ده ویژگی فراموش شده خودروهای قدیمی [اینفوگرافیک]

خودروها از زمان حضورشان در جاده‌ها تغییرات شگرفی به خود دیده‌اند و از همان ابتدا، رشد و توسعه مدل‌های مختلف خودرو ادامه داشته است. بسیاری از امکانات و تجهیزات در خودروها استفاده شده و بعدها کنار گذاشته شده‌اند. برای برخی علاقه‌مندان دنیای خودرو، با وجود این همه تکنولوژی مفید که هر ساله به خودروهای مختلف اضافه می‌شوند، شاید برخی تجهیزات خودروهای قدیمی، شخصیت بیشتری برای یک اتومبیل ایجاد کنند. برخی از این ویژگی‌ها به دلایل ایمنی کنار رفته‌اند و برخی دیگر نیز به خاطر ملاحظات طراحی از ساختار خودروها حذف شده‌اند. همچنین برخی دیگر توسط طراحان به تاریخ پیوسته‌اند.

1960s_Lincoln_Continental_convertible_with_suicide_doors_open
وب‌سایت Ardauto.ie لیستی از ویژگی‌هایی تهیه کرده که خبری از آن‌ها در خودروهای مدرن امروزی نیست. نگاهی به این لیست، شاید خاطرات بسیاری را برای برخی افراد زنده کند؛ خودروهای قدیمی همیشه دوست‌داشتنی خواهند ماند.

features-of-old-cars-infographic

صندلی‌های نیمکتی

با توجه به سن و سال و تجربه کار با اتومبیل‌های قدیمی، ممکن است صندلی‌های نیمکتی را به خاطر داشته باشید. البته هنوز هم بعضی خودرو در عقب خود از این طرح صندلی استفاده می‌کنند؛ ولی در یک برهه از تاریخ صنعت خودرو، صندلی‌های نیمکتی به عنوان صندلی‌های جلو نیز استفاده می‌شد؛ یک عضو طراحی ثابت خودروهای بزرگ امریکایی.
صندلی‌های نیمکت اینک با صندلی‌های مجزا جایگزین شده‌اند تا بتوان لوازمی مانند دسته دنده، کنسول میانی و سوئیچ‌ها را بین دو صندلی قرار داد.

صندلی‌های نیمکتی

باله‌های عقب

این باله‌ها که از لاکهید P-38 (هواپیمای امریکایی جنگ جهانی دوم) الهام گرفته شده بودند، اولین بار در کادیلاک مدل ۱۹۴۸ ظاهر شدند. هارلی اِرل که طراح جنرال‌موتورز و یکی از بزرگان صنعت اتومبیل بود، این سبک از طراحی را معرفی کرد. البته این باله‌های عقب منحصر به خودروهای امریکایی نبودند و بسیاری از اروپایی‌ها نیز در قالب اسپورت از آن‌ها استفاده کردند. امّا متأسفانه این باله‌ها در اواسط دهه ۱۹۶۰ میلادی از صنعت خودرو کنار رفتند.

از سال‌های ۱۹۵۰ به این طرف، باله‌های عقب کمتر دیده شده‌اند. این باله‌ها قطعه‌ای جالب از زبان طراحی متعلق به یک دوره خاص هستند.

باله‌های عقب

زیرسیگاری

تقریباً در تمام خودروهای قدیمی می‌توان چیزی به نام زیرسیگاری پیدا کرد. این تجهیزات از دهه ۱۹۹۰ میلادی کم‌کم از کابین خودروها ناپدید شدند و در دهه ۲۰۰۰ میلادی به عنوان یک آپشن در دسترس قرار داشتند. این روند به‌قدری آهسته و بی‌سروصدا انجام شد که کمتر کسی از آن خبردار شد. تصور اینکه یک مدل جدید از تویوتا یا هوندا با چند زیرسیگاری ارائه شود، بسیار مشکل خواهد بود. شاید تنها استفاده‌ای که بتوان از آن‌ها کرد، به عنوان محلی برای پول خردهای اضافی است.

زیرسیگاری

صندوق‌عقب‌های بزرگ

اندازه صندوق‌عقب خودروهای قدیمی به قدری است که می‌توان در آن گم شد! در یک دوره خاص، داشتن یک ۷۰۷ لیتری در عقب چندان غیرعادی محسوب نمی‌شد. ولی در حال حاضر اگر بخواهید یک صندوق عقب بزرگ داشته باشید، حتماً باید به سراغ یک شاسی‌بلند یا ون بروید.
صندوق‌عقب‌های بزرگ از صنعت خودرو کنار گذاشته شده‌اند تا ویژگی‌های آئرودینامیک خودروها ارتقا یابد و در نتیجه، مصرف سوخت بهتری را از آن‌ها شاهد باشیم. البته سخت است که باور کنیم که بهینه‌سازی مصرف سوخت به این موضوع ربط داشته باشد، ولی وقتی مجبور می‌شویم که قسمتی از وسایل را بر روی صندلی‌های عقب بگذاریم، اندکی برایمان ناراحتی به همراه دارد.

صندوق‌عقب‌های بزرگ

تایر زاپاس

در یک دوره خاص، همه خودروها حتماً یک تایر زاپاس داشتند و این تنها مختص به جیپ‌ها نبود. این امکان از وسایل نقلیه کنار رفت تا امکان تولید خودروهای سبک‌تر و کوچک‌تر فراهم شود.

تایر زاپاس

سوئیچ‌های کف خودرو

مانند صندلی‌های نیمکتی، این ویژگی از خودروهای قدیمی نیز کمتر توسط جوان‌ترها دیده شده است. این سوئیچ در نزدیکی پدال کلاچ یا ترمز قرار می‌گرفت و برای روشن کردن چراغ‌ها استفاده می‌شد. در رقابت با خودروهای لوکس اروپایی، خودروسازان امریکایی شروع به استفاده از این کنترل‌های را بر روی فرمان کردند.

سوئیچ‌های کف خودرو

دریچه‌های کنار پنجره

اگر کولر نداشته باشید، این دریچه‌های کنار پنجره برای شما یک نعمت خواهند بود. استفاده از این دریچه‌ها باعث می‌شد که بدون نیاز به پایین آوردن شیشه‌ها، هوا درون کابین خودرو جریان یابد.

دریچه‌های کنار پنجره
در دهه ۱۹۸۰ میلادی سیستم تنظیم هوا رفته‌رفته تبدیل به یکی از امکانات استاندارد خودروها شد و این دریچه‌ها نیز کم‌کم از دنیای خودروها ناپدید شدند.

دریچه‌های کنار پنجره

حلقه‌های بوق

همانند دیگر موارد مطرح در این لیست، حلقه‌های بوق نیز به خودروهای قدیمی مربوط می‌شوند؛ خودروهایی که یک فرمان بزرگ و نازک داشته‌اند و این فرمان تنها برای یک هدف، یعنی هدایت خودرو استفاده می‌شده است. خوشبختانه این دوره را پشت سر گذاشته‌ایم و بوق اکنون بخشی از غربیلک فرمان خودروها شده است.

حلقه‌های بوق

درهای انتحاری

درهای انتحاری به عنوان محصولی از سال‌های ۱۹۶۰ میلادی به معنای عدم‌نیاز یک خودرو به ستون‌های میانی در بدنه (B-pillar) هستند. در نتیجه بازشوی کنار خودرو بسیار بزرگ‌تر و سهل‌الوصول‌تر می‌شود. امّا ملاحظات ایمنی خودروها، سرانجام به استفاده از این نوع درها پایان داد؛ چرا که احتمالاً باز شدن آن‌ها در هنگام رانندگی می‌رفت.

1960s_Lincoln_Continental_convertible_with_suicide_doors_open
مانند باله‌های عقب، درهای انتحاری نیز به عنوان نمادی از استایل منحصر به فرد خودروهای قدیمی به شمار می‌روند و برای خودرو شخصیتی ایجاد می‌کنند که در طراحی خودروهای مدرن امروزی چندان دیده نمی‌شود.

درهای انتحاری

دکمه‌های کنترل

البته این دکمه‌ها هنوز به طور کامل از خودروها ناپدید نشده‌اند؛ ولی با رشد تکنولوژی خودروسازی، روز به روز کمتر می‌شوند. در حال حاضر می‌بینیم که دکمه‌های بیشتری به روی فرمان منتقل می‌شود و تنها یک دکمه کنترل دیده می‌شود. با همه‌گیر شدن تکنولوژی صفحه لمسی در بسیاری از وسایل روزمره، روزهای زندگی دکمه‌های کنترل نیز به شمارش افتاده‌اند.

دکمه‌های کنترل

جمع‌بندی

دنیای اتومبیل‌سازی نیز تفاوت چندانی با دیگر بخش‌های این جهان ندارد؛ وقتی یک راه‌حل بهتر برای انجام کاری پیدا می‌شود، چرا نباید ابزار قدیمی را کنار گذاشت؟ آیا قرار است چیزی از دست بدهیم؟

البته شاید برای برخی از تجهیزات خودروهای قدیمی دل‌تنگی وجود داشته باشد که خوشبختانه هنوز هم این خودروها با این شرایط در حال خرید و فروش هستند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

72 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    اصلا ازماشینای قدیمی خوشم نمی اد به جزبنزsls300مدل1969وچند مورد دیگه

    پاسخ
    1. MAFIA
      سوابق: (435 دیدگاه) ,

      من هم از ماشینای قدیمی فقط از بنز گالوانیک و نسخه معدودی از فراری ها خوشم میاد.

      پاسخ
      1. مجتبی(ساروی)
        سوابق: (551 دیدگاه) ,

        مافیای تعداد دیسلایک هایی که تو توسایت پدال گرفتی رو هیجده چرخ که خوبه کشتی باربری نمیکشه .اخه پسر بده .عیبه .مگه تو یه ادم انتی سوشال هستی ؟؟باباجان یه کم فکر کن .هنر این نیست که ادم هرچی به ذهنش رسید رو درجا بیان کنه اونم با این ادعا که درون و بیرونم یکیه و از این جور حرفا .یکی بهم میگفت اگه دیدی با ده نفر نتونستی کنار بیای ببین ایراد از خودته .جای برادر منی .احساس میکنم تو دلت چیزی نیست ولی خداییش دوس ندارم این هم دیس بگیری و تبدیل به یه ادم منفور تو پدال بشی

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل امیررضا
        امیررضا
        سوابق: (61 دیدگاه) ,

        من با خوندن کامنتای مافیا خندم میگیره.
        اینو خواستم بت بگم که حرف های عامه پسند لزوما به معنی دستمال کشیدن نیست و بهتره به جای توهین به بقیه ی آدما رفتار خودتو عوض کنی یا اصلا حرف نزنی. اگه هم قصدت صرفن شوخی و خنده ست که باشه چشم همیشه بت منفی میدیم.
        من واقعا برام عجیبه که چرا هر کامنتی رو تایید میکنن.

        پاسخ
        1. sj
          سوابق: (190 دیدگاه) ,

          مگه اینجا با لایک گرفتن کسی چیزی گیرش میاد؟مافیا لاقل هرچی تو دلش میریزه بیرون مثل خیلی ها نیست پراید سوار جای اینکه بفروشه بخاطر لایک فقط منتقد

  2. تصویر پروفایل 4MATIC
    4MATIC
    سوابق: (1057 دیدگاه) ,

    اون ماشین اولیه چرا درهاش مثل رولزرولز باز می شه

    پاسخ
    1. حسین
      سوابق: (1170 دیدگاه) ,

      درود. ببخشید 4Matic جان تلفظ درستش رولز رویس هستش

      پاسخ
  3. سامان از تبریز
    سوابق: (1479 دیدگاه) ,

    یادش بخیر من وقتی بچه بودم شاگرد جوشکار ساختمان بودم 🙂 اوستام یه بنز 220 داشت کلی باهاش خاطره داشتیم
    باله های عقب ماشین رو خیلی خوشگل میکنه
    کاش اون ماشینهایی که طراحی عقب ضعیفی دارن با استفاده از باله یه حال و هوای تازه به خودرو هاشون بدن

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل ALIUnited
      ALIUnited
      سوابق: (135 دیدگاه) ,

      منظورت همون بنز هایی هستن که چراغ های جلوش دایره بود؟؟؟

      پاسخ
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      ایشون مدل ماشین رو درست گفتند . اون بنز ها به 220 هم معروف است .

      اما اکثر ایرانی ها به اسم 190 دیزل یا 190 گازوییل سوز میشناسند .

      در هر حال جفتش درسته .

      پاسخ
      1. مرتضی
        سوابق: (849 دیدگاه) ,

        190 دیزل یه کشتی متحرک بود در حالی که گندگی ماشین های امریکایی رو در طول نداشت اما فرق نمیکرد 2/20 قذت باشه یا 230 وزنت راحت سوار و پیاده میدشی ازشیعنی 5 نفر راحت سوارش میتونستند بشن یادمه جایی خوندم و خودم به عینه دیدم هیچ ماشین ژاپنی توانایی اینو نداره که سی سال ممتد هر روز دوبار از جاده چالوس مسافر کشی کنه ولی بعد این همه سال با کمی دقت در نگه داری از پس کارش بر بیاد هرگز 190 از ذهن مردم ایران محو نخواهد شد البته نه نسل جدید هیوندای و تویوتا دوست!

        پاسخ
  4. moein
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    زاپاس که هنوز تو ایران یک آپشن فوق مدرن محسوب میشه !!!

    پاسخ
  5. حسين
    سوابق: (1164 دیدگاه) ,

    یه طومار واسه ایرانخودرو بنویسید، درخواست بدید تو پیکان جدید این ویژگی ها باشه!

    پاسخ
    1. E 36
      سوابق: (753 دیدگاه) ,

      مگه تولید پیکان جدید واقعیت داره ؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل امیر محمد
        امیر محمد
        سوابق: (280 دیدگاه) ,

        یه طرح نیو پیکان یا استلاحا NP توی ایران خودرو استارت خورد که با محصول فوق مدرن و پر از ابتکار و بدون هیچ کپیی تمام شد اسم اون ماشین جدید هم رانا هستش

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          امیر محمد درست میگه .

          تقریبا طراحیه NP شبیه محصولات فیات بود .

        2. تصویر پروفایل Ali
          Ali
          سوابق: (266 دیدگاه) ,

          قیافه جدیدش دل چسب نیست.

          همین پیکانای خودمون قشنگ ترن.

  6. آترون فقط ایتالیا فقط پاگانی و آلفا
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    مقاله ی نوستال و خاطره نگری بود منو یاد بیوک رگال پدرم انداخت حیف که به اندازه کافی برزگ نبودم تا بفهمم باچه اعجوبه ای طرفم چون فقط 5 سالم بود که فروختش حیف واقعا حیف… واقعا آمریکایی یه چی دیگس

    پاسخ
    1. شلبى
      سوابق: (563 دیدگاه) ,

      امريكايى رو فقط اونايى كه داشتن و سوار شدن ميدونن چيه

      پاسخ
      1. حسین
        سوابق: (1170 دیدگاه) ,

        درود. من نداشتم و سوار هم نشدم. الانم طرفدار آلمانیا هستم. اما وقتی یه ماشین آمریکایی میبینم به طور زایدالوصفی احساس شعف بهم دست میده (جمله خیلی سنگین بودا!!) خدا میدونه اگه صنعت خودرو دست آمریکا میموند الان ماشینا چجوری بودن.. نمیگم بهتر بود یا بدتر اما فکر میکنم خیلی متفاوت از این چیزی که هست میشد.
        یاد اسطوره های قدیمی امریکایی بخیر…

        پاسخ
        1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          مثال هم بزن دیگه حسین :

          کاپریس کلاسیک . سیلبرتی . کادیلاک سویل . سابربن و …

        2. حسین
          سوابق: (1170 دیدگاه) ,

          اسطوره نیست ولی اشک تو چشم من میاره:

          کــــادیـــلاکــــِ ایـــــران !!!

        3. تصویر پروفایل فریا
          فریا
          سوابق: (687 دیدگاه) ,

          ســـویل اسطوره نیـــست ؟!!! O_o

          “امکاناتش رو بعضی از ماشینای لوکــس حال حاضر هم ندارن”

          این حرف من نیست . حرف مجلات حودرویی ـه .

        4. حسین
          سوابق: (1170 دیدگاه) ,

          کادیلاک ایرانو گفتم فریا جان. در حد سویل نیست

        5. تصویر پروفایل فریا
          فریا
          سوابق: (687 دیدگاه) ,

          کلاً انقد فرق دارن …

          overpic. net/viewer.php?file=xwgw7j4izsjd7h1rybzh9.jpg
          (فاصله رو بردارید)

        6. حسین
          سوابق: (1170 دیدگاه) ,

          فریا مرسی بابت راهنماییت. یه روزی این اسطوره ها توی شرکتی که امروز بهش میگیم پارس خودرو تولید میشدن و بهش میگفتن جنرال موتورز ایران… و امروز اسطوره رومانیایی به اسم داچیا لوگان رو دارن تولید میکنن. چی بگم ای خدا

  7. amir
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    خیلی جالب بود ممنون مخصوصا این قسمت باله هاش چون خیلی دنبالشون گشتم تا پیدا کنم ممنون

    پاسخ
  8. احسان 1
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    ما که هنوز داریم استفاده میکنیم اون چند موردیم که نداریم واسه اینکه تحریم بودیم وگرنه الان کامل بودیمو هنوز تو خط تولید داشتیم
    فقط اون زاپاس رو نفهمیدم موضوعش چی بود الانم که زاپاس داریم همه ی ماشینا چه وارداتی چه داخل زاپاس دارن کجاش پس به فراموشی سپرده شده

    پاسخ
    1. سعید
      سوابق: (1481 دیدگاه) ,

      منم شنیدم خیلی از ماشینای جدید زاپاس ندارن!!
      البته شایدم لازم نباشه،من که سه ساله ماشین دارم تاحالا پنچر نشده،زاپاس هم لازمم نشده!!!

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل K.MAK.MISEL
        K.MAK.MISEL
        سوابق: (2636 دیدگاه) ,

        کسی میدون چرا پرادو های 2015 زاپاسشون در پشت صندوق نیست؟
        و ایا اصلا در درون صندوق هم زاپاس دارند؟

        پاسخ
  9. نوید
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    اخ اخ اخ
    شورلت کاپریس 1988 عجب صندوقی داشت!!!!…
    لامصب 4 نفر دراز کشیده توش راحت جا میشدن…
    فک کنم اگه فقط صندوق کاپریس رو ذوب کنن میتونن یه پراید ازش بسازن 🙂
    صندلی هاش صندلی نبودن که مبلمان بودن…
    یادش بخیر
    یه بنز E220 1974 هم داشتیم سالار بود…
    متاسفانه الان باید سوار خودرو های دست سوم چینی یا پراید 131.111.124.155…..
    بشیم:(
    من هنوز عاشق ماشین های قدیمی هستم چون ماشین های قدیم شخصیت داشتن..
    چیزی که الان من تو ماشین های امروز خیلی کم میبینم

    پاسخ
    1. شلبى
      سوابق: (563 دیدگاه) ,

      اره نويد جان صندلى هاى كاپريس صندلى نيست مبل راحتيه، كاپريس فوق العادست هم معمولياش هم تخم مرغياش كه عالى بودن، تا همين چند سال پيش ماشين پليس امريكا بودن

      پاسخ
    2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      کاپریس کلاسیکیک اسطوره است . لامصب شانسم نداشتیم سوار بشیم . اما هرچی

      از ابهت و کلاسش بگم کم گفتم .

      فقط یکبار سوار کادیلاک سویل ابی شدم ، راننده داشت هایده گوش میداد .

      فقط اهنگ هایدشو یادمه .

      اون موقع خیلی چیزهارو از خیلی چیزها تشخیص نمیدادم . 🙂 🙂

      اون موقع فقط بنز برام جذابیت داشت و بقیه اصلا

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل فرید
        فرید
        سوابق: (788 دیدگاه) ,

        سلام میلاد…
        یجور میگی اون موقع فقط بنز برام جذابیت داشت و بقیه اصلا انگار الان طرفدار پروپاقرص همه برند هایی به جز بنز 😀 😀 😀 😉

        پاسخ
      2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        باز تو اومدی ؟؟؟؟؟

        من همه ی برندهارو دوست دارم . اما از غلو و بزرگنمایی و تک

        بعدی بودن ، بدم میاد .

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل فرید
          فرید
          سوابق: (788 دیدگاه) ,

          میلاد تو پدال چرا بی ادب میشی؟؟؟؟ 😀 نه بابااااااااا 😀 😀

  10. شلبى
    سوابق: (563 دیدگاه) ,

    يادش بخير يه شورولت نوا مدل ٥٧ داشتيم كه c3 بود و صندليه جلوش نيمكتى بود، تا سه چهار نفرم جلوش سوار ميشديم، دنده اش هم رو فرمون بود،خيلى ماشين خوبى بود
    جالبه الان شورولت سيلورادو جديد هم صندلى جلوش سه تايى ميشه، در واقع كنسول وسطش صندلى ميشه

    پاسخ
  11. ارمان
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    تو ایران الان مثلا پیکان وانت هم فندک داره هم جا سیگاری که پول خورد میکنن توش،هم بغل درا پژو ها هواکش داره،نیساناشم خیلیاشو دیدم صندلی نیمکتین…
    خدای آپشنیم ما والا

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل Erfan
    Erfan
    سوابق: (246 دیدگاه) ,

    یکی از بهترین مقاله هایی بود که در این مدت خوندم . واقعا ماشین های قدیمی یه چیز دیگه بودن . ما یه بنز 190 دیزل هنوز داریم و من میخوام دوباره ردیفش کنم برا خودم

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل sepehr
    sepehr
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    چه مطلب جالبی منم وقتی بچه بودم بابام یه بنزw126 داشت خیلی باحال بود همین 7-8 سال پیش بود که فروختش یادمه یه بار 16 سالم که بود یواشکی سوئیچو برداشتم ورفتم تو کوچمون یه دور بزنم که همچین بغل ماشینو مالیدم به دیوار که 3تا خط سراسری از گلگیرجلوتاگلگیرعقب افتادکه هیچ آینه هم داغون شد وافتاد روزمین بنده خدا بابام هیچیم نگفت فقط تا10روزمحل سگ بهم نمیذاشت ههههه.ای پدال چه خاطراتیرو یادمون اووردی…….

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      W126 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      دهنت سلویس سپهر .

      پاسخ
    2. حسین
      سوابق: (1170 دیدگاه) ,

      بابات چجوری دلش اومد بفروشدش؟؟

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل sepehr
        sepehr
        سوابق: (175 دیدگاه) ,

        هیچی ازاصرارای من دیوونه الان ببین چه قیمتی داره… والا بیخودبابام عقلشو داددست من.

        پاسخ
  14. هادی
    سوابق: (170 دیدگاه) ,

    به نظر من اون صندلی جلو یه تیکه خیلی خوبه باید النم وصل کنن رو ماشینای کوچیک مثل ماتیز یه دستت رو بزاری رو صندلی هی برونی خیلی حال میده
    یا اون شییشه هوا خیلی قشنگه از سانروف بهتره

    یا دنده رو فرمون هم خیلی جالبه که تو لیست نیست

    پاسخ
  15. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو
    سوابق: (811 دیدگاه) ,

    واقعاً کادیلاک های اون زمان همه چی داشتن.دارم راجع به Fleetwood و سویل صحبت میکنم.
    قصر های متحرک بودن.

    پاسخ
    1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
      سوابق: (6524 دیدگاه) ,

      درود .

      اون موقع بنز های پولمن هم رقیب نداشتن .

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل فریا
      فریا
      سوابق: (687 دیدگاه) ,

      FleetWood عظمتــش قابل وصف نیست . یکی از دوستای صمیمیم هم الان صاحب

      یکی از بکــر ترین FleetWood های ایران هستند . تاپیکش توی سایت تـیونینگ

      تاک هست میتونین ببینین 😉

      http://img.overpic.net/images/g/n/f/xgnft40n6lst0ug0llkc.jpg

      http://ttupload.ir/uploads/14_04_17_zIMG-0007.jpg

      http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=157&t=82662&start=400

      توصــیه می کنم حتما این تاپیک رو ببینید مخصوصا عکسهای موتورش رو .

      پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        فریا کسی منکر این کادیلاک نیست . اما پولمن ها هم جزو عجایب ان

        زمان بودند .

        پاسخ
      2. تصویر پروفایل فریا
        فریا
        سوابق: (687 دیدگاه) ,

        بر منکر دوتاشون لعنت 🙂

        مگه میــشه (مخصوصا) منکر فــلیت وود بود ؟

        راستی برای پولمن ها هم دویل و فلیت وود لیمو داریم 😀

        mcsmk8.com/90-LIMO/90LIMO-48.JPG

        پاسخ
  16. تصویر پروفایل RETOLEX
    RETOLEX
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    از ماشین های کلاسیک امریکایی خوشم میاد
    خیلی ابهت دارن حس قدرت به ادم دست میده
    کاش دوباره اینطور ماشین ها باز هم ساخته میشدند

    پاسخ
  17. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
    سوابق: (6524 دیدگاه) ,

    درود .

    کی میتونه بگه اون عکس زاپاس مربوط به چه ماشینی هست ؟؟؟؟

    ببینم کیا با قدیمیا حال میکنن .

    پاسخ
      1. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
        سوابق: (6524 دیدگاه) ,

        درود .

        نه . اشتباهه .

        پاسخ
        1. شلبى
          سوابق: (563 دیدگاه) ,

          ميلاد فكر ميكنم پژو اخوندى باشه

        2. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          آفرین شلبی . دقیقا زدی تو خال .

        3. تصویر پروفایل فریا
          فریا
          سوابق: (687 دیدگاه) ,

          آخوندی همون 205 ــه ؟ منم حدس زدم ولی بعد اومدم دیدم

          شلــبی گفته 🙂

        4. شلبى
          سوابق: (563 دیدگاه) ,

          اره فريا جان ماشين رئيس جمهور قبليمون جناب دكتر

        5. « میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
          سوابق: (6524 دیدگاه) ,

          درود .

          نه اخوندی میشه 504 .

          اما این رینگ حدود 10 الی 15 سال پای ثابت محصولات پژو بود .

  18. سجاد
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اگر این موارد تو پراید بود، نه تنها منقرض نشده بود بلکه تا سالیان سال به لطف صنعتگران با وفا صنعت خودرو به مدالهای قدیمی و علاقه بسیار بیشتر به تکنولوژی(البته از نوع) قدیمی ادامه داشت.

    پاسخ
  19. sunmartin
    سوابق: (1428 دیدگاه) ,

    خودرو و طراحی آن مانند نسل انسانهاست

    پاسخ
  20. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    مک میسل فکر میکنم مثل لندکروز زاپاسش رفته زیرش

    پاسخ
  21. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    ولی کلا به نکته خیلی خوبی اشاره کردی اصلا دقت نکرده بودم
    با اینکه محصولات تویوتا و لکسوس رو خیلی خوب میشناسم و با همه جای ماشین آشنا هستم
    ولی اصلا به این نکته توجه نکرده بودم
    آره الان به عکساش نگاه کردم دیدم زاپاسش عقبش نیست و رفته زیرش
    مثل لند کروز

    پاسخ
  22. آرش آمریکایی
    سوابق: (96 دیدگاه) ,

    وای یدفعه یاد آریای قدیمی خودمون افتادم یادی از خاطره ها و اشکم در اومد ولی بخاطر مصرفش و یدفعه گرون شدن بنزین فروختیمش
    خدا لعنت کنه باعث و بانی شو
    :'(

    پاسخ
  23. love samurai
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    عموم یه اریا داشت که صندلی جلوش نیمکتی بود چهار نفر جلو جا میشد:)
    بعله یه زمانی تو این مملکت بهترین ماشینا تولید میشد همه دنیا هم بهمون احترام میذاشتن ولی الان…. نگم بهتره:(

    پاسخ
  24. Rayan
    سوابق: (141 دیدگاه) ,

    به نظرم اسطوره های ماریکایی همه دهه هشتادی dodge challenger و dodge charger و ford mustang و chevrolet camaro هست و باله plymouth road runner هم خیلی عجیب و زیبا بود

    پاسخ
  25. محمدMOHAMMAD
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    خوش بحال خودمون که هنوز خودروهای قدیمی تا زمان های بی نهایت تو کشورمون تولید میشه تا ما هیچ وقت دلمون برای اونها تنگ نشه و غصه نخوریم و تو اون دنیا هم روحمون با اولین مخترعان و سازندگان خودرو ها محشور بشه و ما دیگه هیچ وقت از هم جدا نخواهیم شد

    پاسخ
  26. Archi Khan
    سوابق: (1658 دیدگاه) ,

    خیلی مطلب جالبی بود
    همیشه که نباید مطالب از آخرین پیشرفت های بشر باشه !
    نگاهی به گذشته هم در بعضی مواقع جالب و خاطره انگیزه

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.