جالب‌ترین نمایشگرهای دیجیتالی دنیای خودرو

عقربه‌های دیجیتالی اولین بار در خودروهای دهه ۱۹۸۰ میلادی ظاهر شدند که البته با وجود تلاش فراوان خودروسازان، همه چیز درباره آنها در دهه ۱۹۹۰ میلادی رفته‌رفته به فراموشی سپرده شد. امّا در قرن بیست‌ویکم، به نظر می‌رسد که عقربه‌های دیجیتالی در یک بازگشت دوباره، قرار نیست که به این زودی‌ها ما را ترک کنند. در ادامه به ۱۰ نمونه از جالب‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

مک‌لارن P1

mclaren-p1_gtr-2015
در یک خودروی مسابقه‌ای، عقربه‌ها می‌بایست اولویت بیشتری نسبت به فرم طراحی داشته باشند. در مک‌لارن P1 و P1 GTR نیز همین رویکرد با یک داشبورد ساده افقی، یک نشانگر بزرگ دنده و یک سرعت‌سنج با ابعاد بزرگ دنبال شده است؛ همه چیز ساده و در عین حال فوق‌العاده زیبا.

آئودی R8

audi-r8_v10-2016
شاید بسیاری از خودروسازان تنظیمات سفارشی برای مجموعه نشانگرها داشته باشند، ولی «کابین مجازی» آئودی در نوع خود بهترین است. شما می‌توانید یک صفحه مرکزی بزرگ با اطلاعات مهم موردنیاز راننده در وسط در اختیار داشته باشید و یا اینکه تمام این صفحه را به یک نقشه بزرگ تبدیل کنید. استفاده از این سیستم بسیار آسان است و یک نوع حسّ آینده‌نگرانه در خود دارد. می‌توان انتظار داشت که خودروهای بیشتری در آینده از این رویکرد استفاده کنند.

سوبارو XT توربو

subaru_alcyone_1985
XT یکی از اولین تلاش‌های سوبارو برای ساخت یک خودروی «نامتعارف» محسوب می‌شود. مطابق روش مرسوم در زمان خود، این خودرو از عقربه‌های دیجیتالی استفاده می‌کرد، امّا این عقربه به شکل جالبی، از یک افکت سه‌بعدی بهره می‌بردند؛ جایی که با افزایش دور موتور، به نظر می‌رسید که این عقربه‌ها به سمت راننده حرکت می‌کنند.

وکتور W8

vector-w8-twinturbo-3
به‌راحتی می‌توان وکتور W8 را یکی از وحشی‌ترین خودروهای دهه ۱۹۹۰ میلادی دانست. طبیعتاً عقربه‌های این مدل نیز دارای یک طراحی آینده‌نگرانه بودند.

لامبورگینی رِوِنتون

lamborghini-reventon-2008
لامبورگینی رِوِنتون که بر اساس مدل «مورسیه‌لگو» ساخته شده بود، در طراحی خود از جت‌های جنگنده سریع نیز الهام گرفته بود. مجموعه عقربه‌های این مدل یک حالت معمولی و سنتی داشتند، ولی ظاهر منحصر به فرد آنها چیزی است که قبل و بعد از رونتون، هرگز دیده نشده است.

شورولت کوروت C4

corvette-c4
نسل چهارم کوروت خودرویی بود که برای بیرون آوردن مدل اسپورت شورولت از یک دوره تاریک و رقم‌زدن یک آینده روشن‌تر طراحی شده بود. به همین دلیل، در این مدل از عقربه‌های دیجیتالی استفاده می‌شد؛ چیزی که در سال ۱۹۸۴ یک ویژگی بسیار مدرن به شمار می‌رفت.

هوندا S2000

honda-s2000-2004
در طول دهه ۱۹۹۰ میلادی، در حاشیه قرار گرفته بودند. در همین حال، هوندا هنگامی که مدل S2000 خود را عرضه کرد، برای یادآوری دوران افتخار کمپانی در موتور اسپورت، از یک مجموعه عقربه‌های طرح F1 کمک گرفت. عقربه‌های S2000 واقعاً خوانا بودند و انرژی تازه‌ای برای پنل ابزارهای دیجیتالی در دنیای اتومبیل ایجاد کردند.

لکسس LFA

lexus-lfa_nurburgring_package-2012
به گفته لکسس، این کمپانی از آن جهت از یک مجموعه نشانگر دیجیتالی در LFA استفاده کرد که سرعت افزایش دور موتور V10 آن نمی‌توانست با نمونه آنالوگ هماهنگ شود. البته اینکه این موضوع بیشتر جنبه بازاریابی داشته باشد یا خیر، چندان مشخص نیست، ولی پنل ابزارهای LFA یکی از زیباترین نمونه‌هایی است که در داخل کابین یک خودرو مشاهده شده است. خوشبختانه این نوع طراحی، همچنان در RC F و GS F به زندگی خود ادامه می‌دهد.

بیوک ریتا

buick-reatta
بیوک ریتا وقتی اولین به بازار اتومبیل معرفی شد، دارای یک مجموعه عقربه‌های دیجیتالی ساده و یک نمایشگر دیجیتالی لمسی CRT در کنسول وسط بود. امّا برای مدل سال ۱۹۹۰، بیوک نمایشگر لمسی را کنار گذاشت و به جای این پنل‌ ابزارهای خارق‌العاده را به مشتریان عرضه نمود. این یکی از آخرین تجربه‌های جنرال‌موتورز در مورد عقربه‌های دیجیتالی بود که قبل از دوره جدید بازگشت این نوع عقربه‌ها صورت می‌گرفت.

فراری لافراری

ferrari-laferrari
لافراری یک شمارنده دور موتور معمولی در وسط دارد، امّا نمایشگر “Race” از شرایط هیجان‌انگیزتری برخوردار است. نمایش دور موتور به صورت یک چوب هاکی طراحی شده که دورهای بالاتر را در مکانی با دید بهتر راننده قرار می‌دهد؛ یک نمایشگر فوق‌العاده برای یک خودروی فوق‌العاده.

منبع: roadandtrack

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

35 دیدگاه

      1. vahid porsche
        سوابق: (244 دیدگاه) ,

        پورشه هم از نشانگر آنالوگ و دیجیتال در کنار هم استفاده میکنه که میتونه همخ سلایق رو راضی کنه

        پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3812 دیدگاه) ,

      .
      کابین P1 مثل کویر لوت هست.
      خشک و بی آب و علف
      سرد و بی روح.
      نمیگم ماشین عالی نیست
      اتفاقا خیلی دوستش دارم
      اما برای کاهش وزن خیلی کار ها کردن که کاش نمیکردن.

      پاسخ
      1. ٍEhsan
        سوابق: (398 دیدگاه) ,

        اولا این کابین پی 1 نیست و کابین P1 GTR هست دوما خودرویی که فقط برای پیست هست و اجازه ورود به خیابون رو نداره انتظار داشتی بیاد سیستم صوتی و تصویری و فول آپشن بده بیرون؟؟؟همینشم لامبورگینی نمیتونه بسازه

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3812 دیدگاه) ,

          .
          آقا احسان.
          من توجه نکردم P1 معمولی نیست. حق با شماست.
          خوبه که قبول کردی امکاناتی در کابین نیست و نگفتی فلان و فلان.
          منم قبول دارم. فکر کردم p1 معمولی هست.
          عذرخواهم.
          خیلی ممنون.

        2. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3812 دیدگاه) ,

          .
          لامبورگینی با سستو المنتو 8 سال قبل همه ی خودروسازان رو متحیر کرد.
          همه انگشت بر دهان مونده بودن.
          مک لارن پی وان همین الان حریف المنتو نیست.
          در مورد المنتو بیشتر مطالعه کن.
          فعلا حال و حوصله ی توضیح دادنش نیست.

        3. GOD BLESS AMERICA
          سوابق: (560 دیدگاه) ,

          شما با مدل سستو المنتو مدل 2010با تیراژ تولید 20 عدد آشنایی داری؟

          پی وان جی تی آر داشپورد داره اما سستو المنتو اونم نداره وزنشم خیلی پایین تره.
          999 کیلو

    2. X5
      سوابق: (122 دیدگاه) ,

      آقا یه new Great britain خیلی باحالی حتی استدیوها بازی سازم که تو چند خبر قبلی گفته بودی اولیش انگلیسی بود 😂😂😂😂
      البته در این مورد باهات موافقم واقعا مکلارن قشنگتر از همه بود

      پاسخ
    3. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      رونتون و مک لارن و ائودی عالیه

      پاسخ
  1. a.s.m
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    واسه آئودی از همه بهتر بود

    پاسخ
  2. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3812 دیدگاه) ,

    .
    زیباترین و آینده نگر ترین نمایشگر متعلق به لامبورگینی رونتون هست.
    حس میکنی پشت F/A-22 Raptor قرار گرفتی.

    پاسخ
    1. Daniel
      سوابق: (302 دیدگاه) ,

      موافقم
      لافراری هم باحال بود.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3812 دیدگاه) ,

        .
        خداییش مک لارن P1 رو نگاه کن.
        آدم حوصلش سر میره تو ماشین.
        سرد و بی روح
        هیچ جذابیت و طراوتی نداره.
        مثل زمستون.
        برای همینه که سبک و کم وزن شده بود.
        918 با اینجور ماشینی رقابت میکرد. در حالی که داخلش حس یک ماشین لوکس داشت.

        پاسخ
        1. Daniel
          سوابق: (302 دیدگاه) ,

          حرفت کاملا سنده واسه ما آقا مجید.
          مکلارن جا فرمون، آتاری گذاشته.
          راستی اسم و عکس پروفایلت عالیه… .

        2. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3812 دیدگاه) ,

          .
          دانیال جان تا حالا کجا بودی ؟
          یک حس سادگی و صمیمت خاصی تو کامنت هات هست که از راه کیبورد هم منتقل میشه.
          خیلی ممنونم.
          خیلی لطف داری.
          کامنت هات دقیقا مثل دوستمون بهنام طیبی هست.
          ایشون هم خیلی به ما لطف داشت.
          .

          .
          به نظر من نباید از اظهار نظر بقیه ناراحت شد.
          بخصوص از اظهار نظر افرادی که خودمون بهشون میگیم ترول.

        3. Daniel
          سوابق: (302 دیدگاه) ,

          من تو کف معلوماتت هستم.
          سوادت تو زمینه ماشین خیلی بالاست.ماشاا.. واسه خودت صاحب نظری.
          همیشه گفتم
          بازم میگم و خواهم گفت. عزیزی مجید جان
          عزیز… .

  3. حميد
    سوابق: (872 دیدگاه) ,

    به نظر من از کروت بیشتر زیبا بود

    پاسخ
  4. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    رونتون خوبه
    اما خیلی شلوغش کرده
    یکم ساده تر بود بیشتر به چشم میومد
    لکسوس ال اف ای و لا فراری خیلی بهتر هستند
    هم ساده
    هم شیک
    هم یه هیجان عالی

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3812 دیدگاه) ,

      .
      مگه چی داره که شلوغ شده !؟!؟😡😡😡 ( شوخی )
      دورشمار موتور، فشار روغن ،حرارت. مقدار بنزین ، درجه آب و کیلومتر شمار.
      این اجزا به نحو زیبایی کنار هم اومدن.
      .

      پاسخ
      1. mojtabaaston
        سوابق: (156 دیدگاه) ,

        من هرچی نگاه میکنم چیزی ازش نمیفهمم

        پاسخ
  5. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]
    سوابق: (1607 دیدگاه) ,

    هوندا بیوک و لافراری خیلی جذاب بودن

    پاسخ
  6. احسان(احسان سابق)
    سوابق: (2213 دیدگاه) ,

    طولی نمیکشه که نمایشگرهای دیجیتال جای نمایشگرهای آنالوگ رو در خودروها بگیره

    پاسخ
  7. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (560 دیدگاه) ,

    از دهه هشتادی و نودی های این لیست بیشتر خوشم اومد .
    حس میکنم یه چیز ارزشمند در طراحی آن دوران جا مونده و به هزاره سوم نرسیده.

    پاسخ
  8. ونوم
    سوابق: (412 دیدگاه) ,

    نمایشگرای جدید ایودی خیلی قشنگ بود قدیمی ترا هم کوروت و بیوک و وکتور

    پاسخ
  9. ونوم
    سوابق: (412 دیدگاه) ,

    پدال عزیز خواهشا درباره ی وکتور یه مطلب کامل کار کن ممنون

    پاسخ
  10. PROSTATOR
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    LFA شیک و ساده
    تو یه کلیپی دیدم که نمایشگر LFA رو روی LCD بزرگ گذاشته بودن و همه عکس میگرفتن از تلویزیون

    پاسخ
  11. احمد باقری
    سوابق: (4379 دیدگاه) ,

    رونتون، لافراری، لکسوس

    پاسخ
  12. USA & JAPAN
    سوابق: (179 دیدگاه) ,

    honda s2000 یکی از برترین ماشین های عمرمه

    پاسخ
  13. Roozbeh
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    فقط آونتادور اینا که باحال نیستن. درضمن تو اون مسابقه که p1 با بوگاتی بود واضحه که بوگاتی دیر حرکت کرد اگه با هم شروع میکردن بوگاتی p1 رو قورت میداد چرا میگین مک لارن سریعه؟

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.