10 خودروی تولیدی که شبیه به نسخهٔ کانسپت خود نیستند

برخی از خودروهای کانسپت همانند تریلر فیلم‌ها هستند یعنی هنگام معرفی همه را هیجان‌زده می‌کنند اما وقتی نسخهٔ تولیدی آن‌ها ارائه می‌شود طرفداران را ناامید می‌کنند. بااین‌حال در طول تاریخ بارها خودروهای کانسپت به‌عنوان پیش‌نمایشی برای نمونه‌های تولیدی ارائه شده اما گاهی اوقات چیزی که نهایتاً تولید می‌شود به‌سختی به نمونهٔ کانسپت شباهت دارد. در ادامه 10 نمونه از خودروهای تولیدی را معرفی می‌کنیم که کمترین شباهت را به نسخهٔ کانسپت خود دارند.

نیسان اسپرت کانسپت / ورسا هاچ‌بک

nissan-versa-hatchback

در نمایشگاه نیویورک 2005 نیسان خودروی اسپرت کانسپت را به‌عنوان یک هاچ‌بک داغ با ظاهری اسپرت رونمایی نمود. این خودروی دارای گلگیرهای عریض، قطعات فیبر کربنی و حتی رینگ‌های 20 اینچی بود که ظاهری تهاجمی به آن بخشیده بودند. برای تقویت ویژگی‌های اسپرت این ماشین، نیسان داخل آن‌را هم مجهز به کمربندهای ایمنی چهار نقطه‌ای نیسمو، فرمان سه پره و پدال‌های آلومینیومی کرده بود؛ اما متأسفانه نیسان اسپرت کانسپت در نمونهٔ تولیدی تبدیل به ورسا هاچ‌بک شد که به‌سختی کسی می‌توانست آن‌را اسپرت تلقی کند. خودرویی مجهز به یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری چهار سیلندر که فقط 110 اسب بخار قدرت داشت. بااین‌حال این خودرو مناسب کسانی بود که به مصرف سوخت اهمیت می‌دادند چراکه در هر صد کیلومتر در شهر 7.5 لیتر و در بزرگراه 5.9 لیتر سوخت مصرف می‌کرد.

سایون iM

scion-im

زمانی که کانسپت سایون iM برای اولین بار در نمایشگاه لس‌آنجلس 2014 معرفی شد، همانند برندش دارای ظاهری جوان بود. این خودرو با ظاهری تهاجمی و فانتزی به نظر می‌رسید پلت‌فرم جدیدی مناسب تیونرها برای ساخت خودروهای سفارشی باشد؛ اما پس از معرفی نسخهٔ تولیدی آن، تبدیل به خودرویی با ظاهری معمولی شد که بسیار شبیه به تویوتا آیوریس بود یعنی خودرویی که iM بر اساس آن ساخته شده بود. با گذشت تنها دو سال از عرضهٔ سایون iM، تویوتا تصمیم به تعطیلی برند سایون گرفته است و این خودرو ازاین‌پس ری‌بج شده و به‌عنوان نسخه‌ای از تویوتا کرولا عرضه می‌گردد.

تویوتا پریوس C

toyota-prius-c

در نمایشگاه دیترویت 2011 تویوتا با معرفی مدل‌های پریوس MPV، پریوس پلاگین‌هیبرید و پریوس C کانسپت پیش‌نمایشی از گسترش خانوادهٔ مدل پریوس خود را ارائه نمود. کانسپت پریوس C با ظاهری مربوط به آینده و مسلماً جذاب، توجه زیادی را به خود جلب کرد به‌ویژه در حالتی که پریوس تولیدی در سال 2011 هرگز طراحی هیجان‌انگیزی نداشت؛ اما زمانی که پریوس C به تولید رسید، شباهت بسیار کمی به نسخهٔ کانسپت خود داشت و در طراحی آن تا حد زیادی تجدیدنظر شده بود؛ بنابراین پریوس C بیشتر شبیه به یک خودروی هیبریدی کامپکت ساده شده بود نه چیزی که خریداران جوان انتظار آن‌را داشتند.

پونتیاک GTO

pontiac-gto

در نمایشگاه دیترویت 1999، پونتیاک برای ادای احترام به یکی از بهترین خودروهای عضلانی دنیا که تاکنون ساخته شده است، کانسپت GTO را معرفی کرد. خودرویی با ظاهر اسپرت، مدرن و رترو که از نمونه‌های پرافتخار گذشته الهام گرفته بود؛ اما نسخهٔ تولیدی GTO که چند سال بعد معرفی شد هیچ شباهتی با نمونهٔ کانسپت نداشت. دلیل این موضوع این بود که پونتیاک GTO که در ایالات‌متحده عرضه شد درواقع همان هولدن مونارو بود که برای مدت کوتاهی در ایالات‌متحده ارائه شد.

ساترن اسکای

saturn-sky

ساترن اسکای یکی از کانسپت‌هایی است که مسلماً نسخهٔ تولیدی آن ظاهر بهتری داشت. ساترن اسکای کانسپت که برای اولین بار در نمایشگاه دیترویت 2002 رونمایی شد، یک رودستر شبیه به آئودی TT بود که قسمت جلویی آن مشابه بوگاتی ویرون طراحی شده بود؛ اما نسخهٔ تولیدی این خودرو که چند سال بعد در سال 2007 معرفی شد، بسیار متفاوت بود. سازندهٔ آمریکای در مدل تولیدی اسکای تصمیم گرفت طراحی و خطوط منحنی را کنار گذاشته و از خطوط صاف و لبه‌دار استفاده کند درحالی‌که قسمت‌های جانبی و عقب آن نیز شبیه به یک کوروت کوچک بود.

دوج اونجر

dodge-avenger

دوج در نمایشگاه دیترویت 2003 از اونجر کانسپت پرده‌برداری کرد. خودرویی با طراحی عضلانی و جسورانه و ارتفاع زیاد از سطح زمین که بیشتر شبیه به یک کراس‌اوور از یک سدان سنتی به نظر می‌رسید. بااین‌حال شاید این کانسپت، ایده‌ای جلوتر از زمان خود بود چراکه سازندهٔ آمریکایی سه سال بعد کانسپت دیگری از اونجر را معرفی کرد که بیشتر شبیه به نسخهٔ تولیدی اونجر بود که یک سال بعدازآن معرفی گردید.

جیپ کُماندر

jeep-commander

کانسپت جیپ کماندر که بر اساس نسل جدید گرند چروکی ساخته شده بود، در نمایشگاه دیترویت 1999 معرفی شد. این کانسپت بزرگ‌تر و فربه‌تر از گرند چروکی طراحی شده بود اما مدل تولیدی آن تبدیل به خودرویی با ظاهر جعبه‌ای شکل شد که فاقد خطوط منحنی نسخهٔ کانسپت بود. کماندر کانسپت به‌صورت آئرودینامیک طراحی شده بود اما نکتهٔ عجیب این بود که نسخهٔ تولیدی آن به خودرویی با طرح مربع تبدیل شد که بسیاری از ویژگی‌های آئرودینامیکی نمونهٔ کانسپت را از دست داده بود.

شورولت کوروت استینگری

chevrolet-corvette-stingray

با تاریخی غنی و پرافتخار، علاقه‌مندان از هر نسل شورولت کوروت انتظار خودرویی فوق‌العاده را دارند. برای اولین بار در نمایشگاه شیکاگو 2009 شورولت از کانسپت کوروت استینگری رونمایی کرد. این خودرو در اصل برای ایفای نقش به‌عنوان یکی از ستارگان قسمت دوم سری فیلم‌های ترنسفورمرز (تبدیل شوندگان) با نام «انتقام شکست‌خوردگان» ساخته شده بود. در سوی دیگر این کانسپت برای نشان دادن یک تفسیر مدرن از گذشته، حال و آیندهٔ کوروت طراحی شده بود. همان‌طور که می‌دانید، هم‌اکنون نام استینگری مجدداً برای نسل فعلی کوروت احیاء شده است اما ویژگی‌های بسیار کمی از کانسپت وحشی استینگری به نمونهٔ تولید کوروت استینگری منتقل شده است.

شورولت ولت

chevrolet-volt

در نمایشگاه دیترویت 2007 بود که شورولت برای اولین بار کانسپت ولت را به‌عنوان پیش‌نمایشی از خودروی پلاگین‌هیبریدی خود که هم‌اکنون در نسل دوم قرار دارد، معرفی کرد. ولت اولین خودروی پلاگین‌هیبریدی سری بود که توسط یک خودروساز بزرگ ساخته شده بود؛ اما هرچند ایدهٔ قوای محرکهٔ این خودرو به نسخهٔ تولیدی هم انتقال یافت ولی در بحث طراحی ظاهری این‌طور نبود چراکه شورولت تصمیم گرفت ولت را با ظاهری سنتی‌تر تولید کند و سپس نسخهٔ تولیدی آن‌را یک سال بعد معرفی کرد. این شرکت اعلام کرد که بسیاری از تغییرات ظاهری ایجاد شده در نسخهٔ تولیدی ولت به خاطر بهبود آئرودینامیک و همین‌طور انطباق آن با پلت‌فرم کامپکت دلتا II جنرال موتورز بوده است.

سوبارو WRX

subaru-wrx

نسخهٔ تولیدی سوبارو WRX تقریباً در هیچ کجا شباهتی با نسخهٔ کانسپت خود ندارد و برای همین یکی از ناامیدکننده‌ترین خودروهای سال‌های اخیر محسوب می‌شود. زمانی که کانسپت WRX در نمایشگاه نیویورک 2013 معرفی شد، علاقه‌مندان خودروهای اسپرت به خاطر طراحی کم ارتفاع، عریض و تهاجمی آن بسیار هیجان‌زده شدند. بااین‌حال حتی بعدازاینکه سازندهٔ ژاپنی اعلام کرد کانسپت WRX صرفاً یک طرح مطالعاتی بوده است بازهم امید بسیاری از علاقه‌مندان برای ساخت نسخهٔ تولیدی این خودرو با همان طراحی کانسپت از بین نرفت؛ اما متأسفانه زمانی که نسخهٔ تولیدی سوبارو WRX در نمایشگاه لس‌آنجلس 2015 رونمایی شد، می‌توانستید ناامیدی علاقه‌مندان را در سراسر لس‌آنجلس حس کنید. طراحی ظاهری این خودرو بجای آنکه دنباله‌روی طراحی اسپرت و جذاب نمونهٔ کانسپت باشد، همانند یک سدان معمولی همچون تویوتا کمری شده بود که فقط کمی ویژگی‌های اسپرت به آن اضافه شده بود. حتی این امر موجب شد که دید مردم نسبت به کانسپت‌های آیندهٔ سوبارو تغییر کند زیرا آن‌ها معتقد بودند محصولات تولیدی سوبارو هرگز شبیه به ظاهر جذاب نمونه‌های کانسپت نخواهد بود.

 

منبع: AutoGuide

درباره نویسنده

تصویر پروفایل امیر دهقان

نویسنده و مترجم سایت پدال، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق خصوصی

18 دیدگاه

  1. KING 918 ( سلطان اشتوتگارت)
    سوابق: (1605 دیدگاه) ,

    اخی … تویوتا پریوس مهندس های عزیز اصلا یادشون رفته میخواستن چی کار کنن اومدن یه چیز دیگه کلا سر هم کردن ..
    ولی بگذریم استینگری الان خیلی زیباتر از کانسپت شه …………

    پاسخ
    1. ارش
      سوابق: (143 دیدگاه) ,

      اقا کانسپت ایرانی نداشتید مثلا کانسپت ماشین بدن ولی محصول تولیدی فرغون چهار چرخ باشه!!

      پاسخ
    2. ##Ali##
      سوابق: (97 دیدگاه) ,

      اخی….پونتیاک.کروت. مهندس های عزیز اصلا یادشون رفته میخواستن چی کار کنن اومدن ی چیز دیکه کلا سر هم کردن..

      پاسخ
  2. فرامرز
    سوابق: (741 دیدگاه) ,

    چقدر کاماروهای این دو سه نسل اخیر شبیه این کانسپت پونتیاک طراحی شده (البته از چرخ جلو به سمت عقب ماشین)

    پاسخ
  3. رهگذر
    سوابق: (34 دیدگاه) ,

    از نظر بنده 5 تا از این 10 مدل با توجه به اینکه شبیه کانسپتشون نشدن ولی طراحی زیبا و عامه پسندی دارند. سایون- ساترن- شورلت کوروت استینگری- شورلت ولت- سوبارو (صرفآ نظر شخصی بنده این هستش و دوستان ممکنه با من موافق نباشند)

    پاسخ
  4. javadm4
    سوابق: (9 دیدگاه) ,

    جالب اینکه تو همه کانسپت ها رینگها رو بزرگ وتخیلی درست میکنند

    پاسخ
  5. مجید
    سوابق: (459 دیدگاه) ,

    به نظر من جیپ کماندر کانسپت خیلی خوشگل بود و از زمان خودش خیلی تو طراحی جلوتر بود

    پاسخ
  6. ونوم
    سوابق: (372 دیدگاه) ,

    پریوس خیلی از کانسپتش قشنگتره

    پاسخ
  7. sadegh
    سوابق: (28 دیدگاه) ,

    خداروشکر که اون تویوتا پریوس شبیه کانسپتش نشد!!!!!

    پاسخ
  8. GOD BLESS AMERICA
    سوابق: (541 دیدگاه) ,

    هنوز سر این کوروت من دارم میسوزم.
    آخرت کانسپت بود لعنتی.

    پاسخ
  9. همون سعید
    سوابق: (124 دیدگاه) ,

    سوبارو WRX کانسپتش قشنگ بود

    پاسخ
  10. شاهینus cars
    سوابق: (57 دیدگاه) ,

    منم موافقم این کوروت عالی بود.. کاشکی پونتیاک بود هنوز…چقدر خوفه این جی تی او خیلی دوستش دارم

    پاسخ
    1. Mahmood
      سوابق: (162 دیدگاه) ,

      پونتیاک هم کانسپتش هم خودش فوق العاده زیباست و کانسپت سوبارو هم از خودش بهتره ای کاش سوبارو شبیه کانسپتش میبود و پونتیاک هم تعطیل نمی شد به امید روزی که پونتیاک دوباره برگرده چون از هر نظر از رقباش کم نداشت و حتی بهتر هم بود در واقع طراحی های پونتیاک از زمان خودشون خیلی جلوتر بودند و یکی از دلایل کوچک تعطیلی کمپانی هم همین بود.

      پاسخ
  11. تصویر پروفایل حامد
    حامد
    سوابق: (83 دیدگاه) ,

    با هولدن مونارو به پونتیاک توهین شد!
    پونتیاک حیف شد. ای کاش GM احیاش کنه (هر چند احتمالا نمی خواد برای کوروت و کامارو رقیب داخلی بتراشه)

    پاسخ
  12. Mahmood
    سوابق: (162 دیدگاه) ,

    کانسپت سایون iM همون تویوتا کرولای هاچ بک هست که در یکی از قسمت های تخت گاز هم آورده بودند و جرمی پشتش بود در جاده های زیبای کشور نیوزلند.

    پاسخ
  13. mojtabaaston
    سوابق: (156 دیدگاه) ,

    شورولت کوروت چی بود چی شد؟

    پاسخ
  14. تصویر پروفایل Alireza.GT86
    Alireza.GT86
    سوابق: (45 دیدگاه) ,

    تویوتا GT86هم باید توی این لیست میبود . اونم خیلی از کانسپتش متفاوته ظاهرش

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.