چشم اندازهفته نامه

۱۰ نمونه از جزئیاتی که بیشترین تأثیر را بر عملکرد خودروها دارند

از انتخاب لاستیک مناسب گرفته تا تشخیص داده‌های تله‌متری، ظرافت‌های زیادی برای رسیدن به حداکثر عملکرد وجود دارد. در ادامه به برخی از شاخص‌ترین این جزئیات اشاره می‌کنیم.

تایرهای فوق‌العاده
2017-chevrolet-corvette-stingray-sports-car-mo-design
تایرها اولین تأثیر را بر روی عملکرد خودرو می‌گذارند. چه در یک مسیر صاف آسفالت شهری رانندگی کنید و چه در یک راه سنگلاخ خارج از شهر، همیشه امکان انتخاب یک تایر مناسب وجود خواهد داشت. این موضوع در مورد هر فصل از سال نیز صدق می‌کند. تایرهای تابستانی چسبندگیِ خوبی دارند، امّا چندان به باران یا برف علاقه نشان نمی‌دهند. تایرهای تمام‌فصل می‌توانند در این زمینه گره‌گشا باشند، امّا باید توجه داشت که تایرهای زمستانی از چسبندگی بیشتری برخوردارند. تایرهای مسابقه‌ای نیز برای روزهای حضور در پیست مناسب هستند. در واقع اگر یک ردیف کامل از تایرها را در یک پارکینگ مشاهده کنید، نشانه این است که یک علاقه‌مند باهوش دنیای اتومبیل در آنجا زندگی می‌کند.

صندلی‌های اسپورت
sport-seats
صندلی‌های تک‌نفره یک ویژگی نوآورانه در صنعت اتومبیل بودند که در حدود بیش از ۵۰ سال قبل، به عنوان نمادی از سفارشی‌سازی خودروهای تولید انبوه ظاهر شدند. در نتیجه، صندلی‌های نیمکتی رفته‌رفته از خط تولید خودروسازان ناپدید گردید. امّا برای رانندگی با سطح عملکرد بالاتر، این صندلی‌ها نیاز به بالشتک‌های بیشتر، تکیه‌گاه‌های جانبی عریض‌تر، یکپارچگی بیشتر در مهاربندی و حفاظت بیشتر دارند؛ این همان ویژگی‌هایی است که در بهترین صندلی‌های حال حاضر دنیای اتومبیل وجود دارد. به علاوه، قسمت‌های چرم جیر باعث نگه‌داشتن موقعیت راننده در پیچ‌های سخت می‌شود. گرم‌کن و تهویه داخلی نیز که از موارد اساسی در مسافت‌های طولانی و رانندگی های-‌پرفورمنس است، موجب می‌شوند که از راحتی سرنشین در شرایط مختلف اطمینان حاصل گردد.

غربیلک فرمان اسپورت
sport-steering-wheel
فرمان‌های طرح چوب و با قطر بزرگ، چیزی است که می‌بایست در خودروهای اسپورت اجباری باشد، امّا فاکتورهایی مانند استانداردهای ایمنی در تصادف و نسبت‌های سریعتر فرمان موجب شده‌اند تا فرمان‌های امروزی کوچکتر و ضخیم‌تر طراحی گردند. فرم این فرمان‌ها برای قرارگیری انگشتان طراحی شده و کنترل‌های ثانویه نیز بر روی آنها درنظر گرفته شده است. امّا معمولاً این فرمان‌ها به صورت دایره و گرد نیستند و کف آنها به صورت تخت است؛ کف تختی که نشانه‌ای از جهت‌گیری کلی پرفورمنس در طراحی خودرو محسوب می‌شود. پوشش چرم یا آلکانترا هم کارآیی بیشتر و هم سطح پرمیوم بالاتری برای خودرو به همراه دارد. در همین حال، «دوخت مناسب» اهمیت زیادی خواهد داشت و همین طور، باید از نوارهای فلزی در پیرامون غربیلک فرمان که حرارت را به خود جذب می‌کنند، پرهیز کرد.

حالت‌های چندگانه رانندگی
multiple-driving-mode
روزگاری راننده‌ها تنها با ۳ پدال، یک فرمان و یک دسته دنده به سیستم پیشرانه و شاسی ارتباط پیدا می‌کردند. امّا امروزه سیستم‌های کنترل الکترونیکی دارای عملکردهای زیادی در این زمینه هستند. دکمه “Mode” موجود بر روی داشبورد، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که مشخصات رفتاری پیشرانه و شاسی را تغییر دهید؛ آن هم به صورت کاملاً لحظه و بلافاصله پس از فشار دکمه. رفتن به جاهای مرتفع می‌تواند شما را با شرایط برفی مواجه کند. بنابراین در این حالت می‌بایست وضعیت زمستانی را انتخاب کنید تا گشتاور و کشش مناسب در اختیار شما قرار گیرد. در سمت دیگر این طیف حالت‌های رانندگی، وضعیت پیست قرار دارد که برای واکنش‌های تند و تیز برنامه‌ریزی شده است.

پدل‌شیفترها
maserati_ghibli_2014_paddles_0
«کنترل‌های انگشتی» که بیشتر در آشپزخانه و محیط های کاری دیده می‌شوند، به درون خودروها نیز راه یافته‌اند. مدل‌های اسپورت در کنار تعداد رو به رشد مدل‌های موجود در جریان اصلی بازار خودرو، با استفاده از این دکمه‌های پنهان در پشت غربیلک فرمان، کنترل سیستم گیربکس را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای رفتن به دنده بالاتر از دکمه‌های سمت راست و برای دنده پایین‌تر از دکمه‌های سمت چپ استفاده می‌شود. این یک ویژگی فوق‌العاده است؛ چرا که به شما اجازه می‌دهد که حداکثر لذت را از رانندگی داشته باشید.

نمایشگر قابل‌تنظیم برای راننده
audi-q2cockpit
در هوانوردی، صحبت از کابین‌های تمام‌شیشه‌ای به معنای این است که نمایشگرهای الکترونیکی کاملاً جای ابزارهای مکانیکی را گرفته‌اند. در اتومبیل‌ها، یک نمایشگر ابزارهای ترانزیستوری لایه نازک (TFT) از جمله ویژگی‌های «شگفت‌آوری» است که جایگزین عقربه‌ها قدیمی شده است. امّا زیبایی و ظرافت این نمایشگرها در جایی است که با انتخاب حالت رانندگی، وضعیت نمایش اطلاعات در آنها نیز تغییر می‌کند. این در حالی است که فرصت تنظیم شخصی نمایشگر برای ارائه مواردی همچون نقشه، اطلاعات راه‌ها، وضعیت وسیله نقلیه و … وجود دارد. صفحه‌های TFT در حال حاضر، راه خود را به سطوح متوسط بازار خودرو پیدا کرده‌اند و به‌زودی نشانگرهای قدیمی و کلاسیک را تنها در پارکینگ کلکسیونرها خواهیم دید.

سیستم دیفرانسیل AWD
v90_d4_awd_cross_country_048
همراه با توسعه انعطاف‌پذیری و راندمان سیستم‌های دیفرانسیل تمام‌چرخ محرک، محبوبیت این سیستم‌ها نیز رو به افزایش گذاشته است. انتقال گشتاور پیشرانه به صورت مجزّا برای هر کدام از چرخ‌های خودرو، در هنگام حرکت بر سطوح با اصطکاک کم بسیار مفید خواهد بود، امّا این موضوع حتی بر گردش در پیچ‌های جاده‌های خشک نیز تأثیر می‌گذارد. این در حالی است که برخی خودروها بدون اضافه کردن پیچیدگی‌ها و هزینه AWD، از سیستم‌های گشتاور بُرداری استفاده می‌کنند؛ نرم‌افزاری که با توجه به ورودی پدال گاز و زاویه فرمان، به منظور اطمینان از بهترین کشش ممکن، از میزان گشتاور پیشرانه می‌کاهد. فارغ از سطح مهارت رانندگی، شرایط بد جوّی باعث می‌شود که گشتاور بُرداری جواب خود را به‌خوبی پس بدهد.

چراغ‌های جلوی جهت‌دار
adaptive_headlights
آیا تا به حال با یک روباه برخورد کرده‌اید که بعد از یک پیچ، در وسط جاده منتظر شما ایستاده است؟ ابزارهای زیادی برای حل این مشکل توسعه داده شده‌اند، امّا هیچ‌کدام به صورت گسترده در صنعت خودرو به کار گرفته نشده‌اند. در همین حال، پیشرفت‌ها در تکنولوژی حسگرها موجب استفاده از چراغ‌های جهت‌دار شده است. این چراغ‌ها که می‌توانند گردش وسیله نقلیه را تشخیص دهند، در این حالت نور خود را به درون و اطراف پیچ پخش می‌کنند. یک رویکرد دیگر در این زمینه، استفاده از یک منبع نور اضافی، مانند یک اِلمان LED کوچکتر است که در هر کدام از مجموعه‌های چراغ‌های جلو جاسازی می‌شود. این پرتو نور که در یک زاویه رو به بیرون قرار گرفته، در هنگام چرخش فرمان فعال می شود و هشدار بهتری برای حیوانات در هنگام شب است.

برنامه‌های عملکرد پیست در گوشی موبایل
9_porsche-normal
شرایط عملکرد شما در پیست مسابقه چگونه است؟ آیا در حال آموزش و ثبت زمان‌های کوتاه‌تر در پیست هستید؟ یکی از ابزارهای مفید برای شما، برنامه‌های گوشی هوشمندی هستند که اخیراً محبوبیت زیادی در بین خودروسازان پرفورمنس پیدا کرده‌اند و کوچکترین جزئیات حرکت در پیست را گزارش می‌دهند. یک قطعه کنترل خاص در خودروی شما، منبع اشتراک داده‌های موردنیاز خواهد بود. نمایش لحظه‌ای زمان‌های دور مسابقه، استفاده از مختصات GPS برای شبیه‌سازی خط رانندگی، اطلاعات آب‌وهوایی و زاویه فرمان، از مهترین ویژگی‌های یک برنامه مناسب در این زمینه هستند.

نمایشگرهای سر بالا
HUD_2017-m3s-head-up
اگر کسی کنار شما نشسته باشد، یکی از سؤال‌های همیشگی این است که سرعت چقدر است؟ امّا شما در جواب احتمالاً می‌گویید که نمی‌دانم، نمی‌شود به پایین نگاه کنم. امّا نمایشگرهای سربالا این مشکل را با نمایش اطلاعات مربوطه در ارتفاع مناسب رفع کرده‌اند. امّا فایده HUD ها بیشتر از نمایش اطلاعات سرعت در جاده است؛ چرا که آنها اطلاعاتی نظیر محدودیت سرعت، علامت‌های ناوبری، هشدارهای دستیار راننده و لیست گزینه‌های سرگرمی را نیز نمایش می‌دهند. نمایشگر HUD در مقایسه با نگاه به پنل ابزارها، زمان بررسی اطلاعات را به نصف کاهش می‌دهد و ضمن اینکه، از یک روش ورودی کاملاً متفاوت استفاده می‌کند.

منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. Madjid

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    فناوری HUD حدود 60 ساله پیش در هواپیما های جنگنده برای اولین بار استفاده شد.
    اکثر این فناوری ها الان در بیشتر ماشین های اسپورت ارائه میشن .
    بویژه خودروهای آئودی که با غربیلک اسپورت و سیستم کواترو معروف شدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Haigle

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11 ديدگاه)

    “روزگاری راننده‌ها تنها با ۳ پدال، یک فرمان و یک دسته دنده به سیستم پیشرانه و شاسی ارتباط پیدا می‌کردند.”
    روزگاری…!! یه سر بیان اینجا بازم همین داستانه…یعنی 5 6 مورد این مقاله واسه ماها ملموس نیست!!
    ولی در کل جالب بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان(احسان سابق)

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (2872 ديدگاه)

      متاسفانه واقعیت تلخیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ارمان

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    بسیار عالی بخش مورد علاقه من تایر بود که به نظرم نسبت به مطالب خودرویی بهش کم لطفی شده . امید وارم مطالبه خوبی رو بتونیم از تایر خودروها داشته باشیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Bavaria

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (581 ديدگاه)

    از نظر من، توسعه گیربکس های بیشتر از هفت دنده هم تووی این لیست می گُنجید?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ASA

    ۱۸ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    یکی از دلایلی که عاشق جی تی آر شدم
    شیفتر های پشت فرمون هست
    واقعا جذاب میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mahdi DODGE

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    مطلب مفیدی بود
    اما ما که یه موردش نداریم
    کاش ارزو هامون به واقعیت تبدیل میشد
    تا کی تو عکس اینا رو ببینیم
    یعنی میرسه روزی که برای برسی و انتخاب خرید خودرو بعدیمون بیایم پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا