چشم اندازهفته نامه

گزارش بازدید از ایران کلاسیکا 2017، نگین نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران!

نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران یک سورپرایز جالب داشت: ایران کلاسیکا؛ جمعی تماشایی از خودروهای کلاسیک کشور به همراه موتورسیکلت‌های خاص که در محوطه‌ای جداگانه در معرض دید عموم قرار گرفت.

ایران کلاسیکا 2017
انواع مختلف مدل‌های پا به سن گذاشته از عضلانی‌های آمریکایی و ریزنقش‌های ایتالیایی گرفته تا جواهرات آلمانی و موتورسیکلت‌های یک تا چهار سیلندر در این گردهمایی باشکوه حضور داشتند و فضایی دل‌انگیز را بوجود آورده بودند. از فعالان این نمایشگاه می‌توان کلوپ مرسدس بنز ایران و باشگاه فولکس‌واگن ایران را نام برد که با حضور خود نقش پررنگی در افزایش کیفیت برگزاری ایفا نمودند.

ایران کلاسیکا 2017

ایران کلاسیکا 2017
پیش از هر چیز کمی از تنها غرفه غیر کلاسیک این قسمت بگویم. هُلدینگ بازرگانی شرکت امیر تجارت کهن، که از سال ۱۳۸۸ اقدام به واردات انواع خودروهای اروپایی و آسیایی کرده، در فضایی کوچک دو محصول تیونر نام‌آشنای آلمانی یعنی MEC Design به نام‌های MEC 2S (براساس اِمارت فورتو) و MEC 45 G (بر اساس مرسدس-آاِم‌گ GLA 45) را به نمایش عموم درآورد. به گفته مسئول غرفه، این مجموعه نماینده رسمی برند MEC بوده و تمامی فعالیت‌های خود را تحت نظارت کامل ایشان انجام می‌دهد. ۲S تلفیق جذابی از فورتو استاندارد با چاشنی خوش‌طعم آلمانی است.

۴۵ G هم تقریباً فرق خاصی نکرده و چند تفاوت ظاهری کوچک در آن به چشم می‌خورد. پس از گپ‌وگفتی دوستانه با وی، سراغ ۴۵ G رفتیم. با فشار بر دکمه استارت، پیشرانه ۲ لیتری توربو غرش خفیف اما دلبرانه‌ای کرد و مشغول نوازش گوش‌هایمان شد. هربار که پدال گاز را پایین می‌بردم صدایی در اطرافم می‌پیچید که به‌جرئت یکی از مدهوش‌کننده‌ترین نواهای موجود در دنیای خودروست و ترک کردنش یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست.

ایران کلاسیکا 2017

درست روبروی درب محل ورود یک دستگاه مرسدس بنز ۱۹۰ SL جلوه‌گری می‌کرد. ردیف سمت راست تماماً به مدل‌های دیگر این خودروساز ازجمله کلاس S و SL اختصاص داشت.

ایران کلاسیکا 2017

در ردیف مقابل هم فرزندان ب‌ام‌و شامل سری‌های ۵ و ۷ برای رقیب دیرینه خود شاخ‌وشانه می‌کشیدند. کمی جلوتر سه دستگاه پورشه شامل ۳۵۶، ۹۱۱ کارِرا تارگا و ۹۱۴ ایستاده بودند که حقیقتاً یکی از جالب‌ترین قسمت‌های نمایشگاه به حساب می‌آمد؛ مخصوصاً ۳۵۶ سفیدرنگ که زیبایی خاصی داشت و تماشا کردنش با لذت غیرقابل ‌وصفی همراه بود.

ایران کلاسیکا 2017
تقریباً در میانه سالن یک دستگاه سیتروئن DS23 با آن رنگ سبز ملایم، ارتفاع بسیار پایین محور عقب و چراغ‌های نارنجی‌رنگ راهنما در دو گوشه بالایی شیشه عقب به‌شدت خودنمایی می‌کرد.

ایران کلاسیکا 2017
DS23 درواقع جد بزرگ برند DS کنونی به حساب می‌آید و اصالت خاص فرانسوی را با زیبایی تحسین‌برانگیزی به نمایش می‌گذارد.

باشگاه فولکس واگِن ایران سنگ تمام گذاشته و علاوه بر ترَنسپورتر کمپینگ مدل ۱۹۷۹، گلف MKI و مدل‌های کوپه و استیشن دیگر، چند دستگاه بیتل کوپه و روباز را با خود آورد. تمامی بیتل‌ها وضعیت ظاهری بسیار خوبی داشتند و درست مثل یک خودروی صفر کیلومتر به نظر می‌رسیدند. به‌راستی اگر همه خودروهای کلاسیک موجود در خاک ایران این‌گونه مورد توجه و بازسازی قرار گیرند، کلکسیونی خیره‌کننده بدست آمده و بدل به یکی از گران‌بهاترین سرمایه‌های مادی و معنوی کشور خواهد شد.

از نمونه‌های منحصربه‌فرد موجود می‌توان به ترایُمف TR3 (Triumph TR3) اشاره کرد. این رودستر دو نفره بین سالهای ۱۹۵۵ تا ۱۹۵۷ در کمپانی Standard-Triumph Motor Company و به‌عنوان نمونه تکامل یافته مدل TR2 روی خط تولید رفت. شاید برایتان جالب باشد که قیمت پایه این انگلیسی خاص ۹۵۰ پوند بوده و علاوه بر انگلستان در کشورهای بلژیک، استرالیا و آفریقای جنوبی تولیده می‌شده است.

ایران کلاسیکا 2017

دیگر مورد قابل‌توجه همان فولکس واگِن ترَنسپورتر کمپینگ می‌باشد که قبل‌تر اشاره آن برفت. این آلمانی اصیل پس از نزدیک به ۳۸ سال کاملاً تمیز و دست‌نخورده باقی‌مانده است. طبق صحبت‌هایی که انجام شد، تمامی ادوات اختصاصی آن شامل چادر سقفی تاشو، تخت خواب، اجاق‌گاز، سینگ شست‌وشو، میز تاشو، پرده‌ها و… ساخت خودِ کمپانی بوده و بدون هیچ مشکلی کار می‌کنند.

سالن دوم تحت سلطه آمریکایی‌ها و موتورسیلکت‌ها بود. یک طرف، تعداد زیادی از ماسل‌ها و کشتی‌های طویل آمریکایی شامل فورد ماستنگ، شورولت کامارو، کادیلاک سِویل و کادیلاک فلیت‌وود با رنگ‌های متنوع منظره خیره‌کننده‌ای ساخته بودند. در این میان دو دستگاه کامارو Z/28 کوپه قرمز و سرمه‌ای به شدت مرا مجذوب خود ساختند؛ تا حدی که برای دقایقی باقی خودروها را رها کرده و فقط به تماشای این دو پرداختم. از دیگر آمریکایی‌های دوست‌داشتنی هم می‌توان به پونتیاک ترَنس AM و جیپ رِنِگید را نام برد که هرکدام پیشینه‌ای درخشان دارند.

ایران کلاسیکا 2017

در بخش موتور سیکلت‌ها مدل‌های سنگین و سبک مختلفی از سوزوکی، هوندا، موتو گوتسی (Moto Guzzi)، یاماها، کاوازاکی و هَرلی دِیویدسون به چشم می‌خورد که اکثراً کلاسیک محسوب می‌شدند و درست مثل خودروها وضعیت ظاهری بسیار خوبی داشتند. تک‌ترین مورد هم یک دوکاتی مشکی‌رنگ مجهز به موتور چهار سیلندر V شکل بود که با طراحی خشن و تهاجمی خود کاملاً متمایز به نظر می‌رسید.

ایران کلاسیکا 2017

اما خاص‌ترین و جذاب‌ترین خودرویی که در ایران کلاسیکا حضور پیدا کرد، یک دستگاه داج چارجِر مدل ۱۹۶۹ بود. این عضلانی بی‌مثال یکی از نمادین‌ترین ماسل کارهای موجود در دنیاست و نمونه‌های سالم آن نه‌تنها در ایران بلکه در باقی کشورها نیز به‌سختی یافت می‌شود. آن‌قدر از دیدنش به وجد آمدم که همه‌چیز را رها کرده و سراسیمه به سمت آن دویدم. بدنه چند خط و خش جزئی داشت و مجموعاً در شرایط نسبتاً مناسبی به سر می‌برد. خوشبختانه تمامی قسمت‌ها همان نمونه کارخانه‌ای بوده و اصالت و روح اصلی خودرو حفظ شده بود. داخل اتاق هم آن‌طور که از بیرون به نظر می‌رسید مشکل جدی نداشت.

ایران کلاسیکا 2017

برای خاتمه می‌توان گفت ایران کلاسیکا ۲۰۱۷، مجموعه‌ای ارزشمند و کم‌نظیر از خودروها و موتورسیکلت‌های کلاسیک کشورمان را به نمایش گذاشت که دیدنشان برای هر خودرو دوستی قطعاً پر از شوق و هیجان است. امیدواریم که فرهنگ بازسازی اصولی و درست اتومبیل‌های پا به سن گذاشته و قدیمی بیش‌ازپیش در میان فعالان این عرصه جا بیفتد و سه هدف برگرداندن خودرو به وضعیت مناسب اولیه، حفظ اصالت و روح اصلی خودروها و تکمیل گنجینه کلاسیک کشور هرچه بیشتر محقق گردد. به‌راستی‌که اگر “کلاسیکا” نبود، نمایشگاه بین‌المللی خودروی تهران یک نگین ارزشمند کم داشت.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امین قوام‌

گزارشگر و راننده آزمایش وبسایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. فورد

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (856 ديدگاه)

    میتونم بگم روحم جلا پیدا کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. vahid porsche

      ۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (474 ديدگاه)

      ای بابا ممد چرا نرفتیم ?خیلی مدتش کمه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Daniel

      ۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (952 ديدگاه)

      من همین طور
      چه جواهراتی… .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی

        ۲ اسفند ۱۳۹۵
        سوابق: (218 ديدگاه)

        با عرض پوزش به خاطر اینکه کامنتمو گذاشتم این بالا ، میخواستم بگم اصلا”از ماشینای کلاسیک خوشم نمیاد.ماشین فقط آخرین سیستم.

        موافقم 0
        مخالفم 1
  2. یاسین

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (658 ديدگاه)

    یعنی وقتی فکر میکنم یه وقتی ماشین هایی مثل اریا شاهین یا همون فالکون خودمون یا مدلی از کادیلاک تو همین شرکت های داخلی تولید میشده و الان چه چیزهایی درست میکنن فقط دلم میخواد بشینم به حال خودمون زار بزنم

    موافقم 1
    مخالفم 1
  3. Genius

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    نامردا دقیقا همین سالن که گل نمایشگاه بود رو پولی کرده بودن!!الباقی نمایشگاه امسال چندان چنگی بدل نمیزد و شرکتها غالبا برای رفع تکلیف و از سر اجبار غرفه زده بودن و علاوه بر تنوع کم محصولات اشخاص فنی و مطلعی هم در غرفه پذیرای بازدیدکنندگان نبودند که همین موضوع هم خودش نمره منفی ای در کارنامه نمایشگاه امسال بود!توقع من بعنوان کسی که سالیان متمادی نمایشگاه خودرو تهران رو در مکان بین ال سابق بازدید کرده بودم این بود که حالا بعد از گذشت بیشتر از ده سال در بازگشت نمایشگاه خودرو تهران آنهم در مکان نوساز خود اتفاقات مهیج بسیاری رخ خواهد داد اما آنچه دیده شد تنها تکرار بود و تکرار و بدسلیقگی برگزار کنندگان!
    البته از حق نگذریم بخش تست درایو نمایشگاه امسال هرچند هنوز خیلی تا استانداردهای جهانی فاصله داشت اما در کلاس نمایشگاه های وطنی که حتی اجازه نمیدهند دست به فرمان خودروها بزنیم به نوبه خود یک اتفاق مثبت بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. farshid omidfar

      ۲ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (72 ديدگاه)

      داداش اتفاقا دمشون گرم که پولیش کردن وگرنه مثل خود قسمت اصلی قسمت کلاسیکا هم به خاطر هجوم جمعیت کوفتمون میشد ما که راضی بودیم با حوصله و راحت میشد همه ماشینارو نگاه کرد و لذت برد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مهدی نیک سیرت

      ۳ اسفند ۱۳۹۵
      سوابق: (18 ديدگاه)

      دلیل پولی بودن قسمت کلاسیک نمایشگاه بخاطر حضور خودروهای شخصی بود یعنی تمام ماشین هایی که در این سالن حضور داشتند شخصی و پلاک ملی بودند و نمایش اون ها با هزینه ای که چندان زیاد نبود به نوعی حمایت از این صنف محسوب میشد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ENER-G-FORCE

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (204 ديدگاه)

    هیچی 300SL گالوینگ نمیشه … واقعا یک اسطوره ست .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. BMW

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (584 ديدگاه)

    اوه نینجا H2R و کاوازاکی هم بودن :OOO

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. مرصاد

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (62 ديدگاه)

    چقدر وضعیت خودرو ایران در گذشته مساعد و رو به راه بوده ????
    حتی فکرشم نمی تونم بکنم که نسل های آینده با دیدن خودرو های امروز ما چه حس و حالی میشن

    موافقم 1
    مخالفم 1
  7. الف.ی

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (1640 ديدگاه)

    اون کامارو نسل دوم عجب هیبتی داره.همینطور موستانگ

    موافقم 1
    مخالفم 0
  8. Madjid

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    از اون پورشه 356 خیلی خوشم اومد. ابهت و اصالت بی نظیری داره.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  9. ashkan

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (37 ديدگاه)

    دوست عزیز نویسنده هیچ اشاره ایی به ماستنگ ها نکردن!شلبی جی تی ۳۵۰ فیروزه ایی رنگ ۱۹۶۹که نه تنها در ایران که در دنیا هم بسیار باارزش و کمیاب هست یا بقیه ماستنگ ها!
    حتی هیچ اشاره ایی به بیوک جی اس ۴۵۵مدل ۱۹۷۰که در کل فقط ۷۱۲تا نمونه ازش تولید شده بسیار ارزشمند هستن این دو نمونه که نویسنده محترم فقط به چارجر سفید رنگ اشاره کردن!!!!!
    بنظرم کم لطفی در حق فورد ها و بخصوص اون بیویک استثنایی کردن!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. ahmad

    ۲ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (659 ديدگاه)

    انصافا وقتنی با ماشین های کلاسیک برخورد میکنیم، جزء به جزء شون و حتی کوچکترین خطوط و انحنا های بدنشون کلی روح و حس و عشق توی خودش جا داده و تمام این احساس نهفته رو به آدم منتقل میکنه…
    نمیدونم چرا ماشین های امروزی این حسو بهم منقل نمیکننن و به نظر یک جور طراحی مصنوعی دارن!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  11. علی

    ۳ اسفند ۱۳۹۵
    سوابق: (203 ديدگاه)

    مقاله ای که نوشتین یه نگاهی بندازین، از بعضی خودروها یا موتورها تعریف کردین در حالیکه عکسها اصلا با متن هماهنگ نشدن… حالا یکی مث من ماشین شناس نباشه از کجا بدونه دقیقا در مورد کدوم عکس دارین صحبت میکنین؟!
    ضمنا فکر کنم سریع و خشن زیاد میبینین که دوجه انقد چشمتونو گرفته و میون اینهمه عروسک شده گل سرسبد!!!

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا