بررسی اولیه فروش خودروهای لوکس در بازار چین (نیمه اول سال 2014)

بازار دادوستد مرکب‌های لوکس و تجملی در هیچ مکان دیگری از عالم، همچون دیار اژدهای زرد گرم و پرشور نیست. شاید کمتر نقطه ای از گیتی را بتوان یافت که این تعداد از مدل‌های اغواگر در آن معامله شده و هنوز هم کام عاشقانش سیراب نشده باشد. در این پهنه بهت‌انگیز و حیرت‌آور، تنها در نیمه نخست امسال نزدیک به 850 هزار دستگاه مدل گران بهاء بفروش رفته و این یعنی 9 درصد از حجم کل بازار!

تمایل به خرید خودروهای لوکس و گران قیمت در چین افزون شده است
تمایل به خرید خودروهای لوکس و گران قیمت در چین افزون شده است

طبق واپسین آمارها، هم اکنون این مرکب‌های ژرمنی هستند که نوک قله رقابت را فتح نموده و نفس رقبا را به شماره انداخته‌اند! فرماندهی این حلقه خوف انگیز را آئودی بر عهده دارد، خودرویی آرام و بی‌ادعا که باطنش بسی فراتر از ظاهرش بوده و کیفیت برترش هوش و حواس آدمی را مختل می‌کند! بعد از آن به نام‌های آشنا و دل‌فریبی چون ب ام و و مرسدس برمی‌خوریم، اسامی وسوسه‌انگیزی که پای ثابت و همیشگی مدل‌های گران و تجملی در سرتاسر عالم هستند. کمی دورتر رقبای ژاپنی، انگلیسی و آمریکایی را می‌بینیم که هر یک به سهمی اندک قناعت نموده و در گوشه ای آرام گرفته‌اند، شاید به امید آنکه شاهد روزگاری باشند که در آن تخت فرمانروایی ژرمن‌ها را واژگونه بینند! فعلاً انگلیسی‌ها سخت به این پندار دلبسته اند.

نکته جالبی را که در این بین شاهدیم، موفقیت نسبی خودروهای فرانسوی و بخصوص برند DS آن است، امری که تا پیش از این نامتحمل می‌نمود. این اتفاق را تنها می‌توان ناشی از رشد کیفی دانست که برندهای این کشور در سال‌های اخیر نموده‌اند. به هر حال موضوع مهم این است که فرانسوی‌ها و علی‌الخصوص کمپانی قدیمی پژو- سیتروئن، از زیان‌ها و ورشکستگی‌های چند وقت اخیر خویش درس آموخته و آن تجارب را هم درصحنه عمل بکار بسته‌اند و این لزوماً ناشی از فشار رقابت است و نه چیز دیگر.

بر پایه آخرین آمارها، فروش کلی برندهای لوکس در نیمه نخست سال 2014 به شرح ذیل بوده است:

رتبه اول: آئودی با فروش 268,700 دستگاه

رتبه دوم: ب ام و با فروش 225,000 دستگاه

رتبه سوم: مرسدس بنز با فروش 136,000 دستگاه

رتبه چهارم: جگوار-لندروور با فروش 62,500 دستگاه
رتبه پنجم: لکسس با فروش 39,300 دستگاه

رتبه ششم: ولوو با فروش 38,600 دستگاه

رتبه هفتم: کادیلاک با فروش 33,800 دستگاه

رتبه هشتم: پورشه با فروش 19,800 دستگاه

رتبه نهم: اینفینیتی با 14,000 دستگاه

رتبه دهم: سیتروئن DS با فروش 10,400 دستگاه

سهم برندهای برتر از بازار خودروهای لوکس در نیمه اول سال 2014

سهم برندهای برتر از بازار خودروهای لوکس چین در نیمه اول سال 2014
همان‌طور که ملاحظه می‌کنید تمامی برندها در سال جاری افزایش فروش چشمگیری را تجربه کرده‌اند. در این میان بیشترین رشد را هم اینفینیتی از آن خود نموده است، پس‌ازآن هم برندهای معروفی همچون کادیلاک و جگوار- لندروور جهش فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. گرچه در حال حاضر حدود 74 درصد از بازار خودروهای لوکس چین تحت سیطره سه برند آئودی، ب ام و و مرسدس می‌باشد، اما روند رشدشان در مقایسه با رقبا چندان بالا نیست و اگر این روند دلهره‌آور همچنان ادامه یابد، در میان‌مدت و کمتر از یک دهه زنگ خطر برای آن‌ها به صدا درخواهد آمد و جایگاه مستحکمشان کاملاً به لرزه خواهد افتاد.

آماری که در جدول فوق مرور نمودیم مربوط به فروش کلی برندهای لوکس می‌باشد، اما پرسش مهم این است که کدامین مدل از برندهای نامبرده رتبه‌های برتر را کسب نموده‌اند؟ در حال حاضر پاسخ به این سؤال قدری مشکل است و آن‌هم به این دلیل که تا این تاریخ، انجمن تولیدکنندگان خودرو در چین یا همان CAAM، میزان فروش مدل‌های لوکس را به تفکیک منتشر نکرده و رتبه آن‌ها را کماکان براساس فرم بدنه، در کنار دیگر خودروها اعم از سدان یا اس یو وی قرار داده است، لذا این امکان فراهم نشد تا آمار قطعی منتسب به 10 مدل برتر و نیز حجم فروششان را به دست بیاورم. از طرف دیگر هم هیچ یک از آمارهای موجود در منابع خارجی جدید و به روز نبودند، پس تصمیم بر آن شد که 6 مدل برتری را که از لحاظ حجم فروش رتبه‌شان به طور قطعی ثابت شده بود، را انتخاب نموده و اسامی‌شان را منتشر نمایم. پیشاپیش بابت این قصور از خوانندگان عزیز پوزش خواسته و قول می‌دهم که در اولین فرصت و در صورت کسب جدیدترین آمارها، این مبحث را کامل کنم.
(هر دلار آمریکا معادل 6.13 یوآن و هر یوآن معادل 535 تومان در بازار آزاد معامله می‌شود)

رتبه اول: آئودی A6L با فروش 85/875 دستگاه

قیمت مدل‌های مختلف این خودرو
قیمت مدل‌های مختلف این خودرو


رتبه دوم: ب.ام.و سری 5 با فروش 71/381 دستگاه

قیمت مدل‌های مختلف این خودرو
قیمت مدل‌های مختلف این خودرو


رتبه سوم: آئودی A4L با فروش 60/722 دستگاه

قیمت مدل‌های مختلف این خودرو
قیمت مدل‌های مختلف این خودرو


رتبه چهارم: آئودی Q5 با فروش 54/771 دستگاه

قیمت مدل‌های مختلف این خودرو
قیمت مدل‌های مختلف این خودرو


رتبه پنجم: ب. ام. و سری 3 با فروش 46/286 دستگاه

قیمت مدل‌های مختلف این خودرو
قیمت مدل‌های مختلف این خودرو


رتبه ششم: آئودی Q3 با فروش 41/275 دستگاه

قیمت مدل‌های مختلف این خودرو
قیمت مدل‌های مختلف این خودرو


در خاتمه می‌خواهم این نکته را خدمت خوانندگان عزیز عرض کنم که بر خلاف آنچه که در اذهان بعضی از افراد جریان دارد، قیمت خودرو و علی‌الخصوص خودروهای لوکس در چین چندان ارزان نیست و این تنها به دلیل عوارض و مالیات‌های متعددی است که دولت این دیار از خودروهای لوکس و نیز سوپر اسپرت‌ها اخذ می‌کند. این پرداختی‌ها گاهی آن‌چنان زیاد است که قیمت یک خودروی لامبورگینی را تا 3 برابر معادل آن در آمریکا افزایش می‌دهد، مثلاً همین چندی پیش، مدل اونتادور لامبورگینی در بدو ورودش با قیمت پایه ای معادل 7/380/000 یوآن یا بیش از یک میلیون و دویست هزار دلار! روانه بازار شده است. چین ممکن است دنیای رقابت و تنوع باشد اما بهشت ارزانی نیست!

پایان بخش اول، نوشته و گردآوری: سام کاویانی – کارشناس مکانیک

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

40 دیدگاه

  1. تصویر پروفایل پوری پوریا
    پوری پوریا
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    پس اینطور میشه گفت که آئودی از چین هم در امد خوبی کسب مبکنه! جالبه پورشه هشتمه! چینیا خودشون از این جور چیزا سوار میشن آشغال هاشون رو به ما میدن!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل Ali
      Ali
      سوابق: (266 دیدگاه) ,

      این جور چیزا که مال خودشون نیست(یعنی خودشون نساخته اند) مثل ما که همش هیوندای و کیا و پورشه و … سوار میشیم و سمند و پراید به عراق صادر میکنیم.

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل پوری پوریا
        پوری پوریا
        سوابق: (322 دیدگاه) ,

        من منظورم این نبود که ما خودشونه. خدایی الان کیفیت ال 90 که ایران
        میزنه از این ماشین چینی ها بهتره. حتی میتونم بگم سمندهم همینطور.
        در ضمن ما ماشینامون رو به کشور های همسایه صادر میکنیم ولی اونا ماشینای مضخرفشونو به کل دنیا صادر میکنن ولی ببین خودشون چی سوار میشن؟ شما تو این لیست اسم جیلی یا لیفان رو میبینی؟حالا اینا خودرو های لوکس هستند! حتی تو خودرو های سدان یا معمولی که تو چین بیشترین فروش رو دارن اسم خودرو های چینی کم تر پیدا میشه. بیشتر فولکس واگن و یا تویوتا ویا…

        پاسخ
        1. علی
          سوابق: (255 دیدگاه) ,

          اقا ابا این که ١/٧از جمعیت دنیا در چین است ولی نگاه بکنید تقریبا ١میلیون خودرو لوکس وارد کشورشون شده و فروختن خوب حالا این ١میلیون رو در ۵نفر ضرب کنیم که میگیم یک خانواده کم جمعیت چینی محسوب میشه میشه ۵میلیون نفر فقط داخل سال ٢٠١۴سوار خودرو لوکس شدن و حالا میگیم ٣٠میلیون نفر دیگه هم از قبل ماشین لوکس داشتن و با این امار میبینیم حدود ٧٠%دیگه مردمش خودرو لوکس ندارن و دارن از محصولات دیگه مثل کیا و هیوندا که نیمه لوکس هستن استفاد ه میکنن و بقیشونم از خودرو های اشغال خودشون استفاده میکنند.
          به بظر من این رابطه هم در ایران ماصادق است با این تفارت که ما هنوز معنی اشغال رو خوب نفهمیدیم .چون برای هر چیزی به کار میبریم یه روز میگیم ماشین های ایرانی اشغالافرداش میگیم ماشین های چینی و این طور میشه که مردم به حرف ها شعار ها بی اعتماد میشورند.

      2. خاوری
        سوابق: (107 دیدگاه) ,

        قبلنم گفتم دراینکه ماشینای چینی آشغالن و سازندگان چینی تعهدی به مشتریان ندارند شکی نیست (البته این از دور ازجون شما بلاهتشونه چون تعهده که یه برند رو به بالاترین مرتبه نیاز مشتری ها میرسونه)
        اما همین که از یه وضعیت کشاورزی و دهقانی به این حالت صنعتی رسیدن خیلی کار بزرگی کردن..دوستانی که اقتصادتوسعه، مدیریت یا سیاست گذاری خوندن میدونن چی میگم..سیاستگذاری در حرف خیلی راحته اما عملیاتی کردن و به کاربستنش تو جامعه نیروهای خیلی توانمندی میخاد..چین با همین سیاست تو یه بازه زمانی11ساله 200میلیون شغل ایجادکرده دوستان

        پاسخ
      3. تصویر پروفایل Alpha
        Alpha
        سوابق: (544 دیدگاه) ,

        مثل ما که همش هیوندای و کیا و پورشه و … سوار میشیم

        منظورت کی بود ؟ !!!

        پاسخ
    2. تصویر پروفایل امیر
      امیر
      سوابق: (181 دیدگاه) ,

      با توجه به رشدی که بی ام و داشته سال بعد حتما جایگاه اولی را از آئودی میگیره

      پاسخ
    3. تصویر پروفایل A
      A
      سوابق: (1407 دیدگاه) ,

      بیشتر المانی ها از چین درامد خبی رو دارن

      پاسخ
  2. DRAGONBORN
    سوابق: (1887 دیدگاه) ,

    خودشون چی سوار میشن به ما چی میدن؟؟؟!

    پاسخ
  3. DRAGONBORN
    سوابق: (1887 دیدگاه) ,

    آی تف به اون ذات پلیدتون که دنیا رو پر کردین از آت وآشغالاتون

    اون موقع خودتون برند سوار میشین.

    پاسخ
  4. DRAGONBORN
    سوابق: (1887 دیدگاه) ,

    آقایی کاویانی ممنون مطلب کاملی بود.

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام

      خواهش می کنم. لطف دارین شما

      پاسخ
    2. sj
      سوابق: (190 دیدگاه) ,

      چرا دیس لایک میخوری مسیحی یا باهاش نسبتی داری؟

      پاسخ
  5. مرتضی
    سوابق: (849 دیدگاه) ,

    فعلا جز 3 کمپانی آلمانی بقیه لوکس سازا ول معطلند! فاصله بنز و بی ام و و ائودی با بقیه به شدت زیاده تا چند سال اینده هم احتمالا همینه حالا کمی بالا و پایین!

    پاسخ
  6. DRAGONBORN
    سوابق: (1887 دیدگاه) ,

    بچه ها کسی خبر داره یه شب اقامت تو هتل اسپیناس چقدره؟؟؟چند تا مهمون اومدن از کویت میخواییم بفرستومشون اونجا؟؟؟کسی اطلاعی داره بگه!!!

    ممنون میشم.پدال ببخش سوال بی ربطی بود

    پاسخ
    1. اژدهای بی سر
      سوابق: (7 دیدگاه) ,

      اینجا شبیه سایت گوگله عزیزم؟

      پاسخ
      1. DRAGONBORN
        سوابق: (1887 دیدگاه) ,

        به تو مربوط نیست خر بی سر

        پاسخ
  7. تصویر پروفایل فرید
    فرید
    سوابق: (788 دیدگاه) ,

    دم لکسس گرم با اینکه توی چین خط تولید نداره ولی فروش خوبی داره نسبت به سایر برند های مدعی که توی چین خط تولید دارند…

    پاسخ
    1. DRAGONBORN
      سوابق: (1887 دیدگاه) ,

      دم لکسوس همیشه گرمه
      لوکس ژاپنی

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل فرید
        فرید
        سوابق: (788 دیدگاه) ,

        کاملا باهات موافقم…به دیسها هم توجه نکن…همشون متعصبن…
        خیلی هم جالبه یکی هست اسم نمیبرم تو جاهای دیگه حرف نمیزنه ها تا بنز یه جا مقامی میره زودی میاد میگه منم هستم…آخه کوشولووووووو…لکسس کارخونه نداشته اینجوری فروش کرده اونوقت بنز کارخونه داره و کلی به بازار چینش هم میباله که فقط دو پله بالاتر از لکسسه…عجبا از دست این متعصبا…پدال پر شده از این متعصبا…جسارت نباشه روم به متعصباست که خودشون میدونن کدومن.

        پاسخ
    1. DRAGONBORN
      سوابق: (1887 دیدگاه) ,

      چین که فقط بلده بندازه به ایران

      پاسخ
  8. حسین . ش
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    آمار جالبی بود.
    اینکه اونا آشغال تولید میکنن درسته ولی واردکننده های ما و ارگان های ما هستن که میرن آشغالای اینا رو میخرن.

    پاسخ
  9. تصویر پروفایل Mostafa Vp
    Mostafa Vp
    سوابق: (451 دیدگاه) ,

    ایران می ره آشغال چینی میخره وگرنه ماشینای خوبی هم داره!

    پاسخ
  10. Metal Storm
    سوابق: (15 دیدگاه) ,

    البته تعجبی هم نداره
    چین ماشین های پر استهلاک و درِ پیتشو به ما می فروشه
    بعد برا خودشون که میشه برندهای درجه یک دنیارو خریداری می کنند

    پاسخ
  11. hussein
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    ایران واقعا کشور بی ماشینی هست خدایی سمند و پراید شد ماشین آخه آدم از این ناراحته که ماشینای هم قیمت پراید
    تو ایران هم قیمت مگان هستند چرا ؟ چرا جون ماها مهم نیست هر سال چند نفر تو آلمان بخاطر تصادف می میرند
    حالا تو ایران شرط میبندم نصف تصادفات پراید توش نقش داره

    پاسخ
  12. تنها چینی از جنس ایران
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    ایران واقعا کشور بی ماشینی هست خدایی سمند و پراید شد ماشین آخه آدم از این ناراحته که ماشینای هم قیمت پراید
    تو ایران هم قیمت مگان هستند چرا ؟ چرا جون ماها مهم نیست هر سال چند نفر تو آلمان بخاطر تصادف می میرند
    حالا تو ایران شرط میبندم نصف تصادفات پراید توش نقش داره هاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهاهااهاهاهاهاههههههههه

    پاسخ
  13. hossein3756
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    دمه چین گرم واقعا عالی بود خودشون آلودی ما لیفان

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل A
    A
    سوابق: (1407 دیدگاه) ,

    این چینی ها ماشینهای اشغال می سازن و می دن به کشور هایی مثل ایران
    در صورتی که خودشون کره ای ها رو ماشین حساب نمی کنن

    پاسخ
  15. محمد
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    اگه مردم ما هم یکم اراده داشتندو این به اصطلاح ماشین های چینی را نمی خریدند و کمی اراده به خرج میداند این وارد کننده های نو کیسه هم دنبال وارد کردن این اسباب بازی چینی نمی رفتند درضمن گفتن کلمه ماشین برای اینها خیلی سنگین است

    پاسخ
  16. محمد
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    چینی ها با فروش هر10خودرو به مردم ایران یک بنز یا بی ام و پورشه و لکسس می خرند تازه سود هم می کنند بدون اینکه هیچ کدوم از منابع و معادن کشورشون خارج بشه ولی ما فقط نفت داریم اونم بیشترش را میدهیم بالای ماشین بی کیفیت چینی -حالا تاکی ما می خواهیم این را متوجه بشیم فقط خدا کنه دیر نشه …….

    پاسخ
  17. محمد
    سوابق: (232 دیدگاه) ,

    اگر آلمانی ها می دانستند مردم ایران ماشین چینی را به قیمت ماشین آلمانی می خرند از تعجب جان به جان آفرین تسلیم می کردند (^)

    پاسخ
  18. Jay Gatsby
    سوابق: (51 دیدگاه) ,

    خیلیم آشغال نیستن این چینیا البته تو رنج قیمت اصلیشون نه این قیمت 3 برابری که ما میدیم بابتش لااقل از گاری های ما بهترن روز به روز هم دارن پیشرفت میکنن 4 سال دیگه هم میشن یکی مثل کره برا گنده ها شاخ و شونه میکشن!!
    والا این چینی که من میبینم ازش بیشتر از اینا هم انتظار میره….
    و ما هنوز اندر خم فرمون هیدرولیک برا پرایدیم…

    پاسخ
  19. e36
    سوابق: (753 دیدگاه) ,

    سری 5 اون دو مدل 525 و 530 اینجا نیست؟ آخرین نسلشو میگم؟

    پاسخ
  20. حسام
    سوابق: (22 دیدگاه) ,

    این مشکل چین نیست که ماشيناشون آشغاله یا نه،اونا دارن آزمون و خطا رو انجام میدن،مشکل دولت و وارد کنندگان محترم ما هستند که اینا رو وارد میکنن و البته با چند برابر قیمت وگرنه کی بدش میاد مثلا پول پراید رو بده یدونه X60 لیفان سوار بشه

    پاسخ
  21. تصویر پروفایل یاسین
    یاسین
    سوابق: (279 دیدگاه) ,

    چینی ها هرچی باشن از اشغالای ایرانی بهترن از روی تجربه میگم

    پاسخ
  22. تصویر پروفایل نوید
    نوید
    سوابق: (1525 دیدگاه) ,

    راست میگی فرید
    فک نمیکردم نیاد و جوابت رو هم نده

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.