گران‌ترین خودروهای جدید چهار سیلندر

مقررات محدود کننده آلودگی و مصرف سوخت باعث می‌شوند که روز به روز از تعداد موتورهای ۱۰ و ۱۲ سیلندر در دنیای اتومبیل کاسته شود. در مقابل، این چهار سیلندرها هستند که این اواخر رشد زیادی پیدا کرده‌اند. پیشرفت‌ها در زمینه القای اجباری و تکنولوژی‌های الکتریکی‌سازی موجب شده‌اند که عملکرد و قیمت برخی خودروهای چهار سیلندر به سطحی برسد که قبلاً کمتر در این صنعت دیده شده است. بر این اساس، دست‌اندرکاران مجله Car and Driver بر آن شده‌اند تا دور نمای صنعت اتومبیل را بررسی کرده و حداکثر قیمت مدل‌های چهار سیلندر موجود را پیدا کنند. آنچه در ادامه می‌آید، مجموعه‌ای از گران‌ترین خودروهای جدید است که برای پیشرانه از موتورهای چهار سیلندر، چه با کمک توربوشارژر، سوپرشارژر و یا موتورهای الکتریکی، استفاده می‌کنند. با اینکه به هیچکدام از خودروهای موجود در این لیست، قیمت آپشن‌ یا پکیج تجهیزات اضافی افزوده نشده است، ولی سعی شده تا گران‌ترین سطح تریم هر مدل انتخاب شود.

four-cylinder
مرسدس‌بنز E300 فورماتیک مدل ۲۰۱۷؛ قیمت: ۵۵۵۷۵ دلار
با درنظر گرفتن اینکه تقریباً تمام رقبای E300 یک ارتقای پیشرانه شش سیلندر به مشتریان ارائه می‌دهند، مرسدس‌بنز در این میان اندکی خطر کرده و مدل جدید سدان کلاس E خود را به یک موتور چهار سیلندر در ایالات متحده محدود کرده است. مدل استاندارد E300 با دو سیستم دیفرانسیل عقب و چهار چرخ متحرک فورماتیک در دسترس قرار می‌گیرد و با یک موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر همراه است؛ موتوری که برایش قدرتی به میزان ۲۴۱ اسب‌بخار و ۳۷۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند.

2017 Mercedes-Benz E300
2017 Mercedes-Benz E300

البته نسخه‌های شش و هشت سیلندر نیز در بین مدل‌های کلاس E مرسدس‌بنز حضور دارند، ولی باید توجه داشت که استفاده از این موتورها مستلزم انتخاب تریم‌های تهاجمی AMG، یعنی E43 با موتور V-6 و E63 با موتور V-8 است. در همین حال، برای مشتریان امریکایی که به دنبال تعداد بیشتر سیلندر در کلاس‌ E غیر AMG خود هستند، مدل E400 استیشن واگن با یک موتور ۳ لیتری V-6 و قدرت ۳۲۹ اسب‌بخار درنظر گرفته شده است.


ب‌ام‌و 528i ایکس‌درایو M اسپورت مدل ۲۰۱۶؛ قیمت: ۵۶۷۴۵ دلار
سدان متوسط لوکس سری 5 ب‌ام‌و قرار است که به‌زودی با یک نسخه جدید جایگزین شود. ولی تا آن زمان، مدل کنونی چند ماهی در نمایندگی‌های ب‌ام‌و حضور خواهد داشت. پیشرانه پایه سری 5 ب‌ام‌و در امریکا، یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر است که در 528i عرضه می‌شود. این مدل در سطحی پایین‌تر از 535i با موتور شش‌سیلندر در یک ردیف، 550i با موتور V-8، 535d با موتور شش سیلندر دیزل و نسخه با سطح عملکرد بالای M5 قرار می‌گیرد.

BMW 528i 2015
BMW 528i

528i با وجود قدرت نسبتاً متعادل ۲۴۰ اسب‌بخاری که دارد، عملکرد قابل‌توجهی دارد. این خودرو قادر است تا در عرض ۵/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد. سیستم دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک ایکس‌درایو ب‌ام‌و یک آپشن ۲۳۰۰ دلاری است. همچنین در اینجا پکیج M اسپورت سری 5 با توجه به طراح متفاوت بدنه و چرخ‌ها و تایرهای پرفورمنسی که اضافه می‌کند، به عنوان یک سطح تریم جداگانه درنظر گرفته شده است.


ولوو S90 T6 AWD اینسکریپشن مدل ۲۰۱۷؛ قیمت ۵۷۲۴۵ دلار
«ولووی گذشته» نسبت به استفاده از موتورهای چهار سیلندر حساسیت زیادی داشت و به جای آنها، در محصولاتش از موتورهای ۵ و ۶ سیلندر استفاده می‌کرد. ولی «ولووی جدید» که تحت مالکیت کمپانی چینی «جیلی» در آمده، رویکرد متفاوتی برگزیده است و در حال حاضر، تقریباً در تمام خط تولیدش از موتورهای چهار سیلندر ۲ لیتری استفاده می‌کند. در مدل زیبا و جدید S90 سدان، ۲ آپشن برای تنظیمات این موتور ۴ سیلندر ارائه شده است؛ یک نسخه T5 با توربوشارژر و قدرت ۲۵۰ اسب‌بخار و نسخه قدرتمند سوپرشارژر و توربوشارژر T6 با قدرت ۳۱۰ اسب‌بخار.

Volvo-S90_R-Design-2017-1600-01
این در حالی است که یک نسخه پلاگین هیبرید از S90 با استفاده از همین موتور ۲ لیتری در کنار موتورهای الکتریکی، ظرف چند ماه آینده از راه خواهد رسید. البته شاید خیلی‌ها در امریکا منتظر آمدن V90 واگن باشند؛ مدلی که سال آینده در این بازار ارائه می‌شود و در زمینه پلتفرم، طراحی داخلی و پیشرانه با S90 مشترک است و در عین حال، فضای بیشتری در داخل کابین و یک بدنه زیبا با سقف کشیده دارد.


کادیلاک CT6 2.0T لاکچری مدل ۲۰۱۷؛ قیمت ۵۹۳۹۰ دلار
کادیلاک خودش اعلام کرده که با مدل جدید CT6 سدان، قطعاً‌ قصد ندارد که با پرچم‌داران کنونی دنیای اتومبیل‌های لوکس (از جمله مرسدس‌بنز کلاس S) رقابت کند؛ موضوعی که در پیشرانه پایه CT6 نیز مورد تأیید قرار می‌گیرد و این خودروی بزرگ با یک موتور نسبتاً کوچک ۲ لیتری چهار سیلندر با توربوشارژر همراه می‌گردد. البته سبکی و وزن فوق‌العاده کادیلاک، سطح مناسبی از عملکرد را فراهم کرده است. CT6 با استفاده از این موتور می‌تواند در عرض ۶/۱ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

Cadillac CT6 2016
Cadillac CT6 2016

«ساختار سبک‌وزن» این اعتماد به نفس برای کادیلاک ایجاد کرده که حداقل در وهله کنونی، یک آپشن V-8 برای CT6 درنظر نگیرد. گزینه‌های دیگر پیشرانه در این مدل شامل یک موتور تنفس طبیعی ۳/۶ لیتری V-6 و یک موتور دو توربوشارژر ۳ لیتری V-6 هستند. هر دوی این موتورهای شش سیلندر صرفاُ با سیستم دیفرانسیل تما‌م‌چرخ متحرک در دسترس قرار می‌گیرند و این در حالی است که مدل چهار سیلندر منحصراُ به صورت دیفرانسیل عقب است. همچنین یک نسخه تولید محدود پلاگین هیبرید از این مدل که احتمالاً قیمتش به سطحی بالاتر از 2.0T می‌رسد، قرار است که به‌زودی در ایالات متحده به فروش برسد.


لندروور رنج‌روور اووک اتوبیوگرافی مدل ۲۰۱۷؛ قیمت ۶۳۴۹۵ دلار
کوچکترین محصول لندروور، مدل زیبای رنج‌روور اووک از لوکس‌ترین سطح تریم خودروساز، یعنی «اتوبیوگرافی» بهره می‌برد؛ چرم بسیار با کیفیت، یک سیستم صوتی Meridian و الگوهایی که در مدل‌های بزرگتر و با پرستیژ بالاتر لندروور نیز دیده می‌شوند. امّا این پکیج لوکس، بر روی پیشرانه استاندارد اووک تأثیری نگذاشته است و این خودرو همچنان از یک موتور ۲ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر به همراه یک گیربکس ۹ سرعته اتوماتیک بهره خواهد برد.

Range Rover Evoque Autobiography Dynamic
مدل «اتوبیوگرافی» منحصراً با یک موتور چهار سیلندر عرضه می‌شود، ولی یک نسخه ۲ درب از رنج‌روور اووک نیز در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. برای مدل ۲۰۱۷، یک ورژن کانورتیبل نیز وجود خواهد داشت که احتمالاً جای مدل عجیب و غریب نیسان مورانو کراس‌کابریولت را خواهد گرفت.

آلفا رومئو 4C اسپایدر مدل ۲۰۱۶؛ قیمت: ۶۷۴۹۵ دلار
مدل اسپورت شاخص آلفا رومئو برای داشتن یک وزن کمتر، تا حدودی از روش‌های لوتوس الهام گرفته است؛ یک ساختار فیبرکربنی با طراحی مختصر در داخل کابین و کمترین تجهیزات ممکن تا در نهایت پایین‌ترین سطح وزنی برای خودرو ایجاد شود (۱۱۳۶ کیلوگرم). به خاطر همین وزن اندک، هر نوع موتوری که برای پیشرانه استفاده شود، می‌تواند سطح عملکرد بالایی را برای خودرو فراهم کند. موتور ۱/۸ لیتری توروبوشارژر چهار سیلندر با قدرت ۲۴۰ اسب‌بخار، شاید قدرت عضلانی سطح بالایی به نظر نرسد، ولی برای رساندن سرعت 4C در عرض ۴/۲ ثانیه به ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت کافی است.

2016 Alfa Romeo 4C
سقف جمع‌شونده 4C اسپایدر نیز یکی دیگر از نشانه‌های رعایت سادگی در این خودرو است. این سقف در واقع یک پنل پارچه‌ای جداشدنی است که می‌تواند به شکلی ساده و ابتدایی از روی خودرو برداشته شود. کاری که ممکن است اندکی ابتدایی و وقت‌گیر به نظر برسد، ولی برای رانندگی سقف‌باز با این خودروی اسپورت منحصر به فرد ایتالیایی ارزشش دارد.


ب‌ام‌و X5 ایکس‌درایو 40e M اسپورت مدل ۲۰۱۶؛ قیمت: ۶۸۸۹۵ دلار
ب‌ام‌و برنامه دارد تا از همه محصولاتش، یک نسخه پلاگین هیبرید ارائه کند و به‌تازگی این موضوع را اعلام کرده است. اولین مدل پلاگین شاخص ب‌ام‌و پس از مدل اسپورت هیبرید i8، مدل X5 40e خواهد بود که در آن  موتورهای استاندارد شش و هشت سیلندر در X5، با یک موتور توربوی ۲ لیتری چهار سیلندر جایگزین می‌شوند و یک موتور الکتریکی ۱۱۱ اسب‌بخار نیز سیستم پیشرانه را همراهی می‌کند. این در حالی است که  برای داشتن مدل 40e، مشتریان باید نسبت به  مدل معمولی‌تر شش سیلندر ایکس‌درایو 35i، به اندازه ۵ هزار دلار بیشتر پرداخت کنند.

BMW X5 02
خروجی کلی پیشرانه به ۳۰۸ اسب‌بخار می‌رسد؛ پیشرانه‌ای که برای حرکت X5 با وزن ۲۳۹۶ کیلوگرم به کار گرفته می‌شود. اگر راننده‌ای بخواهد صرفاُ با الکترسیسته به حرکت خود ادامه دهد، تنها حدود ۲۲/۵ کیلومتر مسافت پیش رو خواهد داشت. ولی وقتی این منبع انرژی را تمام کند، X5 به عنوان یک هیبرید معمولی عمل خواهد کرد و قدرت را بین موتور الکتریکی و موتور بنزینی تغییر می‌دهد. برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا از مصرف سوخت معادل این هیبرید برابر ۹/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، در حالت ترکیبی است؛ یعنی ۲ لیتر کمتر از مدل 35i. البته مصرف ناامید کننده ۱۱/۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر را که در تست مشاهده شده، نباید از یاد برد.


پورشه 718 باکستر S مدل ۲۰۱۷؛ قیمت: ۶۹۴۵۰ دلار
سال‌ها از زمانی که پورشه به موتورهای با شکوه شش سیلندر تخت خود مشهور بوده، می‌گذرد و در حال حاضر این خودروساز به حیطه پیشرانه‌های چهار سیلندر وارد شده است. جدیدترین نسخه‌های مدل‌های اسپورت باکستر و کیمن که اینک از پیشوند 718 استفاده می‌کنند، منحصراُ با موتورهای توربوی چهار سیلندر در دسترس قرار می‌گیرند؛ یک موتور ۲ لیتری در مدل‌های استاندارد و یک موتور ۲/۵ لیتری در مدل‌های سریعتر و تیزتر S. البته این موتورهای جدید چهار سیلندر تخت، عملکرد قابل‌توجهی دارند و خروجی باکستر S به ۳۵۰ اسب‌بخار و ۴۱۹ نیوتن‌متر می‌رسد. درنظر بگیرید که گشتاور این موتور به اندازه ۵۸ نیوتن‌متر بالاتر از موتور شش سیلندر تنفس طبیعی است که قبلاُ در باکستر و کیمن ارائه شده است.

Porsche 718 Boxster S
البته همین‌حالا هم پس از راندن یک 718، هنوز هم احتمالاً راننده احساس می‌کند که چیزی در این میان گمشده است؛ شاید مهمتر از صدا و قدرتی است که به صورت خطی از موتورهای افسانه‌ای شش سیلندر تخت در اختیار علاقه‌مندان واقعی پورشه قرار می‌گرفت.


ب‌ام‌و 740e ایکس‌درایو مدل ۲۰۱۷؛ قیمت: ۹۰۰۹۵ دلار
به نظر می‌رسد که برنامه پلاگین هیبرید ب‌ام‌و از پایین به بالا انجام می‌شود؛ جایی که این نوع پیشرانه ابتدا در مدل اسپورت پرچم‌دار i8 رؤیت شد و سپس به X5 شاسی‌بلند رسید. حالا هم مدل جدید سری 7 سدان در سال جدید صاحب یک نسخه هیبرید به نام 740e شده است. این خودرو از فرمولی کمابیش مشابه X5 استفاده می‌کند.

BMW-740e-iPerformance-5
یک موتور توربوشارژر چهار سیلندر، اولین موتور با این تعداد سیلندر است که در یک سری 7 نصب می‌شود و با همراهی یک موتور الکتریکی، قدرتی به میزان ۳۲۶ اسب‌بخار تولید می‌کند و گشتاور خروجی پیشرانه نیز به ۵۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد. البته مطابق گزارش ب‌ام‌و، دامنه مسافت الکتریکی اندکی بیشتر از X5 پلاگین هیبرید است و به ۳۷ کیلومتر افزایش می‌یابد. همچنین حداکثر سرعت در حالت تمام‌الکتریکی برابر ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت است. 740e اولین مدل پلاگین هیبرید خواهد بود که از عنوان جدید “iPerformance” استفاده می‌کند؛ عنوانی که این خودرو را با برند زیرشاخه i پیوند می‌دهد.


ولوو XC90 T8 پلاگین هیبرید اکسلنس مدل ۲۰۱۷؛ قیمت ۱۰۵۸۹۵ دلار
یک شاسی‌بلند الترا لوکس، دو دیفرانسیل و وزن بیش از ۲۲۵۰ کیلوگرم، شاید آخرین گزینه برای استفاده از یک پیشرانه چهار سیلندر باشد، ولی یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر که در مدل سطح بالای ولوو XC90 اکسلنس به کار گرفته شده، کاملاً این پیش‌فرض را بر هم می‌زند. این موتور نه‌تنها از توربوشارژر و سوپرشارژر بهره می‌برد، بلکه در قالب یک سیستم پیشرانه پیشرفته هیبریدی با دو موتور الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد که روی هم رفته، خروجی‌ای برابر ۴۰۰ اسب‌بخار و ۶۴۰ نیوتن‌متر تولید می‌کنند.


در همین حال، تریم «اکسلنس»، XC90 را به یک سطح بسیار لوکس ارتقا می‌دهد. یک تریم ویژه طراحی داخلی، طرح ۴ صندلی به جای گزینه‌های ۵ یا ۷ صندلی در حالت استاندارد، صندلی‌های عقب مجلل با میزهای مخصوص، قابلیت پیام‌نگاری، نمایشگرهای سرگرمی برای هر کدام از سرنشینان و حتی یک یخچال برای خنک‌ نگه داشتن نوشیدنی‌ها، از جمله ویژگی‌های این کراس‌اور پر زرق و برق هستند.

درباره نویسنده

تصویر پروفایل مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

23 دیدگاه

  1. محمد رومياني
    سوابق: (47 دیدگاه) ,

    کادیلاک رو دوس دارم….آلفا هم خوشگله بنظرم

    پاسخ
    1. ali
      سوابق: (1308 دیدگاه) ,

      در برابر اصالت تو کادیلاک زانو میزنم
      ای لوکس ساز با اصل و نسب
      ای عزیز دل امریکایی بازان دنیا
      کادیلاک و لینکلن و کرایسلر مثل ضلع های یه الماس هستن که در صنعت خودروسازی و لوکس سازی میدرخشند و هر کدوم اونقدر افتخارات دارند که بخوام بگم یه کتاب میشه
      AMERICAN CARS FOOOR EVER

      پاسخ
  2. تصویر پروفایل اسطوره
    اسطوره
    سوابق: (3793 دیدگاه) ,

    الان دیگه با مقررات دست و پاگیر آلایندگی و مصرف سوخت باید به موتور 4 سیلندر در ماشین های خیلی گرون هم عادت کنیم.

    پاسخ
  3. Bmw
    سوابق: (21 دیدگاه) ,

    فقط x5 اونم x5 M با اون رنگ نقره ایه مخصوصش

    پاسخ
  4. تصویر پروفایل Enzo
    Enzo
    سوابق: (127 دیدگاه) ,

    کادیلاک کاش بیشتر کار میکرد و یه رقیب خوب بره اس کلاس و سری هفت میداد

    پاسخ
  5. علي
    سوابق: (903 دیدگاه) ,

    به نظر من لندور ی چیز دیگست میدونین چرا؟ چون هیچوقت از هندوستان انتظار نداشتم ی همچین ماشینی ی روز تولید کنه. ولی بنز با بی ام وه انتظار زیاده ازشون.

    پاسخ
    1. تصویر پروفایل اسطوره
      اسطوره
      سوابق: (3793 دیدگاه) ,

      لندرور عالیه هیچ شکی هم نیست.
      علی آقا…

      برای صد هزارمین بار میگم تمام مهندسای جگوار لندرور انگلیسی هستن.

      پاسخ
  6. Sina
    سوابق: (160 دیدگاه) ,

    فکر کنم اینا حواسشون به بازار ایران نبوده، چون گرون ترین چهار سیلندر های دنیا تو ایرانه 😂 الان آگه قیمت هوندا crv تو ایران رو به دلار تبدیل کنی میشه 71000 دلار، یعنی از آون باکستر و کادیلاک بیشتر در میاد حالا قیمت بقیه ماشین هارو خودتان حساب کنید

    پاسخ
  7. علیرضا
    سوابق: (95 دیدگاه) ,

    لگنای ایرانی هم با چهار سیلندر ( نسبت به قدرت خرید مردم ) از اینا گرونترن

    پاسخ
  8. teddy
    سوابق: (14 دیدگاه) ,

    خسته نباشید .چرا از ماشین های رضوانی تو لیست نیست؟ فک کنم 80000 و 135000 دلار قیمتشون باشه

    پاسخ
  9. حمیدرضا
    سوابق: (333 دیدگاه) ,

    خیلی مقاله خوبی بود متشکرم به نظر من بی ام دبلیو یک تو مصرف خودروهای هیبریدیش اقراق میکنه مصرف ای 8 روهم چهار لیتر اعلام کردن ولی 7 لیتر مصرف می کنه اما درکل وقتی این همه برند خوب و بزرگ رو میبینم که برای حفظ محیط زیست حاضرن روش خودشونو تغییر بدن این سوال برام مطرح میشه ما برای زمین محل زندگیمون چه کاری انجام دادیم

    پاسخ
    1. مجتبی
      سوابق: (18 دیدگاه) ,

      مطمین باش تو این زمینه بی ام و به پای تویوتا نمیرسه
      ازمایش تخت گاز که راجع به مصرف سوخت تویوتا پیریوس و بی ام و ام سه دقت کن ام سه نه سری سه معمولی بود رو یه نگاه بنداز تا بفهمی کی خالی میبنده

      پاسخ
      1. تصویر پروفایل اسطوره
        اسطوره
        سوابق: (3793 دیدگاه) ,

        اون مقاسیه فرق میکرد.
        به نظر من هیچ شرکتی اغراق نمیکنه و دروغ نمیگه. مگه جنگله؟
        شرایط آزمایش و … روی مصرف سوخت تاثیر دارن. مهم تر از همه به قول کلارکسون نوع رانندگی.
        در تاپ گیر هم پریوس با گاز پرحرکت میکرد دور موتور حدودا 4000 ولی BMW با دور موتور 2000 یا 1500. از حرفای جرمی میشد فهمید.

        پاسخ
  10. مهدی
    سوابق: (6 دیدگاه) ,

    چقدر چراغ عقب این کادیلاکه با چراغ عقب جنسیس جی 80 شبیهن

    پاسخ
  11. مسعود
    سوابق: (556 دیدگاه) ,

    خوشم میاد خودروسازان یواش یواش دارن نوید روزی رو میدن که ثروتمندان کمتر محیط زیست رو آلوده کنن.
    اگه راست باشه و اگه بتونن این کار رو بکنن.

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.