۱۵ شاسی‌بلند برتر تاریخ با بهترین آفرود (قسمت اول)

شما به خوبی می‌دانید که به هر خودرو SUV نمی‌توان اعتماد کرد و با آن به کوه و کمر یا به صحرا سفر کرد، اگر برخی SUV-های کامپکت را کنار بگذاریم، حتی بسیاری از SUV-های فول سایز که مدعی آفرود هستند در میدان عمل زمین‌گیر می‌شوند. چیزی که باعث می‌شود تا یک خودرو بتواند از مسیرهای ناهموار و گل‌آلود عبور کند و از پس پیمایش صخره‌ها برآید تنها ارتفاع بلند شاسی، یک موتور قوی و سیستم چهار چرخ محرک نیست، قضیه پیچیده‌تر از این‌هاست.

1977 Toyota Land Cruiser FJ40
1977 Toyota Land Cruiser FJ40

توزیع مناسب گشتاور، سیستم‌های ضد لغزش مکانیکی یا الکترونیکی، سیستم تعلیق مناسب، دوام شاسی، مقاومت دیفرانسیل و کلیه قطعات تحت تنش‌های شدید و ده‌ها فاکتور دیگر در شکست‌ناپذیری یک ماشین آفرود مؤثر هستند. خب پس بیایید ببینیم کدام یک شایستگی حضور در لیست “۱۵ شاسی‌بلند برتر تاریخ با بهترین آفرود” را داشته‌اند.

*(عددگذاری‌ها تنها جهت شمارش هستند و دلیل بر برتری نمی‌باشند.)

۱. تویوتا FJ40 لندکروزر (۱۹۷۴ تا ۱۹۸۳)

تویوتا FJ40 لندکروزر یکی از بهترین وسایل نقلیه آفرود هست که تاکنون تولید شده است. لندکروزر کاملاً شناخته‌شده است و پس از خروج از کارخانه بدون نیاز به هیچ‌گونه تغییراتی مستقیماً با سیستم دو دیفرانسیل خود قادر به غلبه بر هر مانعی که در سر راهش قرار داشت، بود. هنوز هم FJ40 هایی با کارکرد بیش از چند صد هزار کیلومتر در سراسر جهان در حال نبرد هستند. در زیر کاپوت آن از سری انجین‌های small-block شورلت که در آن زمان موتور کوچک و محبوبی بود و از قدرت و مصرف سوخت مناسبی برخوردار بودند، قرار داشت. این خودرو فضای کافی برای دو سرنشین بزرگ‌سال در جلو به همراه دو فرزند کوچک و یا تجهیزات در قسمت عقب را داشت. از سال ۱۹۷۵ ترمز جلو دیسکی و از سال ۱۹۷۹ تهویه مطبوع و نیرو کمکی فرمان، به‌صورت استاندارد بر روی آن قرار داشت.

Toyota Land Cruiser FJ40
Toyota Land Cruiser FJ40

مدل‌های مختلف FJ40 را می‌توان در کشورمان یافت، که همچنان آماده آفرود هستند.

1978 Toyota Land Cruiser FJ40
1978 Toyota Land Cruiser FJ40

۲. جیپ رانگلر روبیکون

جیپ رانگلر روبیکون به‌عنوان یک SUV کامپکت دو دیفرانسیل، یکی از بهترین وسایل نقلیه آفرودی هست که توسط این شرکت تولیدشده است. این خودرو توسط شرکت کرایسلر تحت نام تجاری جیپ تولید می‌شد، و در بین آفرود سواران به جیپ WW2 شهرت دارد. اندازه کوچک آن باعث می‌شد خط مرزی مناسبی برای رانندگی در مسیرهای باریک داشته باشد، و برخورداری از لاستیک‌های بزرگ آفرود، حالت انتقال ۴: ۱، گیربکس شش دنده، موتور شش سیلندر خطی با گشتاور بالا، امکان انتخاب با گیربکس خودکار و توانایی فوق‌العاده در بالا رفتن و پایین آمدن از شیب زیاد و پیشروی در مسیرهای باتلاقی و گل‌آلود و امکان انتخاب حالت‌های مختلف، از ویژگی‌های برجسته آن بود. روبیکون به همراه تهویه مطبوع، بخاری و رادیو عرضه می‌شد و تعدادی لوازم جانبی هم در طول سال‌های مختلف تولید بر روی آن افزوده شد.

2013 Jeep Wrangler Rubicon
2013 Jeep Wrangler Rubicon

چند مدل مختلف از آن که توسط شرکت پارس‌خودرو مونتاژ می‌شدند، هنوز در بازار کشورمان پیدا می‌شوند.

1991 Jeep Wrangler
1991 Jeep Wrangler

۳. شورلت K5 بلیزر

شورلت K5 بلیزر یک شاسی‌بلند فول سایز 4×4 بود که بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۹۱ ساخته می‌شد و رانندگی با آن در خارج از جاده برای علاقه‌مندان به آفرود سرگرم‌کننده بود. K5 با دو نوع موتور بنزینی و دیزلی عرضه می‌شد، که شامل موتور بنزینی ۵.۷ لیتری V8 با توان ۲۱۰ اسب بخار و موتور دیزلی ۶.۲ لیتری V8 با توان ۱۳۰ اسب بخار می‌شد. K5 در بین وسایل نقلیه آفرود بهترین تعویض دنده را داشت و همچنین از یک فاصله‌ی بین دو محور ۲.۷ متر برخوردار بود و به لطف ابعاد بزرگ، قابلیت حمل وسایل زیادی را داشت. در مدل ۱۹۹۰ آن شورلت به‌روزرسانی‌های قابل‌توجهی بر برای موتور V8 انجام داد که شامل طراحی دوباره درزگیر عقب میل‌لنگ هم می‌شد. شعاع انحراف اندک در SUV ها بر ویژگی‌های آفرود آن‌ها در مکان‌های تنگ می‌افزاید و بلیزر به خوبی از این ویژگی بهره برده بود.

Chevrolet K5 Blazer
Chevrolet K5 Blazer

هنوز مدل‌هایی از آن را می‌توان در کشورمان پیدا کرد که از توانایی‌های خوبی برخوردارند.

۴. فورد برانکو (۱۹۶۶ تا ۱۹۷۷)

فورد برانکو 4×4 در سال ۱۹۶۶ عرضه شد و در آن زمان یکی از گزینه‌های مناسب در بین شاسی بلندهای سه در بود که تنها برای خریداران ایالات‌متحده عرضه می‌شد. برانکو هنوز هم یکی از بهترین وسایل نقلیه آفرودی هست که تاکنون تولیدشده و با داشتن فاصله بین دو محور ۲.۳ شعاع گردش آن تنها ۱۰.۳ متر است و می‌توان مانند یک جیپ از راندن آن لذت برد. مدل‌های برانکو با موتور ۴.۹ لیتری V8 فورد عرضه می‌شدند و از سال به بعد ۱۹۷۱ با موتور دانا ۴۴ عرضه شد. برانکو در اصل تا سال ۱۹۷۸ بر روی خط تولید فورد قرار داشت و بعدازآن، شرکت خط تولید آن را با یک SUV بر پایه F-150 جایگزین کرد. با وجود این، شما هنوز هم می‌توانید مدل‌هایی از آن را که توان آفرود داشته باشند پیدا کنید، و از گیربکس سرگرم‌کننده 3.03 سه دنده دستی فورد لذت ببرید.

1966 Ford Bronco
1966 Ford Bronco

باوجوداینکه این مدل مخصوص بازار آمریکا بود اما تعداد کمی از این مدل در ایران هم وجود دارد.

Ford Bronco Custom
Ford Bronco Custom

۵. اینترنشنال هاروستر سافاری II (از 1977 تا ۱۹۷۹)

اینترنشنال هاروستر سافاری II یا سوپر اسکوت II، یک شاسی‌بلند آفرود آمریکایی هست که جهت رقابت مستقیم با جیپ CJ تولید شده بود. این SUV یکی از 4×4 هایی است که پس از خروج از کارخانه می‌توان مستقیماً از آفرود آن لذت برد. فاصله بین دو محور آن ۲.۷ متر بود، و در زیر کاپوتش یک موتور ۵.۶ لیتری V8 قرار داشت که به گیربکس دستی T427 متصل بود. تولید مدل‌های ۱۹۷۷ تا ۱۹۷۹ با ارتقا اندک در طراحی ظاهری، اکسل‌ها و موتور به مدت ۱۰ سال تولید می‌شد و بعد از آن تولید آن پایان یافت.

International Harvester Safari II
International Harvester Safari II

۶. جیپ CJ-7 (از ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۶)

جیپ CJ-7 شاید محبوب‌ترین ماشین آفرود باشد و تولید آن بین سال‌های ۱۹۷۶ و ۱۹۸۶ انجام می‌شد. با برخورداری از فاصله بین دو محور ۲.۳۷ متر و سیستم گیربکس سه دنده T-150، جیپ CJ-7 می‌توانست به مکان‌هایی برود که دیگر ماشین‌های 4×4 قادر به پیمایش در آنجا نبودند. برای CJ سه نوع موتور قابل انتخاب بود، دو موتور ۶ سیلندر خطی با حجم‌های ۳.۸ لیتر و ۴.۲ لیتری و یک موتور ۸ سیلندر V شکل با حجم ۴.۹ لیتر. بسیاری از طرفداران جیپ بر این باورند که در حقیقت با توقف تولید CJ در سال ۱۹۸۶ عصر جیپ به‌پایان رسید.

Jeep CJ-7
Jeep CJ-7

از زمانی که ۲۵ سانتیمتر به فاصله دو محور آن افزوده شد و همچنین سیستم تعلیق عقب به فنر تخت تغییر یافت نسبت به مدل‌های قبلی سواری بسیار باثبات‌تری ارائه کرد. طرفداران CJ-7 همچنین به‌آسانی می‌توانستند ارتفاع تعلیق را افزایش دهند و ابزارهای اساسی مثل وینچ را بر روی آن قرار دهند و حتی برخی موتور آن را هم تقویت می‌کردند. CJ-7 همچنان یکی از بهترین وسایل نقلیه آفرودی هست که تاکنون تولیدشده است.

هنوز مدل‌های قدیمی‌تر این جیپ از نوع CJ-5 که توسط شرکت پارس‌خودرو مونتاژ شده‌اند، در بازار کشورمان موجود هست.

۷. دوج پاور واگن

دوج پاور واگن یکی از اصلی وسایل نقلیه آفرود بود که از اواسط دهه ۴۰ میلادی در ایالات‌متحده تولید می‌شد. نسخه اصلی پاور واگن بر پایه کامیون نظامی دوج WW II ساخته‌شده بود و به همین دلیل در آن زمان یک وسیله نقلیه بسیار عالی برای آفرود بود. طراحی اصلی این وسیله نقلیه آن‌قدر قوی بود، که تولید آن تا دهه ۷۰ میلادی ادامه یافت. مدل‌های جدیدتر شامل بهبود در ظاهر و همچنین امکانات رفاهی برای کسانی که زمان زیادی را در آفرود صرف نمی‌کنند بود. نسخه فعلی پاور واگن شامل محور بزرگ همراه قفل دیفرانسیل و حالت انتقال ۴: ۱ دستی بود. این کامیون از فاصله بین دو محور ۳.۲ متر برخوردار بود، و سه موتور مختلف برای آن قابل انتخاب بود که شامل دو موتور ۶ سیلندر خطی تخت با حجم‌های ۳.۸ لیتر و ۴.۱ لیتر، و یک موتور V8 با حجم ۵.۲ لیتر می‌شد. فرقی نمی‌کند که کدام حالت رانندگی را انتخاب کنید، درهرصورت آفرود با پاور واگن سرگرم‌کننده است.

1987 Dodge Power Wagon
1987 Dodge Power Wagon

در آن زمان مدل‌هایی از این دوج پاور واگن هم به ایران هم وارد شدند.

1987 Dodge Power Wagon
1987 Dodge Power Wagon

۸. اسکورپیون MK I

اسکورپیون MK I با الهام از خودروهای باگی ساخته‌شده است. این یک وسیله نقلیه ۲ سرنشین نیمه متقارن است، که از قطعات استاندارد ساخته‌شده و مخصوص آفرود است. این خودرو در اصل در سال ۱۹۹۷ توسط “سونی هونیگر” طراحی‌شده بود که پس‌ازآن نسخه‌های کپی‌برداری شده از آن توسط بسیاری از افراد و شرکت‌ها بهبود یافت. مدل Mk I با این هدف ساخته شد که به‌جاهایی برود که دیگر 4×4 نمی‌توانند به آنجا روند. MK I سواری بسیار نرم‌تری از وسایل نقلیه آفرود هم‌رده‌اش دارد و دولت آمریکا برای یافتن افرادی که در مناطق ناهموار زمین‌گیر می‌شدند از آن استفاده می‌کرد. این خودرو همچنین در مقایسه با خودروهای سواری زمان خود هم بسیار نرم‌تر عمل می‌کرد.

Scorpion MK-I
Scorpion MK I

ادامه دارد…

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مهرداد فراهانی

مهندس صنایع و از علاقه‌مندان تکنولوژی و خودرو هستم، قبل از پیوستن به پدال در وب‌سایت های خبری دیگر در حوضه آی‌تی می‌نوشتم و وظیفه سردبیر و مدیریت وبسایتی در زمینه آی‌تی و خودرو را هم دارم. درحال حاضر مفتخر به نویسندگی در سایت پدال هستم.

36 دیدگاه

  1. محمد
    سوابق: (2 دیدگاه) ,

    اسکورپیون MK I
    محشره.تریپ خیلی خفنی داره.راحت میشه باهاش از کوه دماوند بالا رفت

    پاسخ
    1. DAIMLER
      سوابق: (23 دیدگاه) ,

      کوه دماوند؟؟؟!!!
      .
      .
      عجب احساسات نا پایداری دارن ملت !

      پاسخ
    2. مصطفی
      سوابق: (213 دیدگاه) ,

      تاریخ تولید تویوتا و بلیزر از قبلتر بوده است.

      پاسخ
    3. علیرضا
      سوابق: (187 دیدگاه) ,

      الان میگم از محیط زیست بیان به دلیل تخریب طبیعت بکر بگیرنت

      پاسخ
  2. میثم
    سوابق: (50 دیدگاه) ,

    عالی بود.
    دست آقای فراهانی درد نکنه. منتظر ادامه ش هستیم

    پاسخ
  3. امیر.عارف
    سوابق: (369 دیدگاه) ,

    استورهای آفرود . ممنون آقای فرهانی منتظر ادامه مقاله هستیم

    پاسخ
    1. امیر.عارف
      سوابق: (17 دیدگاه) ,

      all carکجایی رفیق نیستی

      پاسخ
  4. نيما
    سوابق: (794 دیدگاه) ,

    ٧تا از ٨ تا آمریکایى بود
    و جالب این که اون تویوتا هم که همون هشتمى میشه:

    موتور شورولت روشه.پس میشه گفت سلطان آفرود آمریکا

    انتظار داشتم دیفندر و هامر هم باشن!!!
    احتمالا تو قسمت دوم هستن

    همچنین با تشکر از آقاى فراهانى

    پاسخ
    1. luis
      سوابق: (590 دیدگاه) ,

      با مراجعه به ویکیپیدیاحرف شما تائید شد.

      پاسخ
    2. تصویر پروفایل Mohammadreza
      Mohammadreza
      سوابق: (154 دیدگاه) ,

      **توجه**
      *(عددگذاری‌ها تنها جهت شمارش هستند و دلیل بر برتری نمی‌باشند.)

      پاسخ
  5. Ali2240
    سوابق: (500 دیدگاه) ,

    عاشق جیپ رانگلرم
    خیلی طراحی اصیل و مناسبی داره
    فقط ساخته شده تا با طبیعت سروکله بزنه

    پاسخ
  6. Reza
    سوابق: (58 دیدگاه) ,

    بابا فهمیدیم پارس خودرو داریم

    پاسخ
  7. ماهان گاز
    سوابق: (80 دیدگاه) ,

    فقط بلیزر آمریکایی لایک بدید بابا

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1658 دیدگاه) ,

      واقعا بلیزر بی نظیره
      تجربه سواری باهاش داشتم ، عالیه …

      پاسخ
  8. تصویر پروفایل datsun
    datsun
    سوابق: (592 دیدگاه) ,

    جایی پاترول تو این لیست به شدت خالیه
    تویوتا اف جی فوق العاده س
    جیپ هم که پدر خودروهای خارج از جاده است

    پاسخ
    1. king offroad
      سوابق: (6 دیدگاه) ,

      دقیقا،و همینطور مدل گرند چروکی SRT8 نه تنها تو آفرود،بلکه تو درگ های 1/4. و1/2 مایل پوز خیلی از سوپر اسپرت های روز دنیا رو هم زده. ختم کلام آمریکا حرف اول رو تو آفرود میزنه فورد رپتور F150 هم چیزی از G63 کم نداره با اینکه 4×4 هست و G63 666 ولی پا به پای G63 تمام جاهایی را که G63 ازش عبور کرده رو F150 هم ازش رد شده

      پاسخ
  9. تصویر پروفایل asa
    asa
    سوابق: (368 دیدگاه) ,

    اون بلیزر و داج عشقست ، فقط کاش میشد در قسمت بعد بهترین افرود های حال جهان هم معرفی کنید. یکی از قشنگ ترین متن هایی بود که تو پدال خونده بودم مخصوصا با توضیح دادن تاریخچه هر یک از ماشین ها. راستی mki کجایی ؟ اقا فرهاد دمت گرم خیلی عالی بود.

    پاسخ
  10. امیرحسین
    سوابق: (326 دیدگاه) ,

    تویوتا fj واقعاً ماشین آفرود هست و خودم قدرت اش رو تست کردم.همینطور renegade که با مدل های جدیدش قابل قیاس نیست هم عالیست و با مدلهایی که سالها پیش تو ایران بود امکانات خوبی مثل فرمون هیدرولیک و کولر داشت و برعکس سایر جیپ ها سواری اش نرم بود.ولی برای استفاده دوگانه بی شک بلیزر انتخاب اصلی من هست.شیک و لوکس و در عین حال خشن و پرقدرت
    دوستان طرفدار کره چه حرصی میخورند که هیچ نامزدی نمیتونن معرفی کنند!!!

    پاسخ
  11. ali
    سوابق: (126 دیدگاه) ,

    پس لندروور کوجاس؟کی گفته اینها بهتر از لندروور هستند؟
    فکر کنم کسی که انتخاب کرده آمریکایی یا ژاپنی بوده

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل مهرداد فراهانی
    مهرداد فراهانی
    سوابق: (36 دیدگاه) ,

    درود به همه عزیزان
    میخواستم از ابراز لطف و محبتتون تشکر کنم.
    یکی از چیزایی که به ما انرژی زیادی منتقل می‌کنه نظرات شما عزیزان هست.
    نقد‌ها، تمجید‌ها، نظرسنجی‌ها و پیشنهاد‌اتی که شما عزیزان ثبت می‌کنید، بر روی روند کار پدال و جهت دهی به موضوعات موثر هستند، و در تیم نویسندگان پدال مورد بحث قرار می‌گیرند.
    ارادتمند

    پاسخ
  13. تصویر پروفایل RETOLEX
    RETOLEX
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    وایییییییییییییییی
    عشق است تویوتاااااااااااااااااااااااااااااا

    پاسخ
  14. vincent price
    سوابق: (236 دیدگاه) ,

    آقای فراهانی دست شما درد نکنه
    لطفا روی مطلبی درباره شاسی بلندهای آفرود { مثل تویوتا لندکروزر و انواع مختلف جیپ نیسان پاترول و …. } که برای مسابقات درگ تا بالاترین قدرتها تیونینگ میشوند مطلبی کار کنید .

    اگه لینک لازم دارید از سایت گوگل میتونم لینک بزارم

    پاسخ
  15. تصویر پروفایل فریا
    فریا
    سوابق: (687 دیدگاه) ,

    کـارتون عالیه آقای فراهانی (Y)
    بی صبرانه منتظر قسمت دوم هستیم .
    ——-
    راستی ، به هیچ عنوان جیپ CJ-7 داخل ایران مونتاژ نشــده . اون CJ-5 هست که پارس خودرو زحمت مونتاژشو می کشید و موسوم به شهــــباز ♥ هست .
    ——-
    در رابطه با ایراد هایی که دوستان به رنه گید جدید وارد کردند ، پیشنهاد می کنم که تست
    درایو تیپ Trailhawkـِش رو ببینید . اکثر تست کنندگان توانایی آفرودشو با رانگلر بزرگ ! مقایسه میکنن .
    ——-
    در کل ، CJ-7 و عشقه با گیرباکس Auto و انجین 304 . 4 چرخ دیسک 🙂

    پاسخ
  16. شاسی
    سوابق: (105 دیدگاه) ,

    جالب بود
    منتظر خودرو های بیشتر در این گروه هستم و همچنین مقایسه تا حدودی به سه خودروی نهایی برسیم عالی میشه..
    من شخصا جیپ رو به بقیه ترجیح میدم تا به اینجا

    پاسخ
  17. تصویر پروفایل ali 2101
    ali 2101
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    هر چند toyota و jeep تو صدر قرار گرفتن….
    اما تو قسمت بعد منتظر mercedes benz هستم

    پاسخ
  18. م.ع
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    من تو سپاه سوار جیپ و تویوتا شدم عالیه.

    پاسخ
  19. احسان
    سوابق: (79 دیدگاه) ,

    عجیبه که پاجرو و پاترول نیست….

    پاسخ
  20. rock wolf
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    فقط و فقط جیپ . خیلی ساده لوهانست که بخواین جیپ رو با برند دیگه ای مقایسه کنید.

    پاسخ
  21. سپهر
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام همه ماشین ها به نوبه ی خود بی نظیراند ولی فکر میکنم به لندرور کم لطفی شده…

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.