پرفروش‌ترین کراس‌اوورها و خودروهای الکتریکی اروپا در سال 2015

در قسمت سوم از معرفی پرفروش‌ترین خودروهای بازار اروپا، نوبت به شاسی‌بلندها و خودروهای برقی می‌رسد. دو سگمنتی که به سرعت در حال افزایش سهم خود از بازارها هستند.

renault dealership
کراس‌اوورهای کوچک
چند سالی است که بخش کراس‌اوورهای کوچک داغ‌ترین بخش بازار در اروپا بوده است و با توجه به ورود بازیگران جدید به این بخش، به نظر می‌رسد که این روند رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد. در سال 2015، این بخش رشدی 46 درصدی را تجربه کرد و بیش از یک میلیون کراس‌اوور کوچک در اروپا به فروش رسید. تقریباً در تمامی 15 رتبه برتر در جدول فروش این کلاس، رشد فروش مشاهده می‌شود و در بسیاری از مدل‌ها شاهد رشد فروش خیره‌کننده‌ای بوده‌ایم.

2015 Renault Captur
2015 Renault Captur

آنچه آمار این بخش را برای ما کمی جذاب‌تر می‌کند، این نکته است که چهار رتبه برتر در این بخش یا در حال حاضر در کشور ما حضور دارند و یا قرار است به‌زودی وارد بازار کشور ما شوند. محصول جدید ایران‌خودرو یعنی رنو کپچر موفق شده است لقب پرفروش‌ترین کراس‌اوور کوچک را از آن خود کند. این در حالی است که این فرانسوی جذاب، توسط اوپل/واکسهال موکا تعقیب می‌شود، که آن هم اخیراً در لیست مجاز برای واردات به کشورمان قرار گرفته است.

Opel Mokka
Opel Mokka

پژو 2008 که این روزها به نامی پر بحث در محافل خودرویی تبدیل شده است، سومین کراس‌اوور کوچک در بازار اروپا بوده است. داچیا داستر، که در کشور ما با نام رنو داستر شناخته می‌شود، به رتبه چهارم در این کلاس رسیده است. این کراس‌اوور رومانیایی تنها خودروی حاضر در بین 15 رتبه برتر این لیست است که با کاهش فروش نسبت به سال قبل مواجه بوده است.

2015 Peugeot 2008
Peugeot 2008

در ادامه با سه کراس اووری مواجه می‌شویم که هر سه ظاهری فانتزی و متفاوت دارند و همین ظاهر متفاوت آن‌ها باعث شده است که طرفداران خاص خود را داشته باشند. نیسان جوک، سیتروئن C4 کاکتوس و فیات 500X رتبه‌های پنجم تا هفتم را در این کلاس به خود اختصاص داده‌اند.

جیپ رنگید، سوزوکی ویتارا و فورد اکو اسپرت رتبه‌های بعدی در جدول فروش را از آن خود کرده‌اند. جالب اینجاست که شورولت ترکس که اخیراً در لیست مجاز برای واردات به کشورمان قرار گرفته است، رتبه یکی مانده به آخر را در این جدول کسب کرده است و اگر کمپانی ناشناخته DR مدل CityCross را عرضه نمی‌کرد، لقب کمترین محبوبیت در این کلاس در اروپا به شورولت ترکس می‌رسید. از همین امر می‌توان به میزان محبوبیت خودروهای شورولت در بین اروپایی‌ها پی برد.

2015 Chevrolet Trax AWD Euro Spec
2015 Chevrolet Trax AWD Euro Spec

در جدول زیر، آمار فروش در بخش کراس‌اوورهای کوچک را مشاهده می‌کنید:

SUVهای کوچک 2015 2014 درصد تغییر
1. رنو کپچر 194.847 164.801 18%
2. اوپل/واکسهال موکا 163.246 127.437 28%
3. پژو 2008 154.325 135.541 14%
4. داچیا داستر 125.416 127.772 -2%
5. نیسان جوک 102.574 97.538 5%
6. سیتروئن C4 کاکتوس 78.888 29.060 171%
7. فیات 500X 74.262 135 جدید
8. جیپ رِنِگید 53.940 7.768 594%
9. سوزوکی ویتارا 41.676 0 جدید
10. فورد اکواسپرت 40.084 12.904 211%
11. مزدا CX-3 24.232 1 جدید
12. کیا Soul 16.326 10.261 59%
13. سوزوکی جیمنی 12.271 10.787 14%
14. هوندا HR-V 7.621 0 جدید
15. سانگ یانگ تیوولی 4.512 0 جدید
16. سوزوکی SX4 3.161 14.126 -78%
17. لادا نیوا 1.652 1.542 7%
18. فیات Sedici 249 3.550 -93%
19. شورولت تراکس 229 9.316 -98%
20. DR CityCross 66 205 -68%
مجموع فروش این کلاس 1.099.577 752.744 46%

شاسی‌بلندهای سایز متوسط:
همان‌طور که قبلاً دیدیم، گروه فولکس‌واگن در بخش سدان‌ها و خودروهای جمع‌وجور با قدرت‌نمایی زیرمجموعه‌هایش، اجازه نفس کشیدن به رقبا را نداده بود. اما در بخش شاسی‌بلندها، با ضعف گروه فولکس‌واگن، نوبت به گروه رنو-نیسان رسیده است تا از این فرصت نهایت استفاده را ببرد. همان‌طور که در بخش قبل دیدیم، رنو کپچر توانسته بود عنوان پرفروش‌ترین کراس اور کوچک را به خود اختصاص دهد. در بخش شاسی‌بلندهای سایز متوسط هم پسرعموی بزرگ‌تر و آسیایی کپچر، یعنی نیسان قشقایی قدرت‌نمایی می‌کند.

2015 Nissan Qashqai
2015 Nissan Qashqai

نیسان قشقایی با شکست رکورد فروش خود در اروپا، برای هشتمین سال پیاپی توانسته است لقب پرفروش‌ترین خودروی این کلاس را به خود اختصاص دهد. جالب اینجاست که در 6 سال از این 8 سال، فروش قشقایی عددی بیش از 200 هزار دستگاه در سال بوده است.

2015 Volkswagen Tiguan R-Line
2015 Volkswagen Tiguan R-Line

اما فولکس هم آن‌چنان در برابر رقیبش دست خالی نیست و با معرفی نسل دوم تیگوآن محبوب، سعی کرده است که در برابر رقیب فرانسوی-ژاپنی اش قد علم کند. اما رتبه دوم تیگوآن نشان می‌دهد که فولکس باید همچنان تلاش خود را افزایش دهد.

Kia Sportage 2015
Kia Sportage 2015

در رده سوم پرفروش‌ترین خودروهای این کلاس، بالاخره می‌توانیم یک کره‌ای را مشاهده کنیم. کره‌ای‌ها که در بخش‌های قبل غیبت معنی‌داری در رتبه‌های برتر داشتند، در این کلاس به لطف درخشش اسپورتیج، موفق به کسب رتبه سوم شده‌اند. این مقام البته چندان هم اتفاقی نیست؛ چراکه برادر اسپورتیج یعنی هیوندای IX35 نیز توانسته است رتبه پنجم را نصیب خود سازد. فورد کوگا خودرویی است که با قرار گرفتن در رده چهارم جدول فروش، بین این دو برادر فاصله انداخته است.

Hyundai Tuscon ix35 2015
Hyundai ix35 2015

در رتبه ششم، دیگر محصول محبوب گروه فولکس‌واگن، یعنی اشکودا یتی را مشاهده می‌کنیم که بالاتر از مزدا CX-5 و تویوتا راو 4 قرار گرفته است. مدل جدید رنو، یعنی قاجار و هوندا CR-V رتبه‌های بعدی فروش در این کلاس را به دست آورده‌اند.

اما نکته جالب‌توجه در این آمار فروش، حضور مدل دیگری از برند DR motor، یعنی DR5 است که از بین 29 خودروی این کلاس، رتبه 28 را کسب کرده است. DR motor یک کمپانی ایتالیایی است که برخی از محصولات خودروسازان چینی را تحت برند DR مونتاژ کرده و به فروش می‌رساند. DR5 تغییر نام داده شده چری تیگو 3 یا همان ام‌وی‌ام X33 خودمان است که فروش آن در ایتالیا از سال 2006 آغاز شده است و تاکنون بدون تغییر فنی یا ظاهری نسبت به روزهای اولیه، تولید آن ادامه دارد.

جالب اینجاست که DR5 بدفروش‌ترین خودرو در این لیست نیست، بلکه تنها نماینده شورولت در این کلاس، یعنی شورولت Captiva رتبه آخر فروش را به خود اختصاص داده است. این بدین معنی است که محبوبیت محصولات برند شورولت در بین اروپایی‌ها، حتی از چری تیگو نیز کمتر است!

در جدول زیر میزان فروش شاسی‌بلندهای سایز متوسط در اروپا را مشاهده می‌کنید:

SUVهای میان سایز 2015 2014 درصد تغییرات
1. نیسان قشقایی 230.661 202.914 14%
2. فولکس تیگوان 148.338 150.641 -2%
3. کیا اسپورتیج 104.984 96.556 9%
4. فورد کوگا 102.464 86.445 19%
5. هیوندای ix35 84.264 93.540 -10%
6. اشکودا Yeti 64.348 63.419 1%
7. مزدا CX-5 56.179 57.289 -2%
8. توروتا RAV4 51.838 54.187 -4%
9. رنو کجار 49.520 0 جدید
10. هوندا CR-V 46.967 49.182 -5%
11. میتسوبیشی اوتلندر 46.581 33.744 38%
12. میتسوبیشی ASX 45.228 35.295 28%
13. نیسان X-Trail 40.243 16.178 149%
14. هیوندای توسان 36.094 0 جدید
15. سوزوکی S-Cross 29.087 39.070 -26%
16. سوبارو فورستر 14.428 13.889 4%
17. فیات فریمونت 13.821 17.389 -21%
18. جیپ چروکی 12.442 8.629 44%
19. سیتروئن C4 Aircross 11.771 12.142 -3%
20. سوبارو XV 8.925 10.745 -17%
21. اوپل/واکسهال آنتارا 6.746 8.461 -20%
22. جیپ رانگلر 6.059 5.302 14%
23. سانگ یانگ کوراندو 5.795 4.820 20%
24. رنو کولئوس 4.675 7.418 -37%
25. سوزوکی گرند ویتارا 3.210 6.213 -48%
26. پژو 4008 2.442 2.533 -4%
27. جیپ کامپاس 616 4.829 -87%
28. DR5 165 106 56%
29. شورولت کاپتیوا 59 2.928 -98%
مجموع فروش این کلاس 1.227.950 1.083.921 13%

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، در این کلاس، 29 خودرو با یکدیگر رقابت می‌کنند که تنوعی اعجاب‌آور را ایجاد کرده‌اند. طبق خبرها، رقابت در این کلاس در سال 2016 داغ‌تر نیز خواهد شد، چراکه گروه فولکس‌واگن در حال برنامه‌ریزی برای معرفی دو شاسی‌بلند جدید بر روی پلتفرم تیگوآن، تحت برندهای اشکودا و سئات است. علاوه بر آنها، نسل جدید پژو 3008 که برخلاف نسل قبلی آن که یک MPV بود، یک کراس اور است، در سال آینده وارد بازار خواهد شد و ام‌جی نیز پس از فروش موفقیت‌آمیز شاسی‌بلند خود یعنی GS در بازار چین، قصد معرفی این خودرو در بریتانیا را دارد.

MG GS
MG GS

شاسی‌بلندهای بزرگ:
هرچقدر که رقابت در بین شاسی‌بلندهای متوسط و کوچک داغ و جذاب بود، رقابت در کلاس شاسی‌بلندهای بزرگ سرد و بی‌رمق است. برخلاف آمریکایی‌ها که شاسی‌بلندها برایشان از نان شب هم واجب‌تر هستند، در اروپا مردم علاقه چندانی به این کلاس از خودروها ندارند. به همین دلیل نیز در بین شاسی‌بلندهای بزرگ نامی از هیچ‌یک از برندهای اروپایی دیده نمی‌شود.

2016 Kia Sorento SX-L 2.0T AWD
2016 Kia Sorento SX-L 2.0T AWD

در این کلاس، تنها 8 خودرو حضور دارند که همگی از برندهای کره‌ای و ژاپنی هستند. جالب اینجاست که برخی از آن‌ها، مانند سانتافه یا سورنتو، در رده‌بندی‌های آمریکایی به‌هیچ‌عنوان در کلاس شاسی‌بلندهای سایز بزرگ قرار نمی‌گیرند. شاید در اروپا به دلیل کم بودن تعداد خودروها در این کلاس و هفت نفره بودن این خودروها، آن‌ها را هم‌کلاس با تویوتا لندکروزر و میتسوبیشی پاجرو قرار داده‌اند.

2015 Hyundai Santa-Fe Sport 2.0t Ultimate AWD
2015 Hyundai Santa-Fe Sport 2.0t Ultimate AWD

دو برادر خوش‌چهره کره‌ای، یعنی کیا سورنتو و هیوندای سانتافه، رتبه‌های اول و دوم فروش در کلاس شاسی‌بلندهای بزرگ در اروپا را کسب کرده‌اند. جالب اینجاست که فروش سورنتو به‌عنوان پرفروش‌ترین خودروی این کلاس، تنها حدود 16 هزار دستگاه بوده است و فروش سانتافه نیز حدود 14 هزار دستگاه بوده است. شاید بد نباشد که اشاره کنیم که فروش سانتافه در کشور ما در مدت مشابه، بیشتر از نصف فروش آن در کل اروپا بوده است!

2016 Toyota Land Cruiser
2016 Toyota Land Cruiser

پس از برادران کره‌ای، نوبت به تویوتا لندکروزر می‌رسد. جالب است بدانید که این ژاپنی بی‌نقص در مدت مشابه در بازار آمریکا رتبه آخر فروش را در این کلاس کسب کرده است!

میتسوبیشی پاجرو، سانگ یانگ رکستون و مزدا CX-9 رتبه‌های چهارم تا ششم جدول فروش شاسی‌بلندهای سایز بزرگ را به خود اختصاص داده‌اند و بالاتر از دو محصول نیسان، یعنی مورانو و پث فایندر قرار گرفته‌اند.

در جدول زیر میزان فروش شاسی‌بلندهای سایز بزرگ در اروپا را مشاهده می‌کنید:

SUVهای بزرگ 2015 2014 تغییرات
1. کیا سورنتو 16.539 9.390 76%
2. هیوندای سانتافه 14.492 13.390 8%
3. تویوتا لندکروزر 6.052 6.258 -3%
4. میتسوبیشی پاژرو/مونترو/شوگان 5.920 4.859 22%
5. سانگ یانگ رکستون 2.214 1.929 15%
6. مزدا CX-9 1.057 69 1432%
7. نیسان مورانو 603 625 -4%
8. نیسان پث‌فایندر 388 1.867 -79%
مجموع فروش این کلاس 47.265 38.387 23%

همان‌طور که می‌بینید، کل فروش این کلاس کمی بیش از 47 هزار دستگاه در سال 2015 بوده است. این در حالی است که فولکس‌واگن گلف به‌تنهایی بیشتر از 534 هزار دستگاه در مدت مشابه در اروپا فروخته است!

خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبرید
خودروهای برقی رشد بسیار سریعی در بازار دارند و به سرعت در حال افزایش سهم خود هستند. فروش این خودروها در سال 2015، نسبت به سال قبل، 47% افزایش پیدا کرد و این در حالی است که در سال قبل از آن نیز، 50% درصد رشد فروش در این بخش مشاهده شده بود. پیش‌بینی می‌شود که فروش خودروهای برقی در اروپا در سال جاری میلادی به بیش از 100 هزار خودرو برسد.

Renault ZOE electric car
Renault ZOE electric car

مجموع فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبرید در سال 2015 به بیش از 189 هزار دستگاه رسید که رشدی 94 درصدی نسبت به سال قبل را نشان می‌دهد و در حال حاضر این خودروها 1.3% از کل خودروهای فروخته‌شده در اروپا را شامل می‌شوند.

2016 Nissan Leaf
2016 Nissan Leaf

سه خودروی برقی پرفروش در اروپا، خودروهایی هستند که از پایه به صورت برقی طراحی شده‌اند، نه نسخه‌های برقی از خودروهای معمولی. این مسئله نشان می‌دهد که استراتژی طراحی پایه‌ای خودروهای برقی مؤثرتر است.

2015 Tesla Model S P90D
2015 Tesla Model S P90D

در بخش خودروهای برقی، رنو Zoe توانست با افزایش فروش 67 درصدی نسبت به سال قبل، نیسان Leaf را کنار بزند و عنوان پرفروش‌ترین خودرو را کسب کند. تسلا مدل S نیز رتبه سوم را از آن خود کرد. نسخه‌های الکتریکی فولکس‌واگن گلف، کیا سول و رنو کانگو رتبه‌های چهارم تا ششم فروش را کسب کرده‌اند.

میزان فروش مدل‌های مختلف خودروهای برقی در اروپا را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

خودروهای الکتریکی 2015 2014 تغییرات
1. رنو Zoe 18.469 11.090 67%
2. نیسان لیف 15.303 15.158 1%
3. تسلا Model S 15.169 8.841 72%
4. فولکس e-Golf 11.124 3.328 234%
5. کیا Soul EV 5.800 468 1139%
6. رنو کانگو  ZE 4.328 4.171 4%
7. ب‌ام‌و i3 EV (e) 3.901 2.986 31%
8. نیسان e-NV200 / Evalia 3.049 2.300 33%
9. فولکس e-Up! 2.769 5.450 -49%
10. مرسدس بنز B-Class ED 2.760 150 1740%
11. اسمارت Fortwo ED 2.013 2.726 -26%
12. رنو توئیزی 1.917 2.293 -16%
13. پژو iOn 1.566 570 175%
14. Bolloré Blue Car 1.166 1.170 0%
15. سیتروئن C-Zero 1.118 613 82%
16. میتسوبیشی I-Miev 708 675 5%
17. هیوندای ix35 FCEV 166 38 337%
Segment total 91.326 62.027 47%

در بخش خودروهای پلاگین هیبرید، میتسوبیشی اوتلندر PHEV با اختصاص حدود یک‌سوم از فروش کل این بخش به خود، رتبه اول را در این بخش کسب کرده است. با این آمار فروش، اوتلندر PHEV توانست رکورد پرفروش‌ترین خودروی برقی در اروپا را به نام خود ثبت کند. جالب است بدانید که دوسوم از فروش کلی اوتلندر در اروپا، مربوط به نسخه پلاگین هیبریدی آن است.

Mitsubishi Outlander PHEV 2015
Mitsubishi Outlander PHEV 2015

پس از اوتلندر، فولکس‌واگن گلف GTE و آئودی A3 e-Tron رتبه‌های بعدی در جدول فروش خودروهای پلاگین هیبرید را کسب کرده‌اند. در این جدول، تنها خودرویی که اختصاصاً به‌عنوان یک پلاگین هیبرید طراحی شده است، BMW i8 می‌باشد که حدود 2000 دستگاه در سال 2015 فروخته است؛ عددی که با توجه به قیمت و کلاس این خودرو، عددی راضی‌کننده محسوب می‌شود.

VW Golf VII GTE
VW Golf VII GTE

در جدول زیر میزان فروش خودروهای پلاگین هیبرید در اروپا را مشاهده می‌کنید:

PHEV پلاگین هیبرید
2015 2014 تغییرات
1. میتسوبیشی اوتلندر PHEV 31.340 19.980 57%
2. فولکس واگن گلف GTE 17.282 534 3136%
3. آئودی A3 e-Tron 11.711 618 1795%
4. ب‌ام‌و i3 REx (e) 7.919 6.062 31%
5. ,ولوو V60 Twin Engine 6.952 5.099 36%
6. مرسدس بنز C350e 5.069 0 جدید
7. فولکس پاسات GTE 4.686 0 جدید
8. پورشه کاین S e-hybrid 3.350 169 1882%
9. ولوو XC90 T8 Twin Engine 2.653 0 جدید
10. BMW i8 2.027 1.133 79%
11. BMW X5 40e PHEV 1.649 0 جدید
12. فورد C-Max Energi 1.230 0 جدید
13. مرسدس بنز S500e 807 0 جدید
14. تویوتا پریوس Plug-In 704 899 -22%
15. پورشه پانامرا S e-hybrid 606 917 -34%
مجموع فروش این کلاس 97.985 35.411 177%

بدین ترتیب به پایان سومین قسمت از معرفی پرفروش‌ترین خودروهای اروپا در سال 2015 می‌رسیم. در قسمت بعدی، به سگمنت های جذاب خودروهای لوکس خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل علیرضا رحیقی

کارشناس ارشد مهندسی برق و نویسنده مقالات خودرویی

39 دیدگاه

  1. علی -کیوج
    سوابق: (68 دیدگاه) ,

    بیشتر از نصف فروش کل اروپا تو ایران سانتافه وارد و فروخته میشه ولی بازم هیوندای با همه این اوصاف به ایران مستقیم خودرو نمیده/این وسط دلال ها چه سودی دارن میکنن/ بخاطر همینم فکر نکنم بزارن که هیوندای مستقیم با ایران معامله کنه!

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل @@سرباز وطن@@
      @@سرباز وطن@@
      سوابق: (33 دیدگاه) ,

      سلام به همگی…فقط یه نکته رو یاد آوری می کنم و اونم اینه که وقتی یک خودرو آمار فروشش میره بالا ، این به معنی این نیست که اون خودرو از لحاظ کیفیت خیلی خوبه….عواملی زیادی روی آمار فروش خودرو ها تاثیر دارن که مهمترین اون قیمت به همراه کیفیت و زیبایی ظاهری نسبی هستش…

      پاسخ
      1. amir
        سوابق: (116 دیدگاه) ,

        تو ایران شاید این چیزی که شما میگید درست باشه اما تو اروپایی که همه نوع برندی با بهترین قیمت وجود داره مطمیینا خودرویی که فروش بالایی داره کیفیت و قیمت و بقیه ی معیار های یک ماشین ایده آل رو یکجا داره

        پاسخ
    2. امیر سابق
      سوابق: (134 دیدگاه) ,

      هر چقدر کامنت شمارو میخونم میبینم با موضوع پست مرتبط نیست؟
      جسارتا اگه با کره ای ها مشکلی دارید برید هر وقت پول رو داشتید و خریدید و استفاده کردید بیایید بگید آَشغاله یا خوبه. نه از روی احساس
      آدم سایتا رو میخونه میبینه همه مینویسند ما لکسوس و بنز و خیلی داریم نمونشم تو این سایت خیلی هست که اسم بردنش جایز نیست. ولی آدم وقتی میره خیابون از 100 تا خودرو 96 تاش رو پراید و سمند و پژو میبینه 3 یا 4 تاش رو یه خارجی درست و حسابی. من نمیدونم این مردم ما (البته بعضی ها) کی میخوان این اخلاق نا پسندشون رو ترک کنند؟
      طوری میایید زیر پست ها ژاپن کره میکنید که هر کیم باشه واقعا فکر میکنه چیزی شده یا خبری هست؟ آخه هدف بعضی ها از این کار چیه من نمیدونم؟ اصلا گیریم ژاپن از بنزم خوب باشه چه لزومتی داره بیاییم زیر هر پستی کامنت بذاریم ژاپنی خوبه یا کره ای خوبه

      پاسخ
  2. hamid
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    جدیدا هرکی میخواد بگه ماشین بازم میگه کره اشغاله ژاپنی خوبه.اره ژاپن واقعا خوبه.امار فروش اسپرتیج تو اروپارو ببینید اونوقت ما ایرانیا خیلیامون سوارش نشدیم میگیم اشغاله تو بازار رقابتی اروپا این فروشو داشت

    پاسخ
    1. شکوفه های کویری
      سوابق: (333 دیدگاه) ,

      ملاک برای موفق بودن خودرو سازها بازار مهم و بزرگ آمریکا است. در بازار اروپا تنوع هست ولی بعنوان بازار ملاک روش حساب نمیکنن، مثلا در آمار میبینیم که در اروپا فروش یک ماشین چینی مثل mvm x33 که خیلی از ما تو خیابون به این ماشین نگاه هم نمیکنیم از فروش ماشین آمریکایی شورولت بیشتر است !!.

      پاسخ
    2. امیر
      سوابق: (179 دیدگاه) ,

      دوست عزیز به این حرفای کوچه بازاری گوش نکن.اکثره اینایی که میبینی کره ژاپن میکنن دهه هفتادی هستند .عمو جون از کسی که افتخارو ارزوشه عمو تتل فالو کنه چه انتظاری داری. اصلا یه وعضی.کنگ .مبهم.فحش مثل قند و نبات گل زبون .شام و ناهار هیچی افتابه لگن هفت دست.ادا اطفار فراوان شپش در حال ملق زدن کف جیب مبارک.خلاصه بگم ملت صبح تا شب دارن جون میکنن برا یه لقمه نون وقت اضافه ندارن بیان تو سایتا کره و ژاپن بازی کنن.اگه پولش باشه هم کره خوبه هم ژاپن.

      پاسخ
      1. شکوفه های کویری
        سوابق: (333 دیدگاه) ,

        دوست گرامی یعنی هر کسی طرفدار ماشین های ژاپنیه یا آلمانی یا کره و یا هر جای دیگه بی ادبه و مثل نقل و نبات فحش میده و کشته و مرده ی تتلوئه ؟!!! ، خوب نیست که اینطوری قضاوت میکنید. ضمنا قرار نیست که همه ی طرفدارها پولدار باشن و ماشین های روز ژاپنی و اروپایی و کره ای زیرپاشون باشه، میتونیم با توجه به شناختی که از ماشین های مورد علاقمون داریم از اون برندها و کشورها طرفداری کنیم و علاقمند باشیم.

        پاسخ
    3. ایمان
      سوابق: (79 دیدگاه) ,

      اینایی که میگن کره ای آشغاله تا حالا صندلی عقب ماشین کره ای هم نشنستن!!!
      یه بنده خدایی تو یکی از این سایت های مربوط به خودرو کامنت گذاشته بود که کره ای بعد از 2 سال از هم می پاشه!!!!!!!!! آخه بگو مرد حسابی داری راجع به سمند کامنت میذاری مگه؟؟؟
      این همه آمریکایی و اروپایی و چینی از ماشین هیچی نمیدونن که میرن کره ای میخرن؟؟؟
      فقط تو مملکت ما به کره ای میگن آشغال ، اسباب بازی و ….. نیست همه آئودی و لکسوس و بنز سواران حق دارن!

      پاسخ
  3. Mj
    سوابق: (82 دیدگاه) ,

    ملاک برای موفق بودن یک خودرو در فروش فقط موفقیت دربزرگترین بازار یعنی امریکاست
    خیلی از ماشینا تو اروپا فروش ندارن ولی بخاطر فروش زیاد تو امریکا جز خودروهای پرفروش جهان میشن

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3132 دیدگاه) ,

      البته که این حرف درست نیست! چین و خود همین اروپا هم بازارهای بسیار مهمی محسوب میشن.حتی در مقیاس کوچیکتر میشه هند و امریکای جنوبی رو بهش اضافه کرد.
      ارادتمندم

      پاسخ
  4. شکوفه های کویری
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    عجیبه که در اروپا سانتافه و سورنتو را در دسته suv فول سایز قرار میدن در کنار لند کروزر(تانک) و پاجرو !. البته دلیلش هم نوشته شده که احتمالا بخاطر کم بودن suv ها در بازار اروپا است

    پاسخ
  5. عماد
    سوابق: (20 دیدگاه) ,

    رنو ونیسان دو کمپانی متحد جز پرفروش ترین ها ودر صدر اروپا

    پاسخ
  6. امیرحسین
    سوابق: (323 دیدگاه) ,

    دوستان طرفدار کره ای استاد بل گرفتن هستن!!!تو کلاس فول سایز مقاله داره میگه اروپایی ها علاقه ای به این کلاس ندارن پس اول شدن کره ای ها هیچ ارزشی نداره
    نکته مهم اینست که برای ارزشمند یا برتر بودن ماشینی نظر کارشناسان و تست کننده های حرفه ای اهمیت داره و نه نظر مصرف کنندگان یا میزان فروش.همانطور که آشغال ترین فیلمها یا صفحات موسیقی گاهی پرفروش میشن گاهی هم ماشین های افتضاح فروش بالایی دارن

    پاسخ
    1. شاهین
      سوابق: (3132 دیدگاه) ,

      دوست عزیز خیلی از خودروها وجود داشتن که از نظر فنی و یا حتی کیفیت خیلی خوب نبودن اما تونستن فروش موفقی رو تجربه کنن.برای بیشتر افراد مصرف کننده،شاید معیارهای متفاوتی با یه تست کننده ی حرفه ای خودرو وجود داشته باشه.
      از نظر من،مهم نظر مصرف کننده هستش چون مصرف کننده میزان فروش یه خودروساز رو رقم میزنه و برای خودروساز هم فروش مهمه نه کسب عناوینی که فقط بدرد ویترین پر کردن بخورن!
      ارادتمندم

      پاسخ
      1. خسته شده
        سوابق: (623 دیدگاه) ,

        چطوری آقا شاهین خوبی داداش چه خبر پست قبلی که کامنت گذاشتی متاسفانه دیر دیدم خوش میگذره سربازی!؟ مشخص شد کجا افتادی یا هنوز آموزشی هستی؟

        پاسخ
        1. شاهین
          سوابق: (3132 دیدگاه) ,

          سلام داداشم خیلی ممنونم ازت
          اره نزدیک خونمونم خدارو شکر
          میرم و میام هر روز 🙂

    2. كوروش
      سوابق: (320 دیدگاه) ,

      برادر داستان نگو
      نظر متخصص ها از مصرف کننده ها مهم تره؟؟؟؟؟؟؟؟
      به نظر من اگه یک متخصص ١٠٠٠ تا مشکل از یک ماشین بگیره و مردم راضی باشند مفت نمی ارزه

      پاسخ
      1. ایمان
        سوابق: (79 دیدگاه) ,

        این دوستان یادشون رفته که خودرو یک کالای مصرفی است و اصولا هدف از تولیدش فروش اون است نه جلب نظر کارشناسان!!!!!!!!!!!
        جالبه بدونید فروش نسل جدید توسان و اسپورتیج هم در اروپا با موفقیت چشمگیر همراه بوده و آمار فروششون سال دیگه بسیار جالب خواهد بود!
        در ضمن دوستانی که دم از بازار آمریکا میزنن باید بدونن که فروش سانتافه و سورنتو در بازار بسیار رقابتی این سگمنت در آمریکا هم نسبتا خوب بوده و رتبه 7 و 8 کسب کردن که مثلا از رتبه این ماشین ها بهتر بوده: Toyota 4Runner- Buick Enclave-Dodge Durango
        Nissan Pathfinder-Nissan Murano- Ford Flex -Mazda CX9

        پاسخ
  7. ميلاد
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    واقعا پاژرو انگشت کوچیک سورنتو هم نیست نه تو قیافه نه موتور و افرود چه جوری میخرن با او موتور بی کیفیت و مستهلکش

    پاسخ
  8. احسان(احسان)
    سوابق: (2207 دیدگاه) ,

    چطور سانتافه و لندکروز تو یه کلاس قرار گرفتن؟سانتافه که شاسی بلند متوسطه و لندکروز کلن یک کلاس بالاتر و شاسی بلند بزرگه
    در هر صورت در این کلاس اروپا بیش از 67 در صد بازار در اختیار کره ای هاست که البته با فروش 47 هزار خودرو بخش خیلی کوچکی رو تشکیل میده.فکر کنم فروش سانتافه تو ایران از کل اروپا بیشتر باشه

    پاسخ
  9. babak
    سوابق: (48 دیدگاه) ,

    6ماه پیش از منطقه ازاد انزلی توسان 2016 به قیمت 78 تومن خریدم اولش خیلی دوست داشتم مزداcx5 بخرم هم قیمت بودن ولی صندلی چرم فرمون مانیتور سنسور عقب سانروف مانیتور صندلی برقی کروز کنترل هیچ کدومو این مزدا با قیمت یکسان توسان نداشت چون بیس بود فولش خیلی گرون در میومد هم 6ایربگ بوده وارد کننده شرکت تات خودرو انزلی بهم گفت توسان بردار فروش مزدا cx5 خیلی سخته قطعاتشم گرون و کمیابه منم توسانو برداشتم راضیم ولی اینم بگهم از نظر سواری مزدا cx5 سرتره از توسان والی همه جوانبو نگاه کردم مادرم ریو 2014 داره 65000 کارکرد بخدا قسم روان داره کار میکنه بدونه هیچ صدای داشبوردی الان 10 سال پیش نیس بگیم کره اشغاله.درسته خودرو ساریه ژاپن از کره بالاتره ولی گفتن اشغال به خودروی کره ای اصلا درست نیست

    پاسخ
  10. sina
    سوابق: (309 دیدگاه) ,

    یه چیزی که ذهن من و در گیر کرده فرق هیوندای ix 35 با توسان که تو لیست هم رتبه فروش فرق داره میشه یکی توضیح بده فرق اینا چیه ممنون میشم !!!

    پاسخ
    1. ایمان
      سوابق: (79 دیدگاه) ,

      منظور از توسان، نسل جدید این ماشین هست که خیلی وقت نیست به بازار اروپا عرضه و تو همین زمان کم هم تونسته فروش بسیار خوبی داشته باشه.

      پاسخ
  11. تصویر پروفایل shz
    shz
    سوابق: (37 دیدگاه) ,

    نمیدونم چرا من با نیسان قشقایی اینقدر حال میکنم

    پاسخ
  12. تصویر پروفایل moein
    moein
    سوابق: (775 دیدگاه) ,

    انتخاب ا بین تمام رده و سگمنت های بالا فقط حضرت لندکروز

    پاسخ
    1. شکوفه های کویری
      سوابق: (333 دیدگاه) ,

      حضرت لندکروزر رو خوب اومدی، پادشاه تمام ماشین ها در این لیست ها لند کروزر است و پاجرو هم ولیهد است.

      پاسخ
  13. مجتبی
    سوابق: (7 دیدگاه) ,

    اینقدر با هم نزوکید
    خب معلومه که کره تکنولوژی و کیفیت ژاپن رو نداره
    ولی وقتی مردم کره ای زیاد میخرن و راضی ان و همچنین آمار میگه که از نظر میزان خرابی نسبت به تعداد این دو برند کره ای جزو 10 برند اولن باید با احترام در موردشون صحبت کرد

    پاسخ
  14. mds
    سوابق: (266 دیدگاه) ,

    تا کی میخواید به این بچه بازیا ادامه بدید؟ کره خوبه ژاپن خوبه آلمان عالی همه تولیدات این سه کشور عالی و همشون قابل احترامن بیشتر از نود درصد ملت نون ندارن بخورن اونوقت بعضیا همچین بحث میکنن انگار این شرکتا ارث باباشونه خودم 31 سالمه ولی هنوز نتونستم یه وسیله مثل موتور یا پیکان خریداری کنم، دیوانگی هم حدی داره، این رفتارها فقط نزد ایرانیان است و بس

    پاسخ
    1. شکوفه های کویری
      سوابق: (333 دیدگاه) ,

      ژاپن عالی – آلمان عالی – کره خوب

      پاسخ
  15. ارمان
    سوابق: (994 دیدگاه) ,

    دوستان میتسوبیشی اوتلندر PHEV صدی 2 لیتر میسوزونه و AWD هم میشه !
    به نظر من واقعا دوست داشتنیه مخصوصا اتاق 2016 فقط اونایی که دیدنش میدونن من چی میگم 🙂
    به امید روزی که یکم دلمون به حال محیط زیستمون بسوزه , حالا که نمیتونیم میتسوبیشی یا اعودی بگیریم تو ساحل اشغال نریزیم 🙂

    پاسخ
  16. احمد باقری
    سوابق: (4265 دیدگاه) ,

    اختلاف خیلی زیادی بین سلیقه اروپایی و آمریکایی وجود داره، هر کدوم برای کاربرد خاص خودشون میخوان.

    پاسخ
    1. Archi KHAN
      سوابق: (1652 دیدگاه) ,

      احمِد جان
      دقیقا اختلاف چقدر زیاد اَست ؟!!
      و چگونه می توانیم دریابیم هر کُدام چِه را برای کُدام کاربرد خاص میخواهَند ؟!!

      پاسخ
  17. abbas
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    اونهایی که میگن کپچر داستر و پژو2008 و کلا ماشینای فرانسوی اشغالن و چنینن و چنانن بهتر یه نگاه به فروش این سه خودرو تو بازار رقابتی اروپا بکنن

    پاسخ
  18. امیرحسین
    سوابق: (323 دیدگاه) ,

    گویا دوستان اصلاً به مفهوم کلمات توجه نمیکنن؟؟؟من گفتم پرفروش بودن بودن ارتباطی به ارزشمندی یا برتری نداره و برای دریافت برتری های فنی ماشین باید به نظر متخصصان و تست کننده های حرفه ای توجه کرد.
    دوستی گفته ماشین کالای مصرفی هست و باید به نظر مصرف کنندگان بها داد.عجب؟؟؟ببینم سینما و فیلم کالای خوردنی هست؟؟؟فیلم هم ساخته میشه که تو گیشه بفروشه و نه اینکه تو گنجه باشه ولی تعیین معیارهای فنی و هنری با منتقدان هست و نه مردم عادی
    فیلم “avatar” با اینکه همه رکورد های فروش رو شکست ولی تنها یک اسکار گرفت ولی تو همون سال فیلم “hurt locker” که جزء کم فروش های سال بود تموم جوایز رو درو کرد

    پاسخ
    1. ایمان
      سوابق: (79 دیدگاه) ,

      اتفاقا پر فروش بودن در بازارهای رقابتی چون اروپا به دلیل ارزشمند بودن و داشتن مزیت رقابتی است!!!!!!
      این که در بازاری پرفروش تر بودن ارزش یک کالا را نشان ندهد مربوط به بازارهای انحصاری مثل بازار خودرو ایران است .
      ظاهرا جنابعالی فاقد اطلاعات لازم در زمینه بازاریابی و اقتصاد هستید و از درک مفاهیم این چنینی (هرچند ساده) ناتوانید!

      پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.