چشم اندازهفته نامه

دستمزد کارگران صنعت خودرو در سراسر دنیا

صنعت خودرو یکی از صنایع بسیار مهم هر کشور بوده و نقش به سزایی در پیشبرد اهداف اقتصادی ایفا می‌کند. کارکنان مشغول در این صنعت نیز به عنوان پایه‌های آن مسئولیت خطیری را دارند. از جمله موضوعات مهم هر صنعت و البته هر کارگر و کارمندی میزان حقوق و مزایای پرداختی است. حقوق و مزایای کارکنان صنعت خودرو در کشورهای مختلف تفاوت‌های زیادی داشته و البته تا حدی نشان دهنده‌ی وضعیت اقتصادی آن کشور نیز می‌باشد. در نوشته‌ی پیش رو نگاهی خواهیم انداخت به حقوقی که کارگران صنعت خودروی کشورهای مهم تولیدکننده‌ی خودرو دریافت می‌کنند. با ما همراه باشید.

مدیران ارشد در کمپانی‌های خودروسازی مهم بیشتر از همیشه به دنبال کاهش یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های سالانه‌ی خود یعنی حقوق کارکنان هستند.

خودروسازها سالیان سال است که به دنبال ارزان‌ترین مناطق دنیا برای احداث کارخانه‌ها بوده‌اند. آن‌ها می‌گویند وقتی در برخی مناطق دنیا می‌توان به ازای هر ساعت کار حقوق ۲ الی ۳ دلاری را به کارگران پرداخت کرد پس چرا حقوق‌های ۲۰ یا ۳۰ دلاری را در مناطق مشخص پرداخت کنیم؟

خب چرا این موضوع باید مصرف‌کننده‌ها را نگران کند؟ پاسخ ساده است. مشتریان باید این هزینه‌ها را در قالب قیمت خودرو پرداخت کنند. اینکه ارزان‌ترین خودروی بریتانیا یعنی داچیا ساندرو توسط یکی از ارزان‌ترین کارگران اروپا (رومانی) ساخته می‌شود موضوعی اتفاقی نیست.

car-manufacturing-02
خب دستمزدها در سراسر دنیا چگونه هستند؟ در این نوشتار مفصل لیستی از حقوق‌های پرداختی در ۱۳ کشور مهم تولید خودرو را برای شما گردآوری کرده‌ایم. در این مطلب میزان حقوق پرداختی به کارگران به ازای هر سال کار و سایر موارد بیان شده است.

  • چین

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۲۱ میلیون
حقوق سالانه‌ی تخمینی: ۱۰۸۳۶ دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: ۸ هزار دلار
BMW's Chinese Factory
کارگران صنعت خودروی چین غالباً به عنوان افرادی با کمترین حقوق دریافتی شناخته می‌شوند اما این‌طور نیست. آن‌ها حقوق بیشتری نسبت به کارگران مکزیکی و هندی دریافت می‌کنند و برخی تخمین می‌زنند که آن‌ها در یک روز درامد ۲۷.۵۰ دلاری دارند. وال‌استریت ژورنال ادعا می‌کند در سال ۲۰۱۵ یک کارگر به ازای هر ساعت کار حقوق ۵.۱۹ دلاری داشته که برابر با درامد ۱۰۸۳۶ دلاری در یک سال است.

هرچند، حقوق‌های پرداختی در حال افزایش بوده اما کارگران چینی آرزو دارند تا حقوقی در حد و اندازه‌ی کارگران ژاپنی و کره‌ای داشته باشند.

  • ژاپن

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۷.۸ میلیون
حقوق سالانه تخمینی: ۳۱۳۲۰ دلار
تولیدی ناخالص داخلی به ازای نفر: ۳۶ هزار دلار

به نظر می‌رسد حقوق پرداختی به‌طور تعجب‌آوری پایین است و به ازای هر ساعت کار به‌طور متوسط حدود ۱۵ دلار دستمزد پرداخت می‌شود که برابر با ۳۱۳۲۰ دلار حقوق سالانه با احتساب کار ۴۰ ساعته در هفته است. در ژاپنی که بسیار گران است این حقوقی بخور و نمیر به حساب می‌آید.

با این وجود دستمزد سالانه‌ی حدود ۳۱ هزار دلاری را فراموش کنید و اگر شنیدید که برخی از کارگران ژاپنی در سال حدود ۵۰ هزار پوند (حدود ۶۰ هزار دلار) دریافت می‌کنند سورپرایز نشوید.

  • آلمان

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۵.۷ میلیون
حقوق سالانه تخمینی: ۶۹ هزار دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: ۴۸ هزار دلار
Porsche_V8Factory_04
ژرمن‌ها شهرت بالایی به خاطر داشتن گران‌ترین کارگران اروپا به هم زده‌اند. هرچند، داده‌های انجمن سازنده‌ها و بازرگانان خودرویی نشان می‌دهند که کارگران صنعت خودروی آلمان دستمزدی کمتر از همتایان فرانسوی خود دارند. در آلمان به کار ساعتی ۳۱.۴۰ یورو یا ۶۹ هزار دلار در سال فکر کنید.

در اکثر کارخانه‌های خودروسازی آلمانی کارگران نماینده‌ای داشته و ارتباطات کارگری-اتحادیه ای در این کشور مجادلات بسیار کمتری نسبت به دیگر بخش‌های دنیا دارند. بزرگ‌ترین اتحادیه‌ی تجاری اخیراً به منظور تلاش برای حفظ شغل‌ها با ثابت نگه داشته شدن دستمزدها موافقت کرده است.

  • آمریکا

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۴.۱ میلیون
حقوق سالانه تخمینی: ۵۱ هزار دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: ۵۴ هزار دلار
Texas Governor Celebrates Launch of GM’s 2015 SUVs
جنرال موتورز بیشترین میزان دستمزد به ازای هر ساعت کار را پرداخت می‌کند که برابر با ۲۴.۴۳ دلار است. میزان دستمزدها بسته به مکان موردنظر و کارخانه‌ها بسیار متفاوت است. برخی کارگران تسلا در کالیفرنیا می‌گوید که به ازای هر ساعت کار بین ۱۷ تا ۲۱ دلار دستمزد دریافت می‌کنند که به میزان متوسط یاد شده نزدیک است.

برخی نیز ادعا می‌کنند در سال ۲۰۱۶ دستمزدها تا ۲۹.۵۳ دلار به ازای هر ساعت کار رسیده است. اگر این‌گونه باشد درآمد کارگران آمریکایی به بیش از ۷۰ هزار دلار در سال می‌رسد.

  • کره جنوبی

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۴.۱ میلیون
حقوق سالانه تخمینی: ۸۰ هزار دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: ۲۸ هزار دلار
hyundai_factory
برخی اخبار نشان می‌دهند کارگران صنعت خودروی کره جنوبی به ازای هر ساعت کار دستمزد ۱۲.۹۹ دلاری دارند اما این کل داستان نیست. کارگران کارخانه‌ی هیوندای-کیا می‌توانند در یک سال تا ۸۰ هزار دلار درآمد داشته باشند. در طول سال پاداش‌ها و دیگر مزایا می‌تواند حقوق سالانه را افزایش دهد.

هرچند، هیوندای-کیا هم‌اکنون نیمی از تأسیسات خود را در کشورهایی چون چین بنا نموده، جایی که کارگران دستمزد کمتری نسبت به کارگران کره‌ای دریافت می‌کنند.

  • هند

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۳.۳ میلیون
حقوق سالانه تخمینی: ۲۲۷۵ دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: ۱۶۰۰ دلار

هند در میان بازارهایی است که بیشترین پتانسیل‌ها برای رشد را داراست. تأسیسات زیادی قبلاً به ساخت خودرو در این کشور مشغول بوده‌اند و برندهای زیادی نیز به دنبال تأسیس کارخانه در هند هستند. هند کمترین میزان تولید ناخالص داخلی به ازای هر نفر و همچنین کمترین حقوق سالانه را دارد.

کارگران به ازای هر ساعت کار در هند دستمزد ۱.۰۹ دلاری دریافت می‌کنند. با احتساب ساعات کاری ۴۰ ساعته در هفته یک کارگر می‌تواند در سال دریافتی ۲۲۷۵ دلاری داشته باشد. با توجه به سخت‌کوشی کارگران و افزایش تولید در این کشور شاید آن‌ها لایق چیزی بیشتر از این‌ها باشند.

  • اسپانیا

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۲.۲ میلیون
حقوق سالانه تخمینی: ۴۶۷۰۰ دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: ۳۰ هزار دلار
car-manufacturing-04
شاید اسپانیا تنها برند داخلی سئات را داشته باشند اما خودروهای بیشتری را نسبت به بریتانیایی‌ها می‌سازند. تأسیسات عظیم سئات در حومه‌ی بارسلونا همچنین به ساخت خودروهای فولکس‌واگن و آئودی نیز پرداخته و کارخانه‌های فورد، نیسان، پژو-سیتروئن و جنرال موتورز نیز به ساخت خودرو در اسپانیا مشغول هستند.

علیرغم ساخت خودروهای زیاد در این کشور، کارگران به‌طور متوسط به ازای هر ساعت کار حقوق ۲۱.۳۰ دلاری دریافت می‌کنند. اگرچه حقوق دریافتی کارگران اسپانیایی در هر ساعت نسبت به بریتانیایی‌ها کمتر است اما هزینه‌های زندگی در این کشور نیز پایین‌تر از بریتانیاست.

  • برزیل

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۲ میلیون
حقوق سالانه تخمینی: ۱۲۸۰۰ دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: ۱۲ هزار دلار

به نظر نمی‌رسد دونالد ترامپ مشکلی که با کارگران صنعت خودروی مکزیک را دارد با کارگران برزیلی نیز داشته باشد. برزیل پیش از این نیز یک تولید کننده‌ی بزرگ خودرو بوده و برخی برندهای لوکس تأسیساتی را در این کشور به منظور دوری از مالیات‌های زیاد بنا کرده‌اند.

در برزیل دستمزد پرداختی به ازای هر ساعت کار تنها یک دلار بیشتر از چین و برابر با ۶.۱۷ دلار است. بدین ترتیب با احتساب کار ۴۰ ساعتی در هفته کارگران صنعت خودروی برزیل در سال حقوق ۱۲۸۰۰ دلاری دارند.

  • مکزیک

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۱.۹ میلیون
حقوق سالانه تخمینی: ۶۲۴۰ دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: ۱۰ هزار دلار
GM Invests $1.4 Billion for Arlington Plant Upgrades
وال استریت ژورنال و برخی خبرگزاری‌های دیگر در سال پیش ادعا کردند که کارگران مکزیکی به ازای هر ساعت کار حقوق ۱ تا ۳ دلاری دریافت می‌کنند. پیش از تأسف خوردن به یاد داشته باشید که حداقل دستمزد در این کشور آمریکای مرکزی تنها حدود ۴ دلار به ازای هر روز است.

با احتساب کار ۴۰ ساعته در هفته می‌توان گفت یک کارگر در روز می‌تواند بین ۸ تا ۲۴ دلار پول دریافت کند که برابر با ۲۰۸۰ دلار تا ۶۲۴۰ دلار در یک سال است. با گذر از مرز و رسیدن به آمریکای ترامپ به کارگرانی می‌رسیم که دستمزدی غیر قابل مقایسه با همتایان مکزیکی خود دارند.

  • بریتانیا

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۱.۵ میلیون
حقوق سالانه تخمینی: ۳۷ هزار دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: ۴۷ هزار دلار
car-manufacturing-06
دستمزد سالانه‌ی متوسط برای کارگران بریتانیایی در اتحادیه‌ها ۳۰۲۵۰ پوند است اگرچه که خبری از پرداختی‌های هوندا، جگوار لندروور، نیسان، تویوتا یا واکسهال در دست نیست. البته این کارخانه‌ها بیشترین حقوق را به کارگران پرداخت می‌کنند. سخنگوی جگوار لندروور گفته که دستمزدهای پرداختی این شرکت بهتر از هر برند بریتانیایی دیگر بوده و حتی ادعا کرده کارگران این برند در میان پردرآمدترین کارگران اروپایی قرار دارند.

انجمن سازندگان و بازرگانان خودرویی گفته که با احتساب ۴۰ ساعت کار در هفته، کارگران صنعت خودروی بریتانیا به ازای هر ساعت کار به‌طور متوسط ۲۲.۳۰ یورو حقوق دریافت می‌کنند که برابر با دریافتی حدود ۳۷ هزار دلار در سال است.

  • فرانسه

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۱.۵ میلیون
حقوق سالانه تخمینی: ۷۶۶۰۰ دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: ۴۳ هزار دلار
car-manufacturing-05
گروه پژو-سیتروئن فرانسه از نظر مالی در بهترین وضعیت کنونی قرار دارد. طبق داده‌های انجمن سازندگان و بازرگانان خودرویی کارگران صنعت خودروی فرانسه دستمزد بسیار بالاتری نسبت به همتایان بریتانیایی خود و همچنین اکثر نقاط اروپا دارند.

کارگران به ازای هر ساعت کار ۳۶.۷۰ دلار حقوق می‌گیرند که رقم مناسبی به شمار می‌رود. بدین ترتیب با محاسبه‌ای ساده می‌توان به دریافتی حدود ۷۶۶۰۰ دلاری در سال اشاره کرد.

  • جمهوری چک

تولید سالانه (۲۰۱۵): ۱.۲ میلیون
حقوق سالانه تخمینی: ۲۰۶۰۰ دلار
تولید ناخالص داخلی به ازای نفر: ۱۹ هزار دلار

کارگران صنعت خودروی جمهور چک حقوق بیشتری نسبت به متوسط دستمزدهای این کشور دارند. داده‌های انجمن سازندگان و بازرگانان خودرویی نشان می‌دهد که کارگران به ازای هر ساعت کار ۹.۴۰ یورو یا به عبارتی حدود ۲۰۶۰۰ دلار در سال دستمزد دریافت می‌کنند.

این کشور اروپایی آینده‌ی روشنی دارد به گونه‌ای که کارگران کشور اوکراین که عضو اتحادیه اروپا نیست برای کار به این کشور دعوت شده‌اند. کارگران محلی می‌ترسند این کار باعث کاهش دستمزدها شود.

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۵ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (79 ديدگاه)

    من کارمند ساعتی ۲ دلار کار میکنم. مقایسه با حدود ۳۷ دلار در پژو سیتروئن…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۵ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      میانگین ساعت مفید کارکردن تو ایران ۴۵دقیقه هس.
      پس با هند هم نباید مقایسه بشه!

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. مهدی

        ۶ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (79 ديدگاه)

        البته برای کارمندان بانک بیش تر از ۴ ساعت هست اونم با محاسبه ستاد و پشت باجه ها. ما فکر کنم بالای هفت ساعت مفید باشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. نخود آش

          ۷ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (294 ديدگاه)

          من شرایط کاری ذوب آهن اصفهان رو دیدم. پدر بنده راننده لکومتیو بود (که الان باز نشسته شده) . تو کار پدر من تقریبا میشه گفت تا 5 ساعت کار مفید داشت و بعدها که تکنسین همون بخش شد تا 7 ساعت کار مفید داشت. ولی یه سری هم توی همون بخش میچرخیدن که توی 8 ساعت 10 دقیقه کار مفید نداشتن. بدتر از اون حقوقشون بود که گاهی از خیلی ها بیشتر بود. البته تو کشور ما اکثرا کار مفیدشون در روز همون 10 دقیقه است.
          پناه بر خدا

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. نوید جهرمی

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (3688 ديدگاه)

      علاوه بر بازدهی پایین، مالیاتمون هم قابل مقایسه نیس. اونجا 35 تا 45 درصد حقوقشون رو مالیات و بیمه میدن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. امیر

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (92 ديدگاه)

    مرسی هند عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2810 ديدگاه)

    تو اکثر این کشور ها ، حقوق کارگران حداقل حقوق هست.
    یعنی همون قدر حقوق یک کارگر ژاپنی بخور و نمیر هست (بقول متن) ، که حقوق آلمانی ها بد هس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. بهزاد

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2372 ديدگاه)

    این حقوق و دستمزد برای کارگران خط تولید هست که با حداقل حقوق ساعتی کار میکنند و در آمریکا حدود 20 الی 30 دلاره(میانگین) و سایر کارکنان و مهندسین این شرکت ها حقوقشون به ساعتی نزدیک 50 تا 60 دلار هم میرسه(در آمریکا)
    اگر اشتباه نکنم بیشترین حقوق برای سایت های تولیدی مرسدی در آمریکاست که به مهندسین خبره ساعتی 65 دلار حقوق میده که با در نظر گرفتن هفته ای 40 ساعت حقوق سالیانه اونها 135 هزار دلار میشه که خب تعداد اونها نسبت به کارگران کمتره.
    چه کرده کره و واقعا حقوق اونها نسبت به تولید ناخالص ملی عجیب و غریب بالاتره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. arash

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    بله دیگه پژو به یمن وجود مبارک ایران خودرو بایدم در بهترین وضعیت مالی باشه یه کارخانه ازرده خارج سه دهه پیش رو دایر کرده خوبم میچاپه.معلومه باید بهتریندستمزد رو بده.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. یاسین

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (658 ديدگاه)

      ارش جان اولا سال 88 یا 89 بود دقیق یادم نیست زمانی بود که تو اوج تحریمها پژو از ایران رفت لایسنس محصولاتش رو از ایران برداشت و عملا از اونموقع به بعد هیچ سودی از فروش مدلهای قدیمیش در ایران نایلش نشد البته ناگفته نماند که پژو سهم فروش ایران رو در اماراش میاورد که واقعا سهم اندکی بود ولی از نظر مالی دیگه برای پژو سودی نداشت و همه سودش رفت تو جیب اقایون درست از همون موقع افت ناگهانی محصولات ایران خودرو شروع شد چون دیگه قطعات اصلی جاشون رو به قطعات بی کیفیت تولید داخل یا متفرقه تولیدی چین دادن این برای اینکه بدونی ایران خودرو عملا داری با شارلاتان بازی این بلا ها رو سر میاره و یک قرون سودش هم تو جیب پژو نرفته
      دوما این داره امار فروش رو میگه PSA داره ده جای دیگه دنیا ماشین میفروشه اونجا که مثل اینجا نیست ایران خودرو داشته باشه خون مردم رو بکنن تو شیشه مدلهای به روز با بهترین کیفیت و قیمت مناسب میرسه دست مردم والا PSA و کلا فرانسه باید الان بدترین وضعیت مالی رو میداشت ما تو ایران دلمون از ایران خودرو پره نه از پژو این دوتا رو قاطی نکنیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. arash

        ۶ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (1549 ديدگاه)

        در پاسخ شما باید بگم که اتفا قا سود بالایی هم نصیب شرکت پژو میشه و این رو در مجله ماشین های سالهای 84 تا 91 عنوان میشد حتی موضوع تا انجا پیشرفت که مدیر ایران خودرو در سال 84 به کارخانه پژو شکایت کرد که محصولات شما کیفیت و ایمنی نداره در فرانسه شکنجه شده بود نمی دانم شما چطور خبر نداری اقتصاد فرانسه یک اقتصاد مافیایی است این هم باز در روزنامه همشهری نوشته بود که سعی بر دایر کردن محصولات از رده خارج در کشورهای در حال توسعه داره همین مدل 504 رو سالها در نیجریه و پاکستان تولید کرد و سود خوبی هم به جیب زد.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. arash

          ۶ فروردین ۱۳۹۶
          سوابق: (1549 ديدگاه)

          دوباره باز باید بگم در تایید حرفهای خودم به نوشته یکی از مجلات خودرویی اگه کارخانه سایپا نبود در دوره ای که پراید در داخل 440 هزار خودرو تولید میکرد الان کارخانه کیا کره جنوبی ورشکست شده بود.اینها حقایق تلخی است که وجود داره متاسفانه.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  6. ب ام و سلطان

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (198 ديدگاه)

    کشور کوچیکی مثل چک سالانه یک میلیون و دویست هزار اتومبیل تولید میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. شاهین

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (4500 ديدگاه)

    مال خودمونو بسیار خوشبینانه حساب کردم به ساعتی 1.1 دلار رسیدم.
    بهره وری رو هم که حساب کنیم…
    بی خیال :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید جهرمی

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (3688 ديدگاه)

      جالبیش اینه که برای دستمزد مدیران، اونا رو با مدیرای اروپایی مقایسه میکنن، برای حقوق کارگران اونا رو با پایین ترین حقوقای کارگری دنیا.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. lmbx

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (287 ديدگاه)

    من یه چیزی نفهمیدم چرا تو بعضی از کشور ها تولید ناخالص داخلی به ازای نفراز درامد سالیانه کمتره؟خوب اینجوری چه جوری سود میکنند

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ب ام و سلطان

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (198 ديدگاه)

      اون میانگین دستمزد سالانه یک فرد یعنی سرانه یک فرد در کل کشوره به طر میانگین با حقوقی که در ماشنی سازی میگره فرق میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. Matin

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (233 ديدگاه)

    این حقوق کارگر هارو منظور کرده که اگر تو شرکت های ایرانی درآمد رو ۲۵۰۰۰۰۰ در ماه در نظر بگیریم در سال میشه حدود ۸۵۰۰ دلار یعنی کمتر از چین که به کارگر های ارزون معروفه ولی شاید هر کارگر ایرانی به طور میانگین در سال ۴ تا ماشین مونتاژ کنه ولی برای چینی ها حدود ۱۵ ماشین در ساله که تفاوت اصلی اینجا و کیفیت کاره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Madjid911 GT2

    ۵ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    برای همینه که ماشین های کره ای اینقدر خوب هستن. ( حقوق بالای کارگران خودروسازی) ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۶ فروردین ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      دقیقا چقدر خوب هستن؟ در مقایسه با کجا؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Madjid911 GT2

        ۶ فروردین ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        در مقایسه با رقباشون.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  11. Maserati

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (58 ديدگاه)

    همه هند و کره را تعریف میکنن ولی هیچ کس جنرال موتورز را نمیگوید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Maserati

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (58 ديدگاه)

    کجای هند عالیه من نفهمبدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حمیدرضا

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    وضعیت در امدی ما مشابه هند هست بعید میدونم کارگرای چینی در امدشون جوری باشه که از خرید خودرو بعد از یکسال کار محروم باشن چیزی که در ایران هستن ولی خودمونیم کیفیت زندگی مردم چین و برزیل خیلی بهتر از ماست با اینکه درامدشون خیلی متفاوت نیست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. رضا

    ۶ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (3 ديدگاه)

    بین کشور های صنعتی وً پیشرفته اروپا کمترین دست مزد ها و حقوق ها مال ملت آلمانه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. GOD BLESS AMERICA

    ۸ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (758 ديدگاه)

    توی متن کلمه مرکب (آمریکای ترامپ) خودنمایی میکرد ، اما به نظر من کلمه خوبیه .

    روزی آمریکایی ها طوری از ترامپ یاد خواهند کرد که از جان اف کندی با تأسف و اندوه.
    اما پشیمانی هرگز سودی نداره، پس بهتره تا فرصت هست همکاری کنند تا (آمریکای ترامپ) ساخته بشه، چون هیچ آمریکائی بیش از آن به رؤیای آمریکایی نزدیک نیست.
    God bless you &
    GOD BLESS AMERICA.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا