب نخواهند شد مثل باتری کامپوزیتی ((( به عنوان ذخیره انرژی بیشتر))) در ضمن یادت باشه باتریها قرارند بصورت منعطف ساخته بشند مثل پیشنهاد شرکت سامسونگ برای ساخت گوشی موبایل منعطف یعنی غیر از صفحه نمایش تمام قطعات داخل باید قابلیت انعطاف داشته باشند حتی((( باتری ))) . و ی چیزی به عنوان راهنمایی بهت بگم و اون اینه ((( کار نشد نداریم و هیچ سرنوشتی وجود ندارد مگر آنکه خودمون رقم بزنیم))) خدا مارو خلق کرد و نامید اشرف مخلوقات و اینست قدرت ذهن ما انسانها که میتونه دنیای زیبا خلق کنه و یا نابودش کنه.
          با تچکر

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. GOD BLESS AMERICA

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    فکر کنم ماشینهای آینده راننده خاطی رو یه کتک مفصل بزنن ;-) حالا جدای از شوخی:
    با پیشرفت تکنولوژی و افزایش انواع حسگر های داخل کابین و خودرو، حریم شخصی کاربران خودرو های مدرن در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
    باید قوانینی جهت صیانت از محدودیت های اخلاقی تدوین شود .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ASA

    ۱۰ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    من دلم نمیخواد رانندگی انسانی از بین بره. من رانندگی رو دوست دارم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. احمد باقری

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    باطری با ساختار کامپوزیت، خیلی باحال بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. الهی

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    کانسپت26 ولوو … منتظر یک خودروی لوکس استثنایی از ولوو هستیم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. میثم

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (27 ديدگاه)

    سلام
    دوست عزیز کسی که اینهمه خرج توسعه تکنلوژی میکنه خب یه فکری هم راجع به نگهداری از اون میکنه.نمونش هم سنسورهایی
    که در خودرو استفاده میشه و مانع وقوع تصادف میشه.پس شما بدون نگرانی از تکنلوژی لذت ببر.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احسان(احسان سابق)

    ۱۱ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    بسیار بسیار عالی. با وجودی که رانندگی سنتی از بین نمیره اما وسایل جدید زندگی رو متحول میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. عادل

    ۱۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (171 ديدگاه)

    واقعا خوش به حالشون اونها دارن به چی فکر میکنن، لگن سازهای داخلی و آقایون ما به چی فکر می کنند .
    اونها به فکر راحتی و امنیت مردم
    اینها ما به فکر غارت جیب های مردم و سود بیشتر به هر قیمتی…
    واقعا برای خودم متاسفم که قدر این صنعت رو نمیشناسن و یا نمیخوان که بشناسن…

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا