چشم انداز

جالب‌ترین سقف‌های جمع‌شونده جهان [ویدئو]

می گویند در یک دهه اخیر میزان فروش خودروهای کانورتیبل به نصف کاهش یافته؛ یکی از دلیل این افت فروش شاید به آمدن شاسی بلندها و کراس اورهای ارزان قیمت جدیدی باید نسبت داد که با در اختیار گذاشتن انواع سانروف، مونروف، سقف های پانوراما، تارگا (T/Targa) و … توانسته اند طیف زیادی از سلیقه های مشتریان مختلف را پوشش دهند. 

هرچند آمارها نشان می دهد سال ۲۰۱۳ حدود ۴۶۵,۰۰۰ دستگاه (یعنی ۷% حجم فروش ۲۰۱۳) از انواع خودروهای روباز در سراسر جهان فروخته شده ولی صرفا به آمارها نمی توان تکیه داشت؛ با اینکه تعداد خودروهای کانورتیبل/کابریولت نسبت به سایر خودروها بسیار کم است اما کم و بیش برای برخی از ماها اتفاق افتاده که در یک روز حتی چندین و چند دستگاه از آنها را در کوچه و خیابان دیده ایم!

Chevrolet-Camaro-Convertible-top-view

 

ولی به ندرت برایمان اتفاق افتاده که چنین خودروهایی را در لحظه بازوبسته شدن سقف شان مشاهده کنیم؛  و اگر هم این فرصت برای مان مهیا شد معمولا با نگاه های کنجکاوانه خودمان چندین ثانیه (طوریکه کسی متوجه نشود!) به عملکرد و مکانیزم این سقف ها خیره می شویم.

البته این موضوع بیشتر برای ما پسرها صادق است چون از همان دوران کودکی عاشق آدم آهنی های اسباب بازی بودیم! به خصوص آن اسباب بازی های اوایل دهه ۱۳۷۰ که هم تبدیل به ماشین می شدند و هم آدم آهنی، حتی بعضی از مدل هایشان باتری می خورد و حرکت میکرد. ولی به هرحال این نوع اسباب بازی ها گران بود و در هرجایی پیدا نمی شد و خلاصه اینکه در دسترس اکثر خانواده ها نبود.

عکس متحرک بیتل آدم آهنی
عکس متحرک بیتل آدم آهنی

تا کودک درونمان مجددا بیدار نشده به اصل مطلب برگردیم؛ قرارست امروز از سقف های جمع شونده یا جداشونده ای بگوییم که جالب ترین یا متفاوت ترین مکانیزم ها را دارند. اگر علاقه ای به این موضوع دارید، همراه ما باشید . . .

۱. بی دردسر: فراری ۵۷۵ سوپراِمریکا

Superamerica چیزی نبود جز نسخه کانورتیبل فراری ۵۷۵ که از ۲۰۰۵ و تنها به مدت یکسال عرضه شد. مکانیزم سقف این خودرو را آقای لئوناردو فیوراوانتی نخستین بار در سال ۲۰۰۰ میلادی برای Alfa Romeo Vola طراحی کرده بود اما چون Vola صرفا یک خودروی مفهومی بود، پنین فارینا از همین سقف مجددا برای نسخه های کانورتیبل ۵۷۵ استفاده کرد. این سقف شیشه ای بدون هیچ زحمتی و تنها با یک چرخش ۱۸۰ درجه بر روی درب موتور قرار می گیرد. بازوبستن این سقف تنها ۷ ثانیه زمان می خواهد.

[jwplayer mediaid=”83693″]

۲. سریع: رنو ویند

Wind تنها دو سال زنده بود؛ سال ۲۰۱۰ آمد و سال ۲۰۱۲ هم رفت. این کانورتیبل ۲ نفره به شدت جمع و جور و کوچک بود طوریکه تنها ۳.۸ متر طول داشت. سقف هاردتاپ ویند یک از معروف ترین کپی های سقف ۵۷۵Superamerica است با این تفاوت که اندکی مدرن تر شده چون بعد از چرخش ۱۸۰ درجه ای، قسمت بالایی درب صندوق بلند شده و روی آن قرار میگیرد. طبق اعلام رنو این سقف یک تکه حداکثر در ۱۲ ثانیه باز می شود. پس می توان به آن لقب یکی از سریع ترین سقف های جمع شونده (غیرقابل رویت) جهان را داد.

[jwplayer mediaid=”83702″]

۳. با آرامش: اینفینیتی G37 کانورتیبل

G37 که از ۲۰۱۴ تغییر نام داد و مدل سدان آن از این به بعد با نام Q50 و مدل کوپه/کانورتیبل آن نیز با نام Q60 راهی بازار می شود، هم اکنون چهارمین نسل (V36) خود را تجربه می کند؛ نسلی که از ۲۰۰۶ آمده و تا ۲۰۱۵ نیز بیشتر ادامه ندارد. اما در همین نسل چهارم بود که مدلهای کانورتیبل G37 برای نخستین بار عرضه شد. سقف هاردتاپ این کانورتیبل خیلی با وسواس کار می کند ولی اگر آنرا باز کنید و سپس ببندید بیشتر از ۳۰ ثانیه طول نمی کشد.

[jwplayer mediaid=”83708″]

۴. نهایت پرستیژ: ب ام و E93 کانورتیبل

یکی از اتفاقات مهمی که در پنجمین نسل سری۳ رخ داد، عرضه نسخه های کانورتیبل E93 از سال ۲۰۰۷ میلادی بود؛ ب ام و در E93 کانورتیبل برای نخستین بار (در تاریخ کمپانی) از سقف جمع شونده هاردتاپ استفاده کرد. بازشدن این سقف سه تکه طبق اعلام کمپانی ۲۲ ثانیه زمان می برد. با پکیج سفارشی Comfort Access نیز مشتریان این کانورتیبل می توانستند بازوبستن سقف را براحتی با ریموت انجام دهند. در مدلهای جدید F33 (سری۴ کانورتیبل) نیز عینا از همین مکانیزم استفاده شده.

[jwplayer mediaid=”83712″]

۵. ترکیب سنت و مدرنیته: پورشه ۹۱۱ تارگا

از سال ۲۰۱۴ پورشه دست به عرضه مدلهای Targa 4 و Targa 4S زد که سقف سافت تاپ دارند. از آنجایی که مدل ۲۰۱۴ تارگا اصیل ترین نه یازده ایی است که پورشه براساس ۹۱۱Targa سال ۱۹۶۵ میلادی ساخته، پس باید آنرا بهترین و زیباترین تارگای تاریخ پورشه بدانیم؛ تارگایی که برخلاف مدل ۶۵ میلادی که سقف جداشونده داشت حالا به سقفی مجهز است که در ۱۹ ثانیه باز می شود.

[jwplayer mediaid=”83739″]  

۶. زیرکانه: فولکس واگن ایوس

EOS نام الهه طلوع (روشنایی) یونانیان باستان است ولی نمی دانیم چرا فولکس این نام را بر روی این خودروی کامپکت قرار داده. سقف ایوس، زیرکانه ترین مکانیزم جمع شونده جهان را دارد چرا که ابتدا سانروف آن باز و سپس سقف خودرو جمع می شود و به این لحاظ درمیان تمام های هاردتاپ های جهان بی نظیرست. استفاده از فلپ های کنار بدنه برای جاسازی ستون های سقف نیز ویژگی دیگری است که سقف ایوس را متمایز می کند. طبق اعلام کمپانی این سقف در ۲۵ ثانیه باز می شود.

[jwplayer mediaid=”83741″]

۷. آسانسوری: هوندا دل سول

CR-X تنها در دو نسل عرضه شد و آخرین مدل آن هم در سال ۱۹۹۱ فروخته شد. ولی یکسال بعد یعنی در ۱۹۹۲ هوندا بصورت غیرمنتظره ای نسخه کانورتیبل CR-X هم ساخت اما اینبار با نام جدید Civic del Sol که از سال ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۷ آنرا به بازار فرستاد. در برخی بازارها این خودرو با نام CR-X Del Sol نیز عرضه می شد به همین دلیل هم بعضی ها معتقدند del Sol در واقع نسل سوم CR-X بود نه یک خودروی جدید.

اما سقف جمع شونده Del Sol هم به نوبه خود جالبست؛ مهندسین هوندا ظاهرا می خواستند هم تارگا بودن خودرو حفظ شود و هم سقف آن  الکتریکی باشد به همین دلیل مجبور شدند مکانیزم درب صندوق را بصورت آسانسوری طراحی کنند. به نظر می رسد اگر سقف Del Sol که حدودا در ۳۰ ثانیه باز می شود، از نوع جداشونده بود (و نه جمع شونده) به این ژاپنی اصالت بیشتری می داد. Del Sol در زبان اسپانیایی به معنای برگرفته از خورشید (از خورشید) است.

[jwplayer mediaid=”83743″]

۸. در ایتالیا مشابهی ندارد: فراری کالیفرنیا

کالیفرنیا نه تنها اولین V8 موتور جلوی فراری بود بلکه اولین خودرو در تاریخ فراری است که سقف هاردتاپ جمع شونده دارد. بازشدن سقف کالیفرنیا تنها ۱۲ ثانیه زمان می خواهد و به همین دلیل می توان به آن لقب سریع ترین هاردتاپ ایتالیایی را هم نسبت داد. این نکته را هم فراموش نکنیم که کالیفرنیا در زمان عرضه اش (۲۰۰۸) ارزان ترین محصول فراری بود.

[jwplayer mediaid=”83758″]

۹. کلافه کننده: فورد گلگسی اسکای لاینر

اسکای لاینر که به آن Galaxie Skyliner هم می گفتند، چیزی نبود جز مدل کانورتیبل Ford Fairlane که سال ۱۹۵۷ آمد و در ۱۹۵۹ هم رفت؛ اسکای لاینر در ۳ سال زندگی اش همواره با کاهش فروش روبرو بود طوریکه از فروش ۲۰,۰۰۰ دستگاهی در ۱۹۵۷ به فروش ۱۳,۰۰۰ دستگاهی در سال ۱۹۵۹ رسید.

یکی از مهم ترین دلایل اصلی این کاهش فروش را به مکانیزم سقف این خودرو نسبت می دهند چون تقریبا هم نصف طول خودرو را گرفته بود و هم خبری از صندوق عقب نبود. سقف اسکای لاینر، سه موتور الکتریکی داشت که نیروی لازم برای بالابردن چهار جک سقف را فراهم می کرد. این سقف در ۳۵ ثانیه باز می شود.

[jwplayer mediaid=”83768″] 

۱۰. همزاد E93 : ولوو C70

مهم نیست مکانیزم سقف E93 را از روی C70 کپی کرده اند یا برعکس؛ به هرحال این دو خودرو شبیه ترین هاردتاپ های جهان هستند. C70 که تابستان ۲۰۱۳ تولیدش متوقف شد، در نسل اول با مدلهای کوپه و کابریولت بدست مشتریان می رسید اما از نسل دوم یعنی از سال ۲۰۰۶ ولوو تصمیمش را عوض کرد و C70 را در فقط در مدل کانورتیبل فروخت. سقف این خودرو در کمتر ۳۰ ثانیه باز می شود.

[jwplayer mediaid=”84687″]

۱۱. دو تکه جدا ازهم: اونتادور رودستر

بعد از تجربه ای که لامبورگینی در مدل های سافت تاپ مورسیه لگو رودستر داشت، مهندسان این شرکت ترجیح دادند اونتادور رودستر ۵۰ کیلوگرم سنگین تر از اونتادور کوپه شود اما درعوض سقف هاردتاپ داشته باشد تا بدین ترتیب مشتریانش آن ارتعاشات و سروصدایی که در کابین مورسیه لگوی رودستر می شنیدند، دیگر در اونتادور رودستر نشنوند! سقف جداشونده این خودرو از جنس فیبرکربن بوده و از دو تکه ۶ کیلوگرمی تشکیل شده که می توان هردو تکه را در فضای تعبیه شده در صندوق جلو جای داد.

[jwplayer mediaid=”84688″]

۱۲. پاپ آپ: فیات ۵۰۰ کانورتیبل

۵۰۰C یکی از معدود کانورتیبل هایی است که روکش بیرونی سقف سافت تاپ آن چرمی است نه برزنتی. پس قیمت ۲۰,۰۰۰ دلاری آن هم جای تعجب ندارد. ویژگی جالب این سقف اینست که هنگام بازشدن در سه مرحله تا می خورد. برای کم کردن اغتشاشات درون کابین نیز برای این خودرو یک Wind Stop طراحی شده که باید آنرا بصورت دستی در پشت صندلی های عقب قرار داد.

[jwplayer mediaid=”83778″]

۱۳. بی دردسر: مزدا میاتا

و حالا می رسیم به یکی از سریع ترین سقف های سافت تاپ جهان که مزدا آنرا روی میاتا گذاشته؛ البته نه میاتای فعلی بلکه میاتای نسل اول (NA) که از سال ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ میلادی تولید می شد. سقف این کانورتیبل چون فاقد مکانیزم جمع شونده بوده، آنقدر سریع است که غافلگیرتان می کند! ویدئوی زیر تفاوت بازوبسته شدن سقف نسل اول و نسل سوم میاتا را به خوبی نشان می دهد.

[jwplayer mediaid=”83809″]

۱۴. عجیب و جالب و پیچیده و مفهومی: پژو ۴۰۷ ماکارینا

هرچقدر از این خودرو تعریف کنید حق دارید! همانطور که با ۴۰۲Eclipse Decapotable فرانسوی ها نخستین کانورتیبل هاردتاپ جهان را در سال ۱۹۳۵ ساختند، آنها یکبار دیگر نشان دادند که می توانند متفاوت ترین سقف جهان را هم بسازند؛ اتفاقی که سال ۲۰۰۶ و در نمایشگاه ژنو محقق شد و چشم همه مهندسین از آمریکا و ژاپن گرفته تا آلمان و ایتالیا و انگلیس و … را به خود خیره کرد. ۴۰۷Macarena اولین سدان ۴ در جهان بود که سقف هاردتاپ جمع شونده داشت.

سقف این خودرو را که کمپانی فرانسوی Heuliez آنرا طراحی کرده، یکی از جذاب ترین و درعین حال پیچیده ترین مکانیزم های جهان است چرا که هنگام جمع شدنش ابتدا درب صندوق بصورت عادی باز می شود و سپس سقف خودرو (متشکل از سانروف سه تکه) از زیر قوس درب صندوق در قسمت انتهایی می نشیند. جالبست بدانید نام ماکارینا (از حرکات موزون معروف!) را هم بدلیل نحوه جمع شدن بازوهای سقف روی این ۴۰۷ گذاشته اند. 

[jwplayer mediaid=”83824″]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. مک میسل

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    بین همه ی اینا911کررا…البته دیگه حال نداشتم تک تک ویدیو هارو ببینم………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا.2272

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (186 ديدگاه)

      کاش لینک میذاشتین واسه دانلود همه یکجا
      من که فقط اولی رو دیدم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. میثم "سوبارو"

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1772 ديدگاه)

      بهترین، اینفینیتی. بدترین، آوانتادور.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. مک میسل

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    407 ماکارینا هم بد نیست البته اگه بیاد تو بازار!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. توفیقی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    سقف فقط سقف sl65 فلزی و تطبیق با بدنه و عدم استفاده از برزنت آشغال

    موافقم 1
    مخالفم 0
  4. توفیقی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    فراری کالیفرنیا هم سقف خوبی داره.
    با اینکه عاشق 911 ام ولی از سقف برزنتیش بدم میاد.تازگی ها تو آپشن 911 hard roof یعنی سقف سخت گذاشتن که خیلی شکیل و زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. مک میسل

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    با سلام،بچه ها من هم از فردا سرم شلوغ میشه و نمیتونم به پدال سر بزنم،در واقع به جمع بچه هایی که کمتر میان میپیوندم،گفتم که نگید کجاست این یارو!
    موفق و موید باشید…
    کسری

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجتبی (ساروی )

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (551 ديدگاه)

      داروغه ی شهر به بهلول گفت من از شهر شما منتقل شده ام بهلول گفت چه بدبختیه بزرگی .داروغه گفت برای شما بدبختیست ؟بهلول گفت نه برای مردم شهر دیگر»»»»»»»»»»»»»»»from you my brother

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. صادق

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    سردبیر هم بعضی وقتا که حوصله اش میاد، هوس هیکنه یه حماسه آفرینی کنه!!

    خیلی ممنون واقعا، مطلب خوبی بود

    توی اینا اگه بخوام ماشینو انتخاب کنم این 3 تا:

    -فراری 575 سوپراِمریکا
    -BMW E93
    -فراری california

    اگه بخوام برای سقفش انتخاب کنم، california رو برمیدارم

    این انتخابا برای این بود که تا شماره 9 بیشتر برام دان نشد، بقیشونو نمیدونم چه جورین، شاید گزینه های بهتری بازم باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمدرضا

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    مطلب باحالی بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. علی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (969 ديدگاه)

    رنو ویند با اینکه ادعایی نداره ولی ترکونده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. Nissan GTR

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (141 ديدگاه)

    دوستان یه سوال داشتم بعضی از ماشین ها که پسوند اسپایدر دارند مثل r8 spyder کانورتیبل حساب میشن؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. e36

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (918 ديدگاه)

    E93 شیکو مجلسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. M.Sh

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (80 ديدگاه)

    شماره 10 و 11 برام دان نمیشه. ارور میده… لطفا لینک رو اصلاح کنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مرتضی برجسته

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (61 ديدگاه)

      لینک ها اصلاح شدن … ممنون!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  12. حسین

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (248 ديدگاه)

    فراری 575 اصلا جالب نیس فک کن رگبار بگیره و سقفو ببندی یه کاسه آب خالی میکنه رو سرت
    از پورشه تارگا خیلی خوشم میاد کلا قطعات متحرک پورشه خیلی جذابن مثل بال عقب پانامرا
    کالیفرنیام کاملا در حد شخصیت فراری طراحی شده
    تو کلیپ فولکس EOS اون بنزه جلوی پارکینگ نمیدونم اسم مدلش چیه ولی کوپش + کوپۀ فکر کنم(W114 دهه 60 و 70 )جزو لیست ده خودروی دوستداشتنی منه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. pouya

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (110 ديدگاه)

    بنظرم 911 و باکستر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ASTON MARTin

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (1346 ديدگاه)

    جمع شدن سقف جیگر پارچه ای اصیل بریتانیایی«استون مارتین» تو 14 ثانیه رو از قلم انداختین :|

    موافقم 1
    مخالفم 0
  15. Reza

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (153 ديدگاه)

    چرت ترین سقف رو لامبورگینی داره.با این همه ادعا سقفشو باید خودت جدا کنی.
    زنده باد فراری

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. مرتضی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (849 ديدگاه)

    فولکس واگن فوق العاده بود!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. احمدرضا

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    از ب ام و خوشم اومد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. نیما ناصری

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (336 ديدگاه)

    پژو 407 واقعا فوق العاده بود. امیدوارم یه روزی تو ایران مونتاژ بشه. البته اگر لگن سازهای عزیز بذارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. datsun

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (3477 ديدگاه)

    اینفینیتی G37

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. آرش

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام
    آقا خواهشا از هرکدوم عکس هم بذارین
    آخه این همه فیلم رو که نمیشه دونه دونه دید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. erfan

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    سلام و عرض ادب خدمت عزیزان
    دوستان گلم میتونید برنامه مسابقات فرمول 1 رو در روز یکشنبه 93/6/2 که در بلژیک برگزار میشه ساعت 4:30 بعدازظهر بطور زنده از شبکه ورزش دنبال کنید.
    بی تردید دیدن این سری مسابقات برا ما عشق ماشین ها خالی از لطف نیست پس بیاید با اطلاع رسانی بین دوستاتون از این اتفاق خوب با همدیگه لذت ببریم.
    ارادت مند شما
    عضو کوچکی از خانواده پدال
    عرفان قاسمی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Ahmad..F12

    ۵ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    فقط فراری کالیفرنیا

    راحت، ساده، بی درد سر، شیک و مجلسی و با پرستیژ

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا