چشم اندازهفته نامه

۱۰ طرح عجیب در سیستم پیشرانه خودروها

هر خودروی دیفرانسیل جلو لزوماً با یک موتور به صورت عرضی همراه نیست و همچنین در هر خودروی دیفرانسیل عقبی، گیربکس حتماً در پشت موتور قرار نگرفته است. خودروسازان به دلایل مختلف، تمام طراحی‌های متفاوت را برای پیشرانه‌های محصولاتشان امتحان کرده‌اند؛ طراحی‌هایی که گاهی اوقات برخلاف شیوه‌های مرسوم و قراردادی در صنعت خودرو هستند. در ادامه، ۱۰ نمونه از عجیب‌ترین این طراحی‌ها را مرور می‌کنیم.

ferrari testarossa
فراری برلینتا باکسر/ تستاروسا
روزهای نخستین فراری با موتورهای V12 تعریف می‌شود. ولی زمانی که این کمپانی تصمیم گرفت که اولین مدل جاده‌ای موتور وسط خود را بسازد، برای پیوند بیشتر با مدل مسابقه فرمول یک، از یک موتور تخت ۱۲ سیلندر در این خودرو استفاده کرد. مزیّت هر گونه موتور «تخت» این است که می‌توانید آن را در پایین‌ترین ارتفاع ممکن قرار دهید. ولی فراری با قرار دادن موتور در بالای گیربکس، کاملاً این موضوع را به فراموشی سپرد. شاید به همین دلیل بود که باکسرهای اولیه، صندوق عقب بسیار کوچکی داشتند.

ferrari 512 1976
ولوو S60 / V60 /  XC60
یک موتور عرضی در یک خودرو با پلتفرم دیفرانسیل جلو، موضوع چندان عجیبی نیست، ولی اگر یک موتور با شش سیلندر در یک ردیف در این طراحی استفاده شود، باید اندکی در مورد آن تأمّل کرد. در ولووهای سری ۶۰، این موضوع باعث می‌شود که حتی به عرض کلی خودرو نیز اضافه شود. البته پس از استفاده انحصاری از موتورهای ۳ و ۴ سیلندر در محصولات ولوو، این سبک از طراحی عجیب از صنعت خودرو رخت برخواهد بست.

volvo polestar v60
نیسان GT-R
در نیسان Gt-R، قدرت و گشتاور مسیر زیادی را می‌پیمایند. همه چیز از یک موتور دو توربوشارژر V6 در جلو آغاز می‌شود که قدرت خود را به یک ترانس‌آکسل دو کلاچه در عقب ارسال می‌کند. سپس این قدرت دوباره به جلوی خودرو و برای سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک منتقل می‌شود؛ چیزی که در نهایت موجب یک کاراکتر منحصر به فرد برای GT-R می‌شود.

nissan gt-r 2008
فورد RS200
اگر فکر می‌کنید که شرایط پیشرانه GT-R عجیب است، بهتر است ابتدا نگاهی به شرایط فورد RS200 داشته باشید. پیشرانه این خودرو، اساساً مانند یک GT-R است، ولی تمام اجزای آن وارونه شده‌اند. موتور در وسط، گیربکس در جلو و یک دیفرانسیل در وسط که گشتاور را بین چهار چرخ توزیع می‌کند.

ford rs200 1984
لامبورگینی میورا
لامبورگینی میورا اولین مدل جاده‌ای موتور وسطی است که در صنعت خودرو تولید شده است. همچنین این مدل، یکی از معدود خودروهایی است که از یک موتور V12 به صورت عرضی استفاده کرده است. به نظر می‌رسد که مهندسان در لامبورگینی برای این منظور از موتور چهار سیلندر عرضی اولیه در «مینی» الهام گرفته باشند. با این حال، لامبورگینی برای مدل جانشین میورا، یعنی کونتاش، این کانسپت طراحی پیشرانه را کنار گذاشته است.

lamborghini miura sv 1971
چیزتا – مورودر V16T
با اینکه ارائه مدلی دیوانه‌وارتر از لامبورگینی، کار بسیار سختی است، ولی در چیزتا-مورودر V16T این کار انجام شده است. سیستم پیشرانه این خودرو نیز حالت دیوانه‌واری دارد؛ دو موتور ۸ سیلندر با یک بلوک مشترک که به صورت عرضی در پشت راننده قرار می گیرند. به همین دلیل است که V16T عرض بدنه نسبتاً زیادی دارد.

cizeta v16t 1991
دایمکسیون کار
کسی باید به باکمینستر فولر (Buckminster Fuller)، معمار و طراح امریکایی، یادآوری می‌کرد که در طراحی «دایمکسیون کار» کاملاً‌ برخلاف جریان رایج طراحی اتومبیل حرکت کرده است. الگوی پیشرانه در این خودرو، به طور قابل‌ملاحظه‌ای عجیب بود؛ موتور در عقب، دیفرانسیل در جلو و یک چرخ در عقب برای کنترل سیستم فرمان. یکی از بهترین و در عین حال، بدترین چیزها تاکنون در دنیال اتومبیل.

Dymaxion car
فراری F50
یک خودروی موتور وسط با گیربکس در پشت انجین؛ چیزی که نمی‌تواند موجب عجیب‌شدن یک فراری F50 شود. در این مدل، همانند یک خودروی مسابقه‌ای، تمرکز شاسی بر روی موتور و گیربکس بوده که نتیجه‌ای چون کاهش وزن، به‌رغم ایجاد نویز و لرزش بیشتر به همراه داشته است. خودروهای جاده‌ای معمولاُ دلیل مناسبی برای انجام این کار ندارند، ولی F50 مطمئناً یک خودروی خاص در این زمینه است.

ferrari f50 1995
پورشه ۹۱۸ اسپایدر
پورشه در هر گوشه از جزئیات مدل ۹۱۸ اسپایدر برای ایجاد حداکثر قابلیت‌های پرفورمنس تلاش کرده است؛ تا جایی که برای پایین نگه داشتن مرکز ثقل خودرو، قرارگیری گیربکس PDK را به صورت برعکس درنظر گرفته است.

porsche 918 spyder 2015
سیتروئن ترکشن آوانت
سیتروئن ترکشن آوانت یکی از اولین مدل‌های جریان اصلی بازار خودرو بوده که از فرمت دیفرانسیل جلو استفاده کرده است. با این حال، کمپانی فرانسوی در آن زمان هنوز به فکر استفاده از یک طرح موقعیت عرضی موتور نیفتاده بود و به جای آن از یک ترانس‌آکسل گیربکس در جلوی خودرو بهره می‌برد. در پشت این ترانس‌آکسل، یک دیفرانسیل و عقب‌تر از آن، موتور قرار می‌گرفت؛ یک فکر بسیار نوآورانه نسبت به حال و هوای حاکم در دهه ۱۹۳۰.

Citroen Traction Avant

منبع: roadandtrack

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. حمیدرضا

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    ممنون از زحماتی که میکشید نوشتار جالبی بود خصوصا طرح سیتروئن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Pagerrari

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (20 ديدگاه)

    اووووف
    لامبورگینی و فراری
    مخصوصا چیزتا مورودر16سیلندر
    فوق العاده ست.

    همینجا میخوام یه اعتراف بکنم.
    و اون سرخم کردن جلوی 918 هست البته از نظر فنی قبلا این کار رو کردم…..منظورم طراحیش هست.
    خیلی ساده و خوشگل هست مخصوصاً رنگ نقره ایش…… فقط یکم با دماغه پایینش مشکل دارم که اونم بش میاد،با کاپوت ساده ش هنوزم مشگل دارم….کاش از چراغ های میشن و بدنه کشیده 918 پورش استفاده کنه و یه چیز خفن بده بیرون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. دانیال

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (71 ديدگاه)

    همین طرح های عجیب و سنت شکنی ها باعث پیشرفت اونا شده که الان غول های خودرو سازی و پیشگام هستند نه مثل اینجا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Nemesis

    ۷ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (18 ديدگاه)

    خدایا این 918 انگار به دست فضایی ها و درست شده اصلا یه چیزی دیگس
    جای پورشه بودم اصلا اینو نمی فروختم ادم که گوهر ناب را دست هر کسی نمی دهد ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. uss zumwalt DDG-1000

    ۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    ایتالیا توساخت این طرح ها خیلی موفق

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. یاسین

    ۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    سلام.جالب بود مسعود خان!سیتروئن که واقعا طرحش خیلی جلوتر از زمان خودش بوده!بحث سیتروئن شد،جا داره از طرح نامعقول سایپا در مورد پراید بار هم که محور جلو هس یادی کرده باشم.م وتور جلو دیفرانسیل جلو برا یه بارکش واقعا مناسبه!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. shahab

    ۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (647 ديدگاه)

    اینا کجا و ما کجا…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۸ مرداد ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    مقاله جالبی بود.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا