گردهمایی تاپ مارک 2013

دهمین گردهمایی سالانه تاپ مارک، امسال در تاریخ 18 الی 21 آوریل، مطابق 29 لغایت یکم اردیبهشت ماه 92 در موناکو برگزار شد . . .

TOP MARQUES MONACO 2013
TOP MARQUES MONACO 2013

به یاد داشته باشید که تاپ مارک یک گردهمایی است نه یک نمایشگاه چراکه در آنجا اجازه حضور هر برندی را نمی دهند. همین موضوع هم باعث محدود بودن تعداد خودروها و البته خاص بودن آنها شده؛ اما در کنار این دو مزیت، یک نکته منفی هم وجود دارد و آن اینست که اکثر خودروهایی که هرساله در تاپ مارک شرکت می کنند قبلا در جای دیگری رونمایی شده اند! از این رو تاپ مارک برخلاف سایر نمایشگاه های بین المللی، یک اتفاق پر سروصدا در عرصه خودروسازی جهان نیست.

اما در گردهمایی امسال، پرحاشیه ترین خودرویی که رونمایی شد نسخه تولید نهایی مازانتی اوآنترا بود که بعد از سه سال بالاخره چشمانمان به جمالش روشن شد! البته امسال خودروهای خاص دیگری هم حضور داشتند که در ادامه به معرفی مختصر آنها می پردازیم.

***** گزارشی از برترین های گردهمایی تاپ مارک 2013 *****

تیونر آلمانی DMC با آخرین پکیج خود که برای آونتادور مهیا کرده یعنی مولتو ولوچه به موناکو آمده بود. یکی از ویژگی های جالب توجه این کیت بدنه که تمامی اجزای آن از فیبرکربن ساخته شده، اینست که اگر روزی از آن خسته شدید می توانید بدون کوچکترین صدمه یا تغییری در بدنه اصلی خودرو آنها را جدا کنید. کیت بدنه مولتو ولوچه حدود 32,600 دلار، سفارشی سازی نمای داخلی کابین حدود 13,000 دلار و سیستم اگزوز آن نیز 7,100 دلار قیمت خورده است که احتمالا برای کسیکه یک آونتادور 900 اسبی خریداری می کند، هزینه زیادی نیست.

کونیخ زگ هوندرا نسبت به مدل های آگرا S هیچ تفاوتی در قسمت فنی ندارد؛ پس چرا اینقدر سروصدا کرده؟ دلیل آن مشخص است چراکه هوندرا صدمین دستگاهی است که از خط تولید کونیخ زگ بیرون آمده و به همین دلیل نیز کمپانی آن را به دستان هنرمندان ایتالیایی سپرد تا با داشتن روکش های طلا، ظاهری متفاوت با مدل های آگراS داشته باشد. هوندرا که در تاپ مارک 2013 آخرین رونمایی اروپایی خود را تجربه کرد، برای تحویل به مالک خوش شانسش بزودی راهی آسیای جنوبی می شود.

ABT با افزودن حرف R به آئودی RS5 کوپه، پکیج جدید خود را برای این خودرو معرفی کرد که البته پیش از این در نمایشگاه ژنو 2013 نیز رونمایی شده بود. در ظاهر می توان به تغییر کاپوت، کاناردهای اطراف سپر، رکاب های جانبی، باله عقب و تغییر سیستم اگزوز خودرو را مشاهده کرد. در قسمت فنی نیز ABT قدرت پیشرانه V8 خودرو را به مرز 470 اسب بخار رسانده تا با حذف محدود کننده سرعت، این کوپه آلمانی توانایی رسیدن به حداکثر سرعت 300 کیلومتر برساعت را داشته باشد.

دومین محصول این تیونر آئودی R8 GTR است که نسبت به نسخه های استاندارد R8 GT حدود 100 کیلوگرم سبکتر، 0.4 ثانیه در شتاب سریع تر و بیش از 5 کیلومتر برساعت نیز حداکثر سرعت بیشتری دارد.

حضور مجدد سوپراسپرت آلمانی آپولو S برای موناکویی ها که بیش از صدها بار آنرا دیده بودند چیز جالبی نبود! گامپرت هم برای آنکه از اتهام تکراری بودن محصولاتش رها شود با یک خبر ویژه به تاپ مارک آمد؛ اینکه کانسپت جدیدش به احتمال فراوان اواخر شهریورماه جاری در نمایشگاه فرانکفورت 2013 رونمایی می شود.

GSC با استیلث به موناکو آمد که در رنگ قرمز ماتش که Luminary Orange نام دارد، ردپای تکنولوژی انحصاری لامبورگینی دیده می شد. هرچند که نخستین جزییات این پکیج قبل از فرارسیدن عید 92 معرفی شدند اما برای اولین بار که GSC از آن رونمایی می کرد.

GSC کار خود را با تغییر کاپوتی که اینبار خروجی هوا دارد آغاز کرده و مابقی تغییرات در رکاب ها، گلگیرها و سپرهای جلو و عقب ادامه داده؛ آخرین نکته این کیت بدنه وجود LEDهای جدید سپر در جلو و دیفیوزر کربنی در عقب است.

در قسمت فنی GSC با قراردادن یک توربوی بزرگتر به همراه یک اینترکولر درون سینه این خودرو، قدرت خروجی آنرا به 750 اسب بخار رسانده که حدود 250 اسب بخار بیشتر از نسخه های استاندارد CLS 63 است. همچنین شتاب صفرتا صد استیلث 3.7 ثانیه و حداکثر سرعتش 350 کیلومتر برساعت خواهد بود.

کمپانی سوئیسی GTA که تا امسال چهار بار در گردهمایی تاپ مارک شرکت کرده، با نسخه بروز شده اسپانو به موناکو آمده بود. اسپانو 2013 نسبت به مدل های سابق خود که بیشتر  از 820 اسب بخار قدرت نداشتند، حال 900 اسب بخار قدرت دارد؛ گشتاور محدود شده 1000 نیوتن متری آن نیز حدود 40 واحد بیشتر از گذشته است. اسپانو با شتاب 2.9 ثانیه ای خود در کنار آونتادور ایستاده است و حتی حداکثر سرعت 350 کیلومتر برساعتی اش نیز با او برابری می کند؛ ولیکن این کجا و آن کجا !

مگنوم نام پکیجی است که تک آرت برای پورشه کاین توربو مهیا کرده است. صرف نطر از کیت بدنه این شاسی بلند 660 اسبی، مهم ترین ویژگی مگنوم بهره گیری از تعلیق بادی جدیدی است که ارتفاع آن متناسب با سرعت خودرو بصورت اتومات تنظیم می شود. برای رینگ ها نیز مشتریان می توانند مدل های آلومینیومی فرمولا II یا فرمولا III را سفارش دهند یا از رینگ های فورج کاری شده استفاده کنند.

گرند جی تی نام دومین محصول تک آرت در تاپ مارک 2013 بود. تغییر کامل سپرهای جلو و عقب، عریض شدن رکاب و گلگیرها، باله کربنی و دیفیوزر جدید عقب مهم ترین ویژگی های گرند جی تی هستند. در قسمت فنی تک آرت از پکیج تقویتی TA 070/T1 بهره گرفته که در آن قدرت پیشرانه 4.8 لیتری توئین توربو از 500 به 580 اسب بخار و گشتاور نیز از 700 به 830 نیوتن متر افزایش می یابد.

بعد از ژنو 2013، این برای دومین بار بود که هامان از Mirr6r که برپایه M6 اتاق F13 ارتقا یافته، رونمایی می کرد. هامان برای این کوپه که هیچ تغییری در قسمت فنی آن انجام نداده، از سپرهای جدید، باله بزرگ کربنی عقب، دیفیوزری که در طرفین آن سراگزوزهای دوبل فولادی ضدزنگ خودنمایی می کند و نهایتا از رینگ های 21 اینچی فرمولای فورج کاری شده (با امکان سفارش مدل ادیشن ریس آلومینیومی) استفاده کرده؛ تایرهای آن از مدل Ultrac Vorti R ساخت Vredestein هلند بوده که سایزشان در جلو 265/30 و در عقب 305/25 است. همچنین  ارتفاع تعلیق Mirr6r نسبت به مدل های استاندارد M6 ، حدود 35 میلیمتر کمترست.

دومین محصول هامان که برپایه G65 AMG ارتقا یافته همان Spyridon است که ابتدا در ژنو 2013 رونمایی شد. درحالیکه G65های استاندارد، 612 اسب بخار قدرت دارد اما اسپایریدن هامان 702 اسب بخار با حداکثر گشتاور 1100 نیوتن متر خواهد داشت. البته هامان این پکیج را برای مدل های G63 AMG نیز آماده کرده که قدرت پیشرانه 5.5 لیتری V8 آن از 544 به 610 اسب بخار و گشتاور تولیدی اش نیز از 700 به 875 نیوتن متر افزوده شده است.

استالونه نامی بود که منصوری ابتدا برای نسخه تیون شده فراری 599 بکار می برد اما وقتی که سال 2012 میلادی فراری F12 به جانشینی 599 آمد، بهانه خوبی دست منصوری داد تا یکبار دیگر نام استالونه را زنده کند. در منصوری F12 استالونه به قدرت و گشتاور موتور 6.0 لیتری خودرو تنها 35 واحد افزوده شده و شاید این موضوع در برابر سایر هیولاهای منصوری یک نکته منفی باشد.

محصول دیگر، منصوری اسپرنزا نام دارد که برپایه G500 ارتقا یافته و همچنین برای دومین بار از آن رونمایی می شد. یکی از جذاب ترین بخش های اسپرنزا که قدرت و گشتاور تولیدی آن به ترتیب به 700 اسب بخار و 900 نیوتن متر می رسد، داشتن رینگ های عظیم 24 اینچی است که تایرهای 305 میلیمتری آنها را پوشانده اند.

تیونر فرانسوی Monstaka با دو پکیج با نام های Stage-3 و Stage-4 برای مدل های 2013 نیسان GT-R آمده بود. در Stage 3 شما با پرداخت مبلغی در حدود 32,600 دلار و با داشتن توربوهای جدید و تغییر سیستم اگزوز، یک کوپه 800 اسبی دارید که در 7.3 ثانیه به سرعت 200 کیلومتر برساعت می رسد. اما Stage-4 تیونر همه چیز پیشرانه از سرسیلندرها گرفته تا شاتون، میل لنگ، پیستون های فورج کاری شده و … را دستکاری کرده تا قدرت خروجی آن به مرز 1000 اسب بخار برسد. آنگونه که گفته شده Monstaka در تلاش برای عرضه پکیج Stage-6 برای GT-R است که خودتان دیگر حدس بزنید چه قدرتی دارد!

Sarthe یا سارچ، نام اسپرت دو نفره جدیدی است که توسط کمپانی هلندی ونسر ساخته شده؛ این خودرو که 55% وزن 1390 کیلوگرمی آن بر روی محور عقب توزیع شده، طول و عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4.515 و 1.984 و 1.190 متر داشته و فاصله محوری آن نیز به 2.79 متر می رسد.

پیشرانه V8 این خودرو که از جنرال موتورز قرض گرفته شده، 510 اسب بخار قدرت و 650 نیوتن متر گشتاور دارد؛ یعنی سارچ می تواند به کمک گیربکس شش سرعته دستی خود در 3.8 ثانیه به سرعت 100 و در ادامه به حداکثر سرعتی بیش از 326 کیلومتر برساعت برسد. همچنین برای متوقف کردن چرخ های سارچ که در جلو رینگ های 19 و در عقب 20 اینچی دارند از دیسک ترمزی به قطر 385 میلیمتر استفاده شده است.

اگر شما از هواداران مدل هایی نظیر آریل، آلتیما یا رادیکال هستید، باید بدانید که هم اکنون یک گزینه چهارم جدیدی نیز به لیست خریدهای احتمالی تان افزوده شده! نام این خودرو RapX-s بوده که ساخته مهندسین هلندی کمپانی تازه تاسیس ISIS است.

شاسی این خودرو از ترکیب آلومینیوم و فولاد ساخته شده و پنل های بدنه آن نیز به منظور کاهش وزن از کامپوزیت های تقویت شده وینیل استر (vinylester) شکل گرفته اند. پیشرانه چهار سیلندر 2.0 لیتری RapX-s به کمک توربو می تواند 280 اسب بخار قدرت به همراه 350 نیوتن متر گشتاور را در اختیار چرخ ها قرار دهد تا بدین ترتیب در کمتر از 4.2 ثانیه به سرعت 100 و در ادامه به حداکثر سرعت 260 کیلومتر برساعت برسد.

اگر هنوز هم علاقه ای به این خودرو دارید باید بدانید که پیش فروش عرضه محدود آن با قیمت پایه ای 90,000 یورو یا معادل تقریبی 117,400 دلار آغاز شده است.

پاگانی هوآیرا هم که دیگر نیازی به توضیح دادن ندارد! هیولایی با پیشرانه V12 دست ساز AMG با حجم دقیق 5,980cc که با داشتن 730 اسب بخار و 1000 نیوتن متر گشتاور در 3.3 ثانیه به سرعت 100 و در نهایت به حداکثر سرعت 370 کیلومتر برساعت می رسد. سال 2013 نخستین سالی است که هوآیرا وارد خیابان ها می شود.

و حالا می رسیم به سوپراسپرت جدید مازانتی که اوآنترا نام داشته و قرارست سالانه بیش از پنج دستگاه از آن عرضه نشود؛ اول از همه باید بگوییم که اوآنترا در زبان اِتروسکی (زبان ایتالیای باستان) به معنای الهه جاودانگی است. طراحی اوآنترا توسط لوکا مازانتی و Zsolt Tarnok صورت گرفته؛ آنها برای پوشش شاسی فولادی این خودرو از ترکیب کامپوزیت و آلومینیوم استفاده کرده اند.

پیشرانه V8 اوآنترا با حجم 7.0 لیتر قارد به تولید 701 اسب بخار قدرت به همراه 848 نیوتن متر گشتاورست که موجب شده این خودرو 1300 کیلوگرمی در کمتر از 3.2 ثانیه و به کمک گیربکس شش سرعته دستی (با امکان سفارش شش سرعته ترتیبی) خود به سرعت 100 کیلومتر برساعت برسد.

بر روی رینگ های 20 اینچی OZ تایرهای کانتیننتال سوار شده که سایزشان در جلو 255/30 و در عقب 305/25 است؛ همچنین دیسک های ترمز آن توسط برمبو ساخته شده که 380 میلیمتر قطر با شش پیستون در جلو و 360 میلیمتر قطر با چهار پیستون در عقب دارند.

27 دیدگاه

    1. slr722
      سوابق: (1351 دیدگاه) ,

      عجیب ترین سوپر اسپرت نیسان gtr هستش…
      نامرد قیمتش از همه کمتره ولی جلو هیچ ماشینی کم نمیاره…

      پاسخ
      1. feri
        سوابق: (224 دیدگاه) ,

        باید سردر این گردهمایی بنویسن:

        خطر سکته قلبی: از ایرانی هایی که دارای بیماری قلبی هستند خواهش میکنیم که وارد نشوند زیرا این گردهمایی شامل خودروهایی است که ایرانی ها در خواب هم نمیبینند!!!

        پاسخ
      2. امیررضا
        سوابق: (4 دیدگاه) ,

        دوست گرامی با خودروی audi سری RS آشنایی دارید مانند RS6 یا RS7 که در 4 درگ 3 بار GTR را شکست دادند و آن یک بار هم از مدل 2012 استفاده شده بود که سبب شکست آئودی شد؟

        پاسخ
    2. sean
      سوابق: (90 دیدگاه) ,

      پراید رو یه جای امن خاکش کردن که دست هیچ بنی بشری بهش نرسه

      پاسخ
    3. hamid
      سوابق: (17 دیدگاه) ,

      جناب. دو تصویر فراری F-12 دچار اشکال است. لطفا سریعا پیگیری نمایید.

      پاسخ
  1. علی
    سوابق: (31 دیدگاه) ,

    کاش ایران ، سمند EF7 پایه گازسوز رو میفرستاد. زوزه ی گیربکس و روغن ریزیش کلی باعث تبلیغش میشد (-:

    پاسخ
  2. VAHID JINPACHI
    سوابق: (860 دیدگاه) ,

    به نظر من نیسان gtr یکی از سوپر اسپورت هایی است که خریدنش ارزش داره و نسبت به سوپراسپرت های دیگر ارزان تر است . به امید این که با دلار هزار تومنی وارد ایران بشه.

    پاسخ
  3. man
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بابا!!!!! جون هرکی دوست دارین اینقدر سوپراسپرت نزنین شمارو قسم میدیم با دل این مردم بازی نکنید!!!!! واللا ما هم پراید لیموزین داریـــــــــــــــــــــــــــم!
    تا تقی به توقی میخوره اینا میدوون یه سوپر اسپرت میزنن!لامصب پول که نیست!!!!!! اینا هم که دیگه گندشو درآوردن.این اسپانو یه کپی خوب از گالاردو هس!!!!

    واما این GTRهم که ول کن ماجرا نیست!با یه موتور 3.8 لیتری اومده داره هی پوز میزنه!! آبروی 16 سیلندرا رو برده! واللا (;

    پاسخ
  4. vahid
    سوابق: (84 دیدگاه) ,

    خواهشا اینقدر بچه نباشید.تا فوری هر کی هر چی میگه میگین پراید. عقده دارین یه نفر واستون لایک بزنه. درسته پراید گهه. همه هم تو عمرشون تجربش کردن و میدونن.ولی مگه اینجا بحثه پرایده؟راجب 4 تا ماشین بابا ننه دار.اگه چیزی سرت میشه راجب بهشون بگو که بعید میدونم سرت بشه .اگر نه چرت نگو.

    پاسخ
    1. slr722
      سوابق: (1351 دیدگاه) ,

      یه سری ها فکر میکنن اگه هی اسم پراید بیران نظرشون بامزه میشه…

      درصورتی که این سایت سایت تخصصی ماشین هستش هرکس باید تجربه یا اطلاعاتی که داره به دیگران انتقال بده…نه باید بگه پراید پراید…

      کسایی هم که خیلی علاقه به پراید دارن با بچه محلاشون صحبت کنند نه اینجا تو این سایت…

      پاسخ
  5. محمد
    سوابق: (40 دیدگاه) ,

    سمند افتخار ملی رو مگه راه ندادنش اونجا..؟؟؟؟؟

    پاسخ
  6. مهدی
    سوابق: (3 دیدگاه) ,

    به رویاهات فکر کن!!!!!!!!!!!!!!!!!
    منم میخام بخرم البته عکساشو

    پاسخ
  7. احمد
    سوابق: (4 دیدگاه) ,

    gtr عجب غولیه لامصب.عاشقشمممم حیففففففففففففف………

    پاسخ
  8. نیما
    سوابق: (13 دیدگاه) ,

    حداقل سایپا و ایران خودرو فقط بدنه و ظاهر خودروهاشونو تغییر بدن مثلا تیبا 2 دیدید چقدر شبیه ام وی ام 315شده
    چه ایرادی داره سمندم شبیه بوگاتی بشه؟آیا شدنی نیست؟

    پاسخ
  9. امید
    سوابق: (10 دیدگاه) ,

    گور پدر خودروساز داخلی اگر به این جوون های ایرانی بها میدادن این نمایشگاه نه اما حداقل sema بودیم.

    پاسخ
  10. alireza
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    بابا انقدر نگید ایرانی بدبخته پس استاد منصوری چی میگه اون وسط ایرانیا همیشه پرچمشون بالاست .
    ایشالا همه چی درست بشه که هممون این همه حسرت نخوریم

    پاسخ
  11. Yas
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    كاشكي بنز بيشتر روي G-class كار كنه چون اصلاً بهش نميخوره بنز باشه وخيلي هم زشته

    پاسخ
  12. MoRtEzA
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    عــــــــــــــــــــــــــــشــــــــــــــــــــــــــــقــــــــــــــــــــــــــــــه

    پاسخ
  13. MoRtEzA
    سوابق: (1 دیدگاه) ,

    پیکان جوانانم بیارم بزارم پیش لامبر گینی

    پاسخ

دیدگاه شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.