چشم اندازهفته نامه

جوایز تجارب تکنولوژی جی دی پاور در سال 2016

طبق مطالعه‌ی شاخص تجارب تکنولوژی جی دی پاور TXI سال ۲۰۱۶ شرکت‌های هیوندای و ب‌ام‌و هر یک دارای دو مدلی هستند که در تجارب تکنولوژی‌های خودرویی مالکان بالاترین امتیاز را دریافت کرده‌اند.

car technology
این مطالعه تجارب، کاربردها و برهم‌کنش‌های بین راننده و تکنولوژی‌های خودرو را در ۹۰ روز ابتدایی مالکیت بررسی می‌کند. عمده‌ترین دسته‌بندی‌های تکنولوژی تحلیل شده در این مطالعه عبارت‌اند از محافظت از برخورد، راحتی و آسودگی، سیستم‌های کمک‌راننده، سرگرمی و ارتباطات، ناوبری و اتصال به گوشی‌های هوشمند.

2014 BMW 335i GT xdrive Interior
مدل‌های ساخت ب‌ام‌و که در سگمنت خود بالاترین رتبه را به دست آورده‌اند عبارت‌اند از سری ۲ (کلاس خودروهای ممتاز کوچک) و سری ۴ (کلاس خودروهای ممتاز کامپکت). هیوندای نیز در این مطالعه خوب عمل کرده و دو ساخته‌ی آن یعنی جنسیس (کلاس خودروهای میدسایز ممتاز) و توسان (کلاس خودروهای کوچک) بالاترین رتبه را به دست آورده‌اند. خودروهایی در این مطالعه شرکت کرده‌اند مدل سال ۲۰۱۶ بوده و یا در سه سال گذشته بازطراحی شده و یا اینکه نسل کاملاً جدیدی از آن‌ها به بازار آمده است.

2017 Genesis G90
دیگر خودروهایی که بالاترین رتبه را در کلاس خود به دست آورده از سه ملیت مختلف هستند: شورلت کامارو (کلاس خودروهای میدسایز)، کیا فورته (کلاس خودروهای کامپکت) و نیسان ماکسیما (کلاس خودروهای بزرگ).

  • بخش تکنولوژی‌های ایمنی

در میان خیل عظیمی از تکنولوژی‌های متنوع بکار رفته در خودروهای جدید، سیستم‌هایی که به پیشگیری از تصادفات کمک می‌کنند بیشترین کاربرد را داشته و در مجموع بیشترین رضایت را ایجاد می‌کنند. به علاوه، طبق نتایج مطالعه‌ی صورت گرفته این‌ها تکنولوژی‌هایی هستند که مالک بیش از همه خواهان وجودشان در خودرو هستند.

automatic emergency braking 02
تکنولوژی‌های پیشگیری از برخورد مثل هشدار و تشخیص نقاط کور، حفظ خودرو بین خطوط و دوربین پشتی همگی در دسته‌بندی حفاظت از برخورد قرار می‌گیرند. این دسته‌بندی بیشتری رضایت کلی را میان ۵ گروه از تکنولوژی‌های یاد شده ایجاد کرده‌اند و در کل از ۱۰۰۰ امتیاز ممکن موفق به کسب ۷۵۴ امتیاز شده‌اند. در مقابل سیستم ناوبری خودروها کمترین رضایت را در پی داشته و ۶۸۷ امتیاز کسب کرده است.

2017-Toyota-Corolla-iM-navigation-screen
Kristin Kolodge مدیر اجرایی جی دی پاور در بخش برهم‌کنش راننده می‌گوید:

برای هر نوع تکنولوژی موجود در هر خودرویی، حیاتی است که مالکان وجود آن را ضرورت بدانند و البته استفاده از آن را نیز بلد باشند.
اینکه تکنولوژی‌های زیادی در خودرو وجود داشته باشند اما از آن‌ها به دلیل بلد نبودن چگونگی استفاده یا به درد نخوردن استفاده نشود هشداردهنده است. هر دوی این گپ‌های دانشی پیامدهای درازمدتی روی تقاضاهای آینده دارند.

2017 Genesis G90
دوربین پشتی و هشدار نقاط کور بیشترین استفاده را دارند و حداقل سه‌چهارم مالکان گفته‌اند که همیشه از این تکنولوژی‌ها استفاده می‌کنند. به علاوه این تکنولوژی‌ها بیشترین تقاضا را دارند و ۹۶ درصد مالکان کنونی می‌گویند که این تکنولوژی‌ها را در خودروهای آینده‌ی خود نیز می‌خواهند.

2015-mercedes-benz-s550-4matic-coupe-rearview-camera-02
دیگر صنایع نیز نگاه‌های خود را به تکنولوژی‌های بکار رفته در خودروها دوخته‌اند. برای مثال صنعت بیمه به‌طور پیوسته استفاده از تکنولوژی‌های مربوط به ایمنی را پیگیری می‌کند و درحالی‌که هنگام خسارت به خودرو هزینه‌ها افزایش می‌یابد اما این تکنولوژی‌ها به پیشگیری و کم کردن خسارت کمک کرده و از سرنشینان در تصادف محافظت می‌کنند. بیمه‌ها تخفیف دادن به تکنولوژی‌های ایمن جدیدتر را کند کرده‌اند اما این موضع در حال تغییر است.

2016 Kia K3 Cerato Facelift
Jessica McGregor مدیر مطالعه‌ی بیمه‌ای جی دی پاور می‌گوید:

ازآنجایی‌که بیمه‌ها شروع به پیشنهاد تخفیف برای تجهیزات ایمنی خودرو کرده‌اند، این موضوع شاید به افزایش آگاهی مالکان و درک وجود و چگونگی استفاده از آن‌ها در خودرو کمک کند.

  • نقش نمایندگی

حتی اگر مالکی از وجود تکنولوژی‌ها در خودروی خود آگاه باشد دلیل نمی‌شود که از آن استفاده خواهد کرد.

در میان مالکانی که می‌گویند هرگز از تکنولوژی خاصی استفاده نمی‌کنند،۳۹ درصد اشاره می‌کنند که وسیله‌ی دیگری را به خودرو می‌آورند تا جایگزین تکنولوژی‌های معینی که وجود دارند شوند. از میان افرادی که وسیله‌ی دیگری را استفاده می‌کنند، سیستم ناوبری ویژگی‌ای است که اغلب جایگزین می‌شود. علاوه بر این ۵۷ درصد مالکانی که وسیله‌ی دیگری را استفاده می‌کنند گفته‌اند که هرگز از تجهیزات داخل خودرویی پیش از استفاده از وسیله‌ی خارجی و جایگزین کردن آن با تکنولوژی خود خودرو استفاده نکرده‌اند. ۵۶ درصد این افراد نیز در ماه اول استفاده از تکنولوژی خود خودرو را متوقف کرده‌اند.

Kolodge می‌گوید:

نمایندگی نقشی اساسی در استفاده یا عدم استفاده از تکنولوژی ایفا می‌کند. زمانی که نمایندگی زمانی را برای توضیح تکنولوژی صرف می‌کند، نه‌تنها مالک را از تکنولوژی‌های موجود آگاه می‌کند بلکه به آن‌ها کمک می‌کند تا چگونگی استفاده از آن‌ها را نیز بداند که همین امر احتمال استفاده از تکنولوژی‌ها افزایش می‌دهد زیرا مالکان ارزش این تکنولوژی‌ها را می‌بینند و در خودروی بعدی خود نیز خواهان آن هستند.

در میان مالکانی که چگونگی استفاده از تکنولوژی‌ها را از نمایندگی آموخته‌اند، رضایت کلی در مقایسه با آن‌هایی که استفاده از تکنولوژی را از منابع دیگری یاد گرفته‌اند ۲۵ تا ۵۴ امتیاز بیشتر است. تکنولوژی‌هایی که بنا به گفته‌ی مالکان استفاده‌ی سختی DTU دارند تأثیری منفی روی رضایت کلی داشته‌اند. در بین همه‌ی تکنولوژی‌ها، افت متوسط ۹۸ امتیازی در رضایت کلی و زمانی که مشکلات استفاده‌های مشکل وجود داشته دیده می‌شود.

Cadillac unveils CUE - a full suite of infotainment, navigation
مشکلات DTU نه‌تنها رضایت کلی را خراب می‌کنند بلکه کیفیت خودرو را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند. اگرچه که تکنولوژی موردنظر شاید همانند آنچه برنامه‌ریزی‌شده عمل کند اما وقتی استفاده یا فهم آن برای مالک سخت باشد پس به احتمال زیاد به عنوان یک مشکل کیفیتی در نظر گرفته خواهد شد. برای مثال، استفاده‌ی سخت از سیستم ناوبری ششمین مشکل عادی در مطالعه‌ی کیفیت ابتدایی جی دی پاور در سال ۲۰۱۶ بوده است. مالکانی که طرز استفاده از سیستم ناوبری را در نمایندگی یاد گرفته‌اند ۲ مشکل در هر ۱۰۰ خودروی کمتری را نسبت به آن‌هایی که از این روش یاد نگرفته‌اند گزارش کرده‌اند.

car infotainment systems - 13
Kolodge اضافه می‌کند:

با صرف وقت و نشان دادن تکنولوژی به مالک جدید نمایندگی می‌تواند مشکلات DTU را کاهش دهد و به بهبود رضایت و کیفیت خودرو کمک نماید. سیستم ناوبری تنها یک بخش است. اگر نمایندگی همه یا بسیاری از تکنولوژی‌های موجود در خودرو را به مالک جدید توضیح دهد، این موضوع می‌تواند اثر مثبت زیادی روی تجربه‌ی مالکیت داشته باشد.

  • فاصله‌ی بین خودروهای لوکس و غیر لوکس کم است

رضایت کلی مالک از تکنولوژی‌های جدید به‌طور متوسط ۷۳۰ بوده است. رضایت کلی مالکان خودروهای لوکس اندکی بالاتر و برابر با ۷۳۴ بوده که در مقایسه با امتیاز ۷۳۰ خودروهای غیر لوکس فاصله‌ی اندکی را نشان می‌دهد.

car infotainment systems - 20
رضایت کلی با توجه به کلاس خودروها تفاوت زیادی دارد. بیشترین رضایت در سگمنت خودروهای بزرگ با ۷۵۵ امتیاز بوده و پس از آن کلاس خودروهای ممتاز کوچک (۷۳۵ امتیاز)، کلاس خودروهای ممتاز کامپکت (۷۳۲ امتیاز)، کلاس خودروهای ممتاز میدسایز (۷۳۱ امتیاز)، کلاس خودروهای کامپکت (۷۲۷ امتیاز)، کلاس خودروهای میدسایز (۷۲۵ امتیاز) و بالاخره کلاس خودروهای کوچک (۷۰۶ امتیاز) قرار گرفته‌اند.

hyundai_tucson
Kolodge در پایان این‌گونه نتیجه‌گیری می‌کند:

تنها وجود تعداد زیادی از تکنولوژی‌ها در خودرو ملاک نیست بلکه چگونگی استفاده از آن‌ها مهم است. مفید بودن تکنولوژی و خوب کار کردن آن‌ها در خودرو موضوعی حیاتی است.

مطالعه‌ی شاخص تجربه تکنولوژی سال ۲۰۱۶ بر پایه‌ی تحقیق و نظرسنجی از ۱۷۸۶۴ مالک خودرو صورت گرفته است. جوایز به‌تنهایی بر پایه‌ی پاسخ‌های ۱۳۲۶۹ مالکی که خودروی مدل ۲۰۱۶ جدید را در ۹۰ روز گذشته خریداری کرده‌اند و یا در سه سال گذشته نسل جدیدی از آن‌ها عرضه یا بازطراحی شده اعطا شده‌اند.

owner-experience-with-technology-in-jd-power-study
منبع: jdpower

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. madjid911 GT2

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    به نظر من JD پاور اصلا ملاک معتبری نیست.
    لایک و دیسلایک اهمیتی نداره.
    هیچ وقت کیفیت ماشین 100000پوندی به اندازه ی ماشین 50000 پوندی نیست.
    تحلیل های جی دی پاور هیچ وقت برای من مهم نبودن.
    چون از مشتری ها نظر میخواد.
    خیلی به آزمایش و … متکی نیست.
    مشخصه من وقتی 10000 پوند پول به آئودی میدم انتظار دارم وقتی میرم نمایندگی برام بهترین نوشیدنی بیارن ، انتظار دارم در ماشینم احساس راحتی مثل تخت پادشاهی کنم.
    ولی وقتی 30000 پوند میدم انتظاراتم خیلی کمتره
    .
    در کل JD Power تا به حال روی علایق من 1 درصد تاثیر نداشته.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. king 918 [پادشاه اشتوتگارت ]

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (2493 ديدگاه)

      ملاک معتبریه مجید جان
      اتفاقا بر عکس تو من اعتقاد دارم صاحب کالا و یا مشتری کمپانی بهتر میتونه در مورد جنسی که مالکش شده نظر بده و چه بسا از چندین نفر صاحب کالا پرسیده بشه وبا یک جمع بندی آدم به نتیجه معقولی میرسه
      ممکن هم هست یه ماشین 100 هزار دلاری از نظر مالکان امتیازی خوبی دریافت نکنه پس به قیمت هم زیاد ربطی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. madjid911 GT2

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        .
        راستش معتبرترین ملاک در زمینه ی ماشین برای من دل خودمه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. uss zumwalt DDG-1000

          ۲۶ مهر ۱۳۹۵
          سوابق: (4433 ديدگاه)

          فدای دلت مجید جون

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. uss zumwalt DDG-1000

        ۲۶ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        من عاشق مانیتور پانامرا جدید ام

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. Sasan

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (25 ديدگاه)

    اوه اوه کره ای ها ترکوندن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (419 ديدگاه)

    فاصله ی خودرو های لوکس و غیر لوکس کم است.
    مثلا بنز سری s فاصلش با آکورد کمه ( بهترین در کلاس)
    اشتباهاتیه که تو آمار گیری انجام میشه. اگر نسبت هزینه به مقدار دریافتی باشه درسته ولی مقایسه اصلا درست نیست
    مثل این میمونه که دوربین کامپکت رو با dslr مقایسه کنی و بگی جفتش عکس میندازه و شفافیت داره ولی این کجا و آن کجا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علي

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    ی نصیحت به تمام دوستان میکنم و اون اینه که اگر انسانهای احساساتی و بدور از منطق هستید هر ماشینی که به دلتون میشینه بخرید و لذتشو ببرید.اگر جز انسانهای کاملا منطقی هستید و برای پول زحمت کشیدتون ارزش قائل هستید و میخواهد بیشترین بهره وری از خرج کردن پولتون بکنید برید به سراغ برندهای معتبر با خدمات گسترده در تمام نقاط دنیا . و هیچ وقت گول رسانه های انگلیسی زبان رو نخورید که بیشتر جنبه سیاسی اقتصادی داره و بیشتر نقش بازی و تنظیم بازار را دارد. اگر دقت کنید تو درگها و مسابقات ی بار این میبره ی بار اون یکی میبره و در کل ماشینهای خودشون هم که برنده همیشگی هستن. ارزش ی ماشین نه فقط به سرعت و شتابه نه فقط به قیمت و بقیه فاکتورها . ارزش ی ماشین به رضایت مالک آن و هماهنگی بین تمام فاکتورهای مهم خرید ی ماشینه.از جمله ( ((کیفیت،سواری،قیمت،خدمات پس از فروش،طراحی ظاهری و داخلی،تنوع در مدلها ، کارکرد موتور و مصرف سوخت و نداشتن آلایندگی))) که به نظر من این چند کمپانی امتحان خودشونو خوب پس دادن و خیلی موفق بودندو خوش آتیه خواهند بود :
    (((hyundai-ford-toyota-mercedes benz-audi-vw-porsche-bmw)))
    با تچکر فراوان

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. shahin

      ۲۵ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (856 ديدگاه)

      برادر با گزینه های آلمانیت موافقم که البته اونا تو ایران مال از ما بهترون هستن…اما مثلا هیوندای کجا امتحان پس داده؟ اولین ماشین سری جدید هیوندای برمیگرده به سوناتا ها و آزراهای سال 2006 و 2007 که به جز اتاق عملا چیز دیگه ای ازشون نمونده.حتی خود کیا که همه بیشتر از هیوندای قبولش دارن انقدر سر طراحی ماشیناش درگیره که تو عرض 3 سال دو مدل فیس لیفت کاملا متفاوت از اپتیما یا سراتو داد بیرون.وقتی حرف پول زحمت کشیده و اعتماد به ماشین میاد وسط حتی گزینه های پرخرجی مثل ب ام و یا پورشه هم کمرنگ میشن و فقط شما لیست ماشین های ژاپنی رو باید در نظر بگیری

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. GOD BLESS AMERICA

        ۲۵ مهر ۱۳۹۵
        سوابق: (758 ديدگاه)

        آفرین

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. GOD BLESS AMERICA

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    باید تمام تکنولوژیها رو به ماشین اضافه کنن اما کنترلش توسط کامپیوتر به صورت پیش فرض برای حالات مختلف رانندگی مثل کامفورت و تورینگ و اسپرت تعریف شده باشد و تمامی سیستمها بدون ارتباط مستقیم با راننده (تنها از طریق انتخاب حالت رانندگی) عمل کنند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. sunmartin

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (1918 ديدگاه)

    چرا اینقدر از کره ای ها بدتون میاد؟نه واقعا بگید برام خیلی حائز اهمیته ؟؟!! دلیلیش فقط حسادت و کینه ورزی میتونه باشه وقتی اسم هیوندای کنار بی ام دبلیو و کیا کنار پورشه و آئودی میاد فکر کنم برخی از کاربران ایرانی تاب و تحمل و توان دیدن گزارش های اثبات شده jdoower و کار اند درایوز اتو اکسپرس و …ندارند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۲۵ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    آفرین بهشون، البته به نظر میاد مرسدس هم باید حضور داشت که معلوم نیست چی شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا