پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین در سال 2014 (بخش نخست)

پیش از این و در مطلبی مجزا، پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین در نیمه نخست سال 2014 میلادی را بررسی نمودیم. اکنون که در اوایل سال 2015 میلادی هستیم فرصتی فراهم شده تا تمامی آمار سال گذشته را مورد واکاوی خود قرار دهیم. بر مبنای آخرین داده‌هایی که از سوی انجمن خودروهای سواری چین (CPCA) انتشار یافته و در سایت «CHINAAUTOWEB» نیز ارائه گردیده است، تنها در بخش خودروهای سدان/هاچ بک/کوپه لیستی از 120 مدل پرفروش وجود دارد که در نوع خود حیرت‌آور بوده و خبر از بازاری سخت متنوع و رقابتی می‌دهد.
نکته جالبی که در این لیست مشاهده می‌شود آن است، که به‌جز برخی از خودروهای سوپر لوکس و اسپرتی و یا بعضی از مدل‌های الکتریکی و هیبریدی، که وارداتی‌اند، بیشتر برندهای خارجی عرضه شده در این کشور توسط کمپانی‌های داخلی و با مشارکت با آنها تولید و عرضه می‌شود و خودروهای وارداتی درصد کمی از تمامی خودروهای فروخته شده را در برمی گیرد. چین امروز را می‌توان بازاری بسیار متنوع و رقابتی در کنار عوارض و مالیات‌های نسبتاً بالا دانست که بهای خودروهای متوسط و علی‌الخصوص نمونه‌های لوکس در آن نسبت به ممالک اروپایی و نیز آمریکا و… بالاتر است اما در عین حال قیمت خودروهای کوچک و با پیشرانه‌های کم‌حجم (برندهای داخلی و خارجی) نیز در آن معقول و متناسب است؛ ممکن است در این بازار بهای یک خودروی لامبورگینی اونتادور 380 هزار دلاری – با توجه عوارض و مالیات سنگینی که از آن اخذ می‌گردد – به 1.2 میلیون دلار افزایش یابد ولی لااقل این امکان هم برای یک حقوق‌بگیر متوسط جامعه فراهم است که بتواند با بودجه ای معادل 10 الی 15 هزار دلار اقدام به خریداری انواع ساده‌تر برندهای مشهور خارجی اعم از فولکس‌واگن، شورولت و هیوندای و….. نماید و یا آنکه از مدل‌های مجهزتر و نسبتاً باکیفیت‌تر داخلی همچون جیلی، گریت وال و چانگان و…. برخوردار گردد. این امر به‌تنهایی نمایشگر بازاری است که در آن بیشتر منافع اقشار متوسط و پایین‌تر جامعه لحاظ می‌گردد تا طبقات فرادست و برخوردار.
از سویی دیگر هم می‌بینیم که این بازار انحصاری هم نیست و امکان ورود آزاد به آن برای تمامی سازندگان خارجی فراهم است و کیفیت خودروهای تولیدی و علی‌الخصوص برندهای داخلی هم در آن روزبه‌روز در حال بهبود است، چنین ترکیب غریبی هم تاکنون در کمتر جایی از عالم دیده شده است، شاید بتوان این شیوه را تا حد زیادی مختص خود چین دانست و در ممالک دیگر امکان الگوبرداری از آن چندان فراهم نباشد، به نظر می‌رسد که سازوکارهای اداری و همچنین عناصر فرهنگی هم در ایجاد آن دخیل است وگرنه شاهدیم که در بیشتر نقاط دنیا و البته تنها به‌جز در کره و ژاپن، مالیات بالا و نیز عوارض و تعرفه گمرکی زیاد و…. هم قیمت خودرو را بالاتر برده و هم از کیفیت آن به‌شدت کاسته است و صد البته پی آمدی جز انحصار، دلالی و پایمال نمودن حقوق مشتری به همراه نداشته است. بگذریم!

Chinese Car Dealer
کماکان در رده خودروهای سدان/هاچ بک/کوپه برند فولکس واگن در رأس جدول قرار دارد و فرمانروای بلامنازع این عرصه است اما در مقابل رقبای ژاپنی و آمریکایی نیز چندان عقب‌تر نیستند و در این میان شاهدیم که برندهای همچون نیسان و شورولت و بیوک نیز رده‌های بالای جدول را اشغال نموده‌اند. شاید بتوان در این بین نیسان سیلفی را رقیبی پرتوان برای مدل‌های مختلف فولکس واگن دانست، تنها کافی است که با فاصله 34 عددی آن با رتبه دوم جدول نگاهی بیندازیم تا اقبال چینی‌ها به برند نیسان را بهتر درک کنیم، با ادامه این وضع هیچ بعید نیست که در آینده ای نه چندان دور، نیسان بتواند برتری فولکس واگن را در این بازار به چالش کشد. در این میان کره ای‌ها نیز بسیار موفق ظاهر شده‌اند و برای نخستین بار نام هیوندای الانترا را در لیست 10 مدل پرفروش مشاهده می‌کنیم. در بین برندهای چینی هم رقابت سختی بین چانگان ایدو و جیلی امگرند وجود دارد که در نهایت جیلی امگرند EC7 توانسته عنوان پرفروش‌ترین سدان چینی در سال 2014 را از آن خود نماید. همچنین در این سال نزدیک به 23.7 میلیون خودرو در چین تولید شده است که به لحاظ تعداد در حدود یک‌چهارم کل خودروهای تولیدی در سرتاسر کره زمین را دربرمی گیرد.

طبق واپسین آمار، پرفروش‌ترین خودروهای بازار چین در رده سدان/هاچ بک/کوپه به شرح ذیل است:

رتبه اول: فولکس واگن لاویدا با فروش 371,962 دستگاه، این مدل با مشارکت خودروسازی شانگهای تولید و عرضه می‌شود. بهای انواع گوناگون این خودرو از 133,900 یوآن تا 166,900 یوآن متغیر است.

volkswagen Lavida
volkswagen Lavida

رتبه دوم: فولکس واگن ساگیتار با فروش 300,082 دستگاه، این خودرو با مشارکت کمپانی FAW تولید و عرضه می‌گردد. بهای انواع مختلف این خودرو از 141,800 یوآن برای مدل پایه شروع شده و به 225,000 یوآن برای مدل اسپرتی GLI، ختم می‌گردد.

volkswagen sagitar
volkswagen sagitar

رتبه سوم: نیسان سیلفی با فروش 300,058 دستگاه، این مدل با مشارکت شرکت خودروسازی دانگ فنگ تولید می‌گردد. قیمت مدل‌های مختلف این خودرو بین 99,800 یوآن الی 169,900 یوآن است.

nissan Sylphy
Nissan Sylphy

رتبه چهارم: فولکس واگن جتا با فروش 296,961 دستگاه، این خودرو نیز همچون مدل ساگیتار در کمپانی FAW تولید می‌گردد. بهای انواع مختلف آن از 82,800 یوآن شروع شده و به 119,300 یوآن ختم می‌گردد.

2014 volkswagen jetta sedan
2014 Volkswagen jetta sedan

رتبه پنجم: بیوک اکسل با فروش 293,098 دستگاه، این خودرو نیز با مشارکت خودروسازی شانگهای عرضه می‌شود. بهای نمونه GT این خودرو بین 109,900 الی 159,900 یوآن است.

Buick Excelle GT
Buick Excelle GT

رتبه ششم: فولکس واگن سانتانا با فروش 285,301 دستگاه، این خودرو نیز با مشارکت خودروسازی شانگهای تولید می‌شود. قیمت مدل‌های مختلف این خودرو بین 84,900 الی 123,800 یوآن است.

VW Santana 2014
VW Santana 2014

رتبه هفتم: شورولت کروز با فروش 267,985 دستگاه، این خودرو همانند موارد فوق در کمپانی شانگهای ساخته می‌شود. بهای انواع گوناگون آن نیز بین 109,900 الی 169,900 یوآن می‌باشد.

2014 Chevy Cruze
2014 Chevy Cruze

رتبه هشتم: هیوندای الانترا لانگ دونگ با فروش 252,338 دستگاه، این مدل توسط خودروسازی پکن عرضه می‌شود. قیمت مدل‌های مختلف این خودرو از 105,800 یوآن شروع شده و به 139,800 یوآن ختم می‌گردد. این خودرو از لحاظ بدنه مشابه با مدل‌هایی است که در ایران عرضه می‌شود.

Hyundai Elantra 2014
Hyundai Elantra 2014

رتبه نهم: شورولت سیل با فروش 244,711 دستگاه، این مدل با مشارکت خودروسازی شانگهای ارائه می‌گردد. بهای انواع مختلف این خودرو نیز از 59,900 یوآن تا 73,900 یوآن متغیر است.

2014 Chevrolet Sail
2014 Chevrolet Sail

رتبه دهم: فولکس‌واگن بورا با فروش 222,663 دستگاه، این خودرو در کمپانی FAW تولید می‌شود. قیمت مدل‌های مختلف این خودرو از 126,300 یوآن شروع شده و به 136,300 یوآن ختم می‌گردد.

Volkswagen Bora 2014
Volkswagen Bora 2014

رتبه برخی از خودروهای سدان/ هاچ بک چینی که در بازار ایران عرضه می‌شوند، به شرح ذیل است:

رتبه بیست و یکم: جیلی امگرند EC7 با فروش 165,239 دستگاه، این مدل پرفروش‌ترین خودروی سدان با برند چینی در این بازار است و در ایران هم توسط شرکت جیلران موتور عرضه می‌شود.اخیراً این خودرو دستخوش تغییراتی در ظاهر و نیز درون کابین خویش گردیده است اما با کمال شگفتی شاهدیم که هنوز هم نمونه غیر فیس لیفت اولیه (مدل‌های 2014) این خودرو در کشورمان پیش‌فروش می‌شوند. بهای تیپ‌های مختلف جیلی امگرند EC7 با گیربکس اتوماتیک و با پیشرانه 1.8 لیتری بین 92,800 الی 113,800 یوآن است.

2014 Emgrand EC7
2014 Emgrand EC7

رتبه بیست و سوم: چانگان ایدو با فروش 154,885 دستگاه، قرار است این مدل در آینده ای نزدیک توسط شرکت سایپا عرضه شود. بهای مدل 1.6 لیتری و اتومات آن، بسته به تجهیزات رفاهی، از 85,900 شروع شده و به 94,900 یوآن ختم می‌گردد.

Changan EADO 2014
Changan EADO 2014

رتبه چهل و یکم: ROEWE 350 با فروش 99,959 دستگاه، این خودرو در کشورمان با نام MG 350 و توسط مدیا موتور عرضه می‌شود. بهای این خودرو با گیربکس اتوماتیک و بسته به تجهیزات رفاهی بین 103,700 تا 140,700 یوآن می‌باشد.

Roewe 350 facelift 2014
Roewe 350 facelift 2014

رتبه پنجاه و سوم: بسترن B50 با فروش 72,529 دستگاه، هم‌اکنون این خودرو توسط شرکت بهمن در کشورمان مونتاژ می‌شود. بهای نمونه‌های 1.8 لیتری و اتومات این خودرو با توجه به تجهیزات، از 110,800 یوآن تا 122,800 یوآن متغیر است.

FAW Besturn B50
FAW Besturn B50

رتبه هفتاد و دوم: برلیانس H330 با فروش 53,258 دستگاه، این خودرو قرار است در آینده ای نزدیک توسط شرکت سایپا عرضه شود. بهای تیپ‌های گوناگون این خودرو نیز بین 65,800 یوآن الی 75,800 یوآن می‌باشد.

Brilliance H330 2014
Brilliance H330 2014

رتبه هفتاد و سوم: گریت وال C30 با فروش 52,463 دستگاه، هم اکنون این مدل در کشورمان توسط شرکت راین خودرو مونتاژ می‌شود. بهای نمونه 1.5 لیتری و تیپ ELITE آن نیز معادل 73,500 یوآن است.

Great Wall Voleex C30
Great Wall Voleex C30

رتبه هشتادم: زوتی Z300 با فروش 46,331 دستگاه، خودروی مذکور توسط شرکت سایپا در کشورمان عرضه می‌شود. این خودرو با پیشرانه ای 1.6 لیتری و گیربکس اتوماتیک از 77,000 تا 87,000 یوآن ارزشگذاری شده است.

Zotye Z300
Zotye Z300

رتبه نود و ششم: چری فالوین (ام وی ام 315) با فروش 36,428 دستگاه، هم‌اکنون این خودرو توسط شرکت مدیران خودرو مونتاژ می‌گردد. بهای این خودرو با دنده دستی و بسته به تجهیزات رفاهی بین 54,800 یوآن الی 62,800 یوآن متغیر است.

Chery Fulwin2 2014
Chery Fulwin2 2014

رتبه صد و دهم: MG3 با فروش 27,864 دستگاه، در حال حاضر خودروی مذکور توسط شرکت مدیا موتور در ایران عرضه می‌گردد. بهای این خودرو با پیشرانه 1.5 لیتری و همچنین گیربکس اتوماتیک بین 89,700 الی 97,700 یوآن است.

MG3 2014
MG3 2014

رتبه صد و نوزدهم: لیفان 620 با فروش 24,607 دستگاه، هم اکنون این خودرو توسط شرکت کرمان موتور در کشورمان مونتاژ می‌شود.

Lifan 620 China 2014
Lifan 620 China 2014

توضیح: قیمت فروش هر یوآن چین در بازار آزاد ارز معادل 554 تومان است.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل سام کاویانی

کارشناس مکانیک، مترجم و نویسنده مطالب خودرویی

39 دیدگاه

    1. تصویر پروفایل milad5527
      milad5527
      سوابق: (61 دیدگاه) ,

      جالبه چینی ها میدونن که ماشیناشون اشغاله خودشون استفاده نمیکنن

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل RETOLEX
        RETOLEX
        سوابق: (1407 دیدگاه) ,

        ولی ما میدونیم ماشین چینی و ایرانی اشغاله . استفاده هم میکنیم

        پاسخ
        1. قاقالی
          سوابق: (150 دیدگاه) ,

          نه تنها ماشیناشون آشغاله لوگوهای چینی هم اکثرا زشت وکپی لوگوهای دیگست ، یکی به من بگه چرا لوگوی زوتی اینقدر زشته !!!

        2. تصویر پروفایل اریک
          اریک
          سوابق: (103 دیدگاه) ,

          آفرین معلوه که دید گرافیکی خیلی خوبی داری. کلا در چین سیستم گرافیکی و زیبایی شناسی خوبی ندارن توی شن ژن هم که بری تابلو ها رو ببینی خیلی بد درست شدن و رنگ ها با هم همخونی ندارند.

      2. تصویر پروفایل Ahmad..F12
        Ahmad..F12
        سوابق: (2517 دیدگاه) ,

        دوست عزیز، چین خودروهای باکیفیت هم تولید میکنه

        اجناس بسیار باکیفیت هم تولید میکنه

        ولی به قول یکی از مسئولین رده بالای چین:

        “این که مسئولین ایران اجناس درجه دو یا سه یا پایین تر را برای کشورتان سفارش می‌دهند، تقصیر چین نیست”

        این جمله خیلی حرفه..!!!

        پاسخ
        1. ایمان
          سوابق: (31 دیدگاه) ,

          چین فعلا خودروی چینی با کیفیتی تولید نمیکنه و این که صرفا تولیدات درجه دو یا سه به کشورمون وارد میشه حداقل در زمینه خودرو صادق نیست.(خودرو های درجه 1 کدامند؟ جیلی و … که در ایران هم موجود هست و تعریف چندانی هم نداره)
          اما از تولیدات برند چینی(که عموما کیفیت و تکنولوژی پایینی دارند) بگذریم عمده صنعت و تولیدات چین بصورت OEM هست که صرفا یک تولید کننده برای برند های خارجی هستند و تکنولوژی و کیفیت ساخت مستقیما به برند سفارش دهنده مربوط است و این نوع تولیدات میتوانند کیفیت بسیار بالایی داشته باشند(مانند اپل آیفون و …) که این کالا ها چینی به حساب نمیان.

    2. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      خواهش می کنم علیرضا عزیز،انجام وظیفه بود.

      پاسخ
    3. Frankenstein
      سوابق: (77 دیدگاه) ,

      باریکلاااا فولکس واگن……………

      خوشم اومد…..مردونه بازارو گرفته دستش

      پاسخ
  1. رهگذر
    سوابق: (343 دیدگاه) ,

    این همه ماشین رو کجا جا میدن؟؟ همه چین باید جاده شه! چه سلطنتی میکنه فولکس واگن

    پاسخ
  2. Zora
    سوابق: (355 دیدگاه) ,

    ماشین های ملی چین هم در قعر جدول قرار دارند
    جالبه … خود چینیا هم از Made In China خوششون نمیاد !!

    پاسخ
    1. مروت
      سوابق: (57 دیدگاه) ,

      دقت کردین، توی متن تارتبه صد و نوزده اومده. یعنی دست‌کم چینیا صدو بیست تا انتخاب برای خرید دارند. ما چندتا انتخاب داریم؟

      پاسخ
    2. احمدرضا
      سوابق: (130 دیدگاه) ,

      قبل از قضاوت در اینمورد به اختلاف قیمت نه چندان بالای قیمت ماشینهای چینی و غیرچینی توجه کنید شما خودتونو بگذارید جای چینیها. توی این بازار با این قیمتهای پایین برای ماشینهای خارجی کدوم ماشینو میخریدید ؟ چینی یا غیرچینی ؟

      پاسخ
  3. تصویر پروفایل جواد
    جواد
    سوابق: (322 دیدگاه) ,

    من تا حالا نظر ندادم اما به نظر شما اگه همون شرایط تو ایران باشه ایران خودرو سایپا میتونن 1ماشین بفروشن

    پاسخ
    1. ارمان
      سوابق: (1000 دیدگاه) ,

      نه عزیزم نمیتونن همینجوری هم از سر بی پولیو ناچاری نباشه کسی مرگ تدریجی رو انتخاب نمیکنه

      پاسخ
  4. علی - کیوج
    سوابق: (70 دیدگاه) ,

    کاش رتبه شاسی بلندا رو هم بنویسید تا بدونیم چه فورغونایی رو میخوایم سوار شیم.جدیدا همه فور غون سازا دارن شاسی بلند چینی وارد میکنن.

    پاسخ
    1. sam
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      دوست عزیز، در بخش دوم این مطلب آمار فروش خودروهای SUV اعلام می گردد.

      پاسخ
  5. همایون
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    قبلنارفکر میکردم ماشینای چینی هم مثل پراید و بقیه ماشینای داخلی فقط واسه قیمت پایینشون فروش دارن ولی اینو درک نمیکنم که چه جوری یه نفر خودش رو قانع میکنه که 70 بعضی مواقع 100 میلیون پول بی زبونو بده ماشین چینی بخره؟!!!البته نظر همه محترمه ولی به نظرم ماشین کره ای دست دوم بهتره

    پاسخ
    1. احمدرضا
      سوابق: (130 دیدگاه) ,

      ماشین کره ای بهتر از چینیه. ولی کره ای خوبو اگه بخوای زیر 100میلیون بخری لااقل باید 70-80 هزار تا راه رفته باشه. اونوقت هم اول خرجشه. خب آدم چینی مرغوب نو میخره لااقل تا 40-50 هزار تای اول خیالش راحته که خرجی روی دستش نمیگذاره.

      پاسخ
  6. حسین
    سوابق: (35 دیدگاه) ,

    چینی نمیاد ماشین چینی سوار شه چرا؟؟؟چون چینیه چینی…

    پاسخ
    1. احمدرضا
      سوابق: (130 دیدگاه) ,

      چینی چینی سوار نمیشه چون با قیمت معقول میتونه ماشین روز دنیا سوار بشه. به اختلاف قیمت ماشینهای چینی با بقیه ماشینهای روز دنیا نگاه کنید تا متوجه بشید که چرا چینی چینی سوار نمیشه. وقتی میتونه با 166900 یوان فولکس واگن لاویدا سوار بشه چرا بیاد 122800 یوان بده بسترن سوار بشه ؟ یعنی اختلاف قیمت ماشین چینی با ماشین غیرچینی مرغوب چیزی در حد 30-40 درصده. ولی توی ایران چی ؟ شما اگه بخواهید به جای خودروی چینی یک خودروی غیرچینی مرغوب هم رده بخرید چقدر باید اضافه تر هزینه کنید ؟

      پاسخ
  7. علی
    سوابق: (24 دیدگاه) ,

    خودرو چینی یعنی آشغال یعنی خیانت به مملکتمون.من حاضرم ماشین ایرانی باهزاران ایراد بخرم ولی چینی رایگان نه

    پاسخ
  8. لاکی استریک
    سوابق: (192 دیدگاه) ,

    چینم شد جا اخه ؟؟مهم امریکاست که بازارش دسته تویوتاست

    پاسخ
  9. محمد A
    سوابق: (30 دیدگاه) ,

    یکی به من بگه این چینیا فازشون چیه؟؟

    پاسخ
    1. چلنجر
      سوابق: (31 دیدگاه) ,

      فازشون تسخیر دنیاست.اول هم از ایران شروع کرده اند خخخ

      پاسخ
  10. تصویر پروفایل Ahmad..F12
    Ahmad..F12
    سوابق: (2517 دیدگاه) ,

    جا داره از سام عزیز، بابت مطلب بسیار خوبش تشکر کنم، عالی بود

    خسته نباشی داداشم

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      لطف داری احمد عزیز،انجام وظیفه بود.از این که زحمت کشیدی و این مطلب را مرور نمودی ازت ممنونم.موفق باشی

      پاسخ
  11. احمدرضا
    سوابق: (130 دیدگاه) ,

    نکته جالب در این آمار قیمتهای معقول خودروهای خارجی در چین است. مثلاً الانترایی که در ایران بیش از 120 میلیون قیمت دارد در چین با قیمت حدود 77 میلیون ارایه میشود. در آنجا به خاطر حمایت از خودروی چینی دست مردم چین از خودروهای مرغوب دنیا کوتاه نشده است. همین طور است که اکثر مردمشان ماشینهای غیرچینی سوار میشوند. بعضی استدلال میکنند که چون ماشینهای چینی توی چین خوب فروش نمیروند پس غیرمرغوبند. ولی شما خودتان قضاوت کنید وقتی میشود با قیمتی معقول ماشین خارجی مثلا فولکس واگن سوار شد سراغ ماشین چینی میروید؟ ماشینهای چینی هم به نسبت مرغوبیتشان فروش بدی نداشته اند.

    پاسخ
  12. مصطفی
    سوابق: (175 دیدگاه) ,

    آقای نویسنده بهتر است کمی در مورد شرکتهای ایرانی که برندهای چینی را مونتاژ می کنند مطالعه بیشتری نمایید.
    گریت وال ولکس c30 در شرکت راین خودرو مونتاژ می شود و نه دیار خودرو ، شرکت دیار خودرو به مونتاژ گونه های شاسی بلند گریت وال با برند هاوال در ایران می پردازد.

    پاسخ
    1. سام
      سوابق: (779 دیدگاه) ,

      با سلام
      حق با شماست دوست عزیز، در این مورد اشتباه شده است.گریت وال C30 در شرکت راین خودرو مونتاژ می شود. با تشکر از نکته سنجی شما

      پاسخ
  13. مجتبی(ساروی)
    سوابق: (551 دیدگاه) ,

    اقا من یه سوال بپرسم دوستان قول میدین ده جای بدنتون قولنج نکنه و از خشم و تعصب سیاه و کبود نشین جان مادرتون.
    من که هیچ فرقی بین مدل های مختلف فولکس واگن ندیدم انگار همشون یه ماشین بودن با اسمای مختلف .چرا فولکس تو طراحی ظاهری ماشیناش از بقیه ی المانیها عقبتره ؟تو دل برو نیست؟
    نکته دوم :توجه کردین تمام ماشینا با مشارکت فلان و بهمان کمپانی تو خود چین ساخته میشه ؟؟؟؟؟نکته ی ظریفیه .
    نکته سوم :فکر کن امار فروش یکساله ی لیفان تو کشور چند میلیاردی چین از امار فروشش تو ایران هفتاد میلیونی کمتره

    پاسخ
  14. خدا یکی بنز یکی
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    دوستان گل دقت کردین افتابه سازای سابق چین الان با شرکتای بزرگی مثل فولکس واگن و نیسان و…کار میکنن.

    پاسخ
    1. رامین
      سوابق: (27 دیدگاه) ,

      عزیزم اونها اصلاً از آفتابه استفاده نمی کنند.

      پاسخ
  15. ميثم
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    سلام
    توروخدا به اینا دقت کنید ببینید:
    رتبه هفتاد و دوم: برلیانس H330
    رتبه هفتاد و سوم: گریت وال C30
    رتبه هشتادم: زوتی Z300
    رتبه نود و ششم: چری فالوین (ام وی ام 315(
    رتبه صد و دهم: MG3
    رتبه صد و نوزدهم: لیفان 620
    من واقعا نمیدونم چی باید بگم. فقط می تونم بگم متاسفم.

    پاسخ
  16. kamran.qamgosar
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    به نظر من ماشینهای چینی باید به عنوان یه الترناتیو در کشورمون حضور داشته باشن تا خودرو سازهای داخلی با استفاده از خلا بازار انحصاری قیمت گذاری معقولانه ای برای تولیداتشون ارایه کنن.اما بنده شخصا خرید خودروی چینی رو در شان خودم به عنوان یه ایرانی نمیدونم و خرید صفر تولیدات داخلی رو به سهم خودم تحریم کردم.و با 405 خسته تر از خودم به امید گشایشی در صنعت خودرو کشورم سر میکنم.با تشکر از دوستان

    پاسخ
  17. علی
    سوابق: (23 دیدگاه) ,

    وضعیت بازار خودروی چین قشاری که دولت چین روی خودروسازانش گذاشته اونهم به امید پیشرفت و مطمئنا به سیاستش ایمان داره – مطلب دیگه اینکه بزرگتر ها یادشونه ایتدای ورود محصولات ژاپنی رو ! ایتدای ورود محصولات کره ای رو ! حالا هم نوبت محصولات چینیه در آزمایشگاهی به نام ایران امیدوارم این آخرین آزمایش دهی ما باشه و بعد از این مبتلا به محصولات کشور های دیگه مثلا آنگولا نشیم . و حسرت داشتن محصولات چینی نخوریم . من که از این وضعیت فقط خجالت میکشم امیدورارم مدیران هم همینتور باشن ! .

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.