معرفی SUVهای 12 سیلندر دنیا

همواره عادت داریم موتورهای 12 سیلندر را فقط در سوپراسپرت‌ها و خودروهای لوکس ببینیم اما SUVها چه؟ بله شاید تصور چنین امری سخت باشد اما استفاده از پیشرانه‌های عظیم 12 سیلندر در بسیاری از SUVها امری کاملاً عادی است. آن‌هم نه‌فقط یک یا دو نمونه و نه‌فقط در کانسپت‌ها بلکه در نمونه‌های تولیدی. درواقع SUVهای 12 سیلندری وجود دارد که می‌توان با آن‌ها بیرون رفته و خرید کرد! بنابراین در ادامه به‌صورت مختصر به معرفی برترین SUVهای 12 سیلندر دنیا می‌پردازیم.

12-suvs

بنتلی بنتایگا

Bentley-Bentayga-2016-07

بنتلی بنتایگا که سال گذشته معرفی شد سریع‌ترین و قدرتمندترین SUV دنیا محسوب می‌شود. این SUV فوق لوکس از امضای بنتلی یعنی موتور 6 لیتری توئین توربو W12 استفاده می‌کند که 600 اسب بخار قدرت و 900 نیوتن متر گشتاور تولید کرده و آن‌را از طریق یک گیربکس 8 سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال می‌دهد. درنتیجه بنتایگا ظرف تنها 3.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت رسیده و به سرعتی بیش از 300 کیلومتر در ساعت دست میابد. اعدادی که هرگز برای خودرویی به وزن 2.5 تن عادی و معمولی نیستند. البته این قدرت زیاد ارزان نیست چراکه برای خرید یک بنتایگا باید بیش از 200 هزار دلار بپردازید.

مرسدس بنز G65 AMG

Mercedes-Benz-G-Class-2013-

مرسدس بنز یکی از معدود خودروسازانی است که هنوز هم موتورهای 12 سیلندر تولید می‌کند و حتی عملکرد آن‌ها را توسط AMG ارتقاء می‌دهد. مهندسان AMG پیشرانهٔ 6 لیتری V12 توئین توربویی را ساخته‌اند که با 620 اسب بخار قدرت و 1000 نیوتن متر گشتاور حتی از پیشرانهٔ W12 بنتایگا هم قوی‌تر است. AMG از این موتور در محصولات مختلفی چون SL کلاس رودستر و نسخه‌های سدان و کوپهٔ S کلاس (قبلاً CL کلاس) استفاده می‌کند درحالی‌که چند سالی است از این موتور در مدل G65 AMG هم استفاده می‌شود. این خودرو با وزنی برابر با 2834 کیلوگرم حتی از بنتایگا هم سنگین‌تر است بنابراین به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای در شتاب صفرتاصد کندتر از بنتایگا است به‌طوری‌که در 5.2 ثانیه از صفر به صد کیلومتر در ساعت می‌رسد. مرسدس بنز G65 AMG هم قیمتی بیش از 200 هزار دلار دارد.

فولکس‌واگن توراِگ W12

Volkswagen-Touareg-2005-W12

بنتایگا تنها SUV نیست که از پیشرانهٔ W12 بنتلی استفاده می‌کند و در سوی دیگر موتور 5 لیتری V10 دیزل نیز قدرتمندترین موتور مورداستفاده در نسل اول فولکس‌واگن توراِگ نبود چراکه از سال 2005 تا 2010 امکان سفارش نسل اول توراِگ با پیشرانهٔ W12 وجود داشت که 444 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کرد. قدرت این موتور به‌طور قابل‌توجهی کمتر از نمونه‌های امروزی است به همین دلیل شتاب صفرتاصد توراِگ W12 معادل 5.9 ثانیه است. این مدل در ابتدا قرار بود یک نسخهٔ تولید محدود باشد اما تقاضای زیاد به‌ویژه از خاورمیانه (که در آنجا هزینهٔ سوخت کمتر است) موجب شد که فولکس‌واگن آن‌را به تولید انبوه برساند هرچند که هرگز در ایالات‌متحده عرضه نشد.

آئودی Q7 6.0 TDI

Audi-Q7-2009-V12-01

آئودی رویکرد کاملاً متفاوتی را در استفاده از موتورهای 12 سیلندر در SUV خود پی گرفته بود چراکه این شرکت در حالی مدل Q7 خود را که بر روی همان پلت‌فرم فولکس‌واگن توراِگ ساخته شد بود به پیشرانهٔ 6 لیتری V12 توئین توربو مجهز کرد که این موتور بجای استفاده از بنزین، از گازوئیل استفاده می‌کرد یعنی موتور دیزل بود. بااین‌حال هنوز هم این موتور با قدرت 493 اسب بخار، قوی‌تر از توراِگ W12 بود درحالی‌که با 1000 نیوتن متر گشتاور کاملاً با G65 یکسان است. Q7 دوازده سیلندر با شتاب صفرتاصد 5.5 ثانیه بین دو رقیب آلمانی مذکور قرار می‌گیرد. این موتور به حدی قوی است که آئودی در نظر داشت حتی از آن در سوپراسپرت R8 هم استفاده کند اما پس از ارائهٔ دو کانسپت درنهایت این طرح کنار گذاشته شد و همراه با آن موتور V12 دیزل نیز از رده خارج شد.

لامبورگینی LM002

Lamborghini-LM002-1986-01

SUV آیندهٔ لامبورگینی یعنی اوراس قرار است از یک موتور V8 توئین توربو استفاده کند اما پیش از آن لامبورگینی از موتور V12 متعلق به مدل کانتاش در یک SUV بنام LM002 استفاده کرده است. این موتور قدرتی برابر با 444 اسب بخار تولید می‌کرد (مشابه توراِگ W12) اما گشتاور آن در اصل برای یک خودروی اسپرت طراحی‌شده بود و به همین دلیل 500 نیوتن متر گشتاور داشت؛ بنابراین لامبورگینی LM002 در 7.7 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت می‌رسید درحالی‌که حداکثر سرعت آن 190 کیلومتر در ساعت بود. اعدادی که خیلی محدودتر از دیگر SUVهای 12 سیلندر این لیست است. از این خودرو فقط 328 دستگاه بین سال‌های 1986 تا 1993 تولید شد.

SUV های کانسپت با موتور 12 سیلندر

تعدادی از خودروسازان ایدهٔ ساخت یک SUV دوازده سیلندر را داشته‌اند اما هرگز آن‌را به تولید نرسانده‌اند یا حداقل هنوز خبری از تولید آن‌ها نیست.‌

یکی از این شرکت‌ها ب‌ام‌و بود که قصد داشت از موتور 700 اسب بخاری V12 خود که در خودروی مسابقه‌ای LMR مخصوص مسابقات لمانز بکار رفته بود در مدل X5 استفاده کند. این خودرو X5 LM نام گرفت و توانست یک دور پیست نوربرگ‌رینگ را در زمان 07:50 طی کند که سریع‌تر از هر SUV قبل و بعدازآن بود.

BMW-X5-2000-LM-Concept-02

شرکت هلندی اسپایکر نیز در نمایشگاه ژنو 2006 از نمونهٔ کانسپتی لوکس بانام D12 رونمایی کرد. این SUV کانسپت از همان موتور W12 گروه فولکس‌واگن استفاده می‌کرد. قرار بود اواخر سال 2007 به تولید انبوه برسد اما این امر محقق نشد. بااین‌حال پس از 10 سال هنوز هم برنامهٔ تولید این خودرو مطرح است.

Spyker-D12_Peking_to_Paris-2006-1024-01

و درنهایت آستون‌مارتین نیز از یک SUV کانسپت بانام لاگوندا در سال 2009 پرده‌برداری نمود که مجهز به همان موتور 6 لیتری V12 معروف این شرکت شده بود؛ اما پس از واکنش منفی علاقه‌مندان، پروژهٔ تولید این SUV لغو شده و بجای آن سدان لاگوندا با همان موتور تولید شد.

Aston-Martin-Lagonda-2009-Concept-01

در آینده

آستون‌مارتین هنوز به‌طور کامل برنامهٔ ساخت یک کراس‌اوور 12 سیلندر را کنار نگذاشته است و ممکن است در آینده تحت نام خود یا برند لاگوندا چنین خودرویی را تولید کند. در سوی دیگر رولزرویس نیز در حال کار بر روی ساخت پروژهٔ کولیان به‌عنوان اولین SUV خود است که برای رقابت با بنتلی بنتایگا به بازار آمده و به‌احتمال‌زیاد مجهز به همان موتور 6.6 لیتری V12 توئین توربویی خواهد بود که هم‌اکنون در مدل‌های گوست، ریث و داون بکار می‌رود. همچنین مرسدس بنز نیز قصد ساخت GLS میباخ را دارد که در صورت تولید قطعاً مجهز به پیشرانهٔ V12 خواهد بود.

 

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

27 دیدگاه

  1. مهدی
    سوابق: (12 دیدگاه) ,

    من موندم چطور لقب قویترین SUV دنیا رو به بنتایگا میدید درحالی‌که طبق نوشته خودتون G65 AMG اسب بخار و گشتاور بیشتری نسبت به بنتایگا داره

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3793 دیدگاه) ,

      این لقب دست هر کی باشه تا زمان معرفی Lambo urus میتونه نگهش داره.
      بنازم لامبورگینی رو.

      Lm002 هنوزم سروری میکنه . یاد زمانی که سیلوستر استالونه سوار این غول میشد بخیر. واسه همین بهش میگفتن Rambo Lambo. به بنتلی بنتایگا ترجیهش میدم.

      پاسخ
      1. آرمااااان
        سوابق: (335 دیدگاه) ,

        Lm002 اگه اشتباه نکنم پسر صدام یا خود صدام هم یه قرمزش رو داشتن

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3793 دیدگاه) ,

          بله.
          متاسفانه ناتو به این لامبورگینی رحم نکرد.
          منفجرش کردن.😨😨😨

    2. Bee
      سوابق: (61 دیدگاه) ,

      لامبو رو میبینم یاد ماشین های ساخت وزارت دفاع میوفتم!
      در ضمن چند جایی هم تو متن تناقض بود،مثل قوی ترین و ….

      پاسخ
    3. تصویر پروفایل Mohammadreza
      Mohammadreza
      سوابق: (154 دیدگاه) ,

      G65 مدل AMG اسب بخار و گشتاور بیشتری داره اما بنتایگا مدل پایش از همچین نیرویی بهره میبره. برای همین بنتلی رو قوی تر میدونن
      در ضمن بنتایگا صفر تا ۱۰۰ بهتری هم داره نسبت به G65
      راستی دوستان یه سوال:‌ بنتایگا قابلیت آفرودش خوبه یا نه؟ ( سوالم کلی هست نه فقط نسبت به G65)

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3793 دیدگاه) ,

        راستش هیچ کسی جرات نمیکنه با این ماشین بره آفرود و کار های سخت انجام بده بعد گزارش تهیه کنه تا من و شما ببینیم.
        ولی مسلما باید آفرود خوبی داشته باشه.
        هر چند من فکر کنم بهترین آفرود رو در بین SUV ها تویوتا لندکروزر، G class ، رنج روور ، جیپ، GLE و همین بنتایگا دارن

        پاسخ
        1. تصویر پروفایل Mohammadreza
          Mohammadreza
          سوابق: (154 دیدگاه) ,

          یعنی هیچگونه تست آفرود انجام نشده تاحالا برای بنتایگا؟

        2. تصویر پروفایل اسطوره
          اسطوره
          سوابق: (3793 دیدگاه) ,

          من برای تست های آفرود معتبر motor trend رو چک میکنم و برنامه ی معروف head 2 head. تا حالا که Johnny Liberman به سراغ بنتایگا نرفته.

        3. تصویر پروفایل محمد زمانلو
          محمد زمانلو
          سوابق: (95 دیدگاه) ,

          در دنیای وانت بارها هم پیکاپ های آمریکایی مثل فورد سری F ، جمس سیرا ، دوج رم ، شورولت سیلورادو و کلرادو به علاوه ی سلطان هایلوکس در حال تاخت و تازند.

  2. moein
    سوابق: (169 دیدگاه) ,

    همشون عالی و در زمان خودشون بهترین بودن
    ولی تصور بنتلی بنتایگا یه چیز دیگه است

    پاسخ
  3. مجید
    سوابق: (470 دیدگاه) ,

    با تشکر از آقای دهقان باید گفت مرسدس و آئودی ماشین های بهتری هستند G کلاس به خاطر آفرود مثال زدنیش(مخصوصا دیفلاک قدرتمندش) و Q7 به خاطر پرفورمنش و کیفیت ساختش و هر دو تاشون بازار دست دوم پر رونقی دارن

    پاسخ
  4. فقط انگلستان
    سوابق: (441 دیدگاه) ,

    بنتلی بنتایگا و رنجروور اتوبیوگرافی و اترنیتی ارتمیس بهترین و گرانترین شاسی بلند های دنیا هستن و چند ماه دیگه شاسی بلند رولزرویس هم بهشون اضافه می شه و جمعشون تکمیل تر می شه
    آمریکا و ژاپن که این همه به شاسی بلند سازیشون می نازن باید چندتا می داشتن نه اینکه حتی یه دونه هم نداشته باشن دوباره می خواید بگید ماشین های آمریکایی و ژاپنی اقتصادی هستن اره یعنی هر ایرادی که از ماشین های ژاپنی و امریکایی گرفته بشه شما فورا با گفتن کلمه اقتصادی مشکل رو رفع می کنید آره.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3793 دیدگاه) ,

      دوست عزیز
      حقته 200 تا دیسلایک بهت بدم. :-D:-D:-):-)
      کادیلاک و لینکلن و GMC و شورلت و فورد و تویوتا و لکسس و نیسان و مزدا و میتسوبیشی و هندا افتخار دنیای شاسی بلند سازی هستن.

      پاسخ
      1. uss zumwalt DDG-1000
        سوابق: (4441 دیدگاه) ,

        فقط انگلستان انگیزه ات چیه؟؟؟؟؟؟؟؟

        پاسخ
  5. continental
    سوابق: (42 دیدگاه) ,

    درسته منم با این گه طرفدار بنتلی هستم ولی این حرفو تایید می کنم که g65 قوی تر از بنتلی است ولی بنتایگا خیلی خاص تر ازg65است

    پاسخ
  6. حمیدرضا
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    بنتایگا با این قیمت میشه حدود 700 میلیون که خیلی کمتر از پولی هست که یه عده در ایران بابت خودرو پرداخت می کنن پس خیلی هم گرون محسوب نمیشه

    پاسخ
    1. فرهاد كرمستجی
      سوابق: (121 دیدگاه) ,

      عوارض سالیانه و هزینه نگهداری هم لحاظ کنین…

      پاسخ
        1. uss zumwalt DDG-1000
          سوابق: (4441 دیدگاه) ,

          پول باشه هزینه حله

  7. حميد
    سوابق: (868 دیدگاه) ,

    ما که نه تو خودروسازها موتور قوی ساخته میشه نه وارد میشه کاش واردات ماشینهای پر قدرت ازاد بود

    پاسخ
  8. مسعود
    سوابق: (556 دیدگاه) ,

    من فقط تو کف موتور V12 توئین توربوی دیزل آئودی موندم.
    اگه اشتباه نکنم سال 2012 بود کانسپت R8V12 رو رونمایی کردن بخاطر دیزل بودنش خیلی دوسش داشتم .
    اگه میزد چی میشد آخه آئودی کارش درسته مطمئنا قدرتش رو هم بالا میبرد ، گشتاور رو هم که قربونش برم دیزل تو گشتاور کم نمیاره.
    سوپر اسپرت دیزل آئودی ….!

    پاسخ
  9. omid
    سوابق: (140 دیدگاه) ,

    از نظر طراحی، جی کلاس رو با اینکه طرحش قدیمیه به بنتایگا ترجیح میدم. بنتایگا هرچی هم که لوکس و پرقدرت باشه، طراحیش برام قابل هضم نیست. بنتلی برای اس یو وی باید کمی از سنت های طراحی اش فاصله می گرفت تا کار بهتری درمیامد.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.