چشم انداز

۱۲ خودروی فراموش‌شده با عملکرد بالای غیرقابل‌انتظار

برخی از برجسته‌ترین مدل‌های تولید شده در دنیای خودرو، نسخه‌های عملکردی یا پرفورمنس از سدان‌ها و کامپکت‌های پایه خود بوده‌اند. در این میان، بعضی از خودروها مانند مرکوری گرند مارکیز و فولکس‌واگن بیتل همراه با توربوشارژها، موتورهای بزرگ، تنظیمات سیستم‌های تعلیق و کیت‌های ترمز بزرگ تبدیل به موجودی عجیب و غریب در مقایسه با نقش خود به عنوان یک وسیله نقلیه ارزان‌قیمت یا یک سدان خانوادگی شده‌اند. از «اولدز موبیل» گرفته تا «ساب»، مدل‌هایی از این دست، در ادامه بررسی شده‌اند. لیستی که در ادامه می‌آید، دربرگیرنده مدل‌های عملکردی غیر قابل انتظار و شگفت‌انگیزی است که با گذشت زمان به دست فراموشی سپرده شده‌اند.

Most Unlikely Performance Cars
Most Unlikely Performance Cars
فورد SVT کانتور
وقتی فورد کانتور در سال ۱۹۹۴ معرفی شد، با یک کامپکت سدان با طراحی اروپایی روبرو بودیم که امکانات آن اندکی بیشتر از یک خودروی معمولی بود. این موضوع، حداقل تا سال ۱۹۹۹ صدق می‌کرد. در سال ۱۹۹۹، فورد جدا از مدل موجود «موستانگ»، به دنبال هیجان و عملکرد بیشتر در خط تولید خود می‌گشت. بر این اساس، مهندسان تیم وسایل نقلیه ویژه فورد (SVT) از هنر خود برای مدل «کانتور» استفاده کردند و آن را از یک سدان ساده و بی‌آلایش، تبدیل به خودرویی کردند که به گفته فورد، می‌خواست یک رقیب امریکایی برای M3 باشد. برای رسیدن به این مقصد، کانتور یک مانیفولد مکش با جریان بالا، سرسیلندر‌های با پرداخت مناسب، میل‌بادامک‌های اختصاصی، پیستون‌های ویژه، یک فلای‌ویل سبک‌تر و یک سیستم اگزوز دوگانه با جریان بالا دریافت کرد. این تغییرات در موتور ۲/۵ لیتری دوراتک V-6 باعث شد تا قدرت آن از ۱۷۰ به ۱۹۵ اسب‌بخار افزایش یابد و البته گشتاور حداکثر آن به میزان ۲۲۳ نیوتن‌متر حفظ شد. در همین حال، فورد از یک سیستم تعلیق بزرگتر در کنار میله‌های ضدّ لغزش ضخیم‌تر و مجموعه ترمز‌های قدرتمند برای هندلینگ بهتر در سرعت‌های بالاتری که برای خودرو ایجاد شده بود، استفاده کرد.

Ford SVT Contour
Ford SVT Contour 2000
اولدز موبیل اچیوا SCX
این مدل کامپکت با قدرت نسبتاً اندک از اولدز موبیل، آخرین گزینه برای ارائه یک نسخه پرفورمنس می‌آمد. ولی اولدز موبیل نه‌تنها یک نسخه با عملکرد بالا از اچیوا ساخت، بلکه آن را تبدیل به یکی بهترین کامپکت‌های زمان خود از نظر رانندگی کرد. لیست بهینه‌سازی‌های صورت گرفته برای مدل SCX نسبت به مدل پایه اچیوا بسیار طولانی است. موتور ۲/۳ لیتری اولدز موبیل Quad 4 با ۱۹۰ اسب‌بخار و گشتاور ۲۱۷ نیوتن‌متر، بالاترین قدرت را در زمان خود در محصولات جنرال‌موتورز در بین موتورهای چهار سیلندر تنفس طبیعی داشت. این قدرت بالاتر، بیشتر به میل‌بادامک‌های ویژه، سوپاپ‌ها، سیستم اگزوز و برنامه‌ریزی ECU برمی‌گشت. برای آن که SCX بتواند در نمایشگاه سری SCCA رقابتی مناسب داشته باشد، این با استرات‌ها و شوک‌های تنظیم‌شونده الکترونیکی و همین‌طور میله‌های ضدّ لغزش عریض‌تر در عقب ارائه شد. یک ترانس‌آکسل Getrag نسبت‌های خاص دنده‌های دوم و پنجم را انتقال می‌داد تا به این وسیله مدیریت انتقال قدرت بهتری انجام شده و روند شتاب‌گیری بهبود یابد.

Oldsmobile Achieva SCX
۱۹۹۲ Oldsmobile Achieva SCX
مرکوری مارائودر
مرکوری مارائودر ۲۰۰۳ یکی از بهترین خودروهایی بوده که در طول عمر خود چندان جلب‌توجه نکرده است. در نگاه اول، مارائودر چیزی بیشتر از یک طراحی سیاه‌رنگ از یک مرکوری گرند مارکیز نیست؛ خودرویی که خودش تنها نشان فورد کراون ویکتوریا را جابجا کرده است. فورد برای این مدل، از یک موتور ۴/۶ لیتری V-8 استفاده کرد که قدرتی به اندازه ۳۰۲ اسب‌بخار و گشتاوری به اندازه ۴۳۱ نیوتن‌متر به همراه داشت؛ قدرتی که بیشتر به لطف عناصر مشترک عملکردی با موستانگ مچ ۱ حاصل شده بود. در همین حال، سیستم‌های تعلیق و ترمز نیز ارتقا یافته بودند و در نتیجه، مارائودر ۲۰۰۳ تبدیل به یکی از قدرتمندترین و هیجان‌انگیزترین محصولات مرکوری شده بود.

Mercury Marauder
۲۰۰۳ Mercury Marauder
فولکس‌واگن بیتل RSi
مدل‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ از فولکس‌واگن بیتل RSi یکی از بهترین نمونه‌های تلاش گروه فولکس‌واگن برای ایجاد ارتباط بین بیتل و پسرعموی نه‌چندان صمیمی خود، یعنی پورشه ۹۱۱ به شمار می‌رود. یک موتور ۳/۲ لیتری VR6 با قدرت ۲۲۱ اسب‌بخار که از گلف R32 گرفته شده، در زیر کاپوت این مدل به کار رفته و برای انتقال قدرت آن نیز از یک گیربکس دستی ۶ دنده استفاده شده است. در همین حال، با استفاده از یک سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک، از انتقال کل قدرت به چرخ‌ها اطمینان حاصل می‌شود و بهینه‌سازی‌های زیادی نیز در سیستم تعلیق عقب انجام شده است. یک کیت بدنه عریض و تهاجمی در این مدل، به ما یادآوری می‌کند که این یک «بیتل» معمولی نیست. در داخل کابین، به صورت گسترده از فیبر کربن، عناصر آلومنیومی و چرم نارنجی‌رنگ، به همراه صندلی‌های مسابقه‌ای «ریکارو» استفاده شده است. همچنین تولید این مدل به تعداد ۲۵۰ دستگاه محدود بوده است.

Volkswagen Beetle RSi
Volkswagen Beetle RSi
جگوار XJR
چیزی که از نام «جگوار XJ8 سدان» به ذهن متبادر می‌شود، یک سواری متین و باوقار در حاشیه شهر و یک خودروی آرام و آسوده‌خاطر است که به شما اطمینان می‌دهد که حتماً به موقع و نه صرفاً با سرعت بالا، به مقصد موردنظرتان می‌رسید. امّا اولین نسل از XJR کاملاً‌ با این حال و هوا فاصله داشت و از یک موتور سوپرشارژر ۴/۲ لیتری V-8 در زیر کاپوت زیبای خود استفاه می‌کرد که قدرتی به اندازه ۳۹۰ اسب‌بخار و گشتاوری به اندازه ۵۴۱ نیوتن‌متر برای آن به همراه داشت. سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت در عرض ۵/۳ ثانیه ثبت می‌شد و در برخی از تست‌های مجلات مختلف، این زمان به ۴/۸ ثانیه نیز رسیده بود. ترمزهای «برمبو» برای توقف خودرو از سرعت‌های بالا بسیار مفید بودند و در همین حال، سیستم‌ تعلیق گازی جگوار از سواری راحت، حتی در مسیرهای ناهموار نیز اطمینان حاصل می‌کرد. این اولین XJR بود که راه را برای سدان‌های با عملکرد بالای جگوار در آینده، مانند مدل‌های کنونی جگوار XJR و XFR اسپورت باز کرد.

Jaguar XJR
۲۰۰۷ Jaguar XJR
شلبی اومنی GLH-S
شلبی در دهه ۱۹۶۰ میلادی با شلبی کبرا و ایجاد تغییرات در فورد موستانگ، نام خود را مطرح کرد و توجه گروه زیادی از علاقه‌مندان را با عملکرد و ظاهر خاص محصولات خود برانگیخت. در دهه ۱۹۸۰، ارتقای عملکرد، حالت محدودتری به خود گرفت؛ چرا که بسیاری از موتورهای بزرگ V-8 به دلیل قوانین سخت‌گیرانه آلودگی کنار گذاشته شده بودند. در مقابل این وضعیت، شلبی به سراغ مدل دوج «اومنی» هاچ‌بک کامپکت رفت که منجر به تولید مدل شلبی GLH و حتی مدلی بهتر از آن، یعنی GLH-S شد. امّا شاید با خود فکر کنید که GLH مخفف چه کلماتی است؛ جواب عبارت “Goes Like Hell” و برای GLH-S نیز عبارت “Goes Like Hell S’more” است. برای انطباق با نشان افسانه‌ای شلبی، عملکرد خودرو با استفاده از تغییرات گسترده در موتور ارتقا یافته بود؛ از جمله ریل‌های سوخت سطح بالا و همین‌طور انژکتور، بدنه گاز بزرگتر، ابعاد بزرگتر برای توربوشارژر، مانیفولد‌های اگزوز و مکش با جریان بالا، یک رادیاتور و خنک‌کننده داخلی بزرگتر و یک ECU مخصوص GLH. خروجی پیشرانه این خودرو به اندازه ۱۷۵ اسب‌بخار و ۲۳۷ نیوتن‌متر بود که باعث می‌شد GLH-S با وزن کم خود، از کاماروها، موستانگ‌ها و ترانس‌ام‌ های V-8 پیشی بگیرد.

Shelby Omni GLH-S
Shelby Omni GLH-S
آکورا TL تایپ S
نسل سوم آکورا TL که بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۸ ساخته می‌شد، یک انحراف نادر از سدان‌های هوندا در گذشته به شمار می‌رفت. در همین حال، مدل ۲۰۰۷ از این خودرو یک نسخه با عملکرد بالای «تایپ S» به خود دید. تایپ S یک مدل منحصر به فرد برای یک سدان اسپورت با دیفرانسیل جلو بود. در این خودرو، یک موتور ۳/۵ لیتری V-6 با قدرت ۲۸۶ اسب‌بخار که از مدل بزرگتر آکورا RL قرض گرفته شده بود، می‌توانست با یک گیربکس ۶ دنده دستی یا یک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک همراه شود. تایپ S در مدت ۵/۳ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسید و به همین‌ ترتیب تا محدودیت سرعت ۲۴۱/۴ کیلومتر بر ساعت پیش می‌رفت. تمام این قدرت و سرعت از طریق یک دیفرانسیل لغزش‌محدود، یک کیت ترمز برمبو، یک سیستم تعلیق با صلبیت بیشتر و تایرهای با عملکرد بالای تابستانی کنترل می‌شد. در همین حال، داخل کابین نیز برخی تغییرات را به خود می‌دید و از فیبر کربن و طرح‌های آلومینیومی در آن استفاده شده بود.

2008 Acura TL Type S
۲۰۰۸ Acura TL Type S
ساب ۹-۳ ویگن
ساب ۹-۳ ویگن مدل ۲۰۰۲ یک «ماشین سرعت سوئدی» واقعی بود. موتور ۲/۳ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر، قدرتی به اندازه ۲۳۰ اسب‌بخار و گشتاور حداکثری برابر ۳۵۲/۵ نیوتن‌متر تولید می‌کرد به «ویگن» اجازه می‌داد تا در عرض ۶/۴ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد و همچنین سقف سرعتی برابر ۲۵۷/۵ کیلومتر بر ساعت داشته باشد. برای رسیدن به این سطح از قدرت، ساب از تجهیزاتی مانند یک خنک‌کننده داخلی با عملکرد بالا، تنظیم دوباره برای ECU، یک سیستم اگزوز اصلاح‌شده، در کنار کلاج و صفحه فشار بزرگتر استفاده کرده بود. همچنین مدل ویگن از مواردی مانند دامپرها و فنربندی تهاجمی‌تر و میل‌گاردان و اتصالات CV سطح بالا بهره می‌برد. در همین حال، یک بال در عقب بدنه، نیروی چسبندگی به زمین را به میزان ۵۰ درصد افزایش می‌داد و سپرها و لبه‌های کناری بدنه جدید نیز ضریب دراگ را به صورت کلی، به اندازه ۸ درصد کاهش می‌دادند. هر کدام از خریداران ویگن در امریکا نیز یک برنامه گسترده آکادمی رانندگی پرفورمنس دریافت می‌کرد تا بتواند از قابلیت‌های هیولای زیر پای خود، بهتر استفاده کند.

Saab 9-3 Viggen
۲۰۰۲ Saab 9-3 Viggen
سوبارو فارستر ۲.۵XT
سوبارو فارستر ۲.۵XT مدل ۲۰۰۴ نزدیک‌ترین چیز به فارستر STI بود که خریداران می‌توانستند آن را داشته باشند. ۲.۵XT با اینکه به اندازه ایمپرزا STI یا حتی ایمپرزا WRX قدرتمند نبود، ولی هنوز از موتور توربوشارژر ۲/۵ لیتری چهار سیلندر تخت خود، قدرتی به اندازه ۲۱۰ اسب‌بخار و گشتاوری برابر ۳۱۹ نیوتن‌‌متر دریافت می‌کرد. عملکرد این مدل برای یک «شاسی‌بلند» چندان باورکردنی نبود؛ سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت تنها در ۵/۳ ثانیه ثبت می‌شد و حداکثر سرعت نیز به ۲۰۹/۲ کیلومتر بر ساعت محدود شده بود. در نتیجه، به راحتی با پورشه کاین در آن روزها قابل‌مقایسه بود.

2004 Subaru Forester 2.5XT
۲۰۰۴ Subaru Forester 2.5XT
میتسوبیشی گالانت VR-4
میتسوبیشی برای رسیدن به معیارهای گروه A رالی، یک نسخه با عملکرد بالا از سدان ساده و راحت خود با عنوان «گالانت» تولید کرد. یک سیستم تمام‌چرخ متحرک به همراه یک سری از دیفرانسیل‌های قفل شونده به گالانت اضافه شدند و در کنار آنها، این مدل از یک سیستم فرمان چرخ‌های عقب، بدنه عریض‌تر، تایرهای با عملکرد بالا و یک موتور سطح بالای توربوشارژر چهار سیلندر با قدرت ۱۹۵ اسب‌بخار بهره‌مند شد. تمام این تنظیمات رالی جدید باعث می‌شدند تا گالانت VR-4 بتواند در مدت ۷/۳ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد و یک هندلینگ در سطح مسابقات رالی داشته باشد.

Mitsubishi Galant VR-4
۱۹۸۷ Mitsubishi Galant VR-4
فورد فوکوس SVT
فورد فوکوس SVT مدل‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴، یکی از معدود کامپکت‌های عملکرد بالای فورد بوده‌اند که در بازار امریکا نیز ارائه شده‌اند. فورد برای ارتقای عملکرد در فوکوس SVT، از یک موتور با نسبت فشردگی بالا و با تنظیمات «کوسورث» چهار سیلندر Zetec استفاده کرده بود که با حجم ۲ لیتری‌اش، قدرتی به اندازه ۱۷۰ اسب‌بخار داشت. این موتور با یک گیربکس ۶ سرعته Getrag، مشترک با مینی کوپر S، همراه بود. سیستم فرمان تهاجمی‌تر، ترمزهای بزرگتر و تنظیمات سیستم تعلیق برای عملکردهای بالاتر، از دیگر مواردی بودند که در پکیج SVT ارائه می‌شد. سطح بالای طراحی داخل کابین به همراه استفاده مناسب از چرم باعث شده بود تا SVT به یک وسیله نقلیه مفید، هم برای استفاده‌های روزمره و هم برای رقابت در پیست تبدیل شود.

Ford Focus SVT
۲۰۰۲ Ford Focus SVT
مزدا اسپید۶
ویژگی‌های عملکردی مزدا اسپید۶ همانند مدل‌های با عملکرد بالای سوبارو یا میتسوبیشی است. این مدل برای پیشرانه از یک موتور ۲/۳ لیتری توربوشارژر چهار سیلند استفاده می‌کند که قدرتی برابر ۲۷۴ اسب‌بخار و گشتاوری به اندازه ۳۸۰ نیوتن‌متر به همراه دارد. یک سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک نیز با یک گیربکس دستی ۶ دنده همراه شده است. مزدا اسپید۶ می‌تواند در مدت ۵/۴ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. با این همه، خبر بد این است که این خودرو تنها برای دو سال تولید شده و احتمال اینکه باز هم یک نسخه جدید پرفورمنس از مزدا۶ ببینیم بسیار کم است.

Mazdaspeed6
۲۰۰۴ Mazdaspeed6
منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۴ دیدگاه‌ها

  1. armin

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (421 ديدگاه)

    فقط گالانت

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (72 ديدگاه)

      جگوار XJR

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. "Amir"

        ۱۹ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (728 ديدگاه)

        گالانت فراموش نشده ها! هنوز جزو ماشینای خوب بازار هست که اگه تمیزش باشه کلی خریدار داره ، البته تو ایران هیچ ماشینی فراموش نمیشه بلکه ازش اسطوره ساخته میشه ، مث پیکان ????

        موافقم 5
        مخالفم 0
        1. شلبى

          ۱۹ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (685 ديدگاه)

          درست امیر جان،گالانت هنوز هم از خیلى از هم مدلاش طرفدار بیشتر داره،من ماشینم رو وقتى بردم پارکینگ چیتگر تا بفروشم باورت نمیشه تو همون مسیر باریکى که میرسه به پارکینگ ها فروش رفت و نیم ساعت هم طول نکشید تا بفروشمش

          موافقم 4
          مخالفم 1
    2. سجاد13

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (233 ديدگاه)

      فقط گالانتو عشقو است نه از این بابت که از بقیه بهتره به صورت مطلق یا.. ازین بابت که فقط اینیکی تو ایران بودو قدیم هر کی داشت میگفتیم اااااه طرف عجب ماشینی داره!!

      موافقم 6
      مخالفم 0
  2. حسن

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (52 ديدگاه)

    همشون بسیار عالی هستند ولی جگوار و فوکوس نقطه عطفی بودند واقعا
    یادم میاد در زمان خودشون در بازی های کامپیوتری و یا فیلم ها چقدر ازشون استفاده میشد
    مخصوصا ساب ، بیتل و جاگوار

    ممون از این مقاله ی جالب
    خیلی لذت بردم ….

    موافقم 2
    مخالفم 1
    1. نوید جهرمی

      ۲۰ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (3686 ديدگاه)

      پارسال جگوار مشکی رنگی رو شیراز دیدم . بعد از این همه سال هنوزم زیباس و دلت میخواد وایسی نگاش کنی. لوکس بودن تو گروه خونیشه.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. Archi KHAN

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (2165 ديدگاه)

    آکورا را بیشتر می پسندم ،
    ولی فکر کنم ایرانی ها خیلی از گالانت خاطره دارن…

    موافقم 1
    مخالفم 1
  4. milad

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (209 ديدگاه)

    گالانت  VR-4یک خودروی افسانه ای…

    موافقم 4
    مخالفم 0
  5. محمدحسین

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (109 ديدگاه)

    وای خدای من :-) آکورا tl و مزدا6 و جگوار xj
    اینا عشقای من تو بچگی بودن… مجله ماشین رو به عشق اینا میخریدم
    دستت دردنکنه جناب انیس حسینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. ali

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (578 ديدگاه)

    آقا مسعود دستت درد نکنه . من با دیدن یکی از خودروها یاد یک خواننده ای افتادم ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. میلاد

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (35 ديدگاه)

    گالانتو عشق است…

    موافقم 2
    مخالفم 0
  8. شلبى

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (685 ديدگاه)

    یادش بخیر گالانت داشتم،البته ماشین من معمولى بود ولى بسیار ماشین خوش دست و خوش فرمونى بود
    گالانت یک نسخه خیلى قوى دیگه هم داره به اسم VR-6 که موتوراشون شیش سیلندر کوچک بودن با بیست و چها سوپاپ که بسیار کم و انگشت شمار وارد ایران شدن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. احمد باقری

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    واقعا بعضی وقتها دنیای خودروها عجیب و غریبه. درسته که هر شخصی سلیقه ای داره و نظرش محترم هست، اما یه مثالی میزنم. خودتون رو در نظر بگیرید، هر چقدر عاشق بند بی ام دبلیو باشید آیا حاضرید برای یک مینی ماینر با هر امکاناتی که داشته باشه با این طراحی و جای کم، 450 میلیون تومان پرداخت کنید؟واقعا این سوال رو از خودتون بپرسید. من که به جوابی نرسیدم. آیا فقط کافیه که مینی ماینر بخشی از بی ام دبلیو باشه و دیگر هر کاری خواست انجام بده و مشتریان خودش رو داشته باشه. نظر شخصی خودم رو میگم، با این قیمت، واقعا ماشین افتضاحی است که هیچ حرفی برای گفتن نداره. شما هم یکبار نظرتون رو بگید چه برداشتی میکنید، آیا واقعا این ماشین سو استفاده از پول مشتریان نیست. واقعا به چه چیز این ماشین باید دلخوش کرد(البته با این قیمت و فضای کم و طراحی بسیار ضعیف). یا واقعا عده زیادی وجود دارند که فقط میخوان یک ماشین متفاوت داشته باشن حالا هر چی باشه هر جوری باشه فقط فرق بکنه.آیا واقعا این درست است؟ لطفا نظر خودتون رو بگید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. RETOLEX

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      من عاشق ماشین ژاپنی هستم ولی حداقل در ایران بعضی هاشون ارزش ندارن مخصوصا یاریس و میراژ که اگه بخوام تو این قیمت ماشین بخرم اینارو نمیگیرم
      ولی یه حسی به من میگه یاریس رو بگیر و هر وقت لوگوی میتسو رو روی میراژ میبینم اون حس میاد سراغم
      احمدجان فک کنم شما طرفدار هیچ کدوم ازماشینها نیستی وگرنه این چیزارو نمیگفتی
      شما نمی تونی ما رو درک کنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. امیر

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (876 ديدگاه)

      دوست عزیز تا حالا مینی سوار شدی که از حجم کم میگی حتما یه چیزی داره که سالهاست داره تولید میشه اونجا ایران نیست که مجبور باشند بخرند. قیمتها رو با ریال مقایسه نکن. بعد بی ام و درسته آلمانیها دبلیو ندارند با احترام و عرض ادب خدمت شما. تمام این گفتهام بدون تعصب به برند خاص گفتم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. احمد باقری

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    در کل، منظورم این است که آیا واقعا باید اینقدر روی نام یک برند و متفاوت بودن و سلیقه خودمون تکیه کنیم که دیگه همه چیز رو فراموش کنیم. پس درصدی که باید به عقل، منطق و کارایی اختصاص داد، چه می شود؟ میخوام نظر دوستان رو بدونم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. lmbx

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (287 ديدگاه)

    عشق است گالانت. از بچگی این ماشینو دوست داشتم به نظرم همین الان اگه تولید بشه سگش می ارزه به پژو پارس و دنا کلا ماشین های دهه 90 ژاپنی طراحی های زیبایی داشتن.
    راستی قابل توجه دوستان امریکایی باز!به خصوص شورولت ؛مدل کوروت z06 تو نوربرینگ
    کولاک کرده با احترام!پوز نیسان gtr رو هم زده????
    زمانش 7:08:00 بوده و بعد از پورشه 918 و اونتادور sv قرار گرفته(در مکان سوم تو ماشین های شهری!)امنبعش هم ساین veneno.ir هست

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. RETOLEX

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      واقعا طراحی های اون موقع ژاپن رو خیلی دوس دارم مخصوصا گالانت و اکورد

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. datsun

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (3431 ديدگاه)

      هنوز به طور رسمی این رکورد اعلام و تایید نشده

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. SAEED

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (481 ديدگاه)

      ممنون از اطلاع رسانیت آقای lmbx
      رکوردش عالیه , نسبت به نسل قبل 14 ثانیه پیشرفت داشته !! خیلی خوبه

      تبریک به آمریکایی بازها

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. RETOLEX

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1409 ديدگاه)

    وای خدا گالانت
    عاشقشم
    از ماشینهای قدیمی ژاپنی اینارو از همه بیشتر دوس دارم
    گالانت
    سیویک
    اکورد
    لنسر

    من باید به کی بگم یه گالانت سوپرسالون v6 فیسلیفت 1993 میخوام

    امیدوارم دوباره گالانت برگرده و همچنین لنسر

    و این هم شعار میتسو گالانت:
    Build for life

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      این گالانت با این مشخصات سرعت و … همونیه که تو بازار ایرانه؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. AHMADREZA

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    بیتل و جگوار اینا دوران بچگی من بودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. P.G

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (489 ديدگاه)

    وقتى عکس اون گالانت رو میبینم بغضم میگیره،میتسوبیشى خدا لعنتت کنه که همچین بلایى سر خودت و گالانت و لنسر آوردى!
    من پنج سال یه گالانت مدل ١٩٩١ داشتم،ماشین بیست و چهار سال پیش از اتاقش هیچ صدایى درنمیومد،۴٠۵ سال میگیرى اینقدر اتاقش قرچ قروچ میکنه انگار میخاد از هم بپاشه اونوقت اون ماشین ذره اى نه اتاقش از ریخت افتاده بود نه سر و صدا داشت
    هندلینگ عالى،ابعاد مناسب،اتاق و صندلى هاى خیلى راحت و کاربردى،دید و تسلط عالى به جاده،پیدا شدن لوازم یدکى به وفور(حتى تو بعضى موارد خیلى ارزان تر از لوازم ماشیناى ایرانى!)،اینا مواردى بودن که همیشه از گالانت تو ذهنم مىمونه
    گالانت از نظر منطق طراحى و کیفت مونتاژ از اکثر ماشیناى هم رده ى زمان خودش جلوتر بود،یادش به خیر
    اون جگوار XJR هم واقعاً ماشین زیبا و با شخصیتیه،عاشق این طراحى هاى دو چراغه جگوارهاى قدیمى هستم،یه جورایى بخش اصلى شخصیت جگوار به حساب میومد

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. RETOLEX

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      نگو که من حالم از تو بد تره
      بابام یه گالانت داشت از اون مدل های 1970
      خیلی ماشین خوبی بود واقعا راحت و جادار بود
      از هر نظر عالی بود
      عالی
      هنوز برای گالانت ناراحت بودیم که لنسر هم رفت

      موافقم 2
      مخالفم 0
  15. M5

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (294 ديدگاه)

    اون اولی چه خوفه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. samurai

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (535 ديدگاه)

    گالانت مدل 1987 ادم میبینه اشک تو چشاش جمع میشه
    میتسوبیشی این ماشینو نزدیک 30 سال پیش تولید کرده ولی هنوزم زیباییشو از دست نداده
    اکورا هم با طراحی زیبا چشمگیره
    جگوارم که جای هیچ حرفی نمیذاره هم در زیبایی هم کیفیت هم قدرت
    JAPAN & BRITAIN

    موافقم 1
    مخالفم 0
  17. ارمان

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    گالانت کبیر :(

    موافقم 1
    مخالفم 0
  18. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

    ۱۹ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (6525 ديدگاه)

    درود .
    مثل اینکه گالانت در این لیست ، بیشتر از همه روی بچه تاثیر گذاشته . چون یک ماشین عالی و طراحیه به روز و قدر برای زمان خودش داشت . از نظر فنی عالی بود . از نظر امکانات عالی .
    به جرات میشه گفت ، کمتر کسی هست که عاشق خودروهای دهه 90 خودروساز ها نباشه .
    تویوتا کرونا . کریسیدا . کروان . گالانت . اپل وکترا . لنسر . اکورد . و …..
    از همه زیباتر ، نحوه متمایز کردن و قطعاتی بود که روی خودروها بسته میشد . مثل همون زه های روی گلگیر گالانت و مدل های متنوع چراغ عقب . سپر بلند های کریسیدا . شیشه های بدون قابتویوتا کروان . آنتن روی گلگیر عقب . چراغ های روی گلگیر گالانت .
    دیروز به صورت کاملا اتفاقی سوار یدونه تویوتا کرونا مدل 93 شدم با موتور 1600 . داشتم پرواز میکردم . این ماشین چقدر نرم و بی صدا بود .اومدم تو باما دیدم تمیزش 20 ال 25 میلیون . واقعا سگش شرف داره به ماشین چینی و 405 .
    با حرف p.g موافقم . چه به سر لنسر و گالانت اوردن . حیف . دنیا دیگه به خودش بیشتر ماشین های دهه 90 رو نمیبینه . دوران ما که به این عروسک ها نخورد . برای خودم متاسفم که ماشین 20 سال پیش رو باید 20 ال 25 میلیون پول بدم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. RETOLEX

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (1409 ديدگاه)

      این میتسو لامصب ماشینایی میسازه که ادم عاشقشون میشه
      اسطوره میسازه یا بهتر بگم میساخت
      تا همین چند ماه پیش اسطوره میساخت ولی الان ……
      امیدوارم بازهم بهترین ها رو بسازه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. شلبى

      ۱۹ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (685 ديدگاه)

      میلاد جان یکى از ماشین هاى دهه نود هم که نمیشه به سادگى ازش گذشت اپل امگاست،امگا واقعا عالیه و هنوز هم ظاهرش قدیمى نشده و شاید از بسیارى از ماشین هاى صفر بیشتر جلوه داشته باشه،امگا فوق العادست عالیه

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. lmbx

        ۲۰ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (287 ديدگاه)

        اره واقعا امگا هم یکی از این ماشین های دهه نودی استثنایی .من به شخصه خیلی دوستش دارم

        موافقم 1
        مخالفم 0
    3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

      ۲۰ تیر ۱۳۹۴
      سوابق: (6525 ديدگاه)

      درود . اپل امگا عالیه .
      جالبه تو استرلیا موتور 8 سیلندر با قدرت بالای 400 اسب بخار داشته . اما لوازم تزئینیش خیلی گرونه .
      p.g امگا داره . بهتر میدونه .

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. شلبى

        ۲۰ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (685 ديدگاه)

        امگا مدل هاى شیش سیلندرش که تنها سى و سه عدد وارد کشور شد اندازه یه ماشین دویست ملیونى اپشن داره،صندلى هاش برقى در هشت جهته،گرم کن صندلى داره،اینه وسطش برقى با ممورى تنظیم میشه،ماشین بیست سال پیش تعلیق مغناطیسى داره، و خیلى از امکانات دیگه عالیه

        موافقم 1
        مخالفم 0
      2. P.G

        ۲۰ تیر ۱۳۹۴
        سوابق: (489 ديدگاه)

        درود:)
        میلاد جان من امگا رو قبل از عید خریدم،خب قبلش گالانت داشتم و همونطور که گفتم از هر لحاظ ماشین فوق العاده خوبى بود اما اگر بخوایم در مورد امگا صحبت کنیم از لحاظ فنى و راحتى و اتاق و کیفیت سوارى قابل مقایسه با گالانت نیست و واقعاً چند پله از گالانت بالاتره
        اولین چیزى که باید بگم اینه که امگا واقعاً روح یک ماشین با شخصیت رو در خودش داره و شما ازش لذت میبرى که براى من خیلى فاکتور مهمیه،منظورم اینه که وقتى شما پشتش میشینى بلافاصله میفهمى که سوار یه ماشین آمریکایى شدى که تو آلمان ساخته میشه!یعنى مواردى مثل کیفیت مونتاژ و هندلینگ مطابق خودروهاى آلمانى و مواردى مثل کیفیت سوارى،عملکرد موتور و گیربکس،راحتى و جادارى اتاق و صندلى ها و سنگینى خودرو(که خودش باعث بهبود قابل ملاحظه ى کیفیت سوارى شده) شما رو یاد خودروهاى آمریکایى میندازه،همچنین نکته ى مثبت دیگه ى امگا طراحى ظاهرى اونه که بعد از گذشت بیست سال هنوز هم به روز و جذابه و اصطلاحاً قدیمى و دمده نشده و این برمیگرده به بدنه ى کشیده و ظاهر تخم مرغى و عدم استفاده از خطوط تیز در طراحى بدنه این ماشین
        براى درک بهتر سطح کیفیت امگا باید بگم که امگا با تغییراتى خیلى جزیى تحت برند کادلاک با نام Catera تولید شد و نکته ى جالب اینجاست که روى تمام قطعات داخلى و خارجى و فنى امگا عبارت “GM” مهرشده تا تاکیدى باشه روى ریشه این خودرو!
        امگا ى ما مثل اکثریت نمونه هاى وارداتى به ایران از مدل پایه است که از یه موتور دو لیترى هشت سوپاپ با قدرت حدود ١٢٠ اسب استفاده میکنه اما نکته اى که خیلى برام جالبه اینه که این خودرو با همچین اتاق سنگینى و موتورى که چندان اسب بخار بالایى نداره واقعاً شتاب و کشش خیلى خوبى داره و به شخصه چند بار تا حالا خودم با ظرفیت مسافر کامل تو اتوبان هاى سربالایى امتحانش کردم ولى ذره اى نه کم آورد نه اینکه بخواد زور بزنه خیلى راحت شتاب میگرفت و اصلاً کم نمیاورد و نکته ى جالب دیگه مصرف این ماشینه که با وجود اتاق خیلى سنگین،ماشین ما الان مصرفى در حدود صدى ٩لیتر در شهر داره که اگه طراحى بیست سال پیش این خودرو رو لحاظ کنیم این مصرف واقعاً فوق العاده است
        مدل پایه ى امگا امکاناتى مثل ایربگ راننده و سرنشین جلو،صندلى راننده برقى،چراغ هاى جلو تنظیم شونده برقى،cool box(داشبورد با قابلیت خنک کردن مواد غذایى و نوشیدنى)،تهویه ى دو منطقه اى مجزا براى سرنشیناى جلو و عقب،آینه ها برقى با گرمکن،تمام شیشه ها برقى با حافظه،یک سیستم دزدگیر و قفل مرکزى فابریک خیلى پیچیده و کامل(به نحوى که اگه خودرو رو با ریموت قفل کنى اما با کلید بخواى باز کنى دیگه روشن نمیشه،یا مثلاً سوییچ درها دو حالت داره و زمانى که شیشه هاى خودرو پایین باشه اگه سوییچ رو روى حالت دوم قرار بدى به هیچ عنوان دکمه هاى درها با دست بالا نمیره و درها باز نمیشن و …)،سانروف هشت حالته برقى،پاور روى درب راننده و سمت شاگرد جلو براى بستن شیشه ها و سانروف در هنگام قفل کردن درب،چراغ پارک،سیستم اطلاعت و هشدار به راننده که به صورت مانیتور کنار کیلومترشمار تعبیه شده،یک سیستم خیلى جالب هم داره که اسمش رو نمى دونم اما به این صورته که زیر صندلى هاى جلو دو کپسول تعبیه شده که در هنگام تصادفات شدید صندلى ها رو به سمت عقب پرتاب میکنه تا پاهاى سرنشین هاى جلو به داشبورد برخورد نکنه و مانع آسیب دیدگیشون میشه و خیلى آپشن هاى دیگه
        تازه این در مورد مدل پایه ى امگاست و همونطور که شلبى گفت اگه بخوایم در مورد مدل هاى شش سیلندر اتوماتیک فول که به تعداد خیلى کم وارد کشور شدن صحبت کنیم آپشنایى مثل تعلیق مغناطیسى،کنترل پایدارى ESP،گیربکس اتومات با قابلیت تنظیم حالت رانندگى(راحتى،اسپرت،…)،تمام صندلى هاى جلو و عقب گرم شونده،تهویه اتوماتیک دو منطقه اى،صندلى هاى جلو برقى هشت جهته،گرمکن برقى همه ى شیشه هاى جانبى،هشت ایربگ،جى پى اس با مانیتور رنگى،پرده ى برقى،تودوزى چرم و … دارن که در خیلى از ماشیناى دویست میلیون تومانى امروزى هم وجود نداره!
        از نظر قطعات هم باید گفت که هرچند قطعات تزیینى داخلى و قطعات بدنه وبعضى از قطعات فنى امگا کمیاب و گران هستن اما اکثر قطعات فنى اون یافت میشن و بعضى اوقات حتى خیلى ارزونتر از قطعات ماشیناى داخلى مثل ٢٠۶ هستن
        یادمون نره چه امگاهایى که وارد کشور شدن و از نسلB هستن چه نسل بعدى امگا که C باشه زمانى که معرفى شدن و مجلات معتبر تستشون کردن در مقایسه با بنز E کلاس و بى ام و هاى سرى 5 هم نسلشون امتیاز بالاترى آوردن و این نشان دهنده ى کیفیت بالاى این خودروست
        به طور کلى اگر خوب سوار امگا بشى و مواظبش باشى و البته ماشینت هم ماشین سالمى باشه امگا ماشین کم خرجیه و ماشینیه که حس سوارى و راحتى آمریکایى و کیفیت آلمانى رو با قیمتى برابر یا حتى کمتر از خیلى از آشغالاى داخلى در اختیار شما قرار میده،البته به شرطى که ماشین تمیز باشه
        این کلهم اجمعین امگا در یک کامنت!
        معذرت بابت طولانى شدن کامنتم:)

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۱ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود . پی جی عزیز ؟؟؟؟
          یعنی چی شیشه های کناری حافظه دارند ؟؟؟
          منظورتو متوجه نشدم .
          بعدش تو مدل فول اپشن ، همه شیشه های جانبی گرمکن دارن ؟؟ مطمئنی ؟؟؟؟
          حالا یچیزی ، یکی از دوستام میگه :
          1 -این مدل فول اپشنی که شما نوشتی نیست تو ایران . 6 سیلندر هست ، اما فول نیست .
          2-یه سری از امکاناتی که نوشتی مثل گرمکن همه صندلی ها حتی تو V6 ها هم نیست در ایران . تهویه اتوماتیک 2 منطقه ای نداریم تو ایران .GPS با مانیتور رنگی که اصلا امگا سال 94 و 95 نداشته همچین چیزی ، که خب تو ایران نیست . سالهای بعد به امگا اضافه شد .
          میتونی اینهارو بیشتر توضیح بدی ؟؟؟؟
          راستی پی جی جان حتما به جیمیل من سربزن .
          miladolf.g65amg@gmail. com

          فاصله را بردار .

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. P.G

          ۲۲ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (489 ديدگاه)

          میلاد جان ارادت
          شما بعضى موارد رو درست میگى و من اشتباه گفتم،مثل اینکه مدلى که وارد ایران شد شش سیلندر اتومات هست اما فول ترین نمونه نیست،همچنین GPS با مانیتور رنگى و هشت ایربگ در نسل بعدى امگا که C باشه و مدل سال ١٩٩٩به بعد هستن وجود داره که البته از این مدل هم به تعداد شاید کمتر از انگشتان یک دست در ایران وارد شده و این امکانات در امگاهاى Bوجود نداره ولى بعضى از اونها GPS معمولى سیاه سفید دارن
          اما قریب به اتفاق بقیه ى اطلاعات که گفتم درسته
          حقیقتش من خودم با امگاهاى شش سیلندر تا حالا برخورد نداشتم چون خیلى کمیاب هستن اما اطلاعاتى که دادم بخشیش از کتابچه فنى امگا هست که از اینترنت دانلود کردم،بخشیش از تعمیرکارهاى تخصصى اوپل هست که کلاً در ایران دو سه تا تعمیرگاه تخصصى اوپل از همون دهه ى هفتاد وجود داره که همشون در تهران و ارمنى هستن،یکیش نمایندگى مرکزى اوپل تو خیابان سورنا براى آقاى نورخانیان هست،دیگرى تو خیابان جانبازانه که مال تعمیرکار قدیمى اوپل به نام آقاى انوش هست که من خودم ماشینم رو پیشش میبرم،اما یه مطلبى هم در اینترنت وجود داره که من بخشى از اطلاعات اینجا در مورد امگا شش سیلندر رو از اونجا گفتم و نویسنده ى اون مطلب شخصاً خودش پیش همون آقاى انوش که گفتم با امگا شش سیلندر رانندگى و تستش کرده و به اطلاعتى مثل گرمکن همه ى صندلى ها،صندلى هاى جلو برقى ده جهته با حافظه،گرمکن شیشه هاى جانبى عقب اشاره کرده،همچنین یه سرى از امکاناتش رو نوشته که من یادم رفت بگم،مثل ترکشن کنترل،حالت رانندگى برف و کروز کنترل براى مدل شش سیلندر و ترمزهاى دیسکى ABS در هر چهار چرخ براى تمام مدل ها.مطلب جالبیه که لینکشو برات میذارم و توصیه میکنم حتماً بخونیش،اطلاعات مفیدى داره
          http://www.bartarinha.ir/fa/news/157441/نوستالژی-خودروهای-جذاب-دهه-90-2
          منظورم از ممورى شیشه هاى جانبى اینه که اگر دقت کنى در اکثر خودروها شما فقط میتونى شیشه ى راننده رو با یک بار فشردن کلید بالا یا پایین ببرى بدون اینکه نیاز باشه کلید رو نگه دارى و بقیه ى شیشه ها همچین حالتى ندارن،اما در امگا اگر کلید هر شیشه رو براى یک دفعه پنج شش بار در یک جهت(بالا یا پایین) بدون وقفه فشار بدى حالت اتوماتیک اون شیشه فعال میشه و دیگه نیاز نیست کلید شیشه رو در طول فرآیند بالا یا پایین بردن شیشه نگه دارى،منظور من از حافظه این بود که شاید کلمه ى مناسبى استفاده نکردم:)
          در مورد تهویه ى دو منطقه اى هم همه ى امگاها این سیستم رو دارن(من جمله ماشین خودم)،به این صورت که پشت کنسول مرکزى و همینطور زیر صندلى هاى جلو براى سرنشیناى عقب دریچه هواى مجزا وجود داره و همینطور در کنسول مرکزى جلو دو سوییچ براى تنظیم مجزاى دما براى سرنشیناى جلو و عقب وجود داره،یعنى شما میتونى دماى هواى دریچه هاى سرنشیناى عقب رو به صورت مجزا از سرنشیناى جلو تنظیم کنى که در نمونه هاى شش سیلندر و نمونه هاى مدل بالاتر این تهویه به صورت ایرکاندیشن اتوماتیک با قابلیت تنظیم دما هست و شاید با تهویه ى دو ناحیه اى خودروهاى امروزى کمى تفاوت داشته باشه(که من اطلاعى ازش ندارم)اما در هر صورت تهویه ى دو ناحیه ایه،شک نکن:)
          ارادت

          موافقم 1
          مخالفم 0
        3. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »

          ۲۲ تیر ۱۳۹۴
          سوابق: (6525 ديدگاه)

          درود .

          ممنون که به حرفم توجه کردی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
  19. hero

    ۲۰ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (78 ديدگاه)

    گالانت!
    عزیز دلم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. carnoter.com

    ۲۶ تیر ۱۳۹۴
    سوابق: (13 ديدگاه)

    عالی بود آقای انیسی
    من رو به حال و هوای دهه 90 بردی، بیشتر این ماشین‌ها تو زمان خودشون واقعا شاخ بودن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. پارس

    ۶ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بادرودبه همه ی بزرگواران
    من یک خودروی گالانت سوپرسالن gti داشتم
    بارادیات بدون اب تا کلاردشت رفتم وتازه اونجا متوجه شدم
    اما این خودرو اینقدر نجیبه که انگار نه انگار،
    مشابه این تجربه روبا کادیلاک هم داشتم واقعیت اینه که تو یه دوره ای این خودرو ها عجیب باکیفیت وپیشتازبودن
    باسپاس

    موافقم 1
    مخالفم 0
  22. GOD BLESS AMERICA

    ۱۲ مهر ۱۳۹۵
    سوابق: (758 ديدگاه)

    طبق معمول دیر رسیدم ولی یک سال که زمانی نیست هان؟
    تو اعداد و ارقام بالا فقط جگوار نظرم رو جلب کرد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. Ebi

    ۱۷ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من میخوام یکی بخرم توجیه داره بنظرتون؟

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا