معرفی سوپراسپرت‌های قدرتمند شش سیلندر

هر بار با کلمهٔ سوپراسپرت یا سوپرکار مواجه می‌شویم قطعاً به یاد پیشرانه‌های حجیم 8، 10، 12 و یا حتی 16 سیلندر می‌افتیم؛ اما این تفکر اصلاً درست نیست زیرا همین چند روز پیش بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه آئودی در حال آماده‌سازی یک نسخهٔ شش سیلندر از سوپراسپرت R8 خود است که پایین‌تر از نسخهٔ 10 سیلندر قرار خواهد گرفت. هرچند این ایده ممکن است ناامیدکننده باشد اما آئودی اولین خودروسازی نیست که یک سوپراسپرت شش سیلندر خواهد ساخت زیرا در حال حاضر چهار سوپراسپرت واقعی در حال تولید هستند که تنها شش سیلندر در زیر کاپوتشان دارند که حجمی بین 3.5 تا 4 لیتر دارد. البته این سوپراسپرت‌ها برای اینکه بتوانند با انواع مجهز به پیشرانه‌های بزرگ‌تر رقابت کنند اغلب مجهز به توربوشارژر یا حتی موتور کمکی الکتریکی شده‌اند. حال در ادامه به معرفی این چهار سوپراسپرت شش سیلندر می‌پردازیم که عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و با موتور کوچک خود به رقابت با سوپراسپرت‌هایی با موتورهای بزرگ‌تر می‌پردازند.

sixc-supercars

پورشه 911

بدون شک وقتی صحبت از یک سوپراسپرت شش سیلندر می‌شود اکثراً پورشه 911 را به خاطر می‌آورند. خودرویی مجهز به پیشرانهٔ شش سیلندر تخت که در قسمت عقب نصب شده و در طول سال‌ها بسیار بهبود یافته است. مثلاً برای مدیریت دمای بهتر از شیوهٔ سنتی هواخنک به روش آب‌خنک روی آورده است. بالاترین مدل 911 امروزی، نسخهٔ توربو S است که از یک پیشرانهٔ تخت 3.8 لیتری با دو توربوشارژر استفاده می‌کند. این موتور 580 اسب بخار قدرت و 750 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آن‌را از طریق یک گیربکس سریع PDK دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. این امر موجب می‌شود که پورشه 911 توربو S تنها در 2.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و نهایتاً به حداکثر سرعت 330 کیلومتر در ساعت دست یابد. اگر توربوشارژر و سیستم چهارچرخ محرک چیزهایی هستند که علاقه‌ای بدان‌ها ندارید، مدل GT3 RS انتخابی عالی برای شما خواهد بود. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ 4 لیتری شش سیلندر تخت تنفس طبیعی است که 500 اسب بخار قدرت و 545 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفرتاصد کیلومتر این مدل 3.1 ثانیه بوده و حداکثر سرعتی برابر با 310 کیلومتر در ساعت دارد. هرچند این مدل کندتر از توربو S است اما به‌احتمال‌زیاد لذت و رضایت بیشتری را برای مالک خود به ارمغان می‌آورد و تقاضای بیشتر بازار نیز این امر را اثبات کرده است.

Porsche-911-2016-Turbo-S-05

نیسان GT-R

یکی از رقبای اصلی پورشه 911، نیسان GT-R است که همواره از زمان معرفی در سال 2007 در طول یک دههٔ گذشته بهبود پیدا کرده است. نیروی این سوپراسپرت ژاپنی از یک موتور 3.8 لیتری V6 با دو توربوشارژر تأمین می‌شود که 570 اسب بخار قدرت دارد. این نیرو توسط یک گیربکس 6 سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه به هر چهارچرخ انتقال یافته و شتاب صفرتاصد باورنکردنی 2.7 ثانیه را به GT-R هدیه می‌کند. اگر چیزی بازهم سریع‌تر از این می‌خواهید، تیونر داخلی نیسان یعنی نیسمو، نسخهٔ تقویت‌شدهٔ GT-R را ارائه کرده است. نیسان GT-R نیسمو 600 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور دارد و ظرف زمان خارق‌العادهٔ 2.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند. نسخهٔ استاندارد GT-R یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را با زمان 7 دقیقه و 8 ثانیه و 679 هزارم ثانیه طی کرده است که برای خودرویی با تنها شش سیلندر هرگز عدد بدی نیست.

Nissan-GT-R-2017

آکورا NSX

مانند نسل اول NSX، نسخهٔ جدید آن‌هم مجهز به یک پیشرانهٔ V6 شده که در میانهٔ خودرو نصب گردیده است. این موتور بنزینی توسط دو توربوشارژر و سه موتور الکتریکی تقویت می‌شود که یکی از این سه موتور برقی درون گیربکس 9 سرعتهٔ دوکلاچهٔ خودرو نصب شده و دوتای دیگر داخل چرخ‌های جلو نصب گردیده‌اند. حجم پیشرانهٔ درون‌سوز NSX جدید نیز از 3 لیتر نسل اول به 3.5 لیتر افزایش پیدا کرده است. نتیجهٔ تمامی این موارد ارائهٔ قدرت کلی 575 اسب بخار و گشتاور 645 نیوتن متر است. این سوپراسپرت که با مهندسی ژاپنی اما در آمریکا ساخته شده است، با تکیه بر موتورهای خود تنها در 2.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت دست پیدا می‌کند درحالی‌که حداکثر سرعت آن نیز به 307 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این عملکردی است که یک موتور بنزینی کوچک با هر ترفندی که شده برای شما به ارمغان می‌آورد.

Acura-NSX-2016-05

فورد GT

نسخهٔ اصلی و اولیهٔ فورد GT مجهز به یک پیشرانهٔ عظیم V8 با حجم 7 لیتر بود. یک دهه پیش فورد برای ادای احترام به GT پرافتخار، نسل جدید آن‌را معرفی نمود که مجهز به یک پیشرانهٔ 5.4 لیتری V8 شده بود؛ اما این بار در جدیدترین نسل GT، فورد از یک موتور کوچک 3.5 لیتری V6 اکوبوست استفاده کرده که بیش از 600 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. خروجی دقیق این موتور و ارقام و اعداد مربوط به عملکرد نسل جدید فورد GT هنوز اعلام نشده است اما می‌توان با قاطعیت گفت که فورد GT جدید بسیاری از سوپراسپرت‌های با موتورهای بزرگ‌تر را تار و مار خواهد کرد. البته فورد GT همچنان از رقبای مستقیمش یعنی شورلت کوروت Z06 و دوج وایپر که مجهز به پیشرانه‌های بسیار بزرگ‌تری هستند ضعیف‌تر است به‌طوری‌که کوروت Z06 با پیشرانهٔ 6.2 لیتری V8 سوپرشارژ و وایپر با پیشرانهٔ 8.4 لیتری V10 تنفس طبیعی به ترتیب 650 و 640 اسب بخار قدرت دارند.

Ford-GT-2017-01

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

36 دیدگاه

  1. (ali (CHEVY NOVA
    سوابق: (1317 دیدگاه) ,

    فورد gt که اخره ماشین هست و نیومده همش رو فورد فروخت اونم با چه شرایط سختی که برا فروشش گذاشته بود
    این ماشین دقیقا مثل سال1966 که قهرمان مسابقات لمانز اروپا شد و مقام 1تا 3 رو بدست اوردباز هم موفقیتش رو نشون میده
    البته با این فروشی که داره موفقیتش معلومه

    پاسخ
    1. (ali (CHEVY NOVA
      سوابق: (1317 دیدگاه) ,

      هر چقدر دیسلایک میگیرم بیشتر حال میکنم نمیدونمم چرا؟؟؟
      این نشون میده به یه سری خیییییلی فشار اومده خدا

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل Hamid...Audi
        Hamid...Audi
        سوابق: (281 دیدگاه) ,

        دوستان به این تعصب احمقانه منفی دادن وگرنه کیه که ماشین آمریکایی مخصوصا فورد جی تی رو دوست نداشته باشه.

        پاسخ
        1. (ali (CHEVY NOVA
          سوابق: (1317 دیدگاه) ,

          جناب حمید ایودی شما انگاری از ادب به دور هستید
          من فقط از ماشین مورد علاقم حرف زدم مثل بقیه
          از من متعصب تر خیلی هست که شما انگار نمیبینی

        2. علی اتزیو
          سوابق: (1 دیدگاه) ,

          داداش من (نظر شخصیم) با فورد جی تی اصلا حال نمیکنم ولی بالعکس عاشق فورد موستانگم اما تو این چهار تا ماشین من نیسان بیشتر می پسندم

    2. Ehsangt3
      سوابق: (19 دیدگاه) ,

      داداش منم مثل شما ماشین آمریکایی رو دوست دارم ولی خوب ماشینای ایتالیایی آلمانی وانگلیسی رو هم خیلی دوست دارم ولی نمیتونم درک کنم چرا اینقدر دیسلایک دادن بهت مگه غیر اینه که سلطان فورد جی تی 4سال پیاپی قهرمان لمانز شده بود

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        ولی پورشه 911 چه جیگری بخدا

        پاسخ
        1. مجد
          سوابق: (473 دیدگاه) ,

          هر چهار تا مشین این لیست عالی هست فقط حیف که گرونن!!!!!!!!!

      2. (ali (CHEVY NOVA
        سوابق: (1317 دیدگاه) ,

        به Ehsangt3
        داداشم این دیسلایک ها که به من دادن کار 2 یا 3 نفر هست که با مرورگرهای مختلف این کار رو انجام میدن
        مهم نیست

        پاسخ
  2. REVENTоN
    سوابق: (136 دیدگاه) ,

    اصن خیلی کیف میکنم جی تی ار رو میبینم و هر وقت خبری ازش میشنوم خوشحال میشم، مثی مال کارخونه بابامه…😂
    ***

    پاسخ
  3. Nissan...japan
    سوابق: (97 دیدگاه) ,

    همشون محشرن من به شخصه عاشق جی تی ار نیسموام.

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3812 دیدگاه) ,

    پورشه گفته 2.8 ثانیه اما همیشه سریع تر از GTR با شتاب 2.7 ثانیه بوده.
    ببینیم نیسمو با نسل جدید 911 چکار میکنه….

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      هردو حرفی برای گفتن دارن و خوب عملکردی دارن

      پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (72 دیدگاه) ,

      صد در صد،همونطور که اونتادور برابر مدل کانورتیبل توربو اس کم آورد

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3812 دیدگاه) ,

        درسته.
        البته اونتادور، پورشه 911 ، شیرون ، 918 ، R8 ، RS7 ، همشون عضو یک خانوادن و با هم برادرن. برادرا جلوی هم کم نمیارن.

        پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          نمیارن

    2. Nissan...japan
      سوابق: (97 دیدگاه) ,

      رکورد جی تی ار نیسمو توی نوربرگ رینگ ۷:7 ثانیس و رکورد توربو اس 7:33 ثانیه دقیقا کدوم باید سجده کنه؟

      پاسخ
  5. حميد
    سوابق: (872 دیدگاه) ,

    پورشه یکم کسل کننده شده اون فورد و هوندا عالی هستند

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      از اون حرفا بود ها
      کجاش کسل کننده است؟؟؟

      پاسخ
    1. رضا
      سوابق: (72 دیدگاه) ,

      حیف که بعضی حرف هارو نمیشه گفت،وگر نه خوب جوابتو میدادم.همین پورشه ای که میگی بده قاتل خییییییلی از سوپر کار هاست

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3812 دیدگاه) ,

      کاش پورشه رو استثنا نمیکردی. :-//
      باور کن افسردگی گرفتم

      پاسخ
    3. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      نظرشخصی ش دیگه و باید احترام بزاریم به حقوق همدیگه

      پاسخ
  6. ونوم
    سوابق: (412 دیدگاه) ,

    همانا سرور هستی ،فورد جی تی / رقیبان را کنی تو خورد جی تی …….. بگشته این ونوم دنیا سراسر / ندیده چون تویی را تند گیتی

    پاسخ
    1. uss zumwalt DDG-1000
      سوابق: (4441 دیدگاه) ,

      شما طرفدار هنسی ونوم هستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ
  7. ونوم
    سوابق: (412 دیدگاه) ,

    داداشای پدالی اگه مشکل قافیه اینا داره شرمنده عاشق ماشین امریکاییم دیگه البته دنیا رو هم نگشتم همینجوری گفتم

    پاسخ
  8. Saied
    سوابق: (830 دیدگاه) ,

    همشون عشقه. دوس دارمشون

    پاسخ
  9. ارمان
    سوابق: (1000 دیدگاه) ,

    تو پیشرانه مورد علاقه من پرچم ژاپن بالاست همه ی ماشین های لیست عالین
    به نظرم عمر محصولات ۶ سیلندر میتونه خیلی بیشتر از ۱۲ سیلندر باشه چون معقول تر به نظر میرسه
    یادی هم بکنبم از پیشرانه محبوب خودم ۳لیتری ۶ سیلندر که استاد بی ام ، رو m3 افسانه ای قرار میده

    پاسخ
  10. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (560 دیدگاه) ,

    حجم ها بالاست.
    همون طور که تا به حال از کامنتهام فهمیدید من یکم انتظارم از صنعت خودرو بالاست چون معتقدم دارن کم کاری میکنن .
    تو این دوره به خصوص و برای سال 2017 که نسل خودرو های فورمولا وان عوض خواهد شد، انتظار میره لااقل پیشرانه های 6 سیلندر هم گام با نسل فعلی فورمولا وان که سال 2013 معرفی شدند حجمی بین 1تا 2 لیتر داشته باشند نه حجمهای 3 تا 4 لیتر…..!

    پاسخ
  11. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    هم هوندا و هم آکورا هر دو مدلی به اسم NSX دارند که کاملا شبیه هم هستن اما هر کدوم برند خودش رو روی ماشین میزنه؟دلیل این کار چیه؟و توی قیمت و قدرت موتور و … چه تفاوتهایی با هم دارند؟

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (1000 دیدگاه) ,

      هبچ تفاوتی ندارند احتمالا برای مارکتهای مختلف هستند البته اکورا جدید رو ندیدم هوندا لیبل بزنه همون اکورا فروشش رو در دست داره البته هر دو کمپانی یکی هستن و هیچ فرقی نمیکنه
      اما اگه بحوایم به نطفه ماشین دقت کنیم خیلی بیشتر شبیه به محصولات اکورا طراحی شده تا هوندا

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.