چشم اندازهفته نامه

پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین در سال 2016

چین به عنوان بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا مطرح بوده و بیشتر از هر جای دیگر دنیا در آن خودرو تولید و فروخته می‌شود.

اما موضوع جالب‌تر ترکیب خودروهای آن است. چشم‌انداز بازار خودروی چین بسیار متفاوت‌تر از آن چیزی است که در آمریکا می‌بینیم. در این نوشته پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین را بر مبنای آمار تهیه شده توسط China Auto Web و انجمن خودروهای سواری چین معرفی کرده‌ایم.

  1. بائوجون ۵۶۰

baojun-560
بائوجون نتیجه‌ی همکاری جوینت ونچر جنرال موتورز، شرکت صنایع خودرویی شانگهای و Liuzhou Wuling است. علاوه بر بائوجون، این همکاری منجر به خلق برند Wuling نیز شده است. این برندهای چینی در بین مصرف‌کننده‌ها محبوبیت بالایی دارند به گونه‌ای که بائوجون ۵۶۰ از نظر فروش در رتبه‌ی دهم پرفروش‌ها قرار دارد و در سال ۲۰۱۶ تعداد ۳۲۱۵۵۵ دستگاه از آن فروخته شده است.

این کراس اوور کامپکت که ظاهراً بر پایه‌ی شاسی کلاس جهانی لوتوس ساخته شده از پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۳۵ اسب بخار استفاده می‌کند.

  1. گک ترامپچی GS4

gac-trumpchi-gs4
کراس اوور کامپکت دیگری که در لیست پرفروش‌ترین خودروهای چین قرار گرفته گک ترامپچی GS4 است. شایعاتی مبنی بر حضور گک در آمریکا وجود دارد اما احتمالاً تنها از نام موفقیت‌آمیز ترامپچی استفاده خواهد شد و سال پیش تعداد ۳۲۶۹۰۶ دستگاه از GS4 فروخته شده است. پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۳ لیتری این خودرو قدرت ۱۳۵ اسبی دارد.

  1. فولکس‌واگن Sagitar

vw-sagitar
Sagitar نسخه‌ی قدیمی از جتا بوده و در تأسیسات FAW و فولکس‌واگن در Changchun و با قطعاتی که از مکزیک می‌رسد ساخته می‌شود. این خودرو سال پیش فروش ۳۴۱۳۳۱ دستگاهی داشته است که آن را در رتبه‌ی هشتم پرفروش‌ترین خودروی بازار چین قرار داده است.

  1. فولکس‌واگن جتا

vw-jetta
به نظر می‌رسد که Sagitar برای ارضای حس جتا دوستی چینی‌ها کافی نبوده و نسخه‌ی جدیدتر این خودرو نیز فروش قابل‌توجهی دارد. در کل سیستم نام‌گذاری فولکس‌واگن در چین گیج‌کننده است اما هر چه که باشد باید گفت جتا سال پیش فروش ۳۴۸۴۳۷ دستگاهی داشته است.

  1. نیسان Sylphy

Nissan Sylphy
این خودرو اساساً یک سنترا است اما در چین با دو پیشرانه‌ی ۴ سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود. مدل ۱.۸ لیتری مشابه مدل امریکای شمالی است و قدرت حدود ۱۳۰ اسبی دارد. مدل دیگر نیز از پیشرانه ۱.۶ لیتری با قدرت کمتر استفاده می‌کند. دیگر تفاوت بزرگ بین نسخه‌ی چینی و آمریکایی محل ساخت آن‌هاست. مدل‌های چینی در تأسیسات دانگ فنگ در گوانگژو ساخته می‌شوند. سال پیش ۳۶۷۹۷۹ دستگاه Sylphy فروخته شد.

  1. بائوجون ۷۳۰

baojun-730
بائوجون ۷۳۰ فرم بدنه‌ی مینی ون داشته و حضور آن در لیست عجیب است. بیش از ۳۷۰ هزار دستگاه از این خودرو در چین فروخته شده که برای یک مدل ۷ نفره بسیار زیاد است! خریداران می‌توانند از بین پیشرانه‌های ۱.۵ لیتری و ۱.۸ لیتری یکی را انتخاب کنند و همانند بائوجون ۵۶۰، این خودرو نیز در سیستم تعلیق خود از لوتوس کمک گرفته است.

  1. بیوک Excelle GT

buick-excelle-gt
بیوک با خودروی Excelle GT خود شهرتی زیاد در چین دست و پا کرده است. سال پیش ۳۷۰۳۷۰ دستگاه از این خودرو در چین فروخته شده است. این خودرو آشنا به نظر نمی‌رسد؟ بله خب این خودرو همان اوپل آسترا یا همان بیوک ورانویی است که می‌شناسیم.

  1. فولکس‌واگن لاویدا

vw-lavida
پرفروش‌ترین سدان بازار چین فولکس‌واگن لاویدا است و همان‌گونه که می‌توان حدس زد به نوعی فیس لیفت جتا به شمار می‌رود. ما نمی‌دانیم چرا این خودروها این‌قدر در چین محبوب هستند اما با اینکه دو خودروی جتا مانند نیز در لیست حضور دارند اما بازهم ۴۷۸۶۹۹ دستگاه از لاویدا در سال پیش فروخته شده است.

  1. گریت وال هاوال H6، H6 اسپورت و H6 کوپه

Haval H6 2016
بازار خودروی چین نیز همانند اکثر بازارها خواهان کراس اوورهای کاربردی و جادار است. گریت وال هاوال H6 یک خودروی خاص است زیرا برخلاف بسیاری از خودروهای حاضر در لیست، H6 واقعاً یک خودروی چینی است و از کمک هیچ خودروساز دیگر به عنوان همکاری جوینت ونچر بهره نبرده است. این خودرو با طیف زیادی از پیشرانه‌های بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود و دارای سیستم چهارچرخ محرک نیز هست. تعداد باورنکردنی ۵۸۰۶۸۳ دستگاه از این خودرو در سال گذشته فروخته شده که البته باید گفت این آمار دربردارنده‌ی نسخه‌های مختلف مثل اسپورت و کوپه است.

  1. Wuling Hong guang

wuling-hongguang
محبوب‌ترین خودروی فروخته شده در چین Wuling Hong guang است که تعداد ۶۵۰,۰۱۸ دستگاه از آن در چین فروخته شده‌اند. این خودرو ۷ نفره بوده و بار دیگر ثابت کرده که مینی ون‌های انعطاف‌پذیر محبوبیت زیادی در چین دارند.

منبع: autoguide

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. بهنام

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (32 ديدگاه)

    حدود یک سال پیش قرار بود ترامپچی وارد بشه چی شد پس؟ به سرنوشت هاوال دچار شد؟منظورم اینه که استاندارد ایران را نتوانست کسب بکنه؟!!! البته خیلی جالبه با این همه ماشین بی کیفیتی که در داخل تولید میشه چطور به هاوال مجوز نمیدند؟
    http://www.pedal.ir/خودروهای-چینی/gac-ترامپچی-gs4/

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Delport

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (73 ديدگاه)

      دوستام میشه لطف کنید اگر اطلاعات دارین مینی ونای موجود تو بازار خودمونو معرفی کنید بهم.یکی از دوستان میخواد بخره ازم سوال کرد ولی زیاد تو مینی ونا بازار اطلاعاتی ندارم.مرسی ارتون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ASA

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    نشون میده آشغالارو دارن میدن به ما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Car is my love

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (5 ديدگاه)

    کلا لیست فولکس واگن بود و واسه من جای تعجب داشت خب تو ایران همه میگن بدرد نمیخوره ولی خود چینی ها خیلی خوب میخرن بهتر از بقیه برند ها من انتظار داشتم کل لیست خودرو های خودشون بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. amin

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1126 ديدگاه)

    یه دوستی قبلا مدام میگفت حتی خود چینیها هم خودروی چینی نمیخرند،

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Archi KHAN

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (2167 ديدگاه)

      شاید دلایل مختلفی داشته باشه دوست عزیز !
      مث این میمونه که خارجی ها بگن 90% ایرانی ها ، خودروی ایرانی میخرن !
      صرفا دلیلش تمایل شونه ؟ یا ناتوانی برای خرید خودروی خارجی ؟!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. sina

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2643 ديدگاه)

    این دیگه جه بازاریه عاخهههههه؟؟؟!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mahdi DODGE

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    مثل اینکه بیشتر بازار دست خودشون و فولکس‌واگنه
    یه عده میگفتن خود چینی ها ماشیناشون نمیخرن اما انگار خلافش ثابت شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      مهدی جان! یک عده ظاهرا فقط وظیفه دارند بر علیه چینی ها،فرانسوی ها و ژاپنی ها و حتی آلمانی ها در اکثر سایت ها شایعه پراکنی ها و دروغ بگویند تا مثلا ماشین های صفر و یا دست دوم کره ای شان به فروش برود.وقتی یک سانتافه مدل 2007 را که قیمت جهانی آن بین 5 تا 8 هزار دلار است را دلالان به قیمت 90 تا 100 میلیون به ملت غالب می کنند،پس باید به آنها حق داد که تا می توانند بر علیه چینی ها جوسازی کنند و بی جهت دروغ بگویند تا بلکه با این حربه جنس خودشان را راحت تر آب کنند.یکی از آشنایان،یک هیوندای توسان مدل 2010 دارد،این آقا گه گداری هوس می کند با این ماشین به شکار برود،شاید باورت نشود که این ماشین حتی تحمل یک جاده آفرود ساده را هم ندارد و ماهی حداقل یکبار داخل تعمیرگاه است و هی خرج تراشی می کند.جالب اینجاست چنین ماشین های کهنه و از رده خارجی توسط دلالان شیاد به عرش رسانده می شوند و برای مردم عادی به صورت یک رویا در می آیند.متأسفانه در ایران مافیای دلالی ماشین های کره ای خیلی قوی است و اینها بر علیه هر ماشین جدید غیر کره ای تا می توانند جوسازی می کنند،یک روز بر علیه رنو،یک روز بر علیه پژو،روزی دیگر بر علیه فیات و سوزوکی و….از نظر این مافیای هزار رنگ،ماشین های آلمانی پر استهلاک و پرخرجند! و کره ای ها به مراتب بهترند!! در حالی که آمارها گواه بر این امر است که فولکس واگن کم خرج ترین خودروهای دنیا را می سازد و اوپل هم ماشین های فوق العاده با کیفیتی دارد.از نطر اینها،تویوتا زشت و پیرمردی است و طراحی بلد نیست!پژو و رنو و تمام چینی ها آشغال هستند! و شرکت های فیات وسوزوکی هم که کلا فاجعه هستند! ……از نظر این آقایان دلال،فقط هیوندای و کیا گل سرسبد خودروهای دنیا هستند و باید به گران ترین قیمت به مردم از همه جا بی خبر فروخته شوند!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم اف ۵

        ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (1274 ديدگاه)

        سام عزیز با همه ی حرفات موافقم ولی یادت باشه پژو اگه مریخ نورد هم بسازه با انجین ۱.۶ میسازه خواهشا با المانی و ژاپنی و حتی رنوی هموطنش مقایسه نکن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. حمیدرضا

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    موفقیت برند باوجون بسیار جالبه در مدتی بسیار کوتاه تونسته خیلی سهم بزرگی از بازار رو جلب کنه فروش فولکس با مدل های مختلف از جتاهم جای تعجب داره ولی از همه چیز جالب تر محبوب بودن ون ها درچین هست چرا اینقدر اینا ون رو دوست دارن عین تراک دوستی امریکایی ها جالب هست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ساسان.م

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (338 ديدگاه)

    حمایت از تولید داخلی میکنن خودروساز هاشون هم پیشرفت میکنن و بزودی در حد جهانی مطرح میشن
    مردم حمایت میکنن اونام جواب حمایت رو با پیشرفت و احترام میدن
    از معدود بازار هاییه که تویوتا و کلاً ژاپنی ها اگرم بخوان نمیتونن نقش زیادی داشته باشن توش به خاطر مشکلات سیاسی چین با ژاپن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام

      ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (32 ديدگاه)

      بدون شک سهم مهمی از بازار چین دست ژاپنی هاست تازه نکته مهمی که وجود داره بیشتر ماشین های چینی از موتور ژاپنی یا حداقل کپی آن استفاده میکنند اکثرا هم موتور میتسوبیشی را انتخاب میکنند از ماشین های چینی بازار ایران هم ماشینهایی مثل بی وای دی اس6-گریت وال اچ6-کاپرا -لیفان 820 و خیلیهای دیگه از موتور ژاپنی و گفتم اکثرا میتسوبیشی استفاده میکنند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. ونوم اف ۵

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    اگه بائو جون رو با بیوک برا جی ام بزنیم یه چیزی حدود یه ملیون از فروش این لیست مال جی ام بود البته فکر کنم جی ام بیش از دو ملیون تو چین فروش داره چون مدل های دیگه کدی و بیوک و شوی هم هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. ياسر

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    سلیقشون هم مث ماشیناشونه
    ادم با هزار بدبختی پول دربیاره بعد بیاره بده اشغال بخره که حمایت از تولید داخل اسمش گذاشته بشه
    همه برندای دنیا تو چین تولید میشن و هم به بازار داخل چین هم به همه نقاط دنیا صادر میشن الان همه شرکتای بزرگ چند ملیتی هستن دیگه مث قدیم نیست که حمایت از محصول داخل معنی نداره تویوتا بیاد ایران تولیدکنه خب من ایرانی هم ازش سود میبرم محصولشم میخرم لذت هم میبرم از خریدم از لذت رانندگیم واقعا ارزش خوندن نداره بینم چینیا چی میخرن اونگ گونگ سان چانگ چونگ سونگ
    وقتی ادم میبینه فورد اف ١۵٠ چقد فروش داشته و کسایی که این شاهکارو فهمیدن لذت میبره از درک این شاهکار

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. فيصل.

    ۲۰ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (350 ديدگاه)

    در جواب دوستمون آقا سامان آمار سایت مارک لاینز رو راجب فروش برندهای ژاپنی میذارم. بحث اختلافات سیاسی بین ٢ کشور تاثیر گذار هست تو بازار ماشینهای ژاپنی ولی مردم چین از کیفیت بالای این ماشینها نمیتونن بگذرن. سه برند اول ژاپن هم در چین تولید میشن
    ١) نیسان 1,354,600
    ٢) هوندا: 1,247,713
    ٣) تویوتا: 1,214,200
    ۴) مزدا 285,653
    ۵) سوزوکی 167,912
    ۶) میتسوبیشی 82,758
    ٧) سوبارو: 45,522
    در ضمن برندهای ژاپنی پس از چین و آلمان رتبه سوم فروش هستند

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا