چشم اندازسایر خودروهای اروپایی

گردهمایی تاپ مارک 2013

دهمین گردهمایی سالانه تاپ مارک، امسال در تاریخ ۱۸ الی ۲۱ آوریل، مطابق ۲۹ لغایت یکم اردیبهشت ماه ۹۲ در موناکو برگزار شد . . .

TOP MARQUES MONACO 2013
TOP MARQUES MONACO 2013

به یاد داشته باشید که تاپ مارک یک گردهمایی است نه یک نمایشگاه چراکه در آنجا اجازه حضور هر برندی را نمی دهند. همین موضوع هم باعث محدود بودن تعداد خودروها و البته خاص بودن آنها شده؛ اما در کنار این دو مزیت، یک نکته منفی هم وجود دارد و آن اینست که اکثر خودروهایی که هرساله در تاپ مارک شرکت می کنند قبلا در جای دیگری رونمایی شده اند! از این رو تاپ مارک برخلاف سایر نمایشگاه های بین المللی، یک اتفاق پر سروصدا در عرصه خودروسازی جهان نیست.

اما در گردهمایی امسال، پرحاشیه ترین خودرویی که رونمایی شد نسخه تولید نهایی مازانتی اوآنترا بود که بعد از سه سال بالاخره چشمانمان به جمالش روشن شد! البته امسال خودروهای خاص دیگری هم حضور داشتند که در ادامه به معرفی مختصر آنها می پردازیم.

***** گزارشی از برترین های گردهمایی تاپ مارک ۲۰۱۳ *****

تیونر آلمانی DMC با آخرین پکیج خود که برای آونتادور مهیا کرده یعنی مولتو ولوچه به موناکو آمده بود. یکی از ویژگی های جالب توجه این کیت بدنه که تمامی اجزای آن از فیبرکربن ساخته شده، اینست که اگر روزی از آن خسته شدید می توانید بدون کوچکترین صدمه یا تغییری در بدنه اصلی خودرو آنها را جدا کنید. کیت بدنه مولتو ولوچه حدود ۳۲,۶۰۰ دلار، سفارشی سازی نمای داخلی کابین حدود ۱۳,۰۰۰ دلار و سیستم اگزوز آن نیز ۷,۱۰۰ دلار قیمت خورده است که احتمالا برای کسیکه یک آونتادور ۹۰۰ اسبی خریداری می کند، هزینه زیادی نیست.

کونیخ زگ هوندرا نسبت به مدل های آگرا S هیچ تفاوتی در قسمت فنی ندارد؛ پس چرا اینقدر سروصدا کرده؟ دلیل آن مشخص است چراکه هوندرا صدمین دستگاهی است که از خط تولید کونیخ زگ بیرون آمده و به همین دلیل نیز کمپانی آن را به دستان هنرمندان ایتالیایی سپرد تا با داشتن روکش های طلا، ظاهری متفاوت با مدل های آگراS داشته باشد. هوندرا که در تاپ مارک ۲۰۱۳ آخرین رونمایی اروپایی خود را تجربه کرد، برای تحویل به مالک خوش شانسش بزودی راهی آسیای جنوبی می شود.

ABT با افزودن حرف R به آئودی RS5 کوپه، پکیج جدید خود را برای این خودرو معرفی کرد که البته پیش از این در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ نیز رونمایی شده بود. در ظاهر می توان به تغییر کاپوت، کاناردهای اطراف سپر، رکاب های جانبی، باله عقب و تغییر سیستم اگزوز خودرو را مشاهده کرد. در قسمت فنی نیز ABT قدرت پیشرانه V8 خودرو را به مرز ۴۷۰ اسب بخار رسانده تا با حذف محدود کننده سرعت، این کوپه آلمانی توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر برساعت را داشته باشد.

دومین محصول این تیونر آئودی R8 GTR است که نسبت به نسخه های استاندارد R8 GT حدود ۱۰۰ کیلوگرم سبکتر، ۰.۴ ثانیه در شتاب سریع تر و بیش از ۵ کیلومتر برساعت نیز حداکثر سرعت بیشتری دارد.

حضور مجدد سوپراسپرت آلمانی آپولو S برای موناکویی ها که بیش از صدها بار آنرا دیده بودند چیز جالبی نبود! گامپرت هم برای آنکه از اتهام تکراری بودن محصولاتش رها شود با یک خبر ویژه به تاپ مارک آمد؛ اینکه کانسپت جدیدش به احتمال فراوان اواخر شهریورماه جاری در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۳ رونمایی می شود.

GSC با استیلث به موناکو آمد که در رنگ قرمز ماتش که Luminary Orange نام دارد، ردپای تکنولوژی انحصاری لامبورگینی دیده می شد. هرچند که نخستین جزییات این پکیج قبل از فرارسیدن عید ۹۲ معرفی شدند اما برای اولین بار که GSC از آن رونمایی می کرد.

GSC کار خود را با تغییر کاپوتی که اینبار خروجی هوا دارد آغاز کرده و مابقی تغییرات در رکاب ها، گلگیرها و سپرهای جلو و عقب ادامه داده؛ آخرین نکته این کیت بدنه وجود LEDهای جدید سپر در جلو و دیفیوزر کربنی در عقب است.

در قسمت فنی GSC با قراردادن یک توربوی بزرگتر به همراه یک اینترکولر درون سینه این خودرو، قدرت خروجی آنرا به ۷۵۰ اسب بخار رسانده که حدود ۲۵۰ اسب بخار بیشتر از نسخه های استاندارد CLS 63 است. همچنین شتاب صفرتا صد استیلث ۳.۷ ثانیه و حداکثر سرعتش ۳۵۰ کیلومتر برساعت خواهد بود.

کمپانی سوئیسی GTA که تا امسال چهار بار در گردهمایی تاپ مارک شرکت کرده، با نسخه بروز شده اسپانو به موناکو آمده بود. اسپانو ۲۰۱۳ نسبت به مدل های سابق خود که بیشتر  از ۸۲۰ اسب بخار قدرت نداشتند، حال ۹۰۰ اسب بخار قدرت دارد؛ گشتاور محدود شده ۱۰۰۰ نیوتن متری آن نیز حدود ۴۰ واحد بیشتر از گذشته است. اسپانو با شتاب ۲.۹ ثانیه ای خود در کنار آونتادور ایستاده است و حتی حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر برساعتی اش نیز با او برابری می کند؛ ولیکن این کجا و آن کجا !

مگنوم نام پکیجی است که تک آرت برای پورشه کاین توربو مهیا کرده است. صرف نطر از کیت بدنه این شاسی بلند ۶۶۰ اسبی، مهم ترین ویژگی مگنوم بهره گیری از تعلیق بادی جدیدی است که ارتفاع آن متناسب با سرعت خودرو بصورت اتومات تنظیم می شود. برای رینگ ها نیز مشتریان می توانند مدل های آلومینیومی فرمولا II یا فرمولا III را سفارش دهند یا از رینگ های فورج کاری شده استفاده کنند.

گرند جی تی نام دومین محصول تک آرت در تاپ مارک ۲۰۱۳ بود. تغییر کامل سپرهای جلو و عقب، عریض شدن رکاب و گلگیرها، باله کربنی و دیفیوزر جدید عقب مهم ترین ویژگی های گرند جی تی هستند. در قسمت فنی تک آرت از پکیج تقویتی TA 070/T1 بهره گرفته که در آن قدرت پیشرانه ۴.۸ لیتری توئین توربو از ۵۰۰ به ۵۸۰ اسب بخار و گشتاور نیز از ۷۰۰ به ۸۳۰ نیوتن متر افزایش می یابد.

بعد از ژنو ۲۰۱۳، این برای دومین بار بود که هامان از Mirr6r که برپایه M6 اتاق F13 ارتقا یافته، رونمایی می کرد. هامان برای این کوپه که هیچ تغییری در قسمت فنی آن انجام نداده، از سپرهای جدید، باله بزرگ کربنی عقب، دیفیوزری که در طرفین آن سراگزوزهای دوبل فولادی ضدزنگ خودنمایی می کند و نهایتا از رینگ های ۲۱ اینچی فرمولای فورج کاری شده (با امکان سفارش مدل ادیشن ریس آلومینیومی) استفاده کرده؛ تایرهای آن از مدل Ultrac Vorti R ساخت Vredestein هلند بوده که سایزشان در جلو ۲۶۵/۳۰ و در عقب ۳۰۵/۲۵ است. همچنین  ارتفاع تعلیق Mirr6r نسبت به مدل های استاندارد M6 ، حدود ۳۵ میلیمتر کمترست.

دومین محصول هامان که برپایه G65 AMG ارتقا یافته همان Spyridon است که ابتدا در ژنو ۲۰۱۳ رونمایی شد. درحالیکه G65های استاندارد، ۶۱۲ اسب بخار قدرت دارد اما اسپایریدن هامان ۷۰۲ اسب بخار با حداکثر گشتاور ۱۱۰۰ نیوتن متر خواهد داشت. البته هامان این پکیج را برای مدل های G63 AMG نیز آماده کرده که قدرت پیشرانه ۵.۵ لیتری V8 آن از ۵۴۴ به ۶۱۰ اسب بخار و گشتاور تولیدی اش نیز از ۷۰۰ به ۸۷۵ نیوتن متر افزوده شده است.

استالونه نامی بود که منصوری ابتدا برای نسخه تیون شده فراری ۵۹۹ بکار می برد اما وقتی که سال ۲۰۱۲ میلادی فراری F12 به جانشینی ۵۹۹ آمد، بهانه خوبی دست منصوری داد تا یکبار دیگر نام استالونه را زنده کند. در منصوری F12 استالونه به قدرت و گشتاور موتور ۶.۰ لیتری خودرو تنها ۳۵ واحد افزوده شده و شاید این موضوع در برابر سایر هیولاهای منصوری یک نکته منفی باشد.

محصول دیگر، منصوری اسپرنزا نام دارد که برپایه G500 ارتقا یافته و همچنین برای دومین بار از آن رونمایی می شد. یکی از جذاب ترین بخش های اسپرنزا که قدرت و گشتاور تولیدی آن به ترتیب به ۷۰۰ اسب بخار و ۹۰۰ نیوتن متر می رسد، داشتن رینگ های عظیم ۲۴ اینچی است که تایرهای ۳۰۵ میلیمتری آنها را پوشانده اند.

تیونر فرانسوی Monstaka با دو پکیج با نام های Stage-3 و Stage-4 برای مدل های ۲۰۱۳ نیسان GT-R آمده بود. در Stage 3 شما با پرداخت مبلغی در حدود ۳۲,۶۰۰ دلار و با داشتن توربوهای جدید و تغییر سیستم اگزوز، یک کوپه ۸۰۰ اسبی دارید که در ۷.۳ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت می رسد. اما Stage-4 تیونر همه چیز پیشرانه از سرسیلندرها گرفته تا شاتون، میل لنگ، پیستون های فورج کاری شده و … را دستکاری کرده تا قدرت خروجی آن به مرز ۱۰۰۰ اسب بخار برسد. آنگونه که گفته شده Monstaka در تلاش برای عرضه پکیج Stage-6 برای GT-R است که خودتان دیگر حدس بزنید چه قدرتی دارد!

Sarthe یا سارچ، نام اسپرت دو نفره جدیدی است که توسط کمپانی هلندی ونسر ساخته شده؛ این خودرو که ۵۵% وزن ۱۳۹۰ کیلوگرمی آن بر روی محور عقب توزیع شده، طول و عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل ۴.۵۱۵ و ۱.۹۸۴ و ۱.۱۹۰ متر داشته و فاصله محوری آن نیز به ۲.۷۹ متر می رسد.

پیشرانه V8 این خودرو که از جنرال موتورز قرض گرفته شده، ۵۱۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد؛ یعنی سارچ می تواند به کمک گیربکس شش سرعته دستی خود در ۳.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ و در ادامه به حداکثر سرعتی بیش از ۳۲۶ کیلومتر برساعت برسد. همچنین برای متوقف کردن چرخ های سارچ که در جلو رینگ های ۱۹ و در عقب ۲۰ اینچی دارند از دیسک ترمزی به قطر ۳۸۵ میلیمتر استفاده شده است.

اگر شما از هواداران مدل هایی نظیر آریل، آلتیما یا رادیکال هستید، باید بدانید که هم اکنون یک گزینه چهارم جدیدی نیز به لیست خریدهای احتمالی تان افزوده شده! نام این خودرو RapX-s بوده که ساخته مهندسین هلندی کمپانی تازه تاسیس ISIS است.

شاسی این خودرو از ترکیب آلومینیوم و فولاد ساخته شده و پنل های بدنه آن نیز به منظور کاهش وزن از کامپوزیت های تقویت شده وینیل استر (vinylester) شکل گرفته اند. پیشرانه چهار سیلندر ۲.۰ لیتری RapX-s به کمک توربو می تواند ۲۸۰ اسب بخار قدرت به همراه ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور را در اختیار چرخ ها قرار دهد تا بدین ترتیب در کمتر از ۴.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ و در ادامه به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر برساعت برسد.

اگر هنوز هم علاقه ای به این خودرو دارید باید بدانید که پیش فروش عرضه محدود آن با قیمت پایه ای ۹۰,۰۰۰ یورو یا معادل تقریبی ۱۱۷,۴۰۰ دلار آغاز شده است.

پاگانی هوآیرا هم که دیگر نیازی به توضیح دادن ندارد! هیولایی با پیشرانه V12 دست ساز AMG با حجم دقیق ۵,۹۸۰cc که با داشتن ۷۳۰ اسب بخار و ۱۰۰۰ نیوتن متر گشتاور در ۳.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ و در نهایت به حداکثر سرعت ۳۷۰ کیلومتر برساعت می رسد. سال ۲۰۱۳ نخستین سالی است که هوآیرا وارد خیابان ها می شود.

و حالا می رسیم به سوپراسپرت جدید مازانتی که اوآنترا نام داشته و قرارست سالانه بیش از پنج دستگاه از آن عرضه نشود؛ اول از همه باید بگوییم که اوآنترا در زبان اِتروسکی (زبان ایتالیای باستان) به معنای الهه جاودانگی است. طراحی اوآنترا توسط لوکا مازانتی و Zsolt Tarnok صورت گرفته؛ آنها برای پوشش شاسی فولادی این خودرو از ترکیب کامپوزیت و آلومینیوم استفاده کرده اند.

پیشرانه V8 اوآنترا با حجم ۷.۰ لیتر قارد به تولید ۷۰۱ اسب بخار قدرت به همراه ۸۴۸ نیوتن متر گشتاورست که موجب شده این خودرو ۱۳۰۰ کیلوگرمی در کمتر از ۳.۲ ثانیه و به کمک گیربکس شش سرعته دستی (با امکان سفارش شش سرعته ترتیبی) خود به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برسد.

بر روی رینگ های ۲۰ اینچی OZ تایرهای کانتیننتال سوار شده که سایزشان در جلو ۲۵۵/۳۰ و در عقب ۳۰۵/۲۵ است؛ همچنین دیسک های ترمز آن توسط برمبو ساخته شده که ۳۸۰ میلیمتر قطر با شش پیستون در جلو و ۳۶۰ میلیمتر قطر با چهار پیستون در عقب دارند.

میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. sajjad

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (89 ديدگاه)

    پس پراید کجاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. slr722

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      عجیب ترین سوپر اسپرت نیسان gtr هستش…
      نامرد قیمتش از همه کمتره ولی جلو هیچ ماشینی کم نمیاره…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. feri

        ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
        سوابق: (218 ديدگاه)

        باید سردر این گردهمایی بنویسن:

        خطر سکته قلبی: از ایرانی هایی که دارای بیماری قلبی هستند خواهش میکنیم که وارد نشوند زیرا این گردهمایی شامل خودروهایی است که ایرانی ها در خواب هم نمیبینند!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. احمد

        ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
        سوابق: (122 ديدگاه)

        به امید دیدن پیکان تیون شده در گرد همایی ها

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. امیررضا

        ۲۰ دی ۱۳۹۲
        سوابق: (4 ديدگاه)

        دوست گرامی با خودروی audi سری RS آشنایی دارید مانند RS6 یا RS7 که در 4 درگ 3 بار GTR را شکست دادند و آن یک بار هم از مدل 2012 استفاده شده بود که سبب شکست آئودی شد؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. sean

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (87 ديدگاه)

      پراید رو یه جای امن خاکش کردن که دست هیچ بنی بشری بهش نرسه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. hamid

      ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (17 ديدگاه)

      جناب. دو تصویر فراری F-12 دچار اشکال است. لطفا سریعا پیگیری نمایید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. hesan

      ۱۶ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (484 ديدگاه)

      1.lomborghini

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. حسین

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    محلش کجاس?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امین

      ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (821 ديدگاه)

      موناکو بوده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ali

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (20 ديدگاه)

    و باز هم افسوس،

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. علی

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (31 ديدگاه)

    کاش ایران ، سمند EF7 پایه گازسوز رو میفرستاد. زوزه ی گیربکس و روغن ریزیش کلی باعث تبلیغش میشد (-:

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۶ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      پراید بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. VAHID JINPACHI

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (847 ديدگاه)

    به نظر من نیسان gtr یکی از سوپر اسپورت هایی است که خریدنش ارزش داره و نسبت به سوپراسپرت های دیگر ارزان تر است . به امید این که با دلار هزار تومنی وارد ایران بشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. man

    ۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا!!!!! جون هرکی دوست دارین اینقدر سوپراسپرت نزنین شمارو قسم میدیم با دل این مردم بازی نکنید!!!!! واللا ما هم پراید لیموزین داریـــــــــــــــــــــــــــم!
    تا تقی به توقی میخوره اینا میدوون یه سوپر اسپرت میزنن!لامصب پول که نیست!!!!!! اینا هم که دیگه گندشو درآوردن.این اسپانو یه کپی خوب از گالاردو هس!!!!

    واما این GTRهم که ول کن ماجرا نیست!با یه موتور 3.8 لیتری اومده داره هی پوز میزنه!! آبروی 16 سیلندرا رو برده! واللا (;

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. vahid

    ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (86 ديدگاه)

    خواهشا اینقدر بچه نباشید.تا فوری هر کی هر چی میگه میگین پراید. عقده دارین یه نفر واستون لایک بزنه. درسته پراید گهه. همه هم تو عمرشون تجربش کردن و میدونن.ولی مگه اینجا بحثه پرایده؟راجب 4 تا ماشین بابا ننه دار.اگه چیزی سرت میشه راجب بهشون بگو که بعید میدونم سرت بشه .اگر نه چرت نگو.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. slr722

      ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
      سوابق: (1347 ديدگاه)

      یه سری ها فکر میکنن اگه هی اسم پراید بیران نظرشون بامزه میشه…

      درصورتی که این سایت سایت تخصصی ماشین هستش هرکس باید تجربه یا اطلاعاتی که داره به دیگران انتقال بده…نه باید بگه پراید پراید…

      کسایی هم که خیلی علاقه به پراید دارن با بچه محلاشون صحبت کنند نه اینجا تو این سایت…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. محمد

    ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    سمند افتخار ملی رو مگه راه ندادنش اونجا..؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. مهدی

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (3 ديدگاه)

    به رویاهات فکر کن!!!!!!!!!!!!!!!!!
    منم میخام بخرم البته عکساشو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احمد

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    gtr عجب غولیه لامصب.عاشقشمممم حیففففففففففففف………

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. نیما

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (12 ديدگاه)

    حداقل سایپا و ایران خودرو فقط بدنه و ظاهر خودروهاشونو تغییر بدن مثلا تیبا 2 دیدید چقدر شبیه ام وی ام 315شده
    چه ایرادی داره سمندم شبیه بوگاتی بشه؟آیا شدنی نیست؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. امید

    ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    گور پدر خودروساز داخلی اگر به این جوون های ایرانی بها میدادن این نمایشگاه نه اما حداقل sema بودیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. alireza

    ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بابا انقدر نگید ایرانی بدبخته پس استاد منصوری چی میگه اون وسط ایرانیا همیشه پرچمشون بالاست .
    ایشالا همه چی درست بشه که هممون این همه حسرت نخوریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Yas

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    کاشکی بنز بیشتر روی G-class کار کنه چون اصلاً بهش نمیخوره بنز باشه وخیلی هم زشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. MoRtEzA

    ۱ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عــــــــــــــــــــــــــــشــــــــــــــــــــــــــــقــــــــــــــــــــــــــــــه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. MoRtEzA

    ۱ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پیکان جوانانم بیارم بزارم پیش لامبر گینی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. amir.t.

    ۲۱ آبان ۱۳۹۲
    سوابق: (542 ديدگاه)

    فقط وفقط لامبور …

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا