چشم اندازخودروهای چینی

کدام‌یک از خودروسازان چینی در بازار استرالیا حضور پررنگی دارند؟

خودروسازان چینی روزبه‌روز در حال پیشرفت هستند. این شرکت‌ها همواره با عرضهٔ محصولات جدید سعی در رفع ایرادات و نزدیک کردن خودروهای خود به استانداردهای روز جهانی دارند تا بدین واسطه اعتبار و فروش بیشتری کسب کنند؛ اما بسیاری از سازندگان چینی تنها خود را به بازار داخلی این کشور محدود نکرده و به بازارهای صادراتی هم توجه دارند که از بارزترین آن‌ها می‌توان کشور خودمان را نام برد که عرصهٔ تاخت‌وتاز بدون محدودیت خودروسازان چینی شده است.

china-australia

بااین‌حال یکی دیگر از کشورهایی که چینی‌ها در آن حضور دارند، استرالیا است. برندهای چینی در حدود یک دهه است که در بازار خودروی این کشور حضور دارند هرچند که تنها شرکت گریت وال می‌تواند ادعا کند که تاکنون سهم قابل‌توجهی از بازار استرالیا را به دست آورده است. بازار خودروی استرالیا رقابتی‌تر از همیشه شده و در آن بیش از ۶۰ شرکت مختلف برای به دست آوردن سهم بیشتری از بازار خودرویی ۱.۲ میلیون دستگاهی این کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند. این رقابت در بخش SUVها و پیک‌آپ‌ها دشوارتر است. به همین دلیل شرکت‌هایی چون چری و جیلی هرگز در استرالیا موفق نبودند اما دیگر خودروسازان چینی حاضر در بازار استرالیا در سال ۲۰۱۶ چه عملکردی داشته‌اند؟

great-wall-wingle-5-2012-02

علاوه بر گریت وال که با SUVها و پیک‌آپ‌های خود چندین سال است حضور نسبتاً قدرتمندی در بازار استرالیا دارد، شرکت ون ساز LDV هم برنامه‌های توسعه و فروش بالایی را در بازار استرالیا در سر دارد. LDV شرکتی بریتانیایی بود که پس از ورشکستی توسط چینی‌ها خریداری و مجدداً احیا شد. شرکت دیگری که شرایط مشابهی با LDV دارد، شرکت ام‌جی است که پس از خریداری شدن توسط شرکت چینی SAIC، بسیاری آن‌را خودروسازی چینی می‌دانند تا بریتانیایی؛ بنابراین اگر ام‌جی را شرکتی چینی بدانیم، به همراه فوتون از دیگر چینی‌های حاضر در بازار استرالیا هستند.

haval-h2-2014-05

نمی‌توان گفت که خودروسازان چینی بازار خود را در استرالیا گسترش نداده‌اند چراکه این شرکت‌ها در سال ۲۰۱۶ تعداد ۲۶۲۸ دستگاه خودرو در استرالیا فروخته‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۵ تا ۲۲ درصد رشد داشته است؛ اما باوجوداین رشد فروش، خودروسازان چینی تنها ۰.۲۵ درصد از سهم بازار خودروی ۱.۲ میلیون دستگاهی استرالیا را در اختیار دارند.

ldv_g10_people_mover_21

رهبر فروش در میان خودروسازان چینی حاضر در استرالیا، شرکت LDV است که محصولات آن توسط شرکت خصوصی Ateco در استرالیا عرضه می‌شود به‌گونه‌ای که این شرکت در سال ۲۰۱۶ تعداد ۱۴۲۰ دستگاه از ون G10 خود را در استرالیا به فروش رسانده است. همچنین این شرکت قصد دارد در نیمهٔ دوم سال آینده وانت جدید T60 را هم در استرالیا عرضه کند که رقیبی برای میتسوبیشی تریتون خواهد بود. LDV T60 با انتقال قدرت ۴×۲ و ۴×۴، پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری توربودیزل، ظرفیت کشش ۳.۵ تن و کابین مدرن در استرالیا عرضه شده و می‌تواند موجب افزایش فروش LDV در این کشور گردد.

maxus-t60-1-660x455

در همین حال، وانت تونلند محصول شرکت فوتون که در کشورمان هم عرضه می‌شود، توسط شرکت Ateco به‌صورت وارداتی در استرالیا عرضه شده و موفق به فروش ۷۹۸ دستگاه در سال جاری شده است. این وانت مجهز به یک پیشرانهٔ دیزلی کامینز بوده و در دو نسخهٔ ۴×۲ و ۴×۴ عرضه می‌گردد که سهم فروش دومی معادل ۶۵۰ دستگاه بوده است (از کل ۷۹۸ دستگاه). هرچند فوتون سهم فروش پایینی در استرالیا دارد اما از رشد قدرتمندی برخوردار است.

foton_tunland_12_002

اما فراتر از این دو شرکت، شرکت گریت وال و زیرمجموعهٔ آن هاوال قرار دارد. هاوال که به‌تازگی در ایران هم حضور پیدا کرده است، طیف گسترده‌ای از SUVهای خود را در استرالیا عرضه کرده و در کل موفق به فروش ۱۹۷ دستگاه خودرو تا پایان ماه نوامبر شده است. خودروهای عرضه شدهٔ هاوال در استرالیا و فروش آن‌ها در سال جاری عبارت‌اند از H2 با ۱۰۴ دستگاه، H6 با ۲۰ دستگاه، H8 با ۳۹ دستگاه و H9 با ۳۴ دستگاه.

haval-h6-2015-coupe-02

این در حالی است که هاوال هنگام عرضهٔ محصولاتش در استرالیا شجاعانه گفته بود که قصد رقابت با برندهای معتبر SUV در استرالیا را دارد اما در این کار موفق نبوده است زیرا تویوتا امسال تقریباً ۶۰ هزار SUV و مزدا حدود ۴۴ هزار دستگاه SUV در استرالیا به فروش رسانده‌اند. بااین‌حال هاوال با عرضهٔ مدل‌های جدید H6 و H7 در کنار نسخه‌های به‌شدت بروز شدهٔ H8 و H9 و طیف گسترده‌ای از خودروهای پلاگین‌هیبریدی در استرالیا امید زیادی به افزایش فروش دارد.

haval-h8-2013-02

اما گریت وال به‌عنوان شرکت مادر هاوال، فروش پایین آن‌را در استرالیا جبران کرده است به‌گونه‌ای که این شرکت بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ در استرالیا ۴۵ هزار دستگاه خودرو فروخته است و قصد دارد در سال آینده به فروش ۵۰۰۰ دستگاهی دست پیدا کند. گریت وال در بازار استرالیا که پیک‌آپ‌ها بسیار محبوب‌اند، طیف وسعی از وانت‌های خود را عرضه می‌کند. بااین‌حال این شرکت در دو ماه اخیر امسال تنها ۶۷ دستگاه وانت در استرالیا فروخته است که ۳۸ دستگاه آن‌ها از نوع دو دیفرانسیل بوده‌اند.

great-wall-wingle-6-2014-01

و درنهایت چند هفته پیش شرکت بریتانیایی ام‌جی متعلق به چینی‌ها با خودروهای MG 3 و MG 6 پا به بازار استرالیا گذاشته و آن‌ها را به ترتیب با قیمت ۱۳,۹۹۰ دلار استرالیا و ۲۱,۹۹۰ دلار استرالیا به بازار عرضه کرده است. همچنین این شرکت برای تقویت فروش خود قصد دارد کراس‌اوور کوچک جدید ZS را اواخر سال آینده وارد بازار استرالیا کند هرچند که انتقادات زیادی به این خودرو به خاطر کپی‌برداری از مزدا CX-5 وارد شده است.

mg3-mg6

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. matador

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    اگر یگم از یکی از این ماشین ها خوشم اومده ، دروغ ‌گفتم.
    از هیچ کدومشون خوشم نمیومد .حتی یک ذره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. كاپيتاليسم

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (194 ديدگاه)

    جلو پنجره ateco t60 چقدر شبیه بورگوارد هست!
    چین حدود ١٠-١۵ سال هست که خودروساز( از نظر حجم صنعتی) شده ببینید امروز کجا هستند، ماشین های ١٠ سال پیش چین رو ببینید ، پیشرفتشون با وجود کپی برداری خارق العاده بوده
    ما هم 40 ساله تو پیکان بار گیر کردیم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. hamid_hk

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (62 ديدگاه)

    قبلا هم گفتم. من فاز این استرالیایی ها رو نمی فهمم. با وجود اینکه استاندارد زندگی و رفاه تو استرالیا (مخصوصا دو سه تا شهرش) خیلی بالاست و درآمد خیلی خوبی هم دارن چرا ماشین چینی سوار میشن. چرا اصلا ماشین چینی مونتاژ میکنن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمد باقری

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    کم کم همه جا رو میگیرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. volvo fh

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (242 ديدگاه)

    فکر کنم بزرگترین بازار فروش چینیها بعد از خود چین ایران باشه
    بزرگترین بازار فروش پژو بعد از فرانسه هم ایران بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. MPH

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (419 ديدگاه)

    این استرالیاییا همشون آفرود بازن آخه چینی به چه دردشون میخوره که میخرن
    همشون باید لندکروزر داشته باشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    حضور در استرالیا برای شرکت های چینی خیلی مهمه چون میتونن سلایق سفید پوست هارو بهتر درک کنن خصوصا از نوع امریکایی میتونن طراحی های خودشون رو توسعه بدن و تا چند سال بعد به یکی از عناصر قدرتمند در خودروی جهان تبدیل بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۲۴ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      مگه تو ایران سفید پوست نیس ؟!
      بیان همینجا درک سلایق کنن ….
      :-) :-) :-)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. الهی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (612 ديدگاه)

    ام جی در اصل و بوته… بیشتر انگلیسی هست تا چینی… دیزاینش خیلی بهتر از چینه تا قبل از 2016…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یاس ی

    ۲۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    درسته چند شهر استرالیا مردم در سطح بالایی زندگی میکنند ولی مردم با سطح رفاه پایین هم زیاده که توان خرید برند خوب براشون سخته و چین این پتانسیل را درک کرده و براش برنامه داره، درسته الان 200 یا 300 تا میفروشه منتهی داره به سالهای آینده نگاه میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ahmad

    ۲۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    خودروسازان چینی تنها 0.25 درصد از سهم بازار خودروی 1.2 میلیون دستگاهی استرالیا را در اختیار دارند.

    __
    پی نوشت: اما در ایران خودروسازان چینی حداقل 40 درصد بازار را به طور مستقیم و 50 درصد دیگر را به طو غیر مستقیم در اختیار دارن و ایران شده موش ازمایشگاهی و سکوی پرتاب آشغال سازان چینی!

    * ده درصد باقی مانده هم برای محصولات باد کرده فرانسوی و مونتاژ های داخلی

    (شاید این جمله شنیده باشید که مونتاژ کاران وطنی میگن به دنبال داخلی سازی فلان درصد محصولات هستیم، وقتی چنن جمله ای شنیدید بدونید دارن چینیونیزه سازی میگکنن! به خاطر همین نصف خودرو های تولیدی صفر کیلومتر ایران خودرو و سایپا صب تا شب درب تعمیرگاه خوابیدن!)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. امیر علی

    ۱۳ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به مردم استرالیا هم گیر می دین؟؟؟؟؟؟دوست دارن می خرن!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Mohammad

    ۲۵ دی ۱۳۹۵
    سوابق: (4 ديدگاه)

    بابا چیکار به استرلیایا دارین قبول کنیم چین پبشرفت کرده

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا