چشم انداز

گران‌ترین خودروهای فروخته شده در حراجی‌ها

خودروهای معاصر گران‌قیمتی مانند مک‌لارن P1 و لافراری با قیمت‌های ۱/۱ و ۱/۴ میلیون دلاری می‌توان نظر هر کسی را به خود جلب کنند. از طرف دیگر، دستهٔ دیگری از مولتی‌میلیاردرها وجود دارند که برای جلب توجه و رقابت با همنوعان خود، خودروهای کلاسیک را انتخاب می‌کنند. پس از اینکه فراری ۲۵۰ GTO مدل ۱۹۶۲ اخیراً در زمینه بیشترین قیمت مزایده خودرو، رکورد ۳۸۱۱۵۰۰۰ دلار را ثبت کرد، نظرها به سمت گران‌ترین خودروها در مزایده‌های مختلف جلب شد که در ادامه این خودروها مرور می‌شوند.

فراری ۲۵۰ GTO مدل ۱۹۶۲ – ۳۸۱۱۵۰۰۰ دلار (بونهامز، ۲۰۱۴)

فراری ۲۵۰ GTO از مدل خودروهایی است که طالبان زیادی دارد. در همین حال، وقتی این خودرو در اوایل تابستان امسال در کوئیل لاج در مونتری کالیفرنیای امریکا، به فروش رسید، یک رکورد جهانی به نام خود ثبت کرد. البته این مبلغ بسیار کمتر از تخمین اولیه مزایده به میزان ۵۰ میلیون دلار بود. دلیل این قیمت گزاف شاید این است که فراری تنها ۳۹ دستگاه از مدل ۲۵۰ GTO تولید کرده است؛ یک خودروی مسابقه‌ای خاص که کمتر در مزایده‌های عمومی دست‌به‌دست می‌شود.

مرسدس‌بنز W196 مدل ۱۹۵۴ – ۲۹۶۰۷۷۶۰ دلار (بونهامز، ۲۰۱۳)

حدود یک سال قبل از اینکه فراری ۲۵۰ GTO با قیمت ۳۸ میلیون دلاری خود رکوردشکن شود، عنوان گران‌ترین خودروی فروخته شده در یک مزایده در اختیار خودروی مسابقه مرسدس‌بنز بود. این مدل در لیست جشنواره بونهامز گودوود در جولای ۲۰۱۳ قرار گرفته بود. از ویژگی‌های خاص این خودروی فرمول یک و تک‌سرنشینه، برنده شدن چند مسابقه با راننده سرشناس فرمول یک، خوآن مانوئل فانجیو بود. W196 موتوری ۲/۵ لیتری هشت سیلندر با انژکتور سوخت داشت و در واقع، سه رکورد از خود به جای گذاشت: گران‌ترین خودروی فرمول یک، گران‌ترین خودروی تولیدی مرسدس‌بنز و گران‌ترین خودرویی که در یک مزایده تا آن زمان به فروش رسیده بود.

فراری ۲۷۵GTS/4 N.A.R.T اسپایدر مدل ۱۹۶۷ – ۲۷۵۰۰۰۰۰ دلار (RM، ۲۰۱۳)

1967 Ferrari 275GTS/4 N.A.R.T. Spider
۱۹۶۷ Ferrari 275GTS/4 N.A.R.T. Spider
تخمین‌های اولیه برای فروش این خودرو در مزایده بین ۱۴ تا ۱۷ میلیون دلار بود و وقتی این مدل به میزان ۲۷ میلیون دلار به فروش رسید، مزایده را تبدیل به یکی از به‌یادماندنی‌ترین مزایده‌های تاریخ، البته برای صاحبان این فراری کرد. عنوان N.A.R.T در این مدل به معنای «تیم مسابقات سرعت امریکای شمالی» بود. همچنین این خودرو بر اساس ۲۷۵GTB/4 کوپه ساخته شده و یکی از ۱۰ دستگاه خودروی سقف‌باز ساخته شده محسوب می‌شد. استفاده از رنگ قرمز طبیعی نیز باعث می‌شد تا این نمونه بیش از پیش خاص و ویژه شود و در نتیجه، هیچ‌وقت به سختی از دست صاحب اولیه‌اش خارج شود. شخصی به نام ادی اسمیت از کارولینای شمالی صاحب اولیه این خودرو بود و خانواده‌اش پس از ۶ سال از مرگ «ادی» تصمیم گرفتند که خودرویش را بفروشند و تمام پول آن را نیز برای انجام امور خیریه صرف کنند.

فراری ۲۷۵ GTB/C اسپشیاله مدل ۱۹۶۴ – ۲۶۴۰۰۰۰۰ دلار (RM، ۲۰۱۴)

این فراری کاملاً تحت تأثیر رکوردشکنی مدل ۲۵۰ GTO در مزایده مونتری امسال قرار گرفت. با این حال، فراری ۲۷۵ GTB/C اسپشیاله مدل ۱۹۶۴ یک خودروی منحصربه‌فرد است. این خودرو، به عنوان نسخه جاده‌ای از مدل مسابقه‌ای ۲۷۵ (مدلی که در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۶۵ جایگاه سوم را از آنِ خود کرد)، نشانه‌های یک خودروی اسپرت را در خود داشت و یکی از تنها سه GTB/C اسپشیاله‌های برلینتا کمپتیتونز (Competitonze) بود که به منظور برآورده‌کردن مقررات ساخته شده بود. پیشرانه این خودرو، یک موتور ۳/۳ لیتری V-12 بود که ۳۲۰ اسب‌بخار قدرت داشت و با یک گیربکس ۵ دنده دستی همراه بود. قیمت بالای پرداخت شده برای این خودرو چندان جای تعجب ندارد؛ چرا که یک خودروی دست‌نخورده و منحصربه‌فرد است.

فراری ۳۷۵-Plus اسپایدر کمپتیزیونه – ۱۸۴۰۰۱۷۷ دلار (بونهامز، ۲۰۱۴)

این خودروی مسابقه‌ای ساخت فراری در بسیاری از رقابت‌ها در ایتالیا با یک موتور ۴/۹ لیتری V-8 شرکت کرده است. این خودرو متعاقباً به یک راننده مسابقه آمریکایی فروخته شد که سال‌ها قبل از اینکه فراری‌اش نیاز به تعمیر پیدا کند، در یک باشگاه مسابقه SCCA عضویت داشت. ولی این خودرو در ایتالیا احیا شد و بدنه دوباره در کنار موتور اصلی قرار گرفت. قبل از این موضوع، ۳۷۵-Plus در مسابقات اروپایی بسیار موفق بود و فرانسوی‌ها به آن “Le Monstre” به معنای هیولا می‌گفتند. این در حالی است که لقب انگلیسی‌ها به آن چیزی به معنای «چهل و نهِ ترسناک» بود. قیمت بالای فروش این خودرو در مزایده نیز گویای گذشته آن در مسابقات بود. البته این فروش شامل لیست بلند بالایی از قطعات یدکی بود و حتی یک موتور یدکی نیز به همراه خودرو ارائه می‌شد.

فراری ۲۵۰ تستا روسا مدل ۱۹۵۷ – ۱۶۳۹۰۰۰۰ دلار (گودینگ، ۲۰۱۱)

1957 Ferrari 250 Testa Rossa
۱۹۵۷ Ferrari 250 Testa Rossa
برای کسانی که در اسکاجلیتی، فراری ۲۵۰ تستا روسا را طراحی و تولید کردند، مبلغ ۱۶/۳۹ میلیون دلار می‌تواند یک معاملهٔ بسیار خوب باشد؛ به خصوص وقتی که بدانند این مبلغ برای اولین نمونه از این خودرو پرداخت شده است. این خودرو قبل از این که به «تیم مسابقه امریکای شمالی» تحویل داده شود، به عنوان یک مدل ویژه از فراری در مسابقات لمانز شرکت می‌کرد. در واقع، این گذشته فراری ۲۵۰ است که آن را یک خودروی دوست‌داشتنی می‌کند. پیشرانه این خودرو یک موتور ۳ لیتر V-12 با قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار بود که با شش کاربراتور «وبر» و گیربکس ۴ دنده اتوماتیک همراه بود. پبل بیچ ۲۰۱۱ جایی بود که این فراری با این مبلغ به فروش رسید.

فراری ۲۵۰ LM مدل ۱۹۶۴ – ۱۴۳۰۰۰۰۰ دلار (RM، ۲۰۱۳)

مدل ۲۵۰ LM مسابقه‌ای از فراری، اولین خودرو از فراری بود که با موتور میانی عرضه شد و یک نمونه با شرایط نگهداری مناسب از این خودرو در مزایده «هنر اتومبیل» از RM سال ۲۰۱۳ به مبلغ ۱۴ میلیون دلار به فروش رسید. بدنه این مدل توسط اسکاجلیتی ساخته شده و از یک موتور فراری V-12 با قدرت ۳۲۰ اسب‌بخار برای پیشرانه استفاده می‌کند. صاحب اولیه این خودرو، استیون ارل اهل سانتا باربارا، برخلاف هدف اولیه ساخت آن (مسابقات سرعت) در جاده‌های کالیفرنیا از آن استفاده می‌کرد. وی در سال ۱۹۶۴ این خودرو را سفارش داد و تا چند سال که با آن چند هزار مایل مسافت طی کرد و بعد آن را فروخت، در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرد. امّا بعد از آن ۲۵۰ LM شروع به شرکت در مسابقات مختلفی مانند سبرینگ و دیتونا کرد و در مسابقات ۲۴ ساعته دیتونا در سال ۱۹۶۸ در کلاس خود در جای اول ایستاد. فروش آن در سال ۲۰۱۳، اولین حضور عمومی این مدل در بیش از ۳ دهه از عمرش بود که نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرد.

فراری ۳۴۰/۳۷۵ MM برلینتا کمپتیزیونه مدل ۱۹۵۳ – ۱۲۸۱۲۸۰۰ دلار (RM، ۲۰۱۳)

فراری ۳۴۰/۳۷۵ MM برلینتا مدل ۱۹۵۳ یکی از سه خودروی ۳۷۵ MM بود که برای مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۵۳ تولید شده بود. البته در موتور ۴/۱ لیتری V-12 و بدنه طراحی شده توسط «پینین فارینا» برای بهبود عملکرد، برخی اصلاحات انجام شد. موتور اولیه از خودرو جدا شد و یک موتور ۴/۵ لیتری V12 مطابق مدل فراری ۳۷۵ فرمول یک به جای آن قرار گرفت. در همین حال، با تغییرات صورت گرفته در جلو و عقب، نیروی رو به پایین و ظاهر خودرو ارتقای زیادی یافت. فراری ۳۴۰/۳۷۵ MM تا قبل از این که در سال ۱۹۵۴ به امریکا منتقل شود، در سه مسابقه به قهرمانی جهان رسیده بود. این خودرو پس از سال‌ها ترمیم و بازسازی خود، نمونه‌ای کامل از افسانه فراری است و شایستگی مبلغی در حدود ۱۳ میلیون دلار را دارد.

فراری ۲۵۰ تستا روسا مدل ۱۹۵۷ – ۱۲۴۰۲۵۰۰ دلار (RM، ۲۰۰۹)

فراری ۲۵۰ تستا روسا مدل ۱۹۵۷ یکی از ۲۲ دستگاه خودرویی بود که با طرح سپر پنتون (Pontoon) ساخته شد. این مدل‌های با طرح ویژه بدنه از فراری ۲۵۰ تنها در فاصله بین سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۵۸ تولید شدند و خودروی فروخته شده در مزایده، چهارمین خودرو از این سری بود. فراری ۲۵۰ تستا روسا گذشته پرافتخاری در مسابقات داشته و در رقابت‌های SCCA زیادی در امریکا حضور داشته است. این خودرو پس از فروخته شدن به «آلن کانل» از «فور ورث»، دیگر در مسابقات شرکت نکرده بود؛ ولی در عین حال، در فستیوال‌های مختلفی حضور پیدا کرده بود و سرانجام در مزایده «لجنده پسیونه» فراری در ماه سال ۲۰۰۹ به مبلغی بیش از ۱۲ میلیون دلار به فروش رسید؛ یک خودروی مسابقه واقعی از فراری با موتور ۳ لیتری V-12 و قدرت ۳۰۰ اسب‌بخار.

مرسدس‌بنز ۵۴۰K اسپیشال رودستر مدل ۱۹۳۶ – ۱۱۷۷۰۰۰۰ دلار (گودینگ، ۲۰۱۲)

1936 Mercedes-Benz 540K Special Roadster
۱۹۳۶ Mercedes-Benz 540K Special Roadster
این مرسدس‌بنز ۵۴۰K اسپیشال رودستر مدل ۱۹۳۶ متعلق به بارون «گیسلا فان کریگر» از آلمان بوده که به ایالات متحده انتقال داده شده است. پس از مهاجرت شخص بارون از اروپا، این خودرو سال‌ها از نظرها دور افتاده بود؛ تا اینکه در یک انبار در کاناتیکت در سال ۱۹۹۲ دوباره پیدا شده و به شکلی ماهرانه احیا شد. موتور ۵/۴ لیتری با ۸ سیلندر در یک ردیف و سوپرشارژر در این خودرو استفد شده که ۱۸۰ اسب‌بخار قدرت داشت. گیربکس این مدل نیز از نوع ۴ دنده دستی بود. ظاهر زیبا و داستان‌های گذشته پر فراز و نشیبش باعث شد تا یکی از خریداران را به پرداخت ۱۱/۷۷ میلیون دلار در مزایده پبل بیچ سال ۲۰۱۲ متقاعد کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. فرید

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (71 ديدگاه)

    فراری و مرسدس همیشه تو کلاسیک ها قیمت بالایی داشتن دلیلش هم همانا تولید در تیراژ محدود و پرستیژ خاص اون هاست☺

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (71 ديدگاه)

      البته منظور مدل های خاص کمپانی ها هستن نه برای مثال c class و غیره برای مثال از این مدل 540kمرسدس 419 دستگاه تولید شده یا مثلا فراری انزو400دستگاه خوب مسلم هستش که اینا در آینده ارزش کلاسیکی بالایی خواهند داشت☺

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. میثم "سوبارو"

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1772 ديدگاه)

      من از اون بنز K540 اسپیشال خیلی خوشم اومد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. کاظم قاقی

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (41 ديدگاه)

        انصافا خیلی ظلمه این همه پول پای این ماشینهای اجق وجق و کج وکوله دادن حالا چون تولید محدودن باید الکی اینهمه پول پای این قراضه های عصر حجری داد

        موافقم 0
        مخالفم 1
    3. کاظم قاقی

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (41 ديدگاه)

      انصافا خیلی ظلمه این همه پول پای این ماشینهای اجق وجق و کج وکوله دادن حالا چون تولید محدودن باید الکی اینهمه پول پای این قراضه های عصر حجری داد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احمدرضا

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    همش فراری و مرسدس که ههه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. احسان آرسنالی

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1877 ديدگاه)

      پس میخواستی کیا و هیوندای باشه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. I love Germany and Porsche

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (124 ديدگاه)

    فقط مرسدس ها رو عشقه ( علاقه شدید قلبی ) فراری ها رو بی خیال.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (244 ديدگاه)

    با تشکر، این مطلب خیلی حرف داره، خیلی چیزها روشن میشه این جور مواقع…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ROLLS R R ROYCE

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (189 ديدگاه)

    کی دلش میاد اینا را ب بره تو خیابون!!!!!!!!

    یا تو خونه بخابوندش؟؟؟؟؟

    اینا به نظر من ارزش ش را ندارند که آدم پولشون را بده!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. امید

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1323 ديدگاه)

    واقعا باور نکردنیه اصلا باورم نمیشه 38 میلیون دلار 29 یعنی پول باید براشون مثل کاغذ باشه که به راحتی 38 میلیون خرج میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. مرتضی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (49 ديدگاه)

    این بنزه چیزه تودل برویی هستش. 1936

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. توفیقی

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1122 ديدگاه)

    همشون لگن هستن.باید خر باشی و مثل خر خرپول که به همچین آت آشغالهایی چندین میلیون دلار پول بدی.حال که با پول یکی از اینا میتونی صاحب همه سوپر خودروهای لوکس زنده جهان با امکانات پیشرفته شی تا اینکه بیای و این مومیایی های کفن پوسیده رو بگیری.

    زنده ها رو ول کردن چسبیدن به مرده ها.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. datsun

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (3431 ديدگاه)

    دم مرسدس گرم سال 1954 موتورش انژکتور سوخت داشته داشته !

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Ferrari

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (415 ديدگاه)

    هی وای بر من یعنی واقعا هی وای بر من، دیوانه وار از فراری 250 تستا روسا مدل ۱۹۵۷ خوشم میاد، واقعا فراری معرکه ای ایکاش می تونستم یکی بخرم. ولی نمی تونم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. باربد.فقط شورولت.فقط کامارو

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (810 ديدگاه)

    به شخصه از Ferrari 275GTS/4 N.A.R.T. Spider 1967 خوشم اومد.
    جون میده آدم تو کلکسیونش یکی از اینا رو داشته باشه.البته اگه پولمون برسه!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. reza

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (156 ديدگاه)

    فـــــــراری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیدبرتر

    ۱۲ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (108 ديدگاه)

    این که همش شد فراری!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. فرید

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (179 ديدگاه)

    اینا مث همون تابلو های نقاشین که میلیونی میفروشن الان یه تابلو ب چ دردی میخوره اینا هم اهن قراضه بیش نیستن دقیقا مث همون تابلو هان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. Ahmad..F12

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    آخ بنازم مرسدس و فراریو فقط

    ترکوندن ینی تو همه چی!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا ... فقط بنز

      ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (27 ديدگاه)

      آقا من شنیدم یه ماشین فرمول یک قدیمی مرسدس بنز به اسم Silver Arrow رکورد GTO رو زده …
      فروختنش 45 میلیون دلار ( شاید یه ذره کمتر یا بیشتر )…
      منبعشم معتبره …

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ahmad..F12

        ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
        سوابق: (2543 ديدگاه)

        قیمتشو نمیدونم ولی میدونم چی میگی

        میتونم لینکشو برات بزارم

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. رضا ... فقط بنز

          ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
          سوابق: (2283 ديدگاه)

          اگه اشتباه نکنم ماشین متعلق به راننده افسانه ای ، خوان مانوئل فانجیو آرژانتینی بوده قهرمان 5 دوره فرمول یک !

          موافقم 0
          مخالفم 0
  16. Ahmad..F12

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    مرسدس تو سال 1936 ببین چیکار کرده، ای خدا

    “موتور ۵/۴ لیتری با ۸ سیلندر در یک ردیف و سوپرشارژر در این خودرو استفاده شده که ۱۸۰ اسب‌بخار قدرت داشت. ”

    تو سال 2014 کیا اپتیما 180 اسب نداره (این بیشتر جنبه شوخی داشت) :D

    ولی خدایی ببینید و عظمت مرسدس بنز رو درک کنید…

    ای شماهایی که از خواب غفلت بیدار نمیشویییید که البته خودتون نمیخواید بیدار بشید…..
    (تیکه به وایبری‌ها که هرروز سر SLS بحث داریم) :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. masoud v12

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (145 ديدگاه)

    من شخصا یک لافراری و بنز اس65 مدل 2015 رو به این لیست مزخرف ترجیح میدم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. لاکی استریک

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (192 ديدگاه)

    ایران هم پروژه پراید کلاسیک رو در برنامه هاش قرار داده احتمالن ساله دیگه پوزه این ماشینا رو میزنبم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. Ahmad..F12

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    خبری از طرفدارای برندهای دیگه نیییست :D

    کجایند مردان بی ادعا
    کجایند مردان BMW، لکسوس، تویوتا… :D

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. مصطفی

    ۱۳ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (350 ديدگاه)

    اه!

    اینا که همشون فرارین!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ahmad

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (1170 ديدگاه)

      پس میخواستی چی باشن.فراری بهترینه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  21. حسن

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    این که فقط دوتاش فراری نبود!

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا