چشم اندازفراریلامبورگینیمک لارن

مقابله هایپرها: مک لارن P1 در برابر لافراری و لامبورگینی وننو

جنوا شهری آرام در سوییس اما دارای ثروتی خفته، مرکز پالکسپو یعنی جایی که هر سال در ماه مارچ نمایشگاه ماشین در مقیاسی کوچک و معمولاً مایوس کننده برگزار می شود.

لامبورگینی وننو
لامبورگینی وننو

اما اگر شما امسال به مقابل جایگاه لامبورگینی سرکی می کشیدید چاقوهای بزرگ و تیزی را می دید به نام وننو که دید شما را اندکی از این خودروی عجیب و بی معنی منحرف می کرد. اما اگر چند متر دیگر فرش قرمز را می پیمودید به مک لارن سفید و براق می رسید. اینجا همان محل استقرار نمونه تولیدی ۹۰۳ اسب بخاری مک لارن p1 هیبریدی است که جلوی زرد و براقش به سمت مخالف لامبورگینی نشانه رفته است.

2014 mclaren p1
۲۰۱۴ mclaren p1

در آن طرف سالن نیز اثر تندرو آینده نگر فراری جا خوش کرده است، یعنی فراری لا فراری ۹۵۰ اسب بخاری که توسط روزنامه نگاران اروپایی مثل شیرینی توسط حشرات احاطه شده است. واقعاً دیدن سه ماشین بی همتا آن هم در یک زمان حیرت انگیز است.

2014 ferrari laferrari
۲۰۱۴ ferrari laferrari

ما این ها را هایپر ماشین یا سوپر ماشین می نامیم. اما نه با هیچ منطقی نمی توان این نام را به آنها داد در واقع یک تعریف ایده آل تبلیغی برای پوسترهای روی دیوار اتاق خواب ها، شاید تعریف بهتری باشد.
دوستان ما سرو کله شان در جنوا پیدا شده است، چرا؟ به خاطر همان ثروت خفته. نزدیکی آن به استودیو های طراحی شمال ایتالیا و سازنده سوپر کارها و موقعیت این شهر بین راه آبی دو بازار بزرگ آمریکا و امارات نیز می تواند دلیل دیگر آن باشد.

lamborghini venenolamborghini veneno
بر خلاف دو هایپر کار دیگر این مقاله، وننو هیبریدی نیست و حتی کاملاً جدید و نوآورانه نیز نمی باشد. تقریبا بیشتر قطعات اونتادور در زیر ظاهر کارتونیش قرار دارد، حتی تصور تعداد تولید یک خودرو را نیز برای ما در مقابل مک لارن با تولید ۳۷۵ دستگاه عوض کرده است. با تولید تنها ۳ نمونه که آنها نیز فروخته شده اند. فراری با تولید ۴۹۹ دستگاه از لافراری گویا در حال تولید است البته در مفایسه با وننو، با قیمتی برابر ۳.۹ میلیون دلار قیمت وننو تقریباً ۳ برابر قیمت لافراری و P1 و ده برابر قیمت اونتادور است!
تلاش وننو برای شبیه بودن به یک GT و یک نمونه پیش تولید لمان است، گرچه مثل هیچ کدام نیست!
بال عقب وننو از هواکش روی سقف شروع شده و تا عقب امتداد می یابد تا یک پایه مرکزی استوار و بزرگ برای تنظیم باله ایجاد کند.

lamborghini venenolamborghini veneno

چراغ های بلند و نازک جلو گویا از قطعات اضافی آئودی R18 که قهرمان لمان می باشد گرفته شده، عقب وننو به مانند یک دیفیوزر آیرودینامیک بزرگ است، با وجود تمام المان های مسابقه ای وننو، لامبورگینی پیشینه مسابقه ای کمتری در میان این ۳ تولید کننده هایپر کار دارد. گرچه تظاهر وننو به مسابقه ای بودن چندان به مزاج حرفه ایها خوش نمی آید، اما بعد از این سال ها لامبوگینی هنوز قابلیت بسیار زیادی برای حیرت زده کردن حتی خونسردترین عابرین را دارد. قدرت ۷۴۰ اسب بخاری وننو قطعاً بسیار قابل توجه است. اما بین این سه خودرو کم می آورد و برای جبران از سیستم چهار چرخ محرک که باعث استارت بهتر حرکت برای آن می شود سود می برد. در زیر این پوست فیبر کربنی قطعات زیادی از اونتادور جا خوش کرده اند مانند سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس تک کلاچه البته با تعویض دنده پدالی و سیستم تعلیق فعال.

lamborghini veneno
lamborghini veneno

موتور ۶.۵ لیتری و ۱۲ سیلندر آن ۴۹ اسب بخار بیشتر نسبت به اونتادور تولید می کند آن هم به دلیل ورودی های بزرگتر و سیستم شناور آزادتر اگزوز آن. شتاب ۰ تا ۹۶ کیلومتر وننو ۲.۷ ثانیه تخمین زده می شود، چند دهم سریعتر از اونتادور و طی مسافت ۴۰۰ متر در ۱۰.۶ ثانیه طول می کشد و در نهایت سرعت به ۳۵۵ کیلومتر بر ساعت می رسد. گرچه هیچ کدام از این اعداد و ارقام را تا تست آن نمی توانیم تایید کنیم.

مشخصات لامبورگینی وننو:

  • کوپه دو در دو نفره، موتور وسط، ۱۲ سیلندر، انتقال نیرو به ۴ چرخ.
  • قیمت پایه: ۳,۹۱۰,۳۷۹ دلار.
  • موتور:V12 بلوک و سرسیلندر آلومینیومی ۴۸ سوپاپ، حجم ۶۴۹۸ سی سی
  • قدرت: ۷۴۰ اسب بخار
  • گشتاور: ۵۰۹ پوند فوت
  • گیربکس: ۷ سرعته دستی-اتومات.
2014 mclaren p1
۲۰۱۴ mclaren p1

مک لارن p1 از یک سیستم تعلیق بسیار خاص سود می برد که ارتفاع ماشین را تا ۲ اینچ از زمین در حالت مسابقه کاهش می دهد آن هم به دلیل پایین آوردن مرکز ثقل و افزایش نیروی رو به پایین. روتورهای ترمز نیروی بازدارنده ای برابر ۲ جی تولید می کنند. گرچه این اعداد بسیار اعجاب انگیز به نظر می رسند اما اینها همه توانایی های P1 را نشان نمی دهند.
بهترین نکته در مورد p1 این است که بالاخره مک لارن ماشینی را برای این نسل علاقه مند به بازی های ویدئویی تولید کرده است. یک دکمه در فرمان به نام IPAS وجود دارد (سیستم آنی کمکی نیرو) و هرکسی بازی های ویدئویی انجام داده باشد می داند که این دکمه باید توربو بوست نامیده شود یا دکمه نیترو. فشارش دهید و باطری های لیتیوم یونی آن از موتور الکتریکی آن که در کنار موتور احتراق داخلی آن است ۱۷۷ اسب بخار نیروی اضافی برای شما به ارمغان خواهد آورد و شما را به افق پیش روی خواهد رساند و یا اینکه شما را به خودروی بسیار کند جلوی شما می کوباند.

2014 mclaren p1
mclaren p1 interior

جدای دکمه IPAS، P1 دارای آرایش های متفاوتی از تنظیمات یعنی نرمال و اسپرت، پیست و مسابقه می باشد. همچنین P1 دارای حالت Launch (یا همان حرکت سریع) و حتی حالت حرکت تنها به وسیله موتور الکتریکی به میزان ۱۰ کیلومتر است. سر مهندس طراحی P1، دن پری ویلیامز این مطلب را بیان داشت که سیستم حرکت الکتریکی P1 به آن این اجازه را می دهد تا در مناطقی که دارای قوانین زیست محیطی بدون گازهای خروجی هستند مانند لندن، هم رانده شود.
دکمه های بیشتر می خواهید؟ در ستون افقی چپ فرمان دکمه ای به نام DRS (سیستم کاهش دهنده درگ) دارید که بال عقب را در زاویه صاف تری تنظیم می کند که باعث کاهش ۲۳ درصدی درگ می شود. بر مبنای ادعای مک لارن در خیابان، بال عقب تا ۵ اینچ بالای بدنه بلند می شود. در حالی که در حالت مسابقه ای تقریبا ۱ فوت بالاتر. دو فلپ در زیر سپر جلو به صورت خودکار تنظیم می شوند تا زاویه ای بین ۰ تا ۶۰ درجه بگیرند. حداکثر نیروی رو به پایین برابر ۱۳۲۳ پوند در ۱۶۱ مایل بر ساعت می باشد. فراتر از آن نیز سیستم آئرو نیروی رو به پایین تا حداکثر سرعت یعنی ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را ایجاد می کند.

mclaren p1mclaren p1
ران دنیس، رییس مک لارن در جنوا ادعا کرده بود که P1 سریع ترین خودروی تولیدی جهان در پیست مسابقه خواهد بود. بر اساس ادعای پری ویلیامز، «ما دیگر علاقه ای به حداکثر سرعت نداریم و به جای آن توجه اصلی ما به شتاب و هندلینگ P1 بوده است».
مک لارن در همکاری با پیرلی در حال کار بر روی تایر p زیروکرسا صرفاً برای P1 است که قابلیت تحمل نیروی رو به پایین در سخت ترین حالت ها را داراست. نکته جالب قابلیت تحمل بیش از ۲g توسط این تایر است.
ویلیامز همچنین بیان داشته است که تا کنون این لاستیک های بسیار سفت پیرلی را در خودروی دیگری آزمایش نکرده است. (جلو ۲۴۵/۳۵R-19، عقب ۳۱۵/۳۰R-20 ) اما اگر این تایرها با سیستم تعلیق مدرن و ویژه ای بکار نمی رفت، انتظار تجربه ای بسیار ناخوشایند از سواری P1 می رفت. «اگر ما از این سیستم تعلیق استفاده نمی کردیم، امکان استفاده از این تایرها برای ما وجود نداشت».
او همچنین این مطلب را اضافه می کند، او به کنترل پویایی شاسی اشاره می کند که به مانند مدل ۱۲c از المان های سیستم تعلیق هیدرو پنوماتیکی برای راحتی غیر قابل باور در P1 سود می برد. این سیستم از فنر و کمک فنرهای نرم سود می برد اما بدون آنتی رول بار و به جای آن از سیلندرهای هیدرولیکی شبیه ضربه گیرهای معمولی استفاده شده است.

mclaren p1mclaren p1
پیشرانه این هیبریدی از یک موتور آشنا ۳.۸ لیتری ۸ سیلندر که در وسط خودرو قرار دارد و از ۱۲c به عاریت گرفته شده تشکیل شده است که در p1 قابلیت تولید ۷۲۷ اسب بخار در ۷۵۰۰ rpm و تولید گشتاوری برابر با ۵۳۱ پوند فیت در ۴۰۰۰ rpm را دارد. ۱۳۴ اسب بخار اضافه شده از فشار ۳psi بیشتر تولید شده به وسیله توربو شارژهای بزرگتر تامین می شود. موتور الکتریکی در دورهای پایین استفاده می شود آن هم به دلیل حس نکردن مکث توربوهای جدید است. بازیابی نیروی ترمز در مک لارن وجود ندارد به دلیل این که آن ها علاقه زیادی دارند که راننده در هنگام فشردن پدال ترمز یک حس کاملا عادی و آشنا داشته باشد.

mclaren p1mclaren p1
اعداد و ارقام؟ صفر تا ۹۶ کیلومتر زیر ۲.۶ ثانیه. البته تنها به صورت یک ادعا. البته کار بسیار سختی است وقتی او می خواهد کل ۹۰۰ اسب قدرتش را تنها از طریق ۲ تایر به زمین منتقل کند. برای طی مسافت ۴۰۰ متر راننده باید تقریباً زمانی در حد ۹.۹ ثانیه صرف کند.
P1 دقیقا همان چیزی است که به نظر می آید یک تمرین بسیار قوی در بحث آیرودینامیک و سرعت، با یک سری پانل رنگ شده بر روی آن، زیبا است اما در مهندسی ترین حالت ممکن.

مشخصات مک لارن P1:

  • دو در کوپه ۲ نفره، موتور وسط، دیفرانسیل عقب.
  • قیمت پایه: ۱,۳۰۰,۰۰۰ دلار.
  • پیشرانه: هشت سیلندر ۳.۸ لیتری با توربوی دوقلو و توان ۷۲۷ اسب بخار و گشتاور ۵۳۱ پوند فوت و موتور الکتریکی ۱۷۷ اسبی.
  • قدرت مجموع: ۹۰۳ اسب بخار.
  • گیربکس: ۷ سرعته دو کلاچه اتومات-دستی.
  • حداکثر سرعت: ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت.
2014 ferrari laferrari
۲۰۱۴ ferrari laferrari

لافراری با همان اسم نامانوسش تبدیل به ستاره جنوا شد. هدف فراری از تولید پنجمین هایپر کار خود بعد از ۲۸۸GTO، F40، F50 و انزو دقیقاً مانند رقیب فرمول یکی اش یعنی مک لارن است. هر دو یک کپسول از جنس فیبر کربن تولید کرده اند که نیروی خود را به چرخ های عقب منتقل می کنند، آن هم به وسیله موتوری که در وسط این کپسول واقع شده است، هر دو از موتوری الکتریکی سود می برند و دارای کلاچ دوبل و گیربکس ۷ سرعته هستند. هر دو از تکنولوژی هایی استفاده می کنند که در F1 استفاده از آنها ممنوع است. لولاها در هر دو باعث باز شدن عجیب و غریب درب آنها می شود.
پیشرانه لافراری ۶.۳ لیتر حجم به همراه ۱۲ سیلندر دارد که این نیروگاه قابلیت تولید ۷۸۹ اسب بخار در ۹۲۵۰ دور بر دقیقه را داراست. همانند مک لارن فراری نیز از موتور الکتریکی خود در دورهای پایین استفاده می کند.

2014 ferrari laferrari2014 ferrari laferrari
گشتاور بالا به این جنگنده اجازه استفاده از دور موتور بسیار بالا را داده است اما همچنان در دور موتورهای پایین تر یک تراست (نیرو) قابل توجه تولید می کند. قوی ترین ۱۲ سیلندر تولید انبوه جهان ضریب کمپرس ۱۳.۵:۱ در حداکثر ۹۰۰۰ دور بر دقیقه را داراست. موتور الکتریکی واقع در عقب اکسل نیرویی برابر ۱۶۱ اسب تولید می کند این سیستم الکترون ها را در دو جعبه مایع در جلوی موتور به وسیله یک باتری سلولی ۱۲۰ ولتی تغذیه می کند. نیروی هردو موتور با هم رقم قابل باور ۹۵۰ اسب بخار می باشد. این مقدار تنها ۵۱ اسب کمتر از بوگاتی ویرون است. اما نکته قابل تأمل کمتر بودن وزن فراری به میزان ۱۱۰۰ پوند می باشد.
فراتر از موتور ۱۲ سیلندر، نکته قابل توجه فراری همان طراحی خارجی فریبنده آن است که نشان دهنده حرکت رو به جلوی آن از زمان طراحی انزو است که در آن زمان بسیار شوک آور و درخور توجه بود. لافراری از یک بالچه عقب در انتهای زیبای خود استفاده نمی کند به جای آن از یک اسپویلر متحرک به همراه ۲ فلاپ که در وسط دیفیوز عقب قرار دارد برای کنترل نیروی رو به پایین استفاده می کند. فلاپ ها و اسپویلر آن پایین می آید آن هم برای درگ کم به منظور تولید نیروی رو به پایین، اما فلاپ های دیگر در جلوی چرخ های جلو برای تولید نیروی رو به پایین در تعادل عقب بالا می آیند و یک فلاپ مرکزی هوای زیر جلوی خودرو را منحرف می کند.

2014 ferrari laferrari
۲۰۱۴ ferrari laferrari interior

طراحی داخلی کاملا همانند یک خودروی مسابقه ای است، فراری حتی در لافراری صندلی قرار نداده، برای کم کردن وزن راننده و یا سر نشین باید بر روی کف از جنس فیبر کربن بنشینید، البته این کف به صورت صندلی طراحی شده است ولی کمی جای تشکر از فراری دارد که حداقل با توجه به هر مشتری برای آنها این شبه صندلی اختصاصی طراحی می شود. دقیقاً مانند خودروهای F1 کارخانه که دقیقاً به همین شیوه برای راننده آن طراحی می شوند.
پدال ها و فرمان قابل تنظیم هستند. پشتی صندلی قابلیت تنظیم تا زاویه صفر درجه را داراست، که امیدوارم این مقدار برای شما کافی باشد!
خریدار لافراری باید رقمی برابر ۱.۳۵ میلیون دلار برای داشتن افتخار رانندگی آن بپردازد.

2014 ferrari laferrari
۲۰۱۴ ferrari laferrari

مدیر عامل فراری، لافراری را به عنوان یک جایزه برای خریداران وفادار خود تعریف می کند، او این مطلب را نیز بیان نموده که برای قرار داده شدن در لیست خرید باید آنها حداقل ۵ فراری دیگر را در گذشته خریداری کرده باشد. شاید به همین دلیل باشد که آقای مدیر عامل از وفاداری حرف به میان آورده است.

مشخصات لافراری:

  • دو در کوپه ۲ نفره، موتور وسط، دیفرانسیل عقب.
  • قیمت پایه: ۱,۳۵۰,۰۰۰ دلار.
  • پیشرانه: ۱۲ سیلندر ۶.۳ لیتری با توان ۷۸۹ اسب بخار و گشتاور ۵۱۶ پوند فوت و موتور الکتریکی ۱۶۱ اسبی.
  • قدرت مجموع: ۹۵۰ اسب بخار.
  • گیربکس: ۷ سرعته دو کلاچه اتومات-دستی.
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۲.۶ ثانیه.
  • شتاب صفر تا ۱۶۰ کیلومتر: ۵.۱ ثانیه.
  • زمان طی مسافت ۴۰۰ متر: ۹.۸ ثانیه.
  • حداکثر سرعت: ۳۵۱ کیلومتر بر ساعت.

ترجمه: فرزاد پاک نژاد شیرازی

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۵۵ دیدگاه‌ها

  1. پژمان

    ۲۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (296 ديدگاه)

    حداکثر سرعت لافراری مطمئنا بیشتر از 351 کیلومتر خواهد بود چون از فراری انزو قویتر و سبکتره در تست ها فراری انزو تا 370 کیلومتر هم رفته پس لافراری سرعتش بیش از 370 کیلومتر در ساعت خواهد بود و لافراری نشون دهنده تکنولوژی بالای فراریه که اگه اراده کنه و بخواد خودرویی با مشخصات بوگاتی تولید کنه خیلی سریعتر از بوگاتی خواهد بود

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. a.m.i.n

      ۸ آبان ۱۳۹۲
      سوابق: (11 ديدگاه)

      کامل موافقم ولی بوگاتی دیگه از بین رفت منظورم اینه که له شد اون از کونیگزگ اونم هنسی اینم پی1 و لافراری و شلبی اولتیمیت آئرو و….

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. سعید

        ۱۹ آبان ۱۳۹۳
        سوابق: (481 ديدگاه)

        من قبلا تو یه کلیپ دیده بودم لافراری تو درگ ,بوگاتی ویرون استوک (مدل پایه) رو شکست داد اونم دو بار !!
        من علاقه ی خاصی به لامبورگینی دارم ولی وننو بیشتر مشخصاتش از آونتادوره. ولی به نظر من فراری لافراری بهتره مخصوصا اون صندلی هاش!!
        البته اگه مشتری 5 تا خرید از فراری در گذشته نداشته باشه!

        یه نظرسنجی هم بکنم
        وننو لایک+++++++
        لافراری هم لایک ولی نه در حد وننو+-+-+-+

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. MASOD

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      اگه میتونست حتما این کارو میکرد پس بدون که نمیتونه اینو نمیگم که بوگاتی دوست دارم حالم ازش بهم میخوره همینطور از فراری و لامبورگینی مکلارن ی مدل f1 ساخت اون بدون هیچ دستگاه پر خورانی با گذشت تقریبا 25 سال هنوزم خیلیا بهش نمی رسن مکلارن با 627hp برای رسیدن به سرعت بوگاتی فقط به صد اسب بخار نیاز داره نه هزارو بوق

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. سینا

      ۱۲ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      داداش من اونا تیونینگ میکنن که میتوانند 370 تا رو پر کنند توربو شارژهای قوی میذارند نیترو کار میذارند و کلا موتور رو تقویت میکنند این ماشین ها با موتورهای استاندارد خودشان سرعتی بین 320 و نهیتا 350 تا بیشتر نمیتونند بروند

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. بهرام

      ۲۵ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فراری همون خودرو سازی بود که صفحه کلاچ هاش مشکل داشت امروزه به لطف اقای انزو فراری ما شاهد پادشاهی چون لامبورگینی هستیم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پوریا چالش sv

        ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
        سوابق: (80 ديدگاه)

        اگر اقایی فرچیو نبود الان فراری صد درصد اینقد مثل لامبورگینی گنده نبود هردو به هم کمک کردن حقیقت

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. امیررضاFXX K

      ۲۵ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (26 ديدگاه)

      فقط سالار لافراری اولش میخواستم این اسمو یه جور تو اسمم جا کنم ولی دیدم نمیشه اسمFXX Kرو کذاشتم هرکی هرچی داره بذاره وسط یه دیقه اجارش کنیم…البته شاید P1بخرم…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. hamid

    ۳۰ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فراری تکنولوژی خیلی بالایی داره.لامبورگینی از توربو استفاده میکنه ولی فراری توربو شارژ رو خودروهاش نمیذاره با این حال قدرت موتورش خیلی خیلی بالاس.همه رقیباشو قورت میده.حتی بهترین لامبورگینیم نمیتونه با f458 مقابله کنه.
    فقط فراری.عشق فقط فراری

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. mehran @ vahid

      ۱۸ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مطالعه هم چیز خوبیه .داداش یه کم بیشتر تحقیق کن

      موافقم 3
      مخالفم 0
    2. saeed

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (5 ديدگاه)

      آقا حمید ال پی700 در باکو 458 رو زیر پا له کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. a.m.i.n

        ۸ آبان ۱۳۹۲
        سوابق: (11 ديدگاه)

        شما به اون نگاه نکن برو چهارتا ریس واقعی ببین مقایسه های موتور ترند یا اتو بلاگ بعد بیا نظر بده لحن آروم بخون ما دوستیم دعوا نداریم :)

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Soroush

        ۱۷ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (54 ديدگاه)

        لطفا فصل 19 تخته گاز رو ببینید تا متوجه شوید 458 LP700 رو لورده کرد!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. amir

          ۹ آبان ۱۳۹۳
          سوابق: (2 ديدگاه)

          داداش شما انگارکلا نمیدونی لامبورگینی به صورت استاندارد مپتپر هاش تنفس طبیعی هستند!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. aventador twin turbo

      ۱۴ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (4468 ديدگاه)

      مدرکی داری که لامبورگینی از توربو استفاده می کنه اگر استفاده می کرد قدرت ماشین هاش بالای 1500 اسب میشد مسل این گایاردو که با قدرت 2005 اسب رکرد سرعت جهان رو شکست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. a.m.i.n

        ۸ آبان ۱۳۹۲
        سوابق: (11 ديدگاه)

        عزیز من مدرک نمیخواد این همه منبع معتبر اونتادور از دوتا توربو استفاده می کنه گایاردو هم همینطور یا همین وننو و البته سستو المنتو همه از توربو استفاده می کنن در حالی که 458 بدون توربو با موتور V8 همه رو شکست داد این ینی نوآوری ینی تکنولوژی برتر فراری

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. علی لامبو

          ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (74 ديدگاه)

          اخه تا کی توهم…
          اگه توربو داشتن که قدرتشون اینقد نمیموند…سستو 570 اسب 998 کیلو 2.5 ثانیه صفر تا صد…اونتادور 691 اسب 1575 کیلو 2.9 ثانیه صفر تا صد…

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. امیر حسین

        ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳
        سوابق: (2 ديدگاه)

        هم فراری هم لامبورگینی از <> استفاده می کنن نه <> فرقش اینه که از دور میل لنگ استفاده میکنه نه دود خروجی ماشین اگه این دو تا ماشین از این قطعات استفاده نمی کردن الآن مصرف سوختشون سرسام آور میشد چون مجبور بودن برای جیگزینی قدرت سوخت و ساز رو بالا ببرن.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. ehsan

      ۱ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (9 ديدگاه)

      لامبو از موتور الکتریکی استفاده نکرده ولی مک لارن و فراری استفاده کردن

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. علی لامبو

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (74 ديدگاه)

      دوست عزیز حمید. لامبورگینی از توربو استفاده میکنه؟:-D اصالت لامبورگینی رو کلا با این حرفت زیر سوال بردی:-Dاتفاقا تنها شرکتی که از توربو استفاده نمیکنه لامبورگینی هستش،!عجبا

      موافقم 0
      مخالفم 0
    6. علی لامبو

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (74 ديدگاه)

      دوست عزیز حمید
      با این حرفت کل اصالت لامبورگینی رو زیر سوال بردی…تنها شرکتی که از توربو استفاده نمیکنه لامبورگینی هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0
    7. car

      ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      یعنی آونتادور هم نمیرسه!برو اول درگ هاشونو ببین!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. SHAHROKH

    ۹ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (29 ديدگاه)

    اگه بحث.بحث تکنولوژی باشه فراری باید لنگ بندازه طراحی ماشیناشم که زیبایی نداره ولی لامبورگینی ماشبیناش خشنه قدرتشم که…

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. پژمان

      ۲۳ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (296 ديدگاه)

      شما طراحی همه لامبورگینی هارو جمع کنی به فراری 458 نمیرسه لافراری که سره جاش از لحاظ تکنولوژی هم نه لامبورگینی نه هیچ خودروساز دیگه ای به فراری نمیرسه خیلی از لامبورگینی های 10 سیلندر 5 و 5.2 لیتری نمیتونن حریف فراری 458 8 سیلندر 4.5 لیتری بشن

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محمد

        ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
        سوابق: (1 ديدگاه)

        شما دارین فراری رو با لامبورگینی مقایسه می کینید لا فراری به گرد وننو نمیرسه

        موافقم 0
        مخالفم 1
        1. ?

          ۱۲ اسفند ۱۳۹۲
          سوابق: (2 ديدگاه)

          آقای عزیز اتومبیل بادبادک نیس اینطوری در موردش نظر بدیم من حرفی نمیزنم ولی اگه اینی که شما میگی صحیح میبود الان لامبورگینی با اءودی ادغام نمیشد فراری خودروسازی نیس که بی مطالعه در موردش مثل رجز خونا هوار کنی کمی مطالعه و اندی کاهش تعصب دید بهتری میده از تکنولوژی لذت ببریم فوتبال نیس کری بخونیم

          موافقم 1
          مخالفم 0
      2. mehdy

        ۷ خرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (38 ديدگاه)

        افرین اقا پژمان دقیقا وقتی فراری داشت ماشین میساخت لامبورگینی داشت برای ارم شرکتش ماشیناش فکر میکرد که چی بزاره البته باید بگم که موسس لامبورگینی یه مهندس اخراجی از شرکت فراریه

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. علی لامبو

          ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
          سوابق: (74 ديدگاه)

          دوست عزیز مهدی. همینقدر که فروچیو با خودش عهد بست که ماشینای بهتر از فراری بسازه و دیگه سوار فراری نشه خودش کافیه فکر میکنم،،،لامبورگینی کم کم اومد رو پای خودش،با میورا و …

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. پوریا چالش sv

          ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱
          سوابق: (80 ديدگاه)

          چه فکری کردی خدایی

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. I Love Ferrari

      ۱۹ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (153 ديدگاه)

      یکم تحقیق کنی میفهمی فراری توی چندسال اخیربهترین بوده.۴۵٨بهترین سوپرماشین ٢٠١٠شد.اف١٢هم بهترین ماشین٢٠١٢شد.ولی اونتادورهیچی نشد.ازلحاظ موتوری هم فعلابهترین موتورهای بالای۴لیتردنیا مال فراریه.پس لطفاشمادیگه حرف تکنولوژی نزن.اینم بگم که لافراری به خاطرتکنولوژی های جدیدکه توی هیچ ماشینی نیست به این اسم نامگذاری شده.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  4. اريا

    ۱۱ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    لافرارى از همشون بهتره

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (58 ديدگاه)

      وننو بهتره

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. Soroush

        ۱۷ آذر ۱۳۹۲
        سوابق: (54 ديدگاه)

        امیر جان وننو فقط لباس جدید اونتادوره!
        با 50 اسب قدرت بیشتر!
        فقط همین!!!

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. amir

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      اشتباه فکر می کنی لامبورگینی اگه بخواد میتونه همه ی ماشین هارو زیر پاش له کنه

      موافقم 1
      مخالفم 1
  5. saeed

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    هیچ ماشینی مثل مکلارن و لامبور نمیشه ( حتی بوگاتی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امیر

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    P1 و لا فراری برن با هم قد خودشون در بیفتن.وننو از همه اینا سر تره.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. Mclaren F1

      ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (24 ديدگاه)

      خب معلومه چون لامبورگینی در حد مکلارن نیست باید با کلاس سی مقایسه بشه.
      باز فراری رقیب خوبی اما فقط شتاب داره و توی مسیر از اف 1 هم عقب میمونه.
      در کل نه فراری نه لامبو در حد مکلارن نیستن و نبودن.

      موافقم 0
      مخالفم 2
    2. MASOD

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      شک نکن مکلارن سریعتر از این حرفاست فقط خواستن قدرتشو صرف سرعت نکنن محدودش کردن! وننو که عددی نیست! هر خودرویی میخواد با p1 کل بندازه اول باید بره با باباش(f1) کل بندازه اونم با 25 سال اختلاف سنی بعد اگه چیزی ازش موند بیاد حرف بزنه

      موافقم 0
      مخالفم 1
    3. mehdy

      ۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (38 ديدگاه)

      اقا امیر یه نگاه به اسب بخار و نظر کارشناسا بنداز یه سر هم به موتور ترند و یه سر هم به درس مشقات بنداز

      موافقم 1
      مخالفم 0
  7. Mclaren F1

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (24 ديدگاه)

    مکلارن واسه رقابت با کوچیکا ساخته نشده رقیب مکلارن فقط بوگاتی هست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MASOD

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      فقط MCLAREN F1

      موافقم 0
      مخالفم 1
  8. a.m.i.n

    ۸ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    تعصب ب خرج ندین دوستان همه میدونیم که وننو از لحاظ مهندسی و فنی از هردوی اینا عقب تر هست و تکنولوژی واقعی دست مکلارن و فراریه فراری ۴۵۸ با موتور v8 بدون توربو یا سوپر شارژر حتی اونتادور رو شکست داد f12 و انزو هم شاهکار بودن و وننو فقط میتونه ب طراحیش بنازه مکلارن هم عالیه قبل ازبدرد نخور هایی مثل بوگاتی f1 رکورد دار بوده

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. علی لامبو

      ۲۹ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (74 ديدگاه)

      جلل خالق،تو کدوم کلیپ دیدی 458 اونتادورو شکست داد،؟خدا وکیلی هر کلیپی که من دیدم اونتادور قورتش داد،بجز یه کلیپ از اندر گراند که 458توربو بود،دیگه الکی نگین یه چیزی دیگه

      موافقم 0
      مخالفم 1
  9. arsham

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمت لا فراری 4 ملیون دلار هست.و سرعتش هم 386 کیلو متر برساعت است.
    بامدرک تو ویکیپدیا میتونید ببینید. http://en.wikipedia.org/wiki/LaFerrari

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Soroush

      ۱۷ آذر ۱۳۹۲
      سوابق: (54 ديدگاه)

      آقا آرشام اون قیمت اولیشه,الآن با 1.6 ملیون دلار بفروش میره!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. amirabbass

    ۱۰ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بعضی ها قکر مییکنند که بوگاتی ویرون تا سرعت 440 میرود اما نمیدانند تا 429 بیشتر نمیرود.
    واما LAMBORGINI AVNTADORکه تا کنون به سرعت350 تا 390 KM/H می رود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. sepehr

    ۲۳ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فقط عشق استوفراری اون دوتاجوجه برن باکوچیک ترازخودشون دربیوفتن اصلادرحدرقابت بافراری نیستند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. amir

    ۲۳ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ببینید شماها اشتباه میکنید دوستان هر شرکتی به یک سمت تکلونوژی میره یعنی یک شرکتی با قدرت کمتر ماشین میسازه ولی درعوضش وزن ماشینو میاره پایین مثل شرکت پورشه . شرکتی هم میره دنبال شوپر شارژر مثل نیسان جی تی آر . شرکتی هم مثل بوگاتی دنبال قدرت میرن. این دلیلی بر برتری شرکتی بر شرکت دیگه نیست . مثلا یک ماشین با وزن کمتر میتونه بر قدرت بیشتر پیروز بشه این هنر تکلونوژی به حساب میاد.

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. MASOD

      ۲۲ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      دقیقا مکلارن F1 باقدرت کمتر و وزن کم و نفس طبیعی

      موافقم 0
      مخالفم 1
    2. علی لامبو

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (74 ديدگاه)

      دقیقا این هنریه که لامبورگینی تو سستو المنتو استفاده کرده…
      570 اسب بخار…2.5 ثانیه صفر تا صد…رقیب میطلبه این ماشین
      تو 1.4 لافراری رو میخوره.چه برسه به 458 و…

      موافقم 1
      مخالفم 0
  13. darkevil

    ۲۴ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بچه ها دوستان نه کار دارم کی قدرتمند تره و کی ضعیف تر….فقط اینکه قرار نیست هر ماشینی قابلیت ماشینه دیگه رو حتما داشته باشه..من هم فراری رو دوست دارم هم لامبورگینی…حقیقتم اینه فراری هیچ وقت accelratione لامبورگینی رو نداشته و نخواهد داشت…شما مگه nfs بازی نمی کنید؟ ندیدی لامبورگینی همیشه اول میزنه جلو بعدش فراری قسمتای جلوتر میرسه به لامبورگینی؟ خوب نشون میده فراری سرعتش بالاتره طراحیشم بد نیست..لامبورگینی هم accel eshبالاتره طراحیشم خوبه…همه چیو گفتم انقد خودتونو نزنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. رضا

    ۱۷ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام امین جان
    علاقه به تکنولوژی و فناوری ومهارناپذیری مورد توجه همه آدمهاست من برند فراری رو بیشتر از بقیه برندهای ماشین دوست دارم دلیلش اصالت و مسیر مشخص طی شده توسط این کمپانی بوده و اینکه الحق در پاره ایای مسائل پیشرو و بدعت گذاره فراری هدف گیری مشخص و کاملا اصولی رو دنبال کرده و ثمرش اینه اما دلیلی بر تعصب نمیبینم که بدون تحقیق کسی رو محکوم کنم لامبورگینی و فراری هر دواز تنفس طبیعی در ساخته هاشون استفاده میکنن و از سیستمهای پر خوران و توربو استفاده ننکردن
    اتفاقاً با دوستم هم عقیدم وا باید اگه حرفی میزنی مدرکش هم قید کنی و به این بسنده نکنی که مدرک نمیخواد
    اینطوری حتی اگر صحبت شما درست هم باشه مقبول نمی افته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. علی

    ۱۹ دی ۱۳۹۲
    سوابق: (123 ديدگاه)

    خودرو های ایتلیایی واقعا فوق العاده است
    مازاراتی الفا رومئو فراری لامبورگینی
    همشون فوقالعادن ولی فراری یچیز دگه است

    فقط ایتالیا فقط فراری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ashkan

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به نظر من lambor ghini venenoبهتره از اون دوتا ولی انتظار میرفت hpبالا تری داشته باشه….

    موافقم 0
    مخالفم 1
  17. علی

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از نظر طراحی لامبورگینی یه چیز دیگس

    موافقم 0
    مخالفم 1
  18. مک میسل-فقط المان فقط فولوکس

    ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    جای بوگاتی خالیه………………….میدونین که بوگاتی یکی از زیر مجموعه ها فلوکسه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. saeed

    ۹ فروردین ۱۳۹۳
    سوابق: (238 ديدگاه)

    بدون شک P1 از همشون بهتره چون نوربرگ رینگ رو زیر 7 دقیقه رفت.ظاهرش هم قشنگ ترهو حجم موتورش هم کمتره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  20. vahid

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (45 ديدگاه)

    خودتونم میدونید که با نیش گاز لافراری چهار چرخ اون دوتا نازنازی هوا میره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. farshad

    ۳ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قابل توجه دوستان عزیز کیلیپی از وننودیدم که سرعت 383 کیلومتر را پر کرد.فراری و مکلارن هر کدام از دو موتور استفاده می کنن .اما لامبو یک موتور.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. mehdy

      ۷ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (38 ديدگاه)

      اگه واقعا هست لینک بذار ما هم ببینیم

      موافقم 1
      مخالفم 0
  22. homayoun

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۳
    سوابق: (14 ديدگاه)

    به نظر من از لحاظ طراحی لامبورگینی از اون دوتا خیلی سرتره ولی از لحاظ قوای محرکه حرفی واسه گفتن جلوی مکلارن و فراری نداره.فراری نمای عقب زیبایی داره ولی طراحیه جلوش به دل نمیشینه در کل اگه همه ی جوانبو در نظر بگیری مکلارن از همه نظر در حد ایده آل هستش و در کل میشه گفت تو این 3تا مقام اول لایق مکلارن هستش

    موافقم 0
    مخالفم 1
  23. yamin

    ۱۹ خرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    جناب سر دبیر به نطر شما کدوم بهتره؟شما کدوم روبهتر از همه میدونید؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. amir

      ۱۳ مرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      فقط لامبورگینی و بس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. هاتف

    ۱۵ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان دعوا نکنید.توانایی یه خودروی مسابقه زمانی مشخص میشه که تو پیست رکورد بزنه. مهم تعداد سیلندر یا اسب بخار نیست.مهم اینه که مهندسی یه خودرو بقدری دقیق باشه که بتونه از همه اسب بخاراش استفاده کنه.اینو وقتی همه درک کردن که میتسوبیشی لنسر تو 2003 تونست رکورد فراری مارانلو رو تو پیست بزنه.واقعیت اینه که کمپانیها کاملا درک کردن که مهندسی دقیق شاسی و بدنه و کمک فنر اجازه استفاده از همه اسب بخارا رو به راننده میده. مهندسی دقیق نباشه خودرو قادر به استفاده تمام اسب بخاراش نخواهد بود مگر در مسیر مستقیم.مثل مسابقات درگ که موتور کامیون روی شورلت میزارن و فقط میدونم مسیر مستقیم گاز بدن.دیگه از اونا قدرتمند تر که نداریم?واقعیت اینه که مک دارن و فراری حسابی روی مهندسی ماشینهاشون کار کردن و سر پیچها نه هنسی حریفشونه نه کونیگزگ ونه شلبی که به انحراف قسمت عقب سر پیچها معروفن.نباید سر پیچها حسابی سرعتو کم کنن و گرنه معلوم نیست از کجا سر در بیارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. aboalfazl

    ۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    واقعا فراری کارش حرف نداره لافرارای دیگه اخره ماشینه لامبو به هیچ وجه به پای فراری نمیرسه نه تو تکنولوژی های استفاده شده نه تو زیبایی وخلاصه اینکه فراری تکه

    موافقم 1
    مخالفم 0
  26. آری

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یک ذره دقیق تر نگاه کنید پاگانی هوایرا از همه سر تره

    موافقم 0
    مخالفم 1
  27. نوید

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    معلومه وننو یه چیز دیگست

    موافقم 0
    مخالفم 1
  28. میلاد

    ۱۴ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    اقا دعوا نکید لامبورگینی و فراری حرف ندارند چون هیچ کدوم نه توربو دارند نه سوپر شارژ کلا ماشین های ایتالیا عالی هستند . درمورد لافراری حرف نداره بدون توربو تنفس طبیعی کارمیکنه محرک عقب هست سبک ترهم هست و مکلان هم عالی اما چون از توربو استفاده کرده کار رو خراب کرده ودرضم چهار چرخ محرک هست درکل هر جور بدون تعصب اگر من و دوستان حرف نزنیم لافراری سرتر . مکلارن چون همون 4 چرخ محرک بوده و توربو بودن مکلارن خیلی تفاوت داره تا لافرای که تنفس طبیعی و محرک عقب . بوگاتی اشغال 16 سیلندر دار، 4 تا توربو شارژداره، چهارچرخ محرک هست 1200 اسب داره هر 100 کیلومتردر شهر 48 لیتربنزین مصرف میکنه. درضم کلیپ درگ بوگاتی با لافراری امد بد جور حال بوگاتی گرفته میشه برید ببیند لافرای چه بلای سر بوگاتی میاره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. ehsan

    ۳۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (174 ديدگاه)

    آقا همه ی این خودروها که صحبتش رو می کنید هم زیبا و هم قوی هستن به نوبه خودشون سلیقه ای هست دیگه جدا از طرح یا قیافه خودرو که سلیقه ای است باید خودرو ها رو در عمل اونم نه خط مستقیم بلکه درون یک پیست مقایسه کرد
    مثلا پورشه 918 داخل پیست نوربرگرینگ زمان 6.57 خودرو سوم هست توی این پیست البته زمان خودرو های خیابانی است نه خودرو پیست
    اینم لینک سایت هست میتونید نگاه کنید البته توی ویکیپدیا یا توی سایت خود پیست هم میتونید نگاه کنید
    http://fastestlaps.com/tracks/nordschleife.html
    در آخر هم نظر شخصی خودم رو میگم که پورشه 918 از بقیه زیباتره و تا الن هم داخل این پیستی که گفتم سومه و قبل از اون هم نیسان Nissan GT-R Nismo
    است با 7.8.68 زمان قبل از پورشه هم خودرو البته اگر بشه اسمش رو گذاشت خودرو . . . . ولی چون چهار تا چرخ داره خودرو که جاش به نظر من توی پیسته
    Radical SR8 6:55.00
    Radical SR8LM 6:48.00
    تا قبل از این 918 هم از کاررا جی تی خوشم میومد که اونم پورشه بود زمانش هم 7:28.71 بود در سال 2003 گفتم سال توی این سایت در مورد اینکه چه سالی این رکورد زده شده و میانگین سرعت خودرو اسب بخار و وزن خودرو هم گفته و اینکه چه کسی اون رو رونده
    موفق باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. car

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    وننو و لافراری میتونن بوگاتی رو له کنن ولی پی1 نمیتونه پس رقبای اصلی این مقایسه وننو لا فراری ان
    برای بوگاتی یه فاتحه بفرستین!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا